https://www.youtube.com/watch?v=7qxUQ7E6hOo
Star Wars 7 regisseras av J J Abrams. Premiär 2015
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
98:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 07 december 2015 - 18:24
Idag tillkännagavs åldersgränsen för Star Wars Episode VII: The Force Awakens i Storbritannien.
Det svärs visst i filmen, bland annat upprepas "Hell" och "Damn" och i vissa förhörsscener används Kraften (!)
Oj.
Därav beslutet att filmen får åldersgränsen 12 år.
Filmen lämnades dock orörd vad gäller klipp.
Postad 08 december 2015 - 07:59

Postad 08 december 2015 - 08:43
Ja det var ju verkligen hemska svordomar
ibland undrar man ifall vi lever kvar på 1500-talet.
Inte ännu, men vi har satt siktet och är på väg tillbaks i full fart.
Postad 08 december 2015 - 09:00
Ja tänk er om en 11-åring skulle råka höra ordet "hell"...den ungen är tokrökt för resten av sitt liv. Knark, in och ut från anstalter osv, osv.
Redigerat av pacman, 08 december 2015 - 09:00.
Postad 08 december 2015 - 09:45
Idag tillkännagavs åldersgränsen för Star Wars Episode VII: The Force Awakens i Storbritannien.
Det svärs visst i filmen, bland annat upprepas "Hell" och "Damn" och i vissa förhörsscener används Kraften (!)
Oj.
Därav beslutet att filmen får åldersgränsen 12 år.
Filmen lämnades dock orörd vad gäller klipp.
12?
Postad 08 december 2015 - 10:47
Läste någonstans att det inte kommer att visas innan då dom var oroliga för att det skulle komma ut någon fulkopia på nätet. Nu hittar jag dock inte vart jag läste det.
Postad 08 december 2015 - 10:55
Ja, det säger ju sig nästan självt orsaken till det.
Hemlighetsmakeriet har ju varit rekordstort för denna film och dom vet ju vad som händer så fort dom skickar ut s.k. "screeners" eller har slutna visningar.
Dan efter brukar dom finnas att meta upp i gratisbukten
Postad 08 december 2015 - 10:59
Tydligen har även inspelningen av Rogue One påbörjats förra veckan:
https://www.starwars...e-maldives.html
Postad 08 december 2015 - 11:26
Vad har ändrats? Kommer disney göra så här inför varje film?
Inga recensioner brukar betyda kalkon i vanliga fall.
Redigerat av budwhite, 08 december 2015 - 11:28.
Postad 08 december 2015 - 11:30
Läste någonstans att det inte kommer att visas innan då dom var oroliga för att det skulle komma ut någon fulkopia på nätet. Nu hittar jag dock inte vart jag läste det.
Jag hörde en något irriterad recensent på radion häromdagen berätta att de skulle få se filmen först 18 december, alltså två dagar efter den svenska premiären.
Det låter märkligt att press/recensentvisningen av filmen ska ske två dagar efter att vem som helst i Sverige kan se den.
12?
... som redan nämnts: Storbritannien. Det skrev jag i inlägget
I Sverige är åldersgränsen 11 år, så du behöver inte vara orolig, du kommer in
Postad 08 december 2015 - 11:34
Jag hörde en något irriterad recensent på radion häromdagen berätta att de skulle få se filmen först 18 december, alltså två dagar efter den svenska premiären.
Det låter märkligt att press/recensentvisningen av filmen ska ske två dagar efter att vem som helst i Sverige kan se den.
Hänger nog ihop med att stora delar av världen inte får se filmen fören den 18:e. De vill inte spoila den eller skrämma bort publiken från de premiärerna.
Postad 08 december 2015 - 11:38
Hänger nog ihop med att stora delar av världen inte får se filmen fören den 18:e. De vill inte spoila den eller skrämma bort publiken från de premiärerna.
Kommer ju online-recensioner innan eftertexterna på den allra första visningen ens är slut så hur ska de kunna hindra det?
Postad 08 december 2015 - 11:51
Jag har valt att se filmen på förmiddagen den första gången jag ser den, just av den anledningen... att slippa alla spoilers som kommer att dyka upp.
... vem vet, jag är kanske en av de som spoilar, f'låt, recenserar ska det vara, här den 16 december
Postad 08 december 2015 - 13:06
Kommer ju online-recensioner innan eftertexterna på den allra första visningen ens är slut så hur ska de kunna hindra det?
Ptja, det handlade ju i det fallet om tryckta/proffs-recensioner.
Amatör/Entusiaster/online-recensenter som är oberoende är fria att säga sitt, när de vill. Du får också skriva vad du tyckte om filmen här i forumet, men använd gärna spoiler-taggar för de som inte hunnit se filmen.
Däremot Aftonbladet(ok, de är också amatörer), dagstidningar och TV-recensenter får nog snällt hålla sig till den 18:e.
Postad 08 december 2015 - 23:11
Tydligen har även inspelningen av Rogue One påbörjats förra veckan:
Vad fan..(förlåt ungdomar)...är det? Är det nästa Star Wars-film eller är det en sidoberättelse?
Postad 08 december 2015 - 23:17
Om jag inte minns helt fel så är det en fristående historia som utspelar sig precis innan episod 4.
Handlar om rebellerna som stal ritningarna till dödsstjärnan tror jag...
Postad 09 december 2015 - 07:28
Om jag inte minns helt fel så är det en fristående historia som utspelar sig precis innan episod 4.
Handlar om rebellerna som stal ritningarna till dödsstjärnan tror jag...
Yes, den är en av de flera fristående filmerna (som brandas som "Anthology" istället för "Episode") som är planerade.
Och handlingen har du även rätt om, sen ska det ju även göras en film som handlar om en ung Han Solo och hans resa fram till originalfilmerna.
Här är en läckt teaser trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=eIJuoS4cqVw
Postad 09 december 2015 - 07:32
Här är lite mer info om Rogue One och cast-listan.
Lite kul att se Whitaker och Mikkelsen i en Star Wars film
https://www.youtube.com/watch?v=aVO4H_RQrrw
Postad 09 december 2015 - 08:20
Yes, den är en av de flera fristående filmerna (som brandas som "Anthology" istället för "Episode") som är planerade.
Detta har jag missat helt.
Så det är "riktiga" filmer som kommer att få biopremiär alltså?
Postad 09 december 2015 - 09:08
Postad 09 december 2015 - 09:09
Detta har jag missat helt.
Så det är "riktiga" filmer som kommer att få biopremiär alltså?
Ja, Rogue One har premiär Dec 2016.
Postad 09 december 2015 - 09:16
Ja, det ska komma en Star Wars relaterad film varje år under lång framtid. Samma som Marvel och DC håller på med
Det är nästan så att man drar en suck och får en något konservativ tanke om att det kanske blir för mycket Star Wars i framtiden? Betänk oss som har levt större delen av livet med extremt långa intervall mellan filmerna! Det är ju knappast så att man sitter och gråter av lättnad när det kommer en film om året...
Sen kan man undra hur mycket man kan klämma ut av händelserna mellan filmerna, med tanka på alla animerade TV-serier de spottar ur sig? Kan vi inte gå framåt eller köra parallella händelselinjer istället?
Postad 09 december 2015 - 09:24
Det är nästan så att man drar en suck och får en något konservativ tanke om att det kanske blir för mycket Star Wars i framtiden? Betänk oss som har levt större delen av livet med extremt långa intervall mellan filmerna! Det är ju knappast så att man sitter och gråter av lättnad när det kommer en film om året...
Jag tänkte precis samma sak.
Missförstå mig rätt, jag älskar Star Wars, men det har känts mer exklusivt när filmerna spänner över en lång tidsperiod. Jag såg ju Star Wars på bio 1977 liksom
Postad 09 december 2015 - 09:35
Ett bra trick: om ni tycker det blir för många filmer - se inte alla filmerna, håll er till Episode-filmerna så blir det ~2 år mellan dem.
Postad 09 december 2015 - 11:07
Klart det kommer bli en massa bottennapp. Förr i tiden krävdes det ett bra script etc innan projekt godkändes. Nu så planeras det för 10 uppföljare direkt
Postad 09 december 2015 - 12:15
Hade tänkt att kolla på alla 6 filmer innan jag ser 7an nästa vecka men känns inte som jag kommer göra det.
När det begav sig såg jag inte ens färdigt Ep.2 och struntade i Ep. 3 eftersom jag var så himla besviken...
Är det nån id'e att ge sig på dessa filmer eller gör jag bäst i att bara kolla orginalfilmerna innan Ep.7 ?
Redigerat av beat_strandh, 09 december 2015 - 12:16.
Postad 09 december 2015 - 12:18
Originalfilmerna är ju de som föregår de kommande, så de ska man nog se.
Postad 09 december 2015 - 12:20
Så bättre för varje film imo, så ge 2an och 3an en chans tycker jag.
Postad 09 december 2015 - 12:31
Originalfilmerna är ju de som föregår de kommande, så de ska man nog se.
Orginalfilmerna har jag sett många många ggr. Kanske inte framgick i mitt inlägg

Själv tyckte jag Ep 1 var rätt kass, Ep 2 klart bättre och 3an den bästa av de 3 nya.
Så bättre för varje film imo, så ge 2an och 3an en chans tycker jag.
Då kanske jag ger 3an en chans... 2an såg jag ändå ganska mycket av. Tror jag somnade mot slutet och orkade aldrig se om eftersom jag var så besviken
Postad 09 december 2015 - 12:51
Postad 09 december 2015 - 14:39
Varning (eller tips, beroende på hur du ser på saken) om en spoiler!
Låtlistan till filmens soundtrack (som släpps 18 dec) finns på flera ställen nu.
Titlarna avslöjar enligt uppgift delar av filmens handling. Nu vet du.
Postad 10 december 2015 - 15:42
Det är läskigt hur mycket jag ser fram emot den här filmen Även fast hypen är stor så tror jag att den kommer att leverera!
Postad 11 december 2015 - 12:57
Varning (eller tips, beroende på hur du ser på saken) om en spoiler!
Låtlistan till filmens soundtrack (som släpps 18 dec) finns på flera ställen nu.
Titlarna avslöjar enligt uppgift delar av filmens handling. Nu vet du.
+1
Det måste väl finnas fler här som jag som ännu inte sett en enda trailer/review eller liknande alls och vill spara mej till första gången jag ser filmen?
Postad 11 december 2015 - 14:17
+1
Det måste väl finnas fler här som jag som ännu inte sett en enda trailer/review eller liknande alls och vill spara mej till första gången jag ser filmen?
Äsch, innan Episod 1 släpptes 1999, så hade hela manuset läckt ut på nätet. Jag läste det. Vi snackar ju om en 16 år lång Star Wars-torka på den tiden!
Edit: Samt att e1 hade premiär 19 maj i USA och först 19 aug i Sverige, så hela filmen hann spoilas och komma ut illegalt innan den ens hade haft premiär!
Till Episod 2 hade de lärt sig och det var den första filmen som hade simultan världspremiär!
Redigerat av agpath, 11 december 2015 - 14:36.
Postad 12 december 2015 - 10:49
Äsch, innan Episod 1 släpptes 1999, så hade hela manuset läckt ut på nätet. Jag läste det. Vi snackar ju om en 16 år lång Star Wars-torka på den tiden!
Edit: Samt att e1 hade premiär 19 maj i USA och först 19 aug i Sverige, så hela filmen hann spoilas och komma ut illegalt innan den ens hade haft premiär!
Till Episod 2 hade de lärt sig och det var den första filmen som hade simultan världspremiär!
Jo så må det vara, men jag gör mitt bästa för att undvika det Jag tycker filmupplevelsen blir bättre ju mindre man vet om filmen
Postad 13 december 2015 - 14:24
Just det, det hade jag glömt, resten av USA får vänta till fredag och vi får se den redan på onsdag men först av alla är de på galapremiären i LA
Nu gäller det att undvika spoilers!
Postad 13 december 2015 - 18:56
Kommer bli en tuff vecka det här. Har biljetter till nästa söndag så nu är det en veckas Star Wars-celibat som gäller. (Kommer iofs kolla på originaltrilogin för att ladda)
Postad 14 december 2015 - 12:21
Jag behöver bara hålla ut till onsdag kl 1800 Tänkte undvika facebook osv för att inte "råka" få se på någon info från filmen!
Postad 14 december 2015 - 14:05
Såg idag att filmen är 2 tim 15 min lång. Trodde att den skulle vara längre. Att döma av trailern ser den ut att vara fullproppad med action, händelser, olika locations osv.
Det är nära nu men känns som en evighet till onsdag
Postad 14 december 2015 - 14:09
Såg idag att filmen är 2 tim 15 min lång. Trodde att den skulle vara längre. Att döma av trailern ser den ut att vara fullproppad med action, händelser, olika locations osv.
Det är nära nu men känns som en evighet till onsdag
Man kan nog lugnt räkna med att få längre versioner på den, iaf om dom kör vidare på Lucas gamla spår.
Extended Edition, Special Edition, 3D Edition, IMAX edition, samt diverse boxar
Postad 14 december 2015 - 22:54
Salongen som jag ska se filmen i på premiärdagen är i skrivande stund nästan tom!
25 platser av 179 är bokade.
En sån här film vill jag se i en fullsatt salong med en livlig publik.
2D är kanske inte så intressant längre...?
Det blir bättre när jag ska se den i IMAX-salongen nästa vecka, den visningen är redan i stort sett fullbokad.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar