Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *

1406 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Problem på RT90-160 HD (118 medlem(mar) har röstat)

Handskakning - HDMI synk

1. Jag har "Handskakningsproblemet" (55 röster [46.61%])

Procent av omröstning: 46.61%

2. Jag har inte "Handskakningsproblemet" (63 röster [53.39%])

Procent av omröstning: 53.39%

Ljud "ur synk" vid uppspelning av inspelat material.

1. Jag har "ljudsynkproblem" (67 röster [56.78%])

Procent av omröstning: 56.78%

2. Jag har inte "ljudsynkproblem" (51 röster [43.22%])

Procent av omröstning: 43.22%

Boxen "hänger sig" - Om inspelning startar när boxen befinner sig i StandBy

1. Min box har "hängt sig" (80 röster [67.80%])

Procent av omröstning: 67.80%

2. Min box har inte "hängt sig" (38 röster [32.20%])

Procent av omröstning: 32.20%

Rösta Gäster kan inte rösta
Sagemcom RT90-160 HD 160GB (Digitalboxar) 2 4,04 (55) Inga priser
Sagemcom RT90-320 HD 320GB (Digitalboxar) 1 4 (2) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 22 december 2010 - 19:55

Unregisteredae33b3b8
  • Unregisteredae33b3b8
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Hos mig fungerar INTE gamla inspelningar, tvärtom har det även tillkommit bildstörningar efter uppgraderingen på tidigare inspelade program som fungerade att spela upp före uppgraderingen. Ska prova med nya inspelningar och power on/power off tricket...

Jag har även prövat med nya inspelningar men det är samma problem där. Probelmet finns även när jag spolar tillbaka i ett program och trycker på play så "fryser" bilden sig medan ljudet fortsätter, efter 10-15 sec kommer bilden. Detta är liiiiite störande.

Postad 22 december 2010 - 20:37

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Min box funkar men den är så långsam att jag inte ids titta på TV nu. Olidligt att klicka-vänta, klicka-vänta, etc etc.

Körde mediacenter innan och det här är olidligt långsamt i jämförelse.

Postad 22 december 2010 - 21:30

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
märkligt, jag lider inte av att min box är "långsam". ungefär lika slö som alla andra STB's som jag kört

Min box funkar men den är så långsam att jag inte ids titta på TV nu. Olidligt att klicka-vänta, klicka-vänta, etc etc.

Körde mediacenter innan och det här är olidligt långsamt i jämförelse.

Postad 22 december 2010 - 21:40

hek
  • hek
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Verkar speciellt kinkigt när boxen skall starta mer än en inspelning från standby.. det fallerar för oss.

Postad 23 december 2010 - 08:14

falconetti
  • falconetti
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag har även prövat med nya inspelningar men det är samma problem där. Probelmet finns även när jag spolar tillbaka i ett program och trycker på play så "fryser" bilden sig medan ljudet fortsätter, efter 10-15 sec kommer bilden. Detta är liiiiite störande.

Efter uppdateringen har jag frysningar i bilden och det är mycket störande. OK, mindre störande än det sönderhackade ljudet som fanns innan, men det måste åtgärdas.

Postad 23 december 2010 - 10:07

Sklodowska
  • Sklodowska
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hos mig fungerar INTE gamla inspelningar, tvärtom har det även tillkommit bildstörningar efter uppgraderingen på tidigare inspelade program som fungerade att spela upp före uppgraderingen. Ska prova med nya inspelningar och power on/power off tricket...

Har prata med Sagemcoms support, dom säger att det här felet uppstod med uppdateringen och att det kommer en ny uppdatering som löser problemet i början på året.

Postad 23 december 2010 - 11:17

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
I fredags sa Boxer support att den nya uppgraderingen kommer 3/1-11

Har prata med Sagemcoms support, dom säger att det här felet uppstod med uppdateringen och att det kommer en ny uppdatering som löser problemet i början på året.

Postad 23 december 2010 - 14:36

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Hej,

Hittade detta på Sagems Forum som ger oss svar på pixelfrysningen vid uppspelning:

"Hej, Grundorsaken till problemet innan uppdateringen berodde på synk av bild- och ljudströmmarna.

Den lilla pixliga frysningen vid uppspelning, paus eller spolning som ni får nu, beror inte på dålig mottagning. Vi är medvetna om detta. Det är ett litet mikro-stopp vi lagt in för att synka ihop bild- och ljudströmmen. Vår prio var att få ut uppdateringen innan jul och att lösa problemet med att det inte gick att spela upp material med korrekt ljud från vissa kanaler / muxar. (Discovery, Animal Planet Kanal9 etc)

I nästa uppdatering kommer även mikro-frysningen att försvinna. Vi vill poängtera att ev. inspelningar inte har denna effekt vid uppspelning efter nästa uppdatering. För vissa konsumenter som inte spelat in från dessa kanaler / muxar (Discovery, Animal Planet Kanal9 etc) tidigare kan det ses som ett nytt problem som tillkommit, men detta kommer inte att vara bestående"

Postad 23 december 2010 - 15:55

ank9
  • ank9
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hoppas att de löser inspelningsproblematiken i nästkommande uppdatering också, så man kanske kan slå till på en box...

Postad 23 december 2010 - 23:21

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har inte använt någon annan box på flera år, så jag vet inte om den här är långsammare än andra. Det jag däremot vet är att den är riktigt seg jämfört med mitt mediacenter. (Jag har nyligen gett upp mediacentret för att det alltid är något som krånglar.)

Boxen är ju för guds skull ansluten med elkontakt, hur svårt kan det vara att stoppa in en rimligt snabb processor. I en batteridriven pryl kan jag förstå att det kanske måste gå långsamt för att spara batterier, men här handlar det bara om att någon idiot sparat in 50 kronor på att välja en alldeles för slö processor.

Postad 24 december 2010 - 08:59

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Jaha, nya mjukvaran inlagd sedan någon dag och sista avsnittet av julkalendern inspelat nu på morgonen för ungarna. Ljudet hackar något sjukt mycket! Var det inte det här som uppdateringen skulle ta bort?

Postad 24 december 2010 - 09:10

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Är också intresserad av att skaffa större hårddisk.
Men vad har initieringen av disken att göra med den kommande uppdateringen menar du?

Vad jag googlat mig fram till är att metoden för att byta hårddisk på Sagemburkar är i samband med programuppdateringar.
Det har iaf fungerat på tidigare modeller...

Postad 24 december 2010 - 12:54

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jaha, nya mjukvaran inlagd sedan någon dag och sista avsnittet av julkalendern inspelat nu på morgonen för ungarna. Ljudet hackar något sjukt mycket! Var det inte det här som uppdateringen skulle ta bort?

Min box är kopplad direkt genom HDMI till Tv´n och jag har inte dessa problem.

Hur är din box kopplad och till vad? Tänkte om det ligger någonting i konfigurationen eller vad den är kopplad till och hur?

Postad 24 december 2010 - 18:44

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Min box är kopplad direkt genom HDMI till Tv´n och jag har inte dessa problem.

Hur är din box kopplad och till vad? Tänkte om det ligger någonting i konfigurationen eller vad den är kopplad till och hur?

Hej Berkan,

Jag tror jag har hittat lösningen så att du inte får drops i ljudet vid uppspelning, med den nya mjukvaran. Varför du har det är möjligtvis pga att du har din box inställd på flerkanaligt ljud och även audio/video fördröjning inställd på några ms.

Om du ställer det på 0ms i ljudinställningar bekräftar med OK, så ska du nog se att drops i ljudet försvinner och ni kan kolla på julkalendern utan störningar i ljudet som du märker av. Verkar vara länkat fixen som Sagem gjort för att få korrekt ljud som ställer till det då ljudet inte blir synkat helt enkelt.

Testade lite själv och märkte detta :P

God Jul !

Postad 25 december 2010 - 13:36

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Jag har inställt på multikanal utan fördröjning. Får ändå inget ljud när jag pausat disney xd och sen trycker på play. Trist...

Postad 25 december 2010 - 14:49

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Jag hade stereo inställt, men med fördröjning. Provade att ställa ner till 0 ms och har inga drops på andra inspelningar nu (korkad som jag var deletade jag den inspelning som krånglade).

Postad 25 december 2010 - 16:01

obbeman
  • obbeman
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Vad jag googlat mig fram till är att metoden för att byta hårddisk på Sagemburkar är i samband med programuppdateringar.

Någon som har testat att byda till större hårddisk i sin RT90-160?
Vad är det i så fall för disk som sitter i? Vanlig SATA?
Gissar att den nya disken ska vara opartitionerad och oformaterad?
Sugen på ny box men vill så klart ha en vettig disk i den. 500GB minst.

Tack på förhand!!

Postad 25 december 2010 - 21:59

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Men det är väl lite äpple-päron jämförelse

Jag har ca 6 STB's och alla är små-trötta :)

Du verkar ju ha hittat en ide, starta ett AB och sälj snabba STB :(

Jag har inte använt någon annan box på flera år, så jag vet inte om den här är långsammare än andra. Det jag däremot vet är att den är riktigt seg jämfört med mitt mediacenter. (Jag har nyligen gett upp mediacentret för att det alltid är något som krånglar.)

Boxen är ju för guds skull ansluten med elkontakt, hur svårt kan det vara att stoppa in en rimligt snabb processor. I en batteridriven pryl kan jag förstå att det kanske måste gå långsamt för att spara batterier, men här handlar det bara om att någon idiot sparat in 50 kronor på att välja en alldeles för slö processor.

Postad 26 december 2010 - 12:10

hasuse
  • hasuse
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Någon som har testat att byda till större hårddisk i sin RT90-160?
Vad är det i så fall för disk som sitter i? Vanlig SATA?
Gissar att den nya disken ska vara opartitionerad och oformaterad?
Sugen på ny box men vill så klart ha en vettig disk i den. 500GB minst.

Tack på förhand!!

Har ej testat att byta, har inte det behovet, men disken är en 2,5" s-ata (knäpptyst Hitachi i mitt fall).

Postad 26 december 2010 - 12:19

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Har ej testat att byta, har inte det behovet, men disken är en 2,5" s-ata (knäpptyst Hitachi i mitt fall).

Man kan ju hoppas att USB-porten aktiveras en dag, så man kan föra över inspelade program till en separat disk (för senare uppspelning via boxen). Så tror jag det funkar på äldre modeller.

Postad 26 december 2010 - 15:01

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Man kanske skulle testa en Samsung SpinPoint MT2 HM100UI 8MB 1TB vid nästa uppgraderingstillfälle...
Tror jag såg något om 3:e eller 4:e januari någonstans (det var en sida som hade typ en kalender över tillverkarnas uppgraderingsdatum, vet inte om jag kommer ihåg rätt eftersom jag inte hittar infon igen).

Postad 26 december 2010 - 15:44

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

En processor som kostar 50 kr mer i cpu-producentledet lägger på åtminstonde några hundra på konsumentpriset.

Men det är inte det som är problemet. Problemet är att boxen har en mjukvara (användargränsnitt m.m.) från ett franskt företag som heter soft-at-home om jag fattat rätt. De är riktigt dålig på att göra mjukvara helt enkelt, de kan nog få det att gå supersegt på det mesta... :)

Postad 26 december 2010 - 16:33

Grodan77
  • Grodan77
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Köpte igår en Samsung UE40C5105 för att byta ut vår gamla tjocktv. Fick nämligen förra veckan hem en Sagemcom RT90-160 HD och vill ju kunna nyttja den till fullo. Så glatt kopplade jag boxen direkt till nya tvn med hdmi-kabel och såg fram emot att ha en schysst hd-kombination.... Men så blev det inte, utan när jag byter kanal på boxen tappar tvn synkningen med boxen vilket innebär att det tar väldigt lång tid att byta kanal. Inte nog med det... tvn tappar även synkningen så fort jag försöker pausa livesändning eller spola i inspelat material på boxen... Någon som haft samma problem på sistonde å hittat en lösning? Just nu kollar vi bara på de fria kanalerna som jag har via vanlig antenn in på tvn, å boxen används inte för jag blir helt knäpp på allt strul.

Postad 26 december 2010 - 17:57

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Någon som haft samma problem på sistonde å hittat en lösning?

De där problemen försvann när jag fick den nya mjukvaran till boxen.
För att komma runt problemen innan du fått den nya mjukvaran, går du in i inställningarna för boxen och ställer in outputformatet till 720p (det är ändå det högsta formatet som SVT sänder). Då försvinner problemet.

Postad 26 december 2010 - 19:28

Grodan77
  • Grodan77
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
När jag istallerade boxen förra veckan hämtade den en uppdatering vilket jag antar är den senaste och jag har ställt om till output 720 men problemen är tyvärr kvar... Några andra tips?

Postad 27 december 2010 - 10:42

hasuse
  • hasuse
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Prova 1080P, ändra bildinställning PAL till RGB eller tvärtom.

Postad 27 december 2010 - 11:00

Zinkadus
  • Zinkadus
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Köpte igår en Samsung UE40C5105 för att byta ut vår gamla tjocktv. Fick nämligen förra veckan hem en Sagemcom RT90-160 HD och vill ju kunna nyttja den till fullo. Så glatt kopplade jag boxen direkt till nya tvn med hdmi-kabel och såg fram emot att ha en schysst hd-kombination.... Men så blev det inte, utan när jag byter kanal på boxen tappar tvn synkningen med boxen vilket innebär att det tar väldigt lång tid att byta kanal. Inte nog med det... tvn tappar även synkningen så fort jag försöker pausa livesändning eller spola i inspelat material på boxen... Någon som haft samma problem på sistonde å hittat en lösning? Just nu kollar vi bara på de fria kanalerna som jag har via vanlig antenn in på tvn, å boxen används inte för jag blir helt knäpp på allt strul.

Hej har exakt samma problem när jag kopplar in min RT90-160 HD box emot min samsung plasma med hdmi .
Jag har pratat med sagem support och dom har bekräftat att emot vissa Tv-apparater så funkar det inte med hdmi och den uppdateringen som kom för ett tag sen har jag lagt på och det hjälpte inte !
det skall komma en uppdatering som löser detta men fråga är bara när ? det vet dom inte.

Det fungerar dock att koppla in med scart då försvinner ovanstående problem helt men det är ju inte acceptabelt för bilden blir sämre och HD-kanaler går ej att titta på vilket liksom var meningen med denna boxen.
Funderar just nu på om man ska lämna tillbaka boxen eller vänta ?

Postad 27 december 2010 - 12:06

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

När jag istallerade boxen förra veckan hämtade den en uppdatering vilket jag antar är den senaste och jag har ställt om till output 720 men problemen är tyvärr kvar... Några andra tips?

Kolla om din TV inte har någon inställning som ställer om upplösning, som du möjligtvis borde kunna deaktivera.
Jag tror det kan vara även formatet 16/9 etc. Ställ om från Auto till 16/9 på format inställning?

Hoppas detta kan hjälpa dig.

Postad 27 december 2010 - 12:41

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Nu är jag Fullständigt OFFTOPIC, men jag bara måste fråga en grej.

Eftersom inlägget var fullständigt offtopic och min reflektion och fråga uppenbart inte gillades så tar jag bort inlägget igen...

Beklagar övertrampet, det lär dröja innan jag vågar skriva något spontant O.T.-inlägg igen...

Bra, du har nu lärt din läxa! Gör aldrig om det! ;)

var dock tvungen att kolla vad/varför/motiveringen till att SagemCom använde ordet eskalera i sitt svar till en vanlig kund. Jag fann detta:

Synonymer för eskalera
upptrappa : höja stegvis, stegra, öka, utvidga, accelerera, intensifiera

Underförstått... SagemCom har redan fått och lämnat över frågan till Philips och man gör nu ytterligare förnyad ansträngning...återigen... skyndar på... påminner Philips om att skyndsamt svar önskas.

Inte desto mindre anser jag att ordet används så att det bildas ett meningsbyggnadsfel. I sitt försök att göra sig märkvärdig så blev det precis tvärt om.

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 27 december 2010 - 13:02.

Postad 27 december 2010 - 22:06

Unregistered6e02676c
  • Unregistered6e02676c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Har jag förståt det hela rätt att det inte går att se HD kanalerna om jag kopplar boxen med scart?

Bägge mina hdmi ingångar är kassa tyvärr.

Postad 28 december 2010 - 00:16

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Har jag förståt det hela rätt att det inte går att se HD kanalerna om jag kopplar boxen med scart?

Bägge mina hdmi ingångar är kassa tyvärr.

Du kan titta på HD kanalerna även genom scart men tyvärr inte i HD-upplösning då boxen skalar ner signalen till scartupplösning som är 576p. Så hela vitsen med HD försvinner om du inte bara ska använda scart tillfälligt?

Postad 28 december 2010 - 14:34

Unregistered6e02676c
  • Unregistered6e02676c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Du kan titta på HD kanalerna även genom scart men tyvärr inte i HD-upplösning då boxen skalar ner signalen till scartupplösning som är 576p. Så hela vitsen med HD försvinner om du inte bara ska använda scart tillfälligt?

Tanken är att det är tillfälligt, ska bli en ny tv snart, men vill ju kunna kolla på tv fram tills det blir en ny.

Tack för svaret!

Postad 30 december 2010 - 08:10

SteveO77
  • SteveO77
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Menar du att du hade ca-modul i tv:n? Fick du in hd tidigare? Eller vad jämför du med?
Vad har du för tv? (exakt modell)
Vad är boxen inställd på för upplösning ut på hdmi?

Ursäkta de många frågorna men jag förösker bara hjälpa till. Svara gärna på alla 5 frågor så blir det enklare.

Jag gämför kvaliten på SD sändning.mer suddig /oskärpa nu upplever jag det som .
jag har en ps42q97
jag kör med 720P RGB .även testat YPbPr och 1080i

svarta bilder är vädigt molniga nu , hade jag inte tidigare

Postad 30 december 2010 - 13:47

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0
Så nu verkar några butiker fått in RT90-320GB.

Inte jätte mycket dyrare, men ser man till vad hårddiskar kostar så känns 500kr + fö 160gb extra rätt mycket.

I alla fall sätter NetonNet den till 3990 mot 3490 för 160gb varianten:
http://www.netonnet....hd/145125.4276/

Postad 30 december 2010 - 13:57

Unregisteredf85cee65
  • Unregisteredf85cee65
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag har öppnat min box och det sitter en Hitachi Cinemastar 2,5" i den.

Tror att det är ganska enkelt att byta hårdisk i den.
Det finns en dold meny i boxen.

1. Meny
2. Teknisk Information
3. Information om Boxen
Tryck sedan på
4. A (Röd)
5. Info
6. B (Grön)

Där finns ett alternativ:
Formattera hårdisk.

Skall prova att koppla in en ny disk med SATA kontakt och extern strömförsörjning när boxen är igång och formattera disken.
Så får vi se om det fungerar.

Postad 30 december 2010 - 14:08

obbeman
  • obbeman
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Skall prova att koppla in en ny disk med SATA kontakt och extern strömförsörjning när boxen är igång och formattera disken.

Grymt!! Ser fram emot att höra hur det går.

Postad 30 december 2010 - 22:32

pemala
  • pemala
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Måste ha HD-DVB till min Pioneer LX5090H snart! (Ingen kabel och sambon hatar paraboler...)
Frågan är nån som sett några signaler till att nån konkurrent till Sagemcom är på gång med T2? Philips? Samsung? Plug-in-mottagare till Dreambox??
Annars måste jag snart mot bättre vetande ändå slå till med en RT90-320 nu när Netonnet levererar...
Levt med en buggig KiSS och en likaledes LaCie BlackMax sen tidigare så kanske kan jag tämja även en Sagemcom??
Eller vad säger ni?

Postad 31 december 2010 - 14:59

SteveO77
  • SteveO77
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
en undran: är det fler som har en ryckig bild när ni ser på hockey på canal+ HD ?? på vanliga sändningen så rycker inte bilden!

SteveO

Postad 31 december 2010 - 16:29

tompa59
  • tompa59
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Samma här.
Bilden rycker men går man över till en annan kanal och sen tillbaka så funkar det ett tag.
Vad kan detta bero på?

Postad 01 januari 2011 - 19:52

Unregistereda5b82afd
  • Unregistereda5b82afd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Farsan har denna box, som är kopplad direkt med HDMi till en 32" Sony lcd, vid kanalbyte så så "försvinner" ljudet det blir ett metaliskt eko. Vid uppstart så funkar det perfekt på första kanalen som startas, men vid byte så är ljudet konstigt tills man startar om den igen. Vad kan det vara för fel?

Postad 03 januari 2011 - 11:34

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Farsan har denna box, som är kopplad direkt med HDMi till en 32" Sony lcd, vid kanalbyte så så "försvinner" ljudet det blir ett metaliskt eko. Vid uppstart så funkar det perfekt på första kanalen som startas, men vid byte så är ljudet konstigt tills man startar om den igen. Vad kan det vara för fel?

Förmodligen HDMI-problem av något slag.
Jag gissar på att du har tre val:
1. Gå tillbaka med boxen och vänta på bättre box. Eller köp en box som inte klarar HD men som fungerar, på en 32" lcd ser du inte mycket skillnad i alla fall.
2. Vänta och hoppas på att en mjukvaruuppdatering av boxen fixar problemet (inte så troligt, eller lång väntan)
3. Köp en ny tv och hoppas att den funkar bättre.

Redigerat av matbl, 03 januari 2011 - 11:36.

Postad 03 januari 2011 - 14:36

Unregistered8c28e27a
  • Unregistered8c28e27a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag har öppnat min box och det sitter en Hitachi Cinemastar 2,5" i den.

Tror att det är ganska enkelt att byta hårdisk i den.
Det finns en dold meny i boxen.

1. Meny
2. Teknisk Information
3. Information om Boxen
Tryck sedan på
4. A (Röd)
5. Info
6. B (Grön)

Där finns ett alternativ:
Formattera hårdisk.

Hur går det? Inte hunnit eller har Boxer / Sagemcom mutat dig till tystnad? ;D

/Mattias

Postad 03 januari 2011 - 16:11

robban100
  • robban100
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Jag är nu inne på min andra sagemcom rt90. Jag kan inte annat en varna för denna box, den är INTE färdigutvecklad.
Efter klagomål hos Sagemcom fick jag en ny box, naturligtvis med samma fel som den första. Sega menyer, ibland, helt tomma EPG:s, osynk mellan text och bild vid inspelning, spelar ibland in tre timmar i. st. f. inprogrammerade 50 minuter. Jag kan fortsätta länge med felaktigheter.
En sak som hände var att uppdateringen som kom i dec. gav ett underligt ljud, det låter som en felaktigt inställd kompressor arbetar hela tiden! Den uppdateringen fick jag på min första box, och uppdateringen låter lika illa på den nya.
När det gäller HD-kvaliten är jag mycket besviken. Innan jag hade dessa två HD boxar hade jag en Sagem DTR94-HD.
Svt hade ju tidigare HD provsändningar över Mälardalen under ett par år. Det är en otrolig skillnad i HD kvalite, då kunde man utan tvekan se vad som var HD och vad som var SD. Med den nya boxen ser man visserligen en liten skillnad men man är aldrig säker, är det HD? Har man komprimerat så mycket med det nya T2 för att få plats med flera kanaler, kvantitet före kvalitet?
Jag har arbetat på SVT och var en av de första att vara med om reguljära HD sändningar i Sverige, man gråter nu när man ser resultatet till tittarna som använder marknätet. Skaffa parabol om ni kan!

Postad 03 januari 2011 - 16:34

jonikeno
  • jonikeno
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag är nu inne på min andra sagemcom rt90. Jag kan inte annat en varna för denna box, den är INTE färdigutvecklad.
Efter klagomål hos Sagemcom fick jag en ny box, naturligtvis med samma fel som den första. Sega menyer, ibland, helt tomma EPG:s, osynk mellan text och bild vid inspelning, spelar ibland in tre timmar i. st. f. inprogrammerade 50 minuter. Jag kan fortsätta länge med felaktigheter.
En sak som hände var att uppdateringen som kom i dec. gav ett underligt ljud, det låter som en felaktigt inställd kompressor arbetar hela tiden! Den uppdateringen fick jag på min första box, och uppdateringen låter lika illa på den nya.
När det gäller HD-kvaliten är jag mycket besviken. Innan jag hade dessa två HD boxar hade jag en Sagem DTR94-HD.
Svt hade ju tidigare HD provsändningar över Mälardalen under ett par år. Det är en otrolig skillnad i HD kvalite, då kunde man utan tvekan se vad som var HD och vad som var SD. Med den nya boxen ser man visserligen en liten skillnad men man är aldrig säker, är det HD? Har man komprimerat så mycket med det nya T2 för att få plats med flera kanaler, kvantitet före kvalitet?
Jag har arbetat på SVT och var en av de första att vara med om reguljära HD sändningar i Sverige, man gråter nu när man ser resultatet till tittarna som använder marknätet. Skaffa parabol om ni kan!

Jag håller med helt och hållet! Varning! En liten tröst för mig är dock att Sagem ringde upp mig idag och meddelade att de väntar besked idag (från centralt håll gissar jag) om problemet med boxen. Jag återkommer när jag har hört ifrån dem igen.

Postad 03 januari 2011 - 19:10

Grodan77
  • Grodan77
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack för alla tips. Nu har jag testat alla möljliga varianter av inställningar som det tipsas om men tyvärr funkar det fortfarande inte med hdmi-kabel mellan boxen och vår nya tv. Någon som hört något om ny mjukvara? Har för mig att jag läste den 3e januari nånstans. Å hämtar boxen uppdateringen själv när den finns tillgänglig eller ska jag göra något själv?

Postad 03 januari 2011 - 20:26

reknyl
  • reknyl
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Tack för alla tips. Nu har jag testat alla möljliga varianter av inställningar som det tipsas om men tyvärr funkar det fortfarande inte med hdmi-kabel mellan boxen och vår nya tv. Någon som hört något om ny mjukvara? Har för mig att jag läste den 3e januari nånstans. Å hämtar boxen uppdateringen själv när den finns tillgänglig eller ska jag göra något själv?

Det beror på vad du har för TV. Har du en Philips så krävs det nog en uppdatering av mjukvaran i TV:n och den får du i så fall hämta på Interner och föra över via USB till TV:n

Postad 03 januari 2011 - 21:25

Ian_Superfly
  • Ian_Superfly
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Det beror på vad du har för TV. Har du en Philips så krävs det nog en uppdatering av mjukvaran i TV:n och den får du i så fall hämta på Interner och föra över via USB till TV:n

Hm,
Jag har en 37" Philips 5522D. Det är en HD- Philips (ej full HD) som har två HDMI men ingen USB.
Betyder detta att jag inte kommer kunna använda boxen som HD-box (boxen är ftf på väg via posten)?

När man läste FAQ'en hos Sagem så stod det att boxen stödde alla TV-apparater...

EDIT: Det står så här (på i den FAQ som kommer upp för RT90):
Is my box compatible with Top up TV? Yes, depending upon the model. PVR 72xxx and ITD 68 & ITD 72 are top up TV compatible.

Menar Sagem/Boxer att detta inte inräknar RT90?

Redigerat av Ian_Superfly, 03 januari 2011 - 22:01.

Postad 03 januari 2011 - 22:18

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Jag har en 37" Philips 5522D. Det är en HD- Philips (ej full HD) som har två HDMI men ingen USB.
Betyder detta att jag inte kommer kunna använda boxen som HD-box (boxen är ftf på väg via posten)?

Klart du kan använda den, TVn har ju HDMI ingång, så det är inga problem.

TVn kommer att konvertera upp signalen till 1920x1080i, men eftersom TVn i sig bara är HD-Ready, så är
det 'fusk'-upplösning, dvs du får aldrig äkta HD med annat än en Äkta-HD Tv, dvs en Tv som i sig klarar 1920x1080p.

Postad 03 januari 2011 - 23:08

pemala
  • pemala
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Men vi som väntat i åravis och inte vill skaffa parabol och inte kan få HD via kabel heller - vad ska vi ta oss till?
Man blir nästan lite paranoid och undrar om det här varit nåt sorts rävspel från de mer kommersiella satellit- och kabeloperatörerna som gör att marknätet får nöja sig med detta mög?
Nu får man i o f s boxen för mindre än halva priset om man går in som ny kund hos Boxer så då kan man ju eventuellt ha råd uppgradera sig när det väl kommer nåt bättre men om själva sändningarna är B undrar man om man kanske hellre skulle nöjt sig med SVTs ganska fina SD-utsändningar. Tar även mot Danmarks enda HD-kanal via vanlig DVB-T och den är ju ok och får en att undra varför vi i Sverige måste vara nån sorts beta-testare av DVB-T2-tekniken?

Postad 03 januari 2011 - 23:27

pemala
  • pemala
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Om man läser de engelska recensionerna av Sagems freewiev-syskonmaskin där på tex amazon.co.uk så får man relativt andra alternativ ett inte lika fullt entydigt negativt intryck. 320 GB-versionen får tex 3,4/5 i betyg. Är vi svenskar för "hialösa" och stingsliga vad gäller "ny" teknik?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.