Jag tror dock han är mer än det och därför ifrågasätter jag delar av hans påståenden.
Så om jag inte är mer än det, så antar jag att du inte ifrågasätter delar av mina påståenden?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
18 relaterade trådar
Postad 15 May 2013 - 13:55
Så om jag inte är mer än det, så antar jag att du inte ifrågasätter delar av mina påståenden? Postad 15 May 2013 - 16:48
Har det kommit några skarpa demo-enheter till någon återförsäljare ännu eller ?
Postad 15 May 2013 - 16:59 Hej Gubbas83, Här kommer svar från USA och lite mer teknisk info. As for your question, the computer side would have a USB dongle, on Stage, the electronics are internal (if the wireless option is installed). It is based upon the CS85xx family of Si from TI. What may not be clear based upon the prototypes you have seen is that we have designed the enclosure of the electronics side of Stage so that it is modular. The input section (where the DAC, filters, attenuator and I/O connectors are located) is in a panel that can be changed on the back of the enclosure. I will send some renderings when I have them ready. The front of the electronics enclosure is also a separate panel and that is where the user interface (switches and LEDs) are located. This too can be changed out depending upon the feature set. The idea is that the amplifier, base and top cover are the same across many different versions of the electronics (power entry, speaker cable connections, heat sink, etcetera) but since there will be different configurations for user features, we made some aspects modular. This will allow us to evolve the design over time. M.V.H Göran, Runt Ljud Distributör för HRT (Music Streamer), DSPeaker m.m. Postad 15 May 2013 - 18:22 Är det bara ifrågasatt du vill bli kan du alltid räkna med mig. Skämt åsido, men du förstår säkert när du läser dina egna inlägg att folk kanske undrar i alla fall. Sedan har det, i alla fall för min del, ingen som helst berydelse. Man lyssnar väl rimligtvis innan man köper. Då så antingen delar man din entusiasm, eller också inte. Simple as that! Postad 15 May 2013 - 18:54
Du får tycka, tro och spekulera hur mycket du vill. Bryr mig inte. Men kommer försvara mina teser, precis som säkert du gör, istället för att bara hävda att nån kanske tror och tycker något baserat på det ena och andra etc. Det sagt, låt oss nu fortsätta fokusera på HRT Stage och inte vad ev. folk skulle tro eller tycka baserat på vad jag skriver. De kan säkert dra sina egna slutsatser själva, istället för att du skall göra det åt dom.
Exakt! Ser fram emot dina intryck när du fått hört systemet irl. Du måste vara väldigt nyfiken, såsom du följer denna tråd. Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 15 May 2013 - 18:56. Postad 15 May 2013 - 21:02 Nu är jag inte med alls? Tror du missförstod mig. Noterade de lite bryska inläggen ovan och försökte vara lite lustig. Lyckades visst sådär. Postad 15 May 2013 - 21:18
Äh, det är lugnt. Låt oss vända blad och gå vidare. Nu vill jag prata mer om Stage. Stage. Stage. Det är det jag är nyfiken på, är inte du? Postad 15 May 2013 - 21:44 Jo skall bli kul att höra. Hoppas min favorithandlare väljer att ta in dem. Kan förstås tänka mig att det kan dröja. Verkar ju vara hyfsat intresse och HRT är väl inget jätteföretag. Men är det så gott som ni som hört dem säger är det ju värt väntan. Postad 16 May 2013 - 07:57
Så tanken är att man också skall kunna uppgradera systemet i framtiden, t ex ev. förstärkare och/eller DAC? Postad 16 May 2013 - 08:17 Känns väl inte direkt som att en sådan uppgradering borde vara av något större intresse för de som är intresserade av detta paket. Vill man gärna kunna uppgradera så måste det vara vettigare att köpa lösa delar som man kan byta ut när man känner för det (och då även högtalarna). Postad 16 May 2013 - 08:29 Håller med. Fast nog måste det väl gå att "uppgradera" Stage med vad kringutrustning man vill på samma sätt som alla andra system. Har liksom lite svårt att tänka mig att förstärkaren eller dacen på något sätt är unika för Stage. Det som är det "unika" för Stage måste ju vara att man fått sån sprutt ur så små burkar. Postad 16 May 2013 - 10:05
Fast det är ju just detta som är poängen med hela systemet så vitt jag förstått, att det är utvecklat som ett matchat system, från DAC via försteg/slutsteg, högtalarkablage och högtalare. Att sedan kunna uppgradera/bygga på just dessa delar "innanför ekosystemet" tycker jag iofs är väldigt intressant och helt rätt i tiden. Postad 16 May 2013 - 10:20 Du har fortfarande inte förklarat vad denna "matchning" innebär, och vilka eventuella fördelar den har jämfört med att köpa separata delar. Postad 16 May 2013 - 11:27 Det är ju för all del smidigt att kunna montera i och ur olika moduler i befintlig låda. Men i mina ögon (och kanske öron) är det själva högtalaren som är det märkvärdiga med Stage. Har man tex. redan förstärkare och övrig utrustning vore det ju perfekt om man kunde köpa dessa löst. Inte minst till en hembiosetup. Och vad gäller eventuell matchning, inte kan väl den lilla billiga inbyggda förstärkaren vara bättre än allt annat på marknaden. Nä, om Stagehögtalarna levererar vad den lyriska skaran fans säger vill jag nog hellre kunna köpa bara dessa fantastiska burkar, och styckvis. Postad 16 May 2013 - 12:07
För jag vet nog lika lite som du vad som döljer sig bakom skalet och matchningen, mer än att jag hört det i mitt hem direkt emot mitt eget system bestående av separata delar.
Att det bara är högtalaren som gör Stage till Stage får ju du stå för, det håller nog inte utvecklaren och konstruktören med om. Att de utgör en stor del av slutresultatet är nog helt klart, hur stor har jag dock ingen aning om. Det vet nog bara konstruktören. Vad högtalarna ensamma hade kunnat göra med annan DAC, annat försteg/slutsteg och/eller högtalarkablage kan vi nog kanske bara spekulera om så här långt. Att på sikt skruva isär systemet för att göra någon alternativ lösning för att få ljud ur högtalarna, tycker jag känns lite overkill och är inte säker på att det hade varit optimalt ur någon synpunkt, såvida man inte är väldigt skicklig ingenjör i ämnet. Postad 16 May 2013 - 13:56 Enligt Ingvar Öhman skall det ju inte finnas någon DSP, och förstärkaren tydligen en vanlig 70W ab konstruktion. Din gissning är naturligtvis lika god som min men för mig verkar det som en vanlig, men rätt häftig högtalare helt enkelt. Om man sedan måste vara en skicklig konstruktör för att koppla upp dem mot en vanlig förstärkare förstår jag inte hur det i så fall hänger ihop. En högtalare är en högtalare. Två tåtar skall kopplas in i ett förstärkeri. Min poäng var helt enkelt att det vore trevligt om de som System Audio erbjöd dessa högtalare löst och styckvis. Ja, om det inte nu är som du säger att matchningen mot övrig elektronik är en avgörande faktor för resultatet. Postad 16 May 2013 - 14:12
Det har jag en känsla av att det är, men, som sagt, det är bara spekulation. Postad 16 May 2013 - 17:45
Spekulation var fel ordval här. Ursäkta. Jag menar snarare "mitt intryck, baserat på vad utvecklaren sagt, är". Utvecklaren igen: "The whole concept behind Stage is to achieve the highest possible ROI (return on investment) and that means using the best materials for the task at hand with no bias or prejudice. Stage is a system approach where the sum of the parts is (hopefully) greater than each individual piece would otherwise contribute. Stage breaks no rules of physics, but Stage does push things to the limits. As I mentioned earlier, it is up to each person to like, dislike or have no opinion on the 'sound' of this or any system. I simply want to be certain that accurate information is presented and as much bias is removed as is possible. Too often, audio becomes personal and people hold onto their beliefs despite evidence to the contrary. I make no representation that Stage is perfect, it isn't, no system is. We simply hope that Stage represents a high performance solution at a price that makes it available to a wider range of end users." PS: Spekulera kan man väl alltid, sedan huruvida det funkar mot sakliga argument är ju en annan sak. Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 16 May 2013 - 17:57. Postad 16 May 2013 - 18:12 Sakliga argument? Texten ovan är inga sakliga argument utan en beskrivning av teknikerns målsättning och ambition med systemet. De svar de gett i tidigare inlägg har däremot varit högst sakliga och vittnar om stor öppenhet och allmänt trevlig inställning gentemot intresserade människor. Lite härlig pionjäranda verkar råda på den fabriken. Postad 16 May 2013 - 18:35 PS:at under det inlägget kunde det tolkas så. Sorry spekulerade fel. Postad 16 May 2013 - 19:22
Den är en del av systemet, sett till att totalt sett hamna på en prislapp under 10.000:-. Hur stor roll den spelar? Vet ej, i detta fall. Vad tror du? Postad 16 May 2013 - 19:28
antagligen den billigaste kabel de kunde hitta för att prislappen ska bli under 10000 kr Postad 16 May 2013 - 19:41
Och nog den nivån de kunde lägga på kabeln utan att underminera resten av systemet. Jag tror verkligen Stage handlar om en absolut optimal balans mellan alla de komponenter som är involverade. Postad 16 May 2013 - 20:02 Det är väldigt mycket tro, och i princip ingen objektiv information, från din sida. Varför du försöker övertyga alla om att Stage är ett bra system kan man bara spekulera om, men nån baktanke finns förmodligen. Postad 16 May 2013 - 20:04
Nej, det är vad HRT säger. Skall vi tro HRT i detta fall eller dig? Postad 16 May 2013 - 20:11 Du skrev "Jag tror verkligen Stage handlar om en absolut optimal balans mellan alla de komponenter som är involverade.". Menar du nu att HRT har gjort detta uttalande? Redigerat av megagurka, 16 May 2013 - 20:11. Postad 16 May 2013 - 20:20
Ja för den som har övertygelsen att ens objektivitet starkt kan påverkas av förutfattade meningar har det nog aldrig varit mer kört.
Efter dessa översvallande ömdömen, och innantilluppläsmingar ur tillverkarens info, lär vi ju aldrig få veta hur Stage verkligen låter. Sabla placebo! Obs! Detta inlägg var ett skämt. Postad 16 May 2013 - 20:20
Ska verkligen bli intressant att se vad detta system går för, Annars åker det ut på hifimagasinet på en gång !
Postad 16 May 2013 - 21:11
Det skulle naturligtvis medföljt kabellyftare som är exakt anpassade till resten av komponenterna!
Återstår å höra hur detta kommer att ljuda! Ska nog lägga en beställning. Är ingen ingenjör, ingen som sprider reklam och är en smula dyslektisk. Postad 16 May 2013 - 21:26 Nja, det är otroligt mycket enklare och bättre att kompensera för detta digitalt. Helst innan nån analog omvandling skett. Själv tycker jag aktiva system med DSP (t ex XTZ MH-800) och helst kalibrering är mycket mer intressanta. Ja, att kunna dimensionera förstärkaren efter högtalarens begränsningar kan ge en viss kostnadsbesparing. Olyssnat? Postad 17 May 2013 - 05:22 Tycker det är märkligt att du inte förstår att din enorma ensidighet gör många mycket misstänksamma. Inlägg som du uppfattar som stödjande för systemet hyllar du direkt och utan minsta reservation medan sådant som du uppfattar som ifrågasättande eller negativt skall "brytas ned" eller krävas på "belägg". Spekulationer som du ser som positiva för systemet är ok (minst sagt) medan ifrågasättande spekulationer skall hållas borta från tråden. Det lockar ju inte direkt att senare diskutera hur det här låter såvida man inte är helt utan kritiska synpunkter.På samma sätt vägrar du att inse att Hrts produkter tidigare har hypats på forumet (svarar bara "har du belägg" utan att vilja ta åt dig och värdera frågan). Tycker du verkligen att det är märkligt att många ser dig som "köpt"? Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 May 2013 - 05:23. Postad 17 May 2013 - 07:26
Hur stor andel av läsarna av denna tråd tror du är misstänksamma över vad du kallar min enorma ensidighet? 20%, 40%, 50%, kanske 80%? Om du rannsakar dig själv lite, hur många individer, förutom du själv, upprepar detta mantra i ett till synes outtröttligt manér, eller du är någon slags åsiktspolis?
Det är väl snarare så att inlägg som jag tycker rimmar med det jag upplevt bekräftas, och inlägg som jag inte tycker rimmar med det jag upplevt ifrågasätts och försöker fördjupas i? När det sedan handlar om att argumentera mot mig när man inte hört systemet, så blir det ju väldigt konstigt, håller du inte med?
Har du några exempel på sådana inlägg som jag menat skall hållas borta från tråden?
Du får diskutera hur mycket du vill, men kom med sakliga argument, inte bara massa kontinuerliga inlägg om att jag hypar produkter, gör reklam och är köpt. Om det besvärar dig, lägg energi på andra trådar och låt bli att läsa mina inlägg, eftersom de uppenbarligen gör dig väldigt frustrerad?
Redigerat av par-joha, 17 May 2013 - 07:28.
Postad 17 May 2013 - 12:19 Diskutera, ja. Det är bra. Gör då det. Och be inte andra komma med "sakliga argument" när du själv undviker det. Jag börjar bli rejält trött på hela den här tråden, med ständiga rapporteringar av inlägg från olika håll. Skärp er. Sen undrar jag för att gå ontopic: Var finns närmsta provlyssningsställe i regionen Karlstad? Någon som vet? Dessa måste man ju bara lyssna till! I försäljningsbladet jag sett står det bl.a: " Tänk om du kunde köpa ett High-End HiFi system för ca 9.500 kr som låter lika bra som ett ljudsystem för 50.000-200.000 kr och dessutom är uppgraderingsbart med moduler! " Jag personligen får direkt dåliga vibbar av sådant "säljsnack". Givetvis kan inte HRT Stage för ca 9500:- ens komma i närheten av ett system för 50 000:-, ännu längre ifrån lär de hamna om vi tar ett system för 200 000:-. Men jag kan ha fel, då jag inte lyssnat på dessa. Men det gör jag mer än gärna. Vad man däremot kan(bör) spekulera kring är hur prestandan står sig mot andra system för kring 10k. Att jämföra system för 10k mot system för 200k är att skjuta sig själv i foten och givetvis kommer man få "mothugg" av individer som är skeptiska. Redigerat av Falcy, 17 May 2013 - 12:20. Postad 17 May 2013 - 13:13 Hej Falcy, En av anledningarna till varför marknadsföringen fokuserat kring beloppet 50.000 kr – 150.000 kr är att under sista CES mässan i Las Vegas så premiärspelade STAGE under en initial period med skynke för systemet. Branschfolk fick gissa vad de trodde att det kostade och där gissades det mellan 5.000 USD-15.000 USD. Att använda kursen 1 USD= 10 kr är rätt vanlig som tumregel i konsumentelektronikbranschen när man skall räkna om ett konsumentpris inkl. transport, försäkring, tull och moms m.m. M.V.H Göran, Runt Ljud Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m. Postad 17 May 2013 - 13:40
Det är väl iofs lite tveksamt om marknadsföringen kring denna produkt är förenlig med marknadsföringslagen: http://www.konsument...dsforingslagen/ Vilseledande reklam eller är det fakta? Känns inte som gissningarna är så faktabaserade... Postad 17 May 2013 - 13:41 Hej Göran, Du kanske vet om dessa högtalare kommer att erbjudas lösa i framtiden? Ser nämligen att de kunde bli trevliga i ett hembiosystem, eller kanske bara i ett befintligt stereosystem. System Audio säljer tex.sina produkter styckvis, och detta i prisklasser som borde ligga i paritet med Stage-högtalarna. Däremot ser jag inte att tex. min sons Saxo 10, eller ens Aura 10 riktigt kan mäta sig med utrustning i de prisklasser ni menar att Stage kan konkurrera. Så, som sagt, vore trevligt om de i framtiden gick att köpa lösa. Redigerat av laddie15, 17 May 2013 - 14:00. Postad 17 May 2013 - 14:25 Jag bor i Karlstad och har väl ett system som i nypris ligger runt 200K. Vi kan ju jämföra. Postad 17 May 2013 - 16:31 Det där är självklart inget att dra slutsatser av. Som när Dynavoice M85 (ca 3000 kr tror jag då) demades för några år sedan och folk gissade att de kostade 10-15000 kr. Marknadsföring inget annat... Postad 17 May 2013 - 17:14 Ok, tack för svaret. Det gör väl inte saken direkt bättre dock. Vilseledande marknadsföring kan man ju lätt tolka det. Du/ni får mer än gärna skicka ut ett testexemplar till mig som jag kan utvärdera för MHBs räkning. Kanske t.om i samarbete med Herr Karlsson nedan, då han tydligen har ett väldigt kompetent system. Vågar ni? Ligger ju även i ert intresse om grejerna verkligen är så här bra som ni påstår, så vågar ni stå för det, så skickar ni ut ett testex. Vet du förresten var jag kan få tag i detta system, så nära Karlstad som möjligt? Tycker ändå att man bör jämföra system i samma prisklass, är det så att HRT har lyckats med något otroligt bra, så är det inte fel att jämföra med högre prisklasser heller iofs. Men marknadsföringen gör att man blir otroligt skeptisk.
Redigerat av Falcy, 17 May 2013 - 17:14. Postad 17 May 2013 - 17:19
Tack Falcy för att du har ambition att räta ut saker och ting i denna emellanåt urspårande tråd. Jag vill gärna bidra till denna tråd så bra och sakligt som möjligt, utan att bli stämplad som marknadsförare. Kan du ge mig några exempel från trådhistoriken där jag undviker sakliga argument, så att jag kan bli en bättre trådpostare i ämnet? Tack på förhand, och trevlig helg!
Håller med till 101%.
iMats, du bör gå vidare med detta. Kan finnas guld vid slutet av regnbågen. Postad 17 May 2013 - 17:39
Mitt ligger väl i den pris klassen med så jag erbjuder samma som karlsson. Redigerat av robert293, 17 May 2013 - 17:40. Postad 17 May 2013 - 18:19
Varför har ni hakat upp er på detta med 200.000:-? Jag har definitivt inte gjort det. Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 17 May 2013 - 18:22. Postad 17 May 2013 - 18:25
ganska roligt att man marknadsför sin produkt att det ska spela i den prisklassen för att några människor trodde att det kostade så och inte ens jämfört med ett system som kostar mellan 50k - 150k Hoppas importören skickar ett system till Falcy och MKarlsson så stage verkligen får testas mot ett system i den prisklassen :-) Postad 17 May 2013 - 18:47 Det är en del av försäljningsargumentet. Därför. Man jämför system mellan 50 000:- upp till 200 000:- och jag har svårt att se att dessa talare skulle kunna bräcka grejer ens för 50 000:-. Men jag väntar på testexemplar... Postad 17 May 2013 - 18:48
Vilka hifi-butiker finns i Karlstad?
Var bor du? Postad 17 May 2013 - 18:50 De jag känner till på rak arm är HiFi Klubben och HiFi-Punkten. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |