Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sunfire, Velodyne, Earthquake, SVS, REL, Kreisel m.m. (Diskussionstråd)

674 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 14 October 2012 - 19:12

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Sakerna har undersökts med hörseln också. Är kabeln rimligt mycket tjockare än talspoletråden påverkar den inte i basområdet.

---

RCA är en helt annan femma än högtalarkabel. Där ställs andra krav.

---

Du började ifrågasätta mig efter att jag hållit med om ett påstående du själv kom med: Fritt citerat: "Det skulle inte skada att högtalarkabeln vore tjockare.". Dessutom förklarade jag fysiken bakom varför det inte skulle göra skada. Förstår du inte att talspoletrådens impedans om flera Ohm är en många gånger större belastning än den korta ledning som går från terminal till elementet? Förstår du inte att en avrullning uppe i ultraljudsområdet inte påverkar ljudet i 100Hz-området?

Jag ifrågasätter när det finns objektiv orsak att göra det. Jag ifrågasätter inga upplevelser. Det jag ifrågasätter är slutsatser som brukar dras av upplevelserna. För det är något man kan lära sig av.

Postad 14 October 2012 - 19:31

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Sakerna har undersökts med hörseln också. Är kabeln rimligt mycket tjockare än talspoletråden påverkar den inte i basområdet.

---

RCA är en helt annan femma än högtalarkabel. Där ställs andra krav.

---

Du började ifrågasätta mig efter att jag hållit med om ett påstående du själv kom med: Fritt citerat: "Det skulle inte skada att högtalarkabeln vore tjockare.". Dessutom förklarade jag fysiken bakom varför det inte skulle göra skada. Förstår du inte att talspoletrådens impedans om flera Ohm är en många gånger större belastning än den korta ledning som går från terminal till elementet? Förstår du inte att en avrullning uppe i ultraljudsområdet inte påverkar ljudet i 100Hz-området?

Jag ifrågasätter när det finns objektiv orsak att göra det. Jag ifrågasätter inga upplevelser. Det jag ifrågasätter är slutsatser som brukar dras av upplevelserna. För det är något man kan lära sig av.

Ja jag har ju inte påstått att det skulle göra hörbar skillnad. (dock menar jag på att högtalarkablar gör hörbar skillnad, men det är väl inget vi ska diskutera nu)

Utan att jag bara gärna hade sett att dom satt dit en grövre kabel för det estetiska och fysiska övertygandet.

Postad 14 October 2012 - 19:37

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Ja jag har ju inte påstått att det skulle göra hörbar skillnad. (dock menar jag på att högtalarkablar gör hörbar skillnad, men det är väl inget vi ska diskutera nu)

Utan att jag bara gärna hade sett att dom satt dit en grövre kabel för det estetiska och fysiska övertygandet.

Ja, visst tusan gör högtalarkablar skillnad. Speciellt om de är för korta.
---

Jag köper dina sista argument helt. Det hade ju (subjektivt) känts bättre med grövre kabel.

---

Hade du något svar på detta:

"Du började ifrågasätta mig efter att jag hållit med om ett påstående du själv kom med: Fritt citerat: "Det skulle inte skada att högtalarkabeln vore tjockare.". Dessutom förklarade jag fysiken bakom varför det inte skulle göra skada. Förstår du inte att talspoletrådens impedans om flera Ohm är en många gånger större belastning än den korta ledning som går från terminal till elementet? Förstår du inte att en avrullning uppe i ultraljudsområdet inte påverkar ljudet i 100Hz-området?"

Postad 14 October 2012 - 19:54

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Nej jag har inget svar på det.

Bara en massa teoretiskt svammel för mig, och om det stämmer eller inte på en eller alla subbar eller 456st utav dom vet jag inte.

Tror (tror) att subbar kan påverkas i 100hz området med hjälp av både elementskablar och dåliga strömkablar, och dålig konstruktion/kabel i talspolen.

Redigerat av EtageMedia, 14 October 2012 - 19:58.

Postad 14 October 2012 - 19:55

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Ok. Tack för svaret.

Postad 14 October 2012 - 19:57

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
En tanke jag fick nu:

Undra om 2st XTZ 12.18ICE skulle prestera bättre än Kriesel subben?

Postad 14 October 2012 - 19:59

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Du borde låna hem två och undersöka vad du tycker.

GLHF!

Postad 14 October 2012 - 20:09

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Du borde låna hem två och undersöka vad du tycker.

GLHF!

Ja hade varit intressant med tanke på prisskillnaden, ska se om jag får tid, först ska en annan deltagare komma och hälsa på :)

Postad 14 October 2012 - 20:13

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Synd bara att xtzan har för liten låda för elementet (vilket xtz har erkänt i en tråd på faktiskt.se (som vanligt. Ledsen att jag refererar dit hela tiden)). Den skulle kunna ha varit mycket bättre än den är.

Postad 14 October 2012 - 20:26

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Ok, så lådan är erkänt för liten, och iom detta så tappar subben SPL och hz i lågbasen?

Postad 14 October 2012 - 20:33

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
F3 hamnar onödigt högt och om den inte har någon eq så får den lite discopuckel.

Postad 14 October 2012 - 20:34

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Ok, vad ligger f3 på 12.18ICE?

Har hört att denna subben har problem med att hänga med i svängarna på musik, men passar som en mullrande filmbas om man inte har så höga krav.

Redigerat av EtageMedia, 14 October 2012 - 20:37.

Postad 14 October 2012 - 20:42

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Mån/tis dyker äntligen SB 12-NSD upp här så nästa vecka bli riktig spännande. :)

Måste bara lägga in denna, kolla elementet i slutet.
http://www.youtube.c...h?v=VmfI75LOzE0

Redigerat av Zerox_no1, 14 October 2012 - 20:55.

Postad 14 October 2012 - 20:44

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Ok, vad ligger f3 på 12.18ICE?

Har hört att denna subben har problem med att hänga med i svängarna på musik, men passar som en mullrande filmbas om man inte har så höga krav.

Jag vet inte. För mig är det bara teori eftersom jag känner till elementet lite. Jag vet att lts har lyssnat på den, men kommer inte ihåg vad de tyckte heller.

Men baserat på teori om vad jag vet om konstruktionen så kan nog ditt antagande stämma.

Postad 14 October 2012 - 20:51

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Mån/tis dyker äntligen SB 12-NSD upp här så nästa vecka bli riktig spännande. :)

Kul!

Har lyssnat en del på den på HBB, men aldrig hemma, skriv gärna ner dina ärliga intryck här i tråden framöver om du har lust.

Postad 14 October 2012 - 20:54

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Jag vet inte. För mig är det bara teori eftersom jag känner till elementet lite. Jag vet att lts har lyssnat på den, men kommer inte ihåg vad de tyckte heller.

Men baserat på teori om vad jag vet om konstruktionen så kan nog ditt antagande stämma.

Ok, frågan är ju hur många db i f3-skarven man går miste om pga av den några centimeter för lilla lådan?

Eller om man vänder på det, hur många db mer, skulle man få ut med en lite större låda? för det kan väl inte vara en väldigt mkt större låda som elementet helst kräver?

Postad 14 October 2012 - 21:01

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

http://www.youtube.com/watch?v=VmfI75LOzE0

Denna har jag kollat många gånger på, Earthquake 15" MKVI byggd med en LEGO låda istället för originallådan.

Kan lova dig att elementet på den MKVI 15" som står på HBB flexade minst lika mkt när jag testade denna subben där sist :)

Postad 14 October 2012 - 21:05

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Osäker utan att sitta vid datorn, men jag har för mig att elementet ska ha ca 130-140l stor låda. Innermått. Ids du kolla så kan du se hur stor låda xtz gav det. Exakt hur stor påverkan blir måste jag iaf stimulera för att ha ett hum alls. Jag kan kolla efter lts recensionen imorgon också.

Postad 14 October 2012 - 21:09

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
HBBs Earthquake 15" är lånad av dom ifrån återförsäljaren så jag kunde inte låna hem denna nu samtidigt när jag lånade hem Kreiseln, men jag ska fixa detta på ngt vis eller ifrån annan firma, för denna subb ska jag testa här hemma.

Är nästan säker på att den knäcker Kreiseln i djupbasen, men samtidigt måste den ju kunna prestera i musikspelning/integration.

Osäker utan att sitta vid datorn, men jag har för mig att elementet ska ha ca 130-140l stor låda. Innermått. Ids du kolla så kan du se hur stor låda xtz gav det. Exakt hur stor påverkan blir måste jag iaf stimulera för att ha ett hum alls. Jag kan kolla efter lts recensionen imorgon också.

OK, ja det hade varit kul och intressant.

XTZs låda är betydligt mindre ser det ut som.

Postad 14 October 2012 - 21:14

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
... och har nästan inget dämpmaterial i sig har jag hört... skumt.

Postad 14 October 2012 - 21:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

http://www.youtube.com/watch?v=VmfI75LOzE0

Synd bara att dom har en sån ohemult kass låda.
Man riktigt ser hur lådan flexar, och det sumpar dom ju grymt mycket output på över hela registret.

Tror att XTZ:s låda ligger på 85 liter.

Postad 14 October 2012 - 21:21

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Tror du inte att själva lådan isig är det som rör sig?

För när jag spelade (rejääält starkt) på HBB i veckan som va, så såg det först ut som lådan flexade, sen såg det ut som att hela "paketet" rörde sig, och isf så går den ju att "säkra" i golvet.... men visst, det kan va lådan som flexar.

Frågan är hur man bygger en låda som inte flexar med dessa/detta element i? sten? för det är inga B-byggen i den bemärkningen (anser jag)

Redigerat av EtageMedia, 14 October 2012 - 21:23.

Postad 14 October 2012 - 21:26

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Man får staga.ordentligt bara. Sten går nog också, men är dyrt att jobba med.

Postad 14 October 2012 - 21:29

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Man får staga.ordentligt bara. Sten går nog också, men är dyrt att jobba med.

Och tungt :)

Har dom slarvat med stagningen på Earthquake så är det ju ett väldigt onödigt och tråkigt fel tycker jag...

Hursomhelst så är det ju Earthquake, SVS, Sunfire och Kreisel som det står emellan för mig, kommer inte bli lätt att välja.

Postad 14 October 2012 - 21:39

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Ne nu kallar bingen, tuff Måndag imorrn!

Postad 15 October 2012 - 18:09

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Det var Supercube Reference och inte Trinity som jag lyssnade på. L-Sound sålde dessa ett tag också, kanske de fortfarande kan importera dem om någon är intresserad.

Postad 15 October 2012 - 19:12

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Hembiobutiken tar hem Trinity för 35tkr, jag fick svaret förra veckan.
Dock är dessa subbar med 120v.

Postad 15 October 2012 - 20:39

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Komorok:

Jag vet att du är en duktig person inom ljud, komponenter.

Så jag tänkte fråga dig lite om en sak jag.

Jag ska köpa en Oppo bdp-105 nu när den släpps, och undrar vad jag kan tänkas få för nackdelar i mitt system om jag kommer använda den som ett rent 2/7-kanals försteg?.

Om den har tillräckligt hög gain ut på rca-7.1 utgångarna till slutsteget så är det lugnt och jag går inte miste om dynamikomfång eller liknande?

Vad innebär det teoretiskt och rent praktiskt att "köra med" Oppons digitala volymkontroll gentemot tex en recivers volymkontroll? Och kan jag få ngt problem iom detta? Alltså ngn generell försämring av ljudet som sådant osv?.

Jag och Brallsson har diskuterat detta lite snabbt, men aldrig fel med mer info/lärdom.

Postad 15 October 2012 - 20:46

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Ja, det borde gå. Begränsningen kan vara att utgången inte kan ge tillräckligt stark utsignal och att maxvolymen inte räcker till för den nivå du vill uppnå.

Min 3808 t.ex ger väl ca 2,25V rms, om jag minns rätt. Det räcker inte för att styra ut mina prylar helt.

Så kolla vad Oppon kan skicka ut.

Sen skulle jag nog vilja ha ett försteg ändå, men den åsikten kan jag inte rationalisera så bra...

Huruvida den digitala ljudkontrollen duger eller ej vågar jag inte sia om. Men historiskt sett så har ju Oppo lyckats bra med sin digitalbehandling av ljud.

Det säkra kortet är ju att inte vara för snabb att sälja sitt försteg.

Hur sköter oppon delningen mellan toppar och basar förresten? Duger den delningen? En sak till att kolla om du inte redan äger ett aktivt externt filter.

Jag tror inte jag kan tillföra dig något du inte redan verkar ha koll på EtageMedia.

Hoppas Oppo lämnar ut info om 105 snart bara. Jag kan inte hitta info om hur mycket spänning någon av deras spelare ger i 7.1-utgången.

Postad 16 October 2012 - 06:13

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Ok, tack för svar.

Jag får mäta upp detta så fort den är ute i butik.
Jag har tänkt att köra med Parasounds slutsteg i nya systemet, och om jag förstått det rätt så kan du med dessa steg kompensera/ställa om för ett förstegs olika gain ut från RCA-utgångarna.

Detta kan vara bra och helt behövligt med en Oppo som försteg.

Postad 16 October 2012 - 08:54

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Sen det med delning mellan toppar och bas är en ytterst viktig fråga som jag inte tänkt på alldeles för mkt..

Utan en väl fungerande sådan funktion i Oppon så blir ju det ohållbart, utan en reciver eller försteg i kedjan.

Synd att jag sålt mitt NHT Evolution X1 filter, det var en kanon produkt.

Postad 16 October 2012 - 09:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Dela dom kan man redan göra på 93:an så vore konstigt om inte det gick på 105.
Men det är väl en annan tråd det?

Postad 16 October 2012 - 13:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jo så är det ju alltid, dom älskade "subjektiva intrycken", dock så anser och vet väl dom flesta som lyssnat på dubbla Velodyne DD15 att dom flyttar ganska bra med luft i ett rum i den storleken.

Det beror på vad för krav man har.

Postad 16 October 2012 - 13:23

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Karlsson:

Flyttar redigt med luft gör dom allt, och hela basens register håller hög kvalitet på en dd15.

Dock går det att få samma kvalitet för mindre pengar...

Postad 16 October 2012 - 13:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Som sagt, det beror på kraven och hur rummet är.

Postad 16 October 2012 - 13:38

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Karlsson:

Flyttar redigt med luft gör dom allt, och hela basens register håller hög kvalitet på en dd15.

Dock går det att få samma kvalitet för mindre pengar...

Postad 16 October 2012 - 20:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Har du utvärderat kreiseln ännu?

Postad 16 October 2012 - 21:12

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Har du utvärderat kreiseln ännu?

Jadå, har skrivet ett par rader om den här i tråden bla, vill du veta ngt specifikt eller dylikt så är det bara att hojta till.

Nästa subb jag ska försöka låna hem är Earthquakes MKVI 15", jag skulle fått med mig den hem igår, men tyvärr var den redan ivägskickad på annat håll, synd!

Dubbla SVS SB 13 Ultra är oxå en konfiguration jag är sugen på, men frågan är om dessa verkligen kommer upp i Kreiselns nivå? för det får jag säga att jeflar i min låda vad fint denna subb presterar, jag saknar den ngt oerhört faktiskt, och det är ett gott betyg om ngt!

:)

Redigerat av EtageMedia, 16 October 2012 - 21:13.

Postad 16 October 2012 - 21:31

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Det är ingen ide att diskutera Etage. Allt under 130 dB ned till DC med 0.1^15 THD över hela registret är låga krav i detta forum. Att anse att dubbla DD15 flyttar lite luft är bara fånigt, de är riktigt kompetenta.

Finns säkert mer prisvärda men DD15 ligger klart bland de bästa i prestanda men framförallt med subjektivt uttryckt snabb djup bas i mina öron mätt och jag lyssnade runt riktigt mycket innan jag slog till.

Postad 16 October 2012 - 21:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag har läst det du skrivit nu och det jag funderade över var djupet mest. Det verkar som att det saknades infrabas, vilket är synd på en så dyr pjäs...

Men å andra sidan så kostar den väl fortfarande mindre än dd10+ och den spelar nog inte ens ner till 20 i anständig volym om än att den är otroligt imponerande för sin storlek :)

Postad 17 October 2012 - 05:12

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Det är ingen ide att diskutera Etage. Allt under 130 dB ned till DC med 0.1^15 THD över hela registret är låga krav i detta forum. Att anse att dubbla DD15 flyttar lite luft är bara fånigt, de är riktigt kompetenta.

Finns säkert mer prisvärda men DD15 ligger klart bland de bästa i prestanda men framförallt med subjektivt uttryckt snabb djup bas i mina öron mätt och jag lyssnade runt riktigt mycket innan jag slog till.

Allt är ju som sagt relativt. Jag portshuffade ju min pb13 väldigt mycket på slutet efter akustikbehandlingen som gjorde det möjligt för mig att spela högre än förr.

En dd15 hade ju sagt ifrån ännu tidigare = inget för mig.

Postad 17 October 2012 - 06:04

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Måste vara sanslösa volymer ni lyssnar på. Antingen visar mina dB mätare fel eller så är ni för extrema helt enkelt.

Jag har ställt de på 25% volym och eq:at nedåt 1-7 dB för att få en "rät linje" 15-80Hz i 75 dB.

Stereon drar jag upp till -20 dB (antar från ref läge) och då mullrar vissa bas scener så det fladder i brallor och soffan vibrerar. På 0 dB volym är det inte möjligt att lyssna längre för det är FÖR högt över hela registret, skär nästan i öronen och då av volymen inte missljud.

Har inga extrema saker men det är löjligt bra tryck då. Skulle jag sätta basarna på t ex 60% och köra 0 dB på slutsteget så går det inte att vara i rummet vid explosioner etc helt enkelt.

Möjligt att ob 13 u är bättre på pappret men i verklig applikation används det verkligen i så fall ?

Fast det är väl som med bilar, man vill ha headroom som inte kan utnyttjas. Förstår det bättre dock då jag har nästan 400 hk i bilen men ingenstans man kan gasa typ :( OT iofs.

Postad 17 October 2012 - 06:21

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Jag har läst det du skrivit nu och det jag funderade över var djupet mest. Det verkar som att det saknades infrabas, vilket är synd på en så dyr pjäs...

Men å andra sidan så kostar den väl fortfarande mindre än dd10+ och den spelar nog inte ens ner till 20 i anständig volym om än att den är otroligt imponerande för sin storlek :)

Kreisel subben är ju byggd för att kompensera monitorer i basregistret.

Den spelar enligt mig 100% på den biten, dock är den inte byggd för den djupaste infran, och presterar ju då inte heller där.

Därför vill jag se om Earthquaken, SVS SB, eller Sunfire, eller annan modell kan tillgodose mina behov ännu bättre.

Ska ju senare köra med dubbla subbar och iom det så kommer ju prestandan/infran att öka...

Postad 17 October 2012 - 07:07

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
man måste även ta med rummet i bakhuvudet när man ens diskuterar subbar och hur de presterar, oavsett stamtavla.
det är stor skillnad på 20kvm och 50kvm när vi pratar bas.

vissa behöver 4st jätte 12:or och vissa klarar sig med 2st dd15, allt hänger på rummet.

Redigerat av robert293, 17 October 2012 - 07:09.

Postad 17 October 2012 - 07:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Volymreglaget är rätt intetsägande har jag märkt. varför? När jag testade mina magnepan 3.6 på 0db var det som att spela mina viennor på -20 ungefär :D

Postad 17 October 2012 - 07:31

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Måste vara sanslösa volymer ni lyssnar på. Antingen visar mina dB mätare fel eller så är ni för extrema helt enkelt.

Jag har ställt de på 25% volym och eq:at nedåt 1-7 dB för att få en "rät linje" 15-80Hz i 75 dB.

Stereon drar jag upp till -20 dB (antar från ref läge) och då mullrar vissa bas scener så det fladder i brallor och soffan vibrerar. På 0 dB volym är det inte möjligt att lyssna längre för det är FÖR högt över hela registret, skär nästan i öronen och då av volymen inte missljud.

Har inga extrema saker men det är löjligt bra tryck då. Skulle jag sätta basarna på t ex 60% och köra 0 dB på slutsteget så går det inte att vara i rummet vid explosioner etc helt enkelt.

Möjligt att ob 13 u är bättre på pappret men i verklig applikation används det verkligen i så fall ?

Fast det är väl som med bilar, man vill ha headroom som inte kan utnyttjas. Förstår det bättre dock då jag har nästan 400 hk i bilen men ingenstans man kan gasa typ :( OT iofs.

Det är inte extrema volymer. Dock, skulle jag lyssna lika högt i mitt vardagsrum så skulle jag få tinnitus. Som jag skrev, efter akustikbehandlingen så kan jag lyssna på högre volym då ljudet inte blir lika vasst & påträngande. jag lyssnar på högre än -20 på min Onkyo & det är med lättdrivna högtalare. Har en rak kurva på +- någon dB över hela basregistret, ingen boost någonstans.

Han som köpte PB:n av mig har inte samma problem med portshuffning, men han har inte lika behandlat rum heller. Spelar inte lika högt.

Sen i IRL-mätningar, frifälts, så spelar PB13 högt (!). Så det är inga papperssiffror inte.

man måste även ta med rummet i bakhuvudet när man ens diskuterar subbar och hur de presterar, oavsett stamtavla.

vissa behöver 4st jätte 12:or och vissa klarar sig med 2st dd15, allt hänger på rummet.

Exakt, precis vad jag skrev om ovan.

Volymreglaget är rätt intetsägande har jag märkt. varför? När jag testade mina magnepan 3.6 på 0db var det som att spela mina viennor på -20 ungefär :D

Volymreglaget är HELT intetsägande som du är inne på. SVS fick mail om att deras steg ev skulle vara defekta när de släppte nya DSP-steget. Detta pga att man var tvungen att använda mycket högre "grundvolym" på steget jämfört med det analoga. Max-SPL var dock lika högt när du väl maxade stegen. Skalorna gick bara inte att jämföra mot varandra. DSP-steget ökar mer på slutet än analoga.

Postad 17 October 2012 - 08:06

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Ja har du inte kalibrerat så säger det ju såklart inget.

Postad 17 October 2012 - 16:38

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Jag har ungefär 60kvm (om man räknar kök & vardagsrum) på nedervåningen där jag tänkt att ha mitt kommande system, vardagsrummet sitter ihop med köket, en trappa upp till övervåningen är placerad mitt emellan rummen, så inga väggar eller liknande emellan ytorna. Har även en stor hall och en mindre toalett på nedre plan, men där behövs inget ljud :)

Kreisel DXD-12012 fyllde utan problem denna area, men två st skadar ju inte.

Dock ska jag som sagt testa andra subbar innan jag gör slag i saken.

Drömduon är för mig två st Velodyne DD18+, men detta tycker jag helt enkelt blir för dyrt.

Redigerat av EtageMedia, 17 October 2012 - 16:42.

Postad 17 October 2012 - 16:51

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Du får tänka på att personen/personerna ifråga inte ens har hört eller lyssnat på en DD15, utan utgår bara efter vad dom tror, och eftersom denna person "portshuffade" (spelade mer än basen klarar av) sin PB13 ,så tror han iom att Velodyne DD15 enligt tester inte mäktar med lika mkt som PB13 gör, att resultatet med två st sådana subbar inte skulle göra han nöjd.

Det han inte vet då han inte ens testat dessa, är ju att dom kanske spelar lika starkt eller minimalt lägre, men baskvaliteten isig kanske levererat bra mkt bättre än SVS:en, inga portshuffs-missljud, mer nyanser i basen osv osv..

Detta tänker "sådana personer" inte på, utan eftersom SVS (i detta fallet) är "godkänt" i umgängeskretsen och enligt flertalet tester presterar "bäst" dvs klarar av att spela ett par db högre än motståndarna, så tror man blint att den subben är bäst.

Jag skulle tippa på att om vederbörande folk verkligen fått lyssna på en eller ett par bra inställda Velodyne tex, så hade uppfattningen ändrats ganska markant. (dock säkerligen inte erkänts...)

Postad 17 October 2012 - 17:27

Unregistered27d7f146
  • Unregistered27d7f146
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Du får tänka på att personen/personerna ifråga inte ens har hört eller lyssnat på en DD15, utan utgår bara efter vad dom tror, och eftersom denna person "portshuffade" (spelade mer än basen klarar av) sin PB13 ,så tror han iom att Velodyne DD15 enligt tester inte mäktar med lika mkt som PB13 gör, att resultatet med två st sådana subbar inte skulle göra han nöjd.

Det han inte vet då han inte ens testat dessa, är ju att dom kanske spelar lika starkt eller minimalt lägre, men baskvaliteten isig kanske levererat bra mkt bättre än SVS:en, inga portshuffs-missljud, mer nyanser i basen osv osv..

Detta tänker "sådana personer" inte på, utan eftersom SVS (i detta fallet) är "godkänt" i umgängeskretsen och enligt flertalet tester presterar "bäst" dvs klarar av att spela ett par db högre än motståndarna, så tror man blint att den subben är bäst.

Jag skulle tippa på att om vederbörande folk verkligen fått lyssna på en eller ett par bra inställda Velodyne tex, så hade uppfattningen ändrats ganska markant. (dock säkerligen inte erkänts...)

Inte för att vara sån men du är ju exakt likadan fast med annat märke :)

Redigerat av Unregistered27d7f146, 17 October 2012 - 17:34.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.