Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Recension av XTZ 10!

694 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 10 (Subwoofers) 1 7.408162 (48) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 10 March 2004 - 14:17

Unregistered38753
  • Unregistered38753
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Hm....hade näastan bestämt mig för en xtz 10 men det här med blåsljud låter inte bra och man kanske borde välja någon annan sub....från xtz´s hemsida angående xtz 10:"Den är utrustsad med en speciellt utformad basreflexport för att undika blåsljud och minska luftmotståndet i basreflexporten, istället för en vanlig port är den formad som en bred "tunnel" som är lika bred som lådan, s k transmission line-teknik. " Verkar tydligen inte stämma...det dumma är att jag inte har någon möjlighet att lyssna på någon vettig sub....det enda som finns här i Falun är OnOff och de har bara någon pluttig AP sub...ska man satsa på en AP Sub Nova istället? vad säger ni om det? har som sagt ingen möjlighet att provlyssna så det blir till att köpa grisen i säcken...Eller finns det något bättre alternativ för runt 2-2,5kKr?

Tacksam för svar

Postad 10 March 2004 - 14:27

Unregistered0689ebbe
  • Unregistered0689ebbe
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Hm....hade näastan bestämt mig för en xtz 10 men det här med blåsljud låter inte bra och man kanske borde välja någon annan sub....från xtz´s hemsida angående xtz 10:"Den är utrustsad med en speciellt utformad basreflexport för att undika blåsljud och minska luftmotståndet i basreflexporten, istället för en vanlig port är den formad som en bred "tunnel" som är lika bred som lådan, s k transmission line-teknik. " Verkar tydligen inte stämma...det dumma är att jag inte har någon möjlighet att lyssna på någon vettig sub....det enda som finns här i Falun är OnOff och de har bara någon pluttig AP sub...ska man satsa på en AP Sub Nova istället? vad säger ni om det? har som sagt ingen möjlighet att provlyssna så det blir till att köpa grisen i säcken...Eller finns det något bättre alternativ för runt 2-2,5kKr?

Tacksam för svar

Har haft min XTZ10 i några veckor nu, i början tyckte jag att den lät för *pip* men nu är jag ruskigt nöjd.
Tror inte du blir besviken om du köper en.

Postad 10 March 2004 - 15:03

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Hm....hade näastan bestämt mig för en xtz 10 men det här med blåsljud låter inte bra och man kanske borde välja någon annan sub

Det är bara två personer i denna tråd som har klagat på blåsljud. Vad jag tycker man rätt tydligt kan utläsa av denna tråd är att majoriteten av de som skrivit in är nöjda med sin XTZ 10, o däri inkluderar jag mig själv

Nu tillhör jag iofs inte den skara av människor som anser att subbens uppgift är att skaka ner tavlorna från väggarna men jag har testat att fläska på ordentligt, efter att först varnat mina grannar, o det fungerade utan problem.

Postad 10 March 2004 - 15:07

Unregistered38753
  • Unregistered38753
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Kanske blir att beställa en xtz10 ändå då....får väl returnera den om jag inte är nödj....jag tror dock den duger till vad jag vill ha den till, jag vill helst bara ha lite mera botten till mina gale 3040 vid musiklyssning och det tror jag den klarar, jag vill inte ha någon mega BOOM bas, lite mer botten bara.....sen ska den väl funka till film å och vad jag förstått så är det dess starka sida...tycker den verkar lite otymplig bara....men det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!....frågan är bara vad den andra hälften säger :wub:

Postad 10 March 2004 - 15:25

Unregistered6e964db6
  • Unregistered6e964db6
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

det dumma är att jag inte har någon möjlighet att lyssna på någon vettig sub....det enda som finns här i Falun är OnOff och de har bara någon pluttig AP sub...

Du kan ju åka till Lasse's HiFi och lyssna eller att du åker till BRL i Borlänge där har också möjlighet att få provlyssna på högtalare... ;)

Det är i alla fall tur att det inte verkar vara speciellt svårt att få öppetköp på XTZ-sortimentet

Det är inget som är unikt för Fyndbörsen, det är lagen om distansköp som gäller, och där har jag för mig att man får returnera en vara utan att ange av vilken orsak man vill häva köpet...

Det där vad man förväntar sig av högtalare och andra saker man köper har ju inte bara med priset att göra...t.ex. om jag köper en micro så förvantar jag mig att den kan värma maten och inte bara fungera som timer även fast den är av en billigare sort...
Jag har en sub till datorn som är av billigare sort och den klarar inte av alla frekvenser, den låter burkigt men den har då inga konstiga ljud för sig....

Jag kan ju tillägga att anledningen till att jag skriver om mina erfarenheter här är ju för att jag läste på detta forum hur bra XTZ 10 var och därför köpte den...hade någon skrivit det jag hade skrivit så hade jag inte köpt den...

Just nu så ärjag på jakt efter ny fronthögtalare och det är klart att jag läser här på forumet vad folk tycker...och skulle det vara nån högtalare som får sån kritik som jag har gett XTZ 10 så kommer jag inte att välja den högtalarsorten...problemet med högtalarköp är ju att komma åt och provlyssna.... :wub:

Postad 10 March 2004 - 15:52

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Text borttagen :wub:

Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 March 2004 - 15:54.

Postad 10 March 2004 - 16:02

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Just nu så ärjag på jakt efter ny fronthögtalare och det är klart att jag läser här på forumet vad folk tycker...och skulle det vara nån högtalare som får sån kritik som jag har gett XTZ 10 så kommer jag inte att välja den högtalarsorten

Det betyder ju att du anser att alla som skriver gott om en produkt har fel bara för att det finns en eller ett fåtal som har en annan uppfattning......

Postad 10 March 2004 - 16:22

Unregistered38753
  • Unregistered38753
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Var inne på Lasses Bilstereo för ett tag sedan och då hade de inte så mycket av intresse men kanske bör kila in igen...BRL kollade jag på härom veckan och de hade inte mycket alls i Subwoofer väg, mest subbor till små plast system...

Postad 10 March 2004 - 16:27

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Tråkigt att folk drar saker över samma kamm
bara för att det bär samma märke.

Edit: irrelevant information

:wub:

Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 March 2004 - 17:37.

Postad 10 March 2004 - 16:53

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
Har spelat in min xtz nu och har vid flera tillfällen krämat på.
har dock alldrig hört något blåsljud

är helnöjd....

Postad 10 March 2004 - 21:52

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
Vill bara fråga en sak som jag efter att ha läst alla 16 sidor behöver få svar på...
Jag har en H/K 670 (stereoförstärkare) som driver ett par B&W 309.
Jag vill ju koppla H/K:n till Subban och att delningsfiltret kapar vid en viss frekvens och sänder det som är över vidare ut till mina B&W, som jag förväntar mig axlar det mesta ansvaret och låter subban "rama" in ljudet mer än dominera det.

Jag är relativt grön men känslig för ljud, det kallas visst delningsfilter eller ngt sådant.

Har XTZ 10 ett dylikt?
Skulle det funka m mina golvare?
Ngn som har en liknande uppsättning som vill kommentera?

Jag använder detta både till film och musik, musiken är primär.

Postad 10 March 2004 - 23:00

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Vill bara fråga en sak som jag efter att ha läst alla 16 sidor behöver få svar på...
Jag har en H/K 670 (stereoförstärkare) som driver ett par B&W 309.
Jag vill ju koppla H/K:n till Subban och att delningsfiltret kapar vid en viss frekvens och sänder det som är över vidare ut till mina B&W, som jag förväntar mig axlar det mesta ansvaret och låter subban "rama" in ljudet mer än dominera det.

Jag är relativt grön men känslig för ljud, det kallas visst delningsfilter eller ngt sådant.

Har XTZ 10 ett dylikt?
Skulle det funka m mina golvare?
Ngn som har en liknande uppsättning som vill kommentera?

Jag använder detta både till film och musik, musiken är primär.

om du läser hela tråden så ser du att xtz 10" är inte direkt bra på musik. Så letar du efter sub där musiken kommer i första hand så börja leta så långt i motsatt håll från xtz 10 så du inte ser den längre :wub:

Postad 10 March 2004 - 23:37

Unregistered6c293ad2
  • Unregistered6c293ad2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag är en av de som klagat på blåsljud från basporten.
Till er som funderar på att köpa den så tycker jag inte att det jag skrivit ska
avskräcka er för mycket.
För det priset så är jag väldigt nöjd. Det är ett jädra bra tryck i den.
Det är ju inte så att den står och "pustar och flämtar" hela tiden när man ser på film. Det är väldigt sällan man hör några blåsljud. MEN ibland så kommer dom. Det är väl speciellt när det är scener med mycket bas och lite annat ljud som tex Monsters Inc och The Haunting. Hoppas ni förstår vad jag menar. Om det är en biljakt med explosioner i så hörs ju inte blåsljuden eftersom det är så mycket övriga ljud .

Även om alla lovordar den här subben så vore det väl konstigt om den vore "den perfekta subben" den kostar ju trots allt bara 2000. Då är det väl bara bra att det framkommer lite negativ kritik också så man vet vad man får om man köper den.

Postad 11 March 2004 - 00:20

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

om du läser hela tråden så ser du att xtz 10" är inte direkt bra på musik. Så letar du efter sub där musiken kommer i första hand så börja leta så långt i motsatt håll från xtz 10 så du inte ser den längre 

Jag tycker mig ha läst att det är ganska många personer som tycker att den fungerar helt okej till musik, även om den inte är jättesnabb, men hur många subbar är egentligen det i den prisklassen?

Tidigare var det en del personer som hade jämfört XTZ 10 och Audio Pro Sub Nova. Jag vill erinra mig att de flesta personerna då föredrog 10:an av dem båda (oftast pga att hade mer kraft att ge). Är det fler som gjort en jämförelse mellan dessa två subbar? Sub Nova anses väl fortfarande vara en av de bästa subbarna man kan få för runt 2000 kr.

Jag har nämligen själv haft AP Sub Nova och tycker att den var okej (allround), även om den varken hade jättesnabb bas eller var vrålkraftig.

Jag tror att 10:an kan vara ganska lik Sub Nova i snabbhet i basen. I och med det kan jag förstå varför vissa tycker att den låter helt okej, medans andra, som kanske vant sig vid snabbare bas tycker att den inte hänger med. Detta är väl en av anledningarna till att jag troligtvis kommer välja XTZ 99 W framför 10:an. Jag vill ha en subb som är lite kraftigare och snabbare än Sub Novan.

Redigerat av Unregisterede9a63b93, 11 March 2004 - 00:22.

Postad 11 March 2004 - 08:03

Unregistered6e964db6
  • Unregistered6e964db6
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Det betyder ju att du anser att alla som skriver gott om en produkt har fel bara för att det finns en eller ett fåtal som har en annan uppfattning......

Nej, Pinnen jag skriver bara vad jag anser och tycker, jag vet inte vad andra tycker om de inte skriver det. Men jag hade ju inte väntat mig annat än att man skulle bli påhoppad när jag skren nåt negativt om denna sub. För övrigt är det ju konstigt att du kan veta vad jag anser och tycker... :wub:
Och alla som gillar sin XTZ har ju tur att de har fått en sub till det priset...men jag var ju inte nöjd med den, och jag bara talade om varför jag inte gillade den. Jag kan inte förstå varför jag inte kan få tala om att jag gick på en nit när jag "köpte grisen i säcken"....

Postad 11 March 2004 - 08:10

Unregistered6e964db6
  • Unregistered6e964db6
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Var inne på Lasses Bilstereo för ett tag sedan och då hade de inte så mycket av intresse men kanske bör kila in igen...BRL kollade jag på härom veckan och de hade inte mycket alls i Subwoofer väg, mest subbor till små plast system...

På BRL har du Yamaha, JVC och JBL bl.a. och på Lasses HIFI finns det bl.a. Canton Infinity och JBL www.lasses-hifi.com. Åk dit och kolla igen och jag hoppas att du hittar nåt som passar dig...ge inte upp :wub:

Postad 11 March 2004 - 09:49

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Men jag hade ju inte väntat mig annat än att man skulle bli påhoppad när jag skren nåt negativt om denna sub.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att bli påhoppad?! Det enda som hänt är att du lagt fram vissa synpunkter på en produkt som andra deltagare i tråden inte håller med om - I min värld är det inte att bli på påhoppad, det är att diskutera....

Nej, Pinnen jag skriver bara vad jag anser och tycker

Du är givetvis i din fulla rätt att skriva vad du tycker och tänker, det är väl till stor del syftet med den här typen av forum, o efter att ha läst igenom hela tråden från början till slut kan jag inte se att någon har kritiserat dig för detta. Däremot är vi andra i vår fulla rätt att kritisera vad du tycker och tänker, inte att du tycker o tänker, utan att bli anklagade för påhopp!

För övrigt är det ju konstigt att du kan veta vad jag anser och tycker

Nej, du har helt rätt, jag kan ju bara hänvisa till vad du själv skriver....

Just nu så ärjag på jakt efter ny fronthögtalare och det är klart att jag läser här på forumet vad folk tycker...och skulle det vara nån högtalare som får sån kritik som jag har gett XTZ 10 så kommer jag inte att välja den högtalarsorten

Redigerat av Pinnen, 11 March 2004 - 09:50.

Postad 11 March 2004 - 13:10

Unregistered72b4822d
  • Unregistered72b4822d
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Alltså alla snackar om olika element i subbarna.. om jag går in på fyndbörsen och beställer en 10-sub där, hur vet jag då att jag får det "bra" elementet i den?

Postad 11 March 2004 - 13:14

Unregistered0689ebbe
  • Unregistered0689ebbe
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Okej!
Efter att ha letat länge på nätet efter xtz så landar man slutligen på detta forumet, och verkar det finnas hur många som heslt som har provat dem. Är det någon som har hittat info om dem på något annat ställe? Jag tycker fyndbörsen har lite dåligt med info, bara partiskt omdöme.
Sen en fråga också. Jag är tvungen att köpa en ny bas på grund av att min nuvarande inte accepteras av min sambo. Därför gäller att ju mindre mått desto lugnare hemma. XTZ 10 verkar onekligen som ett bra alternativ, dock är jag ändån tveksam till en 10". Orkar den verkligen ruska om i rummet så man känner vibrationerna i soffan när man ser på film. Det ska ju trots allt kännas när ett rymdskepp glider förbi. Kanske ska nämna att jag nu har ett ganska billigt hemmabygge med en 15", som egentligen är alldeles för stor för mitt rum på 20 kvadrat. Oduglig till musik men den är onekligen bra på att flytta möbler när man ser på film. Kommer jag att bli alldeles för besviken på 10:an eller kommer det faktum att den är bättre anpassad till rummet väga upp det lilla membranet? Är det som har sett några mätningar på XTZ 10 eller 12? Eller kanske någon som har lite fler tekniska uppgifter än vad som står på fyndbörsen?

xtz.se

Postad 11 March 2004 - 17:34

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Alltså alla snackar om olika element i subbarna.. om jag går in på fyndbörsen och beställer en 10-sub där, hur vet jag då att jag får det "bra" elementet i den?

Olika element? Jag vet inte om det diskuterats speciellt mycket kring olika element vad beträffar XTZ 10, eller så har jag förträngt det.

Om det inte är så att du är orolig för att få en sub som inte fungerar korrekt. Om så är fallet så är det tyvärr omöjligt för dig att veta huruvida du får ett måndagsexemplar eller inte.

Du har emelletid alltid rätt att returnera en vara som inte fungerar som den ska, och öppet köp går säkert att förhandla sig till, varpå du som mest kan förlora fraktkostnaden fram och tillbaka.

Vad beträffar XTZ 12 så finns det emellertid två modeller med olika element, men det är en annan historia.

Postad 11 March 2004 - 19:22

Unregistered72b4822d
  • Unregistered72b4822d
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Olika element? Jag vet inte om det diskuterats speciellt mycket kring olika element vad beträffar XTZ 10, eller så har jag förträngt det.

Om det inte är så att du är orolig för att få en sub som inte fungerar korrekt. Om så är fallet så är det tyvärr omöjligt för dig att veta huruvida du får ett måndagsexemplar eller inte.

Du har emelletid alltid rätt att returnera en vara som inte fungerar som den ska, och öppet köp går säkert att förhandla sig till, varpå du som mest kan förlora fraktkostnaden fram och tillbaka.

Vad beträffar XTZ 12 så finns det emellertid två modeller med olika element, men det är en annan historia.

jo, det har snackats om att det finns audax och fatboy. Eller det kanske bara gäller 12" modellerna? så man är säker på att få denna bra som alla snackar om ifall man köper en XTZ 10?

Just nu har jag canton movie 6-CX med tillhörande subwoofer... tror ni jag märker mycket skillnad mellan den suben och XTZ 10?

Postad 11 March 2004 - 20:22

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Jag har ingen åsikt angående Cantonsubben, men köper du en XTZ 10 så finns det bara en modell du kan få. Det är den som alla diskuterar, på gott och ont.

Vad beträffar XTZ 12 så finns det som du säger två modeller. En av dem har Fatboyelement och lämpar sig bäst för film och den andra har Audaxelement och är i första hand en musiksubb, men den verkar fungera ganska bra till film också.

Postad 11 March 2004 - 23:03

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
Tack för alla svar...
Hur verkar XTZ 12 funka m musik osv? Rappare utläser jag, gräver inte lika djupt vid film osv, men tillräckligt?

Får inte fullt ut fram det så om det är ngn som äger en dylik så vore en kommentar underbar?
Tar den lika lång tid att spela in?

Postad 13 March 2004 - 16:24

Unregistered6c715edc
  • Unregistered6c715edc
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej

Tänkte skriva några rader om min erfarenhet av XTZ 10.

När jag först packade upp den så tänkte jag:
J***vlar vilken best, den kommer att blåsa bort mina grannar :P

Efter att ha kopplat in den så började jag med att spela lite musik, märkte då genast att den lät inget vidare, man kände att det var ett ordentligt tryck men inget mer.

Efter några dagars spelande så började den låta bättre o bättre. Till film är den riktigt mastig, basen pumpar ordentligt men den låter inte alls ren utan det är mest ett rejält tryck. Ljud vid ca 30-35Hz gjorde att basen lät som om den är sönder, blåsljud som förstör ljudet helt.
Hur kul är det att se på en film där det kommer tex en explosion och det enda man undrar över är om basen gick sönder pga att den låter förjä*ligt?

Jag tänkte att jag skulle ge den en chans och spela in den ordentligt, men efter 4mån kunde jag inte stå ut mer, till musik gick den inte ens att använda, spelade ingen roll om man ändrade på phaseknappen för basen skar sig likväl. Dessutom hade volymknappen börjat glappa vilket inte gjorde saken bättre.

Droppen var när jag hälsade på min bror, han har en audiopro den klena varianten med en 8" bas. Skillnaden var enorm, ren och djup bas, kanske inte samma tryck som i xtz:n, men vem bryr sig? man vill väl kunna njuta av musik och film.

Jag mailade till fyndbörsen och efter ytterligare 2 mail fick jag svar. Där sa de att de hade haft samma problem med ett par andra xtz basar och de ville ha in min bas för reparation. Eftersom de inte var villiga att stå för frakten (vilken jag tycker att de borde gjort eftersom produkten jag köpt inte fungerade tillfredställande redan från början) så beslöt jag mig för att reklamera varan.
Det gick de inte med på eftersom man bara hade 14 dagars ångerrätt, efter att ha lärt upp deras anställd om vad reklamation innebär så gick det bra. Man har 2år på sig enligt konsumentverket att reklamera en vara!
Fyndbörsen är inte omöjliga på något sätt, men tråkigt att det seriösa intrycket försvann när de inte ens vet vad konsumentköplagen innebär och att de inte ens kunde betala frakterna, blev väl totalt 600:- i frakt, sura pengar men jag hade nog betalt det dubbla för att bli av med subben.

Tre veckor efter det första mailet jag skickade till dem anlände min nya bas ;) beslöt mig för att satsa på ordentliga grejer så det blev en yamaha sw-800 och jag ångrar verkligen inte det köpet, kostar visserligen några tusenlappar mer men skillnaden är enorm. Nu går det inte ens att lokalisera var basljudet kommer ifrån, kan nästan svära på att det låter som om mina dalifrontar har fått nytt liv. Dessutom fick man med en instruktionsbok vilket jag inte fick till xtz :P

Kommer aldrig mer att köpa billighetsprylar, xtz:n ser verkligen hemmagjord ut jämfört med sw-800.

Kanske jag som fick ett riktigt dåligt exemplar?

Min åsikt:
Ställer man inga som helst krav på ren bas och bara är ute efter grymt bra tryck så är xtz 10 något för dig men om du vill ha något som man kan använda till musik och film i samma prisklass så är det audiopro du ska titta närmare på.

Jag är inget ljudproffs men det behöver man verkligen inte vara i detta fallet för att höra skillnad på bas och bas.

Tack för ett bra forum
//kk

Postad 13 March 2004 - 16:35

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1307 inlägg
  • 0

Hej

J***vlar vilken best, den kommer att blåsa bort mina grannar :P

Efter att ha kopplat in den så började jag med att spela lite musik, märkte då genast att den lät inget vidare, man kände att det var ett ordentligt tryck men inget mer.

Efter några dagars spelande så började den låta bättre o bättre. Till film är den riktigt mastig, basen pumpar ordentligt men den låter inte alls ren utan det är mest ett rejält tryck. Ljud vid ca 30-35Hz gjorde att basen lät som om den är sönder, blåsljud som förstör ljudet helt.
Hur kul är det att se på en film där det kommer tex en explosion och det enda man undrar över är om basen gick sönder pga att den låter förjä*ligt?

Jag tänkte att jag skulle ge den en chans och spela in den ordentligt, men efter 4mån kunde jag inte stå ut mer, till musik gick den inte ens att använda, spelade ingen roll om man ändrade på phaseknappen för basen skar sig likväl. Dessutom hade volymknappen börjat glappa vilket inte gjorde saken bättre.

Droppen var när jag hälsade på min bror, han har en audiopro den klena varianten med en 8" bas. Skillnaden var enorm, ren och djup bas, kanske inte samma tryck som i xtz:n, men vem bryr sig? man vill väl kunna njuta av musik och film.

Jag mailade till fyndbörsen och efter ytterligare 2 mail fick jag svar. Där sa de att de hade haft samma problem med ett par andra xtz basar och de ville ha in min bas för reparation. Eftersom de inte var villiga att stå för frakten (vilken jag tycker att de borde gjort eftersom produkten jag köpt inte fungerade tillfredställande redan från början) så beslöt jag mig för att reklamera varan.
Det gick de inte med på eftersom man bara hade 14 dagars ångerrätt, efter att ha lärt upp deras anställd om vad reklamation innebär så gick det bra. Man har 2år på sig enligt konsumentverket att reklamera en vara!
Fyndbörsen är inte omöjliga på något sätt, men tråkigt att det seriösa intrycket försvann när de inte ens vet vad konsumentköplagen innebär och att de inte ens kunde betala frakterna, blev väl totalt 600:- i frakt, sura pengar men jag hade nog betalt det dubbla för att bli av med subben.

Tre veckor efter det första mailet jag skickade till dem anlände min nya bas ;) beslöt mig för att satsa på ordentliga grejer så det blev en yamaha sw-800 och jag ångrar verkligen inte det köpet, kostar visserligen några tusenlappar mer men skillnaden är enorm. Nu går det inte ens att lokalisera var basljudet kommer ifrån, kan nästan svära på att det låter som om mina dalifrontar har fått nytt liv. Dessutom fick man med en instruktionsbok vilket jag inte fick till xtz  :P

Kommer aldrig mer att köpa billighetsprylar, xtz:n ser verkligen hemmagjord ut jämfört med sw-800.

Min åsikt:
Ställer man inga som helst krav på ren bas och bara är ute efter grymt bra tryck så är xtz 10 något för dig men om du vill ha något som man kan använda till musik och film i samma prisklass så är det audiopro du ska titta närmare på.

Jag är inget ljudproffs men det behöver man verkligen inte vara i detta fallet för att höra skillnad på bas och bas.

Tack för ett bra forum
//kk

Intressant, nu snackar vi vändning jämfört med vad andra tycker, även om det finns en del som fortfarande tycker den är bra. (Jag kommer dock inte köpa en)

//Agazzie

Postad 14 March 2004 - 00:16

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
Enligt mig själv så är ju inte xtz världens bästa sub...
har iofsig inte jämfört med en massa andra märken men
jag tror att folk likaså jag försvarar xtz på det sätt att
man får en hyffsad för 1900kr

men jag tror knappast att hembiomäsniskor som har ett år på nacken
eller folk som vet vad dom är ute efter skulle snegla på denna sub...

för mig som är relativt grön inom hembio och ljud så är jag nöjd men ändå inte
eftersom jag vet att allt kan alltid bli bättre :P

så xtz:an är nog en smaksak

och får man ett måndags-exemplar så skall man inte skrika blä på märket utan
leverantören ...

mina små tankar bara...(är nöjd med min xtz:a tillsvidare ;)

Postad 15 March 2004 - 12:18

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Kul med lite mer nyanserade inlägg. Bekräftar än en gång tidigare misstankar.

(OT - Kaptenen - Helt rätt ang reklamation inom 2 år. Dock juste av fyndbörsen att låta dig byta till annan vara. (Kika vad en reklamation innebär.) :D )

Postad 15 March 2004 - 13:19

tian
  • tian
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Hej

J***vlar vilken best, den kommer att blåsa bort mina grannar :D

Tre veckor efter det första mailet jag skickade till dem anlände min nya bas :lol: beslöt mig för att satsa på ordentliga grejer så det blev en yamaha sw-800 och jag ångrar verkligen inte det köpet, kostar visserligen några tusenlappar mer men skillnaden är enorm. Nu går det inte ens att lokalisera var basljudet kommer ifrån, kan nästan svära på att det låter som om mina dalifrontar har fått nytt liv. Dessutom fick man med en instruktionsbok vilket jag inte fick till xtz  :P

Min åsikt:

Tack för ett bra forum
//kk

Intressant, nu snackar vi vändning jämfört med vad andra tycker, även om det finns en del som fortfarande tycker den är bra. (Jag kommer dock inte köpa en)

//Agazzie

Jag hade också väldigt jobbiga blåsljud ur min XTZ 10.
Tänkte att det här var ju ren skit, men efter ett tag så kollade jag under subben å blåsljuden kom ifrån hålen där "benen" ska sitta.
Så jag satt dit benen å nu fungerar baslådan perfekt.
Kvalitetsmässigt så är ju XTZ as bra med tanke på priset.
Lådan är i MDF rätt så stum och att den väger respektabla 25kg.
Manual fick jag iaf till baslådan.

Jag är väldigt nöjd med min baslåda.

MVH // tian

Postad 15 March 2004 - 14:38

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Är det fler som upplever blåsljud som kontrollerat så att de inte kommer ifrån "hålen" där benen ska sitta? Jag kan här dra en parallell till mina XTZ 99 WMT, där fick jag blåsljud om jag inte hade spikesen iskruvade eftersom hålen där de ska sitta går rätt igenom ytterväggen. Jag kan tänka mig att om det är likadant på en baslåda så kan blåsljudet bli helt oacceptabla pga att subben flyttar så mycket luft.

Om det är likadant med XTZ 10 som med XTZ 99 WMT så tycker jag det är klantigt av tillverkaren att konstruera en låda på detta sätt. Man vinner väl ingenting på att låda hålen gå igenom ytterväggen? Och om det nu är så att man upplever en klar försämring av ljudkvaliteten när man inte använder spikes/ben så bör ju detta stå att läsa klart och tydligt i manualen.

Postad 16 March 2004 - 08:09

Unregistered6c715edc
  • Unregistered6c715edc
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

(OT - Kaptenen - Helt rätt ang reklamation inom 2 år.  Dock juste av fyndbörsen att låta dig byta till annan vara. (Kika vad en reklamation innebär.) :)  )

Här står det ganska tydligt och bra om reklamation:
http://www.konsument...ngArticleId=147

Så jag vet inte om det var särskilt schysst av fyndbörsen, jag fick trots allt betala totalt 3st frakter på en vara som inte fungerat tillfredställande från början.

Jag fick helt enkelt nog av basen, att den lät illa och att volymreglaget började glappa är inte riktigt vad jag kallar highend prylar. Att säga att man får det man betalar för stämmer inte riktigt heller då en audiopro sub piskar xtz10 i allt förrutom "trycket".

Man ska inte själv behöva modifiera en vara för att den ska låta bra tycker jag! Nu är jag iaf väldigt nöjd med min nya bas (som inte ens går att jämföra med xtz10).

Men jag kommer definitivt inte att handla av fyndbörsen igen (Den anställda jag pratade med var otrevlig, inkompetent och inte alls tillmötesgående tills jag lärde honom konsumentköplagen, tråkigt när det blir så.)

Postad 16 March 2004 - 09:11

Unregistered72b4822d
  • Unregistered72b4822d
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Någon som kan uttala sig om hur XTZ10 står sig mot Cerwin Vega LW-12?

Postad 16 March 2004 - 15:32

Unregistered6c293ad2
  • Unregistered6c293ad2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag har haft min sub stående på gummifötter.
Testade den lite idag och då hamnade den ena "gummifoten" lite snett så den inte täckte hålet där man skruvar in spikesen. Vilket oljud det blev. Ett riktigt högt tjutande ljud.
Blev nästan lite orolig då jag testade detta innan jag läste det här.

Postad 16 March 2004 - 17:30

Unregisteredc09665e0
  • Unregisteredc09665e0
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Efter att jag har haft xtz 10 an i snart ett halvår nu kan jag säga att jag ångrar mitt köp mer och mer för varje dag som går. I början var jag klart imponerad av vilket tryck det blev. Men så här efter ett halvår anser jag att svårigheterna att integrera den med övrig utrustning samt dess placeringskänslighet tynger ner den allt mer. Kanske är det mina krav som höjs men hade det inte varit för att sambon är känslig mot förändringar så hade den inte överlevt länge till.

Postad 16 March 2004 - 18:24

Bråkis
  • Bråkis
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Jaha, det som verkade som guld blev bara till sand.
Jag som var helt inne på att köpa modellen har helt vänt spår efter de senaste dagarnas inlägg. Jag får tacka så mycket för att jag kunnat få en bild med ett annat perspektiv. Nu gäller det att hitta något annat som är liknande.. fast utan besvär.
Antingen Audio Pro (kanske rentutav en Sub FOCUS) eller kanske nån av de billigare yamaha-modellerna?

Postad 16 March 2004 - 18:47

mho
  • mho
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Tack för alla svar...
Hur verkar XTZ 12 funka m musik osv? Rappare utläser jag, gräver inte lika djupt vid film osv, men tillräckligt?

Får inte fullt ut fram det så om det är ngn som äger en dylik så vore en kommentar underbar?
Tar den lika lång tid att spela in?

Jag har hittills använt min XTZ 12 först och främst till musik och är mycket nöjd!
Efter att jag fått mina nya B&W-frontar har jag justerat ner volymen lite och nu
flyter basen in mycket fint i helheten utan att vara påträngande eller bumlig...
När man drar på volymen kan den leverera ett ruskigt tryck... Har den bakom
soffan och ett njurbälte vore inte fel ibland! :)

När det gäller film, så har jag inte hunnit titta på så mycket film ännu, men när
vi körde Pearl Harbor på hög volym så saknade jag inget... Trycket och djupet
var enormt... Jag har iofs inte jämfört med nån XTZ 10, som enligt uppgift ska gå
djupare, men eftersom 12'an funkar så bra med musik så spelar det ingen roll
för mig!

Jag har nog spelat min 12'a i ett par hundra timmar nu. Efter de första 10-15
timmarna upplevde jag att ljudet blivit bra mycket bättre, djupare och tajtare.
Efter det har skillnaden varit marginell... möjligen har den blivit ännu tajtare med
tiden, men det kan också bero på att jag fipplat mer på inställningarna nu...

Mvh MHo

Postad 17 March 2004 - 12:06

Unregistered6c293ad2
  • Unregistered6c293ad2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Har som jag tidigare skrivit om blåsljud som jag får från min sub.
Funderar på vad man skulle kunna göra för att få dem att minska.
Någon här som vet hur det skulle bli om man "fräste" upp porten så den blev lite större. Funderar faktiskt på att byta subb om det inte går att få någon lösning på problemet.

Postad 17 March 2004 - 12:24

Mininema
  • Mininema
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Har som jag tidigare skrivit om blåsljud som jag får från min sub.
Funderar på vad man skulle kunna göra för att få dem att minska.
Någon här som vet hur det skulle bli om man "fräste" upp porten så den blev lite större. Funderar faktiskt på att byta subb om det inte går att få någon lösning på problemet.

Läste du inläggen en bit över ditt? :)

Det står ju en lösning till problemet där...

Postad 17 March 2004 - 12:39

Unregistered6c293ad2
  • Unregistered6c293ad2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
mininema:

vilket inlägg tänker du på?

Postad 17 March 2004 - 12:44

Mininema
  • Mininema
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Den lilla diskutionen med hur hålen för spikesen (om man inte använder spikes/gummifötter dvs) skapar blåsljud. Genom att täcka för dom skulle visst oljudet försvinna.

Vet inte om du kanske använder spikes? Men annars är väl det ganska bra att testa innan du fräser i lådan :)

Postad 17 March 2004 - 13:15

Unregistered6c293ad2
  • Unregistered6c293ad2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Det var jag som skrev ett av de inläggen om blåsljud där spikesen ska sitta, så ja det har jag testat.
:)

Postad 17 March 2004 - 13:40

Unregistered6c715edc
  • Unregistered6c715edc
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Man ska väl inte behöva bygga om sin baslåda för att den ska låta bra?

Jag tycker att du ska skriva ett par mail till fyndbörsen och förklara hur missnöjd du är med varan. Vi har antagligen fått lika dåliga ex du och jag.

Reklamera! Du åker visserligen på frakten men det hade du gjort även om det hade varit garantiärende. Min bas hade jag haft i 4mån, och jag ansåg att det var skälig tid för reklamation eftersom man var tvungen att spela in den i minst 100h.

Byt den mot en yamaha eller audiopro :)

Postad 17 March 2004 - 13:42

Mininema
  • Mininema
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Det var jag som skrev ett av de inläggen om blåsljud där spikesen ska sitta, så ja det har jag testat.
:lol:

Haha... ok :P Tittade lite dåligt :)

Postad 17 March 2004 - 18:52

Unregistered6c293ad2
  • Unregistered6c293ad2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
kapten k*k:

Har varit i kontakt med fyndbörsen nu.
Jag bestämde mig för att skicka tillbaka den.

Har dock inte bestämt mig för vad det blir istället.

Postad 17 March 2004 - 18:58

Unregistered6c715edc
  • Unregistered6c715edc
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Om du har några tusingar över så lovar jag dig att yamaha sw-800 är ett säkert kort. Den basen är helt otrolig, blir bara gladare o gladare för varje gång jag spelar med den.

Annars så tycker jag att audiopro är riktigt bra, verkligen genomtänkta basar som levererar ett underbart tryck. Även de mindre modellerna rockar :)

satsa på kvalité denna gången

Postad 19 March 2004 - 15:46

Unregistered6c293ad2
  • Unregistered6c293ad2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Har som sagt varit i kontakt med fyndbörsen. Kom fram till att jag skulle skicka tillbaka den och få pengarna åter. Fyndbörsen kontaktade mig samma dag dom fick tillbaka. De konstaterade att det var något fel med subben jag fått. 2 av fästena till högtalargallret var inte riktigt som dom skulle. Men som sagt det var något mer fel enligt fyndbörsen som testat den. Plus i kanten för trevligt bemötande från Jonas på fyndbörsen. Returen var smidigt skött.

Fick samma dag som jag returnerat basen syn på en beg passiv sub. Det var en låda med 10" XLS bas och 2 passiva 10" XLS. Provlyssnade den och bestämde mig ganska fort för den. Kan ju kanske inte jämföra med XTZ subben jag hade då det var något skumt med den. Men kan nog säga att den här är några strå vassare. Det jag testat hittils så funkar den väldigt bra till musik också. Driver den med ena kanalen på ett Perception Audio slutsteg på 2X100W. Låter förstärkaren sköta delningen.

Postad 20 March 2004 - 11:29

SHURE
  • SHURE
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Dessa steg ser väldigt lika ut, samma mått mm.

http://www.ljudia.se.....358 &cart_id=

Postad 22 March 2004 - 09:43

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0
Om man ska ha en subwoofer till Proson Conquest 66 vilken passar då bäst, XTZ 8 eller XTZ 10, har inte råd med XTZ 12 eller någon annan subwoofer över 2000 kr.

Postad 22 March 2004 - 20:25

SHURE
  • SHURE
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Helt klart en XTZ 10.. jag har själv en sån till mina C66:or och det låter bra.

Postad 22 March 2004 - 20:35

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Helt klart en XTZ 10.. jag har själv en sån till mina C66:or och det låter bra.

Tack för svaret. En fråga till bara, hur matchar en svart XTZ 10 Conquest högtalarna utseendemässigt? Den har ju inte pianolack.

Postad 22 March 2004 - 20:49

SHURE
  • SHURE
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
jo de ser bra ut, jag har ju min bakom soffan nu så jag ser den ju aldrig, men förut så hade jag den bredvid frontarna och det såg ju inte fel ut.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.