Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Epson projektorer EH-TW7400, 9400, 9400W

655 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Epson EH-TW7400 (Projektorer) 5 8.249998 (3) Inga priser
Epson EH-TW9400 (Projektorer) 7 9.5 (9) Inga priser
Epson EH-TW9400W (Projektorer) 1 8.333332 (2) Inga priser
3 relaterade trÄdar

Postad 07 February 2021 - 09:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

Jag vill gÀrna fÄ bort glittret jag ser i min duk och har varit intresserad av en vanlig vit duk eftersom jag har mycket mörkare rum nu.
Han rekommenderar inte vi just nu eftersom jag fortfarande har ljusa delar i mitt mörklagda rum. Tex vitt tak, ljus soffa etc.

Om du ska minimera glittret (shine) sĂ„ fĂ„r du köpa en supernova duk. Den kostar dock en del! Den nyare reacten (3.0) har mindre shine, om det Ă€r tillrĂ€ckligt för dig vet du bara sjĂ€lv. Åk och kika😊

Redigerat av mcmike, 07 February 2021 - 09:12.

Postad 08 February 2021 - 15:04

Wicap
  • Wicap
  • AnvĂ€ndare

• 141 inlĂ€gg
  • 0

Har ni hört nÄgot om Epson TW-9500 Àr in the making?

Jag vill inte gÄ för mycket off topic men jag pratar med en jag hörde om pÄ AV FORUMS - Rickyj at Kalibrate.

Vi har diskuterat ALR, HC eller vit men just nu verkar det luta Ät HC.

Jag vill gÀrna fÄ bort glittret jag ser i min duk och har varit intresserad av en vanlig vit duk eftersom jag har mycket mörkare rum nu.

Han rekommenderar inte vi just nu eftersom jag fortfarande har ljusa delar i mitt mörklagda rum. Tex vitt tak, ljus soffa etc.

Off-topic: Jag valde mellan DNP och React3, har varit lite sur att jag snÄlade med react3, tills min tvÄ Äring kladdade yoghurt pÄ duken. SÄ bra med en helt okej bild tills jag vet att en dyrare hÄlls hel av förhoppningsvis klokare/Àldre barn :)

Postad 15 February 2021 - 08:14

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som lyckats fÄ till Contrast med hjÀlp av Spears and Munsil? Jag ser bara blinkade rutor upp till 935.

Postad 15 February 2021 - 08:49

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som lyckats fÄ till Contrast med hjÀlp av Spears and Munsil? Jag ser bara blinkade rutor upp till 935.

Är det HDR ?

Postad 02 May 2021 - 10:47

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som har erfarenhet av Epsons egna takfÀste ELP-MB30? Jag fÄr inte riktigt till vinklarna och hörnen helt hundra med mitt chief och sÄg nyss Epsons egna som verkar sjukt smidigt med kugghjul för justeringar m.m. KÀnns lite surt att byta men det kanske Àr vÀrt det?

Redigerat av Hays, 04 May 2021 - 06:41.

Postad 03 May 2021 - 12:18

ncc1701e
  • ncc1701e
  • ForumrĂ€v

• 507 inlĂ€gg
  • 0

HĂ„ller med dig att chief  Ă€r lite segt, har samma problem och nĂ€r man vĂ€l skall fĂ€sta skruven, sĂ„ flyttar den sig lite iaf =(

Postad 03 May 2021 - 13:13

emanuelmakhoul
  • emanuelmakhoul
  • AnvĂ€ndare

• 110 inlĂ€gg
  • 0

HĂ„ller ocksĂ„ med om Chief. Jag försöker hitta det fĂ€stet han anvĂ€nder i videon (https://www.youtube....h?v=s_EigBBf96g) hos en svensk Ă„terförsĂ€ljare. NĂ„gon som kĂ€nner till nĂ„gon ÅF som kan leverera? 

Postad 04 May 2021 - 04:53

sebulba
  • sebulba
  • LĂ€rjunge

• 325 inlĂ€gg
  • 0

Är pĂ„ jakt efter ett fĂ€ste och detta fĂ€stet sĂ„g riktigt nice ut. Undra om det finns nĂ„t rör sĂ„ man kan förlĂ€nga fĂ€stet? 

I vilket fall posta gÀrna sÄ fort ni hittat modellen, tack. :)

Postad 04 May 2021 - 06:04

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlĂ€gg
  • 0

HĂ„ller ocksĂ„ med om Chief. Jag försöker hitta det fĂ€stet han anvĂ€nder i videon (https://www.youtube....h?v=s_EigBBf96g) hos en svensk Ă„terförsĂ€ljare. NĂ„gon som kĂ€nner till nĂ„gon ÅF som kan leverera? 

Har sett det dÀr ocksÄ och det verkar otroligt smidigt. Epsons original pÄminner lite om det men Àr nog inte lika hög kvalité.

HĂ„ller med dig att chief  Ă€r lite segt, har samma problem och nĂ€r man vĂ€l skall fĂ€sta skruven, sĂ„ flyttar den sig lite iaf =(

Precis och det Ă€r ju dessutom omöjligt att veta nĂ€r man Ă€r helt rĂ€tt ute. 

Postad 04 May 2021 - 06:10

nimman
  • nimman
  • LĂ€rjunge

• 470 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr inte helt sÀker pÄ fÀstet men tror det mest sÀljs tillsammans med epson projektorer i staterna, eller av "installatörer" eller liknande. Tror inte vi kan fÄ tag pÄ dem kommersiellt (har jag verkligen stavat rÀtt pÄ det ordet?!) hÀr i Europa.

Jag har inge kÀllor pÄ det, men jag minns detta dÄ jag lÀst det nÄgonstans, ledsen att jag inte har mer att gÄ pÄ.

Men, jag tycker allt att om nÄgon av er Àr sugen, dra ivÀg ett mail till Epson och frÄga om de har nÄgot pÄ lager och kan tÀnkas sÀlja ivÀg ett. Dummare frÄgor ar nog stÀllts tidigare :)

Btw Hays, grattis till din "uppgradering" ;) sÄg din bild i galleriet :P

Postad 04 May 2021 - 06:40

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr inte helt sÀker pÄ fÀstet men tror det mest sÀljs tillsammans med epson projektorer i staterna, eller av "installatörer" eller liknande. Tror inte vi kan fÄ tag pÄ dem kommersiellt (har jag verkligen stavat rÀtt pÄ det ordet?!) hÀr i Europa.

Jag har inge kÀllor pÄ det, men jag minns detta dÄ jag lÀst det nÄgonstans, ledsen att jag inte har mer att gÄ pÄ.

Men, jag tycker allt att om nÄgon av er Àr sugen, dra ivÀg ett mail till Epson och frÄga om de har nÄgot pÄ lager och kan tÀnkas sÀlja ivÀg ett. Dummare frÄgor ar nog stÀllts tidigare :)

Btw Hays, grattis till din "uppgradering" ;) sÄg din bild i galleriet :P

Tack, vart en fin kompensation för Epsons klanterier. 

FĂ€stet finns att köpa i flera butiker sĂ„ det Ă€r inget problem att fĂ„ tag pĂ„ det, vet dock inte om jag Ă€r sĂ„ sugen pĂ„ att lĂ€gga 1600 kr pĂ„ ett fĂ€ste som jag inte hört nĂ„got alls om. 

https://classic.pris...t.php?p=1300188

Redigerat av Hays, 04 May 2021 - 06:41.

Postad 04 May 2021 - 06:41

nimman
  • nimman
  • LĂ€rjunge

• 470 inlĂ€gg
  • 1

Tack, vart en fin kompensation för Epsons klanterier. 

FÀstet finns att köpa i flera butiker sÄ det Àr inget problem att fÄ tag pÄ det, vet dock inte om jag Àr sÄ sugen pÄ att lÀgga 1600 kr pÄ ett fÀste som jag inte hört nÄgot alls om. (hade kastat om bokstÀverna i modellnamnet sÄ var kanske lite svÄrt att hitta igen det för er andra)

https://classic.pris...t.php?p=1300188

haha ja men det Àr bra med kompensation :)

Aha dÄ Àr mitt inlÀgg helt onödigt och jag borde ta bort det, men jag lÄter det ligga kvar sÄ ni ser vilket klapptrÀ jag Àr som inte har koll pÄ saker :D.

Postad 04 May 2021 - 08:55

Firre77
  • Firre77
  • AnvĂ€ndare

• 241 inlĂ€gg
  • 0

Era "Chief" fÀsten som ni ogillar Àr garanterat vanliga RPAU fÀstet. FullstÀndigt skrÀp i mina ögon. Eller skrÀp o skrÀp. Det Àr rejÀlt och fungerar bra nÀr det vÀl sitter dÀr. Men allt innan det Àr klart, skrÀp!

Det det ni eftersöker och som Ă€r ett helt annat fĂ€ste Ă€r RPMAU. DĂ€r har ni kugghjul som ni micro justerar med en stjĂ€rnmejsel. RPMAU Ă€r det som skickas med nĂ€r man köper 6050 (9400) i USA, dĂ€r dom skickar med detta fĂ€ste, en extra lampa o bakstycke till projjen. 

Visst det kostar lite men Ă€r vĂ€rt vartenda krona. Jag började med ett vanligt RPAU som snabbt fick flyga ut genom fönster som ersattes av ett RPMAU som nu har hĂ€ngt med mĂ„nga Ă„r. För tillfĂ€llet hĂ€nger det en 9400 i fĂ€stet och som jag ser det har bara tiden och svordomarna jag sparat pĂ„ alla installationer betalat fĂ€stet gĂ„nger 100  :P

Redigerat av Firre77, 04 May 2021 - 08:56.

Postad 04 May 2021 - 11:22

emanuelmakhoul
  • emanuelmakhoul
  • AnvĂ€ndare

• 110 inlĂ€gg
  • 0

Era "Chief" fÀsten som ni ogillar Àr garanterat vanliga RPAU fÀstet. FullstÀndigt skrÀp i mina ögon. Eller skrÀp o skrÀp. Det Àr rejÀlt och fungerar bra nÀr det vÀl sitter dÀr. Men allt innan det Àr klart, skrÀp!

Det det ni eftersöker och som Ă€r ett helt annat fĂ€ste Ă€r RPMAU. DĂ€r har ni kugghjul som ni micro justerar med en stjĂ€rnmejsel. RPMAU Ă€r det som skickas med nĂ€r man köper 6050 (9400) i USA, dĂ€r dom skickar med detta fĂ€ste, en extra lampa o bakstycke till projjen. 

Visst det kostar lite men Ă€r vĂ€rt vartenda krona. Jag började med ett vanligt RPAU som snabbt fick flyga ut genom fönster som ersattes av ett RPMAU som nu har hĂ€ngt med mĂ„nga Ă„r. För tillfĂ€llet hĂ€nger det en 9400 i fĂ€stet och som jag ser det har bara tiden och svordomarna jag sparat pĂ„ alla installationer betalat fĂ€stet gĂ„nger 100  :P

StĂ€mmer, jag har RPAU- dĂ€r ser man. Jag visste inte att det var skillnad pĂ„ fĂ€stena pĂ„ det sĂ€ttet. Ska kika. Tack för tipset! 

Postad 04 May 2021 - 16:36

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlĂ€gg
  • 0

Precis jag köpte ett sĂ„nt dĂ€r KIT003 för det rekommenderades i mĂ„ngt och mycket, överlag tycker jag det Ă€r bra och jag har haft det ganska lĂ€nge men just nĂ€r det kommer till att microjustera sĂ„ Ă€r det vĂ€rdelöst. DĂ€r och dĂ„ hade jag nog inte varit redo att lĂ€gga sĂ„ mycket pengar som ett RPMAU kostar men nu Ă€r jag nog benĂ€gen att göra det. Har dock ingen lust att riva ner allt igen efter att nyss satt upp det sĂ„ blir nog inte ett köp nu direkt men i sinom tid kommer jag helt klart att byta. 

Finns det nÄ videos eller tydliga instruktioner som visar vad det Àr kapabelt till? jag har googlat lite men inte hittat nÄgot vettigt.

Postad 04 May 2021 - 18:50

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr pÄ gÄng att slÀnga ut mitt SMS-takfÀste och bygga en rejÀl hylla i taket. Samtidigt kommer jag fÄ lÀngre throw sÄ jag kan uppgradera duken plus att jag hoppas fÄ bort ljudet.

SMS fungerar men det vibrerar nÀr nÄgot av barnen gÄr pÄ övervÄningen.

Postad 04 May 2021 - 19:40

Firre77
  • Firre77
  • AnvĂ€ndare

• 241 inlĂ€gg
  • 0

Precis jag köpte ett sÄnt dÀr KIT003 för det rekommenderades i mÄngt och mycket, överlag tycker jag det Àr bra och jag har haft det ganska lÀnge men just nÀr det kommer till att microjustera sÄ Àr det vÀrdelöst. DÀr och dÄ hade jag nog inte varit redo att lÀgga sÄ mycket pengar som ett RPMAU kostar men nu Àr jag nog benÀgen att göra det. Har dock ingen lust att riva ner allt igen efter att nyss satt upp det sÄ blir nog inte ett köp nu direkt men i sinom tid kommer jag helt klart att byta.
Finns det nÄ videos eller tydliga instruktioner som visar vad det Àr kapabelt till? jag har googlat lite men inte hittat nÄgot vettigt.

Vet att jag har sett videos pÄ fÀstet men vart och nÀr
.
Jag hittade dock denna som Àven pÄ mute :) visar i det hela vad fÀstet kan. Tre hÄl som med hjÀlp av en stjÀrnmejsel skruvar pÄ kugghjul. Och du kan dÄ vrida, Tilta sidled och upp/ned. Och sen drar man Ät en skruv för varje lÀge. Projjen rör sig inte en mm och det blir dÄ ett enhands jobb. Inte som RPAU dÀr man behöver ringa in slÀckt och grannar bara för att hÄlla i :).
Som det syns pÄ videon Àr fÀstet lite högre och medför dÄ rejÀlt mer utrymme för hdmi kabelns kontakt och gör installationen 1000 gÄnger smidigare.

https://youtu.be/H9Y4GIF1Ikg

Redigerat av Firre77, 04 May 2021 - 19:45.

Postad 10 May 2021 - 15:19

matsÄ
  • matsĂ„
  • Beroende

• 1037 inlĂ€gg
  • 0
Hej! RÄkade köpa denna 9400, men hitills Àr svÀrtan som 7300:an. Men det Àr klart vi har bara kollat Sabrina pÄ Netflix, o den serien Àr lite skumt filmat. Jag har kalibrerat med THX appen. Men sÄ upptÀckte jag att HDR har ett eget reglage, hur skall den stÄ(ja HDR mÄste jag ha, annars sviker jag HDR guden).Men om vi Àr tysta sÄ att den mÀktiga HDRguden inte hör oss, blir det mycket sÀmre med SDR O 2020 ( Men det tillhör ju HDRS fÀrgspektra blir det inte knas dÄ?

Postad 10 May 2021 - 16:06

mr richards
  • mr richards
  • ForumrĂ€v

• 904 inlĂ€gg
  • 0

matsĂ„,  ge inte upp, HDR Ă€r svĂ„rt pĂ„ projektor.

Jag har kĂ€mpat ochsĂ„, jag har 9300 an men det Ă€r vĂ€ldigt olika  tycker jag pĂ„ olika filmer.

HDR Àr ett riktigt gitter och hÄlla pÄ med.

Jag tittar pĂ„ 4k uhd , med  Panasonic 820 dĂ€r har du lite mer verktyg att fĂ„ ordning pĂ„ HDR.

Har testat utan HDR  Bilden blir Ljusare.

Postad 10 May 2021 - 20:10

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

• 83 inlĂ€gg
  • 0
Skit i HDR pÄ Netflix. Det Àr nÀstan alltid skit.

StÀll in Apple TVn (om du har en) pÄ 4k SDR istÀllet sÄ kommer
Alla serier och filmer se mycket bÀttre ut. Samma fÀrger som HDR men skillnaden mellan ljust och mörkt passar mycket bÀttre för
Projektor.

Postad 12 May 2021 - 07:06

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0

Är det HDR ?

Jag missade din frÄga.

Nej, jag blev rekommenderad att börja med SDR. Men jag lÀste pÄ AVS att det kan vara svÄrt att fÄ till det med Epsons projektor men sÄ som det Àr för mig ska det inte vara.

Jag kopplar det till att jag spelar frĂ„n hĂ„rddisk och Dune HD media player. Jag kommer testa igen nu nĂ€r jag har en bra Panasonic BD-spelare istĂ€llet. 

Postad 16 May 2021 - 07:45

sebulba
  • sebulba
  • LĂ€rjunge

• 325 inlĂ€gg
  • 0

matsĂ„,  ge inte upp, HDR Ă€r svĂ„rt pĂ„ projektor.

Jag har kĂ€mpat ochsĂ„, jag har 9300 an men det Ă€r vĂ€ldigt olika  tycker jag pĂ„ olika filmer.

HDR Àr ett riktigt gitter och hÄlla pÄ med.

Jag tittar pĂ„ 4k uhd , med  Panasonic 820 dĂ€r har du lite mer verktyg att fĂ„ ordning pĂ„ HDR.

Har testat utan HDR  Bilden blir Ljusare.

FrĂ„gade lite om HDR nĂ€r jag var pĂ„ Hembiobutiken och dom sa att dom alltid kalibrerar projektorer mot SDR och inte HDR. För att det var lĂ€ttare att fĂ„ SDR korrekt Ă€n HDR som i princip inte gick att fĂ„ korrekt. Tycker detta verkar sĂ„ himla snurrigt t.ex man lĂ€ser folk som skiftar mellan HDR och SDR beroende pĂ„ film, vissa kör inte  alls osv. sĂ„ det verkar vara vĂ€ldigt delat. Men gillar inte grejen att man skiftar instĂ€llningar beroende pĂ„ film utan vill ha ett lĂ€ge som gĂ€ller. KĂ€nns som det Ă€r mycket lĂ€ttare med HDR pĂ„ en tv.

Undrar dÄ, hur har ni kalibrerat era projektorer?

Redigerat av sebulba, 16 May 2021 - 07:47.

Postad 16 May 2021 - 07:53

sebulba
  • sebulba
  • LĂ€rjunge

• 325 inlĂ€gg
  • 0

Precis jag köpte ett sĂ„nt dĂ€r KIT003 för det rekommenderades i mĂ„ngt och mycket, överlag tycker jag det Ă€r bra och jag har haft det ganska lĂ€nge men just nĂ€r det kommer till att microjustera sĂ„ Ă€r det vĂ€rdelöst. DĂ€r och dĂ„ hade jag nog inte varit redo att lĂ€gga sĂ„ mycket pengar som ett RPMAU kostar men nu Ă€r jag nog benĂ€gen att göra det. Har dock ingen lust att riva ner allt igen efter att nyss satt upp det sĂ„ blir nog inte ett köp nu direkt men i sinom tid kommer jag helt klart att byta. 

Kikar sjÀlv runt pÄ lite fÀsten. Vad tycker du om fÀstet, byggkvalitet, stabilitet osv?

Hade ett Vogel-fÀste tidigare med vissa instÀllningsmöjligheter men den hade en tendens att justera om sig sjÀlv med tiden sÄ typ en gÄng i mÄnaden fick jag justera om. Vill gÀrna slippa detta sÄ lÀgger mer Àn gÀrna extra kronor pÄ ett riktigt stabilt fÀste i sÄ fall.

Postad 18 May 2021 - 18:39

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlĂ€gg
  • 0

Kikar sjÀlv runt pÄ lite fÀsten. Vad tycker du om fÀstet, byggkvalitet, stabilitet osv?

Hade ett Vogel-fÀste tidigare med vissa instÀllningsmöjligheter men den hade en tendens att justera om sig sjÀlv med tiden sÄ typ en gÄng i mÄnaden fick jag justera om. Vill gÀrna slippa detta sÄ lÀgger mer Àn gÀrna extra kronor pÄ ett riktigt stabilt fÀste i sÄ fall.

FÀstet Àr vÀldigt stabild och ordentligt det som kan vara lite svÄrt Àr att microjustera. Det Àr absolut ingen risk att det sjunker eller liknande av sig sjÀlv.

Postad 19 May 2021 - 05:31

sebulba
  • sebulba
  • LĂ€rjunge

• 325 inlĂ€gg
  • 0

FÀstet Àr vÀldigt stabild och ordentligt det som kan vara lite svÄrt Àr att microjustera. Det Àr absolut ingen risk att det sjunker eller liknande av sig sjÀlv.

HÀrligt. Har nog inget direkt behov av just microjusteringen tÀnker att jag har lyckats justera bra med tidigare fÀsten iag jaft som har haft sÀmre justeringsmöjligheter Àn detta fÀstet. Blir nog detta fÀstet om det blir aktuellt med fÀste.
Tack för inputen! 👍

Postad 26 June 2021 - 07:40

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0
Jag har, med hjÀlp av snickare, byggt en hylla för projektorn i rummet bakom hemmabion.
Det Àr för att öka avstÄndet sÄ jag kan skaffa större bild och fÄ bort lite av ljudet.
Hyllan blev jÀttebra och kÀnns Àntligen stadig jÀmfört med mitt gamla SMS-fÀste.
Jag kommer sÀtta vöggar runt hyllan och mÄla allt vitt.
Hur viktigt Àr det med luftcirkulationen i hyllan? Den Àr helt öppen pÄ framsida men funderar pÄ att sÄga hÄl pÄ baksidans vÀgg sÄ jag kan installera flÀktar.
Har ni tips pĂ„ sĂ„na och ska dom BLÅSA eller SUGA ut luft?

Bifogad fil(er)

Postad 26 June 2021 - 10:01

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlĂ€gg
  • 0

Jag har, med hjÀlp av snickare, byggt en hylla för projektorn i rummet bakom hemmabion.
Det Àr för att öka avstÄndet sÄ jag kan skaffa större bild och fÄ bort lite av ljudet.
Hyllan blev jÀttebra och kÀnns Àntligen stadig jÀmfört med mitt gamla SMS-fÀste.
Jag kommer sÀtta vöggar runt hyllan och mÄla allt vitt.
Hur viktigt Àr det med luftcirkulationen i hyllan? Den Àr helt öppen pÄ framsida men funderar pÄ att sÄga hÄl pÄ baksidans vÀgg sÄ jag kan installera flÀktar.
Har ni tips pĂ„ sĂ„na och ska dom BLÅSA eller SUGA ut luft?

Rolig lösning. Det finns vÀl nÄgon speciell sorts glas som skall vara bra för om man vill projecera bild igenom det med? Om du nu vill "stÀnga" till hÄlet med.

Nu har inte jag koll pÄ epson men bör vÀl gÄ att se vart insug och utblÄs Àr pÄ projektorn (eller i instruktionsboken) och placera blÄsande/suganda flÀktar lite taktiskt till det?

Postad 26 June 2021 - 10:10

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0

Rolig lösning. Det finns vÀl nÄgon speciell sorts glas som skall vara bra för om man vill projecera bild igenom det med? Om du nu vill "stÀnga" till hÄlet med.
Nu har inte jag koll pÄ epson men bör vÀl gÄ att se vart insug och utblÄs Àr pÄ projektorn (eller i instruktionsboken) och placera blÄsande/suganda flÀktar lite taktiskt till det?

Ja glas finns ocksÄ men jag behöver nog öppningen för luften. Insug o utsug Àr fram pÄ Epsonen. Jag bara funderar vad som Àr viktigast om jag sÀtter flÀktar bak:
Att suga ut varm luft eller suga in svalare luft?

Postad 26 June 2021 - 14:21

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

• 83 inlĂ€gg
  • 0
Spontant kÀnns det som bÄda borde fungera bra, men blÄsa ut varm Àr nog bÀst ÀndÄ

Postad 26 June 2021 - 14:49

Lars IH
  • Lars IH
  • LĂ€rjunge

• 313 inlĂ€gg
  • 0

Normalt Àr det mycket enklare och bÀttre att skapa ett övertryck sÄ att sÀga, alltsÄ att trycka in sval luft istf att försöka fÄ ut den varma luften. Eftersom jag har en 7400 sjÀlv, sÄ ja det Àr framtill som gÀller - bak lÀr knappast pÄverka nÄgot att tala om. SÄledes skapa svalt övertryck sÄ kommer varmluften ut av sig sjÀlv - bara du kommer ihÄg grundregeln: VÀrme stiger - svalka sjunker. Dvs flÀktar under kommer trycka in svalare luft - och sÄ rejÀlt spjÀll pÄ sidorna eller dÄ nÄgra flÀktar som sitter högt upp och försöker suga ut varmluften.

Med andra ord - försök inte tvinga luften mot de fysiska reglerna.

Postad 26 June 2021 - 18:17

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlĂ€gg
  • 0
Sök pÄ hushbox för byggtips

Postad 26 June 2021 - 18:24

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0

Normalt Àr det mycket enklare och bÀttre att skapa ett övertryck sÄ att sÀga, alltsÄ att trycka in sval luft istf att försöka fÄ ut den varma luften. Eftersom jag har en 7400 sjÀlv, sÄ ja det Àr framtill som gÀller - bak lÀr knappast pÄverka nÄgot att tala om. SÄledes skapa svalt övertryck sÄ kommer varmluften ut av sig sjÀlv - bara du kommer ihÄg grundregeln: VÀrme stiger - svalka sjunker. Dvs flÀktar under kommer trycka in svalare luft - och sÄ rejÀlt spjÀll pÄ sidorna eller dÄ nÄgra flÀktar som sitter högt upp och försöker suga ut varmluften.

Med andra ord - försök inte tvinga luften mot de fysiska reglerna.

Skulle jag dÄ kunna sÀtta en flÀkt UNDER projektorn (alltsÄ i trÀt pÄ undersidan) direkt under dÀr den varma luften blÄser ut? Det Àr pÄ höger sida om projektorn nÀr man tittar med projektorns hÄll.
Eller ska hĂ„let med flĂ€kt under vara dĂ€r den ”svala” luften sugs in i projektorn? AlltsĂ„ pĂ„ vĂ€nster sida?

Postad 27 June 2021 - 11:00

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlĂ€gg
  • 0

ja du kommer stÀnga in pÄ tok för mycket varm luft i den dÀr lÄdan, sÄ flÀktar in och ut Àr nog ett mÄste, gjorde en skiss pÄ din bild. Finns det usb pÄ projjen som kan driva smÄ flÀktar sÄ vore det ju smidigt. SlÀng in en tempmÀtare dÀr i början ocksÄ sÄ du kan hÄlla lite koll. Det kan nog krÀvas mer luft Àn man tror dÄ en hel del av den varma luften riskerar bli kvar i lÄdan nÀr projjen Àr placerad sÄ lÄngt bak i boxen och högre upp Àn hÄlet ser det ut som. Kanske dubbla 140mm flÀktar eller nÄgot sÄdant.

Bifogad fil  epson.jpg   165.41K   0 Antal nerladdningar

Postad 27 June 2021 - 15:33

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0

ja du kommer stÀnga in pÄ tok för mycket varm luft i den dÀr lÄdan, sÄ flÀktar in och ut Àr nog ett mÄste, gjorde en skiss pÄ din bild. Finns det usb pÄ projjen som kan driva smÄ flÀktar sÄ vore det ju smidigt. SlÀng in en tempmÀtare dÀr i början ocksÄ sÄ du kan hÄlla lite koll. Det kan nog krÀvas mer luft Àn man tror dÄ en hel del av den varma luften riskerar bli kvar i lÄdan nÀr projjen Àr placerad sÄ lÄngt bak i boxen och högre upp Àn hÄlet ser det ut som. Kanske dubbla 140mm flÀktar eller nÄgot sÄdant.
epson.jpg

Tack det dÀr Àr jÀttebra.
DÀr du placerat första flÀkten ska jag nog fÄ in luft eftersom dÀr Àr intaget pÄ projektorn för den kylda luften.
Sen kan jag placera en till flÀkt som tar in luft pÄ sjÀlva bakvÀggen bakom projektorn. DÄ tar den in luft som kan hjÀlpa till att forsla bort den varma luften som kommer ut frÄn projektorn. Den ska sen ut genom den stora öppningen lÀngst fram.
Var hittar jag hjĂ€lp nĂ€r det gĂ€ller rĂ€tt flĂ€kt och termometern? Plus nĂ„got som startar flĂ€ktarna? Är Sweclockers bra för det?

Postad 27 June 2021 - 15:39

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

• 83 inlĂ€gg
  • 0
Intressant att följa detta bygge!

Postad 27 June 2021 - 22:17

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0
Projektorn har ju USB-ingÄng. GÄr det att koppla in flÀktar till den som startar nör projektorn startar?
Försöker googla pÄ vad USB anvÀnds till men det handlar mest om firmware.

Postad 28 June 2021 - 06:38

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlĂ€gg
  • 0

Funkar inte USB kan du ju sÀtta in WC flÀktar typ PAX och köpa till temostat som sitter inne i lÄdan. DÄ styr den sig sjÀlv efter temp helt enkelt. El mÄste du vÀl ha framdraget till projektorn i vilket fall antar jag?

TÀnkte du blÄsa in varmluften i bion? Den varma luften kommer inte gÄ genom hÄlet som du vill, du har en ficka ovanför hÄlet som kommer bli vÀldigt varm. Du kan sÀtta en flÀkt i den delen iofs om det ryms.

Postad 28 June 2021 - 07:29

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0

Funkar inte USB kan du ju sÀtta in WC flÀktar typ PAX och köpa till temostat som sitter inne i lÄdan. DÄ styr den sig sjÀlv efter temp helt enkelt. El mÄste du vÀl ha framdraget till projektorn i vilket fall antar jag?

TÀnkte du blÄsa in varmluften i bion? Den varma luften kommer inte gÄ genom hÄlet som du vill, du har en ficka ovanför hÄlet som kommer bli vÀldigt varm. Du kan sÀtta en flÀkt i den delen iofs om det ryms.

Ja, sÄna flÀktar ska jag kolla.

Jag tÀnkte sÀtta en flÀkt högst upp i fickan (i taket) som du pratar om som trycker ner den varma luften till en flÀkt i botten som suger ut den frÄn lÄdan.

Postad 28 June 2021 - 08:37

Iceman666
  • Iceman666
  • LĂ€rjunge

• 480 inlĂ€gg
  • 0
TĂ€nk till innan du fyller din projektor med allt frĂ„n damm till f@n och hans moster! Med en sugande flĂ€kt till denna lĂ„da behöver du med all sannolikhet ingen flĂ€kt som skall blĂ„sa in takluft. Pratar vi Pax flĂ€kt ( som du kan styra med mobilen) sĂ„ transporterar den Ă„tskilliga kubikmeter luft i timmen! SjĂ€lv skulle jag nog fundera pĂ„ att försöka lösa ”insuget” till lĂ„dan med ett pollen/dammfiler som tar och stoppar flygande partiklar i taket. Om det dĂ€remot Ă€r lĂ€mpligt med en PaxflĂ€kt till detta lilla utrymme kan jag inte svara pĂ„ helt, kĂ€nns som om det skulle kunna bli lite för mycket drag. Vad jag ser Ă€r det minsta suget 10 liter/sek och maximalt 30 l/sek men pĂ„ maxvarv hör du flĂ€kten sĂ„ det kan du nog glömma ;-)

Postad 28 June 2021 - 11:01

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlĂ€gg
  • 0

TĂ€nk till innan du fyller din projektor med allt frĂ„n damm till f@n och hans moster! Med en sugande flĂ€kt till denna lĂ„da behöver du med all sannolikhet ingen flĂ€kt som skall blĂ„sa in takluft. Pratar vi Pax flĂ€kt ( som du kan styra med mobilen) sĂ„ transporterar den Ă„tskilliga kubikmeter luft i timmen! SjĂ€lv skulle jag nog fundera pĂ„ att försöka lösa ”insuget” till lĂ„dan med ett pollen/dammfiler som tar och stoppar flygande partiklar i taket. Om det dĂ€remot Ă€r lĂ€mpligt med en PaxflĂ€kt till detta lilla utrymme kan jag inte svara pĂ„ helt, kĂ€nns som om det skulle kunna bli lite för mycket drag. Vad jag ser Ă€r det minsta suget 10 liter/sek och maximalt 30 l/sek men pĂ„ maxvarv hör du flĂ€kten sĂ„ det kan du nog glömma ;-)

Precis den fÄr nog gÄ i lÀgsta lÀget pga ljudet, men för vÀrmen kan 10l/s mycket vÀl behövas, den blir extremt instÀngd i den dÀr lÄdan. Kan du ha tempstyrning sÄ sköter den ju sig sjÀlv. GÄr ju att bygga egna lösningar för det, minns att jag köpte datorflÀktar samt filter och tempstyrning frÄn aliexpress för nÄgra Är sedan, kostar inte mÄnga kronor. Men lite mer pilligt och kanske inte lika driftsÀkert.

En sugande flÀkt funkar inte om den sitter i framkant, dÄ kommer den bara dra ut luften som Àr i öppningen. Luften tar alltid lÀttaste vÀgen. SÄ vill du fÄ in sval luft mÄste det till en flÀkt i bakkant som trycker in luften. Ett filter till den flÀkten Àr sÄklart att föredra.

Även om den varma luften blĂ„ser ut i framkant sĂ„ Ă€r nog hela projektorn vĂ€rmeavgivande, vilket leder till att hela boxen kommer bli varmare och varmare om du inte luftar bakifrĂ„n. Om du hĂ„ller 30 grader i boxen och blĂ„ser in 10l/s 21 gradig luft sĂ„ ger det en kyleffekt pĂ„ 108W, inte tokmycket. Är rummet utanför 25 grader sĂ„ blir effekten ungefĂ€r hĂ€lften, men vĂ€rmeavgivningen frĂ„n projektorn Ă€r den samma Ă„ret runt. För mycket drag kommer det inte att bli, svĂ„rt att tro att projektorn inte klarar att fĂ„ luft pĂ„ sig.

Var med och projekterade ett biorum i UmeÄs nya kulturhus vÀven för nÄgra Är sedan, dÄ koppla vi en kanal rakt in till projjen samt rumskylare. Den avgav en j*vla vÀrme iaf. En hembioprojje borde avge ett par hundra watt iaf, men det mest ut genom flÀkten förhoppningsvis. Kolla om det stÄr nÄgot i specen.

Postad 29 June 2021 - 20:00

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0

Precis den fÄr nog gÄ i lÀgsta lÀget pga ljudet, men för vÀrmen kan 10l/s mycket vÀl behövas, den blir extremt instÀngd i den dÀr lÄdan. Kan du ha tempstyrning sÄ sköter den ju sig sjÀlv. GÄr ju att bygga egna lösningar för det, minns att jag köpte datorflÀktar samt filter och tempstyrning frÄn aliexpress för nÄgra Är sedan, kostar inte mÄnga kronor. Men lite mer pilligt och kanske inte lika driftsÀkert.
En sugande flÀkt funkar inte om den sitter i framkant, dÄ kommer den bara dra ut luften som Àr i öppningen. Luften tar alltid lÀttaste vÀgen. SÄ vill du fÄ in sval luft mÄste det till en flÀkt i bakkant som trycker in luften. Ett filter till den flÀkten Àr sÄklart att föredra.
Även om den varma luften blĂ„ser ut i framkant sĂ„ Ă€r nog hela projektorn vĂ€rmeavgivande, vilket leder till att hela boxen kommer bli varmare och varmare om du inte luftar bakifrĂ„n. Om du hĂ„ller 30 grader i boxen och blĂ„ser in 10l/s 21 gradig luft sĂ„ ger det en kyleffekt pĂ„ 108W, inte tokmycket. Är rummet utanför 25 grader sĂ„ blir effekten ungefĂ€r hĂ€lften, men vĂ€rmeavgivningen frĂ„n projektorn Ă€r den samma Ă„ret runt. För mycket drag kommer det inte att bli, svĂ„rt att tro att projektorn inte klarar att fĂ„ luft pĂ„ sig.
Var med och projekterade ett biorum i UmeÄs nya kulturhus vÀven för nÄgra Är sedan, dÄ koppla vi en kanal rakt in till projjen samt rumskylare. Den avgav en j*vla vÀrme iaf. En hembioprojje borde avge ett par hundra watt iaf, men det mest ut genom flÀkten förhoppningsvis. Kolla om det stÄr nÄgot i specen.

Tack för svar o tips.
Jag funderar ÀndÄ pÄ vanliga datorflÀktar som kopplas till en termostat som kÀnner av en viss vÀrme. FlÀktarna behöver Àven fÄ ström. Antingen frÄn eluttag eller trigger out pÄ Epsonen.

Postad 30 June 2021 - 13:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

• 3109 inlĂ€gg
  • 1

Varför klÀr du inte lÄdans sidor med ljudtransparent vitt tyg istÀllet? SÄ slipper du hela flÀkthistorien och fÄr samma funktion och utseende.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 01 July 2021 - 20:49

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0

Varför klÀr du inte lÄdans sidor med ljudtransparent vitt tyg istÀllet? SÄ slipper du hela flÀkthistorien och fÄr samma funktion och utseende.

Menar du att jag har tyg runt allt istÀllet för trÀ/spÄnskivor? Och att luften dÄ tar sig igenom?
Har aldrig tĂ€nkt den tanken. Det var lite
 för smart för att komma pĂ„. Jag undrar Ă€ndĂ„ om det rĂ€cker och att det dĂ„ inte behövs nĂ„gra flĂ€ktar för att fĂ„ bort vĂ€rmen som projektorn avger.
Kommer ljus igenom sÄnt tyg? Risken Àr att ljuset gÄr igenom och in till bion.

Redigerat av Pretorian, 02 July 2021 - 07:50.

Postad 01 July 2021 - 21:01

nimman
  • nimman
  • LĂ€rjunge

• 470 inlĂ€gg
  • 0

Menar du att jag har tyg runt allt istÀllet för trÀ/spÄnskivor? Och att luften dÄ tar sig igenom?
Har aldrig tĂ€nkt den tanken. Det var lite
 för smart för att komma pĂ„. Jag undrar Ă€ndĂ„ om det rĂ€cker och att det dĂ„ inte behövs nĂ„gra flĂ€ckar för att fĂ„ bort vĂ€rmen som projektorn avger.

Tycker idén var fantastiskt smart :).
Om du gör nÄgot snÀlla snÀlla dela med dig av ritningar, material och kostnader.

Postad 02 July 2021 - 09:15

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

• 3109 inlĂ€gg
  • 0

Japp, pÄ sidorna. Golvet och taket Àr ju redan tÀckt. Om du kan andas genom tyget sÄ gÄr luften igenom :)

Jag undrar ÀndÄ om det rÀcker och att det dÄ inte behövs nÄgra flÀktar för att fÄ bort vÀrmen som projektorn avger.

Det tror jag inte kommer att behövas men du fÄr ju testa med just dina förutsÀttningar för att veta. Om du vÀljer ett vÀldigt tunt tyg sÄ kommer det att slÀppa igenom mer luft...

...och om du vÀljer ett tyg som Àr lite tÀtare sÄ kommer det att blockera ljus bÀttre men höja tempen i facket.

Jag tror inte det kommer att krÀvas nÄgot tjockt tyg för att blockera ströljus frÄn andra rummet, men om solen ligger pÄ eller nÄgon kraftig lampa lyser sÄ kan det bli problem. Det Àr sÄ mÄnga faktorer som spelar in sÄ det Àr omöjligt för mig att svara pÄ hur det blir hos dig.

Vi anvĂ€nder ofta ljudtransparent tyg i vĂ„ra lösningar men dĂ„ Ă€r det ju oftast för att dölja högtalare eller akustikbehandling. Det finns sĂ€rskilda lister som man skruvar i reglarna som gör att man enkelt kan montera tyg och fĂ„ snygga kanter samt spĂ€nna och lossa det hur man vill. https://www.swaldeco...ral-fabric-108b

SÄ det Àr bara att ta en tur ner till tygaffÀren eller Ikea och köpa nÄgra meter tyg sÄ fÄr du testa om det funkar i praktiken hos just dig med dina förutsÀttningar.

Postad 03 July 2021 - 08:58

Pretorian
  • Pretorian
  • ForumrĂ€v

• 772 inlĂ€gg
  • 0

Japp, pÄ sidorna. Golvet och taket Àr ju redan tÀckt. Om du kan andas genom tyget sÄ gÄr luften igenom :)

Det tror jag inte kommer att behövas men du fÄr ju testa med just dina förutsÀttningar för att veta. Om du vÀljer ett vÀldigt tunt tyg sÄ kommer det att slÀppa igenom mer luft...
...och om du vÀljer ett tyg som Àr lite tÀtare sÄ kommer det att blockera ljus bÀttre men höja tempen i facket.

Jag tror inte det kommer att krÀvas nÄgot tjockt tyg för att blockera ströljus frÄn andra rummet, men om solen ligger pÄ eller nÄgon kraftig lampa lyser sÄ kan det bli problem. Det Àr sÄ mÄnga faktorer som spelar in sÄ det Àr omöjligt för mig att svara pÄ hur det blir hos dig.

Vi anvÀnder ofta ljudtransparent tyg i vÄra lösningar men dÄ Àr det ju oftast för att dölja högtalare eller akustikbehandling. Det finns sÀrskilda lister som man skruvar i reglarna som gör att man enkelt kan montera tyg och fÄ snygga kanter samt spÀnna och lossa det hur man vill. https://www.swaldeco...ral-fabric-108b

SÄ det Àr bara att ta en tur ner till tygaffÀren eller Ikea och köpa nÄgra meter tyg sÄ fÄr du testa om det funkar i praktiken hos just dig med dina förutsÀttningar.

Tack igen. Jag kommer testa det. Återkommer med resultat.
Ska inte besudla denna trÄd med lÄdbygge eftersom det ska handla om Epson-projektorn.

Postad 31 August 2021 - 17:13

sebulba
  • sebulba
  • LĂ€rjunge

• 325 inlĂ€gg
  • 0

HjÀlp!

Har köpt ett par Expand 3d-glasögon men lyckas inte para ihop dom med projektorn.

Har igÄng en 3d-film (Mad Max) och trycker pÄ knappen pÄ glasögonen men den vill inte para ihop. Tycker det Àr svÄrt att fatta vad som hÀnder nÀr man bara har blinkningar av olika slag som info. StÄr att dom skall funka till Epsons projektorer sÄ antar att det gÀller alla modeller.

NÄn instÀllning som skall Àndras eller funkar inte dessa med Epson 9400?

Alla tips i allmÀnhet Àr vÀlkomna!

Mvh

Redigerat av sebulba, 31 August 2021 - 17:16.

Postad 31 August 2021 - 18:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0
HĂ„ll in knappen pĂ„ glasögonen tills de synkar, det syns pĂ„ duken nĂ€r det Ă€r klart😊

Redigerat av mcmike, 31 August 2021 - 18:49.

Postad 01 September 2021 - 05:26

sebulba
  • sebulba
  • LĂ€rjunge

• 325 inlĂ€gg
  • 0

HĂ„ll in knappen pĂ„ glasögonen tills de synkar, det syns pĂ„ duken nĂ€r det Ă€r klart😊

Tackar!
Yes fick igĂ„ng det till slut efter mĂ„nga försök. Hade testat hĂ„lla inne/trycka bĂ„de kort och lĂ„ngt men utan resultat sĂ„ var nĂ€ra att ge upp. Men gjorde ett sista uppgivet försök innan jag gick och lade mig och vips sĂ„ lyckades den synka.😊
Att det skulle vara sÄpass meckigt att fÄ igÄng det trodde jag inte trodde det skulle synka mycket snabbare eller lÀttare men det kanske var jag som gjorde fel i förstalÀget.
Men nu funkar det👍 Och jag mĂ„ste sĂ€ga att jĂ€klar vad bra det sĂ„g ut. Tycker faktiskt att 3D-effekten ser bĂ€ttre ut hemma Ă€n pĂ„ bio. PĂ„ nĂ„t sĂ€tt lite tydligare 3D-effekt.

Undrar bara Àr denna synkad nu för alltid att man bara behöver sÀtta pÄ glasögonen eller mÄste man synka varje gÄng man skall kolla 3D?

Mvh

Postad 01 September 2021 - 05:40

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 1
Ska rĂ€cka att göra synkningen en gĂ„ng😊

Redigerat av mcmike, 01 September 2021 - 05:41.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.