10-15000:- är väll knappast troligt. 25000 med lite tur.
Samsung Q9FN 55" QLED
(TV)
|
6
|
(4)
|
Inga priser | |
Samsung Q9FN 75" 4K Ultra HD QLED Smart TV - QE75Q9FN
(TV)
|
8
|
(3)
|
Inga priser | |
Samsung Q9FN 65" 4K Ultra HD QLED Smart TV - QE65Q9FN
(TV)
|
6
|
(30)
|
Inga priser | |
Samsung Q900R 85" 8K UHD QLED
(TV)
|
3
|
(0)
|
Inga priser |
Samsung QLED 8K 2018 (140 inlägg)
|
2 år sedan |
75"+ (1660 inlägg)
|
3 år sedan |
Någon annan med samsung tv som har detta problem (6 inlägg)
|
6 år sedan |
Samsung Q8DN / Q9FN (538 inlägg)
|
6 år sedan |
TVs BLACK FRIDAY 2019 29/11 (27 inlägg)
|
6 år sedan |
Döda pixlar Q9FN :( (86 inlägg)
|
6 år sedan |
Inställningar av samsung Qe**Q9F (9 inlägg)
|
6 år sedan |
LG 75SK8100 till Samsung QE75Q6FN (8 inlägg)
|
6 år sedan |
Sony 65XF9005 eller Samsung UE65NU8045T (13 inlägg)
|
6 år sedan |
Samsung QE65Q67RAT åsikter? (4 inlägg)
|
6 år sedan |
Samsung 65" Q9FN (46 inlägg)
|
6 år sedan |
När släpps Samsung Q950R? Samt: Q950R vs Q90R? (3 inlägg)
|
7 år sedan |
Samsung one remote problem (1 inlägg)
|
7 år sedan |
OLED 65", QLED 75" eller LED 85"? (17 inlägg)
|
7 år sedan |
LG OLED55B7V eller Sony KD-65XE9005 (30 inlägg)
|
8 år sedan |
Postad 22 July 2018 - 21:22
10-15000:- är väll knappast troligt. 25000 med lite tur.
Postad 22 July 2018 - 21:32
Han menade väl att priset sjunker med 10 till 15 000 kr, dvs att slutpriset landar på 25 000 kr som lägst inkl moms.
Postad 22 July 2018 - 21:40
Vem vet, kanske körde Samsung ut en Q9F när de egentligen skulle köra ut en Q9FN? Det där sköts av fristående PR-firmor.
För några 320 zoner är det då inte frågan om när en lodrät linje tänder upp så mycket som halva panelen. Eller så är det 320 väldigt ineffektivt utnyttjade zoner, de flesta placerade runt botten på panelen med tanke på hur det lyser.
Högst troligt att du fått en 2017 års modell utan FALD!
Postad 22 July 2018 - 23:14
Aningens förvirrande och märkligt om Samsung vill få 2017 års modell testad.
Postad 23 July 2018 - 00:06
På bilden till testen i hemmabiotidningen så är de en 2018 q9fn. Men i texten skriver dom bara om q9f.
Aningens förvirrande och märkligt om Samsung vill få 2017 års modell testad.
Samsung har ju ju även stavat fel på OLED och fått det till QLED ![]()
Postad 23 July 2018 - 07:32
Det är Q9FN-modellen jag har testat. Den känns igen på den större one connect-boxen. Förra generationen har en plattare varianten och denna versionen som är ungefär dubbelt så hög har också fläktar som kan låta i korta perioder.
Förvirringen kommer av att Samsung inte refererade till modellen som Q9FN, utan 2018 Q9F https://www.samsung....tvs/qledtv-q9fn Lustigt nog inte i URL:n eller länkarna till positiva recensioner. Men överallt annars är det Q9F eller 2018 Q9F som den kallas.
Hur som helst: FALD:en är inte bättre än så här, vilket är min grundtes. Jag bryr mig inte särskilt mycket om vad det kallas och vilka tekniska underverk som utlovas. Det jag bryr mig om är hur det presterar. Nu är belysningen på Q9FN bra för att vara en TV, finns gott om exempel som är betydligt mer störande.
Redigerat av Ringblixt, 23 July 2018 - 07:34.
Postad 23 July 2018 - 11:37
De här har ju fyrkanter som tänds upp och inte rader.
Postad 23 July 2018 - 15:46
Men tänder hela raden upp så är det fel på den.
De här har ju fyrkanter som tänds upp och inte rader.
Varför skulle det vara fel på den? Detta är en en ganska bra och effektiv bakgrundsbelysning jämfört med vad som finns där ute. Samsungen klarar detta bättre än många andra apparater. De två TV-apparaterna jag kan komma på som är bättre är Sony ZD9 och "gamla" Panasonic DX900 som körde med en hexagonal struktur. De flesta apparater tänder upp mer och mer betydligt styltigare beteende. Samsungen är mjuk och närmast sömlös i hur den tänder och släcker vilket är ovanligt.
Postad 24 July 2018 - 14:21
Va f-an byt namn till Zamzung!
Postad 27 July 2018 - 12:45
Håller faktiskt inte med. Jag kan definitivt se att en OLED skärm har bättre kontrast än en LCD via Youtube när de står ställda sida-vid-sida och filmas med en ok kamera. Tittar på min Macbook PRO.
Detta är såklart lite OT och gammalt inlägg men efter att ha gjort research på Q9FN och sett dessa jämförelsefilmer så måste jag lägga mig i och ge lite klarhet.
Dessa går absolut inte att jämföra sida vid sida med en videokamera eller stillbildskamera av en enkel anledning. Om man väljer att exponera filmen efter OLED som visar en mörkare bild så kommer QLED som är ljusstarkare att se helt utbränd ut och det kommer se ut som bleed osv.
Väljer man att istället exponera videon/foto efter QLED så kommer OLED tv att se överdrivet mörk ut.
Det går helt enkelt inte att visa dessa två skärmar sida vid sida för att ljusstyrkan skiljer såpass mycket att kamerans dynamiska omgång inte kan få med detaljerna i båda hög och lågdagrar samtidigt.
Ett mänskligt öga kan däremot det men kommer också att påverkas då ögat justeras sig efter ljuset som den tittar på.
Hoppas det ger någon klarhet ![]()
PS. Min Q9FN levererades precis... så man är ivrig att komma hem från jobbet nu.
Postad 27 July 2018 - 14:42
Postad 30 July 2018 - 09:35
Skulle vara trevligt med lite intryck om tven, börjar själv bli lite sugen.
Mina initiala intryck är att den är helt fantastisk. Jag var helt inne på att jag skulle köpa en OLED men ändrade mig då jag spelar mycket spel och har tv'n i ett rum med mycket fönster och ljusinsläpp.
Jag kommer från en Sony 55" W905A som var riktigt bra TV när den kom och var perfekt för konsol-gaming. Jag ser en enorm skillnad i betraktningsvinkel då Q9FN är väldigt mycket bättre här. Sedan är det svärtan som också är grymt bra. Personligen skulle jag säga OLED-svart men det vet jag ju att det inte är helt sant baserat på vad andra skrivit men jag upplever dem så. Sedan är anti-reflexbehandlingen riktigt bra också, jag stör mig inte alls på reflektioner längre som jag tidigare har gjort med min gamla tv.
Nu har jag bara haft den i två dagar men jag har nog aldrig varit mer nöjd över ett TV köp som jag är med denna. Jag hade kanske varit lika nöjd om jag köpt en LG C8 men konstanta oron över inbränning hade jag nog inte klarat av rent psykiskt. ![]()
Gillar skarp den externa boxen för alla ingångar, gör det så mycket enklare när man ska ändra något... helt genialiskt. Visst den är lite stor men det spelar ingen roll för mig då den är inne i tv-bänken. Hade önskat ett par extra HDMI-ingångar på den. Nu kör jag förvisso med en Onkyo TX-RZ810 också så har HDMI så det räcker och blir över men eftersom samsungs menysystem och och att den automatiskt känner av device etc så vill jag hellre använda samsungs egna hdmi portar och köra ARC.
Sjukt nöjd hittils. Ska väl försöka få den kalibrerad också efter att jag kört den ett tag. Men allting ser väldigt bra ut för mig när man satt den på Movie och warm 1 samt lite andra mindre inställningar. Game-läget så behöver man tex dra ned sharpness ordentligt då de av någon skum anledning maxat den vilket bara blir fult.
Om du är sugen så tveka inte... sjuk bra TV!
Redigerat av bobo_m, 30 July 2018 - 11:51.
Postad 09 August 2018 - 10:18
Den har börjat säljas i Polen för PLN 68.000 (ca 179.000kr).
https://archiwum.all...7314867661.html
Redigerat av Ekotemplet, 09 August 2018 - 10:21.
Postad 09 August 2018 - 13:14
https://m.prisjakt.nu/product/4236733
Har du råd eller är villig att spendera 189 papp för en TV?
Redigerat av Honkium, 09 August 2018 - 14:55.
Postad 09 August 2018 - 19:57
Däremot QE88Q9FN (årets modell FN i stället för F) med FALD, mera nits, böttre ljud, uppgraderad One-connect box, bättre betraktningsvinkel mm mm kan väl vara värda sina 179.000 blanka kronor (om nu pengarna inte är någon trång sektor vill säga)
Redigerat av Ekotemplet, 09 August 2018 - 20:12.
Postad 09 August 2018 - 21:39
Dock är ingen tv prisvärd den summan för en vanlig svensson.
Postad 09 August 2018 - 21:44
Tja, där ser man hur fel man kan ha när man inte lusläser modellbeteckningarna.
Dock är ingen tv prisvärd den summan för en vanlig svensson.
Är den inte för miljardärerna heller, men för dom spelar det ingen roll ![]()
Postad 30 August 2018 - 10:22
Hoppas att övriga parametrar också följer med upp! https://www.flatpane...l&id=1535612472
Edit; Det mesta fanns ju i länken i inlägget ovanför, men motiverar mitt med att även prisuppgifter fanns med 😉
Redigerat av Svärta, 30 August 2018 - 10:27.
Postad 03 September 2018 - 12:11
För er som är intresserade av Samsungs nya Q900R-modeller så har vi precis publicerat en video från IFA med lite tankar kring QLED vs. OLED i höst.
Som mångårig OLED-fantast är detta minst sagt intressant.. ![]()

https://www.nordicha...oled-q900r.html
Redigerat av Woxxman, 03 September 2018 - 12:14.
Postad 03 September 2018 - 12:54
Om man får välja 75" Q9FN eller en 65" LG Oled och prisen inte spelar roll, vad hade ni valt?
Jag hatar LCD men tippar litt mot 75" på grund av 75", det är ofta ströljus (inte på kvällen men ibland på dagen, plus att det är alltid direkt sol på min tv varenda dag ref att oled inte klarar detta.), vi spelar mycket och dom andra gillar att ha ambient lkjus även vid filmtitting. Jag är den enda som sitter i beckmörker med TV. Vi har också projektor på runt 100 och då är det kolsvart, men den kör vi mest 1 film i veckan sirka.
Redigerat av Demon Slayer, 03 September 2018 - 12:55.
Postad 08 September 2018 - 10:38
Någon som vet vad nya firmwaren 1240 ger?
Klarar förra årets MU-varianter HDR10+ idag? Går ej hitta info om detta.
Postad 12 September 2018 - 10:55
Q900R, m´kay. Känns väldigt nödvändigt med 8K just nu. Jag tycker personligen att Samsung borde använda den där nya super CPU med AI + resurser för att förfina 4K teknologin ytterligare. Q9FN verkar vara en jättebra TV, men den skulle säkert kunna uppgraderas ett eller två steg till.
Med det sagt, hoppas jag att nya top TVn får priset på Q9FN att gå ner till runt 20,000 kr. Är grymt sugen på en bra qled. Skulle gissa att 65" hamnar runt 25k mot årsslutet. Redan idag kan man köpa den på komplett för 32k med 65qled koden + man får med en telefon som är "värd" 5-6kkr.
Redigerat av Edja78, 12 September 2018 - 10:57.
Postad 15 September 2018 - 15:09
Mvh Martin
Postad 16 September 2018 - 10:38
Det funkar. Vesa 400x400. Se på vikten. Tänk på fästningen också. Blir hårdare belastning när en tv kommer ut en bit från väggen.
Redigerat av Demon Slayer, 16 September 2018 - 10:38.
Postad 16 September 2018 - 11:07
Mvh Martin
Postad 17 September 2018 - 20:21
Blev en LCD för mig för första gången i mitt liv faktiskt.
4 stora grunder till att det inte blev Oled som jag igentligen ville ha:
1. Jag har sjukt mycket direktsol hela dagen rakt på min tv, har sett flera fall där oled fått problem både här och på andra forum. Att dra för varje dag är oaktuellt.
2. Jag blir illamående av den dåliga och ojämna bilden på Oled (banding, colortint osv) bara jag tänker på det...vet att det inte syns så mycket i filmer osv men jag orkar inte....
3. Barna stänger aldrig av tvn, det verkar vara mycket svårt att lära.....orkar inte...inbränning deluxe av splatoon.
4. Skulle aldrig ha råd med 75" Oled idag.
Så då blev det en 75"
Fäste som kan tiltas och vridas så att jag får bra bild när jag liger i soffan på sidan.
feste.jpg 65.95K
2 Antal nerladdningar
Jag har vinklat ner den litegrand.
vinkel.jpg 51.08K
1 Antal nerladdningar
Tvn, en 75Q9FN:
tv.jpg 78.99K
1 Antal nerladdningar
Nu på kvällen (Castle in the sky)
bilde2.jpg 45.25K
1 Antal nerladdningar
Mitt på dagen idag:
bild.jpg 82K
1 Antal nerladdningar
Jag kan inte se clouding eller banding eller en enda död pixel. Verkar vara grymt bra exemplar. Om jag kör 100% vitt så kan jag se lite grand att det inte är perfekt uniformitet men det är så lite så det fastnar inte ens på bild.
Får hoppas den håller sig bra.
Redigerat av Demon Slayer, 18 September 2018 - 10:12.
Postad 17 September 2018 - 21:43
man behöver inte tänka på att stänga av tvn den sätter sig i skärmsläckar läget ändå efter någon minut eller två, dålig och ojämn bild? det var något nytt.
Postad 17 September 2018 - 21:51
Postad 17 September 2018 - 21:55
Redigerat av Gilgamesh1, 17 September 2018 - 21:58.
Postad 17 September 2018 - 22:12
Jag har inga uniform problem med min lcd, jag försökte ta en bild men det syns ingenting så bara visualisera 75" jävligt uniformt 10% grått du.
Sluta säga vad andra ska tycka, jag skrev mina argument...du får gärna skriva dina i en annan tråd men fatta att folk är olika.
Postad 17 September 2018 - 22:30
eller gardiner,Herregud.
och jag har inga uniform på min OLED, bägge har sina för och nackdelar, men jag hade inte klarat av den usla svärtan som LCD har.
Postad 17 September 2018 - 22:47
Vad om jag drar på resa en eftermiddag och damen vill se ut under kvällen, men så glömmer hon dra för vilket hon garanterat gör, ska jag då måste ringa och kolla om hon dratt för och be henne åka hem från jobbet fôr att dra för annars går teven sönder??? När ska du fatta att det funkar inte för mig med en tv som inte tål sol? Det är inte ett litet problem det är katastrofproblem...som jag sa - no-go. Det betyder att problemet är så stort (för mig i min lägenhet och i mitt liv) att det inte kommer fungera. Varför kan du inte fatta att man är och har det olika, och för mig är det ett stort problem, men för dig ett överkomligt problem. Sen var det några fler saker jag tyckte var dumt med Oled idag och det får du bara akseptera.
Btw så gör denna tv en del saker bättre än min Kuro så jag är hittils ganska glad, spel är kanon och kan bara gunna på plus att jag slipper dra för 365 dagar i året som plus.
Postad 18 September 2018 - 12:44
Jag har inga uniform problem med min lcd
Alla Q9FN jag har sett (55 och 65") har haft DSE (dirty screen effect) och dålig betraktningsvinkel. Då ska man tänka på att de mindre panelerna oftast är bättre på dessa punkter. Med så stor bild som 75" blir dessutom VA-panelens problem med betraktningsvinkel värre, och det blir i praktiken inte möjligt att få en jämn bild om man inte sitter väldigt långt ifrån.
Annars är det ju en bra LCD, och utifrån dina argument ovan verkar det som att OLED inte är ett bra val, t ex om den glöms igång med statisk bild osv.
Att du fick motargument beror ju på att du uttryckte dig fånigt. "Mår illa av den dåliga bilden... vet att det inte syns... men jag orkar inte". Om det inte syns att bilden är "dålig" så måste väl det betyda att den är bra?
Redigerat av Ageve, 18 September 2018 - 12:49.
Postad 18 September 2018 - 13:28
Efter att ha läst hela avsforums "q9fn owners thread" så verkar det som 75" av denna tv har absolut minst problem. Men ja betraktningsvinkeln får det att se lite urvattnat ut, derför jag köpte svängbart fäste. Sitter 3m ifrån och enligt tester ska det ge lite uniformitet i kanterna även framifrån men jag klarar inte se det.
Känner igenn en del lcd-problemer som kontrast/svärta men detta är den absolut bästa jag sett, såbra att man kan glömma det och bara se på filmen/spelet. Denna får duga som mellanmodell tils oled blir mer stabil eller ny teknik kommer. Känns som ingen tv är perfekt så man får bara välja det som passar bäst, därav min inledning med varför jag tog detta val nu.
Otroligt skönt att bara kunna köra på och skita i statisk bild och sol osv, för mig känns detta mest avslappnande med ganska bra bild.
Redigerat av Demon Slayer, 18 September 2018 - 13:54.
Postad 18 September 2018 - 16:29
Det är ganska sjukt ändå hur bra dom lyckats med svärtan. Just som min projektor (Lcos) så kan den få lite problem i scener som är både ljusa och mörka sammtidigt, men svärtan i kanterna och letterbars är hos mig helt kolsvarta, dessutom när den skiftar scen så är det också kolsvart och ingen glöd som jag ser alls. Verkar som att dom verkligen lagt ner energi på detta så att om det är svart ute i kanten så smälter det in mot bezel så att man inte ser var bilden slutar och kanten tar över. Självklart kan den som sagt inte hantera detta perfekt innuti annat material som är ljusare, men då uppfattas det ändå svart, men det är ganska imponerande jobbat av Samsung tycker jag och jag är glad att dom gjort det så, just mellan scener och i eftertexter var glöd av det "svarta" något jag retade mig på på Kuron och en av dom saker jag faktiskt tycker denna gör en god del bättre.
Däremot är det ganska mycket man måste fixa med och så innan bilden blir bra. Rakt ut av boxen var den bedrövlig, med artefakter i panoreringar, alltför mycket ljus, skärpa på osv, som vanligt, men det är efter lite pillande en helt annan tv än det man ser i butiken. Så byter man til gamemode och så är det samma visa igenn, med för mycket skärpa, fel allting osv så man måste justera bilden i alla dessa lägen så det är en del jobb.
Redigerat av Demon Slayer, 18 September 2018 - 16:31.
Postad 21 September 2018 - 11:05
Jag är bara ärlig. Får spykänslor av dom testbilderna oavsett om det syns i film eller inte så tar det emot att betala 20k för det
...
Otroligt skönt att bara kunna köra på och skita i statisk bild och sol osv, för mig känns detta mest avslappnande med ganska bra bild.
Det ENDA som borde betyda något är hur en TV presterar på det material man ser. Om en ovan datoranvändare tittar i filsystemet i Windows t ex, så ser de ju bara en massa obegripliga dll-filer osv. Det betyder inte att det är ett problem när de använder datorn.
Du kan ta upp en grå bild och se den dåliga uniformiteten på din LCD (eller QLED som Samsung kallar den...). Sen kan du gå och "spy" om du vill det, men spelar det verkligen någon roll om du inte ser det annars?
Solljus / UV-ljus skadar förövrigt LCD-paneler med, men OLED verkar vara känsligare. Jag skulle inte rekommendera någon att ha en TV i direkt solljus. Bilden blir helkass och livslängden förkortas.
Postad 21 September 2018 - 17:22
Det ENDA som borde betyda något är hur en TV presterar på det material man ser.
Var ska jag sätta proben på dessa oleds när jag kalibrerar?

Enligt dig vil jag få exakt samma resultat oavsett var jag sätter proben när jag kalibrerar dessa eftersom det inte spelar någon roll ö.h.t.
Det är ju såklart inte korrekt.
Bilderna kommer från AVSforum LG oled-tråd.
Om en ovan datoranvändare tittar i filsystemet i Windows t ex, så ser de ju bara en massa obegripliga dll-filer osv. Det betyder inte att det är ett problem när de använder datorn.
Otroligt dålig liknelse eftersom dll-filer är ett krav för att Windows ska fungera medans ojämnheten ovanför inte är ett krav men ett fel. Men ok, självklart spelar det mindre roll om man aldrig kan se detta i material (och vi bortser från kalibrering), men det skulle ändå ta emot att betala 20-40k för detta för mig personligen oavsett vad andra tycker, och som tur är bestämmer jag själv vad jag sponsrar för produkter. Jag tycker inte detta ska godtas och om jag fick min dröm uppfylld så skulle alla lämna tillbaka sina med liknande ojämnheter och kräva att tillverkarna skärper sin QC.
Du kan ta upp en grå bild och se den dåliga uniformiteten på din LCD (eller QLED som Samsung kallar den...). Sen kan du gå och "spy" om du vill det, men spelar det verkligen någon roll om du inte ser det annars?
Det första jag gjorde efter att jag satte upp teven var att kalibrera den så jag har naturligvis sett från 0-100 i 5%-intervaller på min egen tv. När jag kalibrerade såg jag otroligt lite ojämnhet trodde att det bara var VA-skiftningar från olika vinklar, försökte ta en bild men det syntes inte på bild. Jag har läst att det kan komma lite mer efter lite användning (i q9fn-användar-tråden på Avsforum) och testade igenn igår och jag kan se lite mer nu tyvärr. Det är dock så lite att jag är ok nöjd med det och hoppas verkligen det håller sig så. Men tro meg, jag mår dåligt av att tänka på det. Jag testade också diverse tester från youtube och jag kan skymta en del problem och det är inte alls kul, vågar inte tänka på hur det ser ut på teverna på bilderna ovanför. Jag ser inte detta i film och serier men det spelar roll för mig ändå eftersom jag anser det som ett fel.
Efter vad jag läste om så såg det ut som att just 75" av denna tv hade minst uniformitetsproblem överlag jämfört med dom andra tvna som jag värderade. Hade jag sett liknande bilder på 75q9fn som bilderna ovanför så hade jag aldrig köpt den, inte en chans, aldrig.
Solljus / UV-ljus skadar förövrigt LCD-paneler med, men OLED verkar vara känsligare. Jag skulle inte rekommendera någon att ha en TV i direkt solljus. Bilden blir helkass och livslängden förkortas.
Mindre känslig är bättre än mer känslig eftersom jag inte kan flytta bara för en tvs skull.
Men du måste nog läsa tråden en gång till, jag har aldrig sagt att jag sitter och tittar i direkt solljus. Jag har mörkläggningsgardiner så om jag ska se på tv och det är klar himmel och solen besvärar så kan jag dra för (men jag kan också strunta i det om jag vill, men med en Oled skulle jag känna att jag *måste*). Skillnaden är att det är ok att göra detta just när jag ska se versus att måste göra det hela dagen oavsett om jag ska se på tv eller inte. Ganska fult med fördraget om man har besök på dagarna på en helg också, jag är inte 15 utan har familj och det måste se lite vettigt ut här hemma. Fördraget varje dag hela dagen är inte godkjänt i den sfären med dotterns föräldrar på kaffe osv.
Postad 21 September 2018 - 17:38
Är väl bara att enas om att alla tekniker har problem, alla måste få bestämma själva vilka problem man kan leva med. Har svårt att bli sur på någon som köper LCD för att dom är rädda för inbränningar, bandning på OLED även om jag själv inte skulle vilja göra det då jag inte hittat nån LCD som uppfyller mina krav.
Blir alltid lika glad när jag blir nöjd över ett köp man undersökt i flera månader för att man är osäker på någon detalj. Vare sig det är en tv, rakhyvel eller toaborste. Tror dock man är lite sjuk om man undersöker köp av toaborste i flera månader men det är en annan diskussion.
Nu är det helg och regn, blir nog lite film i helgen! ![]()
Postad 21 September 2018 - 22:13
Enligt dig vil jag få exakt samma resultat oavsett var jag sätter proben när jag kalibrerar dessa eftersom det inte spelar någon roll ö.h.t.
Det är ju såklart inte korrekt.
Bilderna kommer från AVSforum LG oled-tråd.
Man ska placera mätaren i centrum på skärmen. I princip alla bildvisare har uniformitetsproblem av något slag, även de absolut dyraste referensmonitorerna (om än i betydligt lägre utsträckning än konsumentapparater). Bilderna du postade ser ut att vara på första eller andra generationens OLEDs, samtidigt som dessa problem har blivit mindre och mindre påtagliga sedan B6V. Även min 910V har lite uniformitetsproblem men absolut inte så illa som man först kan tro.
Om man dessutom kikar på en testbild med 10% amplitud så blir problemen återigen mindre synliga och personligen mäter jag i regel också med 10% intervaller när jag kalibrerar mina bildvisare. Om man dessutom har i åtanke vilka begränsningar som LG:s OLEDs har och hur reglagen för vitbalans är implementerade så behöver man inte oroa sig för uniformiteten vid så låga nivåer. Tvärtom funkar det rätt bra med lite basic allround-tänkande på LG-apparaterna vid kalibrering och i slutändan uppnår man relativt snabbt en bild som är mer än tillräckligt för att duga i konsumentsammanhang. Det säger jag baserat på min egna erfarenhet och uppfattning. ![]()
Berätta gärna senare hur det var att kalibrera och mäta Samsungen. Tycker själv att apparater med påtvingad local dimming är rätt kniviga att kalibrera och inte minst de med VA-panel. I vissa fall blir jag inte klok på mätningarna.
Vill också tillägga att jag använder både LCD och OLED både i hemmet och på min arbetsplats. Har inget emot något av dem och föredrar bra produkter framför dåliga helt enkelt. Är även förtjust i CRTs.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 21 September 2018 - 22:15.
Postad 21 September 2018 - 22:27
Jag vet inte helt hur jag ska tolka mina mätningar men jag fick inte dom fluktueringar i mätningarna som det har pratats om. Jag justerade in vitbalans f.eks på en testbild, så gick jag ut från testbilden och lät mätaren stå kvar i continuerlig modus, så startade jag testbilden igjenn och verifierade att inställningarna fortfarande var korrekta. Jag förväntade mig att dom skulle vara annorlunda men dom var väldigt stabila för det mesta. På 2 bilder måste jag justera igenn men det handlade om 1 klick upp eller ned dvs 101-102% rött f.eks istället för 100% på den röda stapeln.
Det kan gott hända att det ser helt annorlunda ut efter att man f.eks sett på material och så går inn och mäter igenn, men jag tycker bilden blev såpass bra att jag lät den stanna där. Jag tror den kommer drifta lite oavsett (som är min erfarenhet av alla nya apparater) så jag ska på den igenn en gång när den fått gå lite. Nu har jag mera lust att tuna gamemode och HDR. âr överraskad över hur bra bilden är faktiskt, tycker hudtoner ser bra ut också utan rödstick.
Ska rapportera mer efter nästa runda en gång i framtiden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
Samsung QLED 8K 2018
17 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?