Köpte precis en Samsung UE40MU6195 som sovrums-tv för 4000 spänn. Perfekt lipsynk, blixtsnabba menyer och appar (som inte strular) samt en smidig fjärr som inte behöver vara riktad mot TV:n. Blir lite irriterad att min Philips-tv för 16000 är så kass i jämförelse. Obegripligt...
Philips 55POS9002 55" 4K Ultra HD (3840x2160)
(TV)
|
4
|
(31)
|
Inga priser |
OLED-tv (4912 inlägg)
|
2 år sedan |
Philips OLED 803 vs LG C8 (8 inlägg)
|
7 år sedan |
Hjälp en okunnig man att hitta rätt 4k tv! (1 inlägg)
|
7 år sedan |
Philips 55POS9002 - Hackig (judder, stutter) och ljudkvalité? (6 inlägg)
|
7 år sedan |
Philips POS 9002 OLED: Fotboll hackar i viaplay appen (18 inlägg)
|
7 år sedan |
Pristråd OLED (288 inlägg)
|
8 år sedan |
Philips 9002 eller Philips 901F ?? (59 inlägg)
|
8 år sedan |
Philips Ambilight OLED 55" (24 inlägg)
|
8 år sedan |
LG OLED55B7V eller Philips 55POS9002 (20 inlägg)
|
8 år sedan |
Postad 21 March 2018 - 13:46
Har inga problem med sync. Kör bluetooth alternativt optisk till dac
Vad har du för hårdvara?
Postad 21 March 2018 - 14:17
Postad 22 March 2018 - 13:57
Extern stereo dac bara. I det här fallet en audio GD reference 9. Samt ett par Bose quietcomfort 3.5 för bluetooth
Verkar inte som du kör någon HDMI/ARC?
Postad 22 March 2018 - 14:30
Postad 24 March 2018 - 06:01
Jag har problem med ljusstyrkan och framförallt färgerna på tvn. Innan jag ställde in nåt så var färgerna starka och ljusstyrkan rätt hög men bilden såg ju inte så bra ut. Efter att ha ställt in bilden i ISF-läge baserat på vad "experterna" tycker så har jag nu väldigt bra bild men jag tycker att färgsättningen är för mörk och tråkig. Vad jag än ändrar för inställningar i ISF-läget så får jag inte bilden att bli mer saturerad. Vill alltså ha den fina och skarpa bilden jag lyckats ställa in men ha lite mer saturerade färger. Och varför blir bilden extremt mörk när man kollar på HDR-material? Går det att påverka på nått sätt?
Postad 31 March 2018 - 10:21
Sen har TVn inte startat sig själv något mer mitt i natten. Ibland är den på när jag tror mig stängt av den, men svårt att bevisa att det inte är någon annan i familjen som startat den :-)
Hur ofta råkar du ut för det?
Har du fått nått besked av Philips support på detta? Supporten har bett mig att byta eluttag, alla automatiska uppdateringar är av och jag kör CA modul med Canal Digital. Min TV sätter oxå igång volymen (ingen bild) runt 4 på morgonen, inte jätte högt men jävligt irriterande, jag kör optisk kabel och Sonos Playbar detta startade iom den nya uppdatering, aldrig hänt innan så ARC beror det nog inte på, vi får väl göra en gruppreklamation till Philips om det inte försvinner ;-)
Postad 31 March 2018 - 10:35
Sker oftare och är störigare att Tvn höjer ljudet till max under en sekund när stänger av den...
Håller med om att det är störigt när man inte vet vem man ska skylla på. Philips? Onkyo? Google? Apputvecklarna? Tycker på något sätt att tex Philips borde föra klagomål vidare mot Google och apputvecklare.
I detta fall kanske det är problem mellan just Philips och Onkyo. Någon som kör ARC till en icke-Onkyo och sett liknande problem?
ARC fungerar verkligen inte felfritt för mig heller.. Jag har min 55POS9002 kopplad till en Onkyo TX NR 676E och det allra första när jag startar en app på TVn så brukar ARC fungera, men så fort jag byter app (eller slår på en annan källa så att ARC tillfälligt inaktiveras) så får jag inte tillbaka funktionen i aktivt läge igen efteråt.. En röd Indikator på förstärkarens display slocknar i och med detta och någon enstaka gång har jag lyckats aktivera det igen genom att byta typ av ljudström (från t.ex. Dolby True HD till Stereo eller liknande).. Slår jag om ljudutgången i TVn från HDMI-ljudsystem till TVns egna högtalare så aktiveras TVns högtalare och ljudet hörs i rummet.
Båda enheterna har senaste firmware, jag har bytt HDMI-kablar i flera omgångar, jag har startat enheterna i olika ordning osv men ingenting har hjälpt.
Jag har en känsla av att felet ligger hos Philips, men oavsett vilken leverantör jag vänder mig till så kommer de att skylla på den andra parten.. Hatar sånt här, hur kan man misslyckas så fatalt med branschstandarder?
I övrigt är jag sjukt nöjd med min TV, men sådana här grejer får mig att bli vansinnig.
Postad 31 March 2018 - 11:29
Jag hade problem med att det flimrade, men det försvann när man stängde av ultraskärpa (eller liknande). Väldigt tydligt i början av planet earth 2.
Jag spelade upp från Sambautdelning med VLC i Tvn.
Sen kör jag filmläget för HDR, vilket jag tycker ser bra ut. Har du provat det Nagelsax?
Det krånglade en del i början för mig, men när jag slog på ljudsync-inställningen på både TVn och förstärkaren så har det fungerat bra sedan dess. Däremot har jag helt galet mycket problem med ARC.. Öppnar jag en app så brukar det funka okej, men när jag byter till en annan (eller inte använder den första appen på ett par minuter) så blir det helt tyst och jag kan inte aktivera det igen på något sätt.
Kör med en 55POS9002 och en Onkyo TX-NR676E
Har även väldiga problem med att skärmen blinkar när jag slår igång HDR-material. Första tanken var att kablarna inte pallar trycket, men jag bytte till nya fräscha i hela kedjan för 3 veckor sedan, och samtliga nya kablar klarar 18,9gbps, 4k-upplösning osv. Provat från flera källor och det brukar oftast blinka ett tiotal gånger direkt när HDR-signalen slås på, därefter kan det komma mitt i någon enstaka gång (vilket är fruktansvärt frustrerande när man spelar, och skärmen blir svart).
Postad 31 March 2018 - 11:33
Postad 31 March 2018 - 12:04
Postad 31 March 2018 - 12:26
Köpte mig en XBOX ONE (v2) handkontroll som parades med Tvn utan problem.
Startade något spel, men kom upp något om Google play och sedan kraschade appen.
Körde en omstart av Android och då tappade TVn kontakt med kontrollen...
Gick inte att para ihop dem igen utan var tvungen att först ta bort kontrollen ur Blåtandslistan. Sen gick det att para dem igen.
Om man startar om kontrollen kopplas den oftast ihop med TVn automatiskt igen.
Startar man om TVn och handkontrollen måste man börja om från början enligt ovan.
Fick några spel att funka men lite krascher och väldigt buggigt.
Märkte att jag stängt av autouppdatering av appar så kan ha varit en bidragande orsak.
Efter att allt var uppdaterat funkade det bättre, färre kraschar, men spelen laggar en hel del. Har provat Asphalt, Real Racing, Unkilled, Shadowgun Legends, Minion Rush, Lego Avengers, Telltales Walking dead.
Nu idag funkade Minion Rush helt plötsligt för bra, bra respons i menyerna och korta laddningstider, men även själva spelet gick väldigt fort tycker jag 🤔 Inte alls som på datorn..
En skillnad är att jag flyttat över alla spel till en extern HDD. De interna 10GB fylldes snabbt!
Ska prova de andra spelen ikväll och se om även de flyter bättre.
Postad 31 March 2018 - 19:02
Hur menar du blinkar?
Jag hade problem med att det flimrade, men det försvann när man stängde av ultraskärpa (eller liknande). Väldigt tydligt i början av planet earth 2.
Jag spelade upp från Sambautdelning med VLC i Tvn.
Sen kör jag filmläget för HDR, vilket jag tycker ser bra ut. Har du provat det Nagelsax?
Dvs att bilden försvinner korta stunder (blir helt svart).. Det sker från samtliga av mina enheter, One X, PS4 Pro och PC när jag kör 4K-material.. Som om bandbredden inte räcker till, men det är sprillans nya kablar som klarar 18.9gbps. Bilden försvinner i 1-2 sekunder upprepade gånger, oftast direkt när jag startar ett spel eller en film (och då blinkar det till sisådär 5-10 gånger efter varandra). Det kan jag väl köpa, men det är fruktansvärt irriterande när det även händer mitt i. Har till exempel kört Gran Turismo Sport online ett par gånger när bilden bara plötsligt försvinner mitt i ett race, vilket resulterat i att jag åker av banan som följd.
Redigerat av Downhill, 31 March 2018 - 19:03.
Postad 31 March 2018 - 20:11
Detta hände mig också när jag hade en chromecast gen 1 kopplad brevid hdmi uttaget för ps3. Men när jag tog bort C Casten blev det bra. Inte haft nåt problem med cc ultra dock, men den hänger ju en bit ner.Dvs att bilden försvinner korta stunder (blir helt svart).. Det sker från samtliga av mina enheter, One X, PS4 Pro och PC när jag kör 4K-material.. Som om bandbredden inte räcker till, men det är sprillans nya kablar som klarar 18.9gbps. Bilden försvinner i 1-2 sekunder upprepade gånger, oftast direkt när jag startar ett spel eller en film (och då blinkar det till sisådär 5-10 gånger efter varandra). Det kan jag väl köpa, men det är fruktansvärt irriterande när det även händer mitt i. Har till exempel kört Gran Turismo Sport online ett par gånger när bilden bara plötsligt försvinner mitt i ett race, vilket resulterat i att jag åker av banan som följd.
Så nåt som kanske stör ut kopplat brevid, nåt med wifi kanske? Eller så är kablarna kassa kanske.
Redigerat av axion84, 31 March 2018 - 20:12.
Postad 31 March 2018 - 22:03
För att slippa använda min tidigare beskrivna lösning (pga att min soundbar saknade Hdmi-ingångar) skaffade jag en ny soundbar, Samsung HW-MS760. Funkar ypperligt och har inga problem med lip sync. Hann även prova HW-K960 som dock hade massor med problem så akta er för den.
Postad 31 March 2018 - 22:06
Postad 31 March 2018 - 22:21
Nix inga ljudproblem så länge jag kör mina egna källor via soundbarens HDMI-ingångar. TV:ns egna appar är lite mer sketchy överlag.Ok, inga andra ljudproblem nu när du kör via ARC?
Postad 02 April 2018 - 12:44
Har lite problem med teven som kanske ni andra kan bekräfta att ni har eller om ni har kommit runt det.
1. Har en tendens att få varning för statisk bild och att teven bör stängas av i princip varje dag trots att den inte visar statisk bild. Om teven visat statisk bild i några minuter så går ju dessutom skärmsläckaren igång.
2. Bilden har blivit liten i appar, texten ligger rätt som om bilden skulle vara i fullstorlek, känns som jag kommit åt någon inställning?
3. Ljudet blir ibland knas när den skickas till Sonosen med ett konstigt brus liknande ljud i basen.
Är i valet och kvalet om man ska utnyttja Öppet köp...
Gällande första punkten undrar jag lite också. Får samma varning varje kväll. Samt enligt manualen så går skärmsläckaren inte igång via källor på HDMI.
Väldigt störande...
Min upplevelse är att meddelandet triggas på tid (ca 6 h?) och att skärmsläckaren triggas endast när SmartTV används, inte via extern input. Tråkigt att meddelandet inte går att inaktivera om man nu anser sig hantera den delen av panelvården själv.
Jag har nu haft min 55POS9002 i drygt en vecka.
Bilden är helt okej men ljudet i TVn är uselt!
Det jag upplever som ett mycket stort problem med den är just det som citaten ovan anger.
Nästan varje dag får jag varning om att en stillbild visats för länge och TVn måste rensas från restbildinformation.
Jag har ComHems TIVO-box inkopplad samt en BD-spelare. Använder inte kanalväljaren i TVn.
Ett exempel ur livet:
1. Inköpsdagen packades TVn upp, ställdes på bänken och alla inställningar gjordes.
2. Uppdatering av mjukvaran till den senaste versionen.
3. Fjärrkontrollen ville inte ansluta till TVn. TVn reagerade inte på fjärrkontrollen.
4. Omstart av TVn och TVn reagerar på fjärren.
5. Drar igång SM-veckan på SVT1 och ser på längdskidåkning.
6. 35 minuter in i sändningen visar TVn för första gången en varning om att TVn använts länge utan att spår av kvardröjande bilder inte raderats från skärmen. För tusan, det har ju gått mindre än en timme sedan jag startade upp TVn!
7. Rensning gjordes.
Dagen efter:
1. Startade upp TVn, såg på film via TIVO-boxen. 3 timmar senare dyker varningen upp igen. Jag avbryter informationen, låter TVn stå på Standby under natten.
Ny dag.
1. Startar TVn på kvällen och ser de sista 10 minuterna på Vem Vet Mest.
2. Byter till Rapport.
3. 20 minuter in i Rapport kommer varningen upp på nytt.
4. 30 minuters totalt TV-tittande och varningen finns där igen!
Tisdag: Ringer Philips support. De begär information om mjukvaran, vilket de får och bekräftar att den har den senaste versionen.
Får information om att jag inte skall se på TV utan använda de inbyggda apparna. Jag skall bara använda apparna i flera dagar och sedan återkomma.
Vad är det för en begäran? Jag har ju köpt en TV för att se på TV!!!!
Onsdag: Varningen dyker upp efter ca. 3,5 timmar igen.
Torsdag: Ingen varning
Långfredag: Varningen dyker upp redan efter 45 minuter. TVn försätts aktivt i rensningsläge i 2,5 timmar.
Efter ytterligare 5 timmars TV-tittande, program, film med mera, kommer varningen på nytt.
Påskafton:
1. Startar TVn klockan 09.30 och ser på TV4 Nyhetsmorgon.
2. Byter till film klockan 11.30.
3. Sätter TVn aktivt i "rensningsläge" efter 1 timmes filmtittande.
4. Drar igång TVn igen efter 3 timmar och tittar på program, film med mera. Klockan 23:45 visas varningen på nytt.
Påskdagen:
1. TVn står i standby-läge hela natten.
2. Drar igång TVn klockan 09.45 och ser på TV4 Nyhetsmorgon.
3. Ser film klockan 11:15 i två timmar.
4. Byter till TV-program.
5. 15 minuter senare kommer varningen på nytt.
6. Försätter TVn i standby via varningen.
7. Ger mig ut och handlar.
8. 2,5 timmar senare startar jag TVn igen.
9. Ser film i 2 timmar, byter till TV-tablå i 1 timme, byter till film igen i 1,5 timmar.
10. Ser på TV-tablå på nytt.
11. Klockan 23:30 visas varningen på nytt.
Det är oerhört frustrerande att få varning om att TVn använts länge utan att spår av kvardröjande bilder inte raderats från skärmen. Inte en sekund av stillbild har visats. Meddelandet visas i snitt efter 3,5 timmars TV-användning.
Vilka av er, förutom Sersant och Mushunt får detta meddelande stup i kvarten?
Om OLED är så ruskigt känslig för "kvardröjande bilder" att den måste rensas efter 4-6 timmars TV-tittande är det en teknik som är ohållbar! Idag räckte det inte med att låta TVn stå i standby i 1.5 timmar för att rensningen skulle vara klar. Jag startade den efter 1,5 timmar och fick meddelandet att rensningen avbröts!
I morgon ringer jag Philips igen och hoppas på att få prata med någon mer vettig person än en som säger att jag inte skall se på TV utan använda apparna istället. Går det inte att lösa får jag fundera på om jag skall lämna tillbaka TVn och välja en LCD istället.
Postad 02 April 2018 - 13:21
Jag har haft många problem med TV:n men faktiskt aldrig fått upp den där varningen. Låter som ett måndagsex (bland alla andra måndagsex). Hade jag varit dig hade jag bytt ut den mot en ny om det går. Om du inte väljer en LG istället som jag tror ger en mer välfungerande upplevelse.Jag har nu haft min 55POS9002 i drygt en vecka.
Bilden är helt okej men ljudet i TVn är uselt!
Det jag upplever som ett mycket stort problem med den är just det som citaten ovan anger.
Nästan varje dag får jag varning om att en stillbild visats för länge och TVn måste rensas från restbildinformation.
Jag har ComHems TIVO-box inkopplad samt en BD-spelare. Använder inte kanalväljaren i TVn.
Ett exempel ur livet:
1. Inköpsdagen packades TVn upp, ställdes på bänken och alla inställningar gjordes.
2. Uppdatering av mjukvaran till den senaste versionen.
3. Fjärrkontrollen ville inte ansluta till TVn. TVn reagerade inte på fjärrkontrollen.
4. Omstart av TVn och TVn reagerar på fjärren.
5. Drar igång SM-veckan på SVT1 och ser på längdskidåkning.
6. 35 minuter in i sändningen visar TVn för första gången en varning om att TVn använts länge utan att spår av kvardröjande bilder inte raderats från skärmen. För tusan, det har ju gått mindre än en timme sedan jag startade upp TVn!
7. Rensning gjordes.
Dagen efter:
1. Startade upp TVn, såg på film via TIVO-boxen. 3 timmar senare dyker varningen upp igen. Jag avbryter informationen, låter TVn stå på Standby under natten.
Ny dag.
1. Startar TVn på kvällen och ser de sista 10 minuterna på Vem Vet Mest.
2. Byter till Rapport.
3. 20 minuter in i Rapport kommer varningen upp på nytt.
4. 30 minuters totalt TV-tittande och varningen finns där igen!
Tisdag: Ringer Philips support. De begär information om mjukvaran, vilket de får och bekräftar att den har den senaste versionen.
Får information om att jag inte skall se på TV utan använda de inbyggda apparna. Jag skall bara använda apparna i flera dagar och sedan återkomma.
Vad är det för en begäran? Jag har ju köpt en TV för att se på TV!!!!
Onsdag: Varningen dyker upp efter ca. 3,5 timmar igen.
Torsdag: Ingen varning
Långfredag: Varningen dyker upp redan efter 45 minuter. TVn försätts aktivt i rensningsläge i 2,5 timmar.
Efter ytterligare 5 timmars TV-tittande, program, film med mera, kommer varningen på nytt.
Påskafton:
1. Startar TVn klockan 09.30 och ser på TV4 Nyhetsmorgon.
2. Byter till film klockan 11.30.
3. Sätter TVn aktivt i "rensningsläge" efter 1 timmes filmtittande.
4. Drar igång TVn igen efter 3 timmar och tittar på program, film med mera. Klockan 23:45 visas varningen på nytt.
Påskdagen:
1. TVn står i standby-läge hela natten.
2. Drar igång TVn klockan 09.45 och ser på TV4 Nyhetsmorgon.
3. Ser film klockan 11:15 i två timmar.
4. Byter till TV-program.
5. 15 minuter senare kommer varningen på nytt.
6. Försätter TVn i standby via varningen.
7. Ger mig ut och handlar.
8. 2,5 timmar senare startar jag TVn igen.
9. Ser film i 2 timmar, byter till TV-tablå i 1 timme, byter till film igen i 1,5 timmar.
10. Ser på TV-tablå på nytt.
11. Klockan 23:30 visas varningen på nytt.
Det är oerhört frustrerande att få varning om att TVn använts länge utan att spår av kvardröjande bilder inte raderats från skärmen. Inte en sekund av stillbild har visats. Meddelandet visas i snitt efter 3,5 timmars TV-användning.
Om OLED är så ruskigt känslig för "kvardröjande bilder" att den måste rensas efter 4-6 timmars TV-tittande är det en teknik som är ohållbar! Idag räckte det inte med att låta TVn stå i standby i 1.5 timmar för att rensningen skulle vara klar. Jag startade den efter 1,5 timmar och fick meddelandet att rensningen avbröts!
I morgon ringer jag Philips igen och hoppas på att få prata med någon mer vettig person än en som säger att jag inte skall se på TV utan använda apparna istället. Går det inte att lösa får jag fundera på om jag skall lämna tillbaka TVn och välja en LCD istället.
Redigerat av jlarsson1978, 02 April 2018 - 13:23.
Postad 02 April 2018 - 16:38
Jag har faktiskt inte fått detta meddelande på ett bra tag nu. Men misstänker det kan bero på att barnen tittar på Youtube på tvn om dagarna och då går skärmsläckaren igång emellanåt när de går ifrån tvn.
Annars vad jag förstått så ska rensningen ske när Tv:n är avstängd i standby.
Postad 02 April 2018 - 16:46
Jag har också fått det flera gånger.. Ibland får TVn stå på medan jag t.ex. spelar musik o grejar med annat i rummet, och de gångerna brukar jag trycka på Settings på fjärren och sen Skärm av, under tiden inbillar jag mig att den rensar o donar tills jag slår på den igen. Dessutom har jag valt att göra rensningen senare när prompten dyker upp, och kört ett par timmar till utan problem, men jag håller med att den är lite enerverande oavsett.
Redigerat av Downhill, 02 April 2018 - 17:01.
Postad 02 April 2018 - 18:04
Postad 02 April 2018 - 18:12
Aldrig fått den. Jag måste fått golden sample av Philips mjukvara. Men så använder jag den på stenåldersvis. Fick nyligen digitaltv så kör ca-modulen nu utan problem. Kör inte rensningsprogrammet det nöter på TVn.
Bästa vore om du inte använde tvn alls 😉 Så slipper det nöta ännu mera på den 😎
Postad 02 April 2018 - 21:54
Jag har haft många problem med TV:n men faktiskt aldrig fått upp den där varningen. Låter som ett måndagsex (bland alla andra måndagsex). Hade jag varit dig hade jag bytt ut den mot en ny om det går. Om du inte väljer en LG istället som jag tror ger en mer välfungerande upplevelse.
Tack för tipset men LG har inte Ambilight. Jag hade 47PFL9732 och köpte först en 55PUS8602 som ersättare. Den lade min särbo vantarna på så jag köpte 55POS9002 istället.
Frågan är om det är ett måndagsexemplar. Det finns några som skriver att de upplevt liknande, men kanske inte så ofta som jag gör.
Jag har faktiskt inte fått detta meddelande på ett bra tag nu. Men misstänker det kan bero på att barnen tittar på Youtube på tvn om dagarna och då går skärmsläckaren igång emellanåt när de går ifrån tvn.
Annars vad jag förstått så ska rensningen ske när Tv:n är avstängd i standby.
Det stämmer att "rensningen" sker när TVn är i Standby. Det är därför jag låter den stå i Standby efter att TVn eller jag har aktiverat "rensningsfunktionen".
Jag har också fått det flera gånger.. Ibland får TVn stå på medan jag t.ex. spelar musik o grejar med annat i rummet, och de gångerna brukar jag trycka på Settings på fjärren och sen Skärm av, under tiden inbillar jag mig att den rensar o donar tills jag slår på den igen. Dessutom har jag valt att göra rensningen senare när prompten dyker upp, och kört ett par timmar till utan problem, men jag håller med att den är lite enerverande oavsett.
Min erfarenhet är också att om jag väljer att neka TVn att gå in i standby-läge för att "rensa" kan jag använda den några timmar till innan meddelandet dyker upp på nytt. Enligt bruksanvisningen skall det räcka med en timmes i Standby-läge men det gäller inte den jag köpt. När jag drar igång TVn igen efter 1,5 timmar får jag meddelandet att rensningen avbröts.
Aldrig fått den. Jag måste fått golden sample av Philips mjukvara. Men så använder jag den på stenåldersvis. Fick nyligen digitaltv så kör ca-modulen nu utan problem. Kör inte rensningsprogrammet det nöter på TVn.
Ja, du måste ha fått en guldversion av TVn.
Jag är mycket intresserad av att få information från fler ägare av TV-modellen och huruvida ni får upp menyn om att den använts en längre tid utan rensning. Enligt bruksanvisningen skall detta gälla stillbild, vilket jag inte haft en enda sekund sedan köpet.
Ser fram emot fler svar!
Postad 02 April 2018 - 21:59
Postad 02 April 2018 - 22:07
Postad 04 April 2018 - 18:37
Aldrig fått meddelandet, men använder bara det inbyggda. Ibland blir det någon dvd till barnen, men de tittar sällan mer än någon timme...
Låter som att tvn inte fattar att bilden från boxen är rörlig.
Postad 07 April 2018 - 16:21
För mig visas meddelandet efter runt 6 h påtid, men inget jag klockar närmare då jag inte upplever det som ett problem. Har PSS inte noterat om det varierar beroende på app eller bildkälla.
Jag har haft lite koll på min TV och den ger meddelandet efter ca. 6 timmar. Det är precis som du också skriver.
Har sällan på TVn länge de är främst för spel då men har aldrig fått upp meddelandet. Förutom tv antenn och, ps 4 pro, Xbox One och Panasonic ub-400 har jag inkopplat. Någon bugg med digitalboxar?
Jag kan inte tänka mig att det är en bugg i TIVO-boxen som orsakar meddelandet. Det i synnerhet då meddelandet kommer även vid användning av BD.spelare.
Alla boxar är av ondo! Jag köpte ny tv just för att slippa dem
Aldrig fått meddelandet, men använder bara det inbyggda. Ibland blir det någon dvd till barnen, men de tittar sällan mer än någon timme...
Låter som att tvn inte fattar att bilden från boxen är rörlig.
Det betyder att TVn inte fattar att bilden från BD-spelaren också är rörlig eftersom det dyker upp även vid uppspelning av film från BD-spelaren.
Vilka av er stänger av TVn med fjärrkontrollen när den inte används (d.v.s. försätter TVn i "Standby") och vilka av er bryter spänningen (gör TVn spänningslös, även kallat strömlös) ?
Postad 09 April 2018 - 12:02
Hur är ljudet i 3,5 mm jacket på er tv?
Jag har extremt missljud om jag kopplar in hörlurar direkt till tv:n. En konstant buzzton och alla menyval man gör i gränssnittet återspeglas som någon form av missljud.
Postad 09 April 2018 - 14:39
Postad 09 April 2018 - 20:15
Vilken impedans är lurarna på? Jag har normalt hizz inget extremt. Skaffa en dac/amp med optisk ingång ögonaböj
Vet inte vad det är för impedans. Har testat lite olika lurar, allt från mobiltelefonlurar till lite bättre lurar. Har även kopplat in till stereon via dongeln som följer med. Märker inge skillnad vad jag än gör. Konstant buzzton i bakrunden och lite ytterligare missljud när man skrollar i appmenyn.
Postad 09 April 2018 - 22:40
Jag har pratat med Philips support flera gånger angående att informationsfönstret om att TVn måste rensas från kvardröjande bilder. De tidigare gångerna har man bett mig felsöka TVn genom att använda appar och annat. Då var informationen meddelandet bara skall komma upp i sällsynta fall.
Idag fick jag prata med en annan person på deras support. Mannen förklarade för mig att denna informationsruta visas med ett mellanrum på 4 till 6 timmar, oavsett vad man haft gåendes på skärmen. Det är en del av OLED-tekniken och en uppmaning för att undvika inbränning i skärmen.
Han bekräftade också att "rensningen" i Stand-by-läget tar minst 1,5 timmar. Normalt tar det mellan 1,5 till 2 timmar innan rensningen är klar.
Det är således inget fel på TVn utan det skall vara så här.
De som inte får detta meddelande är sannolikt de som sätter TVn regelbundet i Stand-by-läge så TVn per automatik startar "rensning" i det läget.
Lite tråkigt att Philips support ger olika besked beroende på vem man pratar med.
Nu är det upp till mig att bestämma mig för om jag skall behålla TVn och leva med att få meddelandet i princip varje dag eller ånga köpet och köpa en LCD-TV.
Postad 10 April 2018 - 10:14
Postad 10 April 2018 - 16:44
Nej har inte orkat ta den striden än.
Sen har TVn inte startat sig själv något mer mitt i natten. Ibland är den på när jag tror mig stängt av den, men svårt att bevisa att det inte är någon annan i familjen som startat den :-)
Hur ofta råkar du ut för det?
När jag hade min Apple TV kopplat till tv:n då satte den på sig ibland utan jag gjort det, men det beror på AppleTv:n tror jag, min TV går igång med ljud varje morgon 04:07, ingen bild, har Tv:N kopplad till Sonos playbar vi optisk ut, Philips säger att de inte kan göra något åt detta och att det kommer att fixas med nästa uppdatering, är så sjukt nöjd med TV för övrigt så jag får väl stilla vänta tills nästa uppdatering, får dra ut den optiska sladden varje kväll för att slippa vakna varje morgon 04:07
Postad 10 April 2018 - 20:07
När jag hade min Apple TV kopplat till tv:n då satte den på sig ibland utan jag gjort det, men det beror på AppleTv:n tror jag, min TV går igång med ljud varje morgon 04:07, ingen bild, har Tv:N kopplad till Sonos playbar vi optisk ut, Philips säger att de inte kan göra något åt detta och att det kommer att fixas med nästa uppdatering, är så sjukt nöjd med TV för övrigt så jag får väl stilla vänta tills nästa uppdatering, får dra ut den optiska sladden varje kväll för att slippa vakna varje morgon 04:07
Jag funderar på om det där hänger ihop med CEC-styrningen på något sätt, dvs att styra andra enheter via HDMI-kabeln.. Jag har själv problem med att min digitalbox från Telia tar över signalen ibland och får min förstärkare att byta signal.. Det händer oftast när jag drar igång HDR-signaler, men även annars.
Ett enkelt test vore ju att stänga av CEC på både Apple-TVn och TVn och se om den fortfarande vaknar mitt i natten.. Stämmer min teori så ska den inte göra det längre.
EDIT: Givetvis ska det inte behöva stängas av, det ska fungera ändå. Men då vet vi i alla fall vart problemet ligger.
Redigerat av Downhill, 10 April 2018 - 20:31.
Postad 11 April 2018 - 10:00
Jag funderar på om det där hänger ihop med CEC-styrningen på något sätt, dvs att styra andra enheter via HDMI-kabeln.. Jag har själv problem med att min digitalbox från Telia tar över signalen ibland och får min förstärkare att byta signal.. Det händer oftast när jag drar igång HDR-signaler, men även annars.
Ett enkelt test vore ju att stänga av CEC på både Apple-TVn och TVn och se om den fortfarande vaknar mitt i natten.. Stämmer min teori så ska den inte göra det längre.
EDIT: Givetvis ska det inte behöva stängas av, det ska fungera ändå. Men då vet vi i alla fall vart problemet ligger.
Tror nog att CEC kan göra så att tv:n sätt på sig själv ibland, i mitt fall har jag ingen enhet med HDMI kopplad till tv:n nu men ljudet går igång 04:07 varje morgon när jag har optisk kabel ut till Sonos, tv:ns högtalare avstängda, irriterande att få upp e texten att tv:ns högtalare är avstängda varenda gång du höjer eller sänker volymen, Philips får nog skärpa sig med sin mjukvara, men som sagt för övrigt en kanon TV.
Redigerat av GSTAR, 11 April 2018 - 10:02.
Postad 11 April 2018 - 12:02
Efter att ha haft stora problem med denna TV så gjorda jag idag en ominstallation. Det visade sig dock vara ett stort misstag.
Nu är ljudet borta. Tv:en är kopplad med mina två aktiva högtalare (optisk ljudkabel) och de har funkat utmärkt fram tills att jag gjorde denna ominstallation.
Nu är det alltså dött. Vad kan detta bero på? Jag har tidigare höjt och sänkt via Apple TV dosan men även det är helt dött.
Allt funkade alltså före ominstallationen. Ljudet från HDMI 1,2,3 funkade fint till mina högtalare, men nu funkar det ej.
På ljudinställningar har jag "TV-ljud av" tror jag har haft det tidigare också. Om det är på så kan jag höja och då kommer ljudet enbart från tv:en
EDIT: Nu är det löst. Vet ej hur jag löste det dock. 17 omstarter typ.
Redigerat av Unregisteredb82fb343, 11 April 2018 - 15:22.
Postad 12 April 2018 - 14:08
Känns som att bugglistan snart är tvåsidig på den här TV:n...
Redigerat av jlarsson1978, 16 April 2018 - 07:47.
Postad 02 May 2018 - 08:39
Jag har problem med denna TV i kombination med min Onkyo receiver TX-NR676E.
Jag använder ARC (audio return channel) i en nyare HDMI kabel.
Problemet är att jag inte får något ljud från TV:ns inbyggda Smart TV appar, t.ex Youtube, Netflix osv. direkt när man startat upp TV:n.
För att få ljud, måste jag välja en källa först (t.ex HDMI 2) som är min Satellitmottagare. Därefter kan jag starta upp Smart TV och använda apparna.
Någon som har liknande kombination, dvs använder denna TV tillsammans med extern receiver (oavsett märke) och använder ARC genom HDMI kabeln?
Fungerar det bättre eller har ni samma problem? Om det fungerar bra, vilken receiver använder ni?
Postad 02 May 2018 - 08:56
Passar på att fråga om du använder inställning "Multichannel" för ARC? Vad säger din Onkyo om insignalen då när appar endast använder stereokanaler? Flaggas det fortfarande som 5.1?
Problemet är att jag inte får något ljud från TV:ns inbyggda Smart TV appar, t.ex Youtube, Netflix osv. direkt när man startat upp TV:n.
För att få ljud, måste jag välja en källa först (t.ex HDMI 2) som är min Satellitmottagare. Därefter kan jag starta upp Smart TV och använda apparna.
Någon som har liknande kombination, dvs använder denna TV tillsammans med extern receiver (oavsett märke) och använder ARC genom HDMI kabeln?
Fungerar det bättre eller har ni samma problem? Om det fungerar bra, vilken receiver använder ni?
Postad 03 May 2018 - 17:59
Använder en Yamaha, dock har jag första modellen av denna tv (901F) men gissar på att ljudet bör fungera likadant.
Sätter på Youtube på tvn och förstärkaren väljer direkt källan och ljudet kommer utan problem.
Postad 04 May 2018 - 17:33
Jag har exakt samma kombo och har också jätteproblem med ARC.. Det brukar funka första gången ARC aktiveras, t.ex. när jag startar Youtube, Plex eller någon annan app.. Men så fort jag byter app, eller byter källa på förstärkaren och byter tillbaka till appen så blir det helt tyst igen. Har inte hittat något sätt att få igång det annat än att stänga av alla enheter och starta dem igen.
Jag har även jättemycket problem med att 4k och 4k/HDR-material blinkar. Det händer oftast när läget aktiveras det allra första, men kan även ske under en liten tids användande (t.ex. 10 minuter in i en spelsession). Får problemet på PC, Xbox One X och PS4 Pro, samtliga enheter kopplade via förstärkaren till TVn och alla med 3-4 månader gamla kablar som alla är ceritiferade för 4k/HDR (18.9gbps). Alla enheter har senaste firmware inlagd, inklusive mjukvaruversioner i spelkonsolerna. Får du samma? Med blinkar menar jag att både bildsignalen och ljudet försvinner korta stunder, vilket resulterar i att bilden blir svart och ljudet blir tyst. Det kan ske i 20-30 sekunder i följd, med en halvsekunds mellanrum mellan varje blinkning.
Redigerat av Downhill, 05 May 2018 - 08:08.
Postad 08 May 2018 - 18:24
Jag har exakt samma kombo och har också jätteproblem med ARC.. Det brukar funka första gången ARC aktiveras, t.ex. när jag startar Youtube, Plex eller någon annan app.. Men så fort jag byter app, eller byter källa på förstärkaren och byter tillbaka till appen så blir det helt tyst igen. Har inte hittat något sätt att få igång det annat än att stänga av alla enheter och starta dem igen.
Jag har även jättemycket problem med att 4k och 4k/HDR-material blinkar. Det händer oftast när läget aktiveras det allra första, men kan även ske under en liten tids användande (t.ex. 10 minuter in i en spelsession). Får problemet på PC, Xbox One X och PS4 Pro, samtliga enheter kopplade via förstärkaren till TVn och alla med 3-4 månader gamla kablar som alla är ceritiferade för 4k/HDR (18.9gbps). Alla enheter har senaste firmware inlagd, inklusive mjukvaruversioner i spelkonsolerna. Får du samma? Med blinkar menar jag att både bildsignalen och ljudet försvinner korta stunder, vilket resulterar i att bilden blir svart och ljudet blir tyst. Det kan ske i 20-30 sekunder i följd, med en halvsekunds mellanrum mellan varje blinkning.
Hej, Nej jag har inget blinkade eller andra problem än det jag skrev tidigare.
Problemet (inget ljud i Onkyon) startar direkt när jag startar TV och använder någon smart TV app.
Jag har hittat några fix som kan hjälpa lite:
1. Starta senast använda HDMI källan som är ansluten till TV. I mitt fall brukar det vara extern satellit mottagare som är inkopplat till HDMI1 porten på TV eller xbox på HDMI2.
2. Kör Appen som heter "Demo Me" den brukar också kunna hjälpa till att få fram ljudet.
3. Stänga av Multichannel och bara kör stereo, nackdelen är då att allt blir i stereo, även Netflix 4K filmer.
4. Byt HDMI kablar till Premium certified (4K UDH ARC osv), mina tidigare kablar var 9 år gamla och enklaste sorten. Nu hjälpte inte detta i mitt fall men i alla fall jag har eliminerat en källa till problem genom kabel bytet.
Prova att koppla ut en HDMI kabel i taget, och starta om hela systemet varje gång tills du hittar någon källa som krånglar.
Notera att starta om troligtvis är hederlig norsk reset, dvs dra ut strömkabeln på TV:n. Stänger man av TV på fjärren så går den bara i nån slags sleepmode.
Jag har skapat en tråd på avforums också och det finns andra användare med samma problem med denna TV
https://www.avforums...2#post-26195157
Redigerat av mikasand, 08 May 2018 - 18:25.
Postad 12 May 2018 - 19:30
Postad 17 May 2018 - 21:14
2x2 pixlar blir som en pixel.
Postad 18 May 2018 - 12:21
Philips supporten har svarat med följande "tricks":
Prova fabriksåterställa TV:n.
Sedan Återupprätta ett "digitalt handslag": (med alla enheter, hemmabiosystemet först);
-Stäng av TV-apparaten
-Koppla från alla kablar, tillbehör och enheter från TV:n. Det innefattar eventuella CAM-moduler.
-Vänta i minst en minut (efter att lysdioden har slocknat) innan du återansluter strömkabeln
-Slå på TV:n igen utan att återansluta några av de frånkopplade kablarna, tillbehören och enheterna
-Koppla ur TV:ns strömkabel från den externa enheten. Återanslut strömkabeln efter en minut och starta enheten.
-Vänta 3-5 minuter för att låta dem avsluta startprocessen.
-Anslut först HDMI-kabeln till TV:n och sedan till enheten.
Jag ska prova detta under helgen och om det inte fixar sig ska jag prova annan Receiver, t.ex Yamaha (något som går att ha öppet köp på)
Postad 18 May 2018 - 16:35
Philips supporten har svarat med följande "tricks":
Prova fabriksåterställa TV:n.
Sedan Återupprätta ett "digitalt handslag": (med alla enheter, hemmabiosystemet först);
-Stäng av TV-apparaten
-Koppla från alla kablar, tillbehör och enheter från TV:n. Det innefattar eventuella CAM-moduler.
-Vänta i minst en minut (efter att lysdioden har slocknat) innan du återansluter strömkabeln
-Slå på TV:n igen utan att återansluta några av de frånkopplade kablarna, tillbehören och enheterna
-Koppla ur TV:ns strömkabel från den externa enheten. Återanslut strömkabeln efter en minut och starta enheten.
-Vänta 3-5 minuter för att låta dem avsluta startprocessen.
-Anslut först HDMI-kabeln till TV:n och sedan till enheten.
Jag ska prova detta under helgen och om det inte fixar sig ska jag prova annan Receiver, t.ex Yamaha (något som går att ha öppet köp på)
Det sorgliga är ju att sådana här standardsvar tyvärr aldrig hjälper, men jag tror att många av oss inte orkar ta upp fighten och fortsätta felsökningen med leverantörerna.. Det enda vi möts av är "goddag yxskaft" och det har man varken tid eller lust med.
Även taggad med OLED, 4k
|
Köp & Sälj →
Butiker & Import →
Lista på Blu-ray/4K online/butiker :Startad av Ejse83 , 28 Jul 2025 |
|
|
|
|
Ljud →
Förstärkare →
förstärkare/reciever med två HDMI utgångStartad av darrenj , 14 Sep 2023 |