Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SAMSUNG PS51D8005 åsikter?

543 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 December 2011 - 03:44

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0
PS3 med parallax mapping satt på max var det jag körde med. Panasonic BDT310n åkte tillbaks pga surr men om någon här råkar ha den och PS3n så är jag nyfiken gällande 3Dn. Nyfiken på om man kan justera stereoseparationen mer på den än på PS3an för mer maximal djupeffekt.

Låter som det är 64an man skulle haft då gällande inbränningar möjligen. Har ingen aning hur min körts de 300+ h innan jag fått den. Sport på TV påstods det och det kan väl stämma med loggan i övre vänstra hörnet som man iof bara kan förnimma när man letar efter det under skärmtvätten ex. Har nu kört 5h skärmtvätt till och ingen skillnad så nu ger jag upp det där. Stämmer teorin så är det kanske 600h+ det ska försvinna då. Fast jag finner det udda att jag inte ska ha sett de här ränderna tidigare då man inte behöver fokusera så mycket alls för att se det mot vita bakgrunder. Om det kommit till senare så känns det smått sjukt att man ska bränna in om det är undertextrader eller något så snabbt och så tydligt efter ett par tre filmer med tvsändningar och lite lirande emellan.

Redigerat av oqvist, 12 December 2011 - 04:10.

Postad 12 December 2011 - 12:06

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Parallax mapping?!? :huh:

Postad 12 December 2011 - 23:46

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
någon som vet hur man uppdaterar denna TV med USB? har försökt men TVn hittar ingen fil

jag har laddat ner denna
http://www.samsung.c...ord=ps51d8005fu

USBn har filformat FAT32

har ifs laddat hem filen till min Mac och sedan kopierat över till USBn

någon som vet något?

...

jag löste det själv. var tvungen att köra packa upp .exe filen innan.

Redigerat av beat_strandh, 12 December 2011 - 23:54.

Postad 13 December 2011 - 01:29

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0

Parallax mapping?!? :huh:

Hur stort avstånd det är mellan vänster och höger bild/djupeffekt.

Gällande bildkvaliten hittar jag inte mycket att klaga på. Tråkigt att man förlorar lite svärta med cinemasmooth men det går absolut fint köra utan. Fått till rätt färger på nyllena nu också. Haft Zoyds inställningar som bas och det blev absolut ett lyft.

Postad 13 December 2011 - 10:02

Unregisteredfa59fbf5
  • Unregisteredfa59fbf5
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Hur stort avstånd det är mellan vänster och höger bild/djupeffekt.

Gällande bildkvaliten hittar jag inte mycket att klaga på. Tråkigt att man förlorar lite svärta med cinemasmooth men det går absolut fint köra utan. Fått till rätt färger på nyllena nu också. Haft Zoyds inställningar som bas och det blev absolut ett lyft.

Kan du säga nåt om SD-bilden, har du något att jämföra med där vore det intressant. Blir svärtan märkbart sämre med Cinema Smooth aktiverat?

Skumt dock att den verkar ha såpass mkt ir, det har ju inte rapporterats speciellt mkt sånt på årets modeller av Samsungs plasmor tycker jag.

Edit: Ir ska det vara, inte ghosting...

Redigerat av Unregisteredfa59fbf5, 13 December 2011 - 15:10.

Postad 13 December 2011 - 10:17

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Ghosting och IR är dock inte samma sak ;)

Postad 13 December 2011 - 15:13

Unregisteredfa59fbf5
  • Unregisteredfa59fbf5
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Ghosting och IR är dock inte samma sak ;)

Nee, det är det ju inte, dags att läsa på lite...

Postad 13 December 2011 - 18:01

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0

Kan du säga nåt om SD-bilden, har du något att jämföra med där vore det intressant. Blir svärtan märkbart sämre med Cinema Smooth aktiverat?

Skumt dock att den verkar ha såpass mkt ir, det har ju inte rapporterats speciellt mkt sånt på årets modeller av Samsungs plasmor tycker jag.

Edit: Ir ska det vara, inte ghosting...

Ghosting är det dubbelbilderna jag får på biljardbollar i SD eller tillfällig IR?

Inte helt hundra på plasmaterminologin ännu. Gällande de här linjalbreda horisontella ränderna börjar undra om det inte kan vara någon uppfästningsanordning som kan lysa igenom något. Jag får lätt känslan att de går över hela tvn men det är månne någon slags optisk illusion eller något med hur uppskalningen fungerar. Vad vet jag det är inget som syns direkt :). Går jag från tvn till annan monitor så har jag några slags ränder på hornhinnan. Överlag så är 51" på 2 meters håll absolut gränsfall för min del. Det är ingenting jag är komfortabel köra Skyrim i timmar på.

Gällande bild i SD har inte mycket referens här. Haft 32" innan så givetvis ser 51" mer skit ut i jämförelse men det går att titta på även om det är synd på en så fin tv.Jag kör bildförbättrare på SD material för att få tillbaks lite skärpa. Wii ger bättre bild absolut. Sitter som sagt relativt nära för SD skulle jag gärna sitta 4 meter ifrån.

Postad 13 December 2011 - 18:39

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

någon som vet hur man uppdaterar denna TV med USB? har försökt men TVn hittar ingen fil

jag har laddat ner denna
http://www.samsung.c...ord=ps51d8005fu

USBn har filformat FAT32

har ifs laddat hem filen till min Mac och sedan kopierat över till USBn

någon som vet något?

...

jag löste det själv. var tvungen att köra packa upp .exe filen innan.

Det där är en exe fil, den måste exekveras på Windows och då packar den upp en bunke filer som man sedan kopierar till usb-minnet. Körde den i WIne eftersom jag inte har Windows själv och det gick bra, ev kan en bra arkivhanterare packa upp den direkt då det säkert bara är en zip fil med ett program wrappat runt sas.

Postad 13 December 2011 - 19:07

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0
Ni som uppdaterat till nyare firmwares har det vart en positiv upplevelse?

Någon möjlighet att ta en backup av det nuvarande eller finns det något ställe som lagrar dem allihop?

Postad 13 December 2011 - 22:23

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0
@ferlin ang CS ja jag tycker det är märkbart vid A och Bande absolut. Möjligen kräver de olika kalibrationer vad vet jag men inställt på samma så tappar jag i svärta. Jag verkar rätt okänslig för judder också tycker det inte ger något jämfört med att köra utan. Sett Avatar 3D nu tack Panasonic. Snacka om rättfärdigande av tv köp film. Betydligt mer så än på bio eller den tidigare bluray utgåvan. Tycker absolut bilden blev trevligare med bättre djup och kontrast utan cinemasmooth aktiverat. Måste se mer film men hittills har jag inte hittat någon där jag föredrar Cinemasmooth läget.

Postad 14 December 2011 - 09:03

Unregisteredfa59fbf5
  • Unregisteredfa59fbf5
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Ghosting är det dubbelbilderna jag får på biljardbollar i SD eller tillfällig IR?

Inte helt hundra på plasmaterminologin ännu. Gällande de här linjalbreda horisontella ränderna börjar undra om det inte kan vara någon uppfästningsanordning som kan lysa igenom något. Jag får lätt känslan att de går över hela tvn men det är månne någon slags optisk illusion eller något med hur uppskalningen fungerar. Vad vet jag det är inget som syns direkt :). Går jag från tvn till annan monitor så har jag några slags ränder på hornhinnan. överlag så är 51" på 2 meters håll absolut gränsfall för min del. Det är ingenting jag är komfortabel köra Skyrim i timmar på.

Gällande bild i SD har inte mycket referens här. Haft 32" innan så givetvis ser 51" mer skit ut i jämförelse men det går att titta på även om det är synd på en så fin tv.Jag kör bildförbättrare på SD material för att få tillbaks lite skärpa. Wii ger bättre bild absolut. Sitter som sagt relativt nära för SD skulle jag gärna sitta 4 meter ifrån.

Jag har väl inte järnkoll på alla begrepp men ghosting är dubbelbilder och IR är "tillfälliga inbränningar" av bilder eller text.

Kan tänka mig att 51" känns stort på 2 m och att sd inte ser så bra ut, måste försöka få se denna eller 8005 live och se med egna ögon...

Postad 14 December 2011 - 14:55

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Det där är en exe fil, den måste exekveras på Windows och då packar den upp en bunke filer som man sedan kopierar till usb-minnet. Körde den i WIne eftersom jag inte har Windows själv och det gick bra, ev kan en bra arkivhanterare packa upp den direkt då det säkert bara är en zip fil med ett program wrappat runt sas.

förr när jag använde mig av PC var exe filer alltid en program fil. därför förstod jag inte först att den skulle "packas" upp. man laddar ju ner en .exe fil och inte en .rar eller .zip...

gick utmärkt att köra/packa upp programet direkt i USBn med min MacBook.

ps: jag har sjukt lätt att få IR (tillfällig inbränning) på min TV. visst går det snabbt att få bort det med skärmtvätten men 10-15 minuter in i en film ser man det tydligt efter undertexter om filmen nu har svarta fälten vad dem nu kallas på svenska : )

Redigerat av beat_strandh, 14 December 2011 - 14:55.

Postad 14 December 2011 - 16:17

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0
Jo sorgkanterna ligger ju kvar ett tag.

Jag verkar ha en del permanent på min. Har väl haft den på minst 20h sedan jag upptäckte det och jag kan fortfarande förnimma någon slags logo uppe i vänstra hörnet om jag går närmare tvn i oförändrad styrka. Skärmtvätt på och mörkläggning krävs för att kunna se det så just den inbränningen är ingenting jag reagerar på vid normalt användande. Förutom ränderna som jag inte vet om det är IR eller något i konstruktionen. Men det syns mot ljusa bakgrunder absolut i oförändrad styrka även här.

Testat lite spel nu och jag ser väldigt lite anledning till att inte köra 2D/3D konvertering för konsollirande. När inte djupeffekten gör något så gör den desperat nödvändiga antialiasingen att bilden blir mycket trevligare än någon slags bildförbättrare jag hittar i tvn. Djupeffekten blir i regel bättre även om skillnaden inte är så stor jämt. Testade NHL 12 och det var en dröm i 3D. Visst märks det något att man tappar lite i ljusstyrka. Går månne att kalibrera men nog tycker jag det ser ut som is fortfarande.

Tror inte jag har något lir som är 3D kompatibelt. Antar inget av de äldre liren såsom Enslaved, Forza 3 utan man måste skaffa Gears of War 3 eller dylikt? Tror väl inte att 360n har pulver nog. GT5 kör jag hellre 2D/3D konvertering på än 3D versionen lol

Forza 4 lite av en besvikelse men blev lite bättre med ändrandet av 3d perspektivet till +5. Vet inte om perspektivet åt plus hållen förstärker 3Dn på nära håll och - på långt håll??? Rätt så subtila skillnader så har inte kunnat avgöra det här riktigt.

Ace of Combat har tyvärr lite platt grafik och cockpit som känns mer 2D än 3D men fantastiskt mysigt lir på stor skärm.
Driver SF med detta fick jag lite ghosting på videosekvenserna och djupeffekten var av det mer subtila slaget.

Testade input lag med flipper. 3Dn verkar inte söla ner tvn nämnvärt. Ska försöka fixa kamera senare. Kopplat via HDMI för tillfället men ser ingen större skillnad mot VGA. Responsen upplever jag som mer än dubbelt så bra som på min gamla LCD TV.

Sedan fråga gällande HDMI. En står det DVI på. Inget ljud på den antar jag. Vad är syftet med den hdmi ingången i stället för en vanlig?

Postad 15 December 2011 - 08:52

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
har inte provat att spela i 2D/3D konvertering men däremot har jag provat KZ3 och Uncharted 3. KZ3 var ritkgit grymt i 3D men Uncharted var riktigt uselt. känns som att guerilla games satsade stenhårt på 3D medans Naughty Dogs mest slängde med det för att Sony tvingade dem eller nåt.

ja denna IR är fan brutal. dock syns det ju inte när man har helskärm men bara vetskapen att det finns är störande.

ingen TV i år har pleasat mig! fan, man kanske skulle ha väntat ett år till. VT30n var också en besvikelse för mig : (

Postad 15 December 2011 - 11:16

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Funderat på Samsung ett tag och nu hittat 59" 7005 modellen för 14990:- på Expert vilket jag tycker är ett riktigt bra pris. Så är ganska sugen. Men har ju läst om en hel del som haft skapliga problem med buzzing. Är det någon som kontaktat Samsung med de problemen? Tar dom det som ett garantiärende?

Man har ju alltid ångerrätten men man får själv betala returfrakt. Så vill ju kunna lämna tillbaka kostnadsfritt om man får en dålig enhet.

Har fortfarande svårt att bestämma mig för vilken storlek jag ska satsa på. 51" eller 59"......

Postad 15 December 2011 - 13:06

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0
Hur långt sitter du ifrån? Jag var rätt så inne på 59an först. Då var den uppe på 19 så ett rejält prisras :). Så här i efterhand så hade även 55" VT30n vart för stor på mina korta dryga 2m max. Du får trycka upp näsan på någon gammal mindre skärm och försöka luska ut hur mycket bildyta du är komfortabel med.

Returfrakten lär du få stå för då buzzing inte är något fel utan ska finnas mer eller mindre på alla plasmor. Buzzingen på min har antingen minskat eller så har hjärnan lyckats filtrera bort det. Mest när det dras på med vita vidder. För min del är det egentligen bara IR delen som fortfarande ligger och gnager en del. Men stör/syns egentligen bara för vintersporter och skärmtvätt så behåller den nog. Vore ju tråkigt om man fick hem en ny med sämre pixlar eller större problem med buzzing eller vad som helst när man redan har en tv som presterar väl över förväntan :).

Postad 15 December 2011 - 13:54

elp
  • elp
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Funderat på Samsung ett tag och nu hittat 59" 7005 modellen för 14990:- på Expert vilket jag tycker är ett riktigt bra pris. Så är ganska sugen. Men har ju läst om en hel del som haft skapliga problem med buzzing. Är det någon som kontaktat Samsung med de problemen? Tar dom det som ett garantiärende?

Man har ju alltid ångerrätten men man får själv betala returfrakt. Så vill ju kunna lämna tillbaka kostnadsfritt om man får en dålig enhet.

Har fortfarande svårt att bestämma mig för vilken storlek jag ska satsa på. 51" eller 59"......

Jag har köpt en 59" som buzzade rejält.
Samsung säger att enl deras kriterier så får TV:n inte väsnas mer än 30 dB från sweetspot - om så är fallet, så fallerar ärendet under garanti-normen.
Min gjorde detta och då väljer Samsung att byta ut hela j*vla panelen istället för att byta ut TV:n!
:huh:
Den nya panelen buzzar oxå, men prexis under de "magiska" 30 dB och då hör det till saken att jag har nästan 6m(!) till TV:n.
Så nu är det ånyo en dust med Samsung som denna gång valt att ta in TV:n till sin service-verkstad och åtgärde felet där istället för hemma hos mig vilket gjordes i första skedet.

Så frågar du MIG så råder jag dig till att välja ett annat märke - det kommer jag iaf göra nästa gång det ska köpas ny TV!

Postad 15 December 2011 - 14:15

Gavrilo Princip
  • Gavrilo Princip
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har själv en 59" sen några månader tillbaka. Sitter ungefär 3 meter från TVn. Inga som helst problem med buzzing.

Är väldigt nöjd med apparaten, gammal Panna fan som man är! Värdelös på SD, kanon på digital och helt otrolig på HD. Ser mycket film och väldigt mycket sport, framförallt fotboll.

3D är dessutom det bästa jag sett på någon TV. Men kan väl i och för sig kvitta, med så begränsat utbud.

Postad 15 December 2011 - 21:13

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0

Hur långt sitter du ifrån? Jag var rätt så inne på 59an först. Då var den uppe på 19 så ett rejält prisras :). Så här i efterhand så hade även 55" VT30n vart för stor på mina korta dryga 2m max. Du får trycka upp näsan på någon gammal mindre skärm och försöka luska ut hur mycket bildyta du är komfortabel med.

Jag har 3,5 meter mellan väggarna. Så tittavstånd blir väl strax över 3 meter om TV:.n hänger på väggen. Tänkte att 55" skulle vara optimalt, men det finns bara på den för dyra VT30. Så har vart ganska inställd på 51" istället. Men nu när 59" finns för ett så bra pris så blev jag lite sugen på det. Måste övertyga sambon också vilket inte är helt lätt. :)

Postad 16 December 2011 - 09:01

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
jag sitter ca 3m från min 51". det är perfekt för film känner jag men när det är dags för multiplayer död så sätter jag mig på fotpallen så jag kommer närmre hehehe

Redigerat av beat_strandh, 16 December 2011 - 09:02.

Postad 18 December 2011 - 01:21

Unregistered448540b7
  • Unregistered448540b7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
OK, nu är jag förvirrad... Läste någonstans om uppskalning. Så här har jag fattat det: Min PS3 har en funktion för att skala upp 576p till 1080i. Min Yamaha AV-förstärkare har en funktion för att skala upp 576p till 1080i. Bägge funktionerna upplever jag funka bra. Inga konstigheter, mer än att jag fått stänga av PS3:ans funktion så den inte skall krocka med Yamahans funktion.

Nu har jag läst någonstans att även moderna TV-apparater har funktioner för uppskalning. Stämmer det? I så fall, har Samsung-TV:n också det?

Enda skälet till att jag använder en Boxer-box i stället för att sätta kortet direkt i TV:n är ju att jag drar TV-signalen genom Yamaha-förstärkaren för att få den uppskalad till "nästan"-HD. Finns den funktionaliteten i TV:n så behöver jag ju inte någon box och kan slänga en fjärrkontroll!!!

Postad 18 December 2011 - 04:34

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0
TV apparater måste ha uppskalningsfunktion ja. Du får välja den uppskalning du gillar bäst.

Postad 18 December 2011 - 08:37

zasso
  • zasso
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

OK, nu är jag förvirrad... Läste någonstans om uppskalning. Så här har jag fattat det: Min PS3 har en funktion för att skala upp 576p till 1080i. Min Yamaha AV-förstärkare har en funktion för att skala upp 576p till 1080i. Bägge funktionerna upplever jag funka bra. Inga konstigheter, mer än att jag fått stänga av PS3:ans funktion så den inte skall krocka med Yamahans funktion.

Nu har jag läst någonstans att även moderna TV-apparater har funktioner för uppskalning. Stämmer det? I så fall, har Samsung-TV:n också det?

Enda skälet till att jag använder en Boxer-box i stället för att sätta kortet direkt i TV:n är ju att jag drar TV-signalen genom Yamaha-förstärkaren för att få den uppskalad till "nästan"-HD. Finns den funktionaliteten i TV:n så behöver jag ju inte någon box och kan slänga en fjärrkontroll!!!

Det är väl iofs. inte direkt första gången denna fråga dyker upp, men ändå ... en liten utveckling av oqvists svar.

En HD TV har normalt en skärm som visar 1920*1080 bildpunkter. För att en signal med en lägre upplösning ska fylla upp hela skärmen skalas den upp till skärmens upplösning. Det är en funktion som finns inbyggd i alla TV. Denna uppskalning kan göras mer eller mindre bra. En bra uppskalning till HD (1080) från en bra SD (576) källa kan bli riktigt riktigt bra och i vissa fall svårt att skilja från en "True-HD" på lite längre avstånd från skärmen.

Du har alltså uppskalningsfunktion både i PS3, Boxen, Förstärkaren och TVen. Frågan är vilken av burkarna som gör det bästa jobbet. Märkligt nog brukar det sällan vara TVen ... men testa.

Postad 19 December 2011 - 20:36

Unregistered448540b7
  • Unregistered448540b7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Yamahans uppskalningsfunktion är lysande. PS3:ans nästan lika bra. Testar att köra bägge i sekvens från PS3:an och det blir faktiskt hårfint bättre, annars kan man ju tycka att de borde ta ut varandra. Har ju en Samsung 42-tummare LCD idag med full HD så den har i så fall också någon form av uppskalning, men det blir en jädra skillnad om man kör en icke-HD-signal genom Yamahan i jämförelse med om man bara använder TV:n.

Köper nog en box till den nya TV:n ändå, bara för att kunna dra bildsignalen genom Yamahan. Dessutom slipper jag tillgång till Smart-TV och annat skit som man inte behöver, slipper en extra fjärr, etc. Det är ju ändå bara pengar... :-)

Postad 19 December 2011 - 22:33

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
jag såg ett gäng Samsung modeller på Mediamarkt idag. Alla såg lika ut på baksidan, men jag kunde inte hitta någon scartkontakt på någon av dom? Men läst att det ska finnas.
Så var finns den?

Har en digitalbox med scart som jag inte vill ge upp helt ännu nämligen,

Postad 19 December 2011 - 23:29

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

jag såg ett gäng Samsung modeller på Mediamarkt idag. Alla såg lika ut på baksidan, men jag kunde inte hitta någon scartkontakt på någon av dom? Men läst att det ska finnas.
Så var finns den?

Har en digitalbox med scart som jag inte vill ge upp helt ännu nämligen,

Det medföljer en scartadapter.

Postad 20 December 2011 - 08:09

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Det medföljer en scartadapter.

Exakt, det är en liten specialkontakt i tv:n och precis som "Jallixx" skriver så följer det med en scartadapter.

Postad 20 December 2011 - 11:13

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0

Exakt, det är en liten specialkontakt i tv:n och precis som "Jallixx" skriver så följer det med en scartadapter.

Tack för svaren. Då har ni bekräftat det jag hoppades på. Alla andra TV modeller hade scartuttag direkt på TV:n vad jag kunde se.
Försökte även höra det berömda buzzandet utan framgång. Det är svårt i en butik med en massa ljud, men man borde höra nåt när man anstränger sig och trycker örat mot både front och baksida.
Säljarna undrade nog vad jag höll på med, kanske därför dom inte vågade sig fram och erbjuda hjälp.....

Har själv inget problem med buzzande på min gamla Panna PV60, så vet inte exakt vilken frekvens jag ska lyssna efter.

Postad 27 December 2011 - 21:28

woops
  • woops
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Någon som vet var man kan kolla vad uppgraderingarna av firmware avser?
Nyfiken på vad dagens släpp av version 1020 fixar / ställer till med ...

Postad 28 December 2011 - 01:06

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0
Nyfiken jag med. Går det ta backup på nuvarande bios?

Kollat en del på jägarna 2 jämfört med brorsans Kuro.
Gillar färgerna bättre på Samsungen. Kuron känns nästan svart/vit i färgskalan. Vad som är rätt eller fel vet man ju aldrig. Föredrar i regel inte överdrivna färger så har absolut inga problem vilket som.
Svärtan marginellt bättre på Kuron men det verkar inte påverka djupkänslan i någon nämnvärd grad.

En sak som jag inte får på Kuron är åksjuka. Vet inte om detta enbart beror på siktavståndet. Ca 3 meter från Kuron och lite drygt 2 på D7005an. Blir att försöka möblera om på något vänster. Inte direkt enkel att handskas med dock. Upplever skärmen som rätt slö emellanåt som om den inte hänger med riktigt att uppdatera och man får simmig bild. Absolut inga skärpefilter eller något aktiverat någonstans men det är ungefär den känslan.
DVD version så inget 24p eller cinemasmooth tillgängligt men tycker mig uppleva detta överlag.

Postad 28 December 2011 - 01:43

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Det ryktas att det precis kommit eller är på väg en ny firmware som ska fixa "brightness pops", någon som vet mer?

oqvist:
Är övriga förutsättningar lika, lika bra DVD spelare, scaler osv?

Postad 28 December 2011 - 02:09

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0
Nej inte samma uppspelare. Det är DVD så finns ju alla chanser i världen att brorsans Primare DVD 26 tror jag det är är bättre än moderna blurayspelare. Jag har testat låta min BDP-S370 och Onkyo 709 med Qdeo och tvn sköta uppskalningen. Sonyn kan skicka ut signal i originalupplösning. Verkar inte vara där skon klämmer i alla fall.

Troligen är det så att man egentligen måste köra bluray med en så pass stor tv på det här siktavståndet. Ska som sagt se om jag kan lyckas möblera om temporärt.

Testat PS3 nu också och tyvärr möjligen något bättre alt placebo men fortfarande inte acceptabelt. Lyckats möblera om så man har ca 4 meter från skärmen. Lättare att titta på men fortfarande uppenbart att bilden inte uppdateras fort nog och suddas ut när huvuden rör sig ex.

Är Kuro kända för deras responstid alt 60hz hantering eller har samsung plasmorna en akilleshäl här? LG, Panasonic plasmorna i jämförelse?

Redigerat av oqvist, 28 December 2011 - 03:08.

Postad 28 December 2011 - 04:05

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0
1020 verkar inte ha släppts ännu. 1019 törs man väl installera :)

Postad 28 December 2011 - 07:22

woops
  • woops
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

1020 verkar inte ha släppts ännu. 1019 törs man väl installera :)

Jodå, på samsung.se och under support-fliken för ps51'an finns den nya 1020.
Kastade in den men oklart vad den har gjort.
Vet inte om det är placebo, men jag tycker trådlös nätverksanslutning verkar stabil nu. Förut var TV4Play inte att tänka på, men efter uppgradering fungerar det perfekt.

Postad 28 December 2011 - 10:01

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Precis som woops skriver så finns den här, dock är Samsung.se totalt värdelösa på changelog.
Dock SKA "T-GAP8DEUC-1020.0" (fullständigt versionsnamn) innehålla följande:

Improve internet network connection when using Smart Hub or Apps
support to Channel range for Germany KDG Cable broadcast
support to 3D MPO file.
improve the BBC & BBC I Player connection
improve PVR recording and replay

Redigerat av BrittBastard, 28 December 2011 - 10:03.

Postad 28 December 2011 - 10:51

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0
Verkar bara ha släppt till D8005 ännu. Mitt samsung.se har bara 1019 http://www.samsung.c...ord=ps51d7005dk

Är det för övrigt absolut olagligt bifoga instruktioner hur man uppdaterar firmware???

Redigerat av oqvist, 28 December 2011 - 12:02.

Postad 28 December 2011 - 12:19

Unregisteredfa59fbf5
  • Unregisteredfa59fbf5
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Har själv en 59" sen några månader tillbaka. Sitter ungefär 3 meter från TVn. Inga som helst problem med buzzing.

är väldigt nöjd med apparaten, gammal Panna fan som man är! Värdelös på SD, kanon på digital och helt otrolig på HD. Ser mycket film och väldigt mycket sport, framförallt fotboll.

3D är dessutom det bästa jag sett på någon TV. Men kan väl i och för sig kvitta, med så begränsat utbud.

När du skriver "värdelös på SD..." menar du analoga sändningar då? Tänkte då du skriver "kanon på digital..." i samma mening. Såg fö ett test, länk nedan, där TV:n verkligen sparkar rumpa. Det är dock på Usa-modellen PN59D7000 men det ska väl vara samma TV.

http://www.televisio...HDTV-Review.htm

Postad 28 December 2011 - 12:19

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Men det här är ju D8005-tråden så jag antar att det var den ni syftade på?!

Det står inte direkt i tv:n hur man gör då?

Postad 28 December 2011 - 12:28

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0

Men det här är ju D8005-tråden så jag antar att det var den ni syftade på?!

Det står inte direkt i tv:n hur man gör då?

Förstod det efter ett tag :).

edit: åååh problemet löst. Gick direkt in på usb disken men man ska gå in på uppdateringar menyn i allmänt där det finns noll intressant innan man stoppar in en usb disk med filerna på.

Redigerat av oqvist, 28 December 2011 - 12:31.

Postad 28 December 2011 - 14:23

Manjola
  • Manjola
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Nyfiken jag med. Går det ta backup på nuvarande bios?

Kollat en del på jägarna 2 jämfört med brorsans Kuro.
Gillar färgerna bättre på Samsungen. Kuron känns nästan svart/vit i färgskalan. Vad som är rätt eller fel vet man ju aldrig. Föredrar i regel inte överdrivna färger så har absolut inga problem vilket som.
Svärtan marginellt bättre på Kuron men det verkar inte påverka djupkänslan i någon nämnvärd grad.

En sak som jag inte får på Kuron är åksjuka. Vet inte om detta enbart beror på siktavståndet. Ca 3 meter från Kuron och lite drygt 2 på D7005an. Blir att försöka möblera om på något vänster. Inte direkt enkel att handskas med dock. Upplever skärmen som rätt slö emellanåt som om den inte hänger med riktigt att uppdatera och man får simmig bild. Absolut inga skärpefilter eller något aktiverat någonstans men det är ungefär den känslan.
DVD version så inget 24p eller cinemasmooth tillgängligt men tycker mig uppleva detta överlag.

Nej inte samma uppspelare. Det är DVD så finns ju alla chanser i världen att brorsans Primare DVD 26 tror jag det är är bättre än moderna blurayspelare. Jag har testat låta min BDP-S370 och Onkyo 709 med Qdeo och tvn sköta uppskalningen. Sonyn kan skicka ut signal i originalupplösning. Verkar inte vara där skon klämmer i alla fall.

Troligen är det så att man egentligen måste köra bluray med en så pass stor tv på det här siktavståndet. Ska som sagt se om jag kan lyckas möblera om temporärt.

Testat PS3 nu också och tyvärr möjligen något bättre alt placebo men fortfarande inte acceptabelt. Lyckats möblera om så man har ca 4 meter från skärmen. Lättare att titta på men fortfarande uppenbart att bilden inte uppdateras fort nog och suddas ut när huvuden rör sig ex.

Är Kuro kända för deras responstid alt 60hz hantering eller har samsung plasmorna en akilleshäl här? LG, Panasonic plasmorna i jämförelse?

'

Hej igen !

Det är just det du skriver som jag funderar kring. I går stod jag på expert och hade i stort sett bestämt mig för att köpa D7005:an --som jag förstått är den exakt likvärdig D8005 bildmässigt,då de har samma bildmotor.

Dock så började jag tveka, då den stod bredvid Panasonic G30Y, just på grund av att jag upplevde att Samsungen var lite slö att uppdatera bilden i snabbare action rörelser. Som Oqvist skriver upplevde jag att den får lite "simmig bild" som eftersläpningar. NU ska vi komma i håg att både pannan och samsungen stod inne i en butik, vilket kanske inte gör jämförelsen rättvis men samtidigt ngt jag inte kunde släppa helt. Jag är själv sjukt känslig för ryckningar och eftersläpningar, hell jag blir åksjuk bara av att spela Batman på PS3

I övrigt upplevde jag att färgerna var starka och fylligare på samsungen, medan pannan var lite tunnare i färgerna, kanske inte svart/vit men mer grumlig.

Allt slutade med att jag inte köpte någon tv alls, och helt plötsligt står man på ruta noll och väljer mellan

-https://www.prisjakt...kt.php?p=848213 Panasonic
-https://www.prisjakt...kt.php?p=857529 Samsung
-https://www.prisjakt...kt.php?p=868004 Sharp (LCD)

Sorr menar inte grumlig, men mer utlakade

Postad 28 December 2011 - 15:51

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
jog bodde hos farsan i somras och han har en Panasonic G30. klarade inte av att spela på den. på tok för mycket polarisering. känns som att bilden delar sig när man panorerar.

Samsungen köpte jag just pga att denna TV kändes snabbare än t.o.m VT30. har en polare som äger denna.

dock så lider D8005 av mer IR "tillfällig inbränning" eller vad det nu heter. ingen farlig inbränning men det blir grått där det varit bild och/eller text. t.o.m min fru som inte bryr sig ett skit egentligen tycker det är lite jobbigt hehe men det tvättas snabbt bort.

synd för jag gillade verkligen färgåtergivningen och detlajrikedomen samt snabbheten med denna TV.

är det någon annan som lider av detta? min TV kan man läsa text efter bara 5 minuter om det varit svart bakgrund och vit text (typ menyn från recievern)

Postad 28 December 2011 - 16:08

Manjola
  • Manjola
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

jog bodde hos farsan i somras och han har en Panasonic G30. klarade inte av att spela på den. på tok för mycket polarisering. känns som att bilden delar sig när man panorerar.

Samsungen köpte jag just pga att denna TV kändes snabbare än t.o.m VT30. har en polare som äger denna.

dock så lider D8005 av mer IR "tillfällig inbränning" eller vad det nu heter. ingen farlig inbränning men det blir grått där det varit bild och/eller text. t.o.m min fru som inte bryr sig ett skit egentligen tycker det är lite jobbigt hehe men det tvättas snabbt bort.

synd för jag gillade verkligen färgåtergivningen och detlajrikedomen samt snabbheten med denna TV.

är det någon annan som lider av detta? min TV kan man läsa text efter bara 5 minuter om det varit svart bakgrund och vit text (typ menyn från recievern)

Tack så hemskt mycket för infon... Att det ska vara så sat**ns svårt att hitta en bra och prsivärd tv 2011. Lägger man ut ca 10 000 + då ska man slippa allt som heter bleeding eller Buzzing eller IR :(. Kanske ska man vänta och köpa en tv under 2012 i stället, såg att bla LG ska visa upp en 55" Oled på Ces mässan, men dom lär ju inte vara gratis de första åren :(.

Postad 28 December 2011 - 16:08

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0

Absolut reagerade rätt snabbt på det där. Fast efter det att jag upptäckte den permanenta IR:en så försvann liksom den tillfälliga från radarn lol.

Någon har rankat Samsung som värst av plasmorna gällande tillfällig IR också.
Jag har inte lyckats bränna fast något eget men det ska banne mig inte göras så pedantisk jag är då jag bara kollar 5 % tv på den max. Den har en tv logo av något slag sedan tidigare. Var inne på expert idag också och de nämnde också att de lyckats få permanent IR på diverse plasmor så det är en reell risk.

Du har vad jag förstått inte upplevt den här simmiga bilden alltså? Angående buzz lyssnade på tv apparaterna igen och hörde inte mycket av buzzing på D7005an som stod uppe. Med örat mot kunde det lika gärna vara någon fläkt man hörde så där hoppas jag på bättring också.

Redigerat av oqvist, 28 December 2011 - 16:15.

Postad 28 December 2011 - 17:18

SHURE
  • SHURE
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om dom har fixat problemet med DVB-S2 än?

Postad 28 December 2011 - 17:18

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
Jo lite simmig är bilden vid rörelse men det är endå bättre än någon LED eller plasma i samma prisklass. Jag är sjukt känslig för sånt här och den enda TVn som jag aldrig stört mig på är polarens pioneer G9. Ruskigt bra TV. Jag hade nog väntat till nästa år med facit i hand

Postad 28 December 2011 - 19:40

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Så, hur illa är problemet med "fluctuating brightness"/"brightness pops"? En del verkar ju tycka det är världens undergång, men när jag stod kanske 2 minuter på nåt elektronikvaruhus och kollade deras trailer (rätt olika grejer som visades) såg jag eg ingenting av det. Vet ju att en del är sjukt känsliga och kanske borde skaffa lite hobbies utanför TVn...samtidigt vore det ju kul att slippa det om man kunde

Postad 28 December 2011 - 20:07

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0
Det är något jag aldrig stört mig på. Kollade någon Antarktis dokumentär och noterade det jaha. Sedan dess har jag aldrig ens tänkt på det. Upplever absolut inget flimmer om jag ser på skidsport eller något. Kan kanske bli en intressant essä gällande psykologi och vad vi hänger upp oss på. Floating blacks vet jag inte heller om jag lärt mig se om det nu inte hänger ihop med det här simmiga då. Men det här kanske något för de amerikanska modellerna? Det är de som är högljuddast vad det verkar i alla fall.

Postad 28 December 2011 - 23:57

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

När du skriver "värdelös på SD..." menar du analoga sändningar då? Tänkte då du skriver "kanon på digital..." i samma mening. Såg fö ett test, länk nedan, där TV:n verkligen sparkar rumpa. Det är dock på Usa-modellen PN59D7000 men det ska väl vara samma TV.

http://www.televisio...HDTV-Review.htm

Är det verkligen rimligt att 7000 serien skulle vara så mkt bättre än 8000 serien som t.ex. ovanstående recenssion påstår? Möjligtvis mer prisvärd, men bättre borde den väl inte kunna vara, är väl i princip samma hårdvara?

Postad 29 December 2011 - 01:13

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0

Är det verkligen rimligt att 7000 serien skulle vara så mkt bättre än 8000 serien som t.ex. ovanstående recenssion påstår? Möjligtvis mer prisvärd, men bättre borde den väl inte kunna vara, är väl i princip samma hårdvara?

De fick ju helt andra värden på mätningarna som nog syntes också. Sedan kan man ju fråga sig hur korrekta mätningarna alt kalibreringen vart för resp tv. Ska inte gå att köra samma inställningar mellan D7 och D8n men ja man tror ju att det är mestadels samma grejer i dem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.