På displayen under DD symbolen så står det Dyn R.
Vad e detta, har jag pillat på nån inställning or what??
Tacksam för svar
/m
* Officiell Tråd - Nad T7x3 recivers *
Startad av
Squeezemaster
, okt 27 2004 21:55
654 svar till detta ämne
18 relaterade trådar
Postad 03 mars 2006 - 09:27 På displayen under DD symbolen så står det Dyn R. Vad e detta, har jag pillat på nån inställning or what?? Tacksam för svar /m Postad 03 mars 2006 - 11:44
Står det inget i instruktionsboken? ![]() Postad 28 mars 2006 - 18:21
Vad är det för negativa åsikter den fått utstå i tidningarna? Vad är det som har krånglat med SACD ? SACD kopplar man ju via analog 5.1..... Vet att det var ett tag sen du skrev detta men jag skulle gärna vilja ha ett svar... e påväg att köpa en T763:a... =) MVH /DD Postad 02 april 2006 - 00:06 Om nån orkar svara så skulle jag va tacksam, inte lätt att vara arg. Nad 753v2 Postad 02 april 2006 - 08:56 1. Sitter de guldplätterade byglarna på mellan main in och preout på baksidan av receivern. 2. Trycker du på rätt ingånsknapp=ingångskälla som optiska kabeln är inkopplad på. 3. Tillbaka till fabriksinst. Tryck in ON och RTN knapparna i 10 sek. Learn dioden blinkar då grönt. Släpp knapparna( ON och RTN) INNAN den andra blinkningen är klar, då ska LEARN dioden lysa rött för att indikera att fjärrkontr. är tillbaka till fabriksinställning. Ett annat vanligt "fel" är att många glömmer att att trycka på AMP knappen först innan de ska manövrera receivern med fjärrkontrollen. Mvh Jörgen. Postad 02 april 2006 - 10:16 Postad 03 april 2006 - 07:33 Då är man ägare av en NAD T763:a! Helt otroligt vilket tryck... trodde nästan att det var lite överdrivet när alla skrev att det verkade som att förstärkaren bara vill spela högre och högre...MEN det är verkligen sant!.... 2 saker som jag var rädd för dock... 1. När jag var på HIFI-klubben och lyssnade så hördes fläcktljudet väldigt högt... 2. Även det konstanta bruset som NAD konstruktörerna, enligt min mening, har tabbat sig regält på....lät OROVÄCKANDE mycket...men jag slog till ändå... ..och nu när jag kopplat in allt... så hör jag inte fläcktarna, och bruset är så lågt att man endast hör det om man lägger örat mot högtalarna, vilket innebär att det för mig är HELT OK. Sååå skönt... =) Underbart... MVH / DD Postad 07 april 2006 - 13:00 Jag söker argument (stöd?) för att slå till på denna gentemot receivers med mer features som Denon, Pioneer, Yamaha etc. Jag var i en HiFibutik och gjorde en jämförande lyssning mellan denna och Denon 1906 på två kanaler. Nad-en hade avsevärt mindre vasst (dämpat?) ljud än denon som jag gillade. Men å andra sidan saknar den features. Har den också det där brusfelet? Är Nad-en en föråldrad modell? Är det avsevärd skillnad på upplevelsen av 7.1 och 5.1? Iofs. är valet nästan klart. Jag har inte plats i vardagsrummet för mer än 5.1 system. 2 kanalslysning är en viktig bit för mig och resten av min familj... Vad tycker panelen om denna modell? Redigerat av irrelevant, 07 april 2006 - 13:35. Postad 07 april 2006 - 19:14 Tänk på att med en 7-kanalare kan du troligtvis bi-ampa fronthögtalarna. Då blir oftast ljudet bättre och det drar du ju stor nytta av i tvåkanalslyssning. Postad 18 april 2006 - 13:19 Kopplade i dagarna in ett Cayin 1205.1A slutsteg som jag bryggat till frontarna samt kör center på. När jag kopplat in detta så får jag ingen sub längre. Kör samtliga högtalare som large. Är det nån inställning som måste ändras nu när jag använder mina pre out utgångar? /m Postad 19 april 2006 - 17:58 Postad 26 april 2006 - 19:40 Säljaren sa att man kunde ställa in att subben skulle kunna slås på även i stereo mode och med large speakers, med nyare mjukvara. Stämmer detta? Har någon några erfarenheter? Redigerat av joplse, 26 april 2006 - 20:36. Postad 27 april 2006 - 09:03 Om inte butiken kan erbjuda dig en 753:a med nya mjukvaran, så är det bara att ta ställning till den situation då. Med tanke på prissänkningen för 4 månader sedan, så är det inte helt omöjligt att en "ny" serie surround receivrar är på ingående. Inte ovanligt med dessa prissänkningar X antal månader inann nya produkter ska lanseras för att rensa i lagret. Frågan för den intresserade är bara när, till vilket pris osv. En ny 753:a eller liknande modell kommer sannolikt inte att kosta 5500 heller. För att få "liv" i subben kan du koppla den via högnivå (högtalarkablar) och välja NO(subb) i menyn och köra frontarna på large i steroläge. Bara att dra högtalarkablar från speaker B till subben och ställa in delningsfrekvensen på baksidan av subben. Postad 27 april 2006 - 10:05 Jag skall nog kolla upp lite vad som gäller för nästa generation med Hi-Fi klubben innan jag slår till. Är det inga större skillnader kommer nog nuvarandande version funka perfekt. Tack för tipsen angående hur jag kan koppla in subben alternativt! Postad 27 april 2006 - 20:55 annars funkar alltid subwoofern om man väljer EARS som surroundläge Redigerat av kusling, 27 april 2006 - 20:57. Postad 03 maj 2006 - 13:57 Jag slog till på en T743v2 och tror jag kan svara på joplse fråga. Jag misstänker att det är samma setup system i dessa båda receivers. Jag har själv testat att ha frontarna som "large" (görs i "speaker settings" i OSD) samt att ha "enhanced bass" alternativet satt till "on". I detta läge skickas basen alla frekvenser under angiven "crossover freq" *både* till frontarna och till sub-en. Om "enhanced bass" är "off" kommer sub-en inte aktiveras. Med enhanced bass blir det rätt maffigt - men en aning för mycket för mig - jag använder det inte. Men det kan ju bero på min sub också (samt dess placering)... EARS -läget finns endast att tillgå vid tvåkanals analog-källor. Jag slår på den ibland när jag lyssnar på CD skivor, men jag föredrar STEREO läget som bara nyttjar frontarna. Mindre yvigt liksom. Postad 03 maj 2006 - 23:47 Postad 04 maj 2006 - 06:52
Så står det i manualen. MEN... Jag pratade med killarna på Hifiklubben i Västerås och dom berättade att det nu i dagarna släpps en något uppgraderad version (i alla fall av T763) som konverterar SVHS och komposit till komponent. Då borde man ju även få ut OSD via komponent kan man tycka... Postad 04 maj 2006 - 20:45 T7x3 serien har ju funnits rätt länge nu och man skulle ju inte bli tokförvånad om NAD skulle släppa nytt med tex. HDMI in/ut. Nu tror jag iofs inte att jag skulle börja lipa om det dagen efter införskaffandet av 763:an skulle komma ett mail från HiFi-Klubben med "NYA MODELLER FRÅN NAD!!!" i titeln. Eller...jo...kanske ![]() Vad tror ni? Hur länge dröjer det innan vi får se T7x4? Postad 04 maj 2006 - 22:06 Dom sa också att när det väl kommer efterföljare till T7x3 så blir det förmodligen med HDMI... Postad 14 maj 2006 - 17:11 Postad 14 maj 2006 - 17:14 Postad 22 maj 2006 - 19:04 Jag tog i alla fall tillbaks den till butiken och jämförde med deras demoexemplar och vi kunde konstatera att min lät högre, så dom skickade iväg den till nåt servicecenter som (enligt servicekvittot) bytte 2 fläktar och gjorde en kontroll. Nu tycker jag inte att det är nån som helst skillnad på fläktljudet nu jämfört med innan. Det hörs fortfarande på 4 meters avstånd. Tyvärr packade vi aldrig upp den i butiken och jämförde med demoexemplaret igen när den kom tillbaka... Om det är normalt att fläktarna låter så pass högt så kommer jag vara tvungen att skaffa en stereomöbel med glasdörrar för att dämpa fläktljudet. Funderar i så fall på en Benno eller Magiker från Ikea. Tar förstärkaren skada av att vara så pass instängd? Eller kommer fläktarna att varva upp mer eftersom det blir varmare och höras bort till min sweetspot ändå? Postad 23 maj 2006 - 15:51 Postad 23 maj 2006 - 16:00
Var in i butiken idag och dom beställde då hem två nya exemplar som jag ska få lyssna på och om nån av dom låter mindre än min så får jag byta mot den. Dom ringde också upp serviceteknikern som gjort jobbet och pratade med honom. Han sa att han jämfört ljudnivån på min med tre andra apparater efter att han bytt två av mina fläktar och att min då lät mindre än åtminstone två av dom andra. Så jag börjar undra om det här är normal ljudnivå på nya NADar... Postad 21 juni 2006 - 10:05 Jag tillhör verkligen inte det kinkiga släktet som gnäller i onödan. I december 2005 införskaffade jag en min receiver och slogs genast över kraften i ljudet. Nu är visserligen min NAD underkant i förhållande till vilka högtalare som jag driver den med. Men jag kommer ifrån att lyssna på tvåkanalsstereo och mina största investeringar har gjorts där. Att jag sedan har köpt denna receiver berodde främst på den raska prissänkningen som de gjorde för några månader sedan. Till en början fungerade allt problemfritt; Jag kan höra fläktarna, men de stör inte när jag ser på film eller lyssnar på musik. Men jag tror dock att jag fått problem med nätdelen i min NAD; På sistone har jag kunnat upptäcka ett mildare jordbrum, Men det låter mer som ett ”Hmmmm”, (lite grand som en låg ton.) Detta kan även höras periodvis under du lugna passagerna vid filmtittande och det stör mig. Det verkar som om det genomgående problemet är den väl tilltagna strömförsörjningen, Vidare ger ringkärnetransformatorns storlek en ökad känslighet för oren ström? Lägger NAD för mycket av budgeten på strömstyrka, snarare än separation av känsliga kretsar? Kanske någon vill kommentera detta. Jag har nyligen fått en bassning för att jag inte varit vidare initierad när det kommer till växelström osv. Detta var väl förtjänt, då jag talade i nattmössan. Men tack vare en annan medlem har vi diskuterat ämnet ytterligare, och jag har lärt mig lite till. Misstolka inte detta; Jag är väldigt nöjd med mitt inköp och anser det vara en kompetent receiver i förhållande till dess pris. Jag väntar på ett nytt exemplar från Hifi-klubben i Västerås och lämnar tillbaka min gamla. Mitt nya exemplar skall innehålla en vidareutveckling av v2 versionen, men får inte någon ny benämning. Tack för visat intresse Kram Lillafågel ![]() Redigerat av Lillafågel, 21 juni 2006 - 16:03. Postad 26 juli 2006 - 22:49
can you give me a link where i can read this? i have the same problem! ![]() Postad 27 juli 2006 - 14:50 OK, you have 4 settings in the Dynamic Range area to choose between. 25,50,75 and 100 PCT. 100 PCT will provide you with maximumm dynamic range when your receiver is receiving Dolby Digital signals. Use it for best cinema effect. 25 PCT is best used in the evening or at night. Why? Because the dialog can be heard much more clearely if you have too lower the volume. You don`t want to wake up your neighbours do you?! what about 75 PCT or 50?? well , as always, you have to test which setting you prefer the next time you are watching a movie . You will find the button down to the right on the remote controll, it says "L. NITE" just above it. Good Luck. ( reservation för min taskiga skolengelska.) Postad 28 juli 2006 - 08:20 Eller, den fungerar helt felfritt forutom en sak. HAr ägt den i över ett år nu och har förut kunnat lära in andra kontroller "nos-mot-nos" men nu få jag det inte att funka! Grejen är den att dioden aldrig lyser orange när man väljer den knapp kommandot skall kopieras till. Den lyser konstant grönt hela tiden. Tycker det är märkligt om det skulle vara fel på den då den funkar HELT felfritt i övrigt? Postad 01 september 2006 - 23:59 Postad 02 september 2006 - 00:28 Ska själv göra mig av med min nad 743v2. Vill du veta varför så läs i butiksforumet. Verkar inte vara nå kvalitet alls på dom längre, men det är ju bara en mans erfarenhet. Postad 02 september 2006 - 00:35 Cambridgen har jag inte lyssnat på, men jag har svårt att tro att den kan erbjuda tillräckligt i jämförelse med t.ex. NAD:en sett till dess prisnivå? En förstärkare på 7kg kan omöjligen leverera så bra, framförallt inte om högtalarna är lite mer tungdrivna. Postad 02 september 2006 - 19:26 ![]() Postad 02 september 2006 - 21:32 Skillnaden mellan ett aluminiumskal och plåtskal gör knappast en skillnad på 10kg, möjligen något kilo minus. Redigerat av cruzzade, 02 september 2006 - 21:34. Postad 09 september 2006 - 16:21 Postad 12 september 2006 - 08:48
Om du kör bi-ampning så ja, annars tror jag inte det går att bryggkoppla de interna slutstegen. Postad 12 september 2006 - 12:21 Iaf inte enligt Hifiklubbens personal. Postad 16 september 2006 - 17:10 Jag har en T763 v2 och tänkte koppla OSD-menyerna till min dator-skärm, men den har bara VGA och DVI in. Och eftersom det det står i instruktionsboken att endast S-video och komposit utgångarna kan visa OSD-menyerna, vad skall man då använda sig utav för kabel? MvH /// Ronny Postad 17 september 2006 - 11:31
Eftersom ett av felen är ett konstruktionsfel så är det nog tyvärr i alla enheter. Eller så kan hifiklubbens tekniker bara inte hitta felet. Men å andra sidan är där väl säkert väldigt många nöjda ägare med så det e väl dumt att varna alla för den, vart mycket arg vid tillfället. Ska jag vara ärlig är jag väldigt nöjd med förstärkaren annars, det är ju faktiskt en skitbra receiver. Man blir bara väldigt besviken när det dyker upp sånna här problem. Postad 18 september 2006 - 21:59 För när jag lirar i "Stereo" så kan jag även höra brus från centern respektive bakre hgt. Jag trodde iallafall att när man körde i stereo att det skulle vara knäpptyst i resten av högtalarna även nu om NAD är "känd" för att brusa lite. Postad 19 september 2006 - 20:31
Jag sitter i tankar att köpa en 763v2'a och har försökt läsa in mig om detta problem. Verkar som att många stör sig på detta så ville kolla lite hurpass allvarligt det är? Så vitt jag har hört så ökar inte bruset med ljudvolymen, stämmer detta? Hur nära högtalarna måste du vara för att höra detta brus? Postad 22 september 2006 - 23:47 Skall dock ner till hifiklubben och lyssna lite på en nad 753v2 imorrn tror jag om de har någon uppkopplad. (dock så har de ju kringutrustning och högtalare till den som kostar en halv årslön så det blir knappast en rättvis bedömning, och jag orkar inte släpa hem en för provlyssning.) Jag får hoppas att alla skräckhistorier är saltade då jag gillar designen stenhårt (ja, utseendet ÄR viktigt! ![]() Postad 23 september 2006 - 00:44
Jag har personligen ingen erfarenhet av T763v2 (utan enbart av T752v2) men såvitt jag förstått så ska även den större modellen ha bruset. Japp, bruset är konstant och ökar inte med ljudvolymen (förutom i MUTE-läget där det är knäpptyst). Dock är brusnivån såpass hög att man hör den ett par meter ifrån högtalarna om det är i övrigt tyst runt omkring. Bruset kommer från samtliga högtalare, och även i hörlurarna (något som gör det för mig helt omöjligt att ens försöka lyssna i lurar). NAD har erkänt problemet och ska väl förhoppningsvis fixa det i kommande modeller (se citat nedan). Som jag skrivit innan var bruset (+ljudet från fläktarna) fullkomligt oacceptabelt för mig så det blev en Denon AVR-2805 istället, och den är jag mycket nöjd med. Här är en extern länk som också beskriver problemet (denna gång på en T743) Nedan följer (slutet av) en diskussion med NAD om problemet:
Postad 26 september 2006 - 15:30 Däremot stör jag mig lite på att musik via External 5.1 / 7.1 inte tystar övriga högtalare vid 2-kanal lyssning. Någon som har lösning på detta? Postad 05 oktober 2006 - 19:53 Hoppas att butiken är sjysta nog och låter mig byta till någon annan receiver. Om jag inte skulle få göra det så har jag slängt bort 5200 ![]() Redigerat av Poka64, 05 oktober 2006 - 19:54. Postad 09 oktober 2006 - 09:58 Nu har det dykt upp ett "brusproblem" även för mig. Jag har haft min T773v2 i lite över ett år och skattat mig lycklig över att jag hitills inte haft några brusproblem med den. inte föränn igår. Började med att jag tyckte det brummade förskräckligt vid tv tittande. Knappade igenom alla ingångar och det var lika där. FÖRUTOM vid cd spelaren. Där var det tyst som bara den när man inte spelade något. Grejen är att jag har den kopplade till 12v-Triggern. Så jag "lekte" runt lite och upptäckte att om man gav alla andra ingångar komandot att aktivera en triggerutgång så tystnade brummet lite. när man gav den kommandot att aktivera TVÅ triggerutgångar (maximalt antal) blev det tvärtysst. ja så tyst det bara kan bli! Perfekt med andra ord. Men så kan man ju itne ha det! Vill ju fortfarande att 12v triggern bara ska gälla för CD:n! Nu hade jag inte så mycket tid igår kväll så jag prövade exempelsvis inte att stänga av triggerutgångarna på "vippknappen" bak, och sedan sätta på igen. Orkade/hann heller inte flytta om kablarna där bak för att se om de har något med störningarna att göra. Vad kan ha hant? Jag har iof alldeles nyligen möblerat om lite/flyttat till ny lägenhet. Kan det vara någon närliggande trafo eller dyligt som "stör" när de är avslagna? Har fler av er med "brusproblem" laborerat med att sätta på stänga av triggern? Postad 13 oktober 2006 - 22:39 1. står surret kvar om ni stänger av och sen sätter på igen? 2. vilken volym har ni på stärkaren när musiken/ljudkällan är tyst? 3. är anläggningen ansluten till ett jordat uttag? /är anläggingen jordad? Postad 13 oktober 2006 - 22:45 Om ni drar ut kontakten och låter anläggningen stå nån timme och sätter i kontakten igen, försvinner ljudet då? Vet att ballaster till gasurladdningslampor (HPS) som vi använder till stora spotlights kan börja brumma väldigt om man stänger av och sen sätter på dem med kort intervall.. kan det va så att Holmgren transformator i NADen delar denna egenskap, den är väl ganskakraftig trotts allt?! ... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |