Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES

1135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-XW5000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 57 307:-
Sony VPL-XW7000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 114 998:-
1 relaterade trådar

Postad 20 augusti 2022 - 22:08

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Tur att jag kommer köra min projektor även som Tv.

Den kommer gå ungefär 5 timmar dagligen.

Postad 21 augusti 2022 - 00:37

stmhIm
  • stmhIm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Tur att jag kommer köra min projektor även som Tv.

Den kommer gå ungefär 5 timmar dagligen.

Det är exakt så en projektor Sony skall användas verkar det som, alla rapporter och mätningar från folk pekar på detta, det är även exakt i linje med vad Sony själva skriver i deras manualer för den nya XW-serien, jag citerar likt det jag citerat tidigare, se nedan:

https://www.sony.com...a/50380711M.pdf

Note on leaving unused for long periods

If the unit is not used for a long period of time, malfunction or a drop in performance can occur.

To avoid this, periodically turn on the power and operate the unit.

En projektor försedd med laser som ljuskälla skall väl hålla i ca. 20,000 timmar innan halveringstiden är uppnådd, har inte stenkoll på vad just Sony lovar, men konkurrenten specificerar 20,000 timmar med lasern i full effekt, dvs. kör du på halverad effekt eller på låg effekt är halveringstiden längre, men 20,000 timmar motsvarar ca. en 2,5-timmes film per dag, i 20 år, om jag inte missminner mig, vad som klassas som acceptabel ljusstyrkenivå kan dock variera från användare till användare, den enskilde individen kanske bytt ut ljuskällan i ett tidigare stadie på de tidigare lampbaserade projektorerna, 5 timmar per dag kommer således hålla ljusstyrkan över 50% i ca. 10 år.

Redigerat av stmhIm, 21 augusti 2022 - 00:41.

Postad 21 augusti 2022 - 07:51

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

När jag läser allt om detta med att tappa kontrast var min första tanke , man kanske ska välja något annat fabrikat, men inser sen att i den prisklassen får det då bli med lampa o troligen drabbas denna mer än laser av att tappa pga av livslängden på lampan .

Men visst den kan man återställa med ny lampa det kan man inte med nya paneler , men troligen sitter man ganska lång tid med en lampa som inte är i närheten av vad den klara som ny . 

Sen är det ju verkligen en stor tolkningsfråga vad Sony menar med att inte köra projen på "en längre tid " vad det egentligen betyder ? någon tolkar det som att man behöver köra den flera timmar om dagen , det räcker kanske med några timmar i veckan ? ingen vet väl egentligen . 

Om det nu beror på fukt måste man absolut ta i beaktningen omgivningen och fuktkvot i rummet !! jag har haft olika typer av miljöer genom åren , allt i från källare med fuktproblem till rum i villa med självdragsventilation , som ofta fungerar så dåligt att det bli imma på fönster när det är kallt ute , har man så hög fuktiga i rummet lär det sätta sig på panelerna med .

I dag har jag ett biorum som inte är i en källare och i ett hus med mekanisk fläkt ventilation , luftfuktigheten är alltid ganska låg .

Det finns även enorma skillnaden i luftfukta beroende på var i världen projen används .

Så troligen är det svårt att jämföra tappet av kontrast om omgivningen är en parameter 

Postad 21 augusti 2022 - 08:35

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

När jag läser allt om detta med att tappa kontrast var min första tanke , man kanske ska välja något annat fabrikat, men inser sen att i den prisklassen får det då bli med lampa o troligen drabbas denna mer än laser av att tappa pga av livslängden på lampan .
Men visst den kan man återställa med ny lampa det kan man inte med nya paneler , men troligen sitter man ganska lång tid med en lampa som inte är i närheten av vad den klara som ny .

Man ska inte överdriva lampproblemet heller, de allra flesta (99.9%?) har nog tyckt det har fungerat under lång tid, både före laserprojjarnas tid och när laserprojjarna kom men initialt var grisigt dyra.

Jag vill inte skapa en höna av en fjäder runt laser. En bra lampproj är absolut ett alternativ ännu.
Jag gjorde dock valet laser för att försöka komma runt den klassiska lampdegraderingen.

Sen är det ju verkligen en stor tolkningsfråga vad Sony menar med att inte köra projen på "en längre tid " vad det egentligen betyder ? någon tolkar det som att man behöver köra den flera timmar om dagen , det räcker kanske med några timmar i veckan ? ingen vet väl egentligen .

Såklart skriver de inga minimi/maxvärden eftersom de som tillverkare kan få problem pga de siffror de anger.
Vi vet ju inte, men man kan nog resonera så att ju mer regelbundet och ju oftare desto mindre/långsammare degradering. Vilket för oss in på fuktfrågan:

Om det nu beror på fukt måste man absolut ta i beaktningen omgivningen och fuktkvot i rummet !!

Ja. Det jag har uppfattat så skrevs det inte om att det skulle kunna vara ett filter som påverkades av fukt tidigare. Alla trodde det var panelarna*. När man hittade den ovan beskrivna varningstexten i manualen började man fundera och drog lite slutsatser. Jag tror att man kan vara rätt ute men det känns inte 100% säkert att det verkligen är så.

Om vi utgår från att det är fukt i filtret som är orsak så vet vi att värme torkar ut fukt så då gäller absolut ”ju oftare desto bättre”

Jag bor i norra Sverige och vintern är väldigt torr när det gäller fukt inomhus. Har ofta rätt låg fuktighet inomhus, jag har en hygrometer i kontoret. Jag är extra lite orolig ( alltså inte orolig) över ”paneldegraderingen” efter att fukt/filterfrågan dök upp.

Jag har dragit slutsatsen att Sverige nog ett torrt klimat jämfört med många andra klimat. Det tar väl bara någon tid innan forumen lyckas knäcka problemet helt och kandke hittar ett samband mellan ”paneldegraderingen” och tex luftfuktighet. Isf får vi säkert fram data på när det är okey och när det är illa.

Luftfuktighet går sannolikt komma runt om man har sin biogrotta i en halvt fuktskadad källare. Exempelvis borde en hushbox som är gjord för det minska luftfuktigheten en hel del. Hushbox behövs ju inte för ljudet på de nya sonysarna men en sån kan minska luftfuktigheten rubt projjen. Det finns några sätt att lösa det gissar jag.

*)stmhlm får säga emot om du är av annan åsikt.

[Edit]Glömde:

Det finns även enorma skillnaden i luftfukta beroende på var i världen projen används .

Så troligen är det svårt att jämföra tappet av kontrast om omgivningen är en parameter

Man får nog lov att ta med luftfuktigheten där projjen står som en parameter om det är fukt som är issuen.

Redigerat av AAKEE, 21 augusti 2022 - 08:44.

Postad 21 augusti 2022 - 09:23

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Att 99 % tyckt lampprojen "fungerat" beror antagligen på att 1, man har vant sig vid lägre kontrast, 2 ögat uppfattar det inte , 3 man har inte kontrollerat med instrument som man nu gör med laser.

Visst varme torkar ut en fuktig yta, när den redan är fuktigt , varm luft tar inte bort fukten i luften , däremot sänks den relativa fuktan , dvs varm luft kan behålla större mängd fukt i luften innan den fälls ut som imma eller droppar , men om det nu är ett filter som påverkas då är risken att låg relativ luftfuktighet inte splar någon roll , kan vara så att det fälls ut ändå , särskilt om man kör projen en kort stund , så att fläkten går o kyler men att det inte hinner bli 100 % varmt.

Jag tror det är för många parametrar inblandat för att det skall gå o göra seriösa kontroller utanför ett lab där man kan kontrollera luftfuktighet och genomsnittsvärme i rummet , viket också varierar .

Samt att luftfuktigheten varierar VÄLDIGT m kt med hur många personer som andas i bion , skulle säga att denna parameter är helt avgörande för fuktkvoten 

Postad 21 augusti 2022 - 09:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Att 99 % tyckt lampprojen "fungerat" beror antagligen på att 1, man har vant sig vid lägre kontrast, 2 ögat uppfattar det inte , 3 man har inte kontrollerat med instrument som man nu gör med laser.

Spelar ingen roll om projjen är lampbaserad eller har laser. Tappad kontrast är just tappad oavsett. Man har mätt tidigare lamp modeller, så det är inget specifikt just nu. Pågår ett stort testa i Tyskland, där de som vill får sina Sonys uppmätta.

Skulle vilja få lite mera input från er som fått era enheter, försvinner i debatten som jag själv kommenterade.

Tycker det är bättre en tråd skapas för ämnet, och allt flyttas dit. Vi vet ju inte ens om det gäller tråd produkterna ännu

Redigerat av frollic, 29 augusti 2022 - 10:18.

Postad 21 augusti 2022 - 10:03

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Håller helt med att tråden nog spårat ut , men iofs eftersom det i grunden handlar om XW sony o deras problem , så kanske ok ändå ?

Min åsikt är att input från dem som fått sina enheter är helt ointressant, dels därför att dem har haft dem så kort tid , samt att även om man haft dem i flera år kan troligen en vanlig användare med endast ögat som källa inte ange några värden eller ens värdefulla åsikter , däremot tror jag tester i Tyskland kan göra detta, OM man även redovisar miljön eller i alla fall jämför med annan proj med exakt samma driftstid och i samma miljö.

Postad 21 augusti 2022 - 10:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

men iofs eftersom det i grunden handlar om XW sony o deras problem , så kanske ok ändå ?

Fast det vet vi ju inte, eller du kanske har någon annan information angånde trådprodukterna?

Min åsikt är att input från dem som fått sina enheter är helt ointressant

Om du inte la märke till det, så försökte jag just styra bort "panel" diskussionen till en egen tråd.🤷‍♂️ Det var ju inte den jag menade, utan allmänna intryck.

Redigerat av mcmike, 21 augusti 2022 - 10:47.

Postad 21 augusti 2022 - 10:59

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Förlåt så mycket då  :blink:

Beträffande om jag har någon annan info , eller om vi vet något om det gäller just Sony , så förutsatte jag ju detta eftersom alla länkar till andra forum gäller just dessa Sony maskiner . Samt att alla inlägg görs under rubriken "Sony VPL-XW5000 ES och 7000 " då förutsatte jag också att inläggen som skrev syftade på just dessa maskiner, i alla fall gjorde jag det .

Jag lämnar detta ämne helt nu för jag tycker också det spårar ut en del , o påminner mer om "pajkastning" 

Postad 21 augusti 2022 - 11:16

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

Att 99 % tyckt lampprojen "fungerat" beror antagligen på att 1, man har vant sig vid lägre kontrast, 2 ögat uppfattar det inte , 3 man har inte kontrollerat med instrument som man nu gör med laser

Om du tänket på mitt påstående om 99.9% så är det ljusstyrka man tappar med lamp-projje.
När om man tycker lampan tappat tryck justerar man om ljusstyrkan och tappar bottensvärtan. I vart fall är det det som skett för mig, även när jag kört en ny kalibrering. Det kan möjligen vara en DLP-specifik egenskap, har bara kört DLP. Försämrad bottensvärta ger ju sämre kontrast när man får upp ljusstyrkan till ungefär samma ”tryck”.

Min egen tanke, efter att ha dragit ut på projjbytet rätt länge, är att komma runt det som jag upplevt mest störande dvs att lampan tappar tryck, och ändrar egenskaper. Köper man en ny har man nog 100h inkörning innan det är värt att ISF-kalibrera, sen är lampan på väg utför :-/

Redigerat av AAKEE, 21 augusti 2022 - 11:20.

Postad 21 augusti 2022 - 12:00

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Hur är det med försäljning av olika märken totalt sett?

Sony borde väl ändå toppa listan.

Att dom sedan ska ha problem och inte lösa dom över tid är helt ofattbart för mig.

Om det hade varit så "lätt" att kapsla in polariseringfilter så borde dom väl gjort det?

Skulle varit intressant att veta hur utbrett detta är och vad det i så fall är för miljö projektorerna befinner sig i.

För det verkar ju som om det spelar stor roll, även hur mycket dom används.

Kanske ska be min försäljare att mäta kontrast innan dom skickar den och sedan göra om det, under samma förhållande, låt säga efter 1 år.

Jag är inte så orolig inför köp, men samtidigt hoppas jag att Sony tar det på garanti om siffrorna skulle skilja sig markant efter en tid.

Hur sköter Sony, rent generellt, sina garantiärenden?

Postad 21 augusti 2022 - 12:20

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

Att dom sedan ska ha problem och inte lösa dom över tid är helt ofattbart för mig.
Om det hade varit så "lätt" att kapsla in polariseringfilter så borde dom väl gjort det?

Inkapslingen om den görs påverkar inte grundkontrasten åt det bättre då ljuset ska passera ytterligare minst två glasytor per rött/grönt/blått. Kanske påverkar ytterligare också, utöver kostnad.

Sonys Z380 har inte fått någon degradering av kontrast uppmätt. Vet ej hur polariseringsfiltrena hanteras där? Z380 är ju ett riktigt flaggskepp så konstruktionen där kunde vara en indikation.

Postad 21 augusti 2022 - 13:02

stmhIm
  • stmhIm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hur är det med försäljning av olika märken totalt sett?

Sony borde väl ändå toppa listan.

Skulle varit intressant att veta hur utbrett detta är och vad det i så fall är för miljö projektorerna befinner sig i.

För det verkar ju som om det spelar stor roll, även hur mycket dom används.

Kanske ska be min försäljare att mäta kontrast innan dom skickar den och sedan göra om det, under samma förhållande, låt säga efter 1 år.

Jag är inte så orolig inför köp, men samtidigt hoppas jag att Sony tar det på garanti om siffrorna skulle skilja sig markant efter en tid.

Hur sköter Sony, rent generellt, sina garantiärenden?

Problemet är förmodligen lite mer komplext än vad som framställs av allas spekulationer bland konsumentbasen.

Problemet i sig är rätt så omfattande och utbrett, det sker på princip varje enskild projektor, bara att långt ifrån alla mäter.

Mäta är alltid bra, har dock tidigare skrivit lite om tidigare historiska garantiärenden genom Sony, länkar och citerar lite här nedan:

https://www.minhembi...=9#entry4653085

Sony har enligt tidigare internationella garantiärenden (AVSforum, AVforums etc.) initiellt (HW-serien) tagit emot projektorer för att byta ut hela den kompletta ljusmotorn, och/eller hela projektorn, alternativt erbjuda projektorägaren tillbaks pengarna, osäker på i vilken utsträckning pengarna återbetalats, om det är hela det ursprungliga inköpsbeloppet, då/nuvarande projektorvärde eller hur en sådan kompensation kan ha sett ut, något som är definitivt är däremot att vid övergången till senare serier, VW-serien, har dem slutat att fysiskt åtgärda kontrastminskningsproblemen genom byte av ljusmotor och/eller hela projektorn, dem har istället returnerat projektorn åter till projektorägaren och konstaterat att det är normalt slitage, kontrastminskningen är lite av ett diffust gråzonsområde rent juridiskt, således kan man som projektorägare verkligen hamna i en väldigt tråkig situation om verkliga problem faktiskt uppdagas.

Samtidigt skall man komma ihåg att garantipolitiken kan se annorlunda ut beroende på vilken kontinent ärendet prövas.

Summa summarum är lite åt det hållet att siffror inte hjälper här, i juridiken gäller det att ha fysiska, konkreta, visuella bevis.

Läs mer i länken ovan för större förståelse.

Inkapslingen om den görs påverkar inte grundkontrasten åt det bättre då ljuset ska passera ytterligare minst två glasytor per rött/grönt/blått. Kanske påverkar ytterligare också, utöver kostnad.

Sonys Z380 har inte fått någon degradering av kontrast uppmätt. Vet ej hur polariseringsfiltrena hanteras där? Z380 är ju ett riktigt flaggskepp så konstruktionen där kunde vara en indikation.

Korrekt, konkurrenten får ökade problem med spilljus när kapslingen introduceras i ljusvägen.

Verkar däremot ej vara några direkta konkreta problem med den projicerade bilden från konkurrenten.

Snarare tvärtom, historisk har dem haft lite bekymmer med ljusare hörn i projiceringen, dock långt ifrån farligt.

VPL-GTZ380 (999,900SEK) har ej uppvisat problem med någon kontrastminskning, stämmer bra.

Har heller inte direkt koll på i vilken mån den blivit demonterad, antar att man inte gör detta i första läget.

Intressant är det, finns riktigt bra teorier därute på vad som påverkar konstrastminskningen, inget jag gått in på.

Rekommenderar starkt att läsa följande tråd för lite mer kött på benen:

https://www.avsforum...panels.2247282/

Postad 22 augusti 2022 - 12:13

Wicap
  • Wicap
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Med tanke på hur mycket datakraft det finns i projektorerna borde det vara lätt att få en automatiskt uppstart/nedstart en kvart, eller hur länge man nu behöver, per dag. Men då måste Sony erkänna problemet mer officiellt, kan ju inte ha en lösning på ett problem som inte finns. Med tanke på att man nu har 20000h på sig så miljöaspekten borträknat lite tomgångskörning skadar ju inte lyskällan nämnvärt.

Postad 22 augusti 2022 - 17:46

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Nu finns svarta i Sverige !

Postad 22 augusti 2022 - 21:46

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min xw7000 i snart en vecka och är supernöjd. Skärpan, ljustrycket och färgrymden är på en helt annan nivå än min tidigare vw790. Även svärtan är för det mesta grym. Men det finns vissa scener som har svagt ljus och som saknar någon form av ljuskälla t.ex. en lampa en klart lysande måne, billyktor e likn. vilket gör bilden gråaktig och diffus med bara svaga konturer. I sådana scener var vw790 klart bättre. Har någon annan märkt av detta? Kanske en sak som kan fixas med rätt inställning/kalibrering?

Postad 23 augusti 2022 - 08:58

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 1

Nu har jag haft min xw7000 i snart en vecka och är supernöjd. Skärpan, ljustrycket och färgrymden är på en helt annan nivå än min tidigare vw790. Även svärtan är för det mesta grym. Men det finns vissa scener som har svagt ljus och som saknar någon form av ljuskälla t.ex. en lampa en klart lysande måne, billyktor e likn. vilket gör bilden gråaktig och diffus med bara svaga konturer. I sådana scener var vw790 klart bättre. Har någon annan märkt av detta? Kanske en sak som kan fixas med rätt inställning/kalibrering?

XW7000 är mycket mer ljusstark så det är priset man betalar för den förmågan att ösa ut ljus. Det är det grundläggande med hur kontrastförhållande fungerar. Inget man kan kalibrera utan något som måste konstrueras bort av tillverkaren.

Har man en mörk biogrotta, en duk på ≈100 tum någonstans och är van med djup svärta är inte XW7000 den lämpligaste produkten. Den nischen svarar XW7000  inte mot, utan produkten är byggd för riktigt hög ljusstyrka där den kan konkurrera med en TV. Eller betydligt större dukstorlekar, 200+ tum.

Nu kommer det säkert komma lösningar och förslag baserat på ND-filter och liknande. Har ju hänt förut. :) 

Men värt att tänka på om man är där me ≈100 tum och gillar svärtan i första hand. Begagnatmarknaden kanske blir din nu.

Postad 23 augusti 2022 - 09:35

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Precis det jag var orolig för , för mkt ljus men då med 5000, men jag ser nu att 7000 ligger betydligt högre i ljusstyrka

Redigerat av nyborjare, 23 augusti 2022 - 09:35.

Postad 23 augusti 2022 - 10:15

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

XW7000 är mycket mer ljusstark så det är priset man betalar för den förmågan att ösa ut ljus. Det är det grundläggande med hur kontrastförhållande fungerar. Inget man kan kalibrera utan något som måste konstrueras bort av tillverkaren.

Har man en mörk biogrotta, en duk på ≈100 tum någonstans och är van med djup svärta är inte XW7000 den lämpligaste produkten. Den nischen svarar XW7000  inte mot, utan produkten är byggd för riktigt hög ljusstyrka där den kan konkurrera med en TV. Eller betydligt större dukstorlekar, 200+ tum.

Nu kommer det säkert komma lösningar och förslag baserat på ND-filter och liknande. Har ju hänt förut. :)

Men värt att tänka på om man är där me ≈100 tum och gillar svärtan i första hand. Begagnatmarknaden kanske blir din nu.

Hur hade, låt säga, en Jvc nz9 som trycker ut 3000 lumen, hanterat liknande scener?

Är det generellt att högre ljusstyrka bidrar till detta?

Postad 23 augusti 2022 - 10:43

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Tack för synpunkterna. Jag har en mörk biogrotta och duken är en Stewart studio 100 med 1 gain på 3 meter bred (2:35.1.

Postad 23 augusti 2022 - 12:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Tillbaka efter semester och har nu fått tag i rätt person för att kunna gå ut med listpriser på den extra garantin på den nya maskinerna. Alla priser inkl. moms.

XW5000ES- 4år(9600tim) 4.130kr
XW5000ES- 5år(12000tim) 8.260kr

XW7000ES- 4år(9600tim) 10.150kr
XW7000ES- 5år(12000tim) 20.130kr

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 23 augusti 2022 - 13:05

John_doe82
  • John_doe82
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Tillbaka efter semester och har nu fått tag i rätt person för att kunna gå ut med listpriser på den extra garantin på den nya maskinerna. Alla priser inkl. moms.

Vad ingår i garantin? Är det bara att projektorn håller dessa timmar eller ingår det att ljusstyrka och kontrast också ska vara oförändrade?

Postad 23 augusti 2022 - 13:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Vad ingår i garantin? Är det bara att projektorn håller dessa timmar eller ingår det att ljusstyrka och kontrast också ska vara oförändrade?

I garantin ingår allt som ingår i den ordinarie garantin som är tre år, fast den förlängs. Att det kan bli en viss försämring på prestandan får man nog acceptera, allting tappar ju över tid. Men mig veterligen tar Sony case by case när det gäller garantianspråk. Mer vet jag inte, det är sällan jag som åf är inblandad i service eftersom Prime Support hanterar den mot slutkunder.

/Marcus, The Rock hemmabio i Lund

Postad 23 augusti 2022 - 13:50

stmhIm
  • stmhIm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Sony ligger efter både prestanda/prismässigt, konkurrenten erbjuder mer, i form av stabilitet, tillförlitlighet och ren och skär bildkvalité.

Skulle vara intressant att se en VPL-XW7000ES sida vid sida om en JVC DLA-NZ7, ljusstyrka är långt ifrån allt, men har man enorm duk..

Förlänga garantiperioden på en VPL-XW7000ES med 5 år, är samma kostnad som en JVC DLA-NZ8, säkra 80.000:1 i statisk kontrast.

Skall tilläggas att konkurrenten erbjuder HDMI 2.1, 8K-uppskalning (hiss eller diss) samt förfinad tonmappning av HDR.

Theater Optimizer, numera stöd för HDR10+, förmodligen en mer gedigen linsoptik, helt i glas, listan kan göras lång.

Har personligen alltid tyckt konkurrenten är jäkligt dyr, men numera ser de mer ut som ett kap jämfört med Sony.

Redigerat av stmhIm, 23 augusti 2022 - 14:17.

Postad 23 augusti 2022 - 14:02

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

I garantin ingår allt som ingår i den ordinarie garantin som är tre år, fast den förlängs. Att det kan bli en viss försämring på prestandan får man nog acceptera, allting tappar ju över tid. Men mig veterligen tar Sony case by case när det gäller garantianspråk. Mer vet jag inte, det är sällan jag som åf är inblandad i service eftersom Prime Support hanterar den mot slutkunder.

/Marcus, The Rock hemmabio i Lund

Marcus , jag har 100 % respekt för dig och The rock , men jag köper inte detta rakt av , om jag köper en projektor av er är det ett "avtal" mellan mig som kund och The rock som säljare , jag har ingen annan motpart och skall inte ha i heller, jag anser att butiken har sitt ansvar mot köparen och kan inte hänvisa en kund till leverantörens support , det får ni i så fall sköta med ena handen och mig som kund med andra . Jag stöter då o på detta , att man hänvisar till en tillverkare eller annan part , som om Ica skulle skicka mig till Skånemejerier om mjölken är dålig , visst kan butiken prata med Skånemejerier men det finns bara 2 part i köpet , jag och butiken , Nu är det väl så Sony brukar jobba men jag anser inte det är helt korrekt , och skulle jag vara missnöjd med deras sätt att handha ärendet kan du lita på att det är The rock jag kontaktar  :D Jo jag har jobbat på konsumentverket i över 22 år  :lol:

Postad 23 augusti 2022 - 14:04

Wicap
  • Wicap
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Sonys XW5000 är det överlägset minsta laserprojektorn, som dessutom lämnar 2000L i ljusstyrka, som TV ersättare är den svårslagen, framför allt när många av konkurrenterna bara går att få tag i svart. En värdig konkurrent är Epson 11000 men då är det LCD och en gigantisk projektor, 12000 finns inte i vitt.

Sedan tycker jag personligen att Sony har historiskt haft bättre rörelsehantering(viktigt för mig) men där kan kan jag ju subjektivt ha fel. Något som är rätt ointressant egentligen för mig då de övriga som skall se på projektorn nöjer sig med HW40n vi har.

Redigerat av Wicap, 23 augusti 2022 - 14:06.

Postad 23 augusti 2022 - 14:08

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 1

Sony ligger efter, både prestanda/prismässigt...

Oj, det var ord och inga visor :o

Jag har ju sålt och kalibrerat både JVC & Sony i många år(+20) och jag tycker inte det är riktigt så enkelt som du gör gällande. Om vi bortser eventuella problem med degradering och jämför ren prestanda så tycker jag nog att de har olika för och nackdelar. Du tar upp många av de fördelar JVC har och det är inget fel i det, och inte heller någon nyhet för de som är insatta. Sony å andra sidan har som exempel en lugnare bild med bättre bildhantering, som många uppskattar. Vilka fördelar som var och en uppskattar är väldigt olika baserat på alla de hundra(tusen)tals visningar jag har gjort genom åren.

Men självklart har man kanske sin egen favorit när det kommer till bild, men riktigt så enkelt att det är lika för alla skulle jag inte säga att det är.

Postad 23 augusti 2022 - 14:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Marcus , jag har 100 % respekt för dig och The rock , men jag köper inte detta rakt av , om jag köper en projektor av er är det ett "avtal" mellan mig som kund och The rock som säljare , jag har ingen annan motpart och skall inte ha i heller, jag anser att butiken har sitt ansvar mot köparen och kan inte hänvisa en kund till leverantörens support , det får ni i så fall sköta med ena handen och mig som kund med andra . Jag stöter då o på detta , att man hänvisar till en tillverkare eller annan part , som om Ica skulle skicka mig till Skånemejerier om mjölken är dålig , visst kan butiken prata med Skånemejerier men det finns bara 2 part i köpet , jag och butiken , Nu är det väl så Sony brukar jobba men jag anser inte det är helt korrekt , och skulle jag vara missnöjd med deras sätt att handha ärendet kan du lita på att det är The rock jag kontaktar  :D Jo jag har jobbat på konsumentverket i över 22 år  :lol:

Korrekt eller ej, det är så deras system fungerar. Epson gör likadant. Som slutkund har du 100% rätt att komma in och lämna din maskin till mig istället så tar jag hand om servicen. Men de flesta väljer att inte göra det, därav att jag skrev att jag inte hanterar det så ofta. Vi som är åf har däremot alltid ansvaret så om något går galet med tex Prime Support så är det jag som tar fram lösningen till dig som slutkund.

Postad 23 augusti 2022 - 14:15

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Tack , ditt svar är helt korrekt o seriöst :) själv skulle jag inte lämnat över ett reklamationsärende direkt till Sony , dels pga av att jag inte anser det är ett korrekt förfarande men jag skulle ha mkt större förtroende för The rock i det fallet

Postad 23 augusti 2022 - 14:27

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0
Om nu Sony sköter sin reklamation klanderfritt så behöver inte säljaren (butiken) agera som mellanhand. Om vi ändå pratar service och garanti så toppar väl ändå Jvc denna kategori i och med att dom har Infocare som sköter deras ärenden. Och dom är allt annat än professionella om det inte skett ett större mirakel senaste åren.

Postad 23 augusti 2022 - 14:34

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

En butik är ingen "mellanhand" dom tar sin roll som en säljande part mot en slutkund, i annat fall kunde Sony lika bra sälja sina produkter själv i Sverige o gå förbi återförsäljarna , i det fallet är jag övertygad om att en butik minst av allt vill kalla sig "mellanhand" man kan inte kalla sig mellanhand när det ev passar , dvs när/om det blir problem , 

Om nu JVC är så dåliga skulle jag ännu mindre ens drömma om att kontakta dem om jag hade en trasig maskin köpt t ex på Hembiobutiken , det är INTE min uppgift , jag ser Marcus svar vilket tyder på att han vet exakt vad jag menar och vad lagstiftningen skulle säga om ärendet 

Postad 23 augusti 2022 - 14:48

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Om vi ändå pratar service och garanti så toppar väl ändå Jvc denna kategori i och med att dom har Infocare som sköter deras ärenden. Och dom är allt annat än professionella om det inte skett ett större mirakel senaste åren.

Det är fortfarande Infocare som hanterar JVC och...man kan väl försiktigt säga att det finns övrigt att önska B) De har dock inte någon direktservice till slutkund så det är normalt till sin åf man reklamerar sin maskin. Tur är kanske det...

Postad 23 augusti 2022 - 15:19

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Sony håller världsklass gällande service och garanti ärenden. Har aldrig själv blandat in något åf, utan haft kontakt med dem direkt. Jvc ska vi inte prata om...

Redigerat av mcmike, 23 augusti 2022 - 15:20.

Postad 23 augusti 2022 - 15:20

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0

Hur hade, låt säga, en Jvc nz9 som trycker ut 3000 lumen, hanterat liknande scener?

Är det generellt att högre ljusstyrka bidrar till detta?

Har inte sett JVC NZ-modeller på det sätt jag har kunnat testa Sonys modeller, så kan inte svara där.

Högre ljusstyrka med samma kontrastförhållande innebär sämre svärta. Kontrastförhållande är just det och så pass enkelt. 

Ifall en projektor har 1000:1 i kontrastförhållande och ena dagen pustar ut 1000 lumen kommer den på 100 tum gain‘ 1.0 ge ≈115 nits (34 fL). Då är den simpla matematiken att svart i bilden är 115/1000 = 0,115 nits som då blir "svart" i bilden.

Bygger du en exakt likadan projektor fast med en ljuskälla som klarar 2000 lumen får du ≈230 nits (68 fL) med en svärta som är 0,230 nits. Svart på den ljusstarkare men i övrigt identiska projektorn är alltså synligt mycket ljusare.

Identiskt kontrastförhållande, men sämre svärta. XW7000 är rejält mer ljusstark än tidigare generationer och kan sammanfattas som det dubbla i ljusstyrka mot exempelvis de VW870 jag träffat på. Det kommer så klart märkas på hur svart ser ut.

Postad 23 augusti 2022 - 15:54

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 1

Det är fortfarande Infocare som hanterar JVC och...man kan väl försiktigt säga att det finns övrigt att önska B) De har dock inte någon direktservice till slutkund så det är normalt till sin åf man reklamerar sin maskin. Tur är kanske det...

Det var ett diplomatiskt svar 😊
Sedan kan jag tillägga att Epsons support, i alla fall det jag stött på, är helt suverän.
Varför ska jag då kontakta butiken och blanda in dom om företaget sköter det utan problem?

Vidare kan jag bara prata för min egen del, men när jag nu köper en ny produkt så har det väldigt stor betydelse hur dom sköter sin support. Lägger hellre en slant mer på det.

Älskar Jvc, men faktiskt så har Infocare förstört deras rykte lite. Pratade med ansvarig på Septon om detta och han var inte heller glad över deras hantering av ärenden. Varför dom väljer att ha kvar Infocare är för mig en gåta.

OT: Nu väntar jag spänt på min Xw7000. Marcus ska först få lägga sina helande händer på den 😊

Postad 23 augusti 2022 - 15:58

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0
Hanterar inte den dynamiska laserdimningen så den går djupare i svärtan? Sedan vet jag inte hur bra den fungerar på denna generation, men vet att många älskar det på vw790 t.e.x.

Postad 23 augusti 2022 - 16:07

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Hanterar inte den dynamiska laserdimningen så den går djupare i svärtan? Sedan vet jag inte hur bra den fungerar på denna generation, men vet att många älskar det på vw790 t.e.x.

Jodå, den fungerar. Rätt bra också, faktiskt, både tyst och snabb. Men den sänker förstås omfånget av ljus för att förbättra svärtan och då blir också resten av bilden mörkare med allt vad det innebär. Jag har labbat en del med den hemma på min XW5000 och i vissa sekvenser föredrar jag att ha den på och i andra av. Slutade med att jag har den av eftersom jag tycker det passar mig bäst för hur jag föredrar bildens karaktär med mina förutsättningar.

Postad 23 augusti 2022 - 16:34

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Jodå, den fungerar. Rätt bra också, faktiskt, både tyst och snabb. Men den sänker förstås omfånget av ljus för att förbättra svärtan och då blir också resten av bilden mörkare med allt vad det innebär. Jag har labbat en del med den hemma på min XW5000 och i vissa sekvenser föredrar jag att ha den på och i andra av. Slutade med att jag har den av eftersom jag tycker det passar mig bäst för hur jag föredrar bildens karaktär med mina förutsättningar.

Vad bra 👍
Kanske kan vara värt att använda vid SDR material?
Sedan fattar jag inte riktigt hur den fungerar utan att själv upplevt det. Låter som en rolig grej att leka med 😊

Redigerat av Duddits1, 23 augusti 2022 - 16:39.

Postad 23 augusti 2022 - 19:21

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

Det är fortfarande Infocare som hanterar JVC och...man kan väl försiktigt säga att det finns övrigt att önska B) De har dock inte någon direktservice till slutkund så det är normalt till sin åf man reklamerar sin maskin. Tur är kanske det...

Antar att du pratar inom garantitiden nu, för när mitt ballastkort på X30 behövde bytas hade jag själv kontakten mot Infocare. 

Postad 23 augusti 2022 - 20:44

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

Den extra garantin, betyder tex 4 år = 4 år från köpet? Dvs man får ett år utöver den ordinarie garantin?

Postad 23 augusti 2022 - 21:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Antar att du pratar inom garantitiden nu, för när mitt ballastkort på X30 behövde bytas hade jag själv kontakten mot Infocare.

Jag får väl rätta mig själv här för man kan absolut få slutkundsservice även hos dem, både med och utan garanti. Men de har inte samma typ av uppmanande policy där de önskar sig direktkontakt med slutkunder. Dessutom kan det vara ganska tålamodsprövande för slutkund att jobba mot deras ibland något osmidiga kundservice.

Den extra garantin, betyder tex 4 år = 4 år från köpet? Dvs man får ett år utöver den ordinarie garantin?

Stämmer!

/Marcus

Redigerat av Marcus_TheRock, 23 augusti 2022 - 21:10.

Postad 24 augusti 2022 - 07:40

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 1

Det förändrar egentligen ingenting om hur svärtan upplevs hos XW7000 jämte en projektor med lägre ljusflöde i svart. Den relativa skillnaden av ljus i svart är fortfarande lika stor. Dynamisk dimming är "bara" ett sätt att förskjuta nivåerna som ett rörligt offset. Eftersom XW7000 är så pass ljusstarkare kommer den fortfarande att börja på en nivå med en ljusare svärta. En äldre Sony-modell med svagare ljuskälla kommer fortfarande starta på en nivå med en djupare svärta. Inget är förändrat i fråga om upplevd skillnad.

Man betalar också ett pris för detta som Marcus beskriver och jag skulle vilja påstå att det blir tydligare ju mer ljusstark bild man har eftersom det i högre grad påverkar pupillen.

Postad 24 augusti 2022 - 09:00

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Aha, därför jag upplever så bra svärta på min maskin från 2010 , den är inte stark :) men ändå ganska ljus i ljusa partier , troligen beroende på att jag har så mörkt att man inte ser handen framför sig , och helt svarta väggar o tak , dvs bra förutsättningar kan ge bra bild även från en medioker proj 

Postad 24 augusti 2022 - 09:21

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0

Man ska komma ihåg att projektorn med den absolut bästa svärtan är den som är avstängd. Då blir svart på duken precis så svart som rummet tillåter. Så fort projektorn är igång kommer du att försämra den förutsättningen. :)

Postad 24 augusti 2022 - 09:48

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

så bra svärta känns inte så underhållande :) 

Postad 24 augusti 2022 - 12:23

Roude117
  • Roude117
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Har någon här redan erfarenhet om Volfoni transmitter och glasses?

Jag frågare från den franska webshop, so såljer Volfoni utrustningar och de sade att Volfoni skulle inte passa ihop me XW7000.

Dom också påstådde att Volfoni är bara för professionella advändare, konsument skulle inte köpa den, för man måste kunna konfigureda dom :D

Jag tror att dom var bara bykymrad att jag som konsument skulle skicka Volfoni utrustningar tillbaka om den skulle inte passa med XW7000.
Volfoni verkar i alla fall inte vara så bra lösning, för Volfoni's transmitter tydligen funkar bara men Volfoni glasses.

Har ni hittat andra billigare alternativ att använda som en 3D-sändare me XW7000? Skulle t.ex. JVC PK-EM2G funka, om man hade någon adapter mellan 3-pin DIN och 3.5 mm mini jack?

Postad 24 augusti 2022 - 12:30

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Om man vill se 3d , ett tips som jag valt o det är att helt bortse från om en ny proj klarar det , samt skaffat en 10 år gammal epson som hänger under, den klarar 3d med aktiva glasögon , jag har sett en hel del 3 filmer på olika projar och skulle påstå att när man sitter med glasögon blir alla bilder lika bra , svärtan kommer liksom på köpet 

Postad 24 augusti 2022 - 15:39

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 2
Min 5000 kommer imorgon! :-)

Postad 24 augusti 2022 - 16:20

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 2

Min 7000 kommer också denna vecka (om jag har tur) :)

Redigerat av Duddits1, 24 augusti 2022 - 17:19.

Postad 25 augusti 2022 - 15:25

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

Jag jinxade såklart genom att tro den skulle komma idag. Postnord :-/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.