Google Chromecast (gen 1)
1018 svar till detta ämne
Postad 31 juli 2014 - 11:58
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7 289 inlägg
Den har även en fjärr på Play
Nu kan man börja snacka om trådlös HDMI
Redigerat av Benkke, 31 juli 2014 - 12:07.
Postad 13 augusti 2014 - 16:26
allstars
-
allstars
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Hej!
Idag streamar jag film trådlöst från min NAS (Synology DS212j) till Playstation 3. Men nu funderar jag på att ersätta PS3:an med en Chromecast. Så, vet någon här om jag kan se filmer lagrade på NAS:en via en Chromecast?
Tacksam för svar!
//Jens
Ja, det går. På min Nexus 5 har jag appen BubbleUPNP där jag kan titta på filer från mitt bibliotek (NAS) och välja uppspelningskälla (ChromeCast) Detta fungerade klockrent imo.
Postad 13 augusti 2014 - 16:32
allstars
-
allstars
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Idag har jag en ATV3 och via den kopplat digitalt ljud till min receiever. Om jag skulle byta till en CC setup, hur får jag med mitt flerkanalsljud?
Teoretiskt genom att plugga in CC direkt i din reciever (HDMI), sedan vet jag dock inte vad den supportar vad gäller ljuduppspelning så kolla upp det först. Youtube, Netflix funkar från iDevices
PluralSight också, om man är inne på sånt.
Postad 16 augusti 2014 - 20:57
ducedo
-
ducedo
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Överväger starkt att köpa en och plugga in i min receiver för att streama lokalt lagrad film, musik (ej Spotify) och livematcher från obskyra sajter. Har dock sett någon varna för att prestandan på datorn kan påverka (Macbook Air 2011) och att man måste köra fullskärm på datorn för att få fullskärm på TV:n. Stämmer detta eller vore det ett bra köp för mina behov?
Postad 16 augusti 2014 - 21:08
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5 338 inlägg
Är lat i afton, stöder chromecast spotify connect? Eller ska göra inom kort?
Postad 17 augusti 2014 - 04:42
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Är lat i afton, stöder chromecast spotify connect? Eller ska göra inom kort?
nej på båda frågorna..
Postad 18 augusti 2014 - 08:36
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
Spoticast fanns för ett tag sen, togs dock bort.... http://www.swedroid....ran-play-store/
Postad 18 augusti 2014 - 10:17
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5 338 inlägg
nej på båda frågorna..
Okey då får man skaffa en billig android/hdmi sticka då och sätta i recivern, det bör väl funka (lite OT)
Postad 21 augusti 2014 - 22:10
mathiasdahl
-
mathiasdahl
-
Rookie
-
3 inlägg
Sveriges Radio via din ChromecastJag tröttnade på att SR inte har stöd för Chromecast så jag skrev en egen liten webbapp för att kunna kasta P1, P2 och P3 till Chromecast. Testa den här: http://klibb.com/sve...sradiocast.htmlJust nu fungerar det bara på desktopversionen av Google Chrome, men om och när webbläsarna i mobilen får en Google Cast-extension bör det fungera även där.
Postad 23 augusti 2014 - 18:39
Unregistered79193128
-
Unregistered79193128
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Någon som skrev i ett annat forum att TV4 Play kunde ses via Datorn till Chromecast. Kan någon här bekräfta det? Eftersom Chromecast inte ännu har stöd för TV4 app.
Postad 23 augusti 2014 - 19:57
ducedo
-
ducedo
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Någon som skrev i ett annat forum att TV4 Play kunde ses via Datorn till Chromecast. Kan någon här bekräfta det? Eftersom Chromecast inte ännu har stöd för TV4 app.
Testade nyss och antar att det är 'cast tab' som gäller. När jag slår till fullskärm så får jag problemet att det blir en svart rand längst upp på några cm och hela bilden flyttas ner så att ca 1/6 av bilden kommer utanför skärmen. Har även problem med att bilden laggar vilket är ett återkommande problem när man kör videor i 'cast tab' men där har jag blivit informerad att det beror på prestanda - vilket min MacBook Air inte riktigt kan skryta med. Verkar dock fungera utmärkt för vissa. Längst ner här har Andreas Liljendahl laddat upp en bild som påminner om mitt problem.
Redigerat av ducedo, 23 augusti 2014 - 19:58.
Postad 23 augusti 2014 - 23:55
Unregistered79193128
-
Unregistered79193128
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Testade nyss och antar att det är 'cast tab' som gäller.
När jag slår till fullskärm så får jag problemet att det blir en svart rand längst upp på några cm och hela bilden flyttas ner så att ca 1/6 av bilden kommer utanför skärmen. Har även problem med att bilden laggar vilket är ett återkommande problem när man kör videor i 'cast tab' men där har jag blivit informerad att det beror på prestanda - vilket min MacBook Air inte riktigt kan skryta med.
Verkar dock fungera utmärkt för vissa. Längst ner här har Andreas Liljendahl laddat upp en bild som påminner om mitt problem.
Okej. Tack för svar och att du testade  Jag är i ett "stadie" där jag försöker komma på vad som blir billigast med att se Cmore i höst eftersom Digital TV blir dyrt när jag vill se hela Sport paketet.
Postad 24 augusti 2014 - 13:34
Bond_007
-
Bond_007
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Tänkte höra om det är någon mer som har liknande problem som mig...
Jag får nämligen inte bilden att flyta när jag kollar på webbfilmer via CC. Blir alltid små microlagg vid ex. panoreringar. Inga större ryck man tillräckligt för att irritera. I övrigt fungerar bild och ljud bra! Kör då via Chrome och Google cast. Har testat alla upplösningar...från 480->720 men utan resultat. Youtube fungerar däremot bra!
Datorn jag använder är en i7 3ghz , win 8.1 och 16gb ram.
Kör jag däremot filmer/klipp via mobilen så rullar det på fint! Har testat både 720/1080p mkv samt streamat material från webben och det fungerar fint.
Så, hur kan det komma sig att en androidmobil klarar av att skicka hd-material till CC:n utan problem men inte en dator? Kanske finns det någon inst. i programvaran som jag har missat som kanske kan fixa detta?
Är ju egentligen inte några större problem med att köra via mobilen varje gång men det skulle vara bra att kunna använda datorn ibland också
Tacksam för alla tips/förslag!
Redigerat av Bond_007, 24 augusti 2014 - 13:36.
Postad 24 augusti 2014 - 15:07
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7 289 inlägg
Kör du via webbläsare blir det ryckigt, om du ser nåt som har egen castikon som Youtube eller Netflix går det inte via läsaren och rycker inte
Postad 24 augusti 2014 - 15:17
Bond_007
-
Bond_007
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Kör du via webbläsare blir det ryckigt, om du ser nåt som har egen castikon som Youtube eller Netflix går det inte via läsaren och rycker inte
Ok, det var ju tråkigt att höra... Har du någon aning om varför det blir så? Har försökt leta någon lösning och info om det på nätet men utan framgång... Kan man på något sätt köra via något program i windows genom att kopiera länken och spela upp den i någon spelare?
Postad 25 augusti 2014 - 16:00
vyrs
-
vyrs
-
Användare
-
-
131 inlägg
köpte chrome cast och testar google play Music. Är det någon mer än mig som har problem med den tjänsten ?, när jag startar play Music och kör till chrome cast så stannar musiken lite som den vill, ofta efter bara en låt från ett album eller mitt i.
Postad 26 augusti 2014 - 06:34
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
köpte chrome cast och testar google play Music. Är det någon mer än mig som har problem med den tjänsten ?, när jag startar play Music och kör till chrome cast så stannar musiken lite som den vill, ofta efter bara en låt från ett album eller mitt i.
Låter som du har dålig täckning, vart har du trådlösa modemet och hur långt är det till CC?
Postad 26 augusti 2014 - 07:29
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1 266 inlägg
Ok, det var ju tråkigt att höra...
Har du någon aning om varför det blir så? Har försökt leta någon lösning och info om det på nätet men utan framgång... Kan man på något sätt köra via något program i windows genom att kopiera länken och spela upp den i någon spelare?
Testa denna metoden: http://chromecasthel...t-vimeo-videos/Har fungerat för mig på siter som inte har inbyggt Chromecast-stöd, som t.ex Vimeo.
Postad 26 augusti 2014 - 08:02
Notwinnik
-
Notwinnik
-
Rookie
-
9 inlägg
Om man kör Viaplay med Ipad över Chromecast, fungerar undertexter då?
Hur är det med undertexter på Viaplay med Google Chrome och Chromecast?
Redigerat av Notwinnik, 26 augusti 2014 - 08:33.
Postad 26 augusti 2014 - 09:12
Bond_007
-
Bond_007
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Testa denna metoden: http://chromecasthel...t-vimeo-videos/ Har fungerat för mig på siter som inte har inbyggt Chromecast-stöd, som t.ex Vimeo.
Grymt! Nu flyter filmerna på som smör! Stort tack för hjälpen!
Postad 26 augusti 2014 - 09:38
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Måste bara tillägga att chromecast fungerar förvånansvärt bra tillsammans med plex.
Postad 26 augusti 2014 - 10:33
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4 239 inlägg
tyckte plex var för tungt. för mycket med mediaserver och dylik skit och funkade i mitt tycke inte som jag ville.
vill man bara snabbt och enkelt streama lokala videos föreslår jag videostream. dom har t.o.m en tvfunktion märkte jag nu.
Postad 26 augusti 2014 - 10:39
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Har nån lyckats med att streama bilder från en windows 8.1-dator via iPadstyrd Chromecast till TV ?
Postad 26 augusti 2014 - 13:38
ducedo
-
ducedo
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Testa denna metoden: http://chromecasthel...t-vimeo-videos/ Har fungerat för mig på siter som inte har inbyggt Chromecast-stöd, som t.ex Vimeo.
Synd att det inte finns en liknande metod för live-streaming.
Postad 26 augusti 2014 - 17:53
vyrs
-
vyrs
-
Användare
-
-
131 inlägg
Den står bara 5 meter ifrån chromecasten i rummet intill, och har mycket bra wifi-signal. Jag har inga problen när jag kör play Music-tjänsten till min sonos-spelare men till chromecasten slutar musiken spela mitt i en spellista eller album.
Postad 26 augusti 2014 - 18:34
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1 199 inlägg
Den står bara 5 meter ifrån chromecasten i rummet intill, och har mycket bra wifi-signal. Jag har inga problen när jag kör play Music-tjänsten till min sonos-spelare men till chromecasten slutar musiken spela mitt i en spellista eller album.
Castar du via en mobil som har strömsparningsfunktion?
Postad 26 augusti 2014 - 21:25
vyrs
-
vyrs
-
Användare
-
-
131 inlägg
Nej ingen sådan funktion. Ger upp denna och kör via apple tv istället, så är det nån som vill köpa den för 200Kr så skicka ett PM. en dag gammal med kvitto och jag bor själv i Sundsvall. Tack för svaren !!
Postad 28 augusti 2014 - 08:56
Gundeho
-
Gundeho
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Ja, det går.
På min Nexus 5 har jag appen BubbleUPNP där jag kan titta på filer från mitt bibliotek (NAS) och välja uppspelningskälla (ChromeCast) Detta fungerade klockrent imo.
Jag har allt mitt liggande på en stor stationär pc som jag använder som nav (NAS) i huset. vad ska man använda som media server för att kunna komma åt med bubbleupnp??
Postad 02 september 2014 - 12:04
darkly
-
darkly
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag har en fråga. Jag har en projektor (med HDMI) som står i annat rum än datorn. Skulle man kunna sätta in Chromecasten direkt i projjen och streama från datorns alla hårddiskar? Med t.ex Plex eller någon annan app?
Söker en lösning på att slippa dra en lång ful HDMIsladd över halva lägenheten.
Sedan blir väl frågan hur man får ljud, tänkte köra ett par trådlösa hörlurar. Sonys PS3modell, den kör ju blåtand. Frågan är om det går att få surroundljud ut från Chromecast då.
(hoppas någon har några tips till mig)
Redigerat av darkly, 02 september 2014 - 12:10.
Postad 02 september 2014 - 16:05
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5 338 inlägg
Jag har en fråga. Jag har en projektor (med HDMI) som står i annat rum än datorn. Skulle man kunna sätta in Chromecasten direkt i projjen och streama från datorns alla hårddiskar? Med t.ex Plex eller någon annan app? Söker en lösning på att slippa dra en lång ful HDMIsladd över halva lägenheten.
Sedan blir väl frågan hur man får ljud, tänkte köra ett par trådlösa hörlurar. Sonys PS3modell, den kör ju blåtand. Frågan är om det går att få surroundljud ut från Chromecast då.
(hoppas någon har några tips till mig)
Du kommer inte få surround med dom lurarna, vad jag vet så kan du inte få surround när du kikar på Blueray i ps3:an med Sony PS3 Stereo Headset 7.1 digital surround. utan det fungerar bara i spelen. och de ska fungerar till win 7 bara såvida det ej kommit nån update för 8 eller 8.1
Redigerat av SKIBBE, 02 september 2014 - 16:10.
Postad 10 september 2014 - 08:21
darkly
-
darkly
-
Rookie
-
6 inlägg
Du kommer inte få surround med dom lurarna, vad jag vet så kan du inte få surround när du kikar på Blueray i ps3:an med Sony PS3 Stereo Headset 7.1 digital surround. utan det fungerar bara i spelen. och de ska fungerar till win 7 bara såvida det ej kommit nån update för 8 eller 8.1
>> Finns det något sätt att få surroundljud i några hörlurar från chromecast då?
Postad 14 september 2014 - 14:39
JohanJ
-
JohanJ
-
Användare
-
-
129 inlägg
Någon som kunnat casta något från CSports.se?
Postad 23 september 2014 - 22:24
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1 309 inlägg
Halloj! går det att få flerkanalsljud ur CC? jag ser på Viaplay genom den men får bara ur tvåkanalsljud..
Postad 24 september 2014 - 00:25
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Halloj! går det att få flerkanalsljud ur CC? jag ser på Viaplay genom den men får bara ur tvåkanalsljud.. 
ja det går att få flerkanalsljud ur den bla netflix använder det...
Postad 24 september 2014 - 00:28
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1 309 inlägg
ja det går att få flerkanalsljud ur den bla netflix använder det...
Men inte Viaplay? lite beige...
Postad 24 september 2014 - 00:34
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Men inte Viaplay? lite beige...
vet inte hur det är med viaplay castar du från en app eller är det en flik i webbläsaren du castar?
Postad 24 september 2014 - 00:37
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1 309 inlägg
vet inte hur det är med viaplay castar du från en app eller är det en flik i webbläsaren du castar?
Via viaplayappen, har viasat guld HD och viaplay genom det abbonemanget.
Postad 24 september 2014 - 00:47
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Via viaplayappen, har viasat guld HD och viaplay genom det abbonemanget.
ja det står ju inget på viaplays hemsida så du får väl fråga dem...
Postad 24 september 2014 - 01:37
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1 309 inlägg
ja det står ju inget på viaplays hemsida så du får väl fråga dem...
Frågan är skickad till supporten.. Tack för hjälpen.
Postad 24 september 2014 - 07:29
Kimme
-
Kimme
-
Beroende
-
-
1 376 inlägg
Funderar på att eventuellt köpa en CC till mina föräldrar.
Funkar även undertexter på tv:en" på Viaplay genom Ipad appen?
Postad 24 september 2014 - 08:03
ducedo
-
ducedo
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Funkar även undertexter på tv:en" på Viaplay genom Ipad appen?
Ja.
Postad 24 september 2014 - 09:13
Kimme
-
Kimme
-
Beroende
-
-
1 376 inlägg
Gott att höra
Fungerade inte i somras via Apple TV nämnligen
Postad 24 september 2014 - 12:57
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1 309 inlägg
Hej Marcus,
Tack för ditt mail.
Tyvärr stöder vi inte flerkanalsljud på någon av våra plattformar i dagsläget, Viaplay i sin helhet är begränsat till 2.1-ljud som det ser ut idag. Med det sagt är flerkanalsljud något som ofta efterfrågas, och förhoppningsvis kan vi förbättra detta snart framöver - jag för genast vidare även ditt önskemål gällande detta.
Håll gärna ett öga på vår hem- och facebooksida för att inte missa några nyheter gällande detta.
Ha en fortsatt fin onsdag!
Med vänliga hälsningar
Joar S
Viaplay Support
Postad 24 september 2014 - 13:08
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Hej Marcus, Tack för ditt mail. Tyvärr stöder vi inte flerkanalsljud på någon av våra plattformar i dagsläget, Viaplay i sin helhet är begränsat till 2.1-ljud som det ser ut idag. Med det sagt är flerkanalsljud något som ofta efterfrågas, och förhoppningsvis kan vi förbättra detta snart framöver - jag för genast vidare även ditt önskemål gällande detta. Håll gärna ett öga på vår hem- och facebooksida för att inte missa några nyheter gällande detta. Ha en fortsatt fin onsdag! Med vänliga hälsningar Joar S Viaplay Support
kollade nu på deras FAQ och folk har frågat efter denna funktion i åratal verkar inte som viaplay verkar vara pionjärer på teknikområdet precis 720p och stereo....
Redigerat av jimjans, 24 september 2014 - 13:09.
Postad 24 september 2014 - 15:25
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1 309 inlägg
kollade nu på deras FAQ och folk har frågat efter denna funktion i åratal verkar inte som viaplay verkar vara pionjärer på teknikområdet precis 720p och stereo....
Väldigt tråkigt! är nöjd med tjänsten i övrigt men det är surt med bara stereo!
Postad 25 september 2014 - 08:28
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Väldigt tråkigt! är nöjd med tjänsten i övrigt men det är surt med bara stereo! 
Undras om det är en teknikfråga eller om de helt enkelt inte har tecknat avtal om att få med flerkanalsspåret. Det där har ju även SVT gjort bort sig på några gånger.
Postad 25 september 2014 - 12:34
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Undras om det är en teknikfråga eller om de helt enkelt inte har tecknat avtal om att få med flerkanalsspåret. Det där har ju även SVT gjort bort sig på några gånger.
det är väl som vanligt med filmindustrin livrädda för kopiering, dom har fortfarande inte fatta att det finns enklare sätt än kopiera från streaming tjänster
Postad 26 september 2014 - 11:28
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
De påstår sig ju köra 2.1 - vilket ju får betraktas som "flerkanal". Eller menar de egentligen 2.0 ???
Postad 26 september 2014 - 13:01
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
De påstår sig ju köra 2.1 - vilket ju får betraktas som "flerkanal". Eller menar de egentligen 2.0 ???
Då de använder sig av Silverlight så är det ju bara stereo som gäller. Hur det är med Smart-TV apparna vet jag inte men de uppger själva att inget annat än stereo-ljud är aktuellt att sända.
Postad 26 september 2014 - 13:15
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Då de använder sig av Silverlight så är det ju bara stereo som gäller. Hur det är med Smart-TV apparna vet jag inte men de uppger själva att inget annat än stereo-ljud är aktuellt att sända.
Viasats påstående om 2.1 är i så fall felaktigt. De kör näppeligen med LFE-kanal...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|