or lite att antimoden sänkte för mycket, eller att peakarna var för stora. jag tyckte som honom, han hade bättre ljud utan.
själv har jag dock otroligt mycket bättre ljud med
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Anti-Mode 8033 Automatic Subwoofer Equalizer
Startad av
ThePreToriaN
, Sep 15 2010 11:29
629 svar till detta ämne
5 relaterade trådar
Postad 17 December 2011 - 09:42
Indeed, men rummet var besvärligt hos honom. när han drog på subben med antimoden så lät det jämnt men det var som att punchen fattades. tre
or lite att antimoden sänkte för mycket, eller att peakarna var för stora. jag tyckte som honom, han hade bättre ljud utan. själv har jag dock otroligt mycket bättre ljud med Postad 17 December 2011 - 12:27
Jag ställde naturligtvis in basen igen efter kalibrering med testtoner och Radioshack-mätare.
Men jag har rätt bra med resonanser så jag tappade all djupbas och tryck vid 20Hz +-. Men i vinter ska det byggas aktiva basabsorbenter så då ska jag nog kunna få både tryck & djup utan resonanserna! Redigerat av Jonas__W, 17 December 2011 - 12:27. Postad 18 December 2011 - 20:32
Bilder och information efterlyses när du börjar! Postad 19 December 2011 - 16:31
För dom som har fått ett stort lyft av anti-mode. Den kanske kan ge samma resultat som två subbasar? Om jag förstår det rätt.
Postad 19 December 2011 - 17:03 Man KAN jämna ut kurvan med två subbar, men kan man inte placera ut dom rätt så är det inget som säger att det blir så. Postad 19 December 2011 - 19:35
Har man det trångt och inte kan vända och vrida på möbleringen så säger jag anti-mode direkt. Har haft 2 subbar som kunde stå bredvid höger front och vänster, eller bak just vid soffan...ingen av de kombinationerna jag gjorde kunde låta lika bra som en sub placerad på de platser med anti-mode. Men, jag skulle gärna vilja testa en förstärkare med MultEQ för att se vad den gör med basen. Postad 24 December 2011 - 07:50
Det borde nog gå om den är kopplad före subbarna. Eller tänker jag rätt nu..? Jo men visst borde det gå att köra en split-kabel ut från antinoden..? Postad 24 December 2011 - 08:15
Som trebban sa, det går fint med en y-split kabel ut från Anti-Moden. Postad 24 December 2011 - 10:35
ok tackar
Redigerat av master_blom, 24 December 2011 - 10:37. Postad 25 December 2011 - 09:49 Det går fint, du har två utgångar på de
Vart skulle den annars kopplas in, efter subbarna? Postad 07 January 2012 - 02:14
Någon som köpt en DSPeaker-Anti-Mode-8033C och inte är nöjd?
Det finns ju inga på blocket.se begagnade så dom som köpt verkar ju hålla i sina prylar... Var köper man billigast? Utomlands inom EU är att föredra om inte i Sverige... Postad 07 January 2012 - 18:31
Dom säljs ju lite då o då faktiskt, men annonserna försvinner ganska snabbt.
Vissa kan ju ha tur med akustiken, andra har jobbat och byggt med akustiken så antimoden kanske blev överflödig. Postad 07 January 2012 - 22:54
kritiken mot anti-mode är att man tappar en del maxtryck, då peakarna stryps snarare än att man får upp dalarna i kurvan. endel förlorar väldigt mycket tryck och andra ganska lite. själv så har jag förlorat en jäkla massa volym, men i gengälld har jag fått en bas som faktiskt går att lyssna på.
har man en bra kraftfull sub, säg en för 10k eller uppåt samtidigt som man inte har en riktigt bra akustisk lösning så skulle jag varmt rekommendera att prova en anti-mode. kör ett par filmer med den och hör själv. det låter riktigt bra tycker jag, jag är stormförtjust i min, det går inte att vara utan den i mitt rum =) Postad 08 January 2012 - 01:13
Jag har väl inte någon hejdundrande kraftfull subbas men den kan spela betydligt högre än vad jag gör idag.
Så rimligtvis borde volymen räcka till ändå. Mirage BPS-150 med dubbla 8" och 150w som är ca 10 år gammal. Jag ahr liten möjlighet att bygga om i vardagsrummet utan subbasen måste stå där den står och ingen plats för absorbenter finns och jag har ingen möjlighet att mäta frekvenser själv. Postad 08 January 2012 - 15:26
Om någon har en antimode att sälja är jag intresserad!
Haft en tidigare med sådär resultat men iom sub byte så hade det vart intressant att se om det blev bättre denna gången. Postad 27 January 2012 - 12:38
Är intresserad av Anti-Mode men förstår inte riktigt hur den kan kopplas in, hoppas någon kan hjälpa till!
Säg att vi har ett USB ljudkort/DAC med stereoutgång, 2 RCA. Sedan en förstärkare med 2 RCA ingångar och stereohögtalare. Till detta en subwoofer med 2 RCA ingångar, går väl även att använda med bara en. Nu är tanken att använda Subwoofern tillsammans med mitt stereosystem. Min ide är: Splitta vardera stereosignal från DACen i två, koppla en av R och L till förstärkaren som tidigare. Koppla de andra R och L till en y-split som samlar de till en signal igen. Denna kopplas in i Anti-Moden och från denna går sedan RCA, två kablar till subwoofern. Högtalarna är stativare med -3dB vid 48hz. Kommer detta att fungera? Subwoofern har filter för delning, men detta är inte jättebrant och räcker inte i sig för att dela bort allt högfrekvent från en fullrange signal, kommer anti-mode att filtrera och endast skicka ut LF signal? Kommer mikrofonen ta hänsyn till högtalarna när kalibrering gör om både de och subwoofern spelas samtidigt, jag förstår att signalen till högtalarna självklart inte kommer ändras, utan endast den till subwoofern, men då mikrofonen hör båda så att säga borde signalen processeras så att subwoofern anpass till högtalarna, dvs toppar, utsläckningar där högtalarna tillsammans med subwoofern spelar i eller ur fas borde undvikas. Vad ska jag i sådana fall sätta delningsfilter på subwoofer på? Kommer det spela någon roll om ändå Anti-Mode sköter delningen? Kanske är bäst att sätta på 80 hz som standard. Tänker jag rätt här? Mvh Bifogad fil(er)Redigerat av emil_fh, 27 January 2012 - 12:39. Postad 15 February 2012 - 18:41
Jag har förstått idag att jag behöver en sån här. Men är lite orolig över hur pass den låter vid mätning, man vill ju helst inte behöva förklara sig för alla i lägenheterna runt omkring. Så hur mkt låter den, och hur mkt ska man dra ner volymratten på subben ( i mitt fall xtz w10.16 ) vid mätning? För jag antar att den inte fixar att mäta ordentligt om det inte är rätt bra blås
Postad 15 February 2012 - 18:56
Det är ingen större fara men man får skruva ner volymen på subbasen medan man mäter för testljudet är HÖGT! Dra ner subbasen i bott och starta testläget och höj tills du har en lagom nivå och starta sedan om mätningen. Gör du det bara på dagtid så är det inte speciellt störande den minuten det tar att mäta. Jag lånade hem en Antimode men uppenbarligen hade jag ett bra rum för jag hörde absolut ingen skillnad alls så jag lämnade tillbaka den och är lika glad för det :-) Postad 15 February 2012 - 19:07
Okej, ja så kan man ju göra. Själv har jag vissa jävligt störiga toppar där basen tar fart som fan, så jag har ganska höga förhoppningar på lådan. Måste bara se till att skaka fram slantarna bara. Om någon vill sälja beg är jag väldigt intresserad.
Men mätningen tar bara runt en minut eller? Redigerat av UprightCitizen, 15 February 2012 - 19:09. Postad 26 June 2012 - 08:59
Uppgradering av Antimode 8033s kan göras,kolla hemsidan hos VLSI solution.
Själv kör jag den kopplat till 2st xtz 10``basar,där den ena är fasvänd,låter bättre en med Y-splyt. Postad 30 October 2012 - 21:59
Jag har problem med Antimode 8033 Cinema. Problemet är att själva mätningen inte verkar genomföras. Det står i manualen att mätningen/kalibreringen kan pågå i upp till 30 min, min kalibrering varade i någon minut endast.. Den kör endast ett svep, sedan slutar den. Jag har lämnat in den på hembiobutiken men när dom testar den där så funkar den tydligen som den ska. Det märkliga är att när jag kopplar ur mikrofonen och kör en kalibrering, då kör den flera svep, trots att det står i manualen att om micken inte är korrekt ansluten så kör den endast ett svep. Någon som har någon som helst aning om vad det kan vara för fel?
Postad 31 October 2012 - 08:06
Prova att göra en factory reset, håll lift knappen intryckt tills alla lampor tänds ca 13sekunder.
Postad 31 October 2012 - 09:13
Ja det kan ju kanske vara något. Märkligt att ingen annan tipsat om det, inte ens tillverkarna. Dom har jag för övrigt mailat 3 gånger på en vecka, ett svar har jag fått på 3 mail! Extremt dålig support enligt mig. Funderar faktiskt på att lämna tillbaks den. Redigerat av Mikael_80, 31 October 2012 - 09:25. Postad 01 November 2012 - 08:59
Fick den att funka nu efter att ha gjort en reset som du tipsade om Fenix, så tack för det!
Nu blev det helt klart skillnad, i dom flesta låtar jag lyssnat på till det bättre, men i en del låtar har det låtit lite konstigt. Att det kunde låta lite tunt i vissa låtar var jag bredd på, men i vissa låtar uppstår det märkliga resonaser som inte finns där när man har den i standby. Någon som upplevt något liknande? Postad 27 December 2012 - 18:14
Har beställt två subbar och tänkte ta tag i akustiken med bland annat ett gäng superchunks i ett par hörn. Är även lite nyfiken på en 8033s men funderar på om jag istället ska köpa en Onkyo 818 och då få Audyssey XT32. Någon som vet hur XT32 står sig mot Anti-moden?
Postad 28 December 2012 - 02:03
Antimoden mäter fler parametrar i basen och råsmiskar onkyons inbyggda mätinstrument stenhårt. ska du ha kraftiga subbar så rekommenderar jag VARMT en antimode
Postad 28 December 2012 - 09:25
Råsmiskar? Har du något som styrker detta?
Med tanke på hur bra XT32 är blir man ju i så fall sugen på att testa en antimode... Postad 28 December 2012 - 09:40
Antal mätningar i basområdet är fler hos en renodlad bas-eq, alt så kan den styra vågen bättre. detta märks tydligt när man har kraftiga subbar. hände inte så mycket med min relativt starka sw500, medans det skedde en hel del med min pc13u.
Testa med båda, lovar att antimode ger bättre resultat Postad 28 December 2012 - 10:53
Har trots massa letande inte lyckats hitta mycket om XT32 vs. Anti-mode. Har däremot hittat många med samma fråga... Någon enstaka som testat båda och då tyckt att AM gör ett bättre jobb. Jag kan tänka mig att AM borde ha fler mätpunkter i basområdet men jag hittar inte hur många, Audyssey anger det på sin hemsida i alla fall.
Ser en del fördelar med XT32 (i Onkyon): Kalibrerar två subbar var för sig. Mina subbar kommer bli osymmetriskt placerade och omöblering kommer inte hända. Kan dela systemet vid valfri frekvens. Går ju inte med min Primare I21. Kalibrerar även fas och tid. Massa andra trevliga funktioner... Frågan är om den är "good enough"? Misstänker det... Anti-moden är nog däremot lite smidigare och mer anpassad för sitt ändamål. Edit: Onkyon med XT32 kalibrererar INTE subbar var för sig, båda får exakt samma signal. Avstånd justeras men det är nog det enda. Redigerat av iMats, 28 January 2013 - 08:06. Postad 28 December 2012 - 11:19
vart har du fått den informationen? enligt tester och och användare så ger antimoden och xt32 snarlika resultat... men xt32 har fördel med att kunna höja dippar inte bara sänka toppar som antimode gör... dessutom kunna ställa olika avstånd och fas på två subbar vilket inte 8033 kan... så att den råpiskar xt32 kan du bara glömma dom ger ganska lika resultat Redigerat av Rumpnisse, 28 December 2012 - 11:31. Postad 28 December 2012 - 18:00
Jag har testat båda och kör med xt32 nu. Kunde aldrig mäta och verifiera vad anti-moden gjorde så jag sålde den. Sen dess har jag skaffat både mätutrustning samt xt32. En polare skaffade nyligen en anti-mode och vi har nu testat och mätt upp resultatet av båda varianterna.
Slutresultatet blir _väldigt_ snarlikt. Båda ger en väldigt fin och rak frekvensgång. Fördelen med anti-mode dock, är att om du inte har en EQ för basområdet (som inte xt32 erbjuder), så kan du enkelt boosta runt sju decibel vid 25Hz eller 35Hz om man nu vill boosta så högt av någon anledning. Bäst är ju en extern EQ så man kan leka fritt, men alla vill och kan inte gå "all-in". Man måste dra en egen gräns någonstans. Personligen kör jag xt32 och EQ på subbarna via deras slutsteg. Inuke DSP6000. XT32 har otroligt många filter för subområdet, så båda duger gott. Fördelen med XT32 är ju att det kan lyfta ljudet i frontarna också! Postad 29 December 2012 - 10:17
Intressant läsning Jonas, tack! Låter som XT32 skulle duga alldeles utmärkt. Anti-mode är dock fortfarande intressant om jag behåller min förstärkare.
Postad 17 January 2013 - 14:23
Beställde mig en 8033 cinema idag, hoppas på leverans imorrn
Får vi se vad den kan utföra för underverk på min 12.18ICE Postad 17 January 2013 - 20:45
Den är olika bra beroende på rum och subplacering. min svs behövde den verkligen! Jag inhandlade jonas gamla
... Fö, vem vill INTE boosta i -25 hz? Postad 19 February 2013 - 01:45
För att koppla in både hembiorecivern och stereoförstärkaren behövs en sk. stereo till mono kabel till den sistnämnda.
Enligt Dspeaker-hemsida är detta inte detsamma som en rca splitter som säljs lite överallt. Jag kan inte trots idogt sökande hitta någon som helst stereo till monokabel! Någon som vet om någon? Postad 27 February 2013 - 10:44
Nu tycks det ju finnas både 8033C, och 8033 Cinema.
8033Cinema 8033 C
LED color Yellow Yellow
Input Connectors 1xRCA (mono) 1xRCA (mono)
Output Connectors 1xRCA 2xRCA (normal, inverted)
RCA Type Extruding gold-plated Recessed
Supply Voltage 9VAC/12VDC,quiet start 9VAC, power switch
Amplification 3.0dB 3.5dB
Frequency Range 5 - 160 Hz 5 - 150 Hz
Dynamic Ratio >90dB 90dB
Correction Range 16 - 160 Hz 16 - 144 Hz
Anti-Mode Filters 28 24
Lift Modes 20Hz, 30Hz 20Hz, 30Hz
Enbart en mono-ut, aningen mindre förstärkning, fler filter och "quiet start" istället för strömställare verkar vara det som skiljer. Vissa av dom vanliga butikerna säljer C, vissa Cinema, i stort sett samma pris. Är Cinema en nyare version av samma produkt, eller är dom två parallella? Och en liten fråga till er som är nöjda, med någon av modellerna, hur har ljudet påverkats på andra ställen än primära mätpositionen? Bättre/sämre/oförändrat? Edit: Den snygga tabellen blev kaos när jag postade. http://www.dspeaker....mode-8033.shtml Redigerat av n_sandstrom, 27 February 2013 - 10:50. Postad 09 March 2013 - 13:37
Sitter med en xtz w 12.16 sub, och tycker den gör ett ganska bra jobb. Dock så spelar det mest bas i ena soffhörnet (hörnet av rummet), men dessvärre inte så mycket bas där jag helst sitter. Undrar nu om en DSPeaker 8033c skulle kunna förbättra förutsättningarna för bättre bas på min favoritplats, om jag kör miccen på den platsen när jag kalibrerar. Upplever även en del "booming" också, har dessvärre inte möjlighet att flytta runt subben något och tänkte då om denna kunde hjälpa mig istället. Mina bilder kanske kan visa mer hur rummet ser ut.
Kanske kan köpa en på öppet köp, testa och se om man blir nöjd, och annars skicka tillbaka den. Redigerat av patricfriberg, 09 March 2013 - 13:40. Postad 09 March 2013 - 14:22
En Equalizer borde kunna fixa bumligheten i hörnet. Synd att du inte får flytta den. Hade du fått det borde en flyttning ut från väggen ta bort lite bummel.
Postad 11 March 2013 - 10:15
Upplevde hygglig bas i soffhörnet men jobbig på andra platser. Nu låter det kanon på alla platser trots att jag bara mätte sweetspot.
Postad 11 March 2013 - 21:42
Det ser ut som jag får införskaffa en sån här. Jag har en vsx-921 med 6 st olika minnen för kallibrering av diverse platser. Behöver man bara kalibrera anti-moden en gång och det slår igenom på samtliga 6 minnen? Rekommenderas det att köra kallibrering med receivern först och sen med anti-moden? Har läst att man får lägga på 90 cm i avstånd för subben om man bara kör anti-modens kallibrering.
Hur har ni gjort? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |