Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Yamaha 1400/2400 *

805 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 januari 2004 - 16:24

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Har nu kört YPAO igen.

Gjorde som det stod i manualen och satte subbens delningsfrekvens på max och volymen på medel.

YPAO valde att ställa delningsfrekvensen för subben på 200Hz (borde väl teoretiskt sett vara på för högt).
Nu kommer väl proffsen att skratta men jag tyckte att detta lät bättre, det som tidigare saknades i ljudbilden trädde nu fram, dock lite väl mycket, så jag sänkte delningsfrekvensen på subbasen lite grann. Tycker att "Egg" frontarna och subben "möts" bättre nu. Har bara lyssnat på musik och inte testat film ännu.

Vad är skillnaden på att stärkaren delar vid en viss frekvens och subben vid en viss frekvens. Om man ändrar frekvens på ena stället skall man då göra det på andra stället också?

Postad 24 januari 2004 - 19:16

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Basen från alla högtalare som du satt till small delas av vid gränsfrekvensen i receivern och skickas till subben. Ställer du delningen lägre i subben betyder det att vissa frekvenser kommer dämpas eftersom filtrena inte kapar tvärt utan har en avrullning. Det är dock möjligt att det passar ditt rum bra och det är väl egentligen bara ditt tycke och smak som bestämmer om det är bra.

THX rekommenderar delning vid 80Hz, men enligt Dolby Digital-specen så kan LFE-signalen vara upp till 120Hz. Jag blir inte riktigt klok på detta med delningar och har skickat fråga till Yamaha vart övre frekvensområdet i LFE-signalen tar vägen om man ställer delningen lägre än 120Hz, men ännu inte fått svar.

Min känsla är att delningen i recievern borde sättas med tanke på hur djupt högtalalarna kan spela medan subben borde ställar på (minst) 120Hz för att få med hela LFE signalen. Detta borde åtminstone var ett utgångsläge. Sen får man säkert mixtra en hel del beroende på vilka högtalare och sub man har, hur de är placerade i rummet och hur rummet påverkar ljudet i form av resonanser, basförhöjning etc.

Edit:
spellcheck

Redigerat av Unregistereda013c25a, 25 januari 2004 - 00:43.

Postad 25 januari 2004 - 03:49

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
En fråga. Jag har precis fixat högtalare till att kunna köra 7.1. Men som alla vet så släpps de flesta DVD:er i 5.1. Jag kan ställa in DPLIIx på att koda om till de bakre surroundhögtalarna. Vad innebär detta, ni som har 1400? Får jag analogt DPL ljud, får jag rent tekniskt sämre ljud?

Postad 25 januari 2004 - 04:16

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1 180 inlägg
  • 0
Skulle någon kunna uppskatta effekten i surroundläge(DIN 7*170)?
Dippar den lika illa som Yamaha RX-V 440/540/640/740 med flera?

Postad 25 januari 2004 - 08:52

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0
Incogn:

Skulle någon kunna uppskatta effekten i surroundläge(DIN 7*170)?
Dippar den lika illa som Yamaha RX-V 440/540/640/740 med flera?

I Audioholics test av RX-V2400 uppskattar dom effekten så här:

"However, be cautioned that this receiver will NOT deliver anywhere near its rated power with all channels driven (nor is it specified too) which is not a realistic operational condition in any real world listening environment anyway.

I would venture to say based on the 640VA power supply rating and 71V caps, the RX-V2400 would easily deliver 120wpc X 2 and about:

80 wpc (ref 1kHz) X 5 all channels driven

60 wpc (ref 1kHz) X 7 all channels driven

(assuming line voltage held constant, 8 ohm loads)"

Jag har bara lyssnat i 5 kanaler hittills och där låter den tillräckligt kraftfull och kontrollerad för att jag ska vara nöjd.

Postad 26 januari 2004 - 05:46

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0
Jag vet givetvis inte om dessa uppgifter stämmer men skulle ändå vilja fråga.

Var på Tele-Hå och lyssnade på Yamaha AZ-2 eftersom en kompis var intresserad av denna. Själv kände jag för en H/K eftersom jag precis sålt av min Denon pga att den hade för lite kraft(3803). Under testet på Tele-Hå så använde vi en Vincent CD-Spelare och JMLab högtalare(vet ej vilka men priset var ca 11lax). Så testet började

H/K AVR-5550

Yamaha AZ-2

Efter att ha hört så goda recensioner om AZ-2 här på forumet så förväntade jag mig mycket kraft och god dynamik i ljudet. Ja, mycket kraft fanns det men jämfört med H/K:n så vågar jag påstå att den lät kasst. Ljudet var inte av samma rena och dynamiska karaktär. Bas, mellanregister, diskant, ja allt var sämre. Eftersom jag kör CV hemma så är basen något jag värdesätter högt hos en reciever. H/K:n hade mer levande och dynamisk bas medan Yamahan stod och mullrade på i samma takt under hela tiden. Kort sagt så var yamahan tråkig och stel medan H/K:n kändes mer levande. Efter våran besvikelse på Yamahan så frågade min kompis ifall vi kunde få lyssna på 2400:an för att få något hopp om skillnad. Återförsäljaren sa då att det inte var någon som helst skillnad på 2400 & AZ2 ljudmässigt. Kanske kan ni ägare svara på detta, har jag fel?. För i sådana fall så borde vem som helst kunna höra att H/K och även Denon låter bättre än Yamaha, dock en del kraftlöshet på denonen kanske men 2400:an borde ju ligga på samma mätning.

Mvh

Dexa

Postad 26 januari 2004 - 09:35

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Tror absolut inte H/K är bättre. Det handlar nog om klangliga skillnader såsom tex Rotel och NAD.

Tycker H/k receivrar gör tonkurvan lite loudnessaktig. Yamahan är mer neutral. Ska man gnälla på nått så kan Yamaha var lite för mjuka i bas och diskant. Men dom spelar mycket mer Hifi än H/K någonsin gjort.

Postad 26 januari 2004 - 11:00

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0

Tror absolut inte H/K är bättre. Det handlar nog om klangliga skillnader såsom tex Rotel och NAD.

Tycker H/k receivrar gör tonkurvan lite loudnessaktig. Yamahan är mer neutral. Ska man gnälla på nått så kan Yamaha var lite för mjuka i bas och diskant. Men dom spelar mycket mer Hifi än H/K någonsin gjort.

Ja, det är viktigt att skilja på ljudkvalitet och ljudkaraktär. HK har "häftigare" ljudkaraktär än Yamaha och därför funkar HK väldigt bra till vissa musikstilar som pop/rock men sämre till akustisk musik som kan låta stressad och onaturlig tycker jag. Yamaha har ett neutralare ljud, den lägger inte lika mycket karaktär till ljudet och låter mer avslappnat än HK. Tråkigare säger nog en del... och det är en smaksak vad man föredrar.

Men när det gäller ljudkvalitet så tycker jag Yamaha 2400 ligger långt före HK5550. 2400 spelar renare, neutralare, har bättre upplösning och separation och ett "rikare" ljud i mellanregistret. Signal/brus förhållandet är också subjektivt mycket större på Yamahan och är det bästa jag hört på någon receiver. Slutstegsdelen i 2400 verkar hålla mycket hög klass. Ibland är det nästan så det tippar över lite för mycket åt "hifi"-hållet (aningen överanalytisk) men det kompenseras till stor del av värmen i ljudet. Matchar man med fel fel kringutrsutning kan dock ljudet upplevas som tunt.

Jag tycker att Yamaha 2400 är en milstolpe i surroundreceiverns musikutveckling! :lol:

Men inget ont om de som gillar HK, det är viktigt att man försöker lyssna själv och avgöra vilken ljudkaraktär som man föredrar.

Postad 26 januari 2004 - 11:02

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Bra talat! :lol:

Postad 26 januari 2004 - 12:41

Unregisteredbb06942c
  • Unregisteredbb06942c
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej på Er.

Ok, nu har jag letat och letat men ingenting hittat om DVD-Audio och SACD för 1400:an.

För att spela upp dessa typer, måste man ha en DVD spelare med inbyggd dekoder för dessa formaten eller?

Klarar den DVD-A/SACD överhuvud taget?

Om den gör det, någon som provat? Blir det bra?

Vilken DVD spelare tycker ni man skall köpa? Kom inte med en som kostar 10.000:- bara :lol:

Har idag B&W 603 S3 serien, någon som har dessa och provat med 1400:an?

Hälsningar
Johan

Postad 26 januari 2004 - 12:59

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0

För att spela upp dessa typer, måste man ha en DVD spelare med inbyggd dekoder för dessa formaten eller?

Ja, det är det vanligaste. Det finns inte så många receivers med inbyggdga
dekoders för SACD/DVD-A idag men det kommer nog bli vanligare i framtiden.
Det är skivbolagens rädsla för kopiering som begränsat denna utveckling hittills.

Postad 26 januari 2004 - 13:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Hej på Er.

Ok, nu har jag letat och letat men ingenting hittat om DVD-Audio och SACD för 1400:an.

Vilken DVD spelare tycker ni man skall köpa? Kom inte med en som kostar 10.000:- bara  ;)

Har idag B&W 603 S3 serien, någon som har dessa och provat med 1400:an?

Hälsningar
Johan

Svar: JA

Svar: Inte provat ännu, men rent teoretiskt kan det ju inte bli sämre än cd iaf.

Vilken DVD spelare tycker ni man skall köpa? Kom inte med en som kostar 10.000:- bara ;)

Svar: Pioneer 565, 656 eller 668 är tre fina spelare (ja jag gillar Pioneers dvds) :lol:

Postad 26 januari 2004 - 14:11

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0

Svar: Inte provat ännu, men rent teoretiskt kan det ju inte bli sämre än cd iaf.

Det finns ett par tester...

Audioholics test av RX-V2400 med SACD/DVD-A

Area-dvd.de test av RX-V1400

Postad 26 januari 2004 - 14:48

Unregisteredbb06942c
  • Unregisteredbb06942c
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tack för Era svar.

Nu e problemet att hitta nån som har en till salu.

Har frågat hos flera leverantörer men de säger mars/april.

Orkar ju inte vänta sååååå länge, det kliar fruktansvärt i fingrarna :lol:

Nån här som vet nått ställe som har 1400:an inne?

MVH
Johan

Postad 26 januari 2004 - 14:59

Unregistereda2cd7c35
  • Unregistereda2cd7c35
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag fick min precis på posten från onoff, så dom har nog fått in den, iaf i titan! :lol:

Postad 26 januari 2004 - 15:15

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Har ni tänkt på att 2400 har ingångsväljare i aluminium?? Det har nämnligen inte 1400 om man tittar i yamaha-katalogen.

Postad 26 januari 2004 - 15:27

Unregisteredbb06942c
  • Unregisteredbb06942c
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
hmmm :lol:

Faust:

Jag pratade med OnOff tidigare idag och de sa April månad.

Vilken OnOff butik köpte du din i och till vilket pris?

MVH
Johan

Postad 26 januari 2004 - 15:46

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0

Ja, det är viktigt att skilja på ljudkvalitet och ljudkaraktär. HK har "häftigare" ljudkaraktär än Yamaha och därför funkar HK väldigt bra till vissa musikstilar som pop/rock men sämre till akustisk musik som kan låta stressad och onaturlig tycker jag. Yamaha har ett neutralare ljud, den lägger inte lika mycket karaktär till ljudet och låter mer avslappnat än HK. Tråkigare säger nog en del... och det är en smaksak vad man föredrar.

Men när det gäller ljudkvalitet så tycker jag Yamaha 2400 ligger långt före HK5550. 2400 spelar renare, neutralare, har bättre upplösning och separation och ett "rikare" ljud i mellanregistret. Signal/brus förhållandet är också subjektivt mycket större på Yamahan och är det bästa jag hört på någon receiver. Slutstegsdelen i 2400 verkar hålla mycket hög klass. Ibland är det nästan så det tippar över lite för mycket åt "hifi"-hållet (aningen överanalytisk) men det kompenseras till stor del av värmen i ljudet. Matchar man med fel fel kringutrsutning kan dock ljudet upplevas som tunt.

Jag tycker att Yamaha 2400 är en milstolpe i surroundreceiverns musikutveckling! :lol:

Men inget ont om de som gillar HK, det är viktigt att man försöker lyssna själv och avgöra vilken ljudkaraktär som man föredrar.

Ja det är väl som ni säger att det är ljudkaraktären som är avgörande i denna frågan. Vill man ha det där andra lite "tråkigare" ljud skall man väl välja Yamaha då. Kan bara säga att min upplevelse mellan de båda var att H/K:n fick ljudet att kännas mer levande medan Yamahan lät stel och tråkig. Själv så gillar jag inte det tunna ljudet utan det skall vara fylligt och levande.

Postad 26 januari 2004 - 15:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Här kommer en bild från datorprogrammet man styr 2400 med.
Verkar riktigt bra faktiskt, tyvär har jag ingen stärkare att testa det på (än)

Postad bild

Postad 26 januari 2004 - 16:35

Unregisteredaa33537c
  • Unregisteredaa33537c
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Tack för Era svar.

Orkar ju inte vänta sååååå länge, det kliar fruktansvärt i fingrarna  ;)

MVH
Johan

De har en titanfärgad 1400 på BRL i Vetlanda (0383-13620). Jag hade den hemlånad i helgen men lämnade tillbaks den då den inte passade mig. När jag fick hem den var den helt ny. För mig blir det troligtvis en H/K Avr 630 :lol: som de har gett mig ett bra pris på.

///Al.Bundy

Postad 26 januari 2004 - 17:02

CorbenDallas
  • CorbenDallas
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Jag vet givetvis inte om dessa uppgifter stämmer men skulle ändå vilja fråga.

Var på Tele-Hå och lyssnade på Yamaha AZ-2 eftersom en kompis var intresserad av denna. Själv kände jag för en H/K eftersom jag precis sålt av min Denon pga att den hade för lite kraft(3803). Under testet på Tele-Hå så använde vi en Vincent CD-Spelare och JMLab högtalare(vet ej vilka men priset var ca 11lax). Så testet började

H/K AVR-5550

Yamaha AZ-2

Eftersom jag kör CV hemma så är basen något jag värdesätter högt hos en reciever. För i sådana fall så borde vem som helst kunna höra att H/K och även Denon låter bättre än Yamaha, dock en del kraftlöshet på denonen kanske men 2400:an borde ju ligga på samma mätning.

Mvh

Dexa

Tänk på att du har lyssnat på Receivern på helt andra högtalare än dom du kommer att använda hemma. Skillnaden mellan CV o JM Lab ska vi inte börja diskutera, alla har sina preferenser. Skillnaden i ljudet borde dock vara rejält stor. Så även om det låter skit i affären så kan det ju faktiskt låta helt tvärtom hemma hos dig...

Jag förstår inte hur du inte kunnat ha kraft nog med en 3803 till ett par CV, dom är väl ruskigt lättdrivna?? CV kan man ju driva med en gammal Nad 3020 o få det att låta helt okej. Så hur kan du ha kraftproblem?

Redigerat av CorbenDallas, 26 januari 2004 - 17:04.

Postad 26 januari 2004 - 17:05

CorbenDallas
  • CorbenDallas
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Tack för Era svar.

MVH
Johan

De har en titanfärgad 1400 på BRL i Vetlanda (0383-13620). Jag hade den hemlånad i helgen men lämnade tillbaks den då den inte passade mig. När jag fick hem den var den helt ny. För mig blir det troligtvis en H/K Avr 630 :lol: som de har gett mig ett bra pris på.

///Al.Bundy

Vad var det du inte gillade? Alltid intressant att höra. Plus att bara lovord kan bli rätt trist i längden ;)

Postad 26 januari 2004 - 17:13

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0
Dexa:

Ja det är väl som ni säger att det är ljudkaraktären som är avgörande i denna frågan. Vill man ha det där andra lite "tråkigare" ljud skall man väl välja Yamaha då. Kan bara säga att min upplevelse mellan de båda var att H/K:n fick ljudet att kännas mer levande medan Yamahan lät stel och tråkig. Själv så gillar jag inte det tunna ljudet utan det skall vara fylligt och levande.

Jag förstår vad du menar men med den beskrivningen så kan man ju undra varför någon gillar Yamaha överhuvudtaget... :lol: Så varför föredrar jag Yamaha just nu?

Med ett begränsat urval musikstilar så tycker jag också att HK är extra roliga att lyssna på. De ger mycket liv åt pop/rock musik. Men med mer akustiska musikstilar vill jag definitivt slippa HK's lite stressade och svulstiga spelstil har jag upptäckt.

Ofta anpassar man sitt musiklyssnade till vad som låter bra att spela i anläggningen som man har. Har man en bred musiksmak vill man helst ha så neutralt ljud som möjligt. Man kan tyvärr inte få allt för under 10000:-... ;)

Postad 26 januari 2004 - 17:27

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0

Dexa:

Jag förstår vad du menar men med den beskrivningen så kan man ju undra varför någon gillar Yamaha överhuvudtaget... :lol: Så varför föredrar jag Yamaha just nu?

Med ett begränsat urval musikstilar så tycker jag också att HK är extra roliga att lyssna på. De ger mycket liv åt pop/rock musik. Men med mer akustiska musikstilar vill jag definitivt slippa HK's lite stressade och svulstiga spelstil har jag upptäckt.

Ofta anpassar man sitt musiklyssnade till vad som låter bra att spela i anläggningen som man har. Har man en bred musiksmak vill man helst ha så neutralt ljud som möjligt. Man kan tyvärr inte få allt för under 10000:-... ;)

Jo, den frågan ställde jag en god vän till mig också, fick som svar att han ville matcha sin dvd-spelare ;) Sen så satt jag inte och lyssnade på "dunka dunka" utan en test skiva som framförallt satsade på detaljrikedom kändes det som, Och där var det verkligen stor skillnad. Jag talar inte om att den har ett mer neutralt ljud som passar sig bättre till te.x. klassis musik. Den var helt enkelt sämre på detaljer och på flersidigt spelande av bas. Inget kändes levande och vi lyssnade i ca 20 minuter. Förstår inte riktigt hur du menar för det jag talar om är detaljrikedom och dynamik.

Postad 26 januari 2004 - 17:56

Unregisteredaa33537c
  • Unregisteredaa33537c
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Tack för Era svar.

MVH
Johan

///Al.Bundy

Vad var det du inte gillade? Alltid intressant att höra. Plus att bara lovord kan bli rätt trist i längden ;)

Till film fungerade den jättebra men till musik så lätt det väldigt platt. Mellanregister och diskant var OK men jag fick ingen bra bas hur jag än försökte ställa in den. Men det kanske beror mer på mig än 1400. ;)

/// Al.Bundy

Postad 26 januari 2004 - 18:01

CorbenDallas
  • CorbenDallas
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Tack för Era svar.

MVH
Johan

///Al.Bundy

Till film fungerade den jättebra men till musik så lätt det väldigt platt. Mellanregister och diskant var OK men jag fick ingen bra bas hur jag än försökte ställa in den. Men det kanske beror mer på mig än 1400. ;)

/// Al.Bundy

Låter väldigt mkt som dom problemen som tagits upp här. Kör YPAO o ljudet funkar kanon till film, men sen när du drar igång med musik så låter det platt.
Läs mitt citat från audioreview så får lite svar. Det finns ett par sidor tillbaks i tråden. =)

Postad 26 januari 2004 - 18:32

Unregisteredd587b98f
  • Unregisteredd587b98f
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Al.Bundy> Har du provlyssnat H/K'n, funderar på att köpa en själv.
Hur bra pris fick du på den? :lol:

Postad 26 januari 2004 - 18:51

Unregisteredaa33537c
  • Unregisteredaa33537c
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Al.Bundy> Har du provlyssnat H/K'n, funderar på att köpa en själv.
Hur bra pris fick du på den?  ;)

Jag har inte lyssnat på den nya serien men har lyssnat på 5550 tillsammans med mina JBL Northridge och tycker att den passar bättre än Yamahan. Då butiken normalt inte säljer H/K så kan jag inte provlyssna innan jag beställer men hoppas att de låter minst lika bra som 5550.
Nu tillbaka till 1400/2400 :lol:

///Al.Bundy

Redigerat av Unregisteredaa33537c, 16 februari 2004 - 15:56.

Postad 26 januari 2004 - 19:07

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Hej, jag ställde en fråga innan, (en bit upp på sidan) som jag gärna vill ha svar på. Tyvärr har ingen svarat. Jag klistrar in det nedan, är ganska intresserad liksom. Sorry, om jag vållar problem.

En fråga. Jag har precis fixat högtalare till att kunna köra 7.1. Men som alla vet så släpps de flesta DVD:er i 5.1. Jag kan ställa in DPLIIx på att koda om till de bakre surroundhögtalarna. Vad innebär detta, ni som har 1400? Får jag analogt DPL ljud, får jag rent tekniskt sämre ljud?

Postad 26 januari 2004 - 19:19

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0
Dexa

Den var helt enkelt sämre på detaljer och på flersidigt spelande av bas. Inget kändes levande och vi lyssnade i ca 20 minuter. Förstår inte riktigt hur du menar för det jag talar om är detaljrikedom och dynamik.

Förutom att basen var lite mer markerad och fastare på HK'n så upplevde jag det ungefär tvärtom mot dig... ;) Antingen handlar det om dålig matchning med kringutrustning/lyssningsrum till Yamahan för din del (eller HK'n för min del), eller så har vi helt olika ljudideal verkar det som. Tur att vi båda hittat något som passar... :lol:

Lite nyfiken på vad "flersidigt" spelande av bas är?

Postad 26 januari 2004 - 19:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Dolby® Pro Logic® IIx - Allt du vill veta, glöm inte att kolla FAQ

Tänkte också lägga in en bild på några inställningsfunktioner för 2400.
Den är lite stor så jag lägger den som en länk här Yamaha 2400 kontrollcenter

Redigerat av Martin.M, 27 januari 2004 - 01:05.

Postad 27 januari 2004 - 09:38

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Home Cinema Choice hade en ganska intressant artikel om DPL IIx i december numret. Den finns här.

Någon som testat DPL IIx på 5.1 eller 6.1 material i en 7.1 setup?

Postad 27 januari 2004 - 10:43

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Mkt intressant att läsa denna tråden! Jag har ju själv skaffat en 1400:a.
Jag har bara en fråga... Hade en Yamma 1300 innan och med 1400:an (efter konfigurationen) så måste jag gå upp till -10 db för att få lite tryck, det är volymmässigt jämförbart när 1300:an stod på -35 db.
Ska det verkligen vara så? Är det för att jag kanske gjort en slarvig YPCA?
Det är ju nästan så att man blir orolig ju...

Hoppas att någon har ett svar på detta!

Postad 27 januari 2004 - 11:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
lirsa: När jag hade min Pioneer 2011 så upplevde jag ungefär samma sak före och efter kallibrering, detta kan nog bero på att den sänker all värden .. tex 60hz -7 db osv istället för att höja dom andra 7db, så ljudet kan uppfattas som lägre.
Alltså den behåller högsta värdet som referens, sen sänker dom andra till "rätt" nivå
Jag har inte varit inne o kikat på yamma inställningarna själv än, men jag antar att man kan höja dom manuellt? isf kan du ju dra upp alla värdena lika mycket om du vill.

Postad 27 januari 2004 - 12:48

Unregisteredbb06942c
  • Unregisteredbb06942c
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej !

Lite off topic kanske men jag måste veta.

Är det någon här som handlat av Reference Audio i Stockholm?

E det säkert att handla av dem över nätet? Med tanke på garantier och sånt.

Hälsningar
Johan

Postad 27 januari 2004 - 12:51

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Är inga problem alls att handla på Reference Audio, jag köpte mycket där förut, smidigt.
Dock kan vissa i personalen var lite otrevligt ibland, men det finns nån/ett par som är riktigt schyssta.

Postad 27 januari 2004 - 14:44

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Går att ställa level på frontarna och de andra manuellt.Tryck på level på fjärren och ställ där du vill ha dom.
Finns även i "sound menyn"

Redigerat av Unregistered30592, 27 januari 2004 - 14:45.

Postad 27 januari 2004 - 16:36

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0

Jag förstår inte hur du inte kunnat ha kraft nog med en 3803 till ett par CV, dom är väl ruskigt lättdrivna?? CV kan man ju driva med en gammal Nad 3020 o få det att låta helt okej. Så hur kan du ha kraftproblem?

Det är inte speciellt svårt att inte få kraft nog, förstärkaren var för klen helt enkelt, basen lät bättre på min gamla Pioneer som är ca 8 år gammal. Fick ha basen på +10 för att det skulle låta någorlunda bra.

mvh

dexa

Postad 27 januari 2004 - 19:47

CorbenDallas
  • CorbenDallas
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Det är inte speciellt svårt att inte få kraft nog, förstärkaren var för klen helt enkelt, basen lät bättre på min gamla Pioneer som är ca 8 år gammal. Fick ha basen på +10 för att det skulle låta någorlunda bra.

mvh

dexa

Blir lite nyfiken på vad det var för monsterpioneer du måste haft när en Denon för 12.500:- inte klarar av att driva dina högtalare...

Postad 27 januari 2004 - 21:19

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0
Reference Audio är mycket snabba både i butik och på nätet. Rekommenderas!

Postad 27 januari 2004 - 22:39

Unregistered9bab5ee9
  • Unregistered9bab5ee9
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Torrex Hur funkar 1400an med dina jbl högtalare funderar på att köpa en själv. Hur är basen har hört att några har klagat på den. ///High_Linde

Postad 28 januari 2004 - 00:15

CorbenDallas
  • CorbenDallas
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Torrex Hur funkar 1400an med dina jbl högtalare funderar på att köpa en själv. Hur är basen har hört att några har klagat på den. ///High_Linde

Han har gett receivern 10 poäng av 10 möjliga så man får ju hoppas att han tycker den är bra... ;)

Postad 28 januari 2004 - 06:06

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0

Tycker den funkar mkt bra.Inte för mkt och inte för lite utan alldeles lagom och det är ju bäst.Sen kan man ju kör 2-ch stereo med subben om man vill ha lite mer buller o bonk.Sen beror det ju vad man lyssnar på.Lyssnar man på Hypetraax och annan techno så finns det bas så det räcker.sen finns det ju tonkontroller om man vill veva upp lite mer men mina står i bypass.
;)

Postad 28 januari 2004 - 07:52

Unregistered9bab5ee9
  • Unregistered9bab5ee9
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Okej tack torrex är endå ingen ricktig basmänniska. Blir nog en Yamaha för mej då jag tycker den värkar välldans prisvärld. ;)

Postad 28 januari 2004 - 12:01

Unregisteredc76d9563
  • Unregisteredc76d9563
  • Beroende

• 1 048 inlägg
  • 0
Går i funderingar på ny receiver och 1400/2400 är heta kandidater. Utan att fundera särskilt mycket tog jag för givet att dessa har zon2-funktion, men när jag tittar noggrannare på specarna så verkar det inte så. Finns Zon2 eller inte?

Postad 28 januari 2004 - 13:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Allt om Zone 2 ;) Det finns alltså.

Postad 28 januari 2004 - 13:24

Unregisterede0233637
  • Unregisterede0233637
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Är väl på Usa versionen Zone2 finns? På den europeiska verkar det lite sämre med det, iaf inte på samma sätt..jag kanske har missat nåt. Blev förvirrad pga det när jag fick min receiver, det saknades liksom några rca anslutningar på baksidan.

Redigerat av Unregisterede0233637, 28 januari 2004 - 13:26.

Postad 28 januari 2004 - 13:31

Unregisteredc76d9563
  • Unregisteredc76d9563
  • Beroende

• 1 048 inlägg
  • 0
Det jag är ute efter är alltså att köra 5.1 i ett rum och stereo i ett annat. Ser också att det står nåt om USA-version.

Postad 28 januari 2004 - 13:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Zone 3 är det väl som Usa modellen har?

Postad 28 januari 2004 - 15:00

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0
Halloj....

Den här tråden tog några arbetstimmar att ögna igenom ;)

Har en liten fråga:

De flesta här jämför 1400/2400 med H/K:s stärkare - är det ingen som jämfört med Marantz stärkeri??
Jag är lite sugen på en Marantz 6300 alternativt 7300/7400 - de ligger ju i samma prisklass som Yama men är enligt mig ljusår mycket snyggare....

Jag är inte ute efter miljarders funktioner eller 7.1-ljud, 6.1 räcker gott med tanke på att det är tillräckligt svårt att möblera vardagsrummet med fler än 2 högtalare...

Det jag vill ha är de nödvändiga formaten plus ett BRA ljud både i film och 2-kanals, med rent menar jag homogent och dynamiskt...

En annan fråga:
Är det ngn som har använt RS232-finessen på 2400:an än??? Marantz 7300 har ju en liknande finess och det låter ju kul att kunna koppla datorn till stärkaren - men frågan är hur många ggr man kommer använda den finessen för inställningar, för mig är det en försäkring om att kunna uppgradera stärkaren i framtiden...

Tjolahopp.... :wub:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.