Kommer ni att uppgradera till Dolby Atmos?
666 svar till detta ämne
Postad 25 February 2016 - 20:32
tony97
-
tony97
-
Forumräv
-
-
506 inlägg
Jag är tveksam till att ni som klagar på Dolby Atmos för hemmabruk har lyssnat på en riktigt bra uppsättning.
Jag kör sedan julen 2014 Integras 70.6 reciver med MK Sounds THX Högtalare, 11.1 var av fyra i taket. Ljudet är enormt bra. I de 20 tal svenska utgåvor med Dolby Atmos är enligt mig Mad Max den film som har bäst Dolbt Atmos spår. Jag har köpt alla svenska utgåvor med Dolbt Atmos och jag måste säga att alla dessa filmer får en helt ny dimension med Dolby Atmos. Jag hoppas verkligen på fler svensk filmutgåvor detta år.
(mer info om min utrustning och Dolby Atmos filmet finner ni i mina album,)
Postad 25 February 2016 - 21:46
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Coolt!
Jag klagar inte på Atmos i sig - jag klagar på Dolby Enabeled Speakers... i.a.f. de Onkyo som jag hade en tid.
Postad 25 February 2016 - 22:17
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Jag är tveksam till att ni som klagar på Dolby Atmos för hemmabruk har lyssnat på en riktigt bra uppsättning.
Jag kör sedan julen 2014 Integras 70.6 reciver med MK Sounds THX Högtalare, 11.1 var av fyra i taket. Ljudet är enormt bra. I de 20 tal svenska utgåvor med Dolby Atmos är enligt mig Mad Max den film som har bäst Dolbt Atmos spår. Jag har köpt alla svenska utgåvor med Dolbt Atmos och jag måste säga att alla dessa filmer får en helt ny dimension med Dolby Atmos. Jag hoppas verkligen på fler svensk filmutgåvor detta år.
(mer info om min utrustning och Dolby Atmos filmet finner ni i mina album,)
Vad är dina intryck av DSU:n?
Postad 26 February 2016 - 10:34
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1638 inlägg
Coolt!
Jag klagar inte på Atmos i sig - jag klagar på Dolby Enabeled Speakers... i.a.f. de Onkyo som jag hade en tid.
Får jag fråga hur du hade dina Enabled högtalare uppsatta ?
Jag har kört både tak och Enabled högtalare och märker ingen skillnad så länge enabled högtalarna är uppsatta ordentligt.
Många har tex stativare och sätter sina enabled högtalare på dem, det de inte tänker på är att då hamnar enabled högtalare för nära öron nivån och då hör man högtalaren och inte "takstudset".
Så om man monterar sina enabled högre upp från öron nivån kan det bli mycket bra 
Postad 26 February 2016 - 11:24
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Hello!
Jag hade dem ovanpå mina golvhögtalare, d.v.s. hela 135 cm från taket. Det kanske var det som var felet? 
Postad 26 February 2016 - 11:39
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1638 inlägg
Kan mycket väl vara felet.
Du skriver 135Cm från taket.. Hur högt ovanför öronen i lyssnings position hade du dem ( Elementen) ?
Hur långt ut från vägen har du dina Högtalare? Tänker på "Studsvinkeln" som blir, Kanske även den behövdes justeras. Studsen kanske hamnar framför eller bakom dig ?
Jag säger inte detta för att säga att din uppfattning av enabled är fel, utan bara att jag har positiva erfarenheter av enabled. Om de är korrekt uppsatta 
Redigerat av mikee, 26 February 2016 - 11:41.
Postad 26 February 2016 - 13:29
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Kanske 30 cm över öronen...
Hur mycket är korrekt?
Postad 26 February 2016 - 13:57
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
dolby atmos . jag tycker det är enormt bra tryck på ljudet i front,centern, och surround. men tillägs-kanalarna, högtalarna, tycker det är rätt så simpelt ljud. det ska bli spännande och testa dts-x.
Redigerat av mr richards, 26 February 2016 - 14:01.
Postad 26 February 2016 - 14:06
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Ja det är ju det som är grejen, det ska bara tillföra lite ATMOS-färiskt ljud.
Man ska inte höra varifrån det kommer, det ska bara höja ljudbilden lite.
Postad 26 February 2016 - 14:13
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1638 inlägg
Kanske 30 cm över öronen...
Hur mycket är korrekt?
Jag hade mina ca 1M ovenför öronhöjd och det funkade grymt bra! När jag hade dem 20-40 cm så föll det tyvärr platt!! Hörde för mycket av själva högtalaren och inte studset.. och då missas ju hela poängen 
Postad 26 February 2016 - 14:41
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Då vet jag... ja ja nu är de sålda tyvärr... 
Postad 26 February 2016 - 15:05
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Hela konceptet med att placera en högtalare ovanpå en annan är lite absurd.
Resultatet man vill uppnå kan omöjligen bli särskilt bra med den lösningen.
Kan man inte placera högtalare där effekterna är tänkta att komma ifrån bör man nog undvika det helt.
Själv varken kan eller vill jag utföra något av alternativen överhuvudtaget då immersive inte tilltalar mig i hemmet.
Är tillräckligt stor utmaning att få varje individuell högtalare i ett standard 5.1 system prestera fullständigt optimalt i rummet.
Att dessutom lägga till ännu fler högtalare är inte särskilt lockande. Eller snyggt.
Men för dem som kan installera korrekt och gillar detta - toppen!
Postad 26 February 2016 - 15:58
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1638 inlägg
Ok?!?
Redigerat av mikee, 26 February 2016 - 16:02.
Postad 26 February 2016 - 16:20
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
^ I mitt eget hem och anläggning har jag inget som helst behov eller önskan att testa.
Däremot har jag upplevt ett antal både "korrekt installerade" immersive anläggningar (högtalare i tak) och add-on's (högtalare placerade ovanpå andra). Flera i butik och några anläggningar hemma hos kompisar. I varje enstaka fall var det enbart det förstnämnda som lät godtagbart, med någotsånär korrekt placerade högtalare i taket alltså. Att lägga en högtalare ovanpå en annan riktat mot ett tak är en extrem kompromiss och kommer bero oerhört mycket på utomstående faktorer om det ska fungera som det är tänkt. Tveksam om det kan göra det överhuvudtaget. Med add-on's har jag aldrig upplevt något som lät övertygande. Snarare lät det ganska dåligt, faktiskt. Ljudet förlorade fokus och distraherade mer än det engagerade. Hoppade man tillbaka till normal 5.1 lät det genast som det skulle igen - allt föll på plats. Och då var det inga direkt dåliga högtalare egentligen heller.
I min egna anläggning lägger jag fortfarande ner tid och energi på att få ut så mycket som möjligt av mitt 5.2 system. Det krävs mycket för att varje enskild högtalare ska komma till sin fulla rätt. Kvalitét istället för kvantitét för mig. Idag låter min anläggning väldigt stor och luftig med härlig tredimensionalitet. Jag 'behöver' inte fler högtalare, behovet är varken aktuellt eller praktiskt.
Postad 26 February 2016 - 17:05
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1638 inlägg
OK.. Tråkigt att det inte funkar för dig.
För mig så funkar det galant! Både i 7.2 och 7.2.6.. Så snart mina extra steg kommer, så skall min Trinnov få jobba ännu mer 
Postad 26 February 2016 - 17:58
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
^ Kanon att du diggar det! Atmos på MOS har varit rätt najs för övrigt!
Postad 03 March 2016 - 19:23
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Då kom äntligen konkurrenten till Dolby Atmos idag, DTS:X har laddats ner till min Marantz sr7010. Så ikväll ska jag prova på deras fusk variant Neural:X i väntan på att jag får tag i en film med DTS:X.
Postad 03 March 2016 - 20:34
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1638 inlägg
Då kom äntligen konkurrenten till Dolby Atmos idag, DTS:X har laddats ner till min Marantz sr7010. Så ikväll ska jag prova på deras fusk variant Neural:X i väntan på att jag får tag i en film med DTS:X.
Här kan du ladda ner DTS X Vol 19 Demo Disc i # post 115 finns en länk 
http://www.avsforum....ber-2015-a.html
Postad 03 March 2016 - 20:38
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
"Ex Machina" är den film som jag känner till som har DTS:X ljudspår.
Själv har jag lyckats klura ut ett snyggt sätt att dra kablar för Atmos så jag kommer testa det trots att jag varit lite motståndare till det tidigare
Postad 03 March 2016 - 21:07
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1638 inlägg
Själv har jag lyckats klura ut ett snyggt sätt att dra kablar för Atmos så jag kommer testa det trots att jag varit lite motståndare till det tidigare 
American Ultra
Crimson Peak
Last witch Hunter
The Big Short
Dessa finns också på Bluray 
Postad 04 March 2016 - 07:52
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
American Ultra Crimson Peak Last witch Hunter The Big Short Dessa finns också på Bluray 
Nr 1: det blir lite förvirrande när det snackas om DTS:X i en Dolby ATMOS ®-tråd utan att man anger viket det är man skriver om Nr 2: Ex_Machina har inte DTS:X spår vad jag vet (svensk utgåva) Vänligen skriv vilken region(utgåva det skrivs om) Nr 3: Det finns faktiskt en DTS:X tråd där DTS:X diskuteras 
Postad 04 March 2016 - 21:28
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Svar på nr 1: Jag skrev ju konkurrent till Dolby Atmos, alltså DTS:X som är just DTS motsvarighet till Dolbys Dolby Atmos så vad är det som upplyser för lite där? DTS Neural är ju DTS motsvarighet till Dolby Surroundupmix. Så förstår inte vad som var oklart där heller.
Svar på nr 3: Nej det var inte en tråd om det objektbaserade formatet DTS:X som även Dolby Atmos är, alltså objektbaserat. Det var en tråd om vilka filmtitlar som har DTS:X ljud.
Redigerat av film-fanatiker, 04 March 2016 - 21:29.
Postad 05 March 2016 - 00:09
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Svar på nr 1: Jag skrev ju konkurrent till Dolby Atmos, alltså DTS:X som är just DTS motsvarighet till Dolbys Dolby Atmos så vad är det som upplyser för lite där? DTS Neural är ju DTS motsvarighet till Dolby Surroundupmix. Så förstår inte vad som var oklart där heller.
Det blev lite olyckligt med siffrorna 1,2, & 3, de var inte avsedda att kopplas ihop med ett visst inlägg (annars skulle det iofs funnits en '4' också) Jag menade bara att det fanns tre saker att tänka på. Mitt fel.
Allra enklast är att trådtiteln ändras till att innefatta även DTS:X 
Redigerat av FEA, 05 March 2016 - 08:00.
Postad 05 March 2016 - 07:56
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Svar på nr 3: Nej det var inte en tråd om det objektbaserade formatet DTS:X som även Dolby Atmos är, alltså objektbaserat. Det var en tråd om vilka filmtitlar som har DTS:X ljud.
... och vad i nedanstående inlägg handlar inte om filmtitlar?
American Ultra
Crimson Peak
Last witch Hunter
The Big Short
Dessa finns också på Bluray 
Postad 05 March 2016 - 08:35
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1638 inlägg
... och vad i nedanstående inlägg handlar inte om filmtitlar?
haha.. liten forum polis kanske 
Och ang vilka utgåvor som hr DTS X.. om vi klarar och googla det, så gör säkert du det ckså!
Postad 05 March 2016 - 08:56
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Postad 05 March 2016 - 09:13
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
haha.. liten forum polis kanske 
Och ang vilka utgåvor som hr DTS X.. om vi klarar och googla det, så gör säkert du det ckså!
Jag menar bara att det blir lite förvirrande om man blandar formaten i en tråd, för en medlem (eller forumpolis) som letar efter ett visst ljudformat. Alla kan googla, så varför rabblar du upp en massa filmer då? 
Så där, mycket bättre 
Nu förstår man att det handlar om en amerikansk utgåva,
Skriver man bara "Ex_Machina har ett DTS:X spår" så förstår man inte om det handlar om den svenska, brittiska eller amerikanska utgåvan.
Jag har Ex_Machina hemma, den svenska ugåvan, och den har faktiskt inte ett DTS:X ljudspår.
Redigerat av FEA, 05 March 2016 - 09:13.
Postad 05 March 2016 - 10:40
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
bör nog skapas en tråd som inkluderar båda de nya hight formaten, att dela upp atmos och dts:x kan bli svårt i längden framöver kanske det släpps bd skivor med både dts:x och atmos.. för redan i dag kan en bd innehålla både dts och dolby tracks
Redigerat av Duckface21, 05 March 2016 - 10:41.
Postad 05 March 2016 - 11:03
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Jag har Ex_Machina hemma, den svenska ugåvan, och den har faktiskt inte ett DTS:X ljudspår.
Bara för att klargöra, har du testat den själv på en DTS:X receiver ? Jag vet att det inte står någonting om DTS:X på den svenska utgåvan men tycker det verkar korkat av utgivaren att använda ett annat ljudspår än det som finns på den amerikanska utgåvan. Jag undrar eftersom jag själv har den svenska utgåvan hemma samt en DTS:X receiver, men har fortfarande inte fått firmware-uppdateringen som behövs för DTS:X
Postad 05 March 2016 - 13:08
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
// det verkar korkat av utgivaren att använda ett annat ljudspår än det som finns på den amerikanska utgåvan.
Välkommen till verkligheten Det är det allra vanligaste tillvägagångssättet. Så är det med de flesta svenska utgåvorna. Tråkigt nog.
Bara för att klargöra, har du testat den själv på en DTS:X receiver ?
Jag har tyvärr inte den utrustningen (ännu), det har jag skrivit.
Däremot var det en annan medlem som hade provat, jag minns inte var jag läste det.
bör nog skapas en tråd som inkluderar båda de nya hight formaten, att dela upp atmos och dts:x kan bli svårt i längden framöver kanske det släpps bd skivor med både dts:x och atmos.. för redan i dag kan en bd innehålla både dts och dolby tracks
... som jag skrev: ändra titeln i denna tråd och saken är löst 
(Då måste alla TYDLIGT ange om de skriver om Dolby ATMOS® eller DTS:X, samt vilken utgåva (land, region) de skriver om. Tack)
Var är TS?
Redigerat av FEA, 05 March 2016 - 13:12.
Postad 05 March 2016 - 21:22
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1344 inlägg
Jag röster på format 86 verkar bra haha ☺☺☺😅😅☺☺
Postad 15 March 2016 - 10:05
mostlydiy
-
mostlydiy
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Ingen som vet om det kommer nån processor/receiver som fixar 9.2.4 el 11.2.6 inom närmaste framtid utom typ trinnov som är så ofantligt dyr?
/Marcus
Postad 15 March 2016 - 16:09
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Innehåller något ljudspår så många kanaler ens? Tror 7.1.4 är max för en bluray eller uhd bluray. Men det går ju alltid att parallellkoppla ihop flera högtalare per kanal istället. Då kan du få väldigt många ljudkällor i rummet. Jag är inte säker men jag tror 7.1.4 är max för en bra tid framöver. Om det finns en produkt som säger sig klara 11.2.6 misstänker jag att dom gör något eget med signalen.
Postad 15 March 2016 - 17:25
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Innehåller något ljudspår så många kanaler ens? Tror 7.1.4 är max för en bluray eller uhd bluray. Men det går ju alltid att parallellkoppla ihop flera högtalare per kanal istället. Då kan du få väldigt många ljudkällor i rummet. Jag är inte säker men jag tror 7.1.4 är max för en bra tid framöver. Om det finns en produkt som säger sig klara 11.2.6 misstänker jag att dom gör något eget med signalen.
atmos! 7.1 standard truehd sen atmos med 4 tak
Postad 15 March 2016 - 20:13
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Objekt baserade format som Atmos och DTS: X använder alla högtalarna, och "typ" skickar ljudet till den högtalare som är närmast där det ska vara. Sen hur de gör i Atmos fallet som fortfarande har en 7.1 som grund vet jag inte, är möjligt att de bara skickas till de sju "vanliga".
Postad 15 March 2016 - 22:16
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Liten tankevurpa där. Fick för mig att konsumentversionen var låst till 11 "kanaler" för Atmos men det är ju så mycket som 34.
Postad 15 March 2016 - 23:07
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Liten tankevurpa där. Fick för mig att konsumentversionen var låst till 11 "kanaler" för Atmos men det är ju så mycket som 34.
atmos kan va så vitt jag vet 34 högtalare det roliga med atmos är att det inte finns några rena kanaler för tak utan det är metadata kodat och kanalerna skapas efter din setup = biograf eller hemma så allt hänger på ljud processorn i systemet
kan va en intressant läsning http://www.dolby.com...cifications.pdf
Redigerat av Duckface21, 15 March 2016 - 23:08.
Postad 16 March 2016 - 11:12
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Det intressanta med det där dokumentet är att man inser hur låga krav det är på basåtergivning. Vissa andra saker är också smått märkliga tycker jag.
Dolby Atmos auditoriums must support playback of full-range surround signals. Surround loudspeakers with limited bass are acceptable if surround subwoofers and bass management are used.
De vill i första hand spela surrounds fullrange? Surround subwoofers? Intressant också att de tycker att fullrange är 40 Hz to 16 kHz, +3/–6 dB
Surround Subwoofer Frequency Response: 40–120 Hz, +3/–6 dB Each surround subwoofer (if bass management is used) must have a frequency response of 40–120 Hz, +3/–6 dB.
Igen, surround subwoofers? 40Hz -6dB?
The Low-Frequency Effects channel subwoofer must have a flat response over the range of 31.5 to 120 Hz.
Hade varit kul med något högre krav. När man går på bio vill man ju bli blown away. Det skall ju helst vara bättre än vad man har hemma.
When multiple screen subwoofers are used, closely clustering the cabinets can increase the efficiency through mutual coupling, as shown in the following figure. If a single cabinet or cluster is used, it should be placed near screen center, but asymmetrically with respect to the center of the auditorium to minimize stimulation of standing waves (room modes).
Det är alltså krav på massor av högtalare och eventuellt surround subwoofers som går till 40Hz men det är helt acceptabelt med en enda riktig subwoofer och denna behöver inte kunna gå djupare än 31,5Hz. De tom rekommenderar att ställa alla på samma ställe för mer output. Akustik i stora rum fungerar säkert på ett helt annat sätt än för små rum och det kanske inte behöver spridas ut på samma sätt men kom igen en enda sub är alltså acceptabelt?
Postad 17 March 2016 - 00:46
mudde
-
mudde
-
Lärjunge
-
-
397 inlägg
Bio har sällan djupbas.
Det krävs enorma subbar för att ge djupbas med hög volym i ett stort rum. Sen är det också svårt att dämpa djupbasen mellan salongerna.
Det är betydligt lättare och billigare att bygga subbar som klarar hög volym ner till 35 Hz eller så.
De brukar försöka kompensera med mycket midbas, vilket ger punch i bröstet och imponerar på de oinvigda
Postad 19 March 2016 - 11:19
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
atmos! 7.1 standard truehd sen atmos med 4 tak
För att Atmos ska kunna skickas med bitströmmen i dagens blu-ray spelare och även vara bakåtkompatibelt så valde de att lägga den metadatan i tru-hd strömmen. Men Atmos i sig självt är inte kanalbaserat. Med vänlig hälsning
Redigerat av film-fanatiker, 19 March 2016 - 11:20.
Postad 19 March 2016 - 11:53
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
För att Atmos ska kunna skickas med bitströmmen i dagens blu-ray spelare och även vara bakåtkompatibelt så valde de att lägga den metadatan i tru-hd strömmen. Men Atmos i sig självt är inte kanalbaserat. Med vänlig hälsning
yes och va princip de jag sa också med det inlägget du svara på och det efter du gick bara in på en mer teknisk väg 
Postad 24 April 2016 - 19:44
Unregistered7126f11a
-
Unregistered7126f11a
-
Forumräv
-
-
557 inlägg
Hej
Takmonterade atmos högtalare behöver de vara stora ?
de ska tydligen delas vid 180Hz såg jag någonstans ?
det verka inte vara så mycket ljud där eller ?
MrDTS
Redigerat av Unregistered7126f11a, 24 April 2016 - 19:45.
Postad 25 April 2016 - 06:56
Dragnet
-
Dragnet
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
^^
Jag tror det beror på om man kör ren Atmos/DTS:X eller uppsamplar med Dolby Surround/Neural:X. I det första fallet så skall det ju "bara" bli de diskreta ljud som är kodade för just höjdkanalerna. 180 Hz har jag inte hört, låter lite högt men vet ej som sagt.
PS. Sedan om man som jag har 7.1 nu så blir det himla krångligt (läs dyrt) med slutstegsdelen och 4 kanaler till. 5.1.2 verkar vara väl avvägt men 7.1.2 känns inte rätt. Sedan tillhör jag dem som tror på mera effekt för de tre frontkanalerna... 
Postad 27 April 2016 - 11:12
MatsNyman
-
MatsNyman
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
jag bygger nytt hus, och i vardagsrummet har ja tänkt att slänga in 7.1 inwall. jag
har förberett för 7.1.4
frågan är. ska man köra på 5.1 nu och sen slänga in 4 atmos i taket (5.1.2) ? eller 7.1.2?
ja har tänkt att köpa Yamaha 2050 som har 9 kanaler. budgeten spricker om ja ska ha 11 kanaler eller ett extra slutsteg sen.
va tror ni ? tips mottaget gärna 
Postad 28 April 2016 - 21:17
Unregistered7126f11a
-
Unregistered7126f11a
-
Forumräv
-
-
557 inlägg
jag bygger nytt hus, och i vardagsrummet har ja tänkt att slänga in 7.1 inwall. jag
har förberett för 7.1.4
frågan är. ska man köra på 5.1 nu och sen slänga in 4 atmos i taket (5.1.2) ? eller 7.1.2?
ja har tänkt att köpa Yamaha 2050 som har 9 kanaler. budgeten spricker om ja ska ha 11 kanaler eller ett extra slutsteg sen.
va tror ni ? tips mottaget gärna 
Hej
Kommer i helgen att montera mina atmos högtalare i taket (vardagsrum) kör då 7.1.2 (Marantz sr7010)
återkommer om intryck efter detta. ps det är Elac ws1425 med takfäste.
MrDTS
Postad 29 April 2016 - 14:05
MatsNyman
-
MatsNyman
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hej
Kommer i helgen att montera mina atmos högtalare i taket (vardagsrum) kör då 7.1.2 (Marantz sr7010)
återkommer om intryck efter detta. ps det är Elac ws1425 med takfäste.
MrDTS
SPÄNNANDE!!
Hör av dig efter helg med en recension! =)
Postad 07 May 2016 - 00:27
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1040 inlägg
MrDTS: Har du haft möjlighet att testa än?
Postad 07 May 2016 - 11:31
Unregistered4dfaf026
-
Unregistered4dfaf026
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Någon som testat RP-140SA?
Galet nyfiken på de rackarna i och med att det blev en ny receiver med ATMOS stöd häromveckan...
Postad 08 May 2016 - 16:17
Dragnet
-
Dragnet
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Dessa https://www.prisjakt...t.php?p=3375109 Atmos/DTS:X högtalare från XTZ är riktigt intressanta, någon som har provlyssnat?
Postad 09 May 2016 - 07:34
gribber
-
gribber
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag testkörde i helgen för första gången med Atmos, med följande 5.1.4 setup:
SR7010
B&W 600 serie i 5 kanaler
4st Canton 880 i taket
Sub och buttkicker i soffan
(närmare beskrivet i galleriet)
Nu har jag inte jättemånga Atmosfilmer men har hunnit plöja igenom några, vissa knappt märktbart, ljudbilden förändras lite och man noterar att man omsluts i lite högre grad, det var känslan efter första filmen jag kikade på (Terminator Genesys)
Den sista i helgen vart Mad Max - Fury Road
Där vart det ett helt annat ljud, grymt! Som att jag satt precis i mitten i en bubbla som hade ett järngrepp runt en.
Kan hända att upplevelsen på den senare förhöjdes i och med att frugan inte var hemma = högre volym 
Har inte hunnit justera in något än, kompenserat i rummet eller gjort några förbättringar alls, men jag tycker det känns mycket lovande!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|