Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor

5753 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 November 2010 - 07:58

pHfRgCIxsn
  • pHfRgCIxsn
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Sedan undrar jag om det finns några planer på att avskaffa de konverterade analoga kanalerna i Comhem hus och bara köra digitalt? Är detta någon form av avtal som Comhem gjort med husägaren? Det kunde ju iaf vara så att man fick de kanalerna som man har analogt även digitalt utan att betala en gång till för dem, de är ju redan betalda för de ingår ju i hyran.

Familjebostäder är på väg att dra in fiberkabel i varje lägenhet därför att hyresgästen själv skall välja leverantör av bredband och/eller tv. Gäller Bergsjön Centrum bl.a.
http://www.familjebo...idens-Bredband/

Postad 06 November 2010 - 16:56

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Jag bor i en hyresrätt kommunalt bostadsbolag dom har typ 6000 lägenheter och svarar inte på mina mail... tror min chans att påverka är typ zero,nado noll typ .

Duckface.. bodde inte du i Umebostäder, eller var det kanske Lulebostäder, som för något år sedan skippade de analoga knippet. Vem eller vilka beslutade omläggningen, hade de boende något att säga till om..eller.

EDIT
Detta framgår på Lulebostäders hemsida:
I vårt analoga TV-utbud ingår SVT1, SVT2, SVT24, TV4, Barnkanalen, Kunskapskanalen och 24Norrbotten.

Fler kanaler och bättre bild med digitalbox i ditt tv-uttag
Skaffar du en digitalbox med programkort från Com Hem får du tillgång till åtta digitala kanaler: det analoga tv-utbudets fem kanaler, plus SVT HD, TV6 och axess TV. Du betalar endast för boxen som du köper av Com Hem, eller deras lokala återförsäljare. Förutom fler kanaler får du bättre ljud och bild med en digitalbox, samt tillgång till en TV-guide (även kallad EPG).

Rabatt på digitala grundabonnemang
Beställer du något av Com Hems digitala grundabonnemang Small, Medium eller Large får du som hyresgäst en särskild rabatt, f.n. 39 kr/mån. Förutsättningen är att du är hyresgäst hos Lulebo. Du som redan har ett Com Hem paket och är hyresgäst hos oss får samma rabatt. Vänd dig till Com Hem för ytterligare information.

http://www.lulebo.se/Page/TVutbud/

Redigerat av Latman, 06 November 2010 - 17:05.

Postad 06 November 2010 - 21:18

msoder
  • msoder
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Har problem varje gång.

Ex:
Jag sätter inspelning på ett program, efter 20min så vill jag titta på programmet och går in bland mina inspelningar där programmet jag håller på att spela in ligger. Jag väljer att spela från början, inga problem allt funkar som det ska. Men när det är 20min kvar att titta på inspelningen och inspelningen avslutas så står det "Livesändning" och man kastas fram till realtid, sen måste man spola tillbaka 20min för att komma till där man tittade innan.

Nu har jag testat, för mig blir det inte så där. Uppspelningen fortsätter utan att hoppa till live tv. Jag använder inte favoritlistor om det kan ha med det att göra.

Jag använder favoritlistor och för mig blir det inte heller så. Däremot så tappar boxen bort favoritlistan när jag kollar ett program på detta sätt.

Jag har också de rapporterade problemen med SVT2HD. Göteborg, Vasa, Övre Fogelbergsgatan

Postad 06 November 2010 - 21:31

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Duckface.. bodde inte du i Umebostäder, eller var det kanske Lulebostäder, som för något år sedan skippade de analoga knippet. Vem eller vilka beslutade omläggningen, hade de boende något att säga till om..eller.

EDIT
Detta framgår på Lulebostäders hemsida:
I vårt analoga TV-utbud ingår SVT1, SVT2, SVT24, TV4, Barnkanalen, Kunskapskanalen och 24Norrbotten.

Fler kanaler och bättre bild med digitalbox i ditt tv-uttag
Skaffar du en digitalbox med programkort från Com Hem får du tillgång till åtta digitala kanaler: det analoga tv-utbudets fem kanaler, plus SVT HD, TV6 och axess TV. Du betalar endast för boxen som du köper av Com Hem, eller deras lokala återförsäljare. Förutom fler kanaler får du bättre ljud och bild med en digitalbox, samt tillgång till en TV-guide (även kallad EPG).

Rabatt på digitala grundabonnemang
Beställer du något av Com Hems digitala grundabonnemang Small, Medium eller Large får du som hyresgäst en särskild rabatt, f.n. 39 kr/mån. Förutsättningen är att du är hyresgäst hos Lulebo. Du som redan har ett Com Hem paket och är hyresgäst hos oss får samma rabatt. Vänd dig till Com Hem för ytterligare information.

http://www.lulebo.se/Page/TVutbud/

Jag bor inom lulebo de skippade analoga vill säga de tog bort icke mustcary kanaler det va lulebo själva som klubbade det ... i analogt finns bara 1,2,4 kunskap och barnkanalen 24norrbotten alla dem fick de inte ta bort pg av lagen men fick de så skulle de vart borta med alltså finns bara digitalt här

Postad 06 November 2010 - 22:17

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Felen på svt2HD här på hertsön i luleå är tillbaka skandal att det inte är fixat de va borta ett tag men kom tillbaka

Postad 06 November 2010 - 22:55

joakim_m
  • joakim_m
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Har problem varje gång.

Ex:
Jag sätter inspelning på ett program, efter 20min så vill jag titta på programmet och går in bland mina inspelningar där programmet jag håller på att spela in ligger. Jag väljer att spela från början, inga problem allt funkar som det ska. Men när det är 20min kvar att titta på inspelningen och inspelningen avslutas så står det "Livesändning" och man kastas fram till realtid, sen måste man spola tillbaka 20min för att komma till där man tittade innan.

Jag känner igen detta! Jag vet inte om jag får det varje gång. Men nog har det inträffat. Som tur var kan man återuppta uppspelningen "Från senaste position".

Jag känner också igen problemet med tappade Favoritlistor.

Förutom dessa små problem så gillar jag boxen.

Postad 08 November 2010 - 09:35

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Från canal digitals hemsida : MTVN HD är den enda internationella HD-kanalen med inriktning på musik. Kanalen visar exklusiva nyproduktioner blandade med klassiska musikprogram och stora liveevents som MTV Unplugged, Roskilde-festivalen och Isle of MTV. MTVN HD visar även världens största musikgalor VMAs och EMAs i HD-kvalitet och med Dolby Digital 5.1-ljud.
Kanalen lanseras 4 november och ersätter Rush HD som försvinner den 4 januari 2011

Jag antar Rush HD därmed också försvinner fråm comhems utbud.Vill veta med vad/när ni kommer ersätta den.
Det är dags ni kommer in i matchen nu ... canal digital pissar på er när det gäller o ligga i första ledet angående HD utbud.Vi sakanar MTVN HD, National Geographic Wild HD ,ESPN America HD ,Animal Planet HD och varför inte Eurosport 2 HD.Och kom inte med era "vi förhandlar bla bla" utan ge oss ett rakt besked
Nån som tror jag begärde för mycket nu :blink: ?

Postad 08 November 2010 - 11:19

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Jag antar Rush HD därmed också försvinner fråm comhems utbud.Vill veta med vad/när ni kommer ersätta den.

Rush ersatte ju WOOM, som hade vissa sevärda program såsom soundstage som jag saknade
--ex. Rush har vad jag sett några program av intresse med försäljning av jänkare ---men mest hoppande med cyklar o dyl, kan kanske va intressant men inte för mig.

Så MTVN med liveuppträdanden såsom Roskilde-festivalenskulle vara ett lyft enligt mig som erättare till Rush.

Vi sakanar MTVN HD, National Geographic Wild HD ,ESPN America HD ,Animal Planet HD och varför inte Eurosport 2 HD.Och kom inte med era "vi förhandlar bla bla" utan ge oss ett rakt besked Ja tack

Redigerat av Latman, 08 November 2010 - 12:39.

Postad 08 November 2010 - 15:29

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Från canal digitals hemsida : MTVN HD är den enda internationella HD-kanalen med inriktning på musik. Kanalen visar exklusiva nyproduktioner blandade med klassiska musikprogram och stora liveevents som MTV Unplugged, Roskilde-festivalen och Isle of MTV. MTVN HD visar även världens största musikgalor VMAs och EMAs i HD-kvalitet och med Dolby Digital 5.1-ljud.
Kanalen lanseras 4 november och ersätter Rush HD som försvinner den 4 januari 2011

Det är dags ni kommer in i matchen nu ... canal digital pissar på er när det gäller o ligga i första ledet angående HD utbud.Vi sakanar MTVN HD, National Geographic Wild HD ,ESPN America HD ,Animal Planet HD och varför inte Eurosport 2 HD.Och kom inte med era "vi förhandlar bla bla" utan ge oss ett rakt besked
Nån som tror jag begärde för mycket nu :blink: ?

Rush ersatte ju WOOM, som hade vissa sevärda program såsom soundstage som jag saknade
--ex. Rush har vad jag sett några program av intresse med försäljning av jänkare ---men mest hoppande med cyklar o dyl, kan kanske va intressant men inte för mig.

Så MTVN med liveuppträdanden såsom Roskilde-festivalenskulle vara ett lyft enligt mig som erättare till Rush.

Vi sakanar MTVN HD, National Geographic Wild HD ,ESPN America HD ,Animal Planet HD och varför inte Eurosport 2 HD.Och kom inte med era "vi förhandlar bla bla" utan ge oss ett rakt besked Ja tack

Hej,

Av vad vi vet så byter Rush HD agentur i Europa, men någon nedläggning av kanalen är det inte tal om. Statusen för nuvarande är att vi kommer att fortsätta sända kanalen, och någon ersättare är således ej aktuell. I övrigt kan vi inte diskutera nya kanaler och nya kanalpaketeringar innan några avtal finns spikade, vi vill inte ge er falska förhoppningar.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Michael Hansson

Postad 08 November 2010 - 17:05

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hej,

Av vad vi vet så byter Rush HD agentur i Europa, men någon nedläggning av kanalen är det inte tal om. Statusen för nuvarande är att vi kommer att fortsätta sända kanalen, och någon ersättare är således ej aktuell. I övrigt kan vi inte diskutera nya kanaler och nya kanalpaketeringar innan några avtal finns spikade, vi vill inte ge er falska förhoppningar.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Michael Hansson

falska förhoppningar ??? snälla va det är larvigt från er sida!!!!
ni kan ju skriva att vi förhandlar om denna kanalen men det är inte klart ännu om vi får den... ni kan ge era kunder info om vart ni ligger i förhandlingarna. att hålla hemligt gör bara arga kunder visa i stället att ni är hyggligt företag som värnar om sina kunder!!!

ComHem kommentera gärna detta för rätt ska va rätt!!!!!

Postad 08 November 2010 - 17:36

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

falska förhoppningar ??? snälla va det är larvigt från er sida!!!!
ni kan ju skriva att vi förhandlar om denna kanalen men det är inte klart ännu om vi får den... ni kan ge era kunder info om vart ni ligger i förhandlingarna. att hålla hemligt gör bara arga kunder visa i stället att ni är hyggligt företag som värnar om sina kunder!!!

ComHem kommentera gärna detta för rätt ska va rätt!!!!!

Det där kan vi tjata om så mycket vi vill. Sedan när kommenterar vinstdrivande företag avtalsförhandlingar offentligt? De får säkert enligt överenskommelser med programföretagen inte ens kommentera att förhandlingar sker innan avtalen är påskrivna.

Postad 08 November 2010 - 17:37

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Hej,

Med vänlig hälsning
Kundservice
Michael Hansson

Mjo med den taktiken kan ni ju "förhandla" i tysthet i flera år.Har väl smått tappat den lilla förhoppningen som ni skriver om redan om att se nåt nytt hända på Hd utbuds fronten.Ganska kul o läsa ett gammalt pressmeddelande från er snart 1 år sedan : http://www.comhem.se...22/-/index.html
Ni hade då nästan 100 000 hd kunder o hade växt med 100 % på ett år, man kunde ju tro att NÅGRA eller ialf EN ny kanal skulle infinna sig på helt år på en sådan växande marknad.Om det inte existerade några skulle jag ha lättare o acceptera men jag räkanade upp ett antal i förra inlägget.(jag menar HD paketet idetta fall)

Postad 08 November 2010 - 18:19

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Det där kan vi tjata om så mycket vi vill. Sedan när kommenterar vinstdrivande företag avtalsförhandlingar offentligt? De får säkert enligt överenskommelser med programföretagen inte ens kommentera att förhandlingar sker innan avtalen är påskrivna.

Tjata är kul..jätteroligt.

Försökte med att få HD-kanaler från Canal Digital..jo det gick ju bra bara jag tog resten av...familjepaketet åsså.
Men det ville ju inte jag som önskade endast HD-kanalerna.Men det gick inte.Det var helt omöjligt..********.

Erbjöd mig betala 99 kr i månaden för kanalerna, men men icke. Men så fixade underbara Comhem det hela och erbjöd sitt paket för 99 spänn. Tack Comhem...jag älskar er så mycket.

Postad 08 November 2010 - 19:16

joakim_m
  • joakim_m
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Felen på svt2HD här på hertsön i luleå är tillbaka skandal att det inte är fixat de va borta ett tag men kom tillbaka

I Göteborg verkar de ha fixat det. Nu fungerar SVT2 HD. :blink: Åtminstone i Linné.

Postad 09 November 2010 - 07:20

pHfRgCIxsn
  • pHfRgCIxsn
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Näää, SVT2 hd, fortfarande samma ostabila bild här på Rymdtorget - Göteborg.

Postad 09 November 2010 - 07:38

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

I Göteborg verkar de ha fixat det. Nu fungerar SVT2 HD. :) Åtminstone i Linné.

Testbilden ser bra ut nu (även jag i Linné). Inga störningar alls.

Postad 09 November 2010 - 12:27

Sjõbbe
  • Sjõbbe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Svt2HD hackar även i Gårda, Göteborg.

Postad 09 November 2010 - 14:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
alltså nu börjar jag bli trött på detta svt2HD hackar fortfarande här i luleå på hertsön när ska detta fixas. ni måste väl kunna fixa sånt här direkt. test sänder ni inget innan lansering eller?

Redigerat av Duckface21, 09 November 2010 - 15:03.

Postad 09 November 2010 - 14:52

pHfRgCIxsn
  • pHfRgCIxsn
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Näää, SVT2 hd, fortfarande samma ostabila bild här på Rymdtorget - Göteborg.

Nu är bild & ljud helt ok, SVT2 HD, har satt i den antennsladd jag hade från början så den kan inte varit felkällan utan comhem skickade signal utan noggranna tester först.

Postad 09 November 2010 - 17:17

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Hej,

Ja det stämmer. Vi uppfyller detta då vi distribuerar SVT1, SVT2, SVT24/Barnkanalen samt Kunskapskanalen utan kostnad. Det finns dock inget förbehåll om att kanalerna skall distribueras i HD, dvs ingen vidaresändningsplikt avseende SVT1 HD samt SVT2 HD.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Man blir ju lite nyfiken på hur hur vidaresändningsplikten är definierad. Och vem som ansvarar för definitionen?

Postad 09 November 2010 - 19:21

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Man blir ju lite nyfiken på hur hur vidaresändningsplikten är definierad. Och vem som ansvarar för definitionen?

Radio och TV verket som det verkar
http://www.rtvv.se/s...sandningsplikt/

Postad 10 November 2010 - 12:51

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Du missförstod frågan. Han pratar inte om analoga RGB signaler via Scart.

Ett HDMI gränssnitt kan skicka digitala RGB eller digitala komponent (YCbCr) signaler.

Idag skickar HD-boxarna endast YCbCr signaler. Då vissa tv-apparater ger sämre bild då de matas med YCbCr så är det önskvärt om det finns option för att skicka RGB istället.

Men det här har ni redan fått som testsynpunkt...några gånger. :rolleyes:

edit: Tummen upp för bra initiativ med denna tråd föresten! Sk*tbra rent ut sagt.

MPEG2/4 levereras i YCbCr-format. Detta gör boxarna sedan om till RGB för att kunna lägga till grafik i bilden (t.ex. zappare, textning menysystem osv.). Om man vill ha en YCbCr-output så behöver det ske ytterligare en konvertering, dvs. YCbCr->RGB->YCbCr.

För att förtydliga så är det RGB som går från box till TV.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Min Humax HDPVR box leverar YCbCr 8-bit... inte RGB. :D

OM det nu är så att Humax HDPVR-1000c tar emot YCbCr, konverterar det till RGB för grafik-overlay och sen
konverterar det tillbaka till YCbCr igen (jag antar att Kundservice fått delvis felaktig info ovan...) så
vore en feature request att ha ett ytterligare video-format alternativ: "YCbCr-Through" för
de som vill ha oförvanskad bildkvalitet och inte vill ha text/menyer etc.
Dvs bara skicka vidare den YCbCr som tas emot utan tillägg eller konverteringar.
Och vill man ha det för för Guiden/menyer etc så kan man väl ställa om det till det till YCbCr->RGB->YCbCr just då.

Men åtminstone borde samma variant av valalternativ finnas som finns i den äldre
Com Hem's Humax CXHD-1000C för HDMI Colourspace: "YCbCr", "RGB Full" och "RGB Limited".
Då kan man i alla fall välja bort den sista konverteringen tillbaka till YCbCr om man vill.

Postad 10 November 2010 - 17:28

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Radio och TV verket som det verkar
http://www.rtvv.se/s...sandningsplikt/

Vi ska se vad dom har att säga i frågan...

Postad 10 November 2010 - 18:12

gnaget5
  • gnaget5
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Efter massa strul med kundservice angående Ondemand boxen Motorola Vip 1920 så skickade jag in en förfrågan via
kontaktformuläret på deras hemsida den 12/8 eller däromkring. Tror ni Comhem svarat. Kom på detta idag då jag ringde igen och frågade varför så hade dom ingen aning om något kontaktformulärpå hemsidan......Häpp.

Citerat från samma hemsida
"Övriga frågor
Vill du komma i kontakt med Kundservice kan du, förutom att kontakta oss per telefon, också använda nedanstående formulär eller via e-post [email protected]. För snabbast hantering ber vi dig använda formuläret nedan. Då får vi in de uppgifter vi behöver för att hjälpa dig med ditt ärende."

Snabbt jo tjena.. Ingen hjälp idag heller...
Lika trött är jag på Comhems talsvar när man ringer , idiotsystem....Svara direkt och koppla vidare , hur svårt kan det vara!!

Rekommendera COMHEM till andra - knappast

/Kenneth

ps skall skicka in ny fråga på kul för att se hur lång tid det tar den här gången

Postad 10 November 2010 - 22:21

posixcoder
  • posixcoder
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej,
Kan ni inte fixa ESPN HD? Eller åtminstone fixa till bilden i SD? NHL hockeyn ser ju ut som att den kommer från någon fulström på internet med kass bitrate.

Postad 11 November 2010 - 13:15

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Hej,

SVT2 HD ska nu fungera i hela landet och vi ber de som fortfarande har problem att kontakta supporten och felanmäla. Vi har 0 felanmälningar på kanalen för nuvarande i vårt system.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Postad 11 November 2010 - 13:43

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Hej,
Kan ni inte fixa ESPN HD? Eller åtminstone fixa till bilden i SD? NHL hockeyn ser ju ut som att den kommer från någon fulström på internet med kass bitrate.

Vi är massor här inne som tjatat om denna kanal sedan i våras,men som sagt comhem kommenterar inte "förhandlingar" osv,så vi får fortsätta titta på vhs kvalite.Fattar inte, hur svårt kan det vara o få in en hd kanal av en kanal man redan har som sd. Men vi kan ju ialf titta på rush hd som kör snowboard tävlingar från 2007 glöm inte det :)

Postad 12 November 2010 - 08:45

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Eller så kan man se samma 3 filmer om och om och om och om igen på Silver med! Fantastiskt!

Postad 12 November 2010 - 08:57

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Hej,

Hej,

Com Hem vidaresänder den signal vi får in så vi har ingen möjlighet att hos oss justera bitrate eller liknande för att höja kvalitén på ESPN-kanalerna. Vi ber dock våra kvalitetsansvariga kontrollera så att sändningarna håller måttet, håller de inte måttet så påtalas detta till programbolaget.

Vi har inget avtal för att sända ESPN HD i dagsläget men vi ser hela tiden över hur vi ska göra för att få vårt utbud intressant för er som kunder.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Postad 12 November 2010 - 09:35

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

och varför har då inte HDPVR1000c möjlighet till omnumrering av kanalerna? tex vill man ha svt1HD på nr1

Hej, som jag försökte förklara så är det inte en sorteringsfunktion jag är ute efter utan ett av två alternativ:

1) Möjlighet att numrera om kanalerna (vilket du redan förklarat att man inte kan göra, dock inte varför)

2) Att ni lägger nya - främst parallellsända - HD-kanaler (och kanske andra) på nummer som är logiska. Hur fanken ska man (=min sambo) komma ihåg att SVT1 HD ligger på 66, SVT2 HD på 86, TV4 HD på 72 osv, när SD-versionerna ligger på 1, 2 resp 4? Jag förstår ärligt talat inte logiken i hur ni numrerar kanalerna. Varför hamnade exv TV10, Eurosport och Eurosport 2 på 10, 11 och 12 när övriga sportkanaler ligger på 100+ (inkl Eurosport HD)? Dessutom störs vi zappare av att Canal+ och Viasat Premium ligger ivägen när man ska bläddra bland kanalerna i Large- och Mediumpaketen. Lägg alla premiumkanaler i egna 100-serier långt från de övriga. Går er kanalplanerare på droger? :)

Hej,

Våra nuvarande boxar saknar stöd för det ni påtalat. Men bara för att boxarna saknar stödet innebär inte det att kanallistan alltid kommer att se ut som den gör för nuvarande. Vi kommer nämligen framöver att göra om i nuvarande kanalplatslista och eftersträvar då att få den mer logisk än den är idag.

Att få in en funktion för att flytta kanalerna i boxar står med bland våra önskemål då vi ser över marknaden för kommande boxar.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Postad 12 November 2010 - 13:39

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Hej,

SVT2 HD ska nu fungera i hela landet och vi ber de som fortfarande har problem att kontakta supporten och felanmäla. Vi har 0 felanmälningar på kanalen för nuvarande i vårt system.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Jag fick svar på min felanmälan om SVT2 HD i förrgår och blev ombedd att antingen "1. Starta om boxen, eller 2. byta antennkabel", trots att jag skrivit att jag inte har problem med några andra kanaler och att andra verkar ha exakt samma problem om man läser på Internetforum. Är någon här på forumet förvånad över kundtjänsts svar? Tror inte det. Jag vet inte vad andra tycker, men jag blir fullständigt förbannad över dessa nonchalanta standardsvar som bara visar att ni anser att era kunder är fullständiga idioter. De visar på totalt ointresse från er sida och i mitt fall att personen ifråga inte ens har läst vad jag har skrivit. Ni borde skämmas! :) Har ni ingen informationsspridning om kända fel inom Com Hem? En sökning på "SVT2 HD" i era system borde ju resultera i info om problemen, eller hur?

Edit: Du skriver igår att ni har 0 felanmälningar om SVT2 HD, vilket är något besynnerligt. Det innebär alltså att min felanmälan klarskrevs i och med jag fick svar i förrgår med de två förslagen till lösning på problemet? Ärligt talat, borde ni inte vänta med att klarskriva ärenden tills det fungerar för kunden? Hur hänger detta ihop? Jag förstår i alla fall inte. Antingen är det någon som ljuger eller så fungerar inte ert kundsystem för felanmälningar.

Redigerat av hakanh65, 12 November 2010 - 14:17.

Postad 12 November 2010 - 14:20

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Jag fick svar på min felanmälan om SVT2 HD i förrgår och blev ombedd att antingen "1. Starta om boxen, eller 2. byta antennkabel", trots att jag skrivit att jag inte har problem med några andra kanaler och att andra verkar ha exakt samma problem om man läser på Internetforum. Är någon här på forumet förvånad över kundtjänsts svar? Tror inte det. Jag vet inte vad andra tycker, men jag blir fullständigt förbannad över dessa nonchalanta standardsvar som bara visar att ni anser att era kunder är fullständiga idioter. De visar på totalt ointresse från er sida och i mitt fall att personen ifråga inte ens har läst vad jag har skrivit. Ni borde skämmas! :) Har ni ingen informationsspridning om kända fel inom Com Hem? En sökning på "SVT2 HD" i era system borde ju resultera i info om problemen, eller hur?

Edit: Du skriver igår att ni har 0 felanmälningar om SVT2 HD, vilket är något besynnerligt. Det innebär alltså att min felanmälan klarskrevs i och med jag fick svar i förrgår med de två förslagen till lösning på problemet? Ärligt talat, borde ni inte vänta med att klarskriva ärenden tills det fungerar för kunden? Hur hänger detta ihop? Jag förstår i alla fall inte. Antingen är det någon som ljuger eller så fungerar inte ert kundsystem för felanmälningar.

Hej,

Förstår hur du tänker, men vi har faktiskt haft tekniker hemma hos kunder för just problem med SVT2 HD och efter teknikern bytt antennkabel fungerar det. Vi har inget känt fel på SVT2 HD för nuvarande så då måste vi återgå till det normala felsökningsflödet.

När/hur vi klarskriver ärenden varierar beroende på ärendets art/typning/information från tekniker, sen kan ett ärende ha olika status under hanteringen. För privata och enskilda frågor rörande just ditt ärende hänvisar vi dig att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-55 00 00 eller till Twitter där det finns möjlighet att prata privat.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Redigerat av Tele2 Sverige, 12 November 2010 - 14:28.

Postad 12 November 2010 - 14:44

GreenLight
  • GreenLight
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Undrar vad Comhem har för svar på vad som gällande HD kanaler & paring.
Varför parar ni korten med boxen?, det är nämligen bara ni & Visat som gör det i hela värden!

Vad har ni för teknisk bakgrund & fakta för att utföra detta? Att ni försöker komma omkring problemet med illegal piratkopiering är en sak men att sabotera för sina kunder är en annan. Varför detta ska användas är en gåta, för man måste ändå ha ett kort ifrån er för att se betalkanaler.

Postad 12 November 2010 - 14:46

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Förstår hur du tänker, men vi har faktiskt haft tekniker hemma hos kunder för just problem med SVT2 HD och efter teknikern bytt antennkabel fungerar det. Vi har inget känt fel på SVT2 HD för nuvarande så då måste vi återgå till det normala felsökningsflödet.

Det var ju först igår du rapporterade att det var löst i hela landet så hur kan det normala felsökningsförfarandet har börjat redan i förrgår? Det funkar hemma hos mig sedan flera dagar och här har ingen bytt antennkabel vad jag vet. För mig som tekniker verkar det också konstigt att införandet av en ny mux-kanal på 466 MHz kan resultera i ett nationellt behov av antennkabelbyte. Den borde väl klaras av om man anpassar signalnivåer i förstärkare och möjligen filter om det finns sådana.

Den supporthjälp man måste gå igenom för att kunna felanmäla via hemsidan innehåller ett antal kontrollfrågor, bl a om man testat att byta antennkabel och testat att starta om mottagaren. Varför fick jag exakt samma frågor en gång till i ert svar?

Redigerat av hakanh65, 12 November 2010 - 14:56.

Postad 12 November 2010 - 15:38

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Undrar vad Comhem har för svar på vad som gällande HD kanaler & paring.
Varför parar ni korten med boxen?, det är nämligen bara ni & Visat som gör det i hela värden!

Vad har ni för teknisk bakgrund & fakta för att utföra detta? Att ni försöker komma omkring problemet med illegal piratkopiering är en sak men att sabotera för sina kunder är en annan. Varför detta ska användas är en gåta, för man måste ändå ha ett kort ifrån er för att se betalkanaler.

Hej,

Pairing innebär att serienumret på programkortet knyts till digitalboxens serienummer så att de kan användas tillsammans.

Com Hem använder sig av detta för att förhindra illegal spridning samt för att vissa programbolag/upphovsrättsägare kräver ökad säkerhet.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Postad 12 November 2010 - 15:47

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Det var ju först igår du rapporterade att det var löst i hela landet så hur kan det normala felsökningsförfarandet har börjat redan i förrgår? Det funkar hemma hos mig sedan flera dagar och här har ingen bytt antennkabel vad jag vet. För mig som tekniker verkar det också konstigt att införandet av en ny mux-kanal på 466 MHz kan resultera i ett nationellt behov av antennkabelbyte. Den borde väl klaras av om man anpassar signalnivåer i förstärkare och möjligen filter om det finns sådana.

Den supporthjälp man måste gå igenom för att kunna felanmäla via hemsidan innehåller ett antal kontrollfrågor, bl a om man testat att byta antennkabel och testat att starta om mottagaren. Varför fick jag exakt samma frågor en gång till i ert svar?

Hej,

Precis som du skriver blev hela landet klarskrivet först igår, vissa orter kan ha blivit klarskriven tidigare än andra.

Vi har inte sagt att det finns ett nationellt behov av antennkabelbyte, vi har sagt att de som upplever problem måste felsökas med ordinarie rutin och hoppas att ni har överseende med den rutinen eftersom att den finns för att säkerställa att inte felet sitter i er utrustning (dit antennkabel hör). Vi vill inte på något sätt avsiktligt förlänga felets varaktighet eller be er att byta saker i onödan.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Postad 12 November 2010 - 16:20

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hej,

Pairing innebär att serienumret på programkortet knyts till digitalboxens serienummer så att de kan användas tillsammans.

Com Hem använder sig av detta för att förhindra illegal spridning samt för att vissa programbolag/upphovsrättsägare kräver ökad säkerhet.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Jag förstår va du menar med illegal spridning just för det är ett stort problem i dag... Men varför kan man inte få möjlighet att para med vilken box man vill. Att behöva använda era boxar är inte en lösning för kund sida det kommer sluta många missnöjda kunder.. Om ni bara har paringen på så löser nu ju tex card sharing men gör då möjlighet att få paira med vilka boxar man vill i stället för att bara ha era godkända boxar detta handlar mer om för er att tjäna pengar på boxar samtidigt som ni gör det svårt för era kunder :( .. tex i Canal Digitals fall så har de inte pairing just för de vet att kunder blir missnöjda och som företag i media branchen är det viktigt att ha nöjda kunder... Gör om och gör rätt!!!!!!!!!!!!

ComHem ge gärna ett bra o långt svar på detta inget lätt formulerat det behövs för era kunder ska få bra genom gång i hur ni tänker tack!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Redigerat av Duckface21, 12 November 2010 - 16:21.

Postad 12 November 2010 - 16:22

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Precis som du skriver blev hela landet klarskrivet först igår, vissa orter kan ha blivit klarskriven tidigare än andra.

Ok, då hade kanske detta svar från er varit mer naturligt:

"Vi har haft problem med störningar på SVT2 HD i ert område. V.v. kontrollera igen om du har störningar fortfarande".

Hur enkelt som helst, eller? Istället får jag ett standardsvar på frågor jag redan besvarat i supporthjälpen, som om det regnade. Faktum är att jag - och säkert många andra - drar sig för att felanmäla saker och ting och hoppas att någon annan gör det. Bara pga den energi och tålamod som krävs vid kontakterna med er. Fattar ni inte att man som kund hos er sedan 80-talet vid det här laget har tröttnat på att svara på frågan om antennkabel och ombootning? Min nuvarande antennkabel har fungerat alldeles utmärkt med era digitala tv-tjänster sedan 1999 (kan ni notera detta i ert register?) och digitalmottagarna bootar man om då och då och det är väl alla era kunder vana vid. Problemet är att ni behandlar alla kunder som tekniska idioter, så första frågan borde väl i så fall vara "har du anslutit mottagaren till eluttaget, antennuttaget och tv:n?".

Redigerat av hakanh65, 12 November 2010 - 16:36.

Postad 12 November 2010 - 16:48

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Min nuvarande antennkabel har fungerat alldeles utmärkt med era digitala tv-tjänster sedan 1999 (kan ni notera detta i ert register?) och digitalmottagarna bootar man om då och då och det är väl alla era kunder vana vid. Problemet är att ni behandlar alla kunder som tekniska idioter, så första frågan borde väl i så fall vara "har du anslutit mottagaren till eluttaget, antennuttaget och tv:n?".

Om du har haft samma antennkabel sedan 1999 så skulle åtminstone jag testa att byta den till en modern antennkabel av hög kvalité. 1999 fanns inga HD-kanaler och antagligen användes inte samma frekvensomfång i utsändningen som används nu.
När jag bytte antennkabel till en bättre efter att ha börjat med den första HD-boxen finns jag mycket bättre bild/blev av med pixelfel mm. Det är vad jag skulle göra iaf.

Sen är det ju tyvärr så att många mindre tekniskt kunniga kunder missar omstart av box, byte av antennkabel mm. Att ComHem tjatar om det är ju bara för att kundservice inte ska bli ännu mer överbelastade av "onödiga" frågor. Vi som vet/kan får försöka att ignorera dessa tjatiga uppmaningar.

Postad 12 November 2010 - 20:34

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

1999 fanns inga HD-kanaler och antagligen användes inte samma frekvensomfång i utsändningen som används nu.

Nys, antennkablarna klarar både VHF och UHF inkl S-bandet, dvs precis som alla kanaler har sänts på hittills genom historien. Det har inget med HDTV att göra.

Postad 12 November 2010 - 22:14

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Nys, antennkablarna klarar både VHF och UHF inkl S-bandet, dvs precis som alla kanaler har sänts på hittills genom historien. Det har inget med HDTV att göra.

jag måste bara säga du har fel... kanalerna sänder som du sa på VHF och UHF men antennkablar har Sk livslängd de blir gamla med tiden ett exempel på det är tex radio antenner i bilar köper du en så står de livslängd på packningen när den bör bytas lika gäller koaxialkabel.

Klippte ut lite från Kjell & Co

Fakta
För att slippa dålig TV-bild behöver man minska bruset som finns i komponenter och kablar.
Det gör man genom att ha god kvalitet på varje del som är kopplad till TV:n.
Behöver du köpa ny antenn, se även över din antennkabel och kopplingarna så de inte har blivit dåliga.
Antennsladden till TV:n åldras också!
För att få bästa möjliga bild bör du byta ut den gamla antennsladden vart 10 år.

Redigerat av Duckface21, 12 November 2010 - 22:31.

Postad 13 November 2010 - 00:22

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

jag måste bara säga du har fel... kanalerna sänder som du sa på VHF och UHF men antennkablar har Sk livslängd de blir gamla med tiden ett exempel på det är tex radio antenner i bilar köper du en så står de livslängd på packningen när den bör bytas lika gäller koaxialkabel.

Nu hänger jag inte med, har jag påstått något annat? Jag bara kommenterade frekvenserna, så varför säger du att jag har fel? Lägg inte in mer saker och egna tolkningar i det jag skriver tack. Kommentaren om att jag borde byta min kabel från 1999 är irrelevant eftersom jag just har sagt att den fungerar alldeles utmärkt, nu också med SVT2 HD utan att jag har gjort något. Trolleri kanske. :(

Redigerat av hakanh65, 13 November 2010 - 00:26.

Postad 13 November 2010 - 00:30

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Nu hänger jag inte med, har jag påstått något annat? Jag bara kommenterade frekvenserna, så varför säger du att jag har fel? Lägg inte in mer saker och egna tolkningar i det jag skriver tack. Kommentaren om att jag borde byta min kabel från 1999 är irrelevant eftersom jag just har sagt att den fungerar alldeles utmärkt, nu också med SVT2 HD utan att jag har gjort något. Trolleri kanske. :(

sorry det vart fel där med att skriva du har fel måste läst lite fel men ändå de har en hållbarhets tid B)

Postad 13 November 2010 - 11:03

Kobol47
  • Kobol47
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej

Först och främst en eloge till ComHem som deltar mer öppet i detta forum!

Min fråga rör digitalboxen Humax CXHD-5000C och dess EPG funktion. Allt som oftast när man klickar på Guide knappen så är det antingen helt tomt eller bara något enstaka program som visas. Ibland utan att veta varför så laddas det på en massa program för att senare utan förvarning försvinna igen. Ibland "töms" programmen i EPG bara genom att man bläddrar runt mellan kanalerna.

Är det fler som upplevt detta och stört sig på det? Kan man göra något åt detta själv? Jag har iallafall stört mig på detta sedan jag skaffade Large paketet med denna HD box (som inte går att beställa längre btw). Varför är den borttagen? Var den för dålig? Kan man få byta in den mot en annan box?

Tacksam för svar, Patrik

Postad 13 November 2010 - 20:55

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
När släpper ni på krypteringen på SVT1 HD & SVT2 HD?

Postad 14 November 2010 - 14:30

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

När släpper ni på krypteringen på SVT1 HD & SVT2 HD?

det har comhem svarat på tidigare kolla bakåt i tråden.. de har inga planer på att göra det i dagsläget tror jag de skrev som svar

Postad 15 November 2010 - 10:37

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Jag förstår va du menar med illegal spridning just för det är ett stort problem i dag... Men varför kan man inte få möjlighet att para med vilken box man vill. Att behöva använda era boxar är inte en lösning för kund sida det kommer sluta många missnöjda kunder.. Om ni bara har paringen på så löser nu ju tex card sharing men gör då möjlighet att få paira med vilka boxar man vill i stället för att bara ha era godkända boxar detta handlar mer om för er att tjäna pengar på boxar samtidigt som ni gör det svårt för era kunder :D .. tex i Canal Digitals fall så har de inte pairing just för de vet att kunder blir missnöjda och som företag i media branchen är det viktigt att ha nöjda kunder... Gör om och gör rätt!!!!!!!!!!!!

ComHem ge gärna ett bra o långt svar på detta inget lätt formulerat det behövs för era kunder ska få bra genom gång i hur ni tänker tack!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hej,

Anledning till att det endast finns ett fåtal boxar på marknaden som vi har godkänt är att vi behöver kontrollera att dessa fungerar tillförlitligt med våra programkort och tjänster. Det är också av vikt att vi har kännedom om den box kund använder så att vi har möjlighet att ge kunden god support om denne upplever någon problematik med vår leverans. Beträffande pris för boxar kan man dock ha i åtanke att vi faktiskt oftast subventionerar priset på boxen när kunden beställer abonnemang och således inte alls gör någon förtjänst på hårdvaran.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

Postad 15 November 2010 - 11:29

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Hej,

Anledning till att det endast finns ett fåtal boxar på marknaden som vi har godkänt är att vi behöver kontrollera att dessa fungerar tillförlitligt med våra programkort och tjänster. Det är också av vikt att vi har kännedom om den box kund använder så att vi har möjlighet att ge kunden god support om denne upplever någon problematik med vår leverans. Beträffande pris för boxar kan man dock ha i åtanke att vi faktiskt oftast subventionerar priset på boxen när kunden beställer abonnemang och således inte alls gör någon förtjänst på hårdvaran.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

Ett fåtal? NI har ju bara typ en box som ni säljer i dagsläget...ialf för HD.Och när ni sänkte priset till 995kr när den normalt kostar 5000 som ni gjorde häromsisten kan man fråga sig vilka marginaler ni har.

Postad 15 November 2010 - 11:51

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Det är väl inte så jäkla svårt att skriva att ni endast ger support på de boxar ni själva säljer?

Postad 15 November 2010 - 13:15

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hej,

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

alltså då ger ni support för de boxar ni säljer men låter kund välja vilken box de vill låt kunde avgöra vad som funkar och inte funkar finns många bra lösningar där ute som kund i fråga löst själva.. mitt fall tex jag ringer inte support för fel på box jag ringer support om det är nått fel med sändningen ..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.