XTZ Sub xx.17
1072 svar till detta ämne
Postad 05 November 2016 - 00:25
Unregistered4cce8aa0
-
Unregistered4cce8aa0
-
Rookie
-
5 inlägg
Har just införskaffat mig min andra Xtz 12.17 och har nu upptäckt lite grejer då jag nu försökt integrera de två basarna. Det verkar som att de två Xtz 12.17 har olika polaritet!?! Något som jag tyckte var konstigt men har mätt upp båda basarna på samma position med Room EQ Wizard och ser på impuls graferna att de går åt olika håll, någon annan som sett det här förut? Skulle ju vilja veta vilken av basarna som går fel så man kan åtgärda detta.
Jo fler grejer, den ena Xtz 12.17 har också svårt för att starta (blinkar rött) om man slår av strömmen och slår på den igen inom någon minut... så måste ha den avstängd ca 10-15 minuter då kommer den igång igen (som info så är de på hela tiden då auto on funktionen inte känner av förstärkaren). Den nyaste basen gör inte så, fast nu så ser det ut som att power knappen på den nya 12.17 har slutat fungera ( har haft den i 2-3 dagar),så går inte att stänga av den på knappen längre, lol! Någon mer som märkt av dessa problem?
Postad 05 November 2016 - 10:28
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Har just införskaffat mig min andra Xtz 12.17 och har nu upptäckt lite grejer då jag nu försökt integrera de två basarna. Det verkar som att de två Xtz 12.17 har olika polaritet!?! Något som jag tyckte var konstigt men har mätt upp båda basarna på samma position med Room EQ Wizard och ser på impuls graferna att de går åt olika håll, någon annan som sett det här förut? Skulle ju vilja veta vilken av basarna som går fel så man kan åtgärda detta.
Jo fler grejer, den ena Xtz 12.17 har också svårt för att starta (blinkar rött) om man slår av strömmen och slår på den igen inom någon minut... så måste ha den avstängd ca 10-15 minuter då kommer den igång igen (som info så är de på hela tiden då auto on funktionen inte känner av förstärkaren). Den nyaste basen gör inte så, fast nu så ser det ut som att power knappen på den nya 12.17 har slutat fungera ( har haft den i 2-3 dagar),så går inte att stänga av den på knappen längre, lol! Någon mer som märkt av dessa problem?
Du har inte råkat slå på fasvändningen på en av subbarna till 180 grader? Antingen på steget eller i receivern? Kan ju vara så att de har kopplat fel internt i subben i fabriken annars.
Ang. dina andra problem så låter det som att du borde byta ut steget i den/dom. Maila fyndbörsen (om du köpt där) och lista dina problem så tror jag de skickar dig ett nytt steg, eller två.
Postad 05 November 2016 - 11:22
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
sätter du subbarna på varandra i samma plats ska de öka ca 6db. kolla vredet: phase, att de står på 0 grader på bägge, samt att allt annat är samma, sätt även crossover på högsta, samt volymknappen i mitten. alla andra switchar ska vara samma.
Får du inte en rejäl ökning då så är det fasvänt, de du enklast kollar då är: låt sub 1 vara på phase: 0 grader, och ställ sub 2 på phase: 180 grader, får du en rejäl basökning då, så har de vänt polerna inne i högtalaren. då får du skruva ut elementet och vända polerna
en annan test snabbt du kan köra:
enklast är att köra en sinuston(från en dator, tone generator online), och sätta dig på en plats, kör en 25 hz ton som exempel, låt bara sub 1 gå så länge, sen ber du någon sätta på sub 2 under tiden du sitter på plats, så fort sub 2 går igång ska du höra en rejäl ökning.
återkom efter du testat.
Postad 05 November 2016 - 11:40
Unregistered4cce8aa0
-
Unregistered4cce8aa0
-
Rookie
-
5 inlägg
Du har inte råkat slå på fasvändningen på en av subbarna till 180 grader? Antingen på steget eller i receivern? Kan ju vara så att de har kopplat fel internt i subben i fabriken annars.
Ang. dina andra problem så låter det som att du borde byta ut steget i den/dom. Maila fyndbörsen (om du köpt där) och lista dina problem så tror jag de skickar dig ett nytt steg, eller två.
sätter du subbarna på varandra i samma plats ska de öka ca 6db. kolla vredet: phase, att de står på 0 grader på bägge, samt att allt annat är samma, sätt även crossover på högsta, samt volymknappen i mitten. alla andra switchar ska vara samma.
Får du inte en rejäl ökning då så är det fasvänt, de du enklast kollar då är: låt sub 1 vara på phase: 0 grader, och ställ sub 2 på phase: 180 grader, får du en rejäl basökning då, så har de vänt polerna inne i högtalaren. då får du skruva ut elementet och vända polerna
en annan test snabbt du kan köra:
enklast är att köra en sinuston(från en dator, tone generator online), och sätta dig på en plats, kör en 25 hz ton som exempel, låt bara sub 1 gå så länge, sen ber du någon sätta på sub 2 under tiden du sitter på plats, så fort sub 2 går igång ska du höra en rejäl ökning.
återkom efter du testat.
Båda basarna har fasen på 0 grader och crossover på högsta och samma EQ inställningar samt samma portar öppna och de är Y-kopplade från förstärkaren. Och testar man volymen så sänks den när de spelar tillsammans och ja om man sättar phase till 180 på den ena så ökar volymen, syns också i REW när man gör mätningar.
Redigerat av Unregistered4cce8aa0, 05 November 2016 - 11:42.
Postad 05 November 2016 - 11:53
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Då är elementet felkopplat i en av dom.
Postad 05 November 2016 - 11:56
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
skruva ut element och skifta + och - då, tar 5 minuter,,
Postad 05 November 2016 - 12:02
Unregistered4cce8aa0
-
Unregistered4cce8aa0
-
Rookie
-
5 inlägg
Då är elementet felkopplat i en av dom.
skruva ut element och skifta + och - då, tar 5 minuter,,
Ok, det låter enkelt. Men vilken av dem ska man skifta på då, spelar kanske ingen roll men intressant och veta vilken som går fel?
Postad 05 November 2016 - 12:05
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
ja du, det är 50/50 chans, börja med den äldsta kanske, du borde kunna se kablarna som går in i kretskortet om de är markerade, eller om de till o med syns på ändarna.
låt den översta skruven vara kvar sist, så inte elementet ramlar ur helt, håll emot till den sista skruven är väck
Postad 05 November 2016 - 12:30
Unregistered4cce8aa0
-
Unregistered4cce8aa0
-
Rookie
-
5 inlägg
ja du, det är 50/50 chans, börja med den äldsta kanske, du borde kunna se kablarna som går in i kretskortet om de är markerade, eller om de till o med syns på ändarna.
låt den översta skruven vara kvar sist, så inte elementet ramlar ur helt, håll emot till den sista skruven är väck
Ok, bra tips. Tack! Ska också ta en e-post till Fyndbörsen om de här problemen.
Redigerat av Unregistered4cce8aa0, 05 November 2016 - 12:31.
Postad 05 November 2016 - 21:43
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
sen att lampan blinkar rött ibland är ju inte bra, byt ut de steget direkt, går på garantin...
Postad 06 November 2016 - 12:06
Unregistered4cce8aa0
-
Unregistered4cce8aa0
-
Rookie
-
5 inlägg
sen att lampan blinkar rött ibland är ju inte bra, byt ut de steget direkt, går på garantin...
Exakt. Har mailat Fyndbörsen igår så får väl svar under veckan antar jag 
Postad 09 November 2016 - 18:35
Stefan Hell
-
Stefan Hell
-
Rookie
-
3 inlägg
Jaha! Där verkar det som om att även mitt steg gett upp.
Lyser bara rött och vägrar gå igång.
Postad 09 November 2016 - 20:39
abbe_
-
abbe_
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har följt denna tråden nu ett par månader och ser en oroväckande mängd poster om att dem ger upp och bara lyser rött.
XTZ/fyndbörsen verkar ju inte tveka på att skicka ut nya komponenter, men hur ser det ut med garantin i längden? Börjar garantin om varje gång steget ersätts?
För att för mig är det väldigt dyrt att lägga ut 5-6000kr på något som inte har en livslängd på helst 5 år eller längre. Att se denna mängden ersatta steg på en såpass ny produkt ger väldigt mycket Kina-kvalitets varningstecken.
Postad 09 November 2016 - 20:51
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
hoppas någon kan säga vad det är som pajar i stegen, mest så man efter garantin kan byta ut den delen själv kanske?
Om det bara är en konding eller motstånd så vore de enkelt att byta själv, men är det en designmiss som gör att stegen förr eller senare pajar, ja då är de illa. Man får hoppas de håller efter bytet, så att de "nya" stegen innehåller en förbättring.
Vore väldigt lugnande om någon från Fyndbörsen/XTZ kunde flika in men en kommentar, de måste ju vid de här laget veta om det är samma fel på alla som pajar eller olika.
Postad 10 November 2016 - 17:09
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Vi beklagar till alla som råkat ut för detta problem!
I första tillverkningsbatchen har vi haft oturen att några har ett problem/fel som tyvärr ställt till problem för oss och er kunder. Eftersom felet först visat sig efter flera veckor eller flera månader så har det varit mycket svårt att både upptäcka felet i produktion, där man testar produkten i några timmar, men även i långtidstester har vi ej upptäckt felet, och därför har tyvärr en del gått ut på marknaden. Det faktum att felet visar sig efter så lång tid har desutom gjort det mycket svårt och upptäcka vad som är orsaken till felet. Så vi har råkat ut för den värsta sortens fel, tyvärr.
Lösningen blev att vi designade om den del som har orsakat problem och så långt så har denna design visat sig stabil.
För de som får problem så gör vi vårt yttersta för att hjälpa så fort som möjligt. Och ni har 3 års reklamationrätt om nåt händer.
Dessa subwoofers är en av våra viktigaste produkter, så vi har högsta prio på detta problem.
För er som råkat ur för problem kontakta oss så löser vi det!
Tack för er förståelse !
Med vänlig hälsning Olle
CEO XTZ
Postad 10 November 2016 - 17:46
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
Vi beklagar till alla som råkat ut för detta problem!
I första tillverkningsbatchen har vi haft oturen att några har ett problem/fel som tyvärr ställt till problem för oss och er kunder. Eftersom felet först visat sig efter flera veckor eller flera månader så har det varit mycket svårt att både upptäcka felet i produktion, där man testar produkten i några timmar, men även i långtidstester har vi ej upptäckt felet, och därför har tyvärr en del gått ut på marknaden. Det faktum att felet visar sig efter så lång tid har desutom gjort det mycket svårt och upptäcka vad som är orsaken till felet. Så vi har råkat ut för den värsta sortens fel, tyvärr.
Lösningen blev att vi designade om den del som har orsakat problem och så långt så har denna design visat sig stabil.
För de som får problem så gör vi vårt yttersta för att hjälpa så fort som möjligt. Och ni har 3 års reklamationrätt om nåt händer.
Dessa subwoofers är en av våra viktigaste produkter, så vi har högsta prio på detta problem.
För er som råkat ur för problem kontakta oss så löser vi det!
Tack för er förståelse !
Med vänlig hälsning Olle
CEO XTZ
tack för snabbt svar, det uppskattas, och jag förstår att ni inte kan göra mer än ni gör.
Postad 12 November 2016 - 01:40
abbe_
-
abbe_
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tack för svaret Olle, skönt att höra att ni kanske hittat lösningen på problemet nu! Bra att du gav oss ett svar så det syns att ni jobbat med och kanske lyckats lösa problemen. 
Har själv suttit på staketet i ett par månader, med just problemen och en tightare budget som klämt, nämligen. Men nu är det dags att testa!
Postad 12 November 2016 - 10:04
Lakritsen
-
Lakritsen
-
Användare
-
-
119 inlägg
Jag har en 10.17. När jag fick den så pajade steget efter 2 veckor. Detta var i januari.
Idag när jag skulle lyssna på musik tyckte jag att det saknades tryck och ser nu att det lyser rött baktill.
Inget ljud ur subwoofern alls.
Är det steget som pajat igen?
Postad 12 November 2016 - 10:07
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
jo, om de lyser rött är det nog kört för de steget också, kan ju varit att du fått ett steg som inte tillhör "de fixade"... byt igen..
Postad 12 November 2016 - 11:00
raptorjr
-
raptorjr
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Kanske dags att dom ger lika lång garanti på steget som på kabinett och baselementet?
Postad 12 November 2016 - 11:24
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Om steget går sönder fort så är det, för fyndbörsen, rent ekonomiskt på kort sikt, en dålig affär att ge lika lång garanti på steg som element och kabinett.
Postad 12 November 2016 - 11:32
raptorjr
-
raptorjr
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Om steget går sönder fort så är det, för fyndbörsen, rent ekonomiskt på kort sikt, en dålig affär att ge lika lång garanti på steg som element och kabinett.
Ja det är väl klart att det alltid är en dålig affär att ge en lång garanti, oavsett produkt, om produkten är undermålig. Men om dom nu uppenbarligen har ett fel på produkten så förlorar dom mer på de kunder där steget går sönder precis utanför garantitiden. En sån kund lägger inte 6-7000 igen på en XTZ produkt.
Ett nytt steg kostar dom säkert inte många hundringar. Så ett gäng missnöjda kunder som aldrig köper XTZ igen väger nog upp kostnaden för eventuella steg.
Egentligen borde dom ha tagit reda på vilken batch som var dålig och i förväg erbjudit kunderna att byta stegen.
Postad 12 November 2016 - 14:22
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
att gå och vänta på att steget kan paja när som är ingen rolig tanke. Som tur vad har jag 3 års garanti på stegen på min xtz subbar iomed köp hos hembiobutiken. Men inget kul att veta att stegen har ett "fel" i sig.
Redigerat av hundrakg, 12 November 2016 - 14:40.
Postad 12 November 2016 - 16:55
vincero
-
vincero
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Egentligen borde dom ha tagit reda på vilken batch som var dålig och i förväg erbjudit kunderna att byta stegen.
Står i XTZ:as inlägg att det är vissa steg i första batchen som krånglat. Så det är mest troligt långt ifrån alla som kommer paja.
Min bas är inte så gammal, men har en kompis som köpte en av de första som kom. (Bokade i förväg) Och han har aldrig haft några problem med sin bas.
Postad 12 November 2016 - 17:00
Lakritsen
-
Lakritsen
-
Användare
-
-
119 inlägg
Ja för mig har ju 2 steg pajat nu 
Postad 12 November 2016 - 17:19
raptorjr
-
raptorjr
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Ja för mig har ju 2 steg pajat nu 
Vilket låter lite konstigt om bara vissa steg i första batchen var felaktiga. Ersättningssteg borde ju inte vara en del av den batchen?
Inga stora problem för de som har garanti kvar. Dom verkar ju sköta den delen bra ändå. Vi får väl om några år se om den här tråden vaknar till liv med nån som har ett trasigt steg och hur det hanteras.
Postad 12 November 2016 - 17:28
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
undrar om de som pajar är relaterat till hur hårt man spelar sin bas och hur ofta man använder den, jag har brukat mina väldigt varsamt och lite.
Redigerat av hundrakg, 12 November 2016 - 17:29.
Postad 13 November 2016 - 14:20
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Hva betyr Steg på svensk?
På norsk er det det samme som forsterker...
Postad 13 November 2016 - 15:07
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
steg=slutsteg=förstärkare, samma sak..
Postad 13 November 2016 - 16:40
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Bytter XTZ/Fyndbørsen steg for deg, eller må man skru og ordne dette selv?
Eller får man ny subwoofer?
Postad 13 November 2016 - 16:42
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
man får steget hemskickat och byter själv, ganska svårt att skicka tillbaks 30kg utan kartong 
Men visst, har man nära till butiken hjälper de säkert en om man kommer dit med sin subwoofer.
Postad 13 November 2016 - 16:46
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Postad 13 November 2016 - 17:12
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
om du accepterar att slutstegen är ganska osäkra på XTZ 10.17, så skulle jag välja xtz 10.17 lätt framför dali 12, jag har lyssnat på bägge, dali spelar svagt i jämförelse går inte alls djupt i basen. de enda Dali är bättre på är att den är lite mindre. och kanske bättre kvalite på slutsteget? 
Postad 13 November 2016 - 17:15
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
Postad 13 November 2016 - 18:00
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Er det garanti på demovarer?
Postad 13 November 2016 - 18:04
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
jag har för mig att fyndbörsen ger samma garanti på demo när de gäller xtz, men fråga så du vet innan köp.
Postad 15 November 2016 - 07:57
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Muligheten for at den er fra første batchen er vel stor???
Postad 15 November 2016 - 13:14
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Jeg tror jeg kjøper fra lokale dealeren som samarbeider med fyndbørsen, da får jeg ny til unnerkant av 5000, og det er jo ikke så galt, og da kan det hende jeg får den nyere versjonen med korrigert steg.
Postad 24 November 2016 - 17:03
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Jeg ser vi kan få XTZ 12.17 for omtrent den samme prisen.... Svart Fredag..
Er det bare fordeler med 12 tommer eller er det noen gevinster med 10 tommer??
De har bare 8 og 12 i butikken, og jeg har ikke lyst på 8".... tror jeg..
Ja jeg fyller 40 år da, så frun sa jeg kunne få en fødselsdag/julegave samt at jeg legger halva kr i det selv også..
Redigerat av Danke, 24 November 2016 - 17:41.
Postad 25 November 2016 - 12:38
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Ser de har en 10.17 nå, da tar jeg den, har mest lyst på 10 både økonomisk og praktisk...
Postad 25 November 2016 - 23:04
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Da er XTZ 10.17 i hus... 
Men jeg glemte selvfølgelig å kjøpe signalkabel.... 
Postad 26 November 2016 - 11:58
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Er det bare fordeler med 12 tommer eller er det noen gevinster med 10 tommer??
.
. Ända fördelen 10.17 har mot 12.17 är den mindre lådan och priset annars är 12.17 bättre på allt.
Postad 29 November 2016 - 00:04
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
10.17 er klart bedre på alt enn min tidligere 12.16, og 10 har samme steg som 12...
Bedre dypbass, bedre respons/hurtighet, bedre sømløshet med de andre høytalerne, bedre watt, solid bygget men samtidig lettere å flytte.... Bedre element...
Men 12.17 er nok enda bedre ja, med større element osv.....
Men jeg er grymt fornøyd som dere sier....
Sømløs sammenspilling med de andre høytalerne både på musikk og filmer... også effektiv på lavere volum. Jeg er imponert...
Redigerat av Danke, 29 November 2016 - 00:05.
Postad 29 November 2016 - 09:08
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
det är precis samma jag upplever med mina xtz 12.17, rapp och djup bas, och sen är de mycket fina att titta på 
Kul att du gillar den.
Postad 29 November 2016 - 23:01
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Jeg forsøker å legge ut en galleriside, men jeg finner ikke mitt eget galleri under Galleriet...
Kan noen se om jeg har gjort noe feil?
https://www.minhembio.com/Danke
Jeg har hatt galleri en stund, men forstod ikke at jeg måtte endre fra privat, til offentlig visning...
Jeg har ingen betyg, og ingen reaksjoner.
Finner heller ikke mitt galleri noe sted å gallerisiden, bare under mitt galleri...
Postad 05 December 2016 - 19:07
Kalleputs
-
Kalleputs
-
Användare
-
-
108 inlägg
Behöver råd.
Igår började ett störningsljud i alla högtalarna inkl. XTZ 10.17
Sub avstängd men det ligger ett surr i bakgrunden,sätts den på ökar det.Tar jag ut signalkabeln tystnar det i övriga högt.Med strömkabeln ur sub tystnar det,strömkabel i låter det.
I högtalarna låter det som en fluga är instängd,i subben poppar det svagt.Förstärkarn är en Onkyo RZ 900.
Är det den eller subben som spökar tro?
Postad 07 December 2016 - 09:04
hb-honken
-
hb-honken
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Antingen en kortslutning i signalkabeln till subben, eller själva subben, pröva först med en ny kabel.
Postad 08 December 2016 - 06:44
Unregisteredace8621f
-
Unregisteredace8621f
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Blir att mecka till helgen med min 12.17 som länge har stängt utav sig själv mitt under en film så man har fått gå fram gå starta om den varje gång. Så hoppas det hjälper med det nya steget som dom skickade.
Postad 08 December 2016 - 12:45
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Så mye problemer det er med 17 serien til zXtz? 16 var det jo aldri noen problemer med???
Postad 23 December 2016 - 09:38
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Hade inga problem med xx.16, dock har min subb fungerat prickfritt länge nu och den används i princip varje dag. Fortfarande mycket nöjd med min 12.17 och hur pass bra jag lyckats integrera subwoofern i mitt system
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|