* Officiell tråd - Marantz SR-7400 *
546 svar till detta ämne
Postad 10 February 2005 - 09:45
Unregisterede7866599
-
Unregisterede7866599
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
Vilka värden förutom 80 Hz kan man välja mellan då?
<{POST_SNAPBACK}>
Oj, det kommer jag inte ihåg på rak arm, men 100 och 120 lär väl ha funnits. Du kan ladda ned manualen för 7400:an, där lär det stå. *Edit, fixade quoten //Jensen
Redigerat av Unregisterede7866599, 10 February 2005 - 12:32.
Postad 10 February 2005 - 13:18
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Nu har jag gjort detta, och frekvenserna är 80+100+120 Hz. Detta fungerar BARA till de högtalare man satt som SMALL. I mitt fall vill jag kunna spela 2-kanal ,med frontarna som LARGE och bara fylla ut de lägsta frekvenserna med subben. Jag fortsätter att vänta på Onkyo 702 som klarar detta samt har fler (lägre) brytfrekvenser.
Så nu finns det 1 st. SR-7400 i silver till salu på www.ljudkallarn.com . Pris: 5900:-.
Postad 10 February 2005 - 22:13
Unregisterede7866599
-
Unregisterede7866599
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
Nu har jag gjort detta, och frekvenserna är 80+100+120 Hz. Detta fungerar BARA till de högtalare man satt som SMALL. I mitt fall vill jag kunna spela 2-kanal ,med frontarna som LARGE och bara fylla ut de lägsta frekvenserna med subben. Jag fortsätter att vänta på Onkyo 702 som klarar detta samt har fler (lägre) brytfrekvenser.
Så nu finns det 1 st. SR-7400 i silver till salu på www.ljudkallarn.com . Pris: 5900:-.
<{POST_SNAPBACK}>
Onkyo 702 gissar jag på är bättre, så det valet är nog rätt. Som en referens kan jag nämna att i manualen till min Kappa Sub står det att om man har Kappa 200 som högtalare rekommenderas man att sätta brytfrekvensen till 80 Hz.
Postad 15 February 2005 - 11:34
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Jag och särbon har idag beställt vår sammanlagt TREDJE SR-7400
Övertalade honom om att vi måste ha en i sommarhuset också.....
Finns fortfarande "ett fåtal" svarta kvar på ljudkallarn.com; vi köpte dock det sista silverfärgade exet.
// Fnulan
Postad 15 February 2005 - 11:42
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Finns fortfarande "ett fåtal" svarta kvar på ljudkallarn.com; vi köpte dock det sista silverfärgade exet.
// Fnulan
<{POST_SNAPBACK}>
Hehehe, då fick ni den som jag avbokade. Du är galen men skön, Fnulan!!!
Postad 15 February 2005 - 12:12
Hoff
-
Hoff
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
// Fnulan
<{POST_SNAPBACK}>
Din jävel!  Jag fick ett mail som sa att de hade en kvar o sen när jag ringde hade någon redan tagit den silvriga så nu får jag nöja mig med en svart:/
Postad 15 February 2005 - 12:52
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Sorry!
Dock var den returnerad av en tidigare kund - som ville ha en svart och hade fått fel (Audiovector??) - så förpackningen var bruten.
Som kompensation skeppar dom den dock gratis!
Ja, man är väl lite crazy
Men jag insåg att jag kommer att få tokspelet om vi skulle köra på den gamla Panasonic SA-HE90 i sommarhuset; det gick bort helt enkelt.
Kom just på att vi ju måste ha en DVD-spelare till också...... får bli en DV-6400 eller 6500 antar jag.
Ja jösses....
// Fnulan
Postad 15 February 2005 - 13:33
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Dock var den returnerad av en tidigare kund - som ville ha en svart och hade fått fel (Audiovector??) - så förpackningen var bruten.
Som kompensation skeppar dom den dock gratis! 
Nej, jag har aldrig tagit hem någon 7400:a. Det var Septon som hörde av sig till Ljudkällarn eftersom en kund hade fått silver i.s.f. svart. Septon ville byta till sig en svart av Ljudkällarn, så förpackningen måste varit bruten redan när Ljudkällarn fick hem den. Det sura är att de aldrig upplyste mig om detta samt att de ville ha 250:- extra för frakten. Jag skulle m.a.o. pröjsa 6150:- för en öppnad apparat... Jag tror att tjejer får lite extra rabatter av de manliga försäljarna ibland, eller hur?
Postad 15 February 2005 - 13:49
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Kan mycket väl hända. Nåt positivt ska det väl vara med att vara tjej ;-)
Är det någon här som kör med SR-7400 och Pioneer DV-575? Känns som om man kanske inte MÅSTE köra Marantz även på DVD:n den här gången.... och då kan man ju faktiskt spara uppemot 3 000 spänn eller så.
// Fnulan
Postad 15 February 2005 - 13:58
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Jag kör med SR-4400 och DV-575 och det fungerar bra. Pioneeren är aningen ljus men eftersom Marantzen är mörk så blir resultatet bra.
Postad 15 February 2005 - 16:51
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Låter bra. Då får det med all sannolikhet bli en Pio DV-575!
// Fnulan
Postad 15 February 2005 - 18:02
Unregisteredcf113917
-
Unregisteredcf113917
-
Användare
-
-
150 inlägg
Tjena!
Hur mycket är en begagnad Marantz SR7400 värd.
Jag hade tänkt köpa en här på prisjakt, vill inte ge överpris.
Vet att man fortfarande kan få den ny för 5995:-
Tacksam
BG
Postad 16 February 2005 - 10:07
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Skulle säga 5000:- om det finns garanti kvar, 4500:- utan.
Postad 16 February 2005 - 16:58
Hoff
-
Hoff
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Behöver snabb hjälp =)
Har bestämt mig för att ha en silvrig receiver och valet stod mellan marantz 5400 och marantz 7400. 4295:- resp. 5900:-. Den silvriga sr7400 hann en annan kund ta före mig och då beställde jag en sr5400 för 4295:- istället och var väldigt nöjd men nu fick jag ett mail att kunden ångrat sig och de har nu lagt undan den silvriga sr7400 till mig istället. Hur tycker ni jag ska göra?. Är sr5400 så mycket sämre att det e värt 1700kr att ta sr7400?. Med tanke på att jag e nybörjare inom hemmabio så kanske inte jag kommer märka någon skillnad?. Fast jag vill helst inte köpa något som jag kommer behöva uppgradera direkt.
Lite experttips hade hjälpt =)
Postad 16 February 2005 - 17:47
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Vi har INTE ångrat oss och definitivt inte avbokat Ljudkällarns sista silvriga SR-7400!
Helt obegripligt varför de gör så här. Skall ringa dem omgående...
// Fnulan
Postad 16 February 2005 - 17:54
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Pratat med Ljudkällaren. Någon för mig och särbon helt okänd mansperson hade ringt och "bokat av" den. Uppenbarligen någon som tog en chansning.....
Otroligt dålig stil!
Min särbo och jag har nu vidtagit mått och steg för att säkerställa detta inte ska kunna upprepas fram till att betalningen nått Ljudkällarn.
Kul att receivern är populär, men det får väl finnas gränser....
// Fnulan
Postad 16 February 2005 - 19:12
Hoff
-
Hoff
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Pratat med Ljudkällaren. Någon för mig och särbon helt okänd mansperson hade ringt och "bokat av" den. Uppenbarligen någon som tog en chansning.....
Otroligt dålig stil!
Min särbo och jag har nu vidtagit mått och steg för att säkerställa detta inte ska kunna upprepas fram till att betalningen nått Ljudkällarn.
Kul att receivern är populär, men det får väl finnas gränser....
// Fnulan
<{POST_SNAPBACK}>
Väldigt udda att någon ringer in o säger att de inte vill ha en receiver de inte köpt. Säker på att de var er receiver han bokat av?. De kanske hade fler silvriga från början. Aja, finns det ingen silvrig 7400 får det bli sr5400 som just nu ligger o väntar på posten.
Postad 16 February 2005 - 19:19
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Ja, udda är väl ordet.....
Killen på Ljudkällarn sa att "ja, alltså, vi har ju bara en kvar så jag förutsatte att det var den".
Kan ju ha blivit nåt missförstånd som du säger, typ att killen som avbokade avsåg nån helt annan receiver eller nåt.
Nåväl!
Nu är den säkrad, Marantz är bäst och vi ser fram emot välljud även i sommarhuset!
// Fnulan
Postad 20 February 2005 - 01:06
Gargantua
-
Gargantua
-
Användare
-
-
237 inlägg
Tips! Koppla subben direkt till högtalarna (om det går). När du kör stereo är kvaliteten betydligt högre om du spelar i direct läge och då får du inte med subben. Basen blir även mer distinkt.
Yammamannen: Kan du förklara hur man kan koppla subben direkt till högtalarna. Jag skulle behöva lite mer bas men har ingen lust att köra i Stereo-läget då det är så mycket sämre än Source Direct enligt min mening. Eller omvänt: Source Direct är så pass mycket bättre och med basstöd så skulle det bli helt perfekt!
Postad 20 February 2005 - 08:14
Dibblier
-
Dibblier
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Vet inte om det fungerar har aldrig provat funktionen själv, men det kanske hade kunnat lösa ditt problem Audiovector.
Om man gör ett macro som ställer om allt när man växlar till stereo med kontrollen?, då görs det iofs inte automatiskt ifall du kör med det läget men, ett steg närmare iaf
Postad 20 February 2005 - 14:48
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Har nu äntligen fått mina KEF:are uppkopplade; Coda 8 fram, Coda 7 bak och Coda 80 som center. Som sub har jag (tyvärr) kvar den Canton-sub som ingick i Movie 10MX-paketet.
Provkörde med filmen "Jackie Brown".
Ställde först samtliga högtalare som "SMALL" i receivern eftersom detta verkar vara det rekommenderade tillvägagångssättet när man har stativhögtalare. Resultatet blev jättesvagt och beslöjat ljud hur mycket jag än vred på.
Mot bättre vetande ställde jag då istället samtliga högtalare på "LARGE" samt minskade (i receivern, alltså) avståndet till varje högtalare tills det stod på nån halvmeter/meter kortare än det i verkligheten är.
Då blev ljudet klart bättre men jag inser att det förmodligen är fler inställningar som ska pillas på för att få detta att bli optimalt. Jag lyckas inte alls får fram den omtalade "omslutande ljudbilden" som t ex särbons Jamo E-paket presterar. Bland annat tycker jag knappt bakhögtalarna hörs alls.
Är det "SPEAKERS LEVEL" man ska in och fippla med, eller?
Det är inte lätt att vara teknisk idiot. Både bak- respektive framhögtalarna låter ju osannolikt bra, detaljerat, klart och mycket när dom används som stereohögtalare; då borde det ju låta minst dubbelt så bra när man har dubbla par, och dessutom en center.....
// Fnulan
Postad 20 February 2005 - 20:40
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Ja, du måste höja "Speakers Level" på bakkanalerna. Då blir det bättre!
Postad 21 February 2005 - 09:08
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Har nu höjt "Speakers Level" på samtliga kanaler, och lite extra på bakkanalerna. Har även ställt tillbaka samtliga högtalare till "SMALL". Måste ju prova alla varianter.....
Är ändå inte riktigt nöjd.
Får fortfarande ingen ordentlig "omslutning" i ljudbilden. Ljudet låter lite beslöjat på något sätt. Subben låter i princip inte ett dugg oavsett om övriga högtalare ställts till "LARGE" eller "SMALL", men det kan iofs bero på att det är en rätt rutten sub.....
Fler tips om hur man kan förbättra ljudet?
Använder oftast läget "AUTO SURR" vid filmtittning, är det optimalt?
// Fnulan
Postad 21 February 2005 - 09:41
Dibblier
-
Dibblier
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Autosurr gör att den automatiskt hittar vad som skickas in, så det borde fungera utmärkt.
Postad 21 February 2005 - 09:52
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Höj upp sub-nivån också, samt kolla vilken delningsfrekvens du gett den.
Postad 21 February 2005 - 10:38
Yammamannen
-
Yammamannen
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Tips! Koppla subben direkt till högtalarna (om det går). När du kör stereo är kvaliteten betydligt högre om du spelar i direct läge och då får du inte med subben. Basen blir även mer distinkt.
Yammamannen: Kan du förklara hur man kan koppla subben direkt till högtalarna.
Jag skulle behöva lite mer bas men har ingen lust att köra i Stereo-läget då det är så mycket sämre än Source Direct enligt min mening.
Eller omvänt: Source Direct är så pass mycket bättre och med basstöd så skulle det bli helt perfekt!
<{POST_SNAPBACK}>
På mina Sony SW700 finns ingång för högnivå, alltså från förstärkarutgång på recievern, (jämför gamla tiders booster till bilstereon). Här finns i plinten utgångar för att koppla vidare till högtalarna (tror den har högpassfilter). Jag har dock kopplat egna kablar direkt från recievern till subben för att slippa påverkan så långt det går, men vill man slippa en massa kablar går det att koppla subben vidare från högtalarterminalerna.
Postad 21 February 2005 - 10:44
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
>Audiovector: Har subben på 120 (tror jag, är på jobbet nu). Subben är - tyvärr - den som ingår i detta paket: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=104070Ska när jag kommer hem kolla med en film med lite mer "muller"; i Jackie Brown är det ju mest Samuel L som sitter och säger "motherfucker" hela tiden, så det är kanske inte en optimal testrulle..... // Fnulan
Postad 22 February 2005 - 14:36
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Lite längre bak i denna tråd har jag ondgjort mig över att jag manuellt måste ställa om till "CD - DIG" resp. "DVD - DIG" vid övergång från filmtittande till musiklyssnade och tvärtom.
Var idag på Ljudmakarn för att köpa en svindyr optisk kabel för att komplettera den koaxiala, varvid de förklarade för mig att det enda jag behöver göra är att LÅTA BLI att trycka på receiverns "CD"- respektive "DVD"-knappar. Den känner tydligen av formatet själv, därför behövs ingen extra kabel. Man behöver bara lägga i skivan och sen vrida på receiverns vänsterratt
Ja jösses. Man lär så länge man lever, tydligen. Och detta har förstås alla fattat för länge sedan, utom jag
Dock glad att jag sparade typ 400 spänn
// Fnulan
Postad 22 February 2005 - 14:54
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Bra! Och så sparade du 250 spänn i frakt förra veckan. Vad ska du göra med alla pengar?
Postad 22 February 2005 - 15:50
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Köpa en mp3-spelare, om jag kan bestämma mig för sort....  ..... vilket jag inte lär kunna på det närmaste halvåret eller så.
Annars tänkte jag köpa mitt livs första SACD eller DVD-Audio-skiva och testa. Behöver jag nån mystisk mojäng till receivern för att köra dessa format, förresten?
Å tredje sidan behöver hallgolvet slipas, så jag måste nog snart börja bromsa hifi-inköpen lite
// Fnulan
Postad 22 February 2005 - 21:06
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Annars tänkte jag köpa mitt livs första SACD eller DVD-Audio-skiva och testa. Behöver jag nån mystisk mojäng till receivern för att köra dessa format, förresten?
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, mystiska mojänger ska du nog klara dig utan.  Men om du inte har det redan så måste du ha analoga kablar (RCA/Phono) mellan DVD-spelare och förstärkaren för att kunna lyssna på de spår som har högre samplingsfrekvens på DVD-Audio/SACD skivan. Kanske du ska ta och lägga de sparade pengarna på det istället?
Postad 23 February 2005 - 09:06
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Teppic har rätt men han förklarade inte att du behöver tre uppsättningar kablage, in alles sex enkelledare med RCA i ändarna för att överföra 5.1-ljudet analogt.
Jag fick mina första DVD-Audio och SACD-skivor häromdan, och de är otroligt välljudande. Man får nypa sig i armen!
Postad 23 February 2005 - 11:36
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Kul!
Får ta och skaffa dylika kablar.
Igår lärde jag mig f ö att trycka på "S-Direct" oxå. Vad härligt det är med välljud!
// Fnulan
Postad 24 February 2005 - 10:30
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Det är jobbigt att vara nybörjare.....
Hade TV:n på igår men tänkte lyssna på lite musik i väntan på att "Lost" skulle börja på 4:an.
Drog ned TV-ljudet med TV:ns fjärr men lät TV:n vara på, satte på DVD och förstärkare, la i en CD och tryckte på play.
Varvid stereoljudet kommer - ur TV:n!!
Upptäckte att volymen på receivern var väldigt långt nedskruvad så jag drog upp den. DÅ kom ljudet ur högtalarna - men ÄVEN från TV:n!
Stängde av TV:n, varvid ljudet av naturliga skäl bara kom från högtalarna. Satte på TV:n igen, varvid den som vanligt snabbt slog över till att visa Marantz "Super Audio CD-testbild" (en annan sak som jag inte förstår....) och åter spelade stereo ur TV:n. OCH ur högtalarna.
Vad är det som händer? Jag måste ha kopplat nåt fel nånstans, antar jag.....
// Fnulan
Postad 24 February 2005 - 10:44
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Jag antar att CD-ljudet inte kommer från TV:n när TV:ns bild visas utan bara när SACD-testbilden visas.
Detta beror på att DVD:n skickar ut analogt stereoljud i scarten när en skiva ligger i. Oavsett om det är en 2- eller 5.1-kanalsskiva.
Den skumma testbilden kan man få med vissa s.k. hybridskivor. Dessa innehåller båda musik och data. Testa med en annan CD-skiva, då får du ingen sådan testbild utan bara blåskärm. Vilken skiva var det förresten?
Problemet udviker du genom att byta kanal på fjärren eller byta till en RGB only-scart (ej fullstiftad).
DVD-spelarna switchar nämligen över TV:n till DVD-kanalen så fort de startas upp om man använder en fullstiftad scartkabel (vanligaste typen). Även om det bara är en vanlig musik-CD.
Postad 24 February 2005 - 12:05
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Det var "Re:Orient Club", helt vanlig CD inköpt från cdon. Enormt bra skiva för övrigt ;-)
Jag får STÄNDIGT Marantz SACD-testbild på TV:n om jag har alla apparaterna igång samtidigt. Har endast butiksköpta skivor, inga konstiga hembrända. Nån blåskärm har jag aldrig sett....
Tror att det är samma sak hos särbon.
Då får jag väl köpa en RGB-only scart, då. Finns det några nedsidor med att ha en sådan? Har alla andra det?
// Fnulan
Postad 24 February 2005 - 13:30
Unregistered610e2837
-
Unregistered610e2837
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Då får jag väl köpa en RGB-only scart, då. Finns det några nedsidor med att ha en sådan? Har alla andra det?
<{POST_SNAPBACK}>
Har du behov av att använda recivern som bildväxlare (jag kommer inte ihåg från dina tidigare inlägg)? Annars kan du ju köra Scarten direkt mellan DVD och TV och sedan koppla en S-videokabel mellan recivern och TVn på en annan ingång för de tillfällen när du behöver reciverns OSD. De rena RGB-scarter jag sett (supra) är ju rätt ordentligt dyra så det är ju onödigt om det inte behövs. Har man lite koll är det väl iofs bara att löda/klippa bort ledarna för ljud i den scart man har men då gäller det att veta vilka kablar/stift det gäller. En tanke bara. /Andreas
Redigerat av Unregistered610e2837, 24 February 2005 - 13:33.
Postad 24 February 2005 - 13:52
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
ala:
Hehe....
Du pratar med en person vars tekniska förmåga sträcker sig till att kunna byta glödlampor - så länge det inte är till spotlights. Tänk amish, liksom....
Förstod därför inte ett skvatt av ditt eminenta inlägg. Bildväxlare?  En scart-kabel har jag nog, och den sitter väl mellan TV:n och DVD:n redan.... tror jag....
S-videokabel?
Jag säger som vanligt: Vad är det VANLIGASTE och ENKLASTE sättet att lösa detta på?
Jag vill kunna ha både TV och receiver/DVD igång samtidigt utan att stereoljudet kommer ur TV:n och utan en massa konstiga testbilder, och utan att behöva fippla med en massa inställningar.
Lägger gärna några hundra på en kabel om det löser problemet för gott - om jag vet exakt vilken kabel jag behöver och hur den ska placeras...
// Fnulan
Postad 24 February 2005 - 13:55
Unregisterede583a29a
-
Unregisterede583a29a
-
Användare
-
-
116 inlägg
man behöver inte klippa bort ljudstiften bara det stift som gör att tv:n slår över till dvd-kanalen. scart configurationJag tror det är stift 8 man ska klippa, men jag är inte säker så ta inte mitt ord för det.
Postad 24 February 2005 - 13:57
Unregisterede583a29a
-
Unregisterede583a29a
-
Användare
-
-
116 inlägg
problemet du har är att när du slår igång dvd:n så skickar den en signal till tv:n via scart-kabeln tv:n slår då automatiskt över till dvd-kanalen, det absolut enklaste sättet att slippa dvd-ljudet i tv:n är att byta till en annan kanal eller helt enkelt muta tv:n
/edit stavfel
Redigerat av Unregisterede583a29a, 24 February 2005 - 13:59.
Postad 24 February 2005 - 14:37
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Aha.
"Muta"? Vad betyder det?
// Fnulan
Postad 24 February 2005 - 17:02
Unregistered610e2837
-
Unregistered610e2837
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Förstod därför inte ett skvatt av ditt eminenta inlägg. Bildväxlare? En scart-kabel har jag nog, och den sitter väl mellan TV:n och DVD:n redan.... tror jag....
S-videokabel?
Jag säger som vanligt: Vad är det VANLIGASTE och ENKLASTE sättet att lösa detta på? <{POST_SNAPBACK}>
Ok.... Jag tänkte att du kanske kopplat även bilden genom din reciver men så verkar det inte. BRA! Jag missförstod nog vilken meny du ser på TVn. Antog att det gällde recivern eftersom det är en recivertråd... S-videokabel är en kabel som bara skickar bild (dock inte RGB, vilket är att föredra (genom scart)). Om inga ljudsignaler skickas så är ju problemet löst. Tror det bästa är att du följer de andra förslagen ovan eller skaffar en ren RGB-kabel. Hoppas det löser sig för dig. /Andreas
Postad 24 February 2005 - 17:05
Unregistered610e2837
-
Unregistered610e2837
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Aha.
"Muta"? Vad betyder det?
// Fnulan
<{POST_SNAPBACK}>
Tror att han menar att använda mute-funktionen på TVn, dvs stänga av ljudet. /Andreas
Postad 24 February 2005 - 18:07
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Nu förstår jag LITE bättre
Muta..... trodde jag skulle erbjuda TV:n en slant för att den skulle hålla tyst.
// Fnulan
Postad 24 February 2005 - 23:16
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Postad 24 February 2005 - 23:32
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Teppic har rätt men han förklarade inte att du behöver tre uppsättningar kablage, in alles sex enkelledare med RCA i ändarna för att överföra 5.1-ljudet analogt.
Jag fick mina första DVD-Audio och SACD-skivor häromdan, och de är otroligt välljudande. Man får nypa sig i armen! 
<{POST_SNAPBACK}>
Glömde gjorde jag faktiskt inte, men jag ville inte sätta likhetstecken mellan att DVD-Audio/SACD alltid skulle använda 6-kanalsljud. För att lyssna på 5.1 ljudspåren på dessa skivor behövs det naturligtvis 3 uppsättningar som du säger Audiovector. Men glöm inte att DVD-Audio/SACD också ofta har 2-kanaliga ljudspår med högre samplingsfrekvens. Då behövs bara en kabel. Ville bara förtydliga lite.
Postad 25 February 2005 - 10:37
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Ständigt dessa nya rön
Jag som hade tänkt investera i ett SACD/DVD-Audio-kit från Marcus Cables för 1 490 kr så småningom. Alternativt ett QED-set från HiFi-Klubben för en tusenlapp.
Vad jag har förstått så behöver jag dylika om jag vill lyssna på riktig flerkanalsmusik. Men SACD/DVD-A-skivorna kan även lyssnas på i något slags vanlig stereo, fast på nåt sätt förbättrad, och då behövs inga extra kablar alls.
Är det rätt uppfattat?
// Fnulan
Postad 25 February 2005 - 10:58
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Helt korrekt, förutsatt att du har en analog kabel inkopplad förutom din digitala.
Postad 25 February 2005 - 16:23
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
OK!
Är just hemma hos särbon och lyssnar på Donald Fagen med hans (ena) SR-7400, DV-6500 och två Jamo E 850.
VILKET LJUD!!!!!
Jag hajar inte hur det kan låta 10 gånger mer och bättre än med mina KEF Codor....
Är det helt enkelt skilllnaden på golv- och stativhögtalare som gör att man här får samma kick som efter ett snabbt glas champagne och far runt som en iller i glädjerus efter bara ett par minuters lyssning, medan man hemma hos mig bara lite akademiskt konstaterar att "jodå, fint ljud! Oantastlig kvalitet!" och återgår till att läsa Expressen?
Nu är jag inte missnöjd på något sätt med mina grejer, men.....
// Fnulan
Postad 04 March 2005 - 11:14
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Jo, jag ville bara säga att jag och särbon dyrkar denna receiver!
// Fnulan
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|