Onkyo 2012: TX-SR 313, TX-NR 414, TX-NR 515, TX-NR 616
883 svar till detta ämne
Postad 15 januari 2013 - 11:10
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Japp, jag har koll på dessa knappar. Kör Movie/tv för att knappa mig mellan olika inställningar. Testar att köra PL2 movie just nu som du rekommenderade och det är ju lite ovant att få vissa ljud bakifrån. Fortfarande inte helt perfekt i ljudet, men det är nog en vanesak med. Finns det någon bra inställningar där man bara typ kör frontarna och center i stereo eller liknande om man vill slippa ljudet bakifrån?
Hmm, du har väl skaffat en surroundanläggning för att få surround väl?  Placeringen av högtalarna kan spela in, för direktriktat surroundljud kan upplevas som störande. Det ska vara en lite diffus omslutande ljudbild från surrounderna. Prova ev att rikta dom mot väggen eller taket för reflekterat ljud. Eller t.om bakåt så det reflekteras tillbaka. Man får prova sig fram lite. Att köra bara front + center går ju, då stänger man av surrounderna i högtalarkonfigurationen. Men det är en halvkorkad lösning om man ju har surroundhögtalare... Du kan ju också dra ner volymen på dom lite.
Postad 15 januari 2013 - 11:18
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Hur som haver så verkar det vara ifall man använder aktivitet eller inte som är problemet för min del. Får kanske försöka tänka om lite!
Ja, man får försöka förstå Harmony-tänket. Den styr själv vilka enheter som är på och av så gå inte emellan och styr om det för då hamnar den ur synk. Vill man överrida själv och förstår effekterna så kan man slänga in några Poweron/off knappar i sina egna knappuppsättningar (lcd-fönstret) och styra det själv för de specialfall man vill uppnå. Men värdet av detta är begränsat då man ju kopplar volym och annat till respektive enhet som ingår i aktiviteten. Tv + receiver har volymen kopplad i receiverns volymknapp. Stänger man av recivern och vill använda harmonyns volymknapp så styr den fel enhet fortfarande. Lösningen på detta som nämnts är att skapa en aktivitet för de olika användningsfallen. En aktivitet för TV + receiver. En för TV enbart. Då mappas alla knappar rätt. Och byter man mellan aktiviteterna så sätts på/stängs av enheter automagiskt efter behov.
Postad 15 januari 2013 - 12:41
Unregistered2956b483
-
Unregistered2956b483
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Ja, man får försöka förstå Harmony-tänket. Den styr själv vilka enheter som är på och av så gå inte emellan och styr om det för då hamnar den ur synk.
Vill man överrida själv och förstår effekterna så kan man slänga in några Poweron/off knappar i sina egna knappuppsättningar (lcd-fönstret) och styra det själv för de specialfall man vill uppnå. Men värdet av detta är begränsat då man ju kopplar volym och annat till respektive enhet som ingår i aktiviteten. Tv + receiver har volymen kopplad i receiverns volymknapp. Stänger man av recivern och vill använda harmonyns volymknapp så styr den fel enhet fortfarande. Lösningen på detta som nämnts är att skapa en aktivitet för de olika användningsfallen. En aktivitet för TV + receiver. En för TV enbart. Då mappas alla knappar rätt. Och byter man mellan aktiviteterna så sätts på/stängs av enheter automagiskt efter behov.
Jag funderar på om jag inte skall använda mig av "always on" i stället och så stänger jag av alla apparater för sig när jag slutar använda dem för dagen så att säga. Jag får visserligen slå på dem en och en efter behov men det skulle inte krångla till saker på det sätt som det verkar funka nu. Det märkliga är att jag inte för mitt liv kan komma ihåg att jag hade samma typ av strul med min förra förstärkare (Pioneer).
Postad 15 januari 2013 - 15:26
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Hmm, du har väl skaffat en surroundanläggning för att få surround väl?  Placeringen av högtalarna kan spela in, för direktriktat surroundljud kan upplevas som störande. Det ska vara en lite diffus omslutande ljudbild från surrounderna. Prova ev att rikta dom mot väggen eller taket för reflekterat ljud. Eller t.om bakåt så det reflekteras tillbaka. Man får prova sig fram lite.
Att köra bara front + center går ju, då stänger man av surrounderna i högtalarkonfigurationen. Men det är en halvkorkad lösning om man ju har surroundhögtalare... Du kan ju också dra ner volymen på dom lite.
Haha, jo så ær det ju!  Men kanske inte just før vanlig tv då det ændå inte ær riktigt surround som kommer ur høgtalarna utan bara vanlig stereo spritt på alla høgtalare. Det blir lite påtrængande och størande. Men kan ju vara en vanesak som sagt också. Dock tror jag att jag ska testa att rikta høgtalarna lite åt olika håll som du sæger. Før just nu ær de vinklade innåt før att spridas jæmnt øver soffan. Men kan testa att vinkla dem rakt eller lite utåt istællet och se om det blir någon skillnad. Sen kan det tænkas att jag måste justera volymen lite på dem också. Inte helt otænkbart. Kan man køra manuell EQ førresten samtidigt som man kør audessey?
Postad 15 januari 2013 - 15:48
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
En del 2-kanals TV-program är mixade i Dolby Prologic och därmed så får man faktiskt ut dedikerat surroundljud. För övriga program så fungerar det också helt Ok. Man får en viss surroundeffekt i mono (vill jag minnas) i surroundkanalen. Med dedikerad 5.1 så får man stereo och specifik utplacering av alla ljud. Jag tycker PLII är det bästa läget för TV-tittande med 2-kanalsljud. För ren musiklyssning (typ CD-skiva) så kör jag ren 2-kanal, dvs Stereo-inställning.
Saxat ur ett forum på sweclockers som belyser tekniken:
"Att du får en surroundupplevelse av vanligt TV-ljud beror dels på att många TV-program är mixade i Dolby Surround, och på vanlig common sense-mixning. Centerhögtalaren deriveras ur gemensamt material för left och right, och de bakre högtarna spelar upp resultatet av en 90° fasvändning mellan L och R."
Postad 15 januari 2013 - 17:22
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
En del 2-kanals TV-program är mixade i Dolby Prologic och därmed så får man faktiskt ut dedikerat surroundljud. För övriga program så fungerar det också helt Ok. Man får en viss surroundeffekt i mono (vill jag minnas) i surroundkanalen. Med dedikerad 5.1 så får man stereo och specifik utplacering av alla ljud. Jag tycker PLII är det bästa läget för TV-tittande med 2-kanalsljud. För ren musiklyssning (typ CD-skiva) så kör jag ren 2-kanal, dvs Stereo-inställning.
Saxat ur ett forum på sweclockers som belyser tekniken: "Att du får en surroundupplevelse av vanligt TV-ljud beror dels på att många TV-program är mixade i Dolby Surround, och på vanlig common sense-mixning. Centerhögtalaren deriveras ur gemensamt material för left och right, och de bakre högtarna spelar upp resultatet av en 90° fasvändning mellan L och R."
Jo, den inställningen som du rekommenderade där provade jag ju sist och den var ju helt klart bäst bland de olika man har att välja på.
Postad 15 januari 2013 - 18:06
Cappachino
-
Cappachino
-
Amatör
-
-
73 inlägg
cdon ger 20% nu på vissa Onkyo förstärkare.
http://cdon.se/hemel...m_campaign=SEnb
Postad 15 januari 2013 - 21:39
Benji_9
-
Benji_9
-
Användare
-
-
184 inlägg
Om du läser uppdaterings manualen ska den startas om sen ska du in i menyerna igen och kontrollera att det inte går att välja att uppdatera den igen, för mig sa den complete första gången, startade om den, sen skulle man verfiera att man fått in den nya firmwaren, vilket inte hade hänt och den ville updatera igen, efter denna omstart fanns inte möjligheten kvar att uppdatera den kvar. Men allt står i manualen, sen när jag kopplade in den till mitt nätverk körde den 2st uppdateringar till
Hej, Jo jag har som sagt installerat den via USB, startat om den och allt. Gått in för att se att den samme version som jag installerade står som aktuell: Version 1141-0108-0400 TX-NR616 (05-10-2012), men här står bara min gamla version: 1130-9106-0300 och jag kan välja att installera någon annan version t.ex via internet. Det gick innan jag lade in firmwaren via USB. Detta är något jag gjorde för över en månad sedan, status är densamme.
Postad 15 januari 2013 - 21:41
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Postad 16 januari 2013 - 09:05
sauk1
-
sauk1
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej,
Testar att skriva här, vet inte om det är rätt ställe. Annars får admin radera.
Jag är ny på surroundförstärkare och har precis köpt nr515. Den tar ett tag att starta vid kallstart och det blir även pauser då jag t ex i en discmeny väljer att starta olika filmer eller om jag ser en bluray med flera trailers, för att den verkar långsam i att känna av ljud-/bildformat. Är det normal drift? Jag använder nya hdmi-kablar 1.4.
Redigerat av sauk1, 16 januari 2013 - 09:06.
Postad 16 januari 2013 - 19:30
Unregistered46f62999
-
Unregistered46f62999
-
Beroende
-
-
1 007 inlägg
när man kör bi-amp så står det ju om vilka terminaler som är high å low.
spelar det nån roll vilken terminal som är till high/low på högt?
med andra ord om man har det som den säger är high på low å low på high?
Postad 16 januari 2013 - 20:36
martin1981
-
martin1981
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Läst mkt om 616 och folk verkar ha diverse strul. Men hur står den sig ljudmässigt jämfört med tex Marantz 5007 eller Yamaha 773 vad gäller musik i 2 kanal?
Postad 16 januari 2013 - 21:45
Unregistered46f62999
-
Unregistered46f62999
-
Beroende
-
-
1 007 inlägg
Läst mkt om 616 och folk verkar ha diverse strul. Men hur står den sig ljudmässigt jämfört med tex Marantz 5007 eller Yamaha 773 vad gäller musik i 2 kanal?
marantz å onkyo är väldigt lika men yamman är väldigt olik. har haft 773 å marantz men har gått tebax till onkyo igen då dom leverar fetast ljud medans maranzen är mkt bra med men inte lika "punchig" som onkyo men däremot varmare å mer "musikalisk" å yamman lämnade jag tebax efter 5 dagar då ljudet kändes ...trögt å kallt?! detta är mina upplevelser då jag ägt just dessa märken inom loppet på 1 månad.
Postad 16 januari 2013 - 23:00
povlsen
-
povlsen
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Gäller fortfarande erbjudandet på elgiganten med en 616 för 3333kr?
Postad 17 januari 2013 - 08:51
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
när man kör bi-amp så står det ju om vilka terminaler som är high å low. spelar det nån roll vilken terminal som är till high/low på högt? med andra ord om man har det som den säger är high på low å low på high?
På min gamle 805 så finns ingen sån märkning för high/low såvitt jag kan minnas. Men finns det numera så kan det ju vara så att det fördelas mer kraft till low-delen. Kan man anta...
Postad 17 januari 2013 - 14:12
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
På min gamle 805 så finns ingen sån märkning för high/low såvitt jag kan minnas. Men finns det numera så kan det ju vara så att det fördelas mer kraft till low-delen. Kan man anta...
Ja, det står tydligt i manualen att man ska koppla enligt anvisning. Så det ær væl før att det skall bli rætt med filter och kraftførdelning.
Postad 17 januari 2013 - 18:48
Unregistered1d33b6c9
-
Unregistered1d33b6c9
-
Användare
-
-
244 inlägg
Gäller fortfarande erbjudandet på elgiganten med en 616 för 3333kr?
Nej. Kostar 4790 kr nu.
Postad 17 januari 2013 - 20:49
zalsson
-
zalsson
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
far och lämnar tillbaka min 616 imorgon, då den har stora problem med passthrough samt hdmi switchen jävlas allmänt.
Har testat senaste firmware ikväll och hjälpe inte.
Någon som vet om det är på G någon ny firmware? har ju 30 dagar prova på från elgiganten, men vill inte bli sittande med den, med allt detta strul.
Postad 18 januari 2013 - 06:06
johan5050
-
johan5050
-
Rookie
-
7 inlägg
Tjena!
Har inhandlat 2 stycken bassshakers som jag driver via subwoofer pre-out och en stereo förstärkare 
Upptäckte dock snabbt ett problem med min onkyo tx-nr616.
Jag kör utan subwoofer pga att jag bor i lägenhet och har då all bas genom frontarna. När jag ändrar subwoofer till på under högtalarakonfiguration så försvinner nästan all bas ur frontarna. Har provat att ändra alternativet dubbel bas men utan skillnad.
Finns det någon inställning eller annat sätt som jag kan koppla på för att få bas ur båda samtidigt ?
Är i akut behoh av hjälp då jag ska inviga hemmabion med ett filmmaraton imorgon och ville gärna ha med dessa !!
MvH Johan
Postad 18 januari 2013 - 08:36
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Om du sätter fronthögtalarna i högtalarkonfigurationen till "full range", dvs ingen delning samt dubbel bas så borde ju all bas komma ur både frontar och subutgång tycker jag.
Postad 18 januari 2013 - 09:05
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1 421 inlägg
Precis som barsk säger, frontarna som fullrange så får dom den information dom skall ha. Samt doublebass på.
Postad 18 januari 2013 - 10:08
martinanderssson
-
martinanderssson
-
Användare
-
-
112 inlägg
far och lämnar tillbaka min 616 imorgon, då den har stora problem med passthrough samt hdmi switchen jävlas allmänt. Har testat senaste firmware ikväll och hjälpe inte. Någon som vet om det är på G någon ny firmware? har ju 30 dagar prova på från elgiganten, men vill inte bli sittande med den, med allt detta strul.
Vad är det som krånglar? Behöver köpa ny men viktigt att split & pass through funkar....
Postad 18 januari 2013 - 16:50
johan5050
-
johan5050
-
Rookie
-
7 inlägg
Tack för svaren Barsk och Donatello, hade provat detta innan ni skrev det och provade nu igen med samma ljud om och om igen och det fungerar tyvär inte. Skillnaden är enorm när jag slår på subwoofer. När jag ändrar på dubbelbas så är det ingen skillnad.
Snabba svar uppskattas då maratonet börjar imorogn och vill ha allt iordning.
MvH Johan
Redigerat av johan5050, 18 januari 2013 - 16:50.
Postad 18 januari 2013 - 17:05
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Hmm, ingen aning!
kan ju vara en bugg. Prova att stänga av receivern och starta om den igen, ev med sladd ur. Kanske att inställningen "tar" då.
En workaround är ju att hasta iväg till närmsta hemabioaffär av rang och låna hem nån treflig subba för utvärdering. Ingen hemmabio är komplett utan en rejäl subwoofer ska tilläggas så du kommer bara att vinna på den varianten. Med subwoofern inkopplad kan du splitta signalen till subba/shakers och allt är grönt!
Lycka till!
Postad 18 januari 2013 - 18:45
zalsson
-
zalsson
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Vad är det som krånglar? Behöver köpa ny men viktigt att split & pass through funkar....
splitten fungerarade "sådär" fick blinkande bild om jag slog av tvn i sovrummet som var kopplat till andra hmdi utgången, slog jag på tvn igen fick jag tillbaka fast bild i vardagsrummet. Sen Pass Through fungerade när det behagade, ibland när jag slog av, andra gånger fick jag ändra på digitalboxens upplösning för att det skulle fungera, lät jag den då stå över natten fungerade det inte igen. Testade alla olika inställningar, alla firmware uppdateringar även via usb minnet xxx-xxx- xxx-400. Men ingen skillnad så lämnade tillbaka den idag. Funderar på en Yamaha rx-v771 dock utan 4k och airplay men inget jag tror jag saknar.
Postad 20 januari 2013 - 15:27
Snowie
-
Snowie
-
Rookie
-
4 inlägg
Har 2 frågor om inställningarna på 515.
1: Hur sjutton ställer man att få ljudet till zon 2 från t ex radio?? Hållit på i snart 1 dygn utan att få till det. När jag ställer in enligt instr.boken och väljer zon 2 så får jag bara ljud från centern + dom 2 frontarna.
Fråga 2: Kan man bara få bild och inte ljud via HDMI från t ex Bluray?? Måste man använda t ex coaxial från Bluray för att få digitalt ljud??
Redigerat av Snowie, 20 januari 2013 - 15:30.
Postad 20 januari 2013 - 16:32
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Har 2 frågor om inställningarna på 515. 1: Hur sjutton ställer man att få ljudet till zon 2 från t ex radio?? Hållit på i snart 1 dygn utan att få till det. När jag ställer in enligt instr.boken och väljer zon 2 så får jag bara ljud från centern + dom 2 frontarna. Fråga 2: Kan man bara få bild och inte ljud via HDMI från t ex Bluray?? Måste man använda t ex coaxial från Bluray för att få digitalt ljud??
Kan bara svara på fråga nr 2 och givetvis så skall man få både ljud och bild via hdmi. Vad har du för bluraykälla? Du kanske måste ändra inställningarna så att den skickar både ljud och bild via hdmi. Vet att så är fallet med ps3 iaf.
Postad 20 januari 2013 - 16:58
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7 289 inlägg
Fråga ett är kryptisk minst sagt. Zone 2 är till för att spela upp i ett annat rum med andra högtalare
Postad 21 januari 2013 - 11:08
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
1: Hur sjutton ställer man att få ljudet till zon 2 från t ex radio?? Hållit på i snart 1 dygn utan att få till det. När jag ställer in enligt instr.boken och väljer zon 2 så får jag bara ljud från centern + dom 2 frontarna
Zon 2 kan ge ljud samtidigt som zon 1 (dvs huvudanläggningens högtalare). Du kanske har glömt stänga av zon 1?
Postad 21 januari 2013 - 13:05
Joakim N
-
Joakim N
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
313 för 1290 på elgiganten fick man hem i deras annons idag, är den tillräckligt stark för att driva säg H/K HKTS 60 ? =)
Är nybörjare på sånt här!
Postad 21 januari 2013 - 16:30
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2 184 inlägg
313 för 1290 på elgiganten fick man hem i deras annons idag, är den tillräckligt stark för att driva säg H/K HKTS 60 ? =) Är nybörjare på sånt här!
Citerar denna. Någon mer kunnig än jag som kan säga om jag byter ner mig om jag köper denna ist. för Yamaha rxv465. Ingen automatisk kalibering och lägre effekt ser jag men man får ju stöd för 3d.
Postad 21 januari 2013 - 17:19
Lidodido
-
Lidodido
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Är också nyfiken på om SR313 är något att ha. Har en ca 10 år gammal Pioneer som redan då var det billigaste som gick köpa så det lär väl bli bättre ljud, men frågan är om det blir en aha-upplevelse eller om man ska vänta tills den gamla trotjänaren dör innan man byter...
Postad 21 januari 2013 - 20:39
Snowie
-
Snowie
-
Rookie
-
4 inlägg
Fråga ett är kryptisk minst sagt. Zone 2 är till för att spela upp i ett annat rum med andra högtalare
Zon 2 kan ge ljud samtidigt som zon 1 (dvs huvudanläggningens högtalare). Du kanske har glömt stänga av zon 1?
Har först ett Canton 5.1 system som jag vill använda vid filmtittande mm. Dessa kopplar jag till front höger/vänster och surround höger/vänster. (plus sub) Har sen även ett par Cervin Vega högtalare i samma rum som jag vill koppla in och använda istället när jag t ex lyssnar på musik. Dessa kopplar jag till zon 2 höger/vänster. Vill då ha Canton högtalarna bortkopplade. Den konfigurationen får jag inte till med 515-modellen. Hur jag än ställer in i högtalarinställningar så får jag bara ljud från front höger/vänster högtalarna samt centern när jag väljer zon 2 på själva receivern. Kan ge mig på att det är nån iställning på ja eller nej i nån meny som jag missat.
Postad 23 januari 2013 - 17:30
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Har en till fråga när det gäller filmtittande via laptop och hdmi-kabel via min 818. Vilka inställningarna behöver man göra för att få ut max av ljudet? Kör VLC. Behöver man ändra några inställningar i det programmet när man ska köra surround? Testade att välja 5.1 men det lät ju snarare sämre. Sen när jag väljer typ av ljud i min stärkare så tycker jag TV logic låter maffigast vilket känns lite suspekt. Med detta läge valt så lyser inte DTS vilket kanske är dumt? Trodde att det skulle finnas ett eget läget för dolby digital eller DTS men får inte upp något sådant. Bara neo x samt thx cinema. Men neo x är väl till för system med fler än 5 högtalare? Och thx cinema låter väl sådär. Antar att det är mer om man har thx certifierade högtalare. Det är iaf en djungel med alla olika inställningar och jag tar gärna emot lite tips kring detta. Vad säger du Barsk tex?
Redigerat av Danne_485, 23 januari 2013 - 17:31.
Postad 23 januari 2013 - 19:43
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1 612 inlägg
Har en till fråga när det gäller filmtittande via laptop och hdmi-kabel via min 818. Vilka inställningarna behöver man göra för att få ut max av ljudet? Kör VLC. Behöver man ändra några inställningar i det programmet när man ska köra surround? Testade att välja 5.1 men det lät ju snarare sämre. Sen när jag väljer typ av ljud i min stärkare så tycker jag TV logic låter maffigast vilket känns lite suspekt. Med detta läge valt så lyser inte DTS vilket kanske är dumt? Trodde att det skulle finnas ett eget läget för dolby digital eller DTS men får inte upp något sådant. Bara neo x samt thx cinema. Men neo x är väl till för system med fler än 5 högtalare? Och thx cinema låter väl sådär. Antar att det är mer om man har thx certifierade högtalare. Det är iaf en djungel med alla olika inställningar och jag tar gärna emot lite tips kring detta. Vad säger du Barsk tex? 
Ja det måste du du ska välja spdif gör du rätt så ska dts eller DD väljas automatiskt i recivern om det du spelar upp har det och har rätt codec. inställningar - visa alla inställningar - ljud - utmatningsmoduler - waveout där väljer du hdmi sen under ljud i spelaren väljer du ljudenhet A/52 över spdif. Sen beror det ju på vad du försöker spela upp. Annars kan du ju testa med MPC-HC spelaren ist
Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 23 januari 2013 - 19:43.
Postad 23 januari 2013 - 20:05
JTmanen
-
JTmanen
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Är också nyfiken på om SR313 är något att ha. Har en ca 10 år gammal Pioneer som redan då var det billigaste som gick köpa så det lär väl bli bättre ljud, men frågan är om det blir en aha-upplevelse eller om man ska vänta tills den gamla trotjänaren dör innan man byter...
Köpte en idag till mitt budget dynavoice 5.0 paket (f6-ex, S4, mitten) många och klara register tycker den återger klang väldigt bra mjukare än yamaha, tydligare än marantz. Trots att dynavoice har hög känslighet och skall funka från 4 ohm så vart jag inte direkt skrämd av maxvolym, det som slog mig mer var hur distinkt och kompakta alla register var vid maxvolym. Kan bero på att förstärkaren jag använt tidigare inte riktigt räckt till.
Postad 23 januari 2013 - 22:10
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Ja det måste du du ska välja spdif gör du rätt så ska dts eller DD väljas automatiskt i recivern om det du spelar upp har det och har rätt codec.
inställningar - visa alla inställningar - ljud - utmatningsmoduler - waveout där väljer du hdmi sen under ljud i spelaren väljer du ljudenhet A/52 över spdif.
Sen beror det ju på vad du försöker spela upp.
Annars kan du ju testa med MPC-HC spelaren ist
Hittade de inställningarna du menade och nu får jag fram ett rent DTS läge.  Dock tycker jag att tv logic läget, som nu har DTS loggan btw vilket den inte hade tidigare, låter lite bättre än den rena DTS-läget. Känns som att röster och en del detaljer lyfts fram mer när man har tv logic valt.
Postad 23 januari 2013 - 22:22
Lidodido
-
Lidodido
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Köpte en idag till mitt budget dynavoice 5.0 paket (f6-ex, S4, mitten) många och klara register tycker den återger klang väldigt bra mjukare än yamaha, tydligare än marantz.
Trots att dynavoice har hög känslighet och skall funka från 4 ohm så vart jag inte direkt skrämd av maxvolym, det som slog mig mer var hur distinkt och kompakta alla register var vid maxvolym. Kan bero på att förstärkaren jag använt tidigare inte riktigt räckt till.
Låter fenomenalt! Har du jämfört med Marantz och Yamaha och tycker det låter bra så lär den krossa min Pioneer VSX-D512 som är 10 år gammal och redan då var det billigaste jag kunde hitta... Har själv Dynavoice Dynamite S-61 som frontar och motsvarande Center-högtalare med ett par Magic bak och skulle tro att lirar dina högtalare bra med stärkaren gör mina också det. Får den på fredag, blir spännande att höra
Postad 24 januari 2013 - 11:52
hagv^
-
hagv^
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Hejsan!
Jag håller på att renovera en kåk och ska dra vp-rör nu för högtalarkablar. Tanken är att ha högtalare (förutom 5.1 vid TV'n) i köket, badrummet samt verandan. Tanken är att driva dessa med en 616 alt. en 717. Nu till mina funderingar:
* Kan man använda inbyggda spotify till zon 2 & 3?
* Min tanke är att koppla in kökshögtalarna på dom 2 extra surround-utgångarna (utöver 5.1), om jag kopplat in zon 2 & 3 via strömförsörjda utgångarna och använder dom så hörs inget i kökshögtalarna, korrekt?
* Om det är så och om jag kör "whole house mode", hörs det inget i kökshögtalarna då?
* Kan man, i användargränssnittet , slå av specifika högtalare? I mitt fall kökshögtalarna som är kopplade på de "extra" surround utgångarna
Det kanske är bättre att ansluta zon 2 & 3 via line-in anslutningarna? Nackdelen är ju då att man måste ha en till förstärkare eller aktiva högtalare
Någon som har erfarenheter av multizon på dessa apparater?
Postad 24 januari 2013 - 12:01
hagv^
-
hagv^
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Ska man komplettera med en sån här istället?
http://www.brl.se/sv...ronik/sc4b.html
hur ansluter man en högtalarväxel till recievern?
Postad 26 januari 2013 - 02:50
Cappachino
-
Cappachino
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Efter att ha väntat i över en månad på min 818 från projektorshop jag köpt för 7000kr. Efter diverse förseningar från leverantören Så har dom tydligen upptäckt nu att dom inte får sälja denna i/till sverige. Vilket gör att jag inte får någon nu. Tyvärr har priserna på tyska sidorna även gått upp till över 8000kr. Jag vet inte nu om jag ska köpa en från sverige istället om det nu är garanti problem från onkyos sida. Eller om det finns en annan mer prisvärd eller kanske de nya modellerna för året lanseras snart.
Någon som har några synpunkter? Jag var helt inne på Onkyon och har väntat på den sen jag gjorde beställningen 10 december så känns riktigt surt nu.
Postad 26 januari 2013 - 13:25
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Efter att ha väntat i över en månad på min 818 från projektorshop jag köpt för 7000kr. Efter diverse förseningar från leverantören Så har dom tydligen upptäckt nu att dom inte får sälja denna i/till sverige. Vilket gör att jag inte får någon nu. Tyvärr har priserna på tyska sidorna även gått upp till över 8000kr. Jag vet inte nu om jag ska köpa en från sverige istället om det nu är garanti problem från onkyos sida. Eller om det finns en annan mer prisvärd eller kanske de nya modellerna för året lanseras snart. Någon som har några synpunkter? Jag var helt inne på Onkyon och har väntat på den sen jag gjorde beställningen 10 december så känns riktigt surt nu.
Fan, riktigt tråkigt att höra! Surt!  Men bara du får pengarna tillbaka så är det ju ingen större fara. Jag har ju själv 818 och det är min första förstärkare. Men jag måste säga att jag gillar den skarpt. Väldigt lätt att få till bra ljud ihop med mina canton chrono. Bra med anslutningar osv. Vet inte så mycket om hur de andra märkena står sig i jämförelse men jag gillar min 818 iaf.
Postad 28 januari 2013 - 18:19
povlsen
-
povlsen
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
För nyblivna ägare eller tilltänkta: Fick tag i en 616 demoex från komplett 3100kr, antog att det skulle vara någon som har haft strul med att uppdatera firmwaren och skickat tillbaka den. Jag fick den på posten efter 9 dagar såhär gick det sen:Från början fungerade inget alls OSD syntes inte, bild men inget ljud osv... men efter uppdatering via USB, fungerade allt (länk till uppdateringen: http://www.se.onkyo.com/en/articles/firmware-update-tx-nr616-05-10-2012-81061.html .). Tar ca 40 min. Var nogran att packa upp zip-filen på rätt sätt, browsa inte usbstickan utan följ instruktionerna, du ska gå till menyvalet för uppdatera firmware. Jag tömde inte min usb sticka innan och det var inga problem trotts beskrivningen säger att den skall tömmas.Sen pluggade jag in wifistickan TP_link TL-WN722N (http://cdon.se/hemelektronik/tp-link_150mbps_high_gain_wireless_usb_adapter-12821913 ), funkade direkt. Vid andra omstarten så dök det upp en firmware uppdatering till som jag körde via nätet, den tog ungefär hälften så lång tid att installera. Om ni har problem se till att ni gjort dessa uppdateringar först! RTFM... Ta det lungt, antingen gör ni det långsamt och rätt eller så gör ni det snabbt och slarvigt vilket bara ger mer problem. Jag lyckades med den första USB uppdateringen utan OSD genom att bara läsa manualen på länken ovan.Belöningen, jäklar vilket ljudlyft! Har ett par B&W DM 685 kör och med bi-amp funktionen. En fråga, är det någon som vet vilket läge som är bäst för film när man bara kör med två frontar? PL II?
Postad 29 januari 2013 - 13:05
Cyrup 150mg
-
Cyrup 150mg
-
Amatör
-
-
58 inlägg
För nyblivna ägare eller tilltänkta:
Fick tag i en 616 demoex från komplett 3100kr, antog att det skulle vara någon som har haft strul med att uppdatera firmwaren och skickat tillbaka den. Jag fick den på posten efter 9 dagar såhär gick det sen:
Från början fungerade inget alls OSD syntes inte, bild men inget ljud osv... men efter uppdatering via USB, fungerade allt (länk till uppdateringen: http://www.se.onkyo....2012-81061.html.). Tar ca 40 min. Var nogran att packa upp zip-filen på rätt sätt, browsa inte usbstickan utan följ instruktionerna, du ska gå till menyvalet för uppdatera firmware. Jag tömde inte min usb sticka innan och det var inga problem trotts beskrivningen säger att den skall tömmas.
Sen pluggade jag in wifistickan TP_link TL-WN722N (http://cdon.se/hemel...dapter-12821913), funkade direkt. Vid andra omstarten så dök det upp en firmware uppdatering till som jag körde via nätet, den tog ungefär hälften så lång tid att installera.
Om ni har problem se till att ni gjort dessa uppdateringar först! RTFM... Ta det lungt, antingen gör ni det långsamt och rätt eller så gör ni det snabbt och slarvigt vilket bara ger mer problem. Jag lyckades med den första USB uppdateringen utan OSD genom att bara läsa manualen på länken ovan.
Belöningen, jäklar vilket ljudlyft! Har ett par B&W DM 685 kör och med bi-amp funktionen.
En fråga, är det någon som vet vilket läge som är bäst för film när man bara kör med två frontar? PL II?
Vilken härlig tråd! Har precis läst igenom alla 493 inläggen  Jag tänkte shoppa en 616 nu i dagarna (helst nu på en gång, vem vill vänta liksom?), men har en fråga till er som äger en 616. Funkar HDMI Through funktionen så att jag kan koppla sovrums TVn till HDMI OUT SUB och få både ljud och bild via HDMI (oavsett HDMI-källa, digitalbox, Apple TV, Blu-Ray etc)? Kommer inte att beställa förrän någon ger tummen upp, det är nämligen en förutsättning hemma hos oss. Väldigt tacksam för svar
Postad 30 januari 2013 - 09:24
povlsen
-
povlsen
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Vilken härlig tråd! Har precis läst igenom alla 493 inläggen 
Jag tänkte shoppa en 616 nu i dagarna (helst nu på en gång, vem vill vänta liksom?), men har en fråga till er som äger en 616.
Funkar HDMI Through funktionen så att jag kan koppla sovrums TVn till HDMI OUT SUB och få både ljud och bild via HDMI (oavsett HDMI-källa, digitalbox, Apple TV, Blu-Ray etc)?
Kommer inte att beställa förrän någon ger tummen upp, det är nämligen en förutsättning hemma hos oss. Väldigt tacksam för svar 
Vad jag kan se i inställningarna så ställer du in exakt vilken upplösning du vill ha 720,1080, 4k osv. eller Through eller auto... för varje input. Sen om du kör sub-outen är begränsningarna enbart att du inte har OSD samt att om du har båda hdmi out igång samtidigt från samma källa så måste de ha samma upplösning, vilket blir den bästa gemensamma nämnaren t.ex. om sovrumstv bara har 720p så kör biorummet också 720p även om den tv'n klarar högra upplösningar. Vad gäller ljud så kan du för varje källa också be recievern att skicka vidare ljudet till TV'n via HDMI. Jag måste dock nämna att jag inte har provat detta själv då jag bara har en tv, men funktionerna finns där och beskrivs i klartext i menyn.
Postad 30 januari 2013 - 09:32
Cyrup 150mg
-
Cyrup 150mg
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Vad jag kan se i inställningarna så ställer du in exakt vilken upplösning du vill ha 720,1080, 4k osv. eller Through eller auto... för varje input. Sen om du kör sub-outen är begränsningarna enbart att du inte har OSD samt att om du har båda hdmi out igång samtidigt från samma källa så måste de ha samma upplösning, vilket blir den bästa gemensamma nämnaren t.ex. om sovrumstv bara har 720p så kör biorummet också 720p även om den tv'n klarar högra upplösningar. Vad gäller ljud så kan du för varje källa också be recievern att skicka vidare ljudet till TV'n via HDMI. Jag måste dock nämna att jag inte har provat detta själv då jag bara har en tv, men funktionerna finns där och beskrivs i klartext i menyn.
Superschysst att du ville ta en koll i menyn! Det låter som att en 616 kommer att fungera precis som tänkt hemma hos oss. Skall se om det går att få en bra deal då jag tänkte köpa nya högtalare på samma gång, sen kommer jag göra slag i saken och köpa mig en 616  Kommer givetvis att återkoppla till den här tråden när jag provat alla funktionerna, I'll be back
Postad 31 januari 2013 - 13:03
povlsen
-
povlsen
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Superschysst att du ville ta en koll i menyn! Det låter som att en 616 kommer att fungera precis som tänkt hemma hos oss.
Skall se om det går att få en bra deal då jag tänkte köpa nya högtalare på samma gång, sen kommer jag göra slag i saken och köpa mig en 616 
Kommer givetvis att återkoppla till den här tråden när jag provat alla funktionerna, I'll be back 
Nytt demo ex ute på komplett! 3145kr du får den inte billigare även om du försöker deala ihop med högtalare. http://www.komplett....aspx?sku=762734Det funkade fint för mig och den var i bra skick, du har full returrätt i 45 dagar om det är något du inte skulle vara nöjd med.
Postad 31 januari 2013 - 16:13
Cyrup 150mg
-
Cyrup 150mg
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Nytt demo ex ute på komplett! 3145kr du får den inte billigare även om du försöker deala ihop med högtalare.
http://www.komplett....aspx?sku=762734
Det funkade fint för mig och den var i bra skick, du har full returrätt i 45 dagar om det är något du inte skulle vara nöjd med.
Jag har shoppat! Så nu är en 616 på väg hem! Stort tack till povisen för tipset!Jag ringde upp Komplett för att höra lite vad de säger om garanti och reklamation då det är en demo-produkt. Onkyo lämnar normalt sätt två års garanti, men eftersom att det här är en demo-produkt så har Komplett valt att bara lämna ett års garanti. Dock gäller tre års reklamationsrätt, vilket innebär att man har rätt att reklamera varan inom tre år, så det känns ändå ganska tryggt. Tidigare idag så snackade jag med Ljudfokus (de säljer också Onkyo) och de hade lite information om just Onkyos problem med HDMI-funktionerna. Enligt Ljudfokus så blir Onkyos receivers hyfsat varma och värme-växlingen som uppstår när man slår av och på sin receiver skall tydligen gå hårt åt den komponent som styr all HDMI-funktionalitet. Tydligen påverkade den komponenten även nätverksporten och de hade ett tips till de som köper en Onkyo receiver. Tipset var att hålla koll på att alla HDMI-funktioner fungerar felfritt och att nätverksporten fungerar som den ska, för om de slutar att fungera (om en bara för en kort tid) så är det bara att höra av sig till återförsäljaren och få receivern eller komponenten utbytt på garanti. Enligt Ljudfokus så står Onkyo för hela kostnaden under garantitiden (två år på nya produkter, ett år på demo hos vissa återförsäljare), men efter garantitiden har gått ut så står Onkyo endast för materialkostnaden tills dess att reklamationsrätten går ut (alltså inom tre år). Det betyder att man får betala återförsäljaren för jobbet att byta komponenten (hoppas dock att man skulle få göra arbetet själv om man får problem och skall byta en komponent på garanti). Jag får känslan av att det de sagt stämmer och det känns bra. Då vet ni
Postad 31 januari 2013 - 19:00
Cappachino
-
Cappachino
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Jag har shoppat! Så nu är en 616 på väg hem! 
Stort tack till povisen för tipset!
Jag ringde upp Komplett för att höra lite vad de säger om garanti och reklamation då det är en demo-produkt. Onkyo lämnar normalt sätt två års garanti, men eftersom att det här är en demo-produkt så har Komplett valt att bara lämna ett års garanti. Dock gäller tre års reklamationsrätt, vilket innebär att man har rätt att reklamera varan inom tre år, så det känns ändå ganska tryggt.
Tidigare idag så snackade jag med Ljudfokus (de säljer också Onkyo) och de hade lite information om just Onkyos problem med HDMI-funktionerna. Enligt Ljudfokus så blir Onkyos receivers hyfsat varma och värme-växlingen som uppstår när man slår av och på sin receiver skall tydligen gå hårt åt den komponent som styr all HDMI-funktionalitet. Tydligen påverkade den komponenten även nätverksporten och de hade ett tips till de som köper en Onkyo receiver. Tipset var att hålla koll på att alla HDMI-funktioner fungerar felfritt och att nätverksporten fungerar som den ska, för om de slutar att fungera (om en bara för en kort tid) så är det bara att höra av sig till återförsäljaren och få receivern eller komponenten utbytt på garanti. Enligt Ljudfokus så står Onkyo för hela kostnaden under garantitiden (två år på nya produkter, ett år på demo hos vissa återförsäljare), men efter garantitiden har gått ut så står Onkyo endast för materialkostnaden tills dess att reklamationsrätten går ut (alltså inom tre år). Det betyder att man får betala återförsäljaren för jobbet att byta komponenten (hoppas dock att man skulle få göra arbetet själv om man får problem och skall byta en komponent på garanti).
Jag får känslan av att det de sagt stämmer och det känns bra. Då vet ni 
Inte hört något om problem med HDMI funktionen tidigare. Dock mer nyfiken på vad det är som gör att Onkyo förstärkarna blir så varma? Det här problemet verkar inte finnas hos Yamaha eller Pioneer tex. Man kan ju tycka att utveklingen gått så långt framåt att Onkyo borde hittat en lösning på det här problemet. (Om det nu är ett problem..)
Postad 31 januari 2013 - 19:34
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Min 818 går riktigt svalt. Så det är kanske fixat till årets modeller.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|