Postad 29 oktober 2013 - 21:21
Postad 30 oktober 2013 - 07:31
Postad 02 november 2013 - 11:32
Postad 03 november 2013 - 14:06

Postad 07 november 2013 - 17:30
Postad 08 november 2013 - 17:56
Postad 09 december 2013 - 08:41

Postad 09 december 2013 - 09:22
Postad 09 december 2013 - 12:51
Det där resonemanget ser man titt som tätt, begriper det inte. Det ena (4K LCD) ersätter ju inte det andra (OLED) så att säga.Fast det är väl 1,5 år minst innan det är färdigrenoverat skulle jag tro så då kanske OLED börjar bli lite vanligare.. Annars kanske 4K skärmarna är nämre humana priser vid den tidsperioden..
4K LCD är ju mest gäsp, OLED däremot... Så om OLED inte är vanligt om 1.5 år så får vi hoppas renoveringen drar ut på tiden...

Postad 09 december 2013 - 22:19
Vad jag stör mig på att OLED inte klarar mer än 300 lines...
Tittar du på filmad fiction och inte testbilder kan du lugnt glömma det där.
Postad 10 december 2013 - 09:20
Det där resonemanget ser man titt som tätt, begriper det inte. Det ena (4K LCD) ersätter ju inte det andra (OLED) så att säga.
4K LCD är ju mest gäsp, OLED däremot... Så om OLED inte är vanligt om 1.5 år så får vi hoppas renoveringen drar ut på tiden...
Haha jo jag vet i värsta fall får jag stå ut med min VT30 något extra år

Postad 10 december 2013 - 10:09
Det går ju att gå runt med relativt enkla medel så det låter mest som du har en "hang-up" mest i onödan.Vad jag stör mig på att OLED inte klarar mer än 300 lines...
Postad 10 december 2013 - 10:27
Postad 10 december 2013 - 11:07
Vad är det för begränsing på "lines" ni pratar om? Försökte googla på det utan att hitta vad ni menar, någon som sitter på en länk som kan förklara vad problemet är?
Sök på "motion blur" och "sample and hold" så hittar du garanterat en hel del.
Enkelt beskrivet (men säkert rörigt ändå) kan man säga att när ett skarpt/detaljerat objekt flyttar sig i tv-bilden och man följer det noga med blicken så "glider" blicken kontinuerligt, medan objektet rör sig stegvis enligt en begränsad bildfrekvens, dvs "sample and hold".
Blickens kontinuerliga rörelse i kombination med objektets stegvisa rörelse ger ett intryck av att objektet faktiskt "skuttar" fram, och då ögat inte klarar att "tracka" objektets rörelse perfekt blir resultatet jämförbart med skakningsoskärpa vid stillbildsfotografering, dvs vi uppfattar objektet som oskarpt för att blicken förflyttas samtidigt som objektet faktiskt är still under 40ms (vid 25p).
Bildrör visar varje bildpunkt under ganska kort tid, med "släck" emellan, och plasma kör med "dithering över tid" och bara de ljusaste pixlarna är därför "drabbade" av sample and hold-effekten (om än mindre än på normal-lcd).
Märk väl att effekten finns som ett ofrånkomligt och naturligt inslag även i film, och det är i princip bara med testbilder och "skarp hd-sport" man alls behöver bekymra sig om fenomenet.
Det är dessutom relativt lätt att åtgärda på både lcd och t ex oled genom att helt enkelt släcka pixlarna en stund mellan varje visad bildruta. Det "normala" är då att halvera tiden pixlarna är tända - vilket motsvarar 180 grader slutarvinkel = 50% samplings/exponeringstid. Finns flera varianter på det här att läsa om för den nyfikne...
Postad 10 december 2013 - 11:15
http://news.cnet.com...10020262-1.html
Värderna i sig är mao inte så där jätteintressanta. Däremot så tycker jag, 100% subjektivt, att de mekanismer som gör att man kan mäta hög "rörelseupplösning" ofta bidrar till att bilden som helhet känns en smula mer "levande" - om vi snackar video/spel, för film kan det nog kvitta.
Sample and hold utan bakomliggande "kaos" tenderar att se lite "dött" ut (har iofs inte undersökt hur jag upplever OLED på den punkten).
Rent objektivt så är dessa mekanismer knappast önskvärda dock...finns inget med flimmer och annat "kaos" som i sig kan sägas vara "bättre".
Redigerat av pacman, 10 december 2013 - 11:31.
Postad 10 december 2013 - 11:32
Postad 10 december 2013 - 16:36
Se där ja...även om man vinner den där TV:n så blir det ett ordentligt hål i plånkan. Vinstskatten ligger på 30 % va?

Redigerat av Jimmy_A, 10 december 2013 - 16:37.
Postad 20 december 2013 - 17:12
Säger bara, vill ha! Vilken svärta, flaggskeppen bredvid såg bara blaskiga ut.
Nu är det svårt och riktigt bedöma i en butik med specialmaterial men den verkade vara flera klasser bättre än allt annat som fanns där. Jag tänker i alla fall inte köpa 4K efter detta.
Priset låg på 69900:- Då var den prissänkt med 20000:-
Nu verkar LG fått fart på produktionen så jag tror att inom två år har priset fallit med 60%
Postad 21 december 2013 - 18:54

Postad 26 december 2013 - 17:42
Postad 27 december 2013 - 21:06

Postad 27 december 2013 - 23:29
Postad 27 december 2013 - 23:40
Men hade nån verkligen trott att just Panasonic skulle vara först ut med en OLED till budgetpris? Personligen måste jag erkänna att jag skulle bli förvånad om Panasonic ens har en tv-division om 3 år om jag ska vara helt ärlig.
Känns som både Sony och Panasonic är ute ur leken snart.
Om Apple släpper en tv med inbyggd app-store så ligger de andra risigt till.
Redigerat av Unregistereddc471864, 27 december 2013 - 23:41.
Postad 28 december 2013 - 01:04
Ojdå. då kan man nog glömma OLED närmaste 3-4 åren.
Vill du utveckla för en mindre vetande om varför? Är inte Samsung och LG kanske några andra kapabla att utveckla plånboksvänliga skärmar?
Postad 28 december 2013 - 01:05
Nä, men det är ju ändå trist att förlora panasonic på både plasma och oled inom loppet av några månader.Men hade nån verkligen trott att just Panasonic skulle vara först ut med en OLED till budgetpris?
Postad 28 december 2013 - 09:09
Företaget Panasonic är i sig inte relevant men det är tråkigt att Japan inte tycks ha nått att komma med alls när det gäller nästa generations displayteknik. Desto fler länder/företag som är mer i matchen = desto bättre för konsumenten.Men hade nån verkligen trott att just Panasonic skulle vara först ut med en OLED till budgetpris?
Nyheten "njae oled var ju jättesvårt, vi satsar på LCD" kan iaf ingen bli glad av.
Postad 28 december 2013 - 09:17
Ja i och med i den här nyheten så har iaf den risken ökat avsevärt. Övergången till Oled tror jag var/är japanernas chans till comeback.Personligen måste jag erkänna att jag skulle bli förvånad om Panasonic ens har en tv-division om 3 år om jag ska vara helt ärlig.
Postad 28 december 2013 - 09:52
Postad 28 december 2013 - 11:14
Men mer noterbart i så fall är att ingen än så länge tycks lyckats bygga en OLED-tv med låg input-lag, I wonder why.
Min största skräck förutom att oled inte ska kunna hantera rörliga bilder lika bra som crt. Men tja de första LCD apparaterna var ju mer än lovligt söliga också men ändå 1 miljon ljusår input lag...
Postad 28 december 2013 - 13:08
Känns som både Sony och Panasonic är ute ur leken snart.
Om Apple släpper en tv med inbyggd app-store så ligger de andra risigt till.
Var själv också rätt tveksam till Sonys möjligheter, men dom verkar ha ryckt upp sig en hel del sista tiden. Om det sen räcker för att klara sig på lång sikt däremot är väl mer på gränsen, men jag hoppas det. Även om väl jag kommer få mkt skit nu så har väl Sony gjort mer för TV-marknaden än Panasonic, som väl eg mest till slut lyckades göra en lika bra TV som sista Pioneeren, för att sedan packa ihop verksamheten. Därmed inte sagt att Panasonics plasmor skulle vara dåliga på något sätt, men förbättringarna mot Pioneers bästa KURO modeller flera år tidigare är väl rätt små.
Redigerat av improwise, 28 december 2013 - 13:09.
Postad 28 december 2013 - 13:39
När får vi 75 tum 4k LCD för 15 000 kr?
Kommer det dröja länge tror ni?
Redigerat av Irule, 03 januari 2014 - 23:34.
Postad 04 januari 2014 - 14:15
Läste också att LG satsat på nya fabriker bl.a i Polen för den Europeiska marknaden
Får de upp kapaciteten lär Koreanerna snart "knäcka" Japanerna när de nu lanserar 4 k i oled på LAS Vegas mässan.
Vad tror ni? Spännande 2014
Postad 04 januari 2014 - 14:51
När får vi 75 tum 4k oled för 15 000 kr?
När får vi 75 tum 4k LCD för 15 000 kr?
Kommer det dröja länge tror ni?
Nädå.. Det dröjer inte alls länge, vilken dag som helst nu
Postad 04 januari 2014 - 14:55
Vill du utveckla för en mindre vetande om varför? Är inte Samsung och LG kanske några andra kapabla att utveckla plånboksvänliga skärmar?
Mindre konkurrens. Högre priser. Så enkelt är det.
Postad 04 januari 2014 - 15:44
Varför tror du att det dröjer så länge? 65 tum 4k LCD kostar idag 35 000 kr.
Själv tror jag att 75 tum 4k LCD kommer att vara under 20 000 kr redan i år. Däremot kommer OLED 4k dröja till 2015.
Postad 04 januari 2014 - 15:58
Varför tror du att det dröjer så länge? 65 tum 4k LCD kostar idag 35 000 kr.
Själv tror jag att 75 tum 4k LCD kommer att vara under 20 000 kr redan i år. Däremot kommer OLED 4k dröja till 2015.
Ser ingen poäng med 4K alls förän det finns ngt att titta på.
Postad 04 januari 2014 - 16:07
Så är det ju, enda 4K tv jag jag sett var Sonys på Elgiganten och det var den absolut bästa bild jag någonsin sett. (Fotbollsklipp)
Men ser ändå ingen mening med att köpa en sådan tv idag om jag inte kommer över den billigt. Finns som radiozo säger inget att titta på, förutom några enstaka filmer.
Och den "magiska" uppskalning som man ibland läser dessa 4K tv kan göra, skala upp bluray till 4K tror jag inte så mkt på. Blir nog inte bättre bild än vad en riktigt bra FullHD tv idag kan visa.
Men Oled verkar bra iaf.
/Fredrik
Postad 05 januari 2014 - 15:39
"Amazon has announced that it will film all of their 2014 original series, including any new pilots, in 4K Ultra HD."
http://www.ultrahdtv.net/movies/
Jag tror att de flesta kommer göra likadant. 2014 blir 4K´s år!
Redigerat av Irule, 05 januari 2014 - 15:40.
Postad 05 januari 2014 - 16:03
"Amazon has announced that it will film all of their 2014 original series, including any new pilots, in 4K Ultra HD."
http://www.ultrahdtv.net/movies/
Jag tror att de flesta kommer göra likadant. 2014 blir 4K´s år!
Problemet är att det inte finns något bra sätt att få detta 4K material till sin nya fina 4K tv. I dag har man ju t ex. inte ens lyckats få till 1080p tv-sändningar och knappt 1080p streaming i nån större utsträckning. Det finns inga skivor och spelare som klarar 4K och knappt några mediaspelare. Det är nog ingen tvekan om att 2014 blir året då 4K apparater slår igenom men det lär dröja innan folk har något vettigt 4K material att se på dem

Postad 06 januari 2014 - 10:41
Flatpanelshd recenserar LG´s nya OLED-tv.
http://flatpanelshd....l&id=1388765934
Jag gillar slutsatsen:
OLED is the future. We already knew that, but LG’s OLED TV has made it 100% clear. Once prices come down you have to buy one of these, simple as that. We hereby award LG’s OLED TV our Reference Award. The future looks exciting.

2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar