Umeå, Västerbotten, Norrland, Sverige!
Postad 11 December 2012 - 20:47
Postad 11 December 2012 - 21:50
Postad 12 December 2012 - 15:35
Postad 12 December 2012 - 16:58
Det lär jag få
ska plocka med mina testskivor och lyssna i ett rum som jag tror påminner pyttelite mer om mitt. på något sätt. typ... minus ljudtunneln som jonas konstruerat
Med tanke på att en akustiker gjort Hasses rum så lär ju första reflexerna på sidoväggar & tak vara behandlade även där
Sen om designen rent estetiskt osv ser annorlunda ut är en annan femma
Det enda jag vet skiljer i riktigt stora drag är väl att jag behandlat för rumsbreddens nod samt att det är diffuserat baktill. Men jag tror att Hasses rum kan vara för kort för diffusering bak?
Postad 12 December 2012 - 17:17
Redigerat av Unregistered1574, 12 December 2012 - 17:17.
Postad 12 December 2012 - 20:57
ska ta med ett par cd's och höra vad som låter finemang och vad som låter ofinemang. jag har lite att jämföra med nu faktiskt. dock så tror jag att det kommer att låta rätt finemang på en bra inspelning och rätt lite finemang på en dålig. cymbalslag i iced earth's holy martyr är en riktigt bra diskanttestare i mina öron =)
Postad 12 December 2012 - 21:36
Du får fråga Hasse hur Ino valde att göra
Postad 13 December 2012 - 18:24
Postad 13 December 2012 - 22:10
Jag & Henrik testade då lite allt möjligt ikväll. Riktigt intressant!
Ino pip lät riktigt bra och var mycket mer lättlyssnade än mina Audiovector. Nu fick de troligen svettas lite i mitt rätt dämpade och behandlade rum, men de skötte sig snyggt.
Ska lyssna på fler högtalare också, men Ino's modeller är en möjlig kandidat för framtiden. i14 kanske vore något, skulle räcka & bli över.
Du då Zartok?
Postad 13 December 2012 - 23:47
Jag tog med min mest provocerande diskantmusik som jag lyssnar på, men inosarna klarade det galant.
Blackmores night som jag älskar är ofta svårlyssnat i många högtalare, men inosarna klarade det mesta med stor bravur. extremt imponerande kortfattat!
När vi kollade lite film var röståtergivningen helt perfekt. har aldrig hört bättre röster ärligt talat. Superhögtalare. kort och gott. vad man än petar på dom
Postad 14 December 2012 - 08:04
Vi testade lite diverse och det är ju dock som vanligt, en dålig inspelning, speciellt rock/metal låter ju fortfarande ansträngt. Men det är ju inte Ino-högtalarnas fel. Ju bättre högtalare samt rum, ju mer fel avslöjas ju också från inspelningen.
Ino:ns ljud är helt klart något jag skulle kunna överväga för framtiden. Men jag måste lyssna mer innan man bestämmer sig för något, den diskant som hittils har imponerat mest på mig är faktiskt Elacs golvare för 30k med banddiskant. Det är något med banddiskanter som gör att de är otroligt lättlyssnade samtidigt som de kan vara grymt detaljerade. En stor nackdel är dock att de är rätt tungdrivna, låg känslighet samt impedans. Men det går ju alltid att råda bot på....
Postad 14 December 2012 - 09:02
ska även säga att jag hittills upplevt volent's cl-2 och inos som extremt likvärdiga i ljud ill musik. mer kommer
Postad 14 December 2012 - 10:25
Postad 15 December 2012 - 14:12
Postad 15 December 2012 - 15:43
Men jag ska väga dom i helgen eller under veckan så kan jag höra av mig om de skulle räcka
Postad 15 December 2012 - 16:02
På tal om vilka, erkänn att du kommer att leta ersättare ikväll med ipaden
Är det dom du kör nu btw? För är det det så låter dom ju förvånansvärt högt (underworldscenen när hon blåser av skott)
Postad 15 December 2012 - 16:06
där är dom. där står det 25-50 kg per högtalare och det är exakt samma modell som den jag har (samma modellnamn) men på kartongen står det 15 kg per fot, dvs 60 totalt ^^
Postad 15 December 2012 - 16:09
Gör så. Jag funderade på att stycka dom, en och en halv räcker till mina högtalare, men behöver du dom så kan vi istället ha med dom när du beslutar dig för att sälja dina småttingar till mig
På tal om vilka, erkänn att du kommer att leta ersättare ikväll med ipaden
Är det dom du kör nu btw? För är det det så låter dom ju förvånansvärt högt (underworldscenen när hon blåser av skott)
Det är dom jag kör idag, kopplade 3st per kanal på sidokanalerna och 1st per kanal på de bakre kanalerna (ej inkopplade sist) som IÖ rekommenderar för sina A1. De är nog lite för högt ställda för din smak
Men de är rätt kompetenta för sin storlek, har då inte sagt ifrån än!
Ska leta på ipaden ikväll
Postad 15 December 2012 - 16:13
Postad 15 December 2012 - 16:17
Min frus bror kör samma setup med en Yamaha som även den fixar det. Dom är ju annars inte kända för att klara svåra laster. Så det är nog lugnt
Postad 15 December 2012 - 16:40
.. annars har jag ju en rotel 1092 att kräma på med *asg*
Postad 17 December 2012 - 19:15
Dök det upp något ikväll Krozz?
Jag & Henrik testade då lite allt möjligt ikväll. Riktigt intressant!
Ino pip lät riktigt bra och var mycket mer lättlyssnade än mina Audiovector. Nu fick de troligen svettas lite i mitt rätt dämpade och behandlade rum, men de skötte sig snyggt.
Ska lyssna på fler högtalare också, men Ino's modeller är en möjlig kandidat för framtiden. i14 kanske vore något, skulle räcka & bli över.
Du då Zartok?
Jag fick inte förhinder. Har inte varit inne på Minhembio sedan jag såg att kvällen var inställd i sävar. Därmed så har jag missat allt ni skrivit sedan jag skrev sist.
Men jag ska försöka att fortsätta följa tråden. Jag har mycket på uni just nu. Men jag hoppas att det blir någon kväll snart så man får ett ansikte på er alla
Postad 17 December 2012 - 19:40
Zartok skulle till Holmsund och _kniffarn fick förhinder. Men jag och Henrik från faktiskt testade Ino pip i källaren som tänkt. Synd att det blev ett missförstånd, vi trodde du skulle dyka upp.
Postad 17 December 2012 - 20:59
snabba svängar. jag måste ställa in på torsdagen....
Så jag tolkade det som om det var inställt totalt.
Tråkigt att det blev missförstånd
Men det kommer säkert fler gånger som det ska testas olika roliga högtalare.
Postad 17 December 2012 - 21:46
Postad 17 December 2012 - 22:10
Skicka medelande med din adress så kan jag kanske dyka upp strax efter 15
Postad 17 December 2012 - 22:37
Jag säger som jag sa till jonas. jag har två jättestora minihundar som kan låta lite, så det är bra om du känner till det (skäller när du plingar). dom går att beordra bort om man känner för det, det gjorde jag när kniffarn var här.
Dock så är dom allergivänliga. jag är exempelvis hundallergiker och sover med den ena som huvudkudde varje natt
Postad 17 December 2012 - 23:06
Postad 18 December 2012 - 10:49
Postad 18 December 2012 - 11:58
Postad 18 December 2012 - 15:41
in med dig och läs det här krozz! jag har just blivit inkallad på extraarbete. jag börjar kl 16, så jag måste ställa in den senare lyssningen. jonas är det nemas problemas med, jag har ca en timme, vilket nog räcker för att smida planer och interogera honom. men efter det så måste jag börja att bege mig mot arbetet så smått. bilen är översnöad :/
Ok då ses vi imorgon. Kan dock inte komma föränn efter 18,00...
Ni verkar allihopa sitta på finfina system, själv bor jag i Övik men det vore skoj o få lyssna på något "riktigt". Är dock rädd att min budget än en gång blir förstörd och måste utökas
Tack. Du verkar ha en bra början iaf. Du kommer att se att du snart passerar oss...
Postad 18 December 2012 - 22:31
Postad 18 December 2012 - 23:44
vart i umeå bor du?
Postad 18 December 2012 - 23:57
se där fet finns fler öviks bor som dreglar över vad umeå borna lyssnar på.Ni verkar allihopa sitta på finfina system, själv bor jag i Övik men det vore skoj o få lyssna på något "riktigt". Är dock rädd att min budget än en gång blir förstörd och måste utökas
skulle varit nice om man hittade någon i övik med liknade ljud för gissar på att mina audio pro inte direkt är det bästa som finns
Postad 19 December 2012 - 09:07
Jag har just uppgraderat, och denna uppgradering kommer troligtvis att hålla sig i ett par år. det är inte speciellt dyra saker jag sitter på heller. samma med jonas, även om han numera har egenbyggda basar. solo är lite svår att klippa, samt att det finns en megarå martin logan-bio här. men förutom dom två behövs det inte så stora summor faktiskt. Det gäller vara att spara lite:)
Postad 19 December 2012 - 12:55
jag ligger lågt med uppgraderingar just nu då jag ska ska börja renovera mitt lilla vardagsrum efter nyår. måste se vilka färger frun väljer ut så jag vet vad jag ska titta efter haha .Ta en tur hit och inspireras, sen så smiskar ni nog oss med hästlängder när er glöd lyser starkare än vår
Jag har just uppgraderat, och denna uppgradering kommer troligtvis att hålla sig i ett par år. det är inte speciellt dyra saker jag sitter på heller. samma med jonas, även om han numera har egenbyggda basar. solo är lite svår att klippa, samt att det finns en megarå martin logan-bio här. men förutom dom två behövs det inte så stora summor faktiskt. Det gäller vara att spara lite:)
räcker jue inte att hitta något med ett bra ljud nu mera utan man måste jue en en hög waf faktor på det också.
söker just nu bak högtalare och ny subwoofer då min har fått sig ett irreterande nätbrum.
kanske man ska passa på någon dag och ta tåget upp till umeå och lära sig lite av er =)
Postad 19 December 2012 - 16:06
Vet inte om det fungerar imorgon. tanten kommer hem vid sex så jag misstänker att vi direkt ska laga föda och sånt då.
vart i umeå bor du?
Aha. Bor på mariehem. När passar bättre för dig då??
Postad 20 December 2012 - 18:31
Postad 20 December 2012 - 18:37
Postad 20 December 2012 - 23:29
Postad 21 December 2012 - 01:08
Du får posta nån bild sen om du har möjlighet så får jag se hur du fick upp dom.
Postad 21 December 2012 - 07:21
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?