* Officiell tråd LG - RZ PY10X *
1420 svar till detta ämne
Postad 16 januari 2005 - 11:41
Grubbe666
-
Grubbe666
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Inkl. väggfäste såklart. Lätt att glömma bort i en prisjämförelse näthandel vs trad. handlare. Fästen, kablage och annat smått o gått brukar oftast ingå när man shoppar lokalt. Säg den nätshop där detta ingår
jo, jag håller verkligen med där. Jag är iallafalll som sagt mycket nöjd med att handla lokalt. Dessutom brukar man få rätt bra priser på allt annat man köper efteråt.
Postad 16 januari 2005 - 12:45
jimler
-
jimler
-
Användare
-
-
164 inlägg
Har fått lite skuggor som syns i mörka partier, hur kör man en white wash igentligen????
Postad 16 januari 2005 - 13:01
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Har fått lite skuggor som syns i mörka partier, hur kör man en white wash igentligen???? 
"Skuggor" försvinner av sig själv efter ett tag utan att köra white wash. Finns annars under MENY/SPECIAL/ISM method. Ett litet tips är att öppna manualen och läsa, finns en del nyttigt att lära där  Edit: Stavfel
Redigerat av P2V, 16 januari 2005 - 14:19.
Postad 16 januari 2005 - 13:44
karon
-
karon
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
FläktenNi som mixtrat med fläktinställningarna: 1/ Har ni lyckats dämpa ljudet? 2/ Inga andra problem? 3/ Förslag på inställningar? Karon
Postad 16 januari 2005 - 14:33
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Fläkten
Ni som mixtrat med fläktinställningarna:
1/ Har ni lyckats dämpa ljudet?
2/ Inga andra problem?
3/ Förslag på inställningar?
Karon
PY10'n har som alla högupplösta paneler en fläkt. En fläkt kan aldrig vara helt tyst. Har du däremot problem med onormalt fläktljud så klaga hos återförsäljaren. Jag avråder från att mixtra med fläktinställningarna. Fläkten går med lägsta hastighet vid normal arbetstemperatur så det enda som kan ändras är vid vilken temperatur den startar (fabriks inställd på 20 grader). Plasman har normal arbetstemperatur strax under 40 grader. Du måste alltså höja start tempen till över 40 för stoppa fläkten vilket i sin tur leder till högre arbetstemp osv. Börjar du mixtra med inställningarna leder det till högre arbetstemperatur. Gissa om du får problem med garantin om något fel skulle uppstå p.g.a. för hög temperatur
Postad 16 januari 2005 - 22:35
rico90
-
rico90
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Jag blir lite orolig hur 4:3 sändningar ser ut på PY10 plasman. Man tittar ju trots allt en hel del på TV och då på kanaler som sänder i 4:3. Då vill jag gärna att man ska kunna utnyttja hela skärmens yta och det ändå ska se bra ut.
Hur tycker ni att detta fungerar på denna skärm?
Postad 17 januari 2005 - 01:08
Jag blir lite orolig hur 4:3 sändningar ser ut på PY10 plasman. Man tittar ju trots allt en hel del på TV och då på kanaler som sänder i 4:3. Då vill jag gärna att man ska kunna utnyttja hela skärmens yta och det ändå ska se bra ut.
Hur tycker ni att detta fungerar på denna skärm?
Jag använder moden "Spectacle"på 4:3 och det fungerar bra, den drar ut de yttre areoerna i bilden om man säger så. Finns lite olika moder att välja mellan.
Redigerat av Viggen, 17 januari 2005 - 01:10.
Postad 17 januari 2005 - 10:18
Coca
-
Coca
-
Användare
-
-
200 inlägg
Info till alla PY10 ägare! Efter att ha läst denna tråd https://www.minhembi...showtopic=78912 och lärt mig lite om hur gråskala fungerar så har jag kommit fram med lite tester att PY10 använder sig av videonivåer från 16-235 (16 absolut svart, 235 absolut vit). Problemet är att en PC använder 0-255 vilket leder till att PY10'n tappar gråskala om du ansluter en PC men inte en "normal" DVD spelare. Detta gäller DVI/VGA porten. Mitt test utfördes med hjälpa en THX test skiva via PC DVI/VGA porten och en DVD på Komponent porten. Via komponent porten ser man klart och tydligt hela gråskalan från THX testen men inte via DVI/VGA från en PC. Bra att veta om man funderar på att köra HTPC eller om man skall köpa en DVD med DVI då alla DVD spelare inte använder sig av 16-235 skala ex: Samsung DVD-HD745 som kör 0-255 vilket leder till dålig bild på PY10'n.
Redigerat av Coca, 17 januari 2005 - 10:22.
Postad 17 januari 2005 - 10:29
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Intressant!
Frågan är hur det blir om man kör dvi/hdmi från dvd till py10:an?
Man Borde inte tappa nån gråskala då heller? precis som med komponent?
Postad 17 januari 2005 - 11:26
Coca
-
Coca
-
Användare
-
-
200 inlägg
Du skall inte tappa någonting så länge DVD'n skickar normal 16-235 signal dock finns det DVD spelare likt Samsung DVD-HD745 som använder en 0-255 signal på DVI'n. Denon t.ex använder sig av en 16-235 skala och det verkar vara så att dom flesta DVD spelare använder den skalan på DVI/HDMI porten.
Redigerat av Coca, 17 januari 2005 - 11:28.
Postad 17 januari 2005 - 11:30
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Info till alla PY10 ägare!
Efter att ha läst denna tråd https://www.minhembi...showtopic=78912 och lärt mig lite om hur gråskala fungerar så har jag kommit fram med lite tester att PY10 använder sig av videonivåer från 16-235 (16 absolut svart, 235 absolut vit). Problemet är att en PC använder 0-255 vilket leder till att PY10'n tappar gråskala om du ansluter en PC men inte en "normal" DVD spelare.
Detta gäller DVI/VGA porten.
Mitt test utfördes med hjälpa en THX test skiva via PC DVI/VGA porten och en DVD på Komponent porten.
Via komponent porten ser man klart och tydligt hela gråskalan från THX testen men inte via DVI/VGA från en PC.
Bra att veta om man funderar på att köra HTPC eller om man skall köpa en DVD med DVI då alla DVD spelare inte använder sig av 16-235 skala ex: Samsung DVD-HD745 som kör 0-255 vilket leder till dålig bild på PY10'n.
Tack för infon. Mycket värdefullt för oss som håller på att speca vår nästa DVD.
Postad 17 januari 2005 - 13:24
roos
-
roos
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Efter att ha läst denna tråd https://www.minhembi...showtopic=78912 och lärt mig lite om hur gråskala fungerar så har jag kommit fram med lite tester att PY10 använder sig av videonivåer från 16-235 (16 absolut svart, 235 absolut vit). Problemet är att en PC använder 0-255 vilket leder till att PY10'n tappar gråskala om du ansluter en PC men inte en "normal" DVD spelare.
Detta gäller DVI/VGA porten.
Mitt test utfördes med hjälpa en THX test skiva via PC DVI/VGA porten och en DVD på Komponent porten.
Via komponent porten ser man klart och tydligt hela gråskalan från THX testen men inte via DVI/VGA från en PC.
Bra att veta om man funderar på att köra HTPC eller om man skall köpa en DVD med DVI då alla DVD spelare inte använder sig av 16-235 skala ex: Samsung DVD-HD745 som kör 0-255 vilket leder till dålig bild på PY10'n.
Tacksam!, letade efter vilka nivåer som gällde för DVI-ingången (videosignaler eller datasignaler). Vad som däremot är förvånande är att bilden från PC (både via VGA och DVI) blir dålig eftersom PY10 använde videosignaler 16-235 och du säger att pc:n skickar ut datasignaler 0-255. I testet från BigScreen Entertainment hävdar de att absolut bästa bild blir från PC via DVI (trots att de i testet använde RGB-ingången vilket inte ger ovanstående problem). Alltså kan de inte haft samma erfarenhet som du via PC:n. 1) Det borde gå att ställa in video/datanivån i mjukvaran som används för att spela upp DVD:n från PC:n? Kollade du det? 2) Kan det vara möjligt att ändra samma inställning på PY10:an (från videosignaler till datasignaler)? Någon som sett det? 3) BigScreen använde sig av en Samsung DVD-HD745 i sitt test med DVI-problemen BigScreen DVI-problem. Dock nämner de inget om dålig bild (vilket testet troligen inte kollade...). Blir lurigt eftersom man tror att de använder korrekt utrustning i sina tester. 4) Kollade du endast DVI-ingången eller kollade du även VGA-ingången? Mer info i detta ämne önskas eftersom källan troligen är den viktigaste delen för att få bra bild (fel DVD-spelare dålig bild, rätt DVD-spelare bra bild).
Redigerat av roos, 17 januari 2005 - 13:29.
Postad 17 januari 2005 - 13:37
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Bigscreen använde sig av en Denon spelare i testen. Möjligen har den de "rätta" signalnivåerna.
Edit: Det var LG själva som följde upp med fler spelare. Som sagts var huvudsyftet att följa upp signalöverföringsproblemet som Bigscreen upptäckte och inte bildkvalitén i sig
Redigerat av P2V, 17 januari 2005 - 13:51.
Postad 17 januari 2005 - 13:37
Coca
-
Coca
-
Användare
-
-
200 inlägg
1) Ja kunde ej hitta någon sådan inställning i NVIDA drivrutinerna i min PC.
2) Jag kollade huvud menyn och gick även igenom Service inställningarna men kunde ej hitta någon inställning som löser detta.
3) Bilden blir i sig inte "dålig", den är knivskarp och ser bra ut om man inte ser på myckte mörkt material. Men när man börja undersöka bilden så ser man snabbt att det fattas gråtoner.
4) Jag testade både DVI och VGA ingången.
Jag har mailat LG för att se om dom kan tipsa om en lösning eller om man helt enkelt får hålla sig till video signaler.
Redigerat av Coca, 17 januari 2005 - 14:29.
Postad 17 januari 2005 - 14:46
roos
-
roos
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
1) Ja kunde ej hitta någon sådan inställning i NVIDA drivrutinerna i min PC.
Gissar att lösningen till detta finns i HTPC-forumet. Tex i trådarna: Sämre svärta i bilden på film i MCE2005 än i WMPATI9250 DVI -> Pioneer 435XDE HDMI?, Vad kan man förvänta sig? Nya powerdvd 6Verkar som inställningar görs i DVD-spelarna, eller de filter som används... En hel vetenskap men summa summarum verkar det som om det skall gå att göra inställningar i en PC-baserad DVD-källa så att svart/vit blir enligt videonivåer som nu PY10 verkar vilja ha in i DVI&VGA ingången.
Postad 17 januari 2005 - 15:00
Coca
-
Coca
-
Användare
-
-
200 inlägg
Får prova powerdvd 6 när jag kommer hem och se om det blir någon skillnad.
Postad 17 januari 2005 - 15:21
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Verkar som inställningar görs i DVD-spelarna, eller de filter som används... En hel vetenskap men summa summarum verkar det som om det skall gå att göra inställningar i en PC-baserad DVD-källa så att svart/vit blir enligt videonivåer som nu PY10 verkar vilja ha in i DVI&VGA ingången.
typ nåt sånt här 
Postad 17 januari 2005 - 15:31
Coca
-
Coca
-
Användare
-
-
200 inlägg
Får hoppas det fungerar dock blir man ju hårt begränsad då inte många frontend DVD skal kan använda FFDshow.
Edit: Jag provade PowerDVD6 och jag fick korrekt gråskala ut via DVI (provade inte VGA)! 
Ett litet ljus i mörkret i alla fall.
Redigerat av Coca, 17 januari 2005 - 22:25.
Postad 18 januari 2005 - 08:52
Unregistered28f46e78
-
Unregistered28f46e78
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Köpte en py10x i fredags, å e mycket nöjd med den.
Det e bara en sak, på en del filmer med widescreenbars så e dom inte helt svarta, utan lite grådaskiga å oskarpa, vad kan det bero på.Det är alltså inte så på alla filmer!
Kan det berå på följande:
1.Att jag kör med en "billig" scart?
2.Har jag missat nån inställnin kanske(tror inte det)
3.Blire det mycket bättre med prog.komponent eller dvi
4:Kan det bero på dvdfilmernas transfer?Tex första släppet på Return of the king(r1)så har ja detta problem men inte på extendend versionen!!!
Väldigt konstigt tycker jag....e det någon annan som varit med om nått liknande???
//jonas
Postad 18 januari 2005 - 09:21
Coca
-
Coca
-
Användare
-
-
200 inlägg
Köpte en py10x i fredags, å e mycket nöjd med den. Det e bara en sak, på en del filmer med widescreenbars så e dom inte helt svarta, utan lite grådaskiga å oskarpa, vad kan det bero på.Det är alltså inte så på alla filmer! Kan det berå på följande: 1.Att jag kör med en "billig" scart? 2.Har jag missat nån inställnin kanske(tror inte det) 3.Blire det mycket bättre med prog.komponent eller dvi 4:Kan det bero på dvdfilmernas transfer?Tex första släppet på Return of the king(r1)så har ja detta problem men inte på extendend versionen!!! Väldigt konstigt tycker jag....e det någon annan som varit med om nått liknande??? //jonas
1. Scart är inte direkt den bästa anslutningen man kan använda. 2. Låter inte som det eftersom vissa skivor är ok. 3. Ja mycket bättre om du har en bra spelare. 4. Ja absolut så är en skiva bättre än en annan, finns dåligt pressade skivor och extended brukar vara bättre kvalité än första upplagan. Jag har klar blivit mer medveten nu med 42" att vissa skivor är bättre än andra.
Redigerat av Coca, 18 januari 2005 - 09:22.
Postad 18 januari 2005 - 10:04
Unregistered28f46e78
-
Unregistered28f46e78
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Vilken dvd spelare me dvi rekommenderar ni till py10:an...vad kör ni med?
Tänkte tjakka en schysst spelare med dvi, men den får in kosta skjortan!
Läste att samsungs hd serie inte fungerade nå bra tilsammans med py10:an.
Finns det någon som kan bekräfta eller dementera detta????
//JONAS
Postad 18 januari 2005 - 10:43
roos
-
roos
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Vilken dvd spelare me dvi rekommenderar ni till py10:an...vad kör ni med? Tänkte tjakka en schysst spelare med dvi, men den får in kosta skjortan! Läste att samsungs hd serie inte fungerade nå bra tilsammans med py10:an. Finns det någon som kan bekräfta eller dementera detta???? //JONAS
Letar själv efter en DVD-spelare. Vad det går att läsa sig till om Samsungen (DVD HD945 o DVD HD745) är att den sänder ut datavarianten på svärta (0-255) och enligt inlägg ovan här så vill PY10 ha videovarianten (16-235). Troligen gör det endast mindre skillnad på bilden dock (det svarta blir mörkgrått) men det bästa är ju att matcha signalerna. Detta gäller endast DVI och inte komponent. I Samsung forumen sägs det även att bilden via komponent kunde varit bättre. Dock verkar det som 745 funkar via DVI med PY10 (enligt BigScreens test med HDMI-problem) mer oklart om 945 funkar eftersom den har HDMI ut (vet ej versionen). Själv var jag först inne på en 745 men nu lutar det mer åt en Denon 1910 (antingen via DVI eller via komponent). Ska dock fortsätta kolla runt. Någon som har Denon 1910 och PY10? Diskussionen om svärta och Samsung pågår i forumet för 745, kolla där, möjligen går nivån att ställa in. Isåfall tillbaka på ruta noll... Fel av mig efter dubbelkoll. 745 går ej växla mellan video/data-nivåer enligt tråd: 745 o svärta däremot verkar det gå i 945 enligt tråd: 945 o svärta
Redigerat av roos, 18 januari 2005 - 11:09.
Postad 18 januari 2005 - 10:49
Unregistered28f46e78
-
Unregistered28f46e78
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Vilken dvd spelare me dvi rekommenderar ni till py10:an...vad kör ni med? Tänkte tjakka en schysst spelare med dvi, men den får in kosta skjortan! Läste att samsungs hd serie inte fungerade nå bra tilsammans med py10:an. Finns det någon som kan bekräfta eller dementera detta???? //JONAS Letar själv efter en DVD-spelare.
Vad det går att läsa sig till om Samsungen (DVD HD945 o DVD HD745) är att den sänder ut datavarianten på svärta (0-255) och enligt inlägg ovan här så vill PY10 ha videovarianten (16-235). Troligen gör det endast mindre skillnad på bilden dock (det svarta blir mörkgrått) men det bästa är ju att matcha signalerna. Detta gäller endast DVI och inte komponent.
I Samsung forumen sägs det även att bilden via komponent kunde varit bättre. Dock verkar det som 745 funkar via DVI med PY10 (enligt BigScreens test med HDMI-problem) mer oklart om 945 funkar eftersom den har HDMI ut (vet ej versionen).
Själv var jag först inne på en 745 men nu lutar det mer åt en Denon 1910 (antingen via DVI eller via komponent).
Ska dock fortsätta kolla runt. Någon som har Denon 1910 och PY10?
cool ska kolla upp denon 1910...verkar intressant!
Postad 18 januari 2005 - 11:06
Denon 1910 verkar intressant. I samma prisklass finns en ny Cambridge dvd79 med DVI och DivX stöd etc: https://www.minhembi...showtopic=70622http://www.hifiklubb...D79.htm?id=5896Men kör den med 16-235 ?
Redigerat av Viggen, 18 januari 2005 - 11:11.
Postad 18 januari 2005 - 11:15
casshern
-
casshern
-
Användare
-
-
183 inlägg
Köpte en py10x i fredags, å e mycket nöjd med den. Det e bara en sak, på en del filmer med widescreenbars så e dom inte helt svarta, utan lite grådaskiga å oskarpa, vad kan det bero på.Det är alltså inte så på alla filmer! Kan det berå på följande: 1.Att jag kör med en "billig" scart? 2.Har jag missat nån inställnin kanske(tror inte det) 3.Blire det mycket bättre med prog.komponent eller dvi 4:Kan det bero på dvdfilmernas transfer?Tex första släppet på Return of the king(r1)så har ja detta problem men inte på extendend versionen!!! Väldigt konstigt tycker jag....e det någon annan som varit med om nått liknande??? //jonas 1. Scart är inte direkt den bästa anslutningen man kan använda. 2. Låter inte som det eftersom vissa skivor är ok. 3. Ja mycket bättre om du har en bra spelare. 4. Ja absolut så är en skiva bättre än en annan, finns dåligt pressade skivor och extended brukar vara bättre kvalité än första upplagan.
Jag har klar blivit mer medveten nu med 42" att vissa skivor är bättre än andra.
Det där med grådaskigt upplever jag på mina ntsc filmer (reg1) medans mina pal filmer är bättre. Tycker att 2-disc utgåvor där extramaterialet ligger på den ena skivan har mycket bättre kvalitet. Så numera kollar jag hällre efter 2-discar sedan jag skaffade plasman.
Postad 18 januari 2005 - 11:24
Unregistered28f46e78
-
Unregistered28f46e78
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Cassher:Jo det har jag också märkt, att reg.1 filmerna inte e helt svarta på widebarsen...medans reg.2:orna e det....konstigt???
Därimot när jag slängde in casshern ultimate edition  så va det fiiiin bild!!!!
Postad 18 januari 2005 - 11:24
roos
-
roos
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Köpte en py10x i fredags, å e mycket nöjd med den. Det e bara en sak, på en del filmer med widescreenbars så e dom inte helt svarta, utan lite grådaskiga å oskarpa, vad kan det bero på.Det är alltså inte så på alla filmer! Kan det berå på följande: 1.Att jag kör med en "billig" scart? 2.Har jag missat nån inställnin kanske(tror inte det) 3.Blire det mycket bättre med prog.komponent eller dvi 4:Kan det bero på dvdfilmernas transfer?Tex första släppet på Return of the king(r1)så har ja detta problem men inte på extendend versionen!!! Väldigt konstigt tycker jag....e det någon annan som varit med om nått liknande??? //jonas 1. Scart är inte direkt den bästa anslutningen man kan använda. 2. Låter inte som det eftersom vissa skivor är ok. 3. Ja mycket bättre om du har en bra spelare. 4. Ja absolut så är en skiva bättre än en annan, finns dåligt pressade skivor och extended brukar vara bättre kvalité än första upplagan.
Jag har klar blivit mer medveten nu med 42" att vissa skivor är bättre än andra.
Det där med grådaskigt upplever jag på mina ntsc filmer (reg1) medans mina pal filmer är bättre.
Tycker att 2-disc utgåvor där extramaterialet ligger på den ena skivan har mycket bättre kvalitet. Så numera kollar jag hällre efter 2-discar sedan jag skaffade plasman.
Problemet låter nästan som taget ur tråden Blacker than black. video- kontra datanivåer på svärta är en inställning relaterad till DVI-ingång/utgångar men också relaterat till NTSC, dock ej PAL. Kanske en inställning i DVD-spelare där du kan ändra svärta nivån på NTSC-filmer? *ett tips från en novis...*
Postad 18 januari 2005 - 11:40
Unregistered28f46e78
-
Unregistered28f46e78
-
Amatör
-
-
95 inlägg
har en pioneer dcs-323 hemmabio system, vet inte om man kan ändra svärtan på ntsc inne i dvd spelaren......står inget om det i instruktionsboken.
E det någon som vet???
Postad 18 januari 2005 - 12:06
beech
-
beech
-
Rookie
-
3 inlägg
Någon som kan bekräfta att det funkar med en Panasonic S97 med HDMI -> DVI konverter på en PY10:a?
Såg att en användare vid namn Casshern, hade använt denna kombination mot en PX12:a, då borde det väl även funka på PY10?
Postad 18 januari 2005 - 13:38
länsberg
-
länsberg
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hallå !!
Jag kan bara säga att jag har hört att panasonicen skall fungera!!
Men jag vet att samsung 945 inte fungerar från hdmi har själv haft hemma en och provet...
Men samsung 935 funkar från dvi till dvi men jag är inte direkt imponerad har bättre bild på mitt analoga kabel nät
Postad 18 januari 2005 - 13:38
casshern
-
casshern
-
Användare
-
-
183 inlägg
Någon som kan bekräfta att det funkar med en Panasonic S97 med HDMI -> DVI konverter på en PY10:a?
Såg att en användare vid namn Casshern, hade använt denna kombination mot en PX12:a, då borde det väl även funka på PY10?
Ja det fungerar hos mig med min s97. Idag skulle jag åka hem till en polare som köpt en py10 med min dvd s97 men han fick förhinder så vi fick skjuta på det. Men jag hör av mig snarast efter resultat. Vi skulle även prova att koppla in s97:an på hans panasonic pt700 projektor. Det bör fungera men vi får se...
Postad 18 januari 2005 - 16:09
Ticko
-
Ticko
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Kul!
Jag har själv beställt en S97.
Postad 18 januari 2005 - 16:57
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Valde en annan väg. Eftersom urvalet av spelare med DVI/HDMI är begränsat, med HDD ännu mer begränsat och med nätverks anslutning obefintligt, beställde jag en Pioneer DV-470 som tillfällig lösning till min PY10. Riktigt bra spelare med komponent anslutning är ju nästan "gratis" nuförtiden. Förhoppningsvis kommer det under året att komma många fler alternativ med DVI/HDMI. Känns som att nu behöver jag inte leta i panik.
Edit: Tar domen som en man om detta var ett vansinnigt beslut
Redigerat av P2V, 18 januari 2005 - 17:14.
Postad 18 januari 2005 - 17:25
Unregistered548a0a1d
-
Unregistered548a0a1d
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Finns det någon som kör denna plasma med analog signal (kabel-TV) ?
Jag inser att bilden inte kan vara 100:a , men är den acceptabel ?
Postad 18 januari 2005 - 17:36
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Finns det någon som kör denna plasma med analog signal (kabel-TV) ? Jag inser att bilden inte kan vara 100:a , men är den acceptabel ?
Jag har gjort det (Comhem analog kabel) innan jag skaffade digitalbox. I sina bästa stunder är bilden nästan lika bra. Det man förlorar mest på (förutom dålig antenn signal förstås) är bredbild sändningar. Vid analog mottagning måste bilden zoomas och man förlorar naturligtvis kvalité (egentligen inte plasmans fel). Vid digital mottagning får man oftast anamorf bild som automatiskt sträcks ut utan nämnvärd kvalitét förlust. Vissa kanaler kan även i digitalt utförande vara ganska kassa p.g.a. för hård komprimering. Totalt sett ger dock digital mottagning ett rejält lyft.
Redigerat av P2V, 18 januari 2005 - 17:37.
Postad 18 januari 2005 - 22:19
Har precis köpt RZ42PY10X, den stannar dock i standbye läge och får ej igång den. Undrar vad felkällan kan vara. Tror att det eventuellt kan vara någon typ av sladd jag saknar som ej följer med. Tacksam för råd.
ej tekniskt erfaren.
Postad 18 januari 2005 - 22:31
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Har precis köpt RZ42PY10X, den stannar dock i standbye läge och får ej igång den. Undrar vad felkällan kan vara. Tror att det eventuellt kan vara någon typ av sladd jag saknar som ej följer med. Tacksam för råd.
ej tekniskt erfaren. 
Börja med att kolla om den verkligen är i standby läge, dvs om den röda kontroll lampan lyser i nedre högra hörnet. Om inte slå på huvudbrytaren. Finns under plasman till vänster. Är den i standby läge så går plasman även att starta genom att trycka på program ändrings kapparna. Finns under plasman till höger. Startar den nu så finns felet i fjärren. Finns det batterier i den? Har du valt TV läget på fjärren? (Det är en multifjärr)
Postad 19 januari 2005 - 02:11
Det finns batterier i fjärren och den fungerar då plasman reagerar exempelvis på att jag trycker på kanal siffra, genom att lampan till höger blir grön. Dock endast ca: 20 sekunder för att senare med ett ljudligt klick bli röd. Undrar om jag kan ha fel antennkabel? Såg även i instruktionsbok att det fanns extra tillbehör såsom video kabel med tre förgreningar i varje ände något jag saknar. Jag har endast en antennkabel av äldretyp samt en scart som går från min humax box (com hem) tilll plasman.
Postad 19 januari 2005 - 08:08
Coca
-
Coca
-
Användare
-
-
200 inlägg
Det enda du behöver för att den skall starta är ström kabeln.
Prova dra ut alla kabla utom ström och se om du kan start, fungerar det koppla in en kabel och start fungerar det koppla in nästa osv. Sluta TV fungera vid ett tillfälle så har du felkällan. Funkar det inte att starta TV'n med alla kabla urdragan kontakta service.
Redigerat av Coca, 19 januari 2005 - 08:10.
Postad 19 januari 2005 - 19:37
-=Kotten=-
-
-=Kotten=-
-
Användare
-
-
212 inlägg
Tänkte slå till på en py10+ pana s97 combo.
Såg dom två ihopkopplade i en affär idag...dock bara med scart.
Tyckte bilden hade minst sagt svårt att hänga med i lite snabbare rörelser (då e jag ändå inte direkt den som e finkänslig).
Är det så det är eller kan det varit att dom hade fel inställningar/dålig anslutning?
Postad 19 januari 2005 - 20:34
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Skaffade en Pioneer DVD DV-470 som temporär lösning medan jag letar/väntar in den perfekta DVD'n (med DVI, HDD WLAN etc)
Upptäckte när jag testade progressivt vs interlace att den inte presterade bättre progressivt, pausar jag bilden blir den t.o.m. sämre (taggiga konturer). Kan det vara så att Faroudja chipet i PY10 är så mycket bättre än den i Pioneer spelaren (vet inte vilken chip den har) att det inte lönar sig att köra progressivt från en DVD spelare till PY10'an eller finns den någon annan förklaring?
Redigerat av P2V, 19 januari 2005 - 20:35.
Postad 19 januari 2005 - 20:42
Tänkte slå till på en py10+ pana s97 combo. Tyckte bilden hade minst sagt svårt att hänga med i lite snabbare rörelser
Vad visades ? Har ej sett något tecken till eftersläppninar på PY10x. Dvd är klockrent t ex!
Postad 19 januari 2005 - 20:44
Skaffade en Pioneer DVD DV-470 som temporär lösning medan jag letar/väntar in den perfekta DVD'n (med DVI, HDD WLAN etc)
Upptäckte när jag testade progressivt vs interlace att den inte presterade bättre progressivt, pausar jag bilden blir den t.o.m. sämre (taggiga konturer). Kan det vara så att Faroudja chipet i PY10 är så mycket bättre än den i Pioneer spelaren (vet inte vilken chip den har) att det inte lönar sig att köra progressivt från en DVD spelare till PY10'an eller finns den någon annan förklaring?
Kan vara så. Märkte ingen större förändring med PS gentemot Scart/RGB med min h/k dvd 506 LE, lite stabilare bild kanske. Blir snart DVI
Postad 19 januari 2005 - 20:50
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Upptäckte när jag testade progressivt vs interlace att den inte presterade bättre progressivt, pausar jag bilden blir den t.o.m. sämre (taggiga konturer). Kan det vara så att Faroudja chipet i PY10 är så mycket bättre än den i Pioneer spelaren (vet inte vilken chip den har) att det inte lönar sig att köra progressivt från en DVD spelare till PY10'an eller finns den någon annan förklaring? Kan vara så. Märkte ingen större förändring med PS gentemot Scart/RGB med min h/k dvd 506 LE, lite stabilare bild kanske. Blir snart DVI
Ser fram mot din recention DVI vs. Component på PY10
Postad 19 januari 2005 - 21:29
Unregisteredc4c9f61f
-
Unregisteredc4c9f61f
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Äre nån som testat denna plasma med nått scaling prog på PC'n? borde ju bli fläsk med tanke på att ex Partik J har haft väldigt bra resultat på en lågupplöst NS.
Och en upprepning på min fråga jag inte fick svar på tidigare denna tråd:
Fixar PY10:an component på VGA ingången???(component-->VGA sladd)??? Nån som vet?
Väldigt tacksam för svar!
Postad 19 januari 2005 - 21:37
Äre nån som testat denna plasma med nått scaling prog på PC'n? borde ju bli fläsk med tanke på att ex Partik J har haft väldigt bra resultat på en lågupplöst NS.
Patrik_G ska uppgradera till en högupplöst tror jag... Rent logiskt samma tum fler pixlar dvs bättre bild med rätt matning t ex hdtv-film mm!
Redigerat av Viggen, 19 januari 2005 - 21:38.
Postad 20 januari 2005 - 11:02
andersnorlin
-
andersnorlin
-
Användare
-
-
105 inlägg
Kan vara så. Märkte ingen större förändring med PS gentemot Scart/RGB med min h/k dvd 506 LE, lite stabilare bild kanske. Blir snart DVI 
Jag ser eftersläpningar från min Force 530 (Boxer) på kanal 3 och Femman. Vilken DVI spelare hade du tänkt skaffa till din py10x? Jag funderar på en Denon 1910.
Postad 20 januari 2005 - 12:42
länsberg
-
länsberg
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Körde hd material från datorn i går genom vga!!!! Fy F.. vilken bild grymt imponerad.. Testade även att köra dvd från datorn vga mycket bättre än dvi från samsung 935....
Postad 20 januari 2005 - 14:53
ColinZeal
-
ColinZeal
-
Veteran
-
-
1 509 inlägg
Testade även att köra dvd från datorn vga mycket bättre än dvi från samsung 935
Mycket märkligt. Får hoppas den felande länken är den billiga dvdspelaren..
Postad 20 januari 2005 - 15:03
Unregistered44335
-
Unregistered44335
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Testade även att köra dvd från datorn vga mycket bättre än dvi från samsung 935
Mycket märkligt. Får hoppas den felande länken är den billiga dvdspelaren..
Var det samma material han körde?!? Körde han HD från datorn klart det blir bättre än DVD-standardens sugiga upplösning.... Dave
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|