Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG LE9500, LE8500, LE7500

585 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 december 2010 - 11:44

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
jag har ljussläpp från hälften av skärmen och uppåt.
alltså svärtan är bättre nertill än upptill.

eftersom tvn är så ljusstark så lyser den utan problem upp ett helt rum vid vissa ljusa scener om man har nersläckt.
just i dom scenerna så ser jag att dom svarta kanterna upptill är ljusare än nertill.

vad beror det på undrar ni ?

den ljusa tapeten bakom den svarta soffan.
soffan är svart så den reflekterar inget ljus från tvn.
däremot den ljusa tapeten gör det.
helt nersläck och mycket ljus från tvn gör att tapeten lyses upp och det är den man ser i tv rutan upptill :)

har man väl sett absolut svärta så blir man såld.
då vill man gärna ha det över hela bilden.

med andra ord: tvn är kapabel till att visa absolut svärta men det som bestämmer svärtan på tv bilden är det som reflekteras i glaset
alltså har ni en vit soffa + en vit tapet så kan ni omöjligt få absolut svärta på den här tvn då dessa kommmer att reflekteras på tvn.

det ultimata är en svart soffa och nån typ av svart rullgardin ovanför.

då får man ut max från tvn.

nu nöjer jag mig som det är tror jag :lol:
men tänk på det
det är grejorna runtomkring som bestämmer svärtan på tvn inte tvn i sig

Redigerat av Unregistered1008, 14 december 2010 - 11:47.

Postad 17 december 2010 - 00:58

PhilipK
  • PhilipK
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
har monterat upp tvn på väggen nu och hunnit testa den en del, dessvärre har den lite backlight bleeding både i nedre vänstra och högra hörnet så den ska bytas mot en ny, lite trist, men var iallafall ett solklart utbyte efter att lg-supporten sett bilderna jag tog på bleedingen.

har hittils bara testat 2d då jag inte har en 3d-blurayspelare, bilden är helt klart bra... har dock lite problem med ljud/bild-synk när jag kollar bluray, kanske kan bero på gammal firmware? tycker dessutom att bilden hackar vid vissa scener och känns ibland som att bilden släpar. har provat truemotion på medel och hög samt stängt av brusreduceringen men verkar inte bli någon egentlig skillnad, har någon med samma tv upplevt problemet? firmware igen? utöver detta fungerar det värdelöst att kolla dvdr och xvid från min tvix då den inte verkar kunna hantera bilden... hackar och får inget flyt, dessutom känns det som ljud/bild-synken fungerar dåligt, riktigt irriterande och vet inte hur det ska kunna lösas, bluray fungerar bra från tvixen och förstår därför inte varför den inte kan hantera material med lägre upplösning, borde ju vara lättare?

är det någon som har bra input på ovan så vore det tacksamt.

Redigerat av PhilipK, 17 december 2010 - 01:05.

Postad 17 december 2010 - 10:48

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

har monterat upp tvn på väggen nu och hunnit testa den en del, dessvärre har den lite backlight bleeding både i nedre vänstra och högra hörnet så den ska bytas mot en ny, lite trist, men var iallafall ett solklart utbyte efter att lg-supporten sett bilderna jag tog på bleedingen.

har hittils bara testat 2d då jag inte har en 3d-blurayspelare, bilden är helt klart bra... har dock lite problem med ljud/bild-synk när jag kollar bluray, kanske kan bero på gammal firmware? tycker dessutom att bilden hackar vid vissa scener och känns ibland som att bilden släpar. har provat truemotion på medel och hög samt stängt av brusreduceringen men verkar inte bli någon egentlig skillnad, har någon med samma tv upplevt problemet? firmware igen? utöver detta fungerar det värdelöst att kolla dvdr och xvid från min tvix då den inte verkar kunna hantera bilden... hackar och får inget flyt, dessutom känns det som ljud/bild-synken fungerar dåligt, riktigt irriterande och vet inte hur det ska kunna lösas, bluray fungerar bra från tvixen och förstår därför inte varför den inte kan hantera material med lägre upplösning, borde ju vara lättare?

är det någon som har bra input på ovan så vore det tacksamt.

Hallå PhilipK!

Tråkigt att det verka vara ett måndags ex du fått.
Snabb fråga: Vad använde du för väggfäste till den? Fått för mig att det kan bli tajt med kablarna bakom. Vore kanon om du hade lust att lägga upp några bilder. Gärna tagna från sidan så man får en bra uppfattnig.

Hoppas nästa ex blir problemfritt för dig.

M.v.h Karlsson8

Postad 17 december 2010 - 11:25

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

tycker dessutom att bilden hackar vid vissa scener och känns ibland som att bilden släpar. har provat truemotion på medel och hög samt stängt av brusreduceringen men verkar inte bli någon egentlig skillnad,

inget hack här vare sig i 24hz eller 60hz

släp med 400hz subfield och 200hz uppdatering?
jag har ett enkelt svar på det och det är nog ditt material som inte lirar.
helt omöjligt att tvn inte hänger med.

vad var det du kollade på när du upplevde hack?
och vilka inställningar hade du?

jag kollar ofta på EurosportHD och NHL på ESPN HD (Canal Digital 1080i via HDMI)
bilden är så kristallklar den kan bli även vid snabba kamerarörelser.
bilden rinner fram som vatten

sen får du gärna posta bilderna på backlight bleedingen

Edit: uppspelning av xvid på en 55 tummare och försöker att dömma bildkvaliteten på tvn?
grabben!
skit in skit ut heter det.
det finns en anledning till varför vissa kör xvid och det är enbart för att få ner storleken med hård komprimering.
du vet ju inte om det är inspelat eller kodat med rätt FPS?
hur kan du dömma tvn efter att ha kollat på xvid material?

Redigerat av Unregistered1008, 17 december 2010 - 11:44.

Postad 17 december 2010 - 13:27

PhilipK
  • PhilipK
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Karlsson8 - återkommer med modellnamn på väggfästet

PatrikG - jag bedömer självklart inte tvn:s bild efter xvid eller dvdr, som jag skrev ser det väldigt bra ut vid bluray både från blurayspelaren (dock med vissa problem som sagt) och från tvixen (fungerat felfritt hittils). även hd via den inbyggda digitalboxen fungerar bra och sd verkar flyta utan hack i de flesta fall. men som sagt, xvid och dvdr från tvixen fungerar inte bra, kan det vara så att man måste stänga av local dimming? känns lite som att tvn är för snabb för materialet. jag vet att filerna är rätt komprimerade så det kan inte vara problemet. allting fungerade klockrent på min gamla tv så vet att det inte är fel på varken blurayspelaren eller tvixen och anar därför att det kan vara någon felinställning på tvn eller att jag kör en gammal mjukvaruversion som har brister (har inte hunnit uppdatera ännu men fick senaste uppdateringen via mail från lg-support igår). jag kommer precis som med gamla tvn vilja kunna se xvid, dvdr, bluray samt spela xbox360 utan problem och därför måste jag komma till en lösning om jag ska behålla tvn. en tv för ca 30 000 bör kunna hantera samtliga format utan problem. du undrar nedan vilka filer jag kollat och kan säga att problemet verkar vara generellt för samtliga xvid och dvd / dvdr.... har exempelvis väldigt många musikdvds som jag självklart vill kunna använda. inställningarna överensstämmer med flatpanelhds. tips?
tvn ska som sagt var bytas ut pga backlight bleeding och jag bör få en ny i nästa vecka, kan lägg upp en bild senare om du vill se hur det ser ut.

Postad 17 december 2010 - 21:24

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Liten fundering bara:

Hittade på dustin 47 LX9500. Detta är ju samma tv som 47 LX950n. Men det som förbryllar mig lite här nu är att om ni kollar längst ner på sidan så står det (Detta är en Europeisk modell där Dustin svarar för alla garantiärenden.)

http://www.dustinhom...5010447810.aspx

Om detta stämmer är det ju lite intressant eftersom denna har 2x THX-läge.

Nån som vet nått om detta? Eller är det bara Dustin som har skrivit fel i annonsen?

Postad 18 december 2010 - 11:20

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Liten fundering bara:

Hittade på dustin 47 LX9500. Detta är ju samma tv som 47 LX950n. Men det som förbryllar mig lite här nu är att om ni kollar längst ner på sidan så står det (Detta är en Europeisk modell där Dustin svarar för alla garantiärenden.)

Nån som vet nått om detta? Eller är det bara Dustin som har skrivit fel i annonsen?

Det är korrekt. 9500, 950N är samma modell.

Postad 18 december 2010 - 11:35

PhilipK
  • PhilipK
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
http://www.elgigante...vaggfaste-32-60 <- det väggfästet har jag, går ut en bit från väggen så att jag får plats med kablar bakom, hade varit omöjligt annars.

det du får tänka på med lx9500 är att den inte har nordisk garanti vilket innebär att eventuella garantiärenden kan bli långdragna, sen är det inte bekräftat om den inbyggda boxen fungerar exempelvis med comhem.

Postad 18 december 2010 - 11:50

jackos
  • jackos
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Liten fundering bara:

Varför skulle man köper en Europeisk modell på Dustin då man kan får LX950N billigare på flerar företag?
https://www.prisjakt...kt.php?p=614839

Rabatt på Dustin? Jag fattar om man köper LG 47LE8500, pris skillnaden är enormt mot LG 47LE850N, men samma monopol verkar inte finnas på LX950N? Eller har jag missat nåt?

Postad 18 december 2010 - 13:21

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Karlsson8 - återkommer med modellnamn på väggfästet

PatrikG - jag bedömer självklart inte tvn:s bild efter xvid eller dvdr, som jag skrev ser det väldigt bra ut vid bluray både från blurayspelaren (dock med vissa problem som sagt) och från tvixen (fungerat felfritt hittils). även hd via den inbyggda digitalboxen fungerar bra och sd verkar flyta utan hack i de flesta fall. men som sagt, xvid och dvdr från tvixen fungerar inte bra, kan det vara så att man måste stänga av local dimming? känns lite som att tvn är för snabb för materialet. jag vet att filerna är rätt komprimerade så det kan inte vara problemet. allting fungerade klockrent på min gamla tv så vet att det inte är fel på varken blurayspelaren eller tvixen och anar därför att det kan vara någon felinställning på tvn eller att jag kör en gammal mjukvaruversion som har brister (har inte hunnit uppdatera ännu men fick senaste uppdateringen via mail från lg-support igår). jag kommer precis som med gamla tvn vilja kunna se xvid, dvdr, bluray samt spela xbox360 utan problem och därför måste jag komma till en lösning om jag ska behålla tvn. en tv för ca 30 000 bör kunna hantera samtliga format utan problem. du undrar nedan vilka filer jag kollat och kan säga att problemet verkar vara generellt för samtliga xvid och dvd / dvdr.... har exempelvis väldigt många musikdvds som jag självklart vill kunna använda. inställningarna överensstämmer med flatpanelhds. tips?
tvn ska som sagt var bytas ut pga backlight bleeding och jag bör få en ny i nästa vecka, kan lägg upp en bild senare om du vill se hur det ser ut.

Le 950 har fått kritik i test för rörelsehanteringen vid bluray medans 850 hanterar det bättre.Det du ser kan vara 60 hz judder iaf på bluray.

Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 18 december 2010 - 13:22.

Postad 18 december 2010 - 13:57

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Le 950 har fått kritik i test för rörelsehanteringen vid bluray medans 850 hanterar det bättre.

ok men hur kommer det sig att jag har bättre flyt med Blu Ray material vid 24Hz än vad jag hade på gamla Samsung UE46B7070n ?
har du nån teori?
Truemotion USER. Judder 0 / Blur 5

sen undrar jag bara
har du TIX sett LX950N med Blu Ray material?
svara på frågan så kan man ev sålla ut lite skitsnack igen :)

Redigerat av Unregistered1008, 18 december 2010 - 13:58.

Postad 18 december 2010 - 14:02

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Det är korrekt. 9500, 950N är samma modell.

ej samma modell
9500n har inbygg HD freeview mottagare, därmed kan den klassas som THX certifierad enligt LG :lol:
ta bort en HD mottagare från tvn och vips så tappar man THX Klassificeringen på 950N
rena skämtet :)

Redigerat av Unregistered1008, 18 december 2010 - 14:05.

Postad 18 december 2010 - 14:04

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
En feature som inte fungerar i Sverige ändå :)

Postad 18 december 2010 - 14:06

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

En feature som inte fungerar i Sverige ändå :)

jovist men det är inte samma modell som du påstår

Postad 18 december 2010 - 14:17

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Det du ser kan vara 60 hz judder iaf på bluray.

då måste det en engång bero på materialet (xvid) om tvn inte kan spela upp 60hz material
jag har rätt många MP4/MKV filer med Indycar lopp i HD och 60Hz
det fixar tvn utan problem
det flyter precis som det ska göra i 60Hz
alla som har sett 60Hz material vet hur mycket bättre det flyter än 50Hz.
60hz är det ulitmata för snabba sportsändningar

PhilipK:
konvertera dina bonn xvid filer nu
du köper en ny tv för 30k
se till att uppgradera materialet också så det håller dagens standard :)
shit in....shit ->

Redigerat av Unregistered1008, 18 december 2010 - 14:21.

Postad 18 december 2010 - 15:15

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

sen undrar jag bara
svara på frågan så kan man ev sålla ut lite skitsnack igen

Han har kanske inte sett din tv med bluray material. Han skrev att tvn fått kritik i TEST för ryckigheten. Jag skrev tidigare i tråden att tidningen Hemmabio skrev att deras ex var "grymt ryckig vid bluray uppspelning"

Väx upp Patrik, det är en tv som det pratas om här, inget allvarligare. Men du verkar störa dig på varje inlägg som innehåller det minsta negativt om din lilla kära LX950N.

/Fredrik

Postad 18 december 2010 - 21:15

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

ok men hur kommer det sig att jag har bättre flyt med Blu Ray material vid 24Hz än vad jag hade på gamla Samsung UE46B7070n ?
har du nån teori?
Truemotion USER. Judder 0 / Blur 5

sen undrar jag bara
svara på frågan så kan man ev sålla ut lite skitsnack igen :D

Som sagt , Tidningstest ,bör väll duga särskilt HB tidningen, men firmwire kanske ha löst det på tillverkade efter i somras..Jag har stora krav på bluray uppspelningen så jag hade inte nöjt mig med något annat än trumotion avstängt och perfekt hantering ändå :D 50pk350n löser det finfint...

Postad 19 december 2010 - 00:46

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

http://www.elgigante...vaggfaste-32-60 <- det väggfästet har jag, går ut en bit från väggen så att jag får plats med kablar bakom, hade varit omöjligt annars.

det du får tänka på med lx9500 är att den inte har nordisk garanti vilket innebär att eventuella garantiärenden kan bli långdragna, sen är det inte bekräftat om den inbyggda boxen fungerar exempelvis med comhem.

Ok! Kör du möjligtvis optisk kabel till förstärkare? Var hemma hos en kompis igår som kör samsung plasma med kablarna rakt båkåt. Den optiska kabeln fick vi inte dit pga att den går bakåt. Lösningen för hans del blir att bygga ut fästet med distanser.
Saken är den att jag behöver själv köra optisk kabel till stärkaren. Har inte råd/lust att byta ut den mot ny med hdmi.

Postad 19 december 2010 - 00:54

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Varför skulle man köper en Europeisk modell på Dustin då man kan får LX950N billigare på flerar företag?
https://www.prisjakt...kt.php?p=614839

Rabatt på Dustin? Jag fattar om man köper LG 47LE8500, pris skillnaden är enormt mot LG 47LE850N, men samma monopol verkar inte finnas på LX950N? Eller har jag missat nåt?

Nej. Bara tänkte om det var lite mer funktioner som THX läge som inte finns på LX950N. Tyckte jag läste nånstans att 9500:an hade bluetooth också. men inte säker. Det var inte priset jag gick på iaf. skiljer ju som sagt var inte så mycket. Notera i skrivande stund också att 9500:an har engelska manualer också.

Postad 19 december 2010 - 19:43

Lasseka
  • Lasseka
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej. Har en lx950n med randiga kalsonger dvs i vit miljö så har jag randig bild i ljusa o mörka partier ca:8 st ränder över
hela rutan skitfult!!! så nu när det är mycket vintersport så ser det för j...... ut. Vad göra lämna tillbaka eller går det ställa in.
har ställt in ang flatpanels råd!!! Tacksam för svar Mvh Lasse.

Postad 19 december 2010 - 20:06

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Du har inte läst tråden eller en endaste recension ? :)

Finns en tråd där de pratar om det.
http://www.avsforum....d.php?t=1241248

Redan på de 2 första sidorna..
Verkar inte vara ovanligt.

Så här skriver flatpanelshd.com

In practice we also saw a few disadvantages from the LED system. For example, because of the local dimming in zones and the very slim profile, LE8500 sometimes have some horizontal bands (going across the screen and following the LED strips from the backlight) and variations in light homogeneity. For example if you see a sky changing from blue to light blue you might experience a horizontal band.

It's not always visible but when you start noticing it you might notice it more often. It enhances from angles but is also visible sitting in front of the TV. See the picture below. The effect has been enhanced and by the camera but notice the horizontal bands

Postad 20 december 2010 - 21:14

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Fråga 1:
Alltså, måste fråga. Har nu varit inne i butik och kollat på både LE850N och LX950N. Det nämns ju i tråden att dessa ska lida av vertikal bandning. Det jag undrar över är om detta fenomen syns på kvällen bara. Alltså i ett mörkt rum. För jag kan fan inte sen nån bandning hur jag än har försökt. Som innan här nämndes att det ska synas vid vintersporter. Jag kollade på en LE850N på både hockey och Nån Skoter/skidfilm som var extremt ljus. Och i ärlighetens namn, så såg jag inte någon tendens till detta fenomen.

Fråga2.
Jag tycker det erkar vara riktigt bra bild på båda dessa apparater. Men är orolig för 2 saker. Körde själv samsung ue46b7070 som jag tyckte sög ordentligt när man tittade på kvällen. Och detta berodde på 1: clouding och 2: dårlig betraktningsvinkel. Räckte med att flytta sig en halvmeter i sidledd i soffan så var skärmen blåaktig på ena sidan. Ni som har LX950N. Hur upplever ni betraktningsvinkeln?

Lägg gärna ut bilder på vinkeln, med typ sluttexten i en film med svart bakgrund i ett mörkt rum. Vore kul att se om ytan är svart rätt av.

Hej, hej!!

Postad 21 december 2010 - 08:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Clouding ska inte finnas när de är local dimming.

Här har du bilder från sidan.
http://www.flatpanel...p;id=1272872392
Nästan längst ner...

Verkar ha riktigt bra betraktningsvinklar för lcd..

Men vill du ha riktigt bra betraktningsvinklar är det plasma som gäller

Postad 21 december 2010 - 09:07

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
[quote name='Karlsson8' date='Dec 20 2010, 21:14 ' post='3129786']
Fråga 1:
Alltså, måste fråga. Har nu varit inne i butik och kollat på både LE850N och LX950N. Det nämns ju i tråden att dessa ska lida av vertikal bandning. Det jag undrar över är om detta fenomen syns på kvällen bara. Alltså i ett mörkt rum. För jag kan fan inte sen nån bandning hur jag än har försökt. Som innan här nämndes att det ska synas vid vintersporter. Jag kollade på en LE850N på både hockey och Nån Skoter/skidfilm som var extremt ljus. Och i ärlighetens namn, så såg jag inte någon tendens till detta fenomen.

Hej
Har en 55 tums 850N och när det gäller ränderna så är det något som man måste "leta" efter - helst i reklambreaker där man visar produkter mot en enhetlig vit bakgrund. Då ser man den. Och vill man förstärka effekten så kan man "bobba" upp och ner med huvudet likt en uggla. Dock är det inget som polarna har noterat när vi kikat på film/tv.

Betraktningsvinkeln är mycket bra i sidled - dock sämre om du inte har ögonen i samma höjd som tv. Då får du lite glorior.

Postad 21 december 2010 - 11:51

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
:lol: Okej!

Tack för svaren Bigblue & Moparman. Blir att ta en funderare.

Ska jämnt nämna att jag gillar både LCD och PLASMA. Har inget emot nån av teknikerna. Men om man ska koppla in dator tex. så blir det väll ganska fin gohsting på en plasma va? Tycker själv om att ha spotify på tv:n när man sitter hemma på helgen och knäpper en öl. Och det man blir rädd för då är ju att få permanenta inbränningar. Att inte det ska finnas på nyare plasma anser jag som myt. En kompis kör samsung plasma som han köpte förra julen. Och hjälp vad fort det bränner in. TV:n stod på är för ett tag sen i en halv timme, med dvd menyn på. Det tog fan drygt en vecka att få bort det. För övrigt så så är bilden väldigt nice på den tycker jag.
Och så har vi min egen samsung Led som jag blev tokig på, just för clouding och betraktningsvinkel. Men samma med den tycker jag. Att hade det inte varit det på den så gillade jag bilden skarpt.

Så det jag vill säga är att det inte spelar mig någon roll om det är plasma eller lcd. Bara bilden är bra och att det inte är för mycket "buggar" av något slag som ställer till det för en.

Så om någon har tips på vad man ska ha så vore det fint :D

Kan nämna att för min del så år det mest film / TV och dator som kommer att gå i TV:n.
Ett pluss i kanten är ju om den ser bra ut också :lol: villket jag tycker LG har lyckats med på slutet.

Alla förslag är välkommna. Börjar bli trött på att leta ny i denna TV djungel ;)

M.v.h
Karlsson8

Postad 21 december 2010 - 15:09

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
Då så då kom julklappen till sig själv ;)

nu kör vi
full ISF kalibrering på LG LX950N

Postad bild

kommer inte hinna klart allt idag
postar resultaten före och efter vartefter det blir klart

så här ser det ut när man har kalibrerat mätaren och är ready to go
Postad bild

Redigerat av Unregistered1008, 21 december 2010 - 16:02.

Postad 21 december 2010 - 16:48

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
Gråskalan uppmätt (före)

inte mycket att bråka om
jag visste redan innan att jag låg nära så nu fick man det väl mer svart på vitt.
justeringarna gör jag senare eller i morgon.

Enjoy ;)

Referensklass här
ingen justering behövs
Postad bild

Gamman sticker upp lite från 30IRE och neråt annars bra
Postad bild

Rött ligger för lågt
resten rätt ok
Postad bild

en prick som stack iväg lite
får se om man får ordning på det annars mycket väl samlat runt målet D65!
Postad bild

RESULTAT EFTER
Prisa gudarna för 10point IRE justering! :D
utan den så hade det varit omöjligt att få en sån här gråskala
(en hel del justeringar behövdes)

Den lila linjen är DeltaE värdet
alltså hur långt ifrån D65 målet gråskalan ligger
kan man hålla linjen under 3 så är det så nära perfekt det går.
inga problem här förutom att DeltaE sticker upp vid 10IRE
får kolla upp om det går att justera ner senare

Postad bild

Postad bild

Redigerat av Unregistered1008, 21 december 2010 - 18:53.

Postad 21 december 2010 - 23:33

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Patrik_G
Kul att läsa .

Vad kostade kalibrerings grejen?
Och ingår programvaran ?

Och viktigast av allt..
Vad tycker du om bilden om du tittar på före och efter ?

Postad 22 december 2010 - 01:13

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

:lol: Okej!

Tack för svaren Bigblue & Moparman. Blir att ta en funderare.

Ska jämnt nämna att jag gillar både LCD och PLASMA. Har inget emot nån av teknikerna. Men om man ska koppla in dator tex. så blir det väll ganska fin gohsting på en plasma va? Tycker själv om att ha spotify på tv:n när man sitter hemma på helgen och knäpper en öl. Och det man blir rädd för då är ju att få permanenta inbränningar. Att inte det ska finnas på nyare plasma anser jag som myt. En kompis kör samsung plasma som han köpte förra julen. Och hjälp vad fort det bränner in. TV:n stod på är för ett tag sen i en halv timme, med dvd menyn på. Det tog fan drygt en vecka att få bort det. För övrigt så så är bilden väldigt nice på den tycker jag.
Och så har vi min egen samsung Led som jag blev tokig på, just för clouding och betraktningsvinkel. Men samma med den tycker jag. Att hade det inte varit det på den så gillade jag bilden skarpt.

Så det jag vill säga är att det inte spelar mig någon roll om det är plasma eller lcd. Bara bilden är bra och att det inte är för mycket "buggar" av något slag som ställer till det för en.

Så om någon har tips på vad man ska ha så vore det fint :D

Kan nämna att för min del så år det mest film / TV och dator som kommer att gå i TV:n.
Ett pluss i kanten är ju om den ser bra ut också :lol: villket jag tycker LG har lyckats med på slutet.

Alla förslag är välkommna. Börjar bli trött på att leta ny i denna TV djungel ;)

M.v.h
Karlsson8

I ärlighetens namn, ska du ändå punga upp så pass mycket pengar för en tv så tycker jag att du ska leda efter en begagnad Pioneer Kuro av den senaste årgången 5090/H KRP-500A/M, få du tag i en sådan tv så har du en tv som slår allt som finns på marknaden idag, den är klassad som världens bästa tv och har fått referenstutas överallt.

Köpte själv en 5090H med högtalare och den slår 850N på var enda punkt (köpte en 55 tums 850N men lämnade tillbaka den, du kan läsa min recension ett par sidor bakåt om varför).

När det gäller inbränningar så är jag inne på min andra plasma och har inte haft några som helst problem trotts att jag har somnat framför tvn med stillbild massor av gånger, med text tv två gånger, glömt skrivbordet på i flera timmar, spelar massor och så vidare. Men Pion jag har nu är extremt tålig, man kan ha en stillbild på i flera timmar och man ser inte ett jota till spår av ghosting på tittaravstånd. Ska man se någonting då får man trycka trynet mot tvn och då kan man se svaga spår men allt försvinner så fort man använder tvn till någonting annat. Det är så en plasma fungerar, allt försvinner eftersom och idag blir inget permanent. Ska man få en permanent inbränning som håller i sig i hela tvns livlängd så ska man ha samma stillbild i fyra dygn i streck enligt Panasonic och vem sitter och glor på samma bild i fyra dagar?

Ska du ha 3D satsa på VT20, den har betydligt lägre input lag (tror den ligger på 16ms) än 950N där släcks dessutom local dimmingen av i 3D så hur givande är det att köpa en bakbelyst LCD-LED när local dimmingen stängs av i 3D och gaming mode?..

Hoppas att du blev klokare/Juhan

Postad 22 december 2010 - 09:32

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Patrik_G,
För mig som aldrig testat något liknande, men som är nyfiken, berätta gärna hur du man kopplar upp mätaren. Jag antar att det är en USB-sladd som ska från Eye One till datorn. Men hur får man tvn att visa de olika testbilderna? Testskiva i DVDn?

Postad 22 december 2010 - 11:18

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

I ärlighetens namn, ska du ändå punga upp så pass mycket pengar för en tv så tycker jag att du ska leda efter en begagnad Pioneer Kuro av den senaste årgången 5090/H KRP-500A/M, få du tag i en sådan tv så har du en tv som slår allt som finns på marknaden idag, den är klassad som världens bästa tv och har fått referenstutas överallt.

Köpte själv en 5090H med högtalare och den slår 850N på var enda punkt (köpte en 55 tums 850N men lämnade tillbaka den, du kan läsa min recension ett par sidor bakåt om varför).

När det gäller inbränningar så är jag inne på min andra plasma och har inte haft några som helst problem trotts att jag har somnat framför tvn med stillbild massor av gånger, med text tv två gånger, glömt skrivbordet på i flera timmar, spelar massor och så vidare. Men Pion jag har nu är extremt tålig, man kan ha en stillbild på i flera timmar och man ser inte ett jota till spår av ghosting på tittaravstånd. Ska man se någonting då får man trycka trynet mot tvn och då kan man se svaga spår men allt försvinner så fort man använder tvn till någonting annat. Det är så en plasma fungerar, allt försvinner eftersom och idag blir inget permanent. Ska man få en permanent inbränning som håller i sig i hela tvns livlängd så ska man ha samma stillbild i fyra dygn i streck enligt Panasonic och vem sitter och glor på samma bild i fyra dagar?

Ska du ha 3D satsa på VT20, den har betydligt lägre input lag (tror den ligger på 16ms) än 950N där släcks dessutom local dimmingen av i 3D så hur givande är det att köpa en bakbelyst LCD-LED när local dimmingen stängs av i 3D och gaming mode?..

Hoppas att du blev klokare/Juhan

Ok juhan! Låter ju bra. Enda nackdelen är ju att det verkar inte helt lätt att få tag på en Pioneer 5090/H. Lite tråkigt dessutom att köpa en begagnad tv tycker jag. En kompis kör med den tv:n, och kan bara instämma med dig att bilden är grym på den. Har inte heller hört att han klagat på gohsting. Tror han haft den sen typ 2008/2009 tror jag. Synd att inget annat märke verkar kunna komma ikapp en model som KURON. Tycker ju att nu när vi går in i 2011 att det borde ju f-n komma nått som är i den klassen. Tycker dessutom att fjärren är grym till kuron. Väger ju typ ett halvkilo :) Med andra ord riktiga grejer. Skulle att kunna tänka mig att ha en Pioneer. Men som sagt. Lite tråkigt att köpa en gamal model begagnad ;) .
Tur att du är nöjd med din iaf. Vem vet, kanske slutar med en sån för mig ändå.

Tack för tipset

M.v.h
Karlsson8

Postad 22 december 2010 - 11:22

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Ok juhan! Låter ju bra. Enda nackdelen är ju att det verkar inte helt lätt att få tag på en Pioneer 5090/H. Lite tråkigt dessutom att köpa en begagnad tv tycker jag. En kompis kör med den tv:n, och kan bara instämma med dig att bilden är grym på den. Har inte heller hört att han klagat på gohsting. Tror han haft den sen typ 2008/2009 tror jag. Synd att inget annat märke verkar kunna komma ikapp en model som KURON. Tycker ju att nu när vi går in i 2011 att det borde ju f-n komma nått som är i den klassen. Tycker dessutom att fjärren är grym till kuron. Väger ju typ ett halvkilo :) Med andra ord riktiga grejer. Skulle att kunna tänka mig att ha en Pioneer. Men som sagt. Lite tråkigt att köpa en gamal model begagnad :) .

Tack för tipset

M.v.h
Karlsson8

Glömde nämna att Panasonic VT-20 inte föll mig i smaken riktigt. Har att kikat lite på den. Tycker den som sitter och designar Panasonic borde kunna lägga ner sig lite mer på designen också. Men som sagt det är min personliga åsikt ;)

Postad 22 december 2010 - 13:20

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

Ok juhan! Låter ju bra. Enda nackdelen är ju att det verkar inte helt lätt att få tag på en Pioneer 5090/H. Lite tråkigt dessutom att köpa en begagnad tv tycker jag. En kompis kör med den tv:n, och kan bara instämma med dig att bilden är grym på den. Har inte heller hört att han klagat på gohsting. Tror han haft den sen typ 2008/2009 tror jag. Synd att inget annat märke verkar kunna komma ikapp en model som KURON. Tycker ju att nu när vi går in i 2011 att det borde ju f-n komma nått som är i den klassen. Tycker dessutom att fjärren är grym till kuron. Väger ju typ ett halvkilo :) Med andra ord riktiga grejer. Skulle att kunna tänka mig att ha en Pioneer. Men som sagt. Lite tråkigt att köpa en gamal model begagnad :P .

Tack för tipset

M.v.h
Karlsson8

Det var så lite ;)

Men om man köper en begagnad Pio så tror jag ändå att den kommer att hålla längre än om man köper en ny Panna, LG eller Samsung för det är rätt vanligt att apparater idag dör bara strax efter fyra år. Pioneer tog heller inga genvägar utan använde kvalitetskomponenter rakt igenom.

Japp, jag vet, det är tyngd i fjärrkontrollen, man känner att man har den i handen :)

Glömde nämna att Panasonic VT-20 inte föll mig i smaken riktigt. Har att kikat lite på den. Tycker den som sitter och designar Panasonic borde kunna lägga ner sig lite mer på designen också. Men som sagt det är min personliga åsikt :)

Aja det skulle vara det då.. Det är ju bilden man köper inte utseendet ;) Jag är nöjd så länge tvn är svart eller grå.

Redigerat av Juhan, 22 december 2010 - 13:43.

Postad 22 december 2010 - 15:49

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Patrik_G
Kul att läsa .

Vad kostade kalibrerings grejen?
Och ingår programvaran ?

Och viktigast av allt..
Vad tycker du om bilden om du tittar på före och efter ?

2500:- kostar mätaren
programvaran ingår ej men är gratis

jag är inte klar med kalibreringen än
primär och sekundärfärgerna är kvar.

men med rätt gråskala så vart det skillnad
mer naturliga färger
mer detaljer och mer kontrast i färgerna.
det kan liknas med att du går från 16bitars färgdjup i windows till 32 bitar.
inte så stor skillnad här men åt det hållet så förstår du.

Redigerat av Unregistered1008, 22 december 2010 - 15:56.

Postad 22 december 2010 - 15:53

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Köpte själv en 5090H med högtalare och den slår 850N på var enda punkt

predikaren ångar på
är du sponsrad från Pioneer eller?

svar på utalandet:
Din Pioneer är bättre kalibrerad från fabrik än vad 850n var.
Men har du hört talas om kalibrering? så ser du på diagrammen jag postade att det finns en hel del att förbättra.
inga problem att komma upp i Pioneer klass med en 850n eller en 950n men det krävs en hårdvarukalibrering.

Redigerat av Unregistered1008, 22 december 2010 - 15:55.

Postad 22 december 2010 - 16:11

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

predikaren ångar på
är du sponsrad från Pioneer eller?

Nej.

Men har du hört talas om kalibrering?

Svar: Ja, men har ej någon utröstning för en hårdvarukalibrering.

svar på utalandet:
Din Pioneer är bättre kalibrerad från fabrik än vad 850n var. så ser du på diagrammen jag postade att det finns en hel del att förbättra.
inga problem att komma upp i Pioneer klass med en 850n eller en 950n men det krävs en hårdvarukalibrering.

Dröm vidare. Har du någon som helst källa på det, eller är det bara ett antagande från din sida?

Postad 22 december 2010 - 17:10

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Att man har olika åsikter tycker jag är stålande. Men varför denna längtan att säga "min är bättre än din"? Varför räcker det inte med "Jag har X och den passade allra bäst för mig"?

Postad 22 december 2010 - 18:03

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Håller med BigBlue här.

Alltså jag bad om tips här. Och som sagt så spelar det ingen roll om det är Plasma eller LCD.
Som jag skrev så var alla tips välkommna. Och juhan gav mig ett tips här :)
Så Patric-G. Du behöver ju inte dissa folk för vad de har för åsikter. Det var ju mig han tipsa, och inte dig . Så jag förstår inte vad problemet är? ;)

Så komigen nu. Detta forum är väll till för att hjälpa varandra eller?
Så är det nån mer som har bra tips att komma med så posta gärna på.

M.v.h
Karlsson8

Postad 23 december 2010 - 14:35

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
kalibreringen på LX950N är klar!
phew! ;)
jag var för snabb första gången när jag stallde in gråskalan
tvn hade bara stått på 30min
när jag kollade efteråt efter ett par timmar så hade den ändrat sig rejält.
så det var bara att börja om.

Gråskalan samt Färgmättnad/intensitet hos primär/sekundärfärgerna är nu Referens klass!
Gråskalan och Färgmättnaden är dom två viktigaste att få till.

Nyanserna (tint) ändrade jag inte då dom oftast stämmer från fabrik.

postar resultaten om nån vill testa
men det är nog inte troligt att dom ger samma exakta resultat på eran tv.

Enjoy B)

Mode: Expert1
Backlight: 23
Contrast: 90
Brightness: 50
H Sharpness: 50
V Sharpness: 50
Colour: 50
Tint: 0
TrueMotion: User OFF/5
LED Local Dimming: ON

Expert Control
Dynamic Contrast: OFF
Noise Reduction: OFF
Digital Noise Reduction: OFF
Black Level : LOW
Real Cinema: OFF
Colour Gamut: BT709
Edge Enhancer: OFF

Colour Temperature: Warm
Gamma: 2.2
Metod: 10 Point IRE
Pattern: Outer

IRE 100
Luminance: 130
Red: 19
Green: -7
Blue: -8

IRE 90
Red: 24
Green: -4
Blue: -2

IRE 80
Red: 20
Green: -3
Blue: -6

IRE 70
Red: 19
Blue: -4

IRE 60
Red: 16
Blue: -5

IRE 50
Red: 15

IRE 40
Red: 10

IRE 30
Red: 4
Green: -5

IRE 20
Red: -1

IRE 10
Red: 2
Green: 1

CMS:
Red Colour: -5
Red Tint: 0

Green Colour: 16
Green Tint: 0

Blue Colour: 0
Blue Tint: 0

Yellow Colour: 4
Yellow Tint: 0

Cyan Colour: 13
Cyan Tint: 0

Magneta Colour: -7
Magneta Tint: 0

Kör hårt! :rolleyes:

Redigerat av Unregistered1008, 23 december 2010 - 14:38.

Postad 23 december 2010 - 15:29

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Hur svårt är deta tt få till just färgerna med kalibreringsverktyg ?

Postad 23 december 2010 - 18:19

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Någon som kan kort redogöra för hur Eye One kopplas ihop med dator och tv?

Postad 24 december 2010 - 00:41

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
Uppdaterade inställningar pga att jag hade för dålig ljusnivå förut.
enligt flatpanelshd så är målet 120 cd/m2.
det hade jag missat helt

jag låg på 101 cd/m2 med dom gamla inställningarna
ändrar man nåt så får man ändra resten ;)
så det vart att tweaka gråskalan och färgmättnaden igen

Backlight från 23 till 28 ökade ljusnivån från 101 cd/m2 till 119.49 cd/m2

ISF kalibrerade inställingar för LG 47LX950N
(uppdaterat 2010-12-29)

Mode: Expert1
Backlight: 28
Contrast: 90
Brightness: 50
H Sharpness: 51
V Sharpness: 50
Colour: 50
Tint: 0
TrueMotion: User
Judder OFF/Blur 10
LED Local Dimming: ON

Expert Control
Dynamic Contrast: OFF
Noise Reduction: OFF
Digital Noise Reduction: OFF
Black Level : LOW
Real Cinema: OFF
Colour Gamut: WIDE
Edge Enhancer: OFF

Colour Temperature: Warm
Gamma: 2.2
Metod: 10 Point IRE
Pattern: Outer

IRE 100
Luminance: 130
Red: 17
Green: -7
Blue: -10

IRE 90
Red: 23
Green: -6

IRE 80
Red: 20
Blue: -7

IRE 70
Red: 17
Blue: -3

IRE 60
Red: 11
Blue: -9

IRE 50
Red: 13

IRE 40
Red: 9

IRE 30
Red: 3

IRE 20
Red: -3

IRE 10
Red: 2
Green: 0

CMS:
Red Colour: -2
Red Tint: -4

Green Colour: 6
Green Tint: 13

Blue Colour: -3
Blue Tint: 14

Yellow Colour: 15
Yellow Tint: 2

Cyan Colour: 9
Cyan Tint: -1

Magneta Colour: -2
Magneta Tint: -1

efgtersom HCFR programmet inte har ett diagram för alla färgerna för att jämföra luminance (ljusstyrka) hos färgerna så postar jag dom i text.
annars hade det blivit 6st bilder man hade behövt postat.
(Det är dom inställningarna man har gjort under CMS delen ovan som påverkar ljusstyrkan hos färgerna nedan)

Colour Luminance före kalibreringen

Red: (ref 21.27) 23.88%
Green: (ref 71.52) 62.67%
Blue: (ref 7.22) 7.27%
Yellow: (ref 92.78) 90.08%
Cyan: (ref 78.73) 71.03%
Magenta:(ref 28.48) 31.54%

endast blå stämde före
grönt för lågt likaså Cyan

Colour Luminance Efter kalibreringen

Red: (ref 21.27) 21.35%
Green: (ref 71.52) 71.48%
Blue: (ref 7.22) 7.27%
Yellow: (ref 92.78) 92.15%
Cyan: (ref 78.73) 76.76%
Magenta:(ref 28.48) 28.55%

alla färger spot on förutom Cyan som inte orkade upp helt

bild på gråskalan efter lite mer tweak.
DeltaE snittar på runt 0.5 förutom vid IRE10 som det ligger på 2.3
men ändå under målet(DeltaE 3.0) som det mänskliga ögat kan uppfatta skillnader i
nu får det fan duga B)

Gråskalan efter kalibrering
Postad bild

jämför med hur det såg ut förut
DeltaE(fel från referenspunkten) är så högt så det ryms inte i diagrammet :rolleyes:
DeltaE= Lila linjen som bara flashar förbi på ett ställe

Edit: från 12-20 låg DeltaE på innan efter jag fick fram en annan skala vilket inte syns här
Postad bild

Någon som kan kort redogöra för hur Eye One kopplas ihop med dator och tv?

japp
enkelt
genom USB till Datorn

Redigerat av Unregistered1008, 29 december 2010 - 23:49.

Postad 24 december 2010 - 00:46

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Hur svårt är deta tt få till just färgerna med kalibreringsverktyg ?

färgerna i CIE diagrammet har jag inte brytt mig om då dom ligger hyffsat redan.
enligt flera experter så är Gråskalan och Färgmättnaden/ljusstyrkan dom viktigaste.

Hur färgerna hamnar i CIE diagrammet spelar inte så stor roll bara dom bildar en triangel och korsar D65 (vitpunkten)
men ok visst går det att bråka med dom också med TINT justeringen i CMS inställningarna.
dock går det inte helt at styra in prickarna med CMS enbart i sidled

jag fick inte till det hundra därför skiter jag i det nu och kör med original TINT inställningarna.
får kolla vidare hur man kan styra upp och ner vilket jag inte har kommit på

Postad 24 december 2010 - 00:48

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
[quote name='Patrik_G' date='Dec 24 2010, 00:41 ' post='3133285'

japp
enkelt
genom USB till Datorn
[/quote]

OK, men vad kör du i tvn? Vad har Eye One att mäta på? Du lär ju knappast slå på Rapport och låta den mäta ;)

Postad 24 december 2010 - 00:56

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
[quote name='Bigblue' post='3133309' date='Dec 24 2010, 00:48 '][quote name='Patrik_G' date='Dec 24 2010, 00:41 ' post='3133285'
japp
enkelt
genom USB till Datorn
OK, men vad kör du i tvn? Vad har Eye One att mäta på? Du lär ju knappast slå på Rapport och låta den mäta ;)[/quote]

AVSHD 709
http://www.avsforum.....php?p=12373254

glöm allt annat
det där är gratis och helt framtaget för dom tre vanligaste mätprogrammen ColorHCFR/CalMAN/ChromaPure
enklast är att ladda hem MKV filen
den funkar direkt i dom flesta Blu Ray spelare.
annars laddar man ner ISO filen och bränner den till en DVD som ska spelas upp i en Blu Ray spelare.
viktigt att man använder Blu Ray material här då det är helt olika färgrymder för DVD och Blu Ray.
Blu ray kör med Rec709 därav namnet AVSHD 709
för DVD heter färgrymden Rec601

Redigerat av Unregistered1008, 24 december 2010 - 01:02.

Postad 24 december 2010 - 00:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Patrik_G

Vad tycker du om skillnaden nu när du har kalibrerat ?

Liten skilnad ?

Stor skillnad ?

Värt pengarna att göra en riktigt kalibrering ?

LG verkar iaf ha bra möjligheter att ge en riktigt bra bild rätt inställd ?

Postad 24 december 2010 - 01:06

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
tänkte jag skulle logga ur nu och kolla lite på tv B)

enorm skillnad det lilla jag har tittat!
det är som jag sa tidigare ungefär samma skillnad från att gå från 16bit till 32bits färgdjup i windows.
färgerna upplevs som fler och allt ser mjukare och mer naturligt ut.

den där hårdvarumätaren borde ha följt med tvn instället för 3d kameran.

självklart rekomenderar jag en kalibrering!
klart värt slitet och tiden det har tagit.

läs guiden innan bara,annars är det kört ;)
http://www.curtpalme...pic.php?t=10457

Redigerat av Unregistered1008, 24 december 2010 - 01:11.

Postad 24 december 2010 - 11:27

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Uppdaterade inställningar pga att jag hade för dålig ljusnivå förut.
enligt flatpanelshd så är målet 120 cd/m2.
det hade jag missat helt

Är det verkligen så enkelt att man kan säga 120 rakt av. Jag trodde att det var beroende på det omgivande ljuset i rummet. 120 i en batcave låter mycket, men i ett ljust vardagsrum är det kanske perfekt? Jag har min backlight på 15 (samma som flatpanels.dk sätter i sin test).

Postad 25 december 2010 - 20:25

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
testade för skojs skull CINEMA läget och det kan man ju tycka ska vara hyffsat optimerat men så är inte fallet.
CIE
Postad bild

DeltaE värden från CINEMA
R: 14.1
G: 4.6
B: 8.4
Y: 6.1
C: 4.6
M: 13.9

Rött/Blått/Magenta långt ifrån optimalt som synes

och ljusstyrkan från CINEMA läget
r= referens

Red: r29.5%
29.3%

Green: r100.6%
92.3%

Blue: r10.1
10.0

Yellow: r130.5
127.2

Cyan: r110.1
104.7

Magenta: r40.0
40.1

Grönt och Cyan mycket för lågt.

och så till sist gråskalan från CINEMA läget.
Postad bild

jämfört med efter kalibrering
Postad bild

Redigerat av Unregistered1008, 27 december 2010 - 03:06.

Postad 25 december 2010 - 22:23

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

• 1 766 inlägg
  • 0
Uj, nu börjar den här tråden bli en aningen överkurs för mig. Sifferorgier är inte min grej riktigt. :) Nåväl, jag ska antagligen beställa en LG 47LE8500 imorgon eller på måndag från Webhallen, men jag flundrar lite på vilka garantier man har då TV:ns modellnamn avslöjar att det inte är den nordiska modellen (eller så är det bara Webhallen som glömt skriva dit N:et).
http://www.webhallen...led-tv_47le8500

Man vill ju inte gå och köpa en dyr TV som går sönder och så står man där utan garanti.

Redigerat av Unregisteredcc23e210, 25 december 2010 - 22:23.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.