Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX10 *

532 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 mars 2004 - 03:41

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Hej !!!

Hur är det med damm problem med denna proj. Är det bättre än på Z2 och AE500 som väldigt många verkar ha problem med damm på bla. panelerna ??

Efter att kollat runt på de flesta trådar verkar det som AE500 & Z2 ägare på forumet har mer problem än bla. PJ-TX10 ägare. Rätt eller fel  :)

/bob

Jeg tror jeg har fått et damn problem på min TX10. Jeg har hvertfall begynt å se en del røde og grønne prikker på bilden når det er hvite og sorte bakgrunner...

Jeg skal ta meg en tur ned til hifi center kjeden å høre med de hva det er tenkte jeg etter hvert.

Postad 21 mars 2004 - 12:54

perado
  • perado
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Hej !!!

Hur är det med damm problem med denna proj. Är det bättre än på Z2 och AE500 som väldigt många verkar ha problem med damm på bla. panelerna ??

Efter att kollat runt på de flesta trådar verkar det som AE500 & Z2 ägare på forumet har mer problem än bla. PJ-TX10 ägare. Rätt eller fel  :)

/bob

Kolla mina inlägg om min projektor (som är en TX10:a). Men jag tror inte någo projektor är utan dammproblemet. (dvs i de enklaste och billigaste segmentet)

Postad 22 mars 2004 - 14:07

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

Vad skulle det hjälpa?  Var väl tur att du inte gjorde det då det varit slöseri med tid och energi... :wacko:

jag hade nog fått köpa den till det priset då det priset är fullt rimligt samt att jag nog troligen fått allt bekräftat innan dom upptäckte det lilla misstaget som det trots allt var. Det var ju inte så stor miss som med Telia-telefonerna. Inge mer med det. Har inte pengarna i alla fall. :D

Jag köpte min på en annonserings-miss. Fick ge 13.9 kkr för den när den egentligen skulle ha kostat 15.5... i november.
Men de hade skrivit fel i sitt eget annonsblad så de tycket inte att de kunde dra tillbaka det.
Tackar och tar émot sa jag.

Postad 22 mars 2004 - 14:11

Toobster
  • Toobster
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Vad skulle det hjälpa?  Var väl tur att du inte gjorde det då det varit slöseri med tid och energi... :wacko:

jag hade nog fått köpa den till det priset då det priset är fullt rimligt samt att jag nog troligen fått allt bekräftat innan dom upptäckte det lilla misstaget som det trots allt var. Det var ju inte så stor miss som med Telia-telefonerna. Inge mer med det. Har inte pengarna i alla fall. :D

Jag köpte min på en annonserings-miss. Fick ge 13.9 kkr för den när den egentligen skulle ha kostat 15.5... i november.
Men de hade skrivit fel i sitt eget annonsblad så de tycket inte att de kunde dra tillbaka det.
Tackar och tar émot sa jag.

ja det förstår jag... funderar lite på Epsonen istället nu eftersom det är samma projektor fast lite bantad...

Postad 22 mars 2004 - 15:56

Unregistered7d72e0b4
  • Unregistered7d72e0b4
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Personligen så ångrar jag inte en sekund att jag köpte denna projektor. Även om Epson modellen kanske är lika bra bildmässigt så är Lens shift och den finfina zoomen värd de extra slantar jag pungade ut. Självklart så klarar man sig utan dessa funktioner, men om projektorn ska takmonteras så är det skönt att slippa vara millimeterexakt när monteringen ska göras.

Postad 25 mars 2004 - 08:16

Unregistered281f7318
  • Unregistered281f7318
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Äntligen, nu är den beställd! En Hitachi PJ-TX10 och en Euroscreen Blackline 16:9 duk!
Hoppas jag får grejerna snart så man kan se hockey finalerna i 70-80 tum! :D

Postad 25 mars 2004 - 16:52

Toobster
  • Toobster
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
jag vill också ;)

men jag behöver den inte förän jag flyttar (första maj) och jag hoppas på ett fläskigt prisras tills dess. :D

Postad 30 mars 2004 - 20:57

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Hej

Hur mycket syns screendoor i 90" jag kan sitta ca 4 meter i från duken, tänkt att använda komponent från Sony 730 DVD-spelare, funderar starkt att köpa denna proj. :D

Timo

Postad 31 mars 2004 - 15:53

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Har en röd "blobba" som bara syns i vissa scener... lite störigt, men inte tillräckligt för att lämna in eller riskera garantin med att meka själv. :P

Postad 31 mars 2004 - 19:30

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Hur ser man dammkorn? Har inte sett ett enda. Ja, förutom på golvet då... :P

Postad 31 mars 2004 - 21:19

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Tack Duddits för ditt svar, har verkligen beslutsångest om vad jag ska köpa.

dessa funderar jag ochså på.
Sanyo Z1 (billig men dyra lampor)
Epson EMP-TW10 (billig just nu)
Hitachi PJ-TX10 (halvbillig) om man inte törs beställa från Tyskland. :P

Postad 01 april 2004 - 01:21

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Jag ska sälja min TX-10 efter jag skickat in den på "reparation" och köpa en Optoma H30. Nu är jag less på alla Lcd. För tydligen så har alla lcd mer eller mindre dessa dammproblem  :P

Da får du regnbågarna å irritera deg över istedenfor da :blink:

Postad 01 april 2004 - 14:25

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0

Det är tydligen ganska överdrivet det där med Rbe effekt, men jag ska kolla på denna dlp nästa vecka, hoppas jag inte ser dom  :blink:

Edit:stavfel

Inte hälften så överdrivet som VB iaf. ... :P

Postad 01 april 2004 - 14:54

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Det är tydligen ganska överdrivet det där med Rbe effekt, men jag ska kolla på denna dlp nästa vecka, hoppas jag inte ser dom  :P

Edit:stavfel

Det er jo øyet som ser det. Det er jo veldig individuelt. Jeg trodde også det var veldig overdrevet til jeg så SP4800 for en stund siden. For min del vil jeg heller si at det var underdrevet... Så jeg reagerte ganske mye på det på SP4800 tydeligvis.

Postad 13 april 2004 - 17:59

Unregisterede779d6b9
  • Unregisterede779d6b9
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Som alla vet så skall ju hitachin vara en väldigt tyst projektor (tystast?), men nu undrar jag hur mycket era låter?
Jag har själv haft problem med att jag tycker att den låter för mycket, men på butiken säger de att det inte är något fel på den...

Jag har inget problem att höra projektorn vart jag än står i mitt rum som är ca 24 kvadrat. Till och med om jag kliver ut ur vardagsrummet och går ännu ett par meter bort (in i ett annat rum) så kan jag fortfarande höra den klart och tydligt.
Min fråga är nu om detta är som det skall vara?

En på jobbet, vars granne har denna projektor, säger att den är i princip knäpptyst, vilket inte min är, så vad tror NI?

Postad 14 april 2004 - 18:02

Unregisteredde1d8897
  • Unregisteredde1d8897
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Har själv fått upp ögonen för PJ-TX10. Mycket tack vare det låga priset samt den låga ljudnivån.

Efter att ha läst igenom tråden, har jag dock inte fått svar på vilken signal som kan skickas genom VGA-ingången. Frågan har dock varit uppe, men inga riktiga svar har skrivits. Eftersom jag kommer använda både digitalbox och DVD, skulle det vara trevligt att veta i förväg vilka möjligheter som finns vad det gäller olika bildsignaler.

Komponentingången har jag koll på. Antingen Scart-RGB via komposit och komponent, eller komponentsignal rakt av.

Men hur är det med VGA? Kan man köra komponent genom VGA, eller Scart-RGB genom VGA på PJ-TX10?

Postad 15 april 2004 - 12:35

Unregisteredde1d8897
  • Unregisteredde1d8897
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Efter att att ha lusläst tråden ytterligare en gång har det klarnat en aning. Några frågetecken har jag dock fortfarande.

Har kopplat DVD´n med en supra 3RCA till VGA. & fick min "Digitalbox kabel" idag  Scart till 4RCA.

Ser nu att användarnamn kör komponent till VGA-ingången. Är det någon skillnad att köra progressiv bild på VGA eller komponentingången? I mitt fall skulle det röra sig om en kabel på ~10 meter.

Hur var det med att köra RGBs på VGA ingången, fungerar det ?

Även jag undrar precis som mattiask om det går. Efter att ha läst pacmans test i den här tråden, finns det helt klart pengar att spara på en komponent-kabel från Kjell & Co. DVD-inkopplingen skulle därför bli en billig historia.

Sedan, jag har en Yamaha S540 progressiv dvd spelare med komponent ut, men jag har dock hört att deinterlacern i denna inte är av direkt referensklass  .
Hur är TX-10ans interna deinterlacer

Precis, ganska intressant fråga cineoholic. Räcker det att projektorn gör jobbet? I sådana fall är det guld värt eftersom 540:n skulle matcha min receiver. Eller måste man köpa tex. en Sony DVD NS730 för att jobbet ska göras ordentligt.

Kan tillägga att jag sitter med en sketen Pioneer DV-350-S nu. Uppgradering av DVD-spelare är därför nödvändigt om ett projektorköp blir aktuellt. Fasen vad klurigt det är när det är mer än en apparat som ska kopplas in till projjen.

Postad 12 maj 2004 - 14:50

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

Som alla vet så skall ju hitachin vara en väldigt tyst projektor (tystast?), men nu undrar jag hur mycket era låter?
  Jag har själv haft problem med att jag tycker att den låter för mycket, men på butiken säger de att det inte är något fel på den...

Jag har inget problem att höra projektorn vart jag än står i mitt rum som är ca 24 kvadrat. Till och med om jag kliver ut ur vardagsrummet och går ännu ett par meter bort (in i ett annat rum) så kan jag fortfarande höra den klart och tydligt.
Min fråga är nu om detta är som det skall vara?

En på jobbet, vars granne har denna projektor, säger att den är i princip knäpptyst, vilket inte min är, så vad tror NI?

Den är tyst... eller skall vara det ialla fall, om allt är som det skall med den.
Tyst är ett relativt ord. Allt beror på vad man jämför med.

Jag kan höra min tx-10:a från köket med, om det är helt knäpptyst i övriga lägenheten.
Så om det är helt tysta scener så hör man den men så fort det kommer till lite bakgrundsmusik eller tal/effekter så hör man den inte alls.

Ta med projen till en butik och jämför om du tvivlar på att den är som den skall.
Passa på att jämföra den med andra proja också... så skall du nog snart se att den är väldigt tyst.

Om du fortfarande stör dig på ljudet så kan du ju alltid bygga en hushbox.

Postad 12 maj 2004 - 14:54

Unregisterede779d6b9
  • Unregisterede779d6b9
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Har efter många om och men kommit fram till att det inte var något fel, utan att jag helt enkelt var alldeles för kräsen. Som du säger så hörs den inte så fort det kommer ljud från filmerna.

Postad 12 maj 2004 - 15:47

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Det finns en sorts projektor i hela världen som är knäpptyst, det är helt vätskekylda CRT-projjar. De är oftast lite mindre (=lägre upplösning), men skall vara lika tysta som en TV.
Alla andra väsnas i olika grad.

Tänk på att ju mer man fläskar på med kontrast och ljusstyrka i projjen, desto mer låter den, eftersom lampan måste kylas mer!

Postad 12 maj 2004 - 15:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Tänk på att ju mer man fläskar på med kontrast och ljusstyrka i projjen, desto mer låter den, eftersom lampan måste kylas mer!

?

Lampan lyser väl lika mycket oavsett inställning för ljusstyrka (förutom ev Eco-mode) och kontast?

Postad 13 maj 2004 - 18:28

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Pacman, du har rätt, Arioch är ute och cyklar där.

Lampan slits lika mycket OAVSÄTT inställningar av ALLA de slag förutom de som har olika ekonomilägen för ljusstyrkan på just lampan, men den berörs ju inte av inställning i tex. brightness i skala typ: 1-16 som jag har på min(har inte olika lampmodes på min gamla häck, iofs. hade nog ecomode låtit som en krallig damsugare då den vanliga lampmoden låter som en Harley Davidsson! :( ;) ) Så det kvittar i mitt fall, blir hörselskadad oavsett! ;)

Postad 13 maj 2004 - 19:09

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Har ingen aning om ifall lampan slits mer om man har högre ljusstyrka på. Det har jag heller aldrig skrivit.

Det som är helt klart är att med en ökad kontrast och/eller ljusstyrka (är inte säker på vilket som påverkar mest) så går fläktljudet upp. Åtminstone på min projje...
Gör det inte det på din projje, DrDeath?
Pacman, du har ju DLP och dessa har jag inte så mkt erfarenhet av i mitt hem så att säga... :(

Postad 14 maj 2004 - 10:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Har ingen aning om ifall lampan slits mer om man har högre ljusstyrka på. Det har jag heller aldrig skrivit.

Det som är helt klart är att med en ökad kontrast och/eller ljusstyrka (är inte säker på vilket som påverkar mest) så går fläktljudet upp. Åtminstone på min projje...
Gör det inte det på din projje, DrDeath?

Hmm, ja lampan lyser väl iaf konstant, nått annat vägrar jag tro... :wub:

Kontrast/ljustyrka borde endast påverka panelerna. Kan de vara så att de kräver mer kylning om man pillar på dessa värden? Dvs att högre spänning läggs på panelerna och därmed måste man flåsa på dem mer.

Är det högt "ljusgenomsläpp" eller blockering av ljus som kräver mest spänning?

Har dålig koll på exakt hur lcd:er fungerar. Aero[CTH] var är du? ;)

Eller så är nått kajko med din projja Arioch. :wub:

Pacman, du har ju DLP och dessa har jag inte så mkt erfarenhet av i mitt hem så att säga... :wub:

:blink: :wub:

OT: I vilket fall som helst kräver inte dlp-chip nån aktiv kylning så fläktljudet påverkas ej av bildinställningar (å andra sidan så är fläktljudet generellt så pass högt på dlp:er så vi "lider" av det ändå, oavsett inställning... :D )

Postad 18 maj 2004 - 11:32

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Nä min fläkt går på fullt spitt HELA tiden, tillverkarna på Sanyo ansåg väl att bättre med för mycket fläkt än för lite? :rolleyes: :rolleyes: :unsure:

Det enda bra med det är väl att fläkten håller en jämn ljudnivå...

Ang. kontrasten så skall ju det vara en av fördelarna, att man kan ställa den på max om man vill utan att projje slits mer än vanligt på nåt sätt, till skillnad mot CRT?

Postad 17 augusti 2004 - 15:12

Unregistered9ad5bb38
  • Unregistered9ad5bb38
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Har en liten undring angående TX10an. Ska nämligen införskaffa en och också göra en egen duk. Vad tror ni som är TX10 ägare att jag ska ha för nyans på färgen, gain, matthet. Om jag fattat allt rätt så är det ju väldigt beroende på proj vilken färg som bör användas med tanke på ljusstyrka osv...
Är helt färsk på proj området kan tilläggas så lite hjälp vore finemang...
En tax i mocka på förhand

Postad 13 september 2004 - 12:12

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Någon här som har öppnat sin tx-10:a och blåst rent panelerna själv än?

Har fått ett litet korn på den röda panelen. inte så farligt men lite störigt i vissa scener.

Redigerat av basdanne, 13 september 2004 - 12:13.

Postad 05 oktober 2004 - 21:30

Unregisteredde1d8897
  • Unregisteredde1d8897
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Passar på att lyfta upp den här tråden lite grann, det var ju trots allt ett tag sen någon skrev i den.

Kör nu RGBS via komponentingångarna och tar synken via kompositingången. Den här signalen kör jag endast från min com hem box. Använde tidigare s-video men upplevde att färgerna smetades ut för mycket, märkte även av VB.
Nu blev det iaf mycket mer tryck i färgerna och bilden upplevs lugnare och stabilare än s-video. Jag märker fortfarande av VB när jag ser på digital-tv men jag störs inte av det längre. Får väl tilläggas att det är egentligen bara när jag ser fotboll som jag märker av VB. Vid snabba panoreringar mot det gröna gräset märks det.

DVD kör jag som vanligt med component. Plockar ut en progressiv bild från min harman/kardon DVD 22. Mycket nöjd med bilden måste jag säga. Upplever ingen som helst VB även om den säkert finns där. Jag märker den inte iaf. Bilden är hur stabil och lugn som helst. Ungefär som att titta på en tavla. :D
Screendoor har jag då inte upplevt. Fast å andra sidan har jag ganska liten bild, ca 72" från drygt 3.5 meter. Är egentligen inte sugen på större bild, tycker det passar mig perfekt.

Har dock inte hunnit prova min Supra kabel som jag beställt (VGA-3RCA). Tänkte nämligen använda VGA-ingången för progressiv komponentsignal. Tidigare körde jag på de vanliga komponentingångarna, men det är inte möjligt längre eftersom de är upptagna av min SCART-4RCA kabel.

Kan för övrigt rekommendera kabeln, tycker den håller riktigt hög kvalité. Finns med på en bild i mitt galleri. Den heter "Profigold PGV7410 10m Scart to RGBS Cable" och köptes från http://www.tvcables.co.uk. Priset inkl. frakt landade någonstans runt 800 kr.

Redigerat av Unregisteredde1d8897, 05 oktober 2004 - 21:35.

Postad 17 oktober 2004 - 14:13

ZilenCe
  • ZilenCe
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Skall göra slag i saken nu o skaffa projektor, gått ett bra tag och varit inne på Infocus X1 men jag vet att jag är mycket känslig för flimmer så det får bli lcd för säkerhets skull.
Har spenderat en vecka nu på att läsa recensioner och jag har fastnat för PJ-TX10.
Läste dock på bigscreen att det var viktigt att man körde en progressiv signal från en dvd till projektorn föratt få bra bild.
Jag kommer dock enbart att använda projektorn kopplad till datorn då jag ser mycket på Bredbandsbio, DVD från datorn m.m. Hur blir bildkvaliten från datorn? Någon som kör så? Använder ni VGA hela vägen, elr VGA-Komponent? elr kanske DVI-VGA? Någon som har screenshots?
Tacksam för tips

Postad 19 oktober 2004 - 06:47

perado
  • perado
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Har fått ett litet korn på den röda panelen. inte så farligt men lite störigt i vissa scener.

Jag undrar samma sak! Nu är det dax igen att damma av panelerna. Är det någon som har öppnat och gjort detta som vill dela med sig av sin erfarenhet?

Skulle kunna tänka mig att köpa en servicemanual och en sprängskiss om det är möjligt. Vet någon om detta går att få tag på genom Hitachi?

Mvh
PeO

Postad 22 oktober 2004 - 09:21

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Hur mycket lamptid har ni på era tx-10:or... och hur många har fått byta lampa redan? I så fall efter hur lång tid?

Jag har typ 240 timmar, Rengjort filtret 2 ggr. Har bara ett litet damkorn på den röda panelen som kappt märks.

Postad 29 oktober 2004 - 14:04

perado
  • perado
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Jag undrar samma sak! Nu är det dax igen att damma av panelerna. Är det någon som har öppnat och gjort detta som vill dela med sig av sin erfarenhet?

Skulle kunna tänka mig att köpa en servicemanual och en sprängskiss om det är möjligt. Vet någon om detta går att få tag på genom Hitachi?

Mvh
PeO

Lyfter upp denna tråd lite och frågar igen... Servicemanual? Egen erfarenhet? Någon?

Redigerat av perado, 29 oktober 2004 - 14:04.

Postad 08 november 2004 - 13:51

winlof
  • winlof
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Börjar okcså bli sugen på en projje, va först inne på nya Pannan 700.
Men jag har kommit fram till arr ca 15k är lite väl mycket pengar.

Dessutom så verkar ju folk va riktigt nöjde med denna projje också.

Största missen med denna är enligt mig att ingen scart finns, blir ju lite trångt med kablarna baktilll...

Men hur är det ingetligen att koppla in datorn genom vga??

Är ju mest till datorn och xboxen den kommer användas.
Så att det blir bra bild genom xboxen är väldigt viktig...

Och hur blir det med en 64.2" (150cmbredd) duk på ca 4meter?
(Widescreen 2.35:1)

På grund av hur rummet set ut, så har jag en naturlig ingröpning i väggen där jag tänkte har duken. Och den är bara 155cm bred.

Och jag vill ha projjen längst bak i rummet på en hylla.
Alltså ca 4m bort.

Men det ska inte vara nåt problem eller??

Edit; Eftersom jag har så specilla måt så lär det ju bli så att jag ska tillverka en egen duk. Och vad gäller då. Vit eller Grå färg??
Kommer aldrig ihåg vad det är som gäller till vad.

Redigerat av winlof, 08 november 2004 - 14:00.

Postad 08 november 2004 - 16:01

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
längesen jag kikade på denna, men vilket prisras!!
Jag har funderat att ha denna proj med en 240cm bred duk, sittavstånd ca 5m och så montera projen på ung. 5,5 m ifrån duken på en hylla.
Skulle detta fungera??

Och hur mycket måste man mörklägga för denna proj???

Redigerat av mangeP, 08 november 2004 - 16:04.

Postad 08 november 2004 - 16:13

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Edit; Eftersom jag har så specilla måt så lär det ju bli så att jag ska tillverka en egen duk. Och vad gäller då. Vit eller Grå färg??
Kommer aldrig ihåg vad det är som gäller till vad.

TX10 är relativt ljussvag så du bör nog ha en vit duk

mangeP: Som sagt ovan så är denna projje relativt ljussvag, framförallt i low mode på lampan, så total mörkläggning är att föredra

Postad 08 november 2004 - 16:14

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Total mörkläggning, vad innebär det?
Inga fönster i det rum man tittar eller?

Postad 08 november 2004 - 18:02

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Kan du bara täcka fönsterna på ett bra sätt så ska det inte vara något problem. Ikeas tupplur fungerar utmärkt för detta om du nu inte vill investera i dyra mörkläggningsgardiner

Postad 08 november 2004 - 22:29

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
*funderar*
På det halvår man ser mest film så borde det väl inte vara några problem iaf på kvällarna.....

Postad 09 november 2004 - 09:02

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

*funderar*
På det halvår man ser mest film så borde det väl inte vara några problem iaf på kvällarna.....

Jag har min proje i varagsrummet.
Ett fett fönster längs hela en kortsidan och ett mindre fönster på den långväggen där projen sitter.

Två rullgardiner från Ikea och inte ha tänt i taket så fungerar det aldeles utmärkt. Har sett på massa filmer under sommaren och det är bara att dra ned.
Är det en ljus film så kan man ha lite tänt i rummet om man absolut måste. ( typ, om man inte vill äta i totalt mörker)
Sen så blir det ju inget direkt problem heller. Det enda som händer är att man tappar "stuns" i bilden ju ljusare man har det i rummet.

Postad 09 november 2004 - 13:45

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Jag har fönster längs hela väggen i vardagsrummet.
Har någon sorts gardin variant som går att täcka fönstren med, de är gjorda av ganska tunt vitt tyg....räcker det tro?
Eller skall jag satsa på någon annan, ljusstarkare proj?

Ingen som kan säga nåt om min avstånds fråga tidigare?

Postad 09 november 2004 - 17:24

Unregisteredefdd2fbb
  • Unregisteredefdd2fbb
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
mange P På ditt avstånd 5,5 m kan du få en 16:9 bild på 120 till 200 tum. Om jag fattat manualen rätt.

Min TX 10 pajade idag efter ca 400 timmar. Ska skicka iväg den för felsökning, tråkigt, jobbigt.

Annars är jag nöjd med bilden, men skulle jag köpt idag skulle jag köpt en proj med högre upplösning och DVI-ingång.

Postad 09 november 2004 - 17:52

winlof
  • winlof
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Är verkligen en högre upplösning ett måste som första gångs projje?

Står t valet av en TX10 eller Epsons TW10H.
Vet bara inte vilken jag ska välja än??

Ska väl mest ha den till datorn och xboxen.
Ser ju alla filmer genom xboxen dvd eller genom Xbmc.

Vill ja ha projjen på en hylla bakom soffan, ca 4m från duken.

Nån som kan tala för eller emot Tx10;an?

Postad 09 november 2004 - 18:13

Unregisteredefdd2fbb
  • Unregisteredefdd2fbb
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Nej högre upplösning är inget måste. Bara att man blir sugen på att uppgradera gamla DVD´n och då är det ju bra om man har en projektor som redan är förberedd.

Jag har en Pioneer DV-444 och har varit jättenöjd med bilden, har i och för sig inte jämfört med många andra projar.

Jag kan tyvärr inte rekommendera TX-10 eftersom min gick sönder idag efter bara 400 timmar. Kanske bara jag som hade otur?

Bortser man från det så har jag varit jättenöjd med både bild och placeringsvänlighet, då jag flyttat runt en del.

Postad 09 november 2004 - 20:51

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
OK...så det är iaf inget problem att ha projen 5,5 meter från duk??

Postad 10 november 2004 - 10:16

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

Jag har fönster längs hela väggen i vardagsrummet.
Har någon sorts gardin variant som går att täcka fönstren med, de är gjorda av ganska tunt vitt tyg....räcker det tro?
Eller skall jag satsa på någon annan, ljusstarkare proj?

Ingen som kan säga nåt om min avstånds fråga tidigare?

http://www.projector...-calculator.cfm
kolla här hur stort spannet blir med dina avstånd.

En tunn vit gardin kommer inte att hjälpa, oavsett vilken hembioprojektor du köper om du skall kunna köra i dagsljus. Kanske hjälper det lite när det är mörkt för att stänga ute gatlampor och sånt. I så fall skall du gå på presentationsprojar och de låter mer och har oftast inte en ren 16:9 panel.

Köp rullgardin "Tupplur" på ikea och skruva upp för fönstrena. Funkar alldeles utmärkt.

edit:
TX-10:an är en perfekt första-proje. Jag är och har varit toknöjd det året jag haft den.
Köpte min för typ 13500. Hade jag haft de pengarna och skulle köpa proje idag så skulle jag nog sparat lite till och gått på en TX-100 istället. Men för 9000 så är den oslagbar i det segmenetet tycker jag. "Lens-shift" är grymt. Fattar inte varför alla projar inte har det. Det var det som gjode att jag valde den istället för en panna.

Redigerat av basdanne, 10 november 2004 - 10:25.

Postad 10 november 2004 - 10:17

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

Bortser man från det så har jag varit jättenöjd med både bild och placeringsvänlighet, då jag flyttat runt en del.

Kan det vara därför som den pajat?
Projar är ju lite kinkiga för stötar och sånt.

Postad 10 november 2004 - 13:08

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Kanske inte är någon bra ide att köpa en proj för mig då, kommer att få svårt att mörklägga.
edit:
Har varit på projectorcentral och kikat och om jag förstått det hela så får jag 227cm bredd på 5.5 m ?

Redigerat av mangeP, 10 november 2004 - 13:19.

Postad 10 november 2004 - 14:34

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

Kanske inte är någon bra ide att köpa en proj för mig då, kommer att få svårt att mörklägga.
edit:
Har varit på projectorcentral och kikat och om jag förstått det hela så får jag 227cm bredd på 5.5 m ?

svårt?...
Köp rullgardiner. inga probs.
Finns i många färger. Köp den som är närmast din väggfärg så syns den inte så mycket.
Proje åt alla :lol:

Skit i möbleringen, hemmabion är viktigast ;)

Postad 10 november 2004 - 14:38

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
nu är det så att man har en älskad hustru därhemma, som ochså måste få säga sitt.
Och jag måste leverara ett bra förslag till henne och då kanske det blir en proj......eller inte....det är det här me mörkläggningen...verkar bökigt!

Postad 10 november 2004 - 15:01

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Ta med henne hem till någon som har en rejäl hemmabio så tror jag att hon låter dig göra lite allt möjligt där hemma för att få till en bra bild.

Det gjorde jag med min tjej.... fast jag tog henne till Åhgrens HIFi i gbg och visade. "En sån här fet blid i vardagsrummet älsking, vad säger du"
"javisst... bara det är dina pengar" ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.