* Officiell tråd - Denon DVD-1910 *
617 svar till detta ämne
Postad 05 januari 2005 - 10:45
Vendis
-
Vendis
-
Användare
-
-
109 inlägg
Det sharpening gör är väl att lägga lite ljusa skuggor runt för att ge illusionen om skarpare bild? Så kraftigare EE kan nog mkt väl bero på skärpefilter i tv/dvdspelare Bjoern Roy har skrivit en ruskigt bra sida om EE som ni som inte redan sett bör skumma genom, mkt bra information där: Ultimate Guide To 'Edge Enhancement' on DVD
Postad 05 januari 2005 - 10:50
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Det sharpening gör är väl att lägga lite ljusa skuggor runt för att ge illusionen om skarpare bild? Så kraftigare EE kan nog mkt väl bero på skärpefilter i tv/dvdspelare
Bjoern Roy har skrivit en ruskigt bra sida om EE som ni som inte redan sett bör skumma genom, mkt bra information där:
Ultimate Guide To 'Edge Enhancement' on DVD
Precis vad jag också tror! Och den sidan är en av de som fått mig att tro att konturskuggeproblemet i själva verket är EE. Grymt bra info på den sidan!
Redigerat av Unregistered94256dec, 05 januari 2005 - 13:56.
Postad 07 januari 2005 - 00:12
-=Kotten=-
-
-=Kotten=-
-
Användare
-
-
212 inlägg
Har den här dvdn lip-sync/audio delay?
Postad 07 januari 2005 - 12:03
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Har den här dvdn lip-sync/audio delay?
Tyvärr inte!
Postad 07 januari 2005 - 15:42
-=Kotten=-
-
-=Kotten=-
-
Användare
-
-
212 inlägg
Tyvärr inte!
Misär  Nån sjysst spelare i ungefär liknande prisklass med dvi som har det?
Postad 07 januari 2005 - 16:23
Ree
-
Ree
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Så splearna som kan köpas hos Hi-Fi Klubben är fortfarande verision 1.10?
Har ni fått information om att en nyare firmware är på gång överhuvudtaget, Hi-Fi Klubben?
Postad 07 januari 2005 - 16:34
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Jag fick min från tyskland i mellandagarna och den har 1.11
Postad 07 januari 2005 - 18:16
Unregisteredc76d9563
-
Unregisteredc76d9563
-
Beroende
-
-
1 048 inlägg
HiFi-klubben i Malmö meddelade häromdan att det inte fanns någon 1910 att få tag i över huvud taget. Skulle dröja nån vecka (han visste egentligen inte) innan dom kom in. Låt oss hoppas att dom är BRA när dom väl kommer.
Postad 08 januari 2005 - 00:07
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Har ni fått information om att en nyare firmware är på gång överhuvudtaget, Hi-Fi Klubben?
Hej! Vi har för närvarande tillgång till version 1.12, men avvaktar en regionsfrilösning för denna version innan vi börjar använda den. Inom Hi-Fi Klubben erbjuder vi våra kunder kostnadsfria uppgraderingar av mjukvara (i alla fall gör jag det i Linköping) vilket gör att om man nu köper en version 1.10 så är det bara att kika in med sin spelare när vi fått version 1.12, 1.14 eller var vi nu kan hamna till slut. Mvh Mathias Hi-Fi Klubben Linköping
Postad 08 januari 2005 - 00:15
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Mathias: Har du/ni på hi-fi klubben möjlighet att begära ut en changelog på vad som ändras i varje firmware av Denon vore detta kanon. Så vi verkligen vet vad som ändras utan att behöva gissa eller läsa danska forum genom babelfish =)
Vi har inte någon officiell mjukvaruhistorik från Denon, utan den informationen som finns tillgänglig är vad som ändras från föregående version. Alltså, när 1.11 kommer så står det vad som är ändrat sen version 1.10. Tills någon sätter sig och skriver ner en historik så får vi alltså med gemensamma krafter försöka reda ut begreppen. Om ni undrar över danskan så är det bara hojta till så ska jag översätta  Mvh Mathias Hi-Fi Klubben Linköping
Postad 08 januari 2005 - 00:37
Unregistered241397ab
-
Unregistered241397ab
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Mathias.B:
Är man välkommen hos dig även om man har köpt den via er ON-Line butik i Gbg?
Postad 08 januari 2005 - 11:33
bjornsva
-
bjornsva
-
Beroende
-
-
1 330 inlägg
Jag har problem med DTS på min spelare, jag har kopplat en optisk kabel mellan "Digital Output" på dvd:n (1910) till "Digital Input" på förstärkaren (Yamaha RX-V640RDS) samt den vanliga vit/röda ljudkabeln från "Audio Out" från dvd:n till "Audio" på förstärkaren.
Jag har även i menyn i dvd-spelaren kryssat i DTS "På" men jag får inte ut ett ljud ur anläggningen när jag försöker se en film med DTS ljudspår. Dolby Digital fungerar utmärkt.
Har någon av er någon aning om vad det kan vara så vore jag väldigt tacksam för hjälp.
Postad 08 januari 2005 - 14:29
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Jag tycker att problemet med vibrerande bild vid 1080i@50Hz har glömts bort. I mitt tycke och i min setup ger 1080i lika bra bild som 720p (går att testa med en region1 DVD, i NTSC är bilden lugn och fin). Så därför frågar jag alla 1910-ägare: 1. Vibrerar bilden vid 1080i@50Hz på region2/PAL material?
2. Oavsett svar på fråga 1, vilken firmware-version har du?
3. Oavsett svar på fråga 1, vilken display har du? Skriv gärna dess naturliga upplösning.Tack på förhand!
Postad 08 januari 2005 - 18:34
Unregistered241397ab
-
Unregistered241397ab
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Härligt LoveSpy med engagerade medlemmar.
På fråga 1 svarar jag.....
skämt åsido....
1: Ja
2: 1.10
3: 1280*720 (gissa vilken..avatar)
Postad 08 januari 2005 - 21:16
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
1. Har inte testat än, har inte hunnit bestämma mig för en DVI-kabel ännu
2. 1.11
3. Nokia stenålders 28'' med TVÅ!! scartingångar och en Z2:a
MVH
Stefan
Postad 09 januari 2005 - 00:23
bjornsva
-
bjornsva
-
Beroende
-
-
1 330 inlägg
Jag har problem med DTS på min spelare, jag har kopplat en optisk kabel mellan "Digital Output" på dvd:n (1910) till "Digital Input" på förstärkaren (Yamaha RX-V640RDS) samt den vanliga vit/röda ljudkabeln från "Audio Out" från dvd:n till "Audio" på förstärkaren.
Jag har även i menyn i dvd-spelaren kryssat i DTS "På" men jag får inte ut ett ljud ur anläggningen när jag försöker se en film med DTS ljudspår. Dolby Digital fungerar utmärkt.
Har någon av er någon aning om vad det kan vara så vore jag väldigt tacksam för hjälp.
Ingen som har några tips om vad som kan fela?
Postad 09 januari 2005 - 12:24
Unregistered7b901feb
-
Unregistered7b901feb
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag testade nyss med Sagan om Ringen på min 1910 med en sony receiver. DTS funkar utmärkt, jag skulle gissa att du har problem med din yamaha. Kollat så det inte är en inställning i den som måste göras?
Postad 09 januari 2005 - 13:31
Unregisteredf998178d
-
Unregisteredf998178d
-
Användare
-
-
173 inlägg
Jag tycker att problemet med vibrerande bild vid 1080i@50Hz har glömts bort. I mitt tycke och i min setup ger 1080i lika bra bild som 720p (går att testa med en region1 DVD, i NTSC är bilden lugn och fin).
Så därför frågar jag alla 1910-ägare:
1. Vibrerar bilden vid 1080i@50Hz på region2/PAL material?
3. Oavsett svar på fråga 1, vilken display har du? Skriv gärna dess naturliga upplösning.
Tack på förhand!
1. Ja (såg det inte först från soffan och trodde det fungerade men vid en närmare titt så vibrerar det) 2. 1.10 3. Projektor Sharp Z201 Matterhorn(1024 x 576) Jag får underscan vid alla upplösningar(även 576p) över dvi och skulle gärna få detta fixat. Har någon kalibrerat med DVE? Jag har försökt men får inte colortesten att bli klockren(blått blir bra men inte rött och grönt). Tycker att panoreringar är ryckiga upplever ni detta? Annars är jag nöjd Mvh The Reaper
Postad 09 januari 2005 - 14:20
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1 907 inlägg
Jag tycker att problemet med vibrerande bild vid 1080i@50Hz har glömts bort. I mitt tycke och i min setup ger 1080i lika bra bild som 720p (går att testa med en region1 DVD, i NTSC är bilden lugn och fin).
Så därför frågar jag alla 1910-ägare:
1. Vibrerar bilden vid 1080i@50Hz på region2/PAL material?
3. Oavsett svar på fråga 1, vilken display har du? Skriv gärna dess naturliga upplösning.
Tack på förhand! 1. Ja (såg det inte först från soffan och trodde det fungerade men vid en närmare titt så vibrerar det)
2. 1.10
3. Projektor Sharp Z201 Matterhorn(1024 x 576)
Jag får underscan vid alla upplösningar(även 576p) över dvi och skulle gärna få detta fixat. Har någon kalibrerat med DVE? Jag har försökt men får inte colortesten att bli klockren(blått blir bra men inte rött och grönt). Tycker att panoreringar är ryckiga upplever ni detta? Annars är jag nöjd
Mvh
The Reaper
Har du testat med NTSC och se om det blir lika där? Vissa chip verkar vara optimerade för PAL vs NTSC. Ibland fixar den bägge. Men det skulle ialla fall vara intressant att veta hur den gör vid NTSC. Din proje funkar dock via DVI ingången utan overscan med S97 och samsung 935. Dessutom med en mycket bra bild.
Redigerat av Unregisteredafe9e410, 09 januari 2005 - 14:51.
Postad 09 januari 2005 - 14:26
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2 466 inlägg
är det skillnad mellan komponent och dvi ?
jaghar en Z2a och kör med komponent via en dvd25a i dagsläget, men funderar på att uppgradera till en 1910...
Postad 09 januari 2005 - 18:06
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Jag får underscan vid alla upplösningar(även 576p) över dvi och skulle gärna få detta fixat. Har någon kalibrerat med DVE? Jag har försökt men får inte colortesten att bli klockren(blått blir bra men inte rött och grönt). Tycker att panoreringar är ryckiga upplever ni detta? Annars är jag nöjd 
Du har alltså underscan på samtliga upplösningar via DVI? För du menar väl inte overscan eller "pixel cropping" som det också kallas? Den enda icke 720p display jag hört som har problem med underscan är BenQ 7800 (också Matterhorn), och det endast vid 720p. Jag själv har en BenQ 8700+ (720*1280) och den visar underscan endast vid 720p. Vid övriga upplösningar är det lite overscan. Men overscan är vanligt, mer eller mindre, i de flesta setups. Angående kalibrering av färgerna, jag har inte heller lyckats få till det gröna (enligt DVE PAL). Blått och rött inga problem. Börjar misstänka att det trots allt existerar en viss "green push" (som det rapporterats om på AVSforum) och det är det som ställer till det vid kalibreringen. Dock bryr jag mig inte pga att jag inte märker något av det. Och angående ryckiga panoreringar, 576p flyter hur fint som helst i min setup. Vid 720p@50Hz kan man om man anstränger sig ana en viss minimal ryckighet vid panoreringar. Dock tror jag definitivt inte att det är tal om 60Hz. Jag jämför med en Xbox ställt i PAL60-läge, då rycker det så jag inte pallar att titta... Till sist vill jag bara säga att i mina ögon levererar 1910:an en grymt bra bild om man endast ser till kvaliteten på den "aktiva" bilden. Konturskuggorna är inget problem längre (efter 1.10), jag är helt övertygad att det är Edge Enhancement som syns ibland. Det som talar för det är att det varierar starkt mellan olika filmer. Kolla på "I, robot" t ex, där kan inte iaf jag se några som helst skuggor. Däremot kan man fortfarande tala om konturskuggor på undertexterna och spelarens interna menyer och även startup-bilden vid 720p. Det kan jag leva med. Eliminerar Denon underscan helt och fixar vibrerandet vid 1080i@50Hz så kommer jag att sluta läsa denna tråd  .
Postad 09 januari 2005 - 18:23
Johnnyopel
-
Johnnyopel
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Efter att ha läst igenom denna tråd från böjan så har jag äntligen beställt en 1910. Den skulle komma in till Uppsala butiken den 21/1 Då den var slut på huvudlagret och skulle beställas från Japan. Hoppas att man har tur och får en med senaste programvaran samt att den funkar bra ihop med min ae-500.
Tidigare hade jag en Samsung hd-935 som hade stora problem med ryckighet vid panoreringar. Hoppas att denna blir bättre.
Postad 09 januari 2005 - 19:43
Unregisteredf998178d
-
Unregisteredf998178d
-
Användare
-
-
173 inlägg
Jag får underscan vid alla upplösningar(även 576p) över dvi och skulle gärna få detta fixat. Har någon kalibrerat med DVE? Jag har försökt men får inte colortesten att bli klockren(blått blir bra men inte rött och grönt). Tycker att panoreringar är ryckiga upplever ni detta? Annars är jag nöjd  Du har alltså underscan på samtliga upplösningar via DVI? För du menar väl inte overscan eller "pixel cropping" som det också kallas? Den enda icke 720p display jag hört som har problem med underscan är BenQ 7800 (också Matterhorn), och det endast vid 720p. Jag själv har en BenQ 8700+ (720*1280) och den visar underscan endast vid 720p. Vid övriga upplösningar är det lite overscan. Men overscan är vanligt, mer eller mindre, i de flesta setups.
Angående kalibrering av färgerna, jag har inte heller lyckats få till det gröna (enligt DVE PAL). Blått och rött inga problem. Börjar misstänka att det trots allt existerar en viss "green push" (som det rapporterats om på AVSforum) och det är det som ställer till det vid kalibreringen. Dock bryr jag mig inte pga att jag inte märker något av det.
Och angående ryckiga panoreringar, 576p flyter hur fint som helst i min setup. Vid 720p@50Hz kan man om man anstränger sig ana en viss minimal ryckighet vid panoreringar. Dock tror jag definitivt inte att det är tal om 60Hz. Jag jämför med en Xbox ställt i PAL60-läge, då rycker det så jag inte pallar att titta...
Till sist vill jag bara säga att i mina ögon levererar 1910:an en grymt bra bild om man endast ser till kvaliteten på den "aktiva" bilden. Konturskuggorna är inget problem längre (efter 1.10), jag är helt övertygad att det är Edge Enhancement som syns ibland. Det som talar för det är att det varierar starkt mellan olika filmer. Kolla på "I, robot" t ex, där kan inte iaf jag se några som helst skuggor.
Däremot kan man fortfarande tala om konturskuggor på undertexterna och spelarens interna menyer och även startup-bilden vid 720p. Det kan jag leva med. Eliminerar Denon underscan helt och fixar vibrerandet vid 1080i@50Hz så kommer jag att sluta läsa denna tråd .
Underscan är det jag får i alla upplösningar  . Zoomar ut lite extra så det stör inte i praktiken men vill ju gärna utnyttja hela upplösningen. Angående ryckiga panoreringar så rapporterar projektorn 50Hz i alla fall. Har aldrig sett 60Hz problemet så det är möjligt att detta som jag ser inte är så farligt. Tänkte om panoreringar rent generellt kunde vara lite ryckiga eller om det är något som inte stämmer, får forska vidare. Att färgerna inte blir helt rätt i DVE är inget som jag direkt heller har märkt av i praktiken men har väl ingen riktig koll på sådana saker heller. /The Reaper
Postad 09 januari 2005 - 21:14
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Mathias.B: Är man välkommen hos dig även om man har köpt den via er ON-Line butik i Gbg?
Självklart!! Man kan komma in till vilken Hi-Fi Klubben-butik som helst för att få en uppgradering av mjukvaran. Förutsättningen är naturligtvis att man köpt spelaren av oss. Mvh Mathias
Postad 09 januari 2005 - 21:16
Cameron
-
Cameron
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Mathias.B: Är man välkommen hos dig även om man har köpt den via er ON-Line butik i Gbg? Självklart!! Man kan komma in till vilken Hi-Fi Klubben-butik som helst för att få en uppgradering av mjukvaran. Förutsättningen är naturligtvis att man köpt spelaren av oss.
Mvh Mathias
Mathias. Har du hört något mer om 1.12 versionen, har ni fått in den ?
Postad 10 januari 2005 - 07:31
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Läs 16 inlägg upp på denna sida. Dom har den men avvaktar regionsfrilösning.
MVH
Postad 10 januari 2005 - 09:55
Unregistered241397ab
-
Unregistered241397ab
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Mathias.B: Självklart!! Man kan komma in till vilken Hi-Fi Klubben-butik som helst för att få en uppgradering av mjukvaran. Förutsättningen är naturligtvis att man köpt spelaren av oss.
Mycket trevligt att höra, då slipper man oroa sig över postens hantering. Där ser man ytterligare en anledning till att köpa svenskt!
Postad 10 januari 2005 - 10:22
Cameron
-
Cameron
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Hi-Fi Klubben är trevliga ! Fråga: Är det någon annan som upplever bilden en aning suddig/oskarp med DVI till projektor ? Subtexten är knivskarp men text i "själva filmen" är en aning oskarp. Tyckte det såg skarpare ut med t ex S-video !? Kan detta bero på att jag nu kör progressive ? Har dock för mig att det såg lite skarpare ut med component i progressive också... Någon annan dom upplever detta ? Kanske jag som är ute och cyklar, jag är annars mycket nöjd...kanske sitter och letar fel ?  Upplevde också att ljudet var en aning ursynk i Band of Brothers - DTS. Vad kan detta bero på ? Dålig optiskkabel, eller kanske för lång optiskkabel ?
Redigerat av Cameron, 10 januari 2005 - 10:23.
Postad 10 januari 2005 - 11:16
Unregistered241397ab
-
Unregistered241397ab
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Cameron:
När det gäller textningen som ser suddig ut så har jag märkt att textremsan mycket sällan är anpassad för att blåsas upp på en duk. Jämför med hur stor den är på en TV, man behöver inte mycket större storlek för att kunna läsa den iaf. Tänk vad bra det hade varit om man dessutom hade kunnat flytta textningens placering som man kan på t.ex Panasonics DVD:er. Men då hade den kanske inte haft detta pris....
Nu när jag tänker efter ang läppsynk på BoB, var det inte likandant när de sände den på TV? Jag har för mig att jag reagerade på det då...
Redigerat av Unregistered241397ab, 10 januari 2005 - 11:18.
Postad 10 januari 2005 - 12:57
Cameron
-
Cameron
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Cameron: När det gäller textningen som ser suddig ut så har jag märkt att textremsan mycket sällan är anpassad för att blåsas upp på en duk. Jämför med hur stor den är på en TV, man behöver inte mycket större storlek för att kunna läsa den iaf. Tänk vad bra det hade varit om man dessutom hade kunnat flytta textningens placering som man kan på t.ex Panasonics DVD:er. Men då hade den kanske inte haft detta pris....
Nu när jag tänker efter ang läppsynk på BoB, var det inte likandant när de sände den på TV? Jag har för mig att jag reagerade på det då...
Menar du subtexten ? Den ser nämligen knivskarp ut på min duk  Jag menade text som kan förkomma i filmen, t ex eventuella förtexter eller text i menyer på DVD utgåvor etc Hm, det var speciellt störande med osync i avsnitt två tyckte jag... Har endast sett de tre första avsnitten på DVD, tycket dock att det såg helt ok ut i första och tredje avsnitet. hmmmm
Postad 10 januari 2005 - 15:29
Unregisteredf998178d
-
Unregisteredf998178d
-
Användare
-
-
173 inlägg
Hi-Fi Klubben är trevliga ! 
Fråga: Är det någon annan som upplever bilden en aning suddig/oskarp med DVI till projektor ? Subtexten är knivskarp men text i "själva filmen" är en aning oskarp. Tyckte det såg skarpare ut med t ex S-video !? Kan detta bero på att jag nu kör progressive ? Har dock för mig att det såg lite skarpare ut med component i progressive också... Någon annan dom upplever detta ? Kanske jag som är ute och cyklar, jag är annars mycket nöjd...kanske sitter och letar fel ? 
Upplevde också att ljudet var en aning ursynk i Band of Brothers - DTS. Vad kan detta bero på ? Dålig optiskkabel, eller kanske för lång optiskkabel ?
Varför du tycker det ser skarpare ut via S-video än DVI vet jag ej men generellt beror detta på att texten är lagrad med dålig kvalite/skärpa i själva bildkällan och varierar därav mellan olika dvd-produktioner. Se den rullande förtexten till Star Wars så får du se att text kan se bra ut(tänk om alla dvd-produktioner var lika väl genomarbetade bildmässigt  ) Mvh The Reaper
Postad 10 januari 2005 - 15:54
Cameron
-
Cameron
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Varför du tycker det ser skarpare ut via S-video än DVI vet jag ej men generellt beror detta på att texten är lagrad med dålig kvalite/skärpa i själva bildkällan och varierar därav mellan olika dvd-produktioner. Se den rullande förtexten till Star Wars så får du se att text kan se bra ut(tänk om alla dvd-produktioner var lika väl genomarbetade bildmässigt )
Mvh
The Reaper
Ok. Ska testa med lite Star Wars när jag kommer hem. Tack för tipset
Postad 10 januari 2005 - 20:33
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2 466 inlägg
Hur tror ni att en 1910 står sig mot yamahas nya 1500 ? de har ju samma skalare, DCDi .
Postad 11 januari 2005 - 22:30
MackeNo1
-
MackeNo1
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Har precis beställt en MT200 och är på jakt efter en dvd-spelare med DVi utgång. Valet står mellan Cambridge DV79 eller Denon 1910.
Är ni nöjda med era Denon 1910? Alla olika upplösningsformat som ni pratar om, ställer man om dom i DVD spelaren och varför isf? Borde man inte alltid köra med högsta möjliga upplösning?
Har bara haft billiga 990:- spelare förut så jag har inte den blekaste om vad ni pratar om
Nån som kör Denon 1910 till en MT200 och som kan ge lite synpunkter på den kombinationen av projektor och dvd?
Postad 12 januari 2005 - 21:25
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Nån som kör Denon 1910 till en MT200 och som kan ge lite synpunkter på den kombinationen av projektor och dvd?
"JHL" från Hifiklubben i Danmark (se tråden "Denon DVD" på www.hifi4all.dk) har kört 1910 (v 1.10) mot MT200 och kunde tydligen inte se några av de brister som visar sig på 720p-projjar. Är det sant så kan jag verkligen rekommendera 1910:an.
Postad 13 januari 2005 - 01:09
Johnnys
-
Johnnys
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Nyeste software er??
Hvordan fungerer den nyeste i forhold til dvi utgangen.
Noe nytt på rettelse av bugene??
Postad 14 januari 2005 - 14:51
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
En första rapport angående 1.12 från ett tyskt forum: Hallo, Ich hab meinen Denon 1910 schon auf 1.12 gepatcht. Der unbenutzte Rand ist immer noch da!
Babelfishat: Hello, I my Denon already 1910 on 1.12 gepatcht. Still there the unused edge is!
Trots Yoda-engelskan i översättningen så inser man att det ser mörkt ut på underscan-fronten  . Dock en mycket knapphändig rapport utan uppgifter om övrig utrustning.
Postad 14 januari 2005 - 18:08
mange_b
-
mange_b
-
Användare
-
-
199 inlägg
Jag lämnade in min dvd igår på hifiklubben för att få den uppdaterad. Tyvärr så blev det bara till 1.10 av någon anledning (upptäckte det när jag kom hem).
En mycket positiv överaskning var dock att macroblocking var betydligt mycket mindre framträdande! Det var MB som störde mig mest innan så jag är ganska nöjd nu.
Till er andra som fortfarande ligger på 1.09: det ÄR värt besväret!
/Mange
Postad 14 januari 2005 - 21:48
Unregistered59a54b40
-
Unregistered59a54b40
-
Användare
-
-
166 inlägg
Jag fick min spelare idag o måste säga att jag e mycket nöjd än så länge.
Den e bra mycket bättre bild och ljudmässigt än min nortq 5001 som jag körde med innan.
Jag fick med reg prylen på en skiva med så jag fick uppgradera den själv funkade smärtfritt.
Någon som vet om man kan tanka hem firmware själv o lägga in?
Vore ju bra smidigare att kunna göra det själv
/Daniel
Postad 15 januari 2005 - 10:25
Unregistered59a54b40
-
Unregistered59a54b40
-
Användare
-
-
166 inlägg
Jag har testat lite olika dvd-r skivor o alla funkar överaskande bra.
Bulk dvd 1x
Bulk dvd 4x
Princo 4x
Verbatim 8x
Memorex 4x
Villa bara skriva i dom olika jag testat om folk undrar.
O eftersom spelaren klarar bulk 1x så bör den fixa det mesta i min mening då dom har problem i många spelare, det e dom gula gamla skivorna om någon
undra.
Jag har reg patchen på skiva o skulle vilja lägga in den på forumet så folk kan tanka hem den o lägga in själv.
Jag vet dock inte hur jag ska göra.
Någon som har tips på hur?
/Daniel
Postad 16 januari 2005 - 21:43
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2 466 inlägg
jag hittat svar på mina frågor.
Jag kommer nog köpa denna spelare strax ... synd att hembiobutiken inte hade den inne just nu :/
det är ingen som har denna spelare som använder komponent? hur blir bilden då ?
Redigerat av ekke, 16 januari 2005 - 22:11.
Postad 17 januari 2005 - 13:42
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
det är ingen som har denna spelare som använder komponent? hur blir bilden då ?
Jag använder interlaced komponent vid uppspelning av videobaserat material (musik-videos mm). Anledningen till det är att för videobaserat material sköts deinterlacingen bättre av min projje (BenQ 8700+ med Sil504). Sen tycker jag att musik-DVD:s i många fall har lite bristande bildkvalitet som avslöjas betydligt mer via DVI.
Postad 17 januari 2005 - 21:14
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2 466 inlägg
om du låter 1910 deinterlacea då ? så måste projjen bara skala uppbilden då man kör komponent?
jag har nämligen redan investerat dyrt i enkomponent kabel och funderar om det är värt att köra dvi
Postad 17 januari 2005 - 22:24
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1 907 inlägg
om du låter 1910 deinterlacea då ? så måste projjen bara skala uppbilden då man kör komponent?
jag har nämligen redan investerat dyrt i enkomponent kabel och funderar om det är värt att köra dvi
Hur mycket kostade din komponentkabel? Är inte dessa maskiner otpimerade för digital överföring. S97 har aldrig visat bättre bild på komponent. Och då har jag jämfört min komponent mot betydligt dyrare maskiner. Även dåligt filmat material blir faktiskt bättre via HDMI vilket jag inte hade förväntat mej. Men skuggbilder och allmänt bildslagg hålls ihop bättre via HDMI. Detta är dock en smaksak jag antar att andra resonerar tvärtom Edit ordfel Dåligt filmmaterilal.
Redigerat av Unregisteredafe9e410, 18 januari 2005 - 10:02.
Postad 17 januari 2005 - 22:59
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
När det gäller filmbaserat material (spelfilmer filmade i 24 bilder/sekund) använder jag självklart DVI och oftast 720p (trots lite underscan). För filmbaserat material sköter 1910:an och dess Faroudja-chip deinterlaceingen galant, bättre än projjen! Men som jag skrev tidigare, videobaserat material sköts bättre av projjen. Sköter 1910:an deinterlaceingen uppstår ett fenomen som av de som är insatta (dit jag inte räknar mig själv  ) kallas för "combing". Läs artikel om Lumagen scalern på www.component.se. Där skriver de att Sil504 anses (av dem iaf) vara bättre på deinterlaceing av videomaterial. Och med mina iaktagelser gällande Denon 1910/BenQ 8700+ kan jag bara hålla med. Och som jag också skrev tidigare, material som är av lite sämre bildkvalitet, avslöjas skoningslöst när jag kör via DVI. I mina ögon syns inte bristerna alls lika bra via komponent. Dock finns det ju videomaterial som är av god bildkvalitet. Då blir valet av DVI/komponent lite svårare... Till sist: precis som evert skriver så är ju Denon 1910 optimerad för DVI. Via komponent är den väl "bara" medelmåttig egentligen. Jag anser att slutresultatet summa summarum blir bättre via komponent i vissa fall, beroende på källmaterialets bildkvalitet.
Redigerat av Unregistered94256dec, 19 januari 2005 - 18:38.
Postad 17 januari 2005 - 23:22
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2 466 inlägg
jag har nämligen redan investerat dyrt i enkomponent kabel och funderar om det är värt att köra dvi Hur mycket kostade din komponentkabel? Är inte dessa maskiner otpimerade för digital överföring. S97 har jag aldrig visat bättre bild på komponent. Och då har jag jämfört min komponent mot betydligt dyrare maskiner.
det är en lång marcus cable 11m . Det är ju längden som gör den dyr och jag kan inte riktigt dra kabel på något annat sätt om den skall döljas.
Postad 18 januari 2005 - 09:25
roos
-
roos
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Någon som vet om det går att ställa in nivån av svärta (svart/vit) på Denon 1910? Mer info se tråd: BTB (Blacker Than Black), Vad innebär detta och hur viktigt är detDet sägs att Denon 1910 skickar ut videosignaler (16-235) på DVI-utgången. Går det att förändra så att spelaren skickar ut datasignaler (0-255) istället? Beroende på vad din skärm förväntar sig så bör ju detta matchas.
Postad 18 januari 2005 - 10:05
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1 907 inlägg
När det gäller filmbaserat material (spelfilmer filmade i 24 bilder/sekund) använder jag självklart DVI och oftast 720p (trots lite underscan). För filmbaserat material sköter 1910:an och dess Faroudja-chip deinterlaceingen galant, bättre än projjen! Men som jag skrev tidigare, videobaserat material sköts bättre av projjen. Sköter 1910:an deinterlaceingen uppstår ett fenomen som av de som är insatta (dit jag inte räknar mig själv ) kallas för "combing".
Läs artikel om Lumagen scalern på www.component.se. Där Till sist: precis som evert skriver så är ju Denon 1910 optimerad för DVI. Via komponent är den väl "bara" medelmåttig egentligen. Jag anser att slutresultatet summa summarum blir bättre via komponent i vissa fall, beroende på källmaterialets bildkvalitet.
Kan du ge mej exempel på videobaserad film så jag kan titta på detta. Gärna något som finns i både film och videobaserat. Bra genomgång av signalhantering.
Postad 18 januari 2005 - 16:40
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Måste erkänna att jag vet inte riktigt vad detta är
videobaserat och filmbaserat?! ...
Men ett forum är ju till för att man ska kunna få information.
Teach me.
Postad 18 januari 2005 - 17:41
Unregistered94256dec
-
Unregistered94256dec
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Hjälp, ställ mig inte mot väggen så där  ! Jag är inte rätt person att redogöra detta ämne. Jag kan bara hänvisa till www.component.se. Artikeln om Lumagen-scalern tycker jag förklarar skillnaden bra (om än inte så djuplodande). Artikeln hittas HÄR. Klipper in ett stycke från den artikeln (om det inte är uppskattat så går det bra att radera  ): När det gäller videomaterial, sådant som ursprungligen är inspelat med videokameror (d v s interlacat, t ex TV-serier) så gäller andra villkor. Där finns det inga hela, progressiva bildrutor (för PAL/NTSC) att återskapa, utan det måste interpoleras (räknas fram) från dom interlacade bildhalvorna. Här är den största skillnaden mellan olika tillverkare eftersom man då använder olika filter och algoritmer för att få ett så bra resultat som möjligt.
För filmbaserat material, dvs som ursprungligen spelades in på film och sedan skall överföras till DVD, används en teknik som kallas telecine, även kallat 3:2 pulldown för NTSC och 2:2 pulldown för PAL. Med PAL så innebär detta att man helt enkelt ökar hastigheten till 25 fps så att man kan dela upp filmrutorna i 50 bildhalvor, som alltså kan visas i 50Hz. Detta kallas 2:2 pulldown eftersom varje filmruta delas upp i två interlacade bildhalvor. Man får då samtidigt en ökning av hastigheten på filmen med 4% - efteråt sker därför ofta en omkalibrering av ljudet (en såkallad re-equalization) för att undvika en höjning av ljudfrekvensen.
Med NTSC:s 60Hz är det lite knepigare, man tvingas där använda en metod som heter 3:2 pulldown. Detta innebär att man visar varannan filmruta tre gånger och varannan två gånger. Detta gör att man får (3/2*24=)30 fps som alltså blir 60 interlacade bildhalvor och som kan visas i 60Hz.
I bägge dessa fall använder man sig vid mastringen till DVD då av digitala "flaggor" som ligger på DVD:n för att styra och föra ihop de bildhalvor som skall visas som hela bilder. I varierande grad så innehåller tyvärr alla DVD-filmer fel genom att de är felflaggade, t ex är de flesta PAL filmer flaggade som videomaterial, så därför analyseras även de olika bildhalvorna för att säkerställa att de hör ihop.
Som ni ser i det sista stycket är det inte alltid solklart vad som är vad...
Redigerat av Unregistered94256dec, 19 januari 2005 - 18:40.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
→
DVD-spelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|