Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem CA-Modul HD

459 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Com Hem TV Module HD CI+ (CA-moduler) 4 8,4 (9) 296:-
1 relaterade trådar

Postad 14 september 2011 - 09:55

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

En CA-modul är ju en liten digitalbox

Eh? Det var en väldigt ovanlig definition av digitalbox i så fall då den varken har tuner, MPEG-avkodare eller något slags videoutgång.
CA-modul eller inte har inget med inspelningsmöjlighet eller On Demand att göra och inte speciellt mycket med hur snabbt kanalbyten går.
Det enda CA-modulen gör är att avkoda dataströmmar och om du har en box med kortplats (alltså inte CI-slot) så sitter samma funktion inbyggd i boxen, men det finns ju även digitalboxar där man förlitar sig till CA-moduler för avkodningen.

Postad 14 september 2011 - 10:12

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Eh? Det var en väldigt ovanlig definition av digitalbox i så fall då den varken har tuner, MPEG-avkodare eller något slags videoutgång.
CA-modul eller inte har inget med inspelningsmöjlighet eller On Demand att göra och inte speciellt mycket med hur snabbt kanalbyten går.
Det enda CA-modulen gör är att avkoda dataströmmar och om du har en box med kortplats (alltså inte CI-slot) så sitter samma funktion inbyggd i boxen, men det finns ju även digitalboxar där man förlitar sig till CA-moduler för avkodningen.

Tack för förklaringen. Jag uttryckte mig slarvigt och "otekniskt".
I min relativa okunnighet har jag uppfattat att man kan "slippa" digitalbox genom en Conax CI+/DVB-C CA-modul. Vad som sker var och hur har jag inte satt mig in i.
Det jag menar är att ComHems tv-modul för HD i mina ögon är en dålig ersättning för en digitalbox. Jag har inte hört några andra argument för tv-modulen än att den eliminerar en "låda" och en fjärrkontroll. Men för den som inte har behov av vare sig OnDemand eller inspelningsmöjlighet kan tv-modulen säkert fungera.

Postad 14 september 2011 - 21:23

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Tack för förklaringen. Jag uttryckte mig slarvigt och "otekniskt".
I min relativa okunnighet har jag uppfattat att man kan "slippa" digitalbox genom en Conax CI+/DVB-C CA-modul. Vad som sker var och hur har jag inte satt mig in i.
Det jag menar är att ComHems tv-modul för HD i mina ögon är en dålig ersättning för en digitalbox. Jag har inte hört några andra argument för tv-modulen än att den eliminerar en "låda" och en fjärrkontroll. Men för den som inte har behov av vare sig OnDemand eller inspelningsmöjlighet kan tv-modulen säkert fungera.

Spela in funktion har jag tex i min plasma, bara att plugga in en HDD i plasmans USB. On Demand finns även det då det är en sk smart TV. Byte mellan kanaler går snabbare än med min HD box jag hade innan. Jag kan alltså göra det mesta smidigt med samma fjärr. Till och med flickvännen tycker det är lätt.

Postad 15 september 2011 - 05:28

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Spela in funktion har jag tex i min plasma, bara att plugga in en HDD i plasmans USB. On Demand finns även det då det är en sk smart TV. Byte mellan kanaler går snabbare än med min HD box jag hade innan. Jag kan alltså göra det mesta smidigt med samma fjärr. Till och med flickvännen tycker det är lätt.

Låter som du är nöjd. Några följdfrågor från en vetgirig:
Kan du spela in HD-material och andra kodade kanaler på detta sätt? Eller bara fria SD-kanaler?
Hur går det med uppspelningen från usb-disken - måste den passera tv-modulen för avkodning?

Postad 15 september 2011 - 19:19

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Låter som du är nöjd. Några följdfrågor från en vetgirig:
Kan du spela in HD-material och andra kodade kanaler på detta sätt? Eller bara fria SD-kanaler?
Hur går det med uppspelningen från usb-disken - måste den passera tv-modulen för avkodning?

Ja jag kan spela in HD kanaler.
Nej jag kan inte koppla in den i min dator och få åtkomst till filerna. Jag lyckas inte vid första försöket iaf.

Postad 18 september 2011 - 16:00

Unregistered47f8c37b
  • Unregistered47f8c37b
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag vet inte om jag postar i rätt tråd, då jag är osäker på var felet ligger, men jag "chansar".

Jag har köpt en CA-modul HD från Comhem, som jag använder tillsammans med min Sony KDL-55EX720. Det har fungerat helt tillfredsställande, men sedan några dagar eller kanske till och med en vecka så får jag ingen textning på just HD-kanalerna. Jag har Comhem 8 favoriter, där jag valt 5-6 HD-kanaler, och ingen av dem har längre några undertexter. Jag började undra om jag råkat komma åt någon knasig inställning i TV:n, så jag gjorde en factory reset och installerade om hela baletten. Med samma resultat. Det finns en "subtitles"-knapp på TV:ns fjärrkontroll. För on/off, och den har jag givetvis provat även i "off"-läget, bara för att utesluta att det skulle vara den.

Har någon en hum om var felet kan ligga? Jag är dåligt insatt i tv-teknik över huvud taget, men spontant känns det som att det är modulen som är lite knasig (eller kanske ligger felet hos COMHEM)? Och varför är det bara HD-kanalerna som drabbas av det hela? Jag har skickat felanmälan till Comhem, men de har (givetvis) ännu inte hört av sig.

Edit: Jag bor i centrala Göteborg, ifall det nu anses vara viktigt att veta.

Redigerat av Unregistered47f8c37b, 18 september 2011 - 16:50.

Postad 19 september 2011 - 08:50

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0
Fråga i Comhems egen tråd, där deras personal svarar: https://www.minhembi...howtopic=267747

Postad 23 september 2011 - 10:55

Seron
  • Seron
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Om jag köper HD modulen och dunkar in det i en tv som inte har CI+ stöd, kommer det funka som ett vanligt CI kort då? Alltså man får de vanliga SD kanalerna och SVTHD?

Min fråga är snarlik. Kan man sticka in en godtycklig CA-modul (alltså ej CA+ eller HD-modul) som funkar med ComHem och vara säker på att man får se SVTs HD-kanaler? Jag har en Panasonic TX-P42S30Y som har stöd för CI+.

Postad 24 september 2011 - 08:19

Seron
  • Seron
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Jag har en fråga till. Jag har lånat en ComHem SMiT CA-modul från en kompis och får med den in SVT 1 HD och den betalkanal jag abonnerar på. Men när jag väljer SVT 2 HD står det "Ingen signal".

Intressant i sammanhanget är att i broschyren från ComHem som följer med kortet står det uttryckligen att man ska kunna se både SVT 1 HD och SVT 2 HD. Både kort och broschyr har ComHems logga på dem.

Jag ringde upp ComHems kundtjänst som sa att den inte går att se HD med det kortet. Men mycket talar emot att det visst går. T.ex. fakta att jag har bild på kanal 66 SVT 1 HD, att TVn rapporterar 720p, att bilden uppenbart är skarpare, att deras eget medföljande material påstår det, och att det i deras blogg från införandet av kanalen http://www.comhem.se...ue/-/index.html bland kraven inte står något om HD-kort. Tjejen i kundtjänsten hävdade att hon hade lång erfarenhet och att det inte gick. Hon gick även och frågade någon annan och kom tillbaka med samma svar. Hon sa att SVT 1 HD ibland kunde fungera men var säker på att SVT 2 HD krävde HD-kort. Jag fick ingen tillfredställande förklaring på varför det var så. Hon hävdade att ComHem inte hade någon anledning till att spärra kanalen men att det var tekniskt omöjligt.

Alltså jag godtar inte det här alls. Att två gratiskanaler av samma typ från SVT på något sett har olika hårdvarukrav har jag svårt att smälta. Det verkar orimligt. Finns det belägg för deras påståenden eller är det så att det stängt av kanalen och vad kan de ha för motiv i så fall?

Här är en tråd på ComHems blogg där många skrivit om problem med SVT 2 HD. http://www.comhemblo...nseras-svt2-hd/

Postad 24 september 2011 - 15:33

Unregistered47f8c37b
  • Unregistered47f8c37b
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Jag har köpt en CA-modul HD från Comhem, som jag använder tillsammans med min Sony KDL-55EX720. Det har fungerat helt tillfredsställande, men sedan några dagar eller kanske till och med en vecka så får jag ingen textning på just HD-kanalerna. Jag har Comhem 8 favoriter, där jag valt 5-6 HD-kanaler, och ingen av dem har längre några undertexter...

Skönt när man kan svara på sina egna inlägg. :) Nu har jag varit i kontakt med svenska Sony, och problemet var så "enkelt" som att jag hade råkat få hemskickat en TV som inte var avsedd för den nordiska marknaden (jag vill inte outa butiken jag köpte TV:n från, för de har verkligen skött mitt reklamationsärende perfekt). Jag kan inte prata för andra märken, men i alla fall vad gäller Sony så måste svenska finnas instoppat i TV:n, om man vill ha undertexter på sina HD-kanaler. Svenska är heller ingenting man kan stoppa in i efterhand via firmwareuppgradering heller.

Huruvida det här stämmer eller inte vet jag ingenting om för jag kan inte ett smack om TV-teknik, men jag litar på att Sony-killen vet vad vad han snackade om.

Summan av det hela är i alla fall att jag numera har en Sony KDL-55EX720 i nordisk version _med_ undertexter på mina HD-kanaler. För att uttrycka sig på Göteborgska: Gôtt mos!

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.