* Officiell tråd - Yamaha RX-V771 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 13 februari 2013 - 15:00
Postad 15 februari 2013 - 21:40
Postad 16 februari 2013 - 11:39
Postad 16 februari 2013 - 15:06
Postad 16 februari 2013 - 15:38
Hdmi out till tvn, en optisk från tvn till optisk ingång på recievern. Jag tror snarare det är nått med appen i telefonen.
Varför kör du inte HDMI till receivern istället för tv? Då borde du ju slippa att dra den optiska kabeln från tv till receivern?
Postad 16 februari 2013 - 20:09
Postad 16 februari 2013 - 21:58
Redigerat av Unregistered176e8134, 17 februari 2013 - 08:17.
Postad 17 februari 2013 - 09:00
Verkar leva sitt eget liv då och då den här..
Ljudet kommer dock tillbaka när man startar om tvn..?
Redigerat av Unregistered176e8134, 17 februari 2013 - 09:22.
Postad 17 februari 2013 - 16:24
Postad 17 februari 2013 - 18:42
Jag har införskaffat en 771:a för att köra den som försteg och måste säga att jag är imponerad över dess funktioner och prestanda i förhållande till priset. Installationen har gått bra, smidigt gränssnitt, men det är en grej jag inte riktigt hajar; hur gör jag för att köra 2.1 i stereo? Dvs köra frontar och sub och mixa bas i bägge?
En annan fråga, går det att använda sub i pure direct-läget?
Postad 18 februari 2013 - 08:40
Det undrar jag med. pumpar!!Hej alla glada!
Jag har införskaffat en 771:a för att köra den som försteg och måste säga att jag är imponerad över dess funktioner och prestanda i förhållande till priset. Installationen har gått bra, smidigt gränssnitt, men det är en grej jag inte riktigt hajar; hur gör jag för att köra 2.1 i stereo? Dvs köra frontar och sub och mixa bas i bägge?
Postad 18 februari 2013 - 09:30
Postad 18 februari 2013 - 11:18
hur gör jag för att köra 2.1 i stereo? Dvs köra frontar och sub och mixa bas i bägge?
Det finns något som kallas Extra Bass som skickar signal till subben även när högtalarna är satta till Large.
Sub i Pure Direct - Nej, Pure Direct spelar som namnet antyder upp signalen utan förändring. Vid 2.0-signal får du ingen sub men vid 5.1 och 7.1 är den med. Det du kan göra vid 2.0 är att sätta Parametric EQ till "Through" och ha allt annat i grundinställning. Eller om du har läge "Front" på Parametric EQ, då är ingen EQ använd på frontarna.
Postad 18 februari 2013 - 19:27
Det finns något som kallas Extra Bass som skickar signal till subben även när högtalarna är satta till Large.
Sub i Pure Direct - Nej, Pure Direct spelar som namnet antyder upp signalen utan förändring. Vid 2.0-signal får du ingen sub men vid 5.1 och 7.1 är den med. Det du kan göra vid 2.0 är att sätta Parametric EQ till "Through" och ha allt annat i grundinställning. Eller om du har läge "Front" på Parametric EQ, då är ingen EQ använd på frontarna.
Aha, hittade "Extra Bass", tack för hjälpen!
Postad 06 april 2013 - 13:33
Jag blev en lycklig ägare till en 771 igår ifrån ljudfokus och har några frågor som ni kanske kan svara på.
Frontarna drivs av ett sparat slutsteg så det är center + 2st bakhögtalare som drivs av 771" an.
Idag var jag själv hemma en stund så jag testade att dra på lite volym men stärkaren stänger av sig när det börjar bli lite volym, är det för den blir överbelastad? den driver ju bara 3st surroundkanaler och det är bara centern som är "large".
Från början så bröt den även på 2-kanalsläge dvs när den inte hade någon last alls men jag justerade upp steget och kalibrerade om så nu är det inte 771" an som bromsar.
Det är visserligen ganska högt när den bryter men det låter aldrig illa, den bara stendör..
Det kommer säker fler frågor men det är det jag funderar mest på nu..
Tack på förhand.
Postad 06 april 2013 - 15:01
Dock skulle jag bli glad om någon kunde bekräfta hur bra dlna fungerar med denna.
Jag använder idag Jamcast på datorn som kapar datorns ljud och skickar detta trådlöst via dlna till min xbox som tar emot signalen och skickar ut via högtalarna.
Om nu recievern kunde ta emot signalen istället hade det varit super.
Om detta fungerar på ett bra sätt skulle jag inte behöva spotify eller airplay i själva recievern.
Antar också att recievern måste vara uppkopplad mot samma nätverk som datorn och då behöver jag antingen en dongel eller nätverssladd?
Edit: alternativt välja en RX-V473 som stödjer Airplay men är lite "sämre" i övrigt. Vore det dumt tycker ni?
Jämförelse: https://www.prisjakt...=869733,1219216
Redigerat av aanee, 06 april 2013 - 15:17.
Postad 06 april 2013 - 15:22
771`an har ett "enhancer" läge som tydligen ska återställa kvalitèn som går förlorad när man strömmar musig i låg kvalitè men den bumlar mest till ljudet tycker jag det lilla jag testat, den breddar stereoperspektivet och grötar till basen.
Kalibreringen verkar fungera bra! parametrisk EQ på alla kanaler individuellt vilket passar mig utmärkt då mina frontar har olika stöd av väggar och det syns i inställningarna den gjorde automatiskt.
Det kanske är självklart nuförtiden men det är nytt för mig då min gamla stärkare inte hade några sådana funktioner.
Postad 06 april 2013 - 15:42
Hej!
Jag blev en lycklig ägare till en 771 igår ifrån ljudfokus och har några frågor som ni kanske kan svara på.
Frontarna drivs av ett sparat slutsteg så det är center + 2st bakhögtalare som drivs av 771" an.
Idag var jag själv hemma en stund så jag testade att dra på lite volym men stärkaren stänger av sig när det börjar bli lite volym, är det för den blir överbelastad? den driver ju bara 3st surroundkanaler och det är bara centern som är "large".
Från början så bröt den även på 2-kanalsläge dvs när den inte hade någon last alls men jag justerade upp steget och kalibrerade om så nu är det inte 771" an som bromsar.
Det är visserligen ganska högt när den bryter men det låter aldrig illa, den bara stendör..
Det kommer säker fler frågor men det är det jag funderar mest på nu..
Tack på förhand.
Får du något meddelande typ "Check SP Wires" när du startar upp receivern igen? Även kortslutning inuti någon av högtalarna kan vara orsaken till att den stänger av sig men att det kan ske även med slutsteg i stereo verkar ju som det är någonting annat.
Postad 07 april 2013 - 10:10
Testade att se slutet på avatar nu när jag var ensam hemma och den dog några gånger när det kommer höga ljud men då var volymen under -10dB neråt -6dB och jag tror aldrig att jag kommer att ha den volymen när jag ser på en hel film, blir lomhörd efteråt..
Däremot är det skumt att den bröt i början när steget var nedställt, den kanske detekterade likspänning på högtalaranslutningarna fastän det inte var någon last ansluten.?
En sak jag stör mig på däremot är att stärkaren lämnar ett digitalt brus på lågnivåutgången!
Såfort volymen lämnar mute oavsett vilken ingång som är vald så lämnar den ett konstant fyrkantsvågs brus och det hörs vid normalt låg lyssningsnivå, därför vill jag inte ha slutsteget på en högre nivå än nödvändigt, jag kan nog justera ned det litegrand dock.
Någon annan som har ett kraftigt slutsteg anslutet till frontkanalerna som känner igen sig?
Postad 07 april 2013 - 17:23

Höra brus i lyssningsposition är inte acceptabelt. RX-V771 kostade 7k när den släpptes så den borde vara bättre än så tycker jag. Att det går att höra några decimeter från högtalaren på hög volym när inget spelas är nog normalt men i lyssningsposition ska det inte höras. Emotiva XPA-1 brusade mer än Primare A32 (med RX-V3067) men ändå inget som gick att höra utan att gå nära högtalaren.
Postad 07 april 2013 - 17:30
Neråt -6??! Jag tror att oavsett vad du har för högtalare osv så är det på tok för högt, kan inte vara nyttigt för öronen, speciellt inte en hel film.Inga meddelanden, den stänger bara av sig, känns som överbelastning helt enkelt, tråkigt då det ofta är i slutet på filmer som effekterna blir som kraftigast och då blir det svart...
Testade att se slutet på avatar nu när jag var ensam hemma och den dog några gånger när det kommer höga ljud men då var volymen under -10dB neråt -6dB och jag tror aldrig att jag kommer att ha den volymen när jag ser på en hel film, blir lomhörd efteråt..
Däremot är det skumt att den bröt i början när steget var nedställt, den kanske detekterade likspänning på högtalaranslutningarna fastän det inte var någon last ansluten.?
En sak jag stör mig på däremot är att stärkaren lämnar ett digitalt brus på lågnivåutgången!
Såfort volymen lämnar mute oavsett vilken ingång som är vald så lämnar den ett konstant fyrkantsvågs brus och det hörs vid normalt låg lyssningsnivå, därför vill jag inte ha slutsteget på en högre nivå än nödvändigt, jag kan nog justera ned det litegrand dock.
Någon annan som har ett kraftigt slutsteg anslutet till frontkanalerna som känner igen sig?
Edit* Låter som det kan vara något fel på din, dom gånger jag pressat på så öronen blöder så har det kanske "puffat" till i högtalaren jättesnabbt, men då var endast för att testa hur högt allt kunde låta.
Redigerat av hifimarcus, 07 april 2013 - 17:31.
Postad 07 april 2013 - 18:26
Den hörs därför bara när nivån är ganska låg men det är den för det mesta då vi har en liten krabat i huset, det är när sambon och dottern är ute som jag får passapå och spela högt och jag tror inte att det är ett stort bekymmer att den stänger av sig då jag antagligen inte kommer att spela så högt i flerkanalläge och jag kan maxa steget i 2-kanalsläge nu, ska testa om jag justera ned steget och kalibrera om 771`an när jag är själv nästa gång.
Vilken sorts media går det att streama förresten? jag har testat med ett USB-minne i routern och den hittar bild,musik och video men jag kan bara lyssna på musiken. Filmer och bilder går inte att visa.
MVH
Postad 08 april 2013 - 07:05
Nu har jag felsökt och vid ett tillfälle har jag hört att diskanten i höger bakhögtalare rasslat till så jag testade att koppla bort den och med den inkopplad så bryter förstärkaren vid -14,5Db och mycket riktigt så larmar den för "check sp wires" vilket betyder kortslutning i någon högtalare.
Kopplar jag ur diskanten så stänger den inte av och det går att höja till 0Db innan det distar hörbart.
Då kan man säja att jag upptäckte ett dolt fel i min aläggning med den nya stärkaren..
Ska sänka nivån på steget nu och kalibrera om så får vi se om bruset hamnar på acceptabla nivåer!
Redigerat av akterspegel, 08 april 2013 - 07:19.
Postad 10 april 2013 - 22:07
Efter att ha läst om denna receiver så har även jag bestämt mig för att skaffa en

Postad 11 april 2013 - 06:58
Postad 12 april 2013 - 20:14
Jag har inte bytt kabel mellan digitalboxen. Kör en ny Kabel från HDMI 1 ut till tv:n.
Googlat lite och fler har stött på problemet.
Vart börjar jag felsökandet?
Har testat att inaktivera / aktivera allt som har med video att göra.
Bytt till 1.39 firmware (1.21 va det innan )
Satt 1080p som fast upplösning i förstärkaren.
Någon ide?
Redigerat av Poolis, 12 april 2013 - 20:15.
Postad 12 april 2013 - 21:10
Har nu kört en blue ray på PS3:an via förstärkaren och där syns inga bild försämringar. *så gött*
Inte heller när man kör ett 1080p klipp från youtube via appletv 3:an heller.
Ska dra igång HTPC:n senare o se om den e ok.
Skummt om det bara märks på digitalboxen.
Började kolla på Dark night på blueray .
gaaaahhhhhhh nu måste jag se klart den e galet bra.
Och ljudet via 771:an e tok nice.
Apppen e också riktigt bra när man sitter i soffan och inte se stärkaren.
Postad 15 april 2013 - 07:55
Problemet med detta är att den stänger av sig efter en stund automatiskt. Vet inte om det beror på överhettning eller om sleep-funktionen är knasig. Kör inte överdrivet hög volym utan mer "normal"-volym vid lyssning. Har testat att klicka på "Sleep"-knappen på fjärren till det står "Sleep ----- Off" men gör absolut ingen skillnad utan den stänger av sig efter ungefär 3-4 timmar.
Redigerat av Electrix, 15 april 2013 - 08:00.
Postad 15 april 2013 - 08:50
Lycka till
Postad 15 april 2013 - 11:10
På min 773 finns ett energisparläge där kan man ställa in autoavstängning efter några timmar. Ditt problem låter som ngt relaterat. 771 &773 är ju inte helt olika så kolla det.
Lycka till
Stämmer bra, i manualen fanns "auto power down" också som en inställning. Märkligt att jag missade den, vissa menyer verkar enbart finnas om man kopplar in förstärkaren i en TV / Projektor (begränsad display-meny) men kan ha fel.
Postad 15 april 2013 - 11:25
Skulle precis säga detsamma, bra funktionPå min 773 finns ett energisparläge där kan man ställa in autoavstängning efter några timmar. Ditt problem låter som ngt relaterat. 771 &773 är ju inte helt olika så kolla det.
Lycka till

Postad 19 april 2013 - 05:24
Finns det något sätt att ställa in så att subben inte "knäpper" varje gång man byter kanal på tvn eller källa på stereon?
Jag har en 673:a
Postad 19 april 2013 - 07:11
Vad har du för subwoofer? Är den alltid på eller går den igång efter den får signal?Lyfter frågan igen då jag inte fick något svar förra gången.
Finns det något sätt att ställa in så att subben inte "knäpper" varje gång man byter kanal på tvn eller källa på stereon?
Postad 19 april 2013 - 07:14
Lyfter frågan igen då jag inte fick något svar förra gången.
Låter som du bör stänga av 'energisparläget' på subben
Postad 20 april 2013 - 08:17
Postad 20 april 2013 - 15:44
Ställer jag ned steget så att surret blir ohörbart så går det inte att få full effekt på frontkanalerna.
Det verkar som att störningarna kommer från bildbehandlingen då det försvinner vid svart skärm, det är ett högfrekvent surr som ändrar sig efter vad som visas genom HDMI`n som skickas genom förstärkaren och det är på pre-out lågnivåanslutningen på frontkanalerna som missljudet läcker ut, surret är inte kopplat till volymen på 771`an, det är konstant så det blir överröstat vid högre volymar men det är ju sällan jag spelar högt tyvärr. kompromissen nu lyder att jag ställer ned steget så surret blir ohörbart men då kan jag inte utnyttja all effekt i steget fastän 771`an är på maxvolym.
Är det bara jag som har detta bekymmer? finns det någon som har något tips?
Jättenöjd annars med stärkaren!
Postad 21 april 2013 - 10:19
Jag har beslut ångest och behöver välja mellan VSX-922 , ONKYO 616 eller V-771.
Vad säger ni ?

Postad 21 april 2013 - 11:26
Men som sagt, egentligen är det omöjligt att ge vettiga råd när det gäller sådana här saker. Säkert är all tre bra. Bara du vet mer exakt vilka behov du har (t.ex. en eller två HDMI ut) och vilken av de tre som ger dig bäst känsla i magen.
Postad 21 april 2013 - 13:14
Alltid svårt att ge råd. Jag kan bara säga att jag är väldigt nöjd med min V-771. Nu när den sjunkit rejält i pris får man helt enkelt väldigt mycket för pengarna.
Men som sagt, egentligen är det omöjligt att ge vettiga råd när det gäller sådana här saker. Säkert är all tre bra. Bara du vet mer exakt vilka behov du har (t.ex. en eller två HDMI ut) och vilken av de tre som ger dig bäst känsla i magen.
Hej!
Haft jätte bra kännsla i magen med VSX-922 för 2490:- , kikat redan på HDMI splitters och allt.
Sedan lärde man att bygg kvaliten är inte vidare och att justeringen är ****.
Sedan känns Onkyo 616 bra, men man ser att det är lotto om man får en som funkar eller inte.
Då går man till V771 som verkar bra

Postad 21 april 2013 - 16:22
Lycka till!
Postad 21 april 2013 - 17:56
Nu har jag labbat lite med nivåerna på slutsteget men jag kan inte ställa ner det så lågt att surret från 771`an inte hörs.
Ställer jag ned steget så att surret blir ohörbart så går det inte att få full effekt på frontkanalerna.
Det verkar som att störningarna kommer från bildbehandlingen då det försvinner vid svart skärm, det är ett högfrekvent surr som ändrar sig efter vad som visas genom HDMI`n som skickas genom förstärkaren och det är på pre-out lågnivåanslutningen på frontkanalerna som missljudet läcker ut, surret är inte kopplat till volymen på 771`an, det är konstant så det blir överröstat vid högre volymar men det är ju sällan jag spelar högt tyvärr. kompromissen nu lyder att jag ställer ned steget så surret blir ohörbart men då kan jag inte utnyttja all effekt i steget fastän 771`an är på maxvolym.
Är bildbehandlingen avstängd och du får ändå surr när videosignal går "rakt igenom" receivern? Sen ska det väl inte förekomma något som kan höras oavsett om bilden behandlas eller ej. Låter som det är dags att kontakta butiken där du köpte den eller Yamaha för att höra vad de säger.
Postad 21 april 2013 - 18:28
Postad 22 april 2013 - 08:52
Har testat att ändra bildbehandlingsinställningarna men störningen går inte att få bort tyvärr.Är bildbehandlingen avstängd och du får ändå surr när videosignal går "rakt igenom" receivern? Sen ska det väl inte förekomma något som kan höras oavsett om bilden behandlas eller ej. Låter som det är dags att kontakta butiken där du köpte den eller Yamaha för att höra vad de säger.
Jag har mailat återförsäljaren nu så får jag se om problemet är känt.
Postad 07 maj 2013 - 22:58
Jag har kopplat en mac via hdmi till receivern.
Den upptäcker RX-V771 HDMI och allt är toppen. Man kan ändra på högtalare inställningen och allt funkar prima.
Problemet börjar när jag sätter på min projektor. Då blir det en ny handshake och mac'en plötsligt hittar en BENQ PRJ istället och ljudet dör direkt.
Nu hör man ljudet från projektor högtalaren.
Hur gör man så att receivern skickar bara ut video i hdmi och att det inte blir en ny handshake mellan mac'en och projektorn?
Jag har försökt allt utan resultat

Jag har sökt på nätet och hittar inte mycket information.
Hjälp

Postad 08 maj 2013 - 06:11
Postad 08 maj 2013 - 06:54
Nu har jag labbat lite med nivåerna på slutsteget men jag kan inte ställa ner det så lågt att surret från 771`an inte hörs.
Du kan testa att koppla ur TV-antenn och Radio antenn, försvinner brummet då? Jag hade själv stora bekymmer med ett konstant brumm hemma tills jag köpte två galvaniska avskiljare för mina antenner.
Edit: Får nog lägga till att i mitt fall, och många andras, handlar det om att jord skiljer sig mellan apparaterna. El-jord och antenn-jord är ofta i "osync". Även två olika eluttag kan skiljas.
Redigerat av xerfall, 08 maj 2013 - 06:56.
Postad 08 maj 2013 - 08:43
Du kan testa att koppla ur TV-antenn och Radio antenn, försvinner brummet då? Jag hade själv stora bekymmer med ett konstant brumm hemma tills jag köpte två galvaniska avskiljare för mina antenner.
Edit: Får nog lägga till att i mitt fall, och många andras, handlar det om att jord skiljer sig mellan apparaterna. El-jord och antenn-jord är ofta i "osync". Även två olika eluttag kan skiljas.
50Hz brum har jag haft problem med i andra situationen men det är inte det som är problemet här.
Det är en högfrekvent störning som är kopplad till bildkretsarna, har inte haft tid att forska mer i ämnet då jag har viktigare saker att tänka på just nu.
Frågan är om inte min stärkare har en defekt då bilden försvinner ibland! det har kommit dom sista dagarna och ibland är det riktigt dåligt med blåskärm och flimrande bild, detta oavsett vald ingång och även när man lyssnar på nätradio direkt i 771`an...
Postad 08 maj 2013 - 19:52
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar