Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CRT-klubben.

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 oktober 2004 - 05:44

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
/:^\

Redigerat av Unregisteredc6836985, 22 oktober 2004 - 11:21.

Postad 19 oktober 2004 - 18:26

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Jaehon Lee har släppt bomben om priset på hdmi inputboard till våra pj's

"The price he is thinking is 649$ for Marquee PJ and 789$ for universal Stand alone type."

bild på kortet finns här.

http://blog.paran.com/pcaudio

OBS är fortfarande i test stadie.

NFS...

Postad 19 oktober 2004 - 20:00

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Coolt!

Tjackar du ett kort, du som har en Marquee NFS, så kommer jag å kollar å ser om det är värt det?! :)

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 19 oktober 2004 - 20:01.

Postad 19 oktober 2004 - 20:11

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Joo det är ju inte alls omöjligt att det blir så. :-)

Tror dock att jag väntar ett tag till, Håller på och tömmer 2 rum i källaren nu och skall äntligen börja med mitt Bio bygge. Skall försöka riva den bärande vägen nu i helgen, fast när jag tänker efter så hinner jag nog inte så långt. :)
Ni har väll sett den stödiga balken i mitt galleri? en Marquee är ju tung. ;)

Men som sagt är väldigt sugen på ett sådant kort vi får väll se vad pojkarna på AVS säger först. Men dyrt tycker jag inte att det är sitter ju faktiskt en Scaler på kortet också.

NFS...

Postad 19 oktober 2004 - 20:46

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Vad gör detta kort?

Postad 20 oktober 2004 - 00:46

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Joo det är ju inte alls omöjligt att det blir så. :-)

Tror dock att jag väntar ett tag till, Håller på och tömmer 2 rum i källaren nu och skall äntligen börja med mitt Bio bygge. Skall försöka riva den bärande vägen nu i helgen, fast när jag tänker efter så hinner jag nog inte så långt.  :)
Ni har väll sett den stödiga balken i mitt galleri? en Marquee är ju tung.  ;)

Men som sagt är väldigt sugen på ett sådant kort vi får väll se vad pojkarna på AVS säger först. Men dyrt tycker jag inte att det är sitter ju faktiskt en Scaler på kortet också.

NFS...

Jo, men scalern kan man köra pass-tru va? En annan vill ju kunna köra Crystalion.

Postad 20 oktober 2004 - 16:27

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Papegoja - kolla sidan nio i denna tråd. Där finns en länk till vad det gör. Det handlar om att koppla DVI-kabel till din crt-proj!!

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 20 oktober 2004 - 16:29.

Postad 21 oktober 2004 - 11:56

Unregistered0a04e784
  • Unregistered0a04e784
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej!

Har en Barco 800 Graphics -91 mod. 5500h - bra stand - fine rør.

Kjører bild på en 250x150cm (110") mdf. Målat med en ljus-grå (s1500) matt færg.

Kontrast/Brightness: 65/45 (inga justeringar i htpc)

Kjør med htpc: P4 2,8GHz, 512MB Ram, Ati Radeon 9700 Pro, Creative Audigy,

Uppløsning: 1280x720@60Hz.

Software: Zoomplayer, WinDVD6, Reclock, Dscaler (TV)

Fikk Barco'en for 3 uker siden - har ikke brukt min Sanyo Z2 siden. Det ser ut som min datter på 7 år får en Z2 i taket i nærmeste fremtid!! :angry:

Postad 23 oktober 2004 - 05:25

ÖrjanB
  • ÖrjanB
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej!
Här är en mycket intressant tråd på AVSforum för oss 808s ägare.
Barco Graphics 808s without the HALO problem!!! av B.Hegelstad

Har själv beställt rör och adapters från Hegelstad, tiden börjar gå så hiskeligt sakta när man väntar på något nice. ;)

Redigerat av ÖrjanB, 23 oktober 2004 - 14:30.

Postad 23 oktober 2004 - 11:43

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
hm.... "even the scheimpflug adjustment removal made it crystal sharp all over the picture."
alltså tog han bort scheimpflug? ;)

Postad 23 oktober 2004 - 12:50

ÖrjanB
  • ÖrjanB
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Japp! Har man en klockren installation av projektorn skall inte scheimpflug behövas. =)

Postad 23 oktober 2004 - 14:46

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Jag har mycket kvar att lära :lol: har en långt från klockren installation ;)

Postad 23 oktober 2004 - 15:25

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Japp! Har man en klockren installation av projektorn skall inte scheimpflug behövas. =)

Detta gäller definitivt inte alla CRT - make no mistake! Med "110 % correct" montering mot duk menas en exakt kastvinkel i vertikalled (följ manualens anvisning) samt - GIVETVIS! - en exakt 90 gradig kastvinkel i horisontalled, liksom ett mer eller mindre exakt kastavstånd.
Andra CRT-projar, t.ex Marquees, har sheimpflug/flapping för vinkel-varianter pga olika positioner vertikalt, horisontellt och genom olika kastavstånd (i det senare fallet gäller att man kan ställa in flapping i horisontalled). Flapping behövs justeras också i de fall man byter linstyp. Att man kan justera vinkel-fel i förhållande till en absolut rät kastvinkel utesluter inte att man måste hålla sig inom - i fallet med Marqueen - 15 grader vertikalt - heller inget man får missta sig på!

Postad 23 oktober 2004 - 15:32

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Jag frågade Hegelstad på AVSF (tyvärr han jag radera inlägget för att ytterligare tänka om inför några ändringar) och det var som jag misstänkte: att dukstorleken också var fast: 78". Så "Klockrent" i detta fall innebär MASSOR av begränsningar som man kanske inte vill ha - rummets storlek och utseende etc.
Flapping är alltså pga optikens lagar HELT nödvändigt för variationer i positionering.

Redigerat av Unregisteredc6836985, 23 oktober 2004 - 15:34.

Postad 23 oktober 2004 - 20:32

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
iGroucho, og dere andre, jeg har fått mig digitalt kamera og har tatt et bilde av storleken av testpattern på det røde røret. 16:9 screensaveren fra dvd´en er samme størrelse......
Skal jeg ta flere bilder ?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisterede54faa16, 24 oktober 2004 - 09:41.

Postad 23 oktober 2004 - 22:03

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Funderar lite på ny duk, har en Draper nu men skall byta till en ramspänd och vill ha lite info om vad som kan tänkas vara bra till min proj, storlek 230-250cm.
Bör helst inte kosta mer än ca 5-8000:-.

NFS...

:blink: :D

Postad 24 oktober 2004 - 07:35

ÖrjanB
  • ÖrjanB
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
iGroucho
Hoppas att du har fel men tackar dig för att du påpekade den fasta dukstorleken för jag kan inte leva med en sådan liten bildyta. =(

Drog iväg ett mail till Björn om om en större bildyta:

>Det har jeg ikke testet men I teorien så skal det gå bra men jeg skal
>teste dette I løpet av et par uker så da vet jeg mere.
>
>Men 250 cm er veldig stort bilde på en 8" projector!
>
>Bjørn
>

Så därför kommer jag att avakta och se vad som händer med detta projekt och håller krampaktigt mina tummar att det skall gå att lösa med ett gott resultat.

Postad 24 oktober 2004 - 11:09

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

iGroucho, og dere andre, jeg har fått mig digitalt kamera og har tatt et bilde av storleken av testpattern på det røde røret.  16:9 screensaveren fra dvd´en er samme størrelse......
Skal jeg ta flere bilder ?

Niels: Jag är inte säker på vad du frågar med din bild. Den ser ut att vara tagen från sidan och den säger därmed inte så mycket.
Om du undrar över raster-storleken så får du nog svårt att beskriva denna med en bild då det är svårt att exponera det mörka fram till glasranden. Bäst är som du tyx ha gjort att exponera en DVD-bild m max bredd - wide-screen 16:9 - och se hur nära kant du kommer. Låt det vara en marginal till kant med c:a 1-2 mm, then your set! När detta är gjort skjuter du hela projjen - antagligen fram :-) - tills duken fylls ikan till kant med bilden. Obs! Du ska inte ha några inbränningar på NÅGOT av rören! Isåfall får röret/rören med inbränning bestämma maximala fosfor-ytan.
Kan du om så behövs ställa in magneterna på CRT-halsarna?

Postad 24 oktober 2004 - 13:42

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Förtydligande ang magnet-inställningarna:
Med reservation för att jag inte jobbat just med Sony så är principerna mellan CRT-projjar exakt desamma: det finns elektronisk konvergens och möjlighet därmed att nolla denna, dvs återgå till ett grundläge då konvergens-kretsarna jobbar minimalt. Detta är absolut önskvärt för att minimera stress på elektroniken med åtföljande överhettning och framför allt: drifting, dvs att bilden/rastret sakta driver över bildröret med försämrad bildskärpa och återkommande behov att justera konvergensen. Hur kul är det att rusa upp ur fåtöljen (och hur hög WAF har det?) för att ställa konvergensen sådär 2 ggr per film?
Man nollar således konvergensen och om rastren då inte hamnar exakt centrerade på bildröret så har man uppgiften framför sig att ställa fokusspolar och flare/astig magneter för annars behöver el-konvergensen sköta uppgiften med resultat som ovan.

Postad 24 oktober 2004 - 17:03

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0

Förtydligande ang magnet-inställningarna:
Med reservation för att jag inte jobbat just med Sony så är principerna mellan CRT-projjar exakt desamma: det finns elektronisk konvergens och möjlighet därmed att nolla denna, dvs återgå till ett grundläge då konvergens-kretsarna jobbar minimalt. Detta är absolut önskvärt för att minimera stress på elektroniken med åtföljande överhettning och framför allt: drifting, dvs att bilden/rastret sakta driver över bildröret med försämrad bildskärpa och återkommande behov att justera konvergensen. Hur kul är det att rusa upp ur fåtöljen (och hur hög WAF har det?) för att ställa konvergensen sådär 2 ggr per film?
Man nollar således konvergensen och om rastren då inte hamnar exakt centrerade på bildröret så har man uppgiften framför sig att ställa fokusspolar och flare/astig magneter för annars behöver el-konvergensen sköta uppgiften med resultat som ovan.

Det där får jag ta och ge mig på. bilden är ganska bra nu men dom digitala inställningarna är ganska pressade.

Postad 24 oktober 2004 - 20:47

retro
  • retro
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Får väl gå med i "klubben" jag också..<_<

Har haft flera CRT-projar..Sony, Ampro, Barco..således ser mitt tak numer ut som en schweitzerost..;)
Men, efter att jag sålde iväg min sista (senaste..?) takproj så tänkte jag istället satsa på nåt enklare, mer WAF-vänligt..så en av de nya DLP-bakprojarna låg högt på inköpslistan. Men innan jag ens hann titta på en sådan så hittade jag en Barco RetroGraphics 808s med nya rör. Bingo..troligen den bästa backprojection som tillverkats..! 67 tum med enorm ljusstyrka, kan titta utan problem i ALLA ljusförhållanden.

Kör just nu med den inbyggda lidon, men komponenter till en ny HTPC är på väg.

Så snart skall det köras HDTV..!

Postad 25 oktober 2004 - 22:28

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
någon som har servicemanualen som pdf fil till barco 808?

Postad 25 oktober 2004 - 23:02

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

någon som har servicemanualen som pdf fil till barco 808?

Hittade detta på AVSF om samma fråga:

Roland @ B4
01-09-2004, 06:59 AM
The service manual for Barco projectors carry very little information for the average user. They are mostly circuit diagrams and component identification tables. They weigh about 3kg. Unless you are an engineer wishing to repair a projector I would not spend the money.
I do however find then excellent for getting to sleep, because they are supreemely boring.

Postad 27 oktober 2004 - 12:16

Unregistered35542
  • Unregistered35542
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej alla,

Postar i denna tråden då de flesta CRT kunniga läser denna post. Jag nämner inga namn då jag kan glömma en del och med risk för att jag får en avhyvling av er.

Jag har letat efter en step-by-step instruktion hur man går tillväga med en KOMPLETT setup av en BG808 där manualerna inte säger så mycket då manualerna förutsätter att den redan är grundinställd från fabrik med AR4:3 med en bredd på 2,4m tror jag att det var.
Service manualen är lite bättre med en förklaring vad samtliga delar och pottar gör på respektive kort.

Efter att ha läst en hel del på diverse olika forum ser man att det är lite olika filosofier hur man skall gå tillväga för att få en mycket bra set-up.

I Sverige finns det gott om kunnigt CRT folk och det vore önskvärt om vi på ett bra sätt kunde sammanställa en KOMPLETT CRT SETUP FÖR BG808 och varför inte även för andra märken om det vore intressant.

Jag håller på att bygga en dedikerad HT och behöver ganska snart göra klart med projektorn som skall monteras i taket som skall drivas av en dator med capture kort o.s.v.

Jag har en Barco Graphics 808 (non-s) årsmodell 1996 med 1280 timmar på chassit. Jag har rengjort hela projektorn då den har samlat en hel del damm när den har varit undanstoppad under tiden som biorummet skall bli klart.
Det var ganska tur att jag gjorde en rengöring då det visade sig att ett par jordförbindningar var mycket dåliga på CRT rören som jag har åtgärdat.

Detta innebär att samtliga block är raderade och samtliga värden är satta till 49 respektive 50 och samtliga delar på rören är ditsatta igen efter rengöringen dvs Deflection unit, Dynamic Astigmatism unit och stigmator magnets (CPC magneter).

Om jag förstår detta rätt så består en set-up av en MEKANISK DEL där projektorn monteras i våg samt vinkelrätt mot duken med efterföljande justeringar av diverse trimpottar för G2, H-V shift och H-V amplitud samt statisk astigmatism dvs med CPC magneterna i bakkant av röret.
Därefter kommer man in på den DIGITALA DELEN där man använder sig av de justeringsmöjligheter som finns inbyggd i menysystemet.
Jag kan ha glömt något till ovan och är tacksam för upplysningar.

I vilken ordning skall man göra den MEKANISKA DELEN?
Bör man ha en extern källa ansluten för mekanisk set-up?

Tacksam för svar för det börjar brinna i knutarna inför julen.

MVH/Buzz

Postad 27 oktober 2004 - 13:08

Poorman
  • Poorman
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej,

Som man kan utläsa av mitt nick har jag minst sagt begränsade resurser för en hemmabio. Har dock fått korn på en billig Panasonic TC-10010PSN CRT-projektor som sägs varit relativt nyservad och inte gått mer än 350/10000, det får man väl ta med en nypa salt, men alltså riktigt fräscha rör.

Är det någon som vet nånting om denna modell. Har letat med ljus och lykta över hela webben och hittat precis INGENTING.

Hjälp! Jag hungrar verkligen efter info.

Mvh /Poorman

Postad 27 oktober 2004 - 15:36

Poorman
  • Poorman
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ringde Panasonic Sverige idag och kollade om de kunde uppbringa nåt om den, men de visste precis ingenting. Det säger bara att det är en modell som inte har sålts i Sverige, och därför har de ingen info om den.

Är det ingen CRT-räv här som hört talas om den ens?

Mvh
/Poorman

Postad 27 oktober 2004 - 15:45

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Om jag förstår detta rätt så består en set-up av en MEKANISK DEL där projektorn monteras i våg samt vinkelrätt mot duken med efterföljande justeringar av diverse trimpottar för G2, H-V shift och H-V amplitud samt statisk astigmatism dvs med CPC magneterna i bakkant av röret.
Därefter kommer man in på den DIGITALA DELEN där man använder sig av de justeringsmöjligheter som finns inbyggd i menysystemet.
Jag kan ha glömt något till ovan och är tacksam för upplysningar.

I vilken ordning skall man göra den MEKANISKA DELEN?
Bör man ha en extern källa ansluten för mekanisk set-up?

Buzz,
Marquee är min grej så jag uppehåller mig bara vid monteringen av en crt.
Det som gäller rent allmänt och som jag konfirmerat och lärt mig av de värsta gurus som finns på området, (namnet håller jag av olika skäl hemligt), som gjort setups på stora evenemang t.e.x CES o livnärt sig på att sätta upp värsting-teatrar, gäller förstås ALLA märken: projektorns position. Jag fick bara häromdagen ett långt mail från X där han påpekade att man kan inte lägga ner NOG möda på att få pjn ABSOLUT vinkelrätt mot duk samt pejla in exakt kastavstånd. Detta är HELT grundläggande och allt kommer sedan att bygga på detta. Små fel här uppförstoras nämligen genom efterföljande steg.
Jag har skrivit om detta tidigare men kortfattat: bilden/rastret ska fylla HELA CRT-ytan, ut till kant. Ju mindre vinkel vertikalt desto bättre eftersom mer fosforyta utnyttjas. Dessutom slipper man optisk förvrängning. Håll dej ABSOLUT inom rekommenderat vinkel-intervall, < 15 gr mätt mellan rörens längsaxel och en rät vinklad linje från duk. Bestäm så gott det går var du vill ha pjn men lämna för justering i längdled. Följande gäller förutsatt att du har rör utan inbränning: Mata pjn från den källa du kommer mest använda - i de flesta fall = DVD i 16:9 format. Ta av grön lins, dämpa kontrast till sådär 25-30 % eller ta på solglasögon :-) Fyll mha elektroniska bild-kontrollen (horisontal size) ut HELA röret från kant till kant (i vågplanet förstås) med bilden. Kolla att allt stämmer även på R&B rör (dvs att rastret håller sig innanför kanten). Du bör göra en grov geometri-inställning nu - kolla bilden på röret igen. Flytta nu pjn medan du skjuter endast med grönt rör (koppla ifrån övriga elektroniskt eller täck för) så att duken fylls helt från kortsida till kortsida - pejla in ett anständigt fokus med optiken, efterjustera/kolla avstånd till duk o att den fyller den helt. Kolla åter på röret med lins av. Är allt nu OK kan du nu mäta upp ett e-x-a-k-t kastavstånd. För som min vän säger: GLÖM HELT alla diagram och räkneprogram, kastavstånd beräknas från individ till individ.
End: pj:ns montering.
Ang duk: Gain för CRT ligger på 1,3-1,5. Har du högre värden får du problem med smalnande betraktningsvinkel och med stigande gain rejält ökande krav på att kontrollera reflekterande ljus från rummet. Annars blir ju inte svart, svart och det är ju det vi skryter med :-)
Nu har du bara resten kvar :-)

Redigerat av Unregisteredc6836985, 27 oktober 2004 - 19:37.

Postad 28 oktober 2004 - 11:23

Unregistered35542
  • Unregistered35542
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
iGroucho,

Håller med till 100% att pjn skall vara helt vinkelrät mot duken.
När det gäller Barco så säger de att pjn skall även vara plan i horisontell led vilket ger en vinkel på 10,5 grader på rörens fosforyta mot duken.

Vad händer om man lutar projektorn 10,5 grader så att fosforytan blir helt parallell med duken dvs 0 grader?

Anstränger man diverse komponenter i pjn till det yttersta om man har fosforytan parallell med duken?

Är lite fundersam när det gäller raster och bild. När det gäller att fylla ut rastret horisontellt helt ut till kanterna så kommer väl bilden att vara innanför rastret så frågan är om bilden skall fyllas ut hor. till kanterna medans rastret får hamna utanför?

MVH/Buzz

Postad 28 oktober 2004 - 16:01

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

Ringde Panasonic Sverige idag och kollade om de kunde uppbringa nåt om den, men de visste precis ingenting. Det säger bara att det är en modell som inte har sålts i Sverige, och därför har de ingen info om den.

Är det ingen CRT-räv här som hört talas om den ens?

Mvh
/Poorman

Poorman.
kolla den här länken länk.
jimmy

Postad 28 oktober 2004 - 20:00

Poorman
  • Poorman
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack för tipset, ingen lycka dock. Verkar inte som Panasonic TC-10010PSN finns listad där :(

Postad 29 oktober 2004 - 17:25

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Vad händer om man lutar projektorn 10,5 grader så att fosforytan blir helt parallell med duken dvs 0 grader?

Anstränger man diverse komponenter i pjn till det yttersta om man har fosforytan parallell med duken?

Är lite fundersam när det gäller raster och bild. När det gäller att fylla ut rastret horisontellt helt ut till kanterna så kommer väl bilden att vara innanför rastret så frågan är om bilden skall fyllas ut hor. till kanterna medans rastret får hamna utanför?

Buzz:
Ang 1) Det kan inte bli perfektare, förstås. O optisk förvrängning (åtminstone inte för grönt rör och minimalt för R&B - enda flapping som behövs är för att kompensera förvrängningen i horisontalled men den kommer man ju aldrig ifrån) o elektroniken minst ansträngd. Du har t.ex nollställd Keystone. Om du sedan har magneter etc perfekt ställda med centrerade raster - well, then you're set! Det är bara det att en perfekt rät kastvinkel sällan funkar rent rumsmässigt: vem vill ha pj:n hängande i ansiktshöjd?
Ang 2: raster/bild. Skillnaden mellan raster o bildyta lär skifta mellan olika märken. För Marqueen sammanfaller de i stort sett räknat på bredden (som ju är lika med längsta avståndet vid 16:9). Rastret är dessutom i allmänhet mkt svagt upplyst, dvs lite energi-utveckling så man ska därmed helt kunna inrikta sig på bild-gränsen för att ifrån denna bestämma kastavståndet. Men det är väl säkrast att du noga kollar när du drar upp BRITENESS o minskar CONTRAST hur mkt upplyst du får utanför själva bilden. Mkt svag bård = go ahead!

Redigerat av Unregisteredc6836985, 09 november 2004 - 13:39.

Postad 01 november 2004 - 09:57

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
På en Sony D50, og andre også, finns et testpattern der består av et crosshatch hvor der i hver firkant er en liten grønn, blå og rød prik eller "dot". Finder ikke noe i manualen om dette...
Hvordan brukes denne, har det med zone å gjøre ??

Postad 01 november 2004 - 11:52

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

På en Sony D50, og andre også, finns et testpattern der består av et crosshatch hvor der i hver firkant er en liten grønn, blå og rød prik eller "dot".  Finder ikke noe i manualen om dette...
Hvordan brukes denne, har det med zone å gjøre ??

Utan att jag vet ngt om Sonys vågar jag gissa att de markerar rastrens mittpunkt. Vid optimalt ställda magneter och "urkopplad" konvergens ska dessa mittpunkter befinna sig - well - i mitten av CRT-glaset!

Postad 01 november 2004 - 21:24

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Sorry Niels, glöm vad jag sagt. Slarvigt genomläst. Du skriver att de finns i VARJE ruta. Min snabba slutsats var att det fanns EN i mitten av hela rutnätet. Isåfall hade min hypotes varit logisk :-)

Postad 02 november 2004 - 17:17

Rasmuzz
  • Rasmuzz
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har nu kört 4:3 ett bra tag nu me min (Sony VPH 600qm) crtprojje då funkade konvergensen finfint och jag passade in bilden perfa. Men nu när jag ställde om den till 16:9 så blev det mycket svårare att få det att bli bra. Nu viker liksom bilden upp/ned sig i varje hörn och dessutom olika mycket på olika rör. Tex den röda sticker iväg mer den blå. Jag försöker att ställa in den så gott det går men hur jag än gör blir det misskonvergens någonstans på bilden. Någon som känner igen detta problem? Eller är det kanske bara så på så pass dåliga/simpla crtprojjar som denna? Någon som vet vad man kan göra åt det?

Tack på förhand

/Rasmus

Postad 02 november 2004 - 18:44

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Förslag: slit av linserna o kolla hur bilden (under samtidig visning av 16:9 material) ser ut på bildrören. Är du kanske för långt ute mot kanten?
Ett nästa logiskt steg skulle vara att göra en komplett reset och se hur rastren/rutmönstren ligger i förhållande till varandra och dukens mitt. Jag skulle tänka mig att här som på andra CRT-projar så kan man få dessa fenomen om convergens-kretsarna är ansträngda till gränsen. När du kommer så långt ut mot bildörs-kanten kommer det obönhörligt avslöja sig. Elektroniken "orkar" helt enkelt inte med.
Jag tror nog din proje fixar 16:9 utan större problem.

Postad 03 november 2004 - 11:09

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Denne tråden flyttes ikke opp når der er nye poster.....

Postad 05 november 2004 - 00:12

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
ang pricken i fyrkanterna så kan du använda denna för astigmatism. Finns det nått testmönster med endast prickar så ju det att föredra, men annars så kan du köra på dom prickarna.

Postad 05 november 2004 - 00:47

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Tenkte det var astig ja, men dette har jeg ikke peiling på......., der er egentlig mye jeg ikke vet !!
Pattern er et crosshatch, vet ikke, 20 x 15 små firkanter, indeni disse er der den grønne, røde og blå prik.
Tenkte jeg skulle kjøbt mig en dlp, det kommer jo til å ta mig flere år å få satt denne maskine bare nogenlunde opp !! Min dvd spiller er brudt sammen så den er på service....

Postad 05 november 2004 - 20:31

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Nejdå, ge inte upp nu :D ..
Ta fram manualen, läs några av tipsen på sidan. Sätt dig ner och gör en elektronisk installation med hjälp av guided-setup..ta en öl njut av filmen. Nästa dag eller senare samma kväll så tar du och pillar lite i denna setup och förösker förbättra den lite och får lite kännsla för hur de olika grejjerna samspelar och påverkar varandra. Ta en öl eller ett par till. sedan går du och lägger dig med ett rutnät inbränt i ögat ;) ;) .
Nästa dag så nollstälelr du allt och gör om den elektroniska installationen. Kan nästan svära på att denna gång så komemr det bli bättre än det var dagen innan. Under installationen så kan du även hoppa lite fram och tillbaka för att förbättra vissa saker och få dem närmare mitten(50) i inställningskalan.
När du har börjat känna dig trygg i menyerna och har sett en del filmer och hunnit njuta av projjen lite. DÅ kan du börja att gå in på dessa lite mer avancerade grejjer för att förbättra ytterligare.
ALLA av oss ha någon gång varit "färskingar".
Kommer ihåg första gången jag "Nollade" allt på min första crt(BG808) B) . Ojoj då var det lite överväldigande, men inte så svårt som det verkade.
Väljer man crt så behöver man lära sig den och det kommer du att göra om du bara ger det lite tid/träning...SOM sagt GE INTE UPP

Postad 05 november 2004 - 20:51

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Ja, jag vet. Tror egentlig den er sat opp ganske bra, når man tar i betragtning jeg er newbie da, har jo fått masse tips, og jeg har ganske fint bilde. Fokus er litt irriterendes, alle taler om en crt´s "soft" bilde, og på ene siden synes jeg det SKAL være sådan, analogt bilde og alt, på andre siden vet jeg ikke helt hvor mye det går an å forbedre på dette....., mangler også en kikkert der kan fokusere på 3 meters avstand.
Filmer synes å være forskjellige med hensyn til fokus, jeg ser det mest når der kommer "credits" i begyndelsen eller slutten av en film. De hvite bokstaver imot den svarte bakgrunden er ikke skarpe, litt u-fokuserte. Når filmen ruller ser man ikke dette så mye.
Én greie jeg ikke helt skjønner er, hvis bildet på grønnt rør er centret inne i røret, og projektoren står helt ret i forhold til duken, da havner den grønne crosshatch til side for midten av duken !!! ??? Ca. 4 cm. Grønt rør kan da ikke flyttes på, eller hur ???

Postad 06 november 2004 - 13:30

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Det är nog bara att flytta projjen 4cm och rikta om rött/blått eller vrida projjen någon grad eller så. Jag är inte helt säker på att man ser projjens vridning om det är så lite som 4 cm.

Redigerat av Unregistered960, 06 november 2004 - 13:32.

Postad 06 november 2004 - 14:47

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Ja, med "ret for duken" mener jeg i vinkel. Altså, der er målt fra midtpunktet av grønt rør til høyre og venstre side av dukens nedre kant, så den står midt for duken.
Men, når jeg får dvd spilleren tilbake fra service vil jeg flytte den litt til ene siden så grønt er i midten av duken, så får vi se....

Postad 07 november 2004 - 17:45

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Tjenare.

Är nu äntligen igång med att bygga om min hemmabio. Behöver köpa ny duk skall vara ramspänd ca 240-250 wide och får kosta max 8000:- Gain ca 1.3? frågan är nu vad jag skall köpa? har ni några ideer?

NFS...

Postad 08 november 2004 - 12:55

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
NFS,

Carada har jag läst på Forumet (AVSF) gör riktigt bra dukar o deras tech-support ska vara excellent. Jag tittade på deras hemsida www.carada.com och räknade på priset för Carada Brilliant White 1,78:1 106" och m moms o allt borde du hamna en god bit (!!) under budget-tak (inkl moms o frakt - men beträff det senare får du lyssna med dom vad det blir eftersom jag inte vid en snabb koll fick fram kostnaden för overseas)

Postad 08 november 2004 - 16:16

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Stort Tack iGroucho, har missat dom totalt skall skicka iväg ett mejl till dom ikväll.
Priset verkar ligga under min budget med, så då blir det mer över till annat.

Har precis kollat tulltaxan fattar ingenting, någon som vet vad tullavgiften kan vara på en projektorduk?

:D

NFS...

Redigerat av NFS, 08 november 2004 - 18:15.

Postad 08 november 2004 - 20:46

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Tullen brukar normalt vara låg, normalt i spannet 2-7%. Tänk på att du dealar med leverantören så att du slipper betala moms även på frakten, vilket du nämligen får om frakten redovisas på själva köpeskillingen.
Förslagsvis att du betalar frakten separat och på tull-/momshandlingen bara står priset på duken och - typ - "shipping included". Frakten kostar ju några spänn ...

Redigerat av Unregisteredc6836985, 08 november 2004 - 22:27.

Postad 10 november 2004 - 12:04

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
NFS: Blir det ngn Carada? Varför jag frågar är för att det skulle vara intressant att få titta på en sådan. Rescensionerna har ju varit mkt bra. Du bor i Stockholm/s närhet?

Postad 10 november 2004 - 12:40

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

NFS: Blir det ngn Carada? Varför jag frågar är för att det skulle vara intressant att få titta på en sådan. Rescensionerna har ju varit mkt bra. Du bor i Stockholm/s närhet?

Har inte fått något pris på frakten ännu, men det verkar vara en mycket trevlig duk. Hör av mig så fort dom skickar pris. Bor i Strax utanför Göteborg.

NFS...

Postad 10 november 2004 - 15:37

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Well. jag har aldrig sett några större fel m Göteborg, tvärtom. Snygga tjejer också så varför inte en avstickare dit? :-)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.