* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34705 svar till detta ämne
Postad 28 mars 2007 - 11:31
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Så här ser det ut när man efterfrågar kanaler av telia. Fråga 2007-02-04 21:17 Kommer ni att kunna erbjuda tv3/tv6.
Svar 2007-02-05 08:51 Telia har i dagsläget inte något avtal för kanalerna TV3, TV6 och ZTV men givetvis så är vår intention att kontinuerligt förbättra det kanalutbud vi idag har och diskussioner med olika kanaldistributörer pågår. Innan en överenskommelse är nådd så kan vi inte upplysa dig om vilka de nya kanaler blir eller när de blir aktuella.
Du kan läsa mer om Telia Digital-tv via länken: http://www.telia.se/tv
Med vänlig hälsning
Telia Kundservice
Fråga 2007-03-07 18:54 Kommer ni att kunna erbjuda kanal9
Svar 2007-03-08 15:44 Hej!
Idag har vi inte den kanal du efterfrågar då vi inte än har något avtal gällande denna kanal. Vår intention är att kontinuerligt förbättra kanalutbudet och vi har diskussioner med olika kanaldistributörer. Innan överenskommelse är nådd kan vi inte berätta vilka eller när nya kanaler blir aktuella.
Med vänlig hälsning
Telia Kundservice Identiska svar eller
Postad 28 mars 2007 - 17:13
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Bra att dom är konsekventa......
Postad 28 mars 2007 - 20:45
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Så här ser det ut när man efterfrågar kanaler av telia.
Fråga 2007-02-04 21:17 Kommer ni att kunna erbjuda tv3/tv6.
Svar 2007-02-05 08:51 Telia har i dagsläget inte något avtal för kanalerna TV3, TV6 och ZTV men givetvis så är vår intention att kontinuerligt förbättra det kanalutbud vi idag har och diskussioner med olika kanaldistributörer pågår. Innan en överenskommelse är nådd så kan vi inte upplysa dig om vilka de nya kanaler blir eller när de blir aktuella.
Med vänlig hälsning
Telia Kundservice
Fråga 2007-03-07 18:54 Kommer ni att kunna erbjuda kanal9
Svar 2007-03-08 15:44 Hej!
Idag har vi inte den kanal du efterfrågar då vi inte än har något avtal gällande denna kanal. Vår intention är att kontinuerligt förbättra kanalutbudet och vi har diskussioner med olika kanaldistributörer. Innan överenskommelse är nådd kan vi inte berätta vilka eller när nya kanaler blir aktuella.
Med vänlig hälsning
Telia Kundservice
Identiska svar eller
<{POST_SNAPBACK}>
Det är färdiga svar, finns flera hundra olika exempel på diverse frågor.
Postad 29 mars 2007 - 05:17
Belsebubben
-
Belsebubben
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Fick äntligen hem min box igår.
Lite personliga tankar. Boxen måste bland det billigaste skit jag har sett, riktig budgetplast. Bildkvallisorten är riktigt bra faktiskt, minst lika bra som Boxer. Men om man har dåligt tålamod (som jag) bör man inte röra några menyer. Tryckte runt lite, skapade en egen kanallista för att slippa zappa förbi Eurosport och sånna där kanaler hela tiden. Tror nog att det var det segaste satanstyg jag någonsin använt. Den fula kontrollen, som inte väger mer än batterierna som sitter i den höll på att få en rejäl flygtur. Inget fel i upplägg och sån't där, men jäklar vad sakta det går. Annars fungerar allt jäkligt bra, än så länge. Jag ska börja laborera i helgen, sen får vi se...
Postad 29 mars 2007 - 19:55
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Ett tips till alla er som låter boxen stå på och aldrig sätter den i standby: Se till att slå av boxen i standby och slå på den igen så kommer ni att få boxen uppdaterad med ny programvara! Telia släppte en ny programvaruversion i tisdags, den 27:e mars. Den nya programvaran skall tydligen klara av att visa SVT:s lokala nyheterna på SVT2:s kanalplats, utan att man själv måste byta till kanalplats 999 (som man har varit tvungen hittills). Jag hann inte själv prova detta idag, men man får väl ta och kolla på lokala nyheter imorgon och se om det funkar! Ni kan kolla in informationen själva under menyn Om tjänsten och sedan Driftsinformation. Jag tror att det är första gången jag ser nånting av värde under Driftsinformation! Då kanske det inte är allt för långt borta att tar och fixar så man får TV4:s lokala nyheter (och reklam) också! Jag börjar bli lite trött på Stockholmsnyheter och lokal Stockholmsreklam då man tittar på TV4! /Peter Cigéhn
Postad 29 mars 2007 - 20:04
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Ett tips till alla er som låter boxen stå på och aldrig sätter den i standby: Se till att slå av boxen i standby och slå på den igen så kommer ni att få boxen uppdaterad med ny programvara! Telia släppte en ny programvaruversion i tisdags, den 27:e mars.
Den nya programvaran skall tydligen klara av att visa SVT:s lokala nyheterna på SVT2:s kanalplats, utan att man själv måste byta till kanalplats 999 (som man har varit tvungen hittills). Jag hann inte själv prova detta idag, men man får väl ta och kolla på lokala nyheter imorgon och se om det funkar!
Ni kan kolla in informationen själva under menyn Om tjänsten och sedan Driftsinformation. Jag tror att det är första gången jag ser nånting av värde under Driftsinformation!
Då kanske det inte är allt för långt borta att tar och fixar så man får TV4:s lokala nyheter (och reklam) också! Jag börjar bli lite trött på Stockholmsnyheter och lokal Stockholmsreklam då man tittar på TV4!
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Det är ju lokal nyheter på svt2 22.00 och 22.15.  .
Postad 29 mars 2007 - 20:12
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Den nya programvaran skall tydligen klara av att visa SVT:s lokala nyheterna på SVT2:s kanalplats, utan att man själv måste byta till kanalplats 999 (som man har varit tvungen hittills). Jag hann inte själv prova detta idag, men man får väl ta och kolla på lokala nyheter imorgon och se om det funkar!
<{POST_SNAPBACK}>
Det är ju lokal nyheter på svt2 22.00 och 22.15. .
<{POST_SNAPBACK}>
Tänkte inte på det! Man får väl ta och testa och se om det funkar senare ikväll då! /Peter Cigéhn
Postad 29 mars 2007 - 20:17
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Nån som vet varför dom inte kan ebjuda tv4:ras lokala sändningar.
Postad 29 mars 2007 - 20:24
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Nån som vet varför dom inte kan ebjuda tv4:ras lokala sändningar.
<{POST_SNAPBACK}>
Inte mer än Telias eget svar på denna fråga. /Peter Cigéhn
Postad 29 mars 2007 - 20:35
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
På tal om den nya programvaran. Jag upptäckte att Telia verkar ha utökat och förbättrat funktionaliteten vad gäller att kunna surfa till det aktuella programmets hemsida. Tidigare så har jag upplevt att man bara har kunnat surfa till den aktuella kanalens hemsida. Jag provade precis att trycka på e-knappen då jag tittade på Aktuellt. Till min förvåning så var det två stycken val, dels det gamla vanliga svt.se, men nu fanns det även ett till val för Aktuellt (som tog mig till http://www.svt.se/nyheter/. Jag tyckte väl att det var precis den här funktionaliteten som skulle ha funnits från början eftersom det i manualen som släpptes till Surftjänsten utryckligen beskriver att e-knappen på fjärrkontrollen skall ta dig till det aktuella programmets hemsida, och inte bara den aktuella kanalens hemsida som det har varit hittills. Kul att Telia får det att röra på sig då det gäller tjänsterna som boxen kan tillhandahålla! /Peter Cigéhn PS. Som kuriosa så kan jag också nämna att Telia verkar ha bytt server på vilken alla HTML sidor som bygger upp menyerna i boxen i och med programvaruuppdatering. Dom kanske har bytt till en kraftfullare maskin med tanke alla nya kunder som dom har skaffat sig med gratis-erbjudandet!  DS.
Postad 30 mars 2007 - 07:49
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Ett tips till alla er som låter boxen stå på och aldrig sätter den i standby: Se till att slå av boxen i standby och slå på den igen så kommer ni att få boxen uppdaterad med ny programvara! Telia släppte en ny programvaruversion i tisdags, den 27:e mars.
Ni kan kolla in informationen själva under menyn Om tjänsten och sedan Driftsinformation. Jag tror att det är första gången jag ser nånting av värde under Driftsinformation!
Då kanske det inte är allt för långt borta att tar och fixar så man får TV4:s lokala nyheter (och reklam) också! Jag börjar bli lite trött på Stockholmsnyheter och lokal Stockholmsreklam då man tittar på TV4!
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Det är ju lokal nyheter på svt2 22.00 och 22.15. .
<{POST_SNAPBACK}>
Kan säga att det funkade i går  . Inte illa.
Postad 01 april 2007 - 14:29
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
har just haft ett långt samtal med telia kundcervise.
Och fick reda på det Canal Digital som är kanal levrantör till telia. Det kan förkalar varför dom har svårt att få in TV3/TV6 i sitt utbud  .
Också frågade jag om KANAL9 och den skull komma snart
Postad 01 april 2007 - 16:58
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
På tal om den nya programvaran. Jag upptäckte att Telia verkar ha utökat och förbättrat funktionaliteten vad gäller att kunna surfa till det aktuella programmets hemsida. Tidigare så har jag upplevt att man bara har kunnat surfa till den aktuella kanalens hemsida.
Jag provade precis att trycka på e-knappen då jag tittade på Aktuellt. Till min förvåning så var det två stycken val, dels det gamla vanliga svt.se, men nu fanns det även ett till val för Aktuellt (som tog mig till http://www.svt.se/nyheter/.
Jag tyckte väl att det var precis den här funktionaliteten som skulle ha funnits från början eftersom det i manualen som släpptes till Surftjänsten utryckligen beskriver att e-knappen på fjärrkontrollen skall ta dig till det aktuella programmets hemsida, och inte bara den aktuella kanalens hemsida som det har varit hittills.
Kul att Telia får det att röra på sig då det gäller tjänsterna som boxen kan tillhandahålla!
/Peter Cigéhn
PS. Som kuriosa så kan jag också nämna att Telia verkar ha bytt server på vilken alla HTML sidor som bygger upp menyerna i boxen i och med programvaruuppdatering. Dom kanske har bytt till en kraftfullare maskin med tanke alla nya kunder som dom har skaffat sig med gratis-erbjudandet! DS.
<{POST_SNAPBACK}>
Huh? Skiljer det sig så sjukt mkt från LANabbonnemangen och de "vanliga"? Vi kan ju för tusan gå in på valfri site, kolla mail, communityn, forum osv genom våran digitaltv, genom byggebo i Oskarshamn. Eller missförstod jag din post kanske?
Postad 01 april 2007 - 17:37
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
PS. Som kuriosa så kan jag också nämna att Telia verkar ha bytt server på vilken alla HTML sidor som bygger upp menyerna i boxen i och med programvaruuppdatering. Dom kanske har bytt till en kraftfullare maskin med tanke alla nya kunder som dom har skaffat sig med gratis-erbjudandet! DS.
<{POST_SNAPBACK}>
Huh? Skiljer det sig så sjukt mkt från LANabbonnemangen och de "vanliga"? Vi kan ju för tusan gå in på valfri site, kolla mail, communityn, forum osv genom våran digitaltv, genom byggebo i Oskarshamn. Eller missförstod jag din post kanske? 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag var nog inte så tydlig. Jag pratar alltså inte om surf-tjänsten, där man precis som du säger kan surfa in på vilken webbsida som helst, oberoende om man har LAN- eller ADSL-anslutning. Så det är ingenting unikt för er hos Byggebo i Oskarshamn! Det jag avsåg är det som händer "bakom kulisserna" då boxen visar sina menyer, programguiden, osv osv. Denna funktionalitet byggs alltså upp med vanliga HTML sidor och JavaScript (i kombination med specifika plugin:er som finns i boxen). Det jag menade var att Telia har flyttat "startsidan" (dvs den webbsidan som visar timglaset under uppstart) för boxen till en annan webbserver. Antagligen för att få lite lastdelning. Tidigare så låg "startsidan" och alla webbsidor för alla menyer, kanalikoner och liknande på samma server där Text-TV funktionaliteten lagrade alla sina Text-TV sidor på. Numera är detta alltså separerat på två olika servrar. Säkerligen för att kunna hantera fler kunder som har bredbands-TV. /Peter Cigéhn
Postad 01 april 2007 - 19:30
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Jag var nog inte så tydlig. Jag pratar alltså inte om surf-tjänsten, där man precis som du säger kan surfa in på vilken webbsida som helst, oberoende om man har LAN- eller ADSL-anslutning. Så det är ingenting unikt för er hos Byggebo i Oskarshamn!
Det jag avsåg är det som händer "bakom kulisserna" då boxen visar sina menyer, programguiden, osv osv. Denna funktionalitet byggs alltså upp med vanliga HTML sidor och JavaScript (i kombination med specifika plugin:er som finns i boxen). Det jag menade var att Telia har flyttat "startsidan" (dvs den webbsidan som visar timglaset under uppstart) för boxen till en annan webbserver. Antagligen för att få lite lastdelning. Tidigare så låg "startsidan" och alla webbsidor för alla menyer, kanalikoner och liknande på samma server där Text-TV funktionaliteten lagrade alla sina Text-TV sidor på. Numera är detta alltså separerat på två olika servrar. Säkerligen för att kunna hantera fler kunder som har bredbands-TV.
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Anade att jag "missförstod" det hela litegrann Jag är dock lite nyfiken på hur du märkt att de bytt server för startsidan?
Postad 01 april 2007 - 20:17
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Anade att jag "missförstod" det hela litegrann Jag är dock lite nyfiken på hur du märkt att de bytt server för startsidan?
<{POST_SNAPBACK}>
Hur jag märkte det? På två olika sätt. Dels så kan man se det då man sniffar nätverkstrafiken till boxen. Information om vilken startsida som gäller skickas nämligen i en speciellt multicastström till boxen som innehåller "systeminformation". Delar av innehållet i denna ström med "systeminformation" hade ändrats efter uppdatering av programvaran i förra veckan. För övrigt så är det denna multicastström som alltid skickas till boxen, även om den står i standby (se följande inlägg för mer om detta). Dels så kunde jag konstatera att webbsidorna för den nya programvaruversionen inte fanns på den gamla servern. Det är nämligen så att för varje ny programvaruversion som släpps till boxen, så finns det också en motsvarande katalog på webbserven, dvs varje programvarurelease har sin egen uppsättning webbsidor (antaligen för att man måste kunna supporta boxar som ännu inte har uppdaterats med ny programvara). Den senaste versionen som släpptes var 4_0_1_40 (versionsnummer syns under Teknisk information under menyvalet Om tjänsten), och då finns det också en motsvarande katalog med det namnet på webbservern. Men på den gamla servern så var den senaste versionen som finns där 4_0_1_38. Så Telia verkar dessutom har "hoppat över" 4_0_1_39, för den versionen finns varken på den gamla eller den nya servern! Med en nätverkssniffer (som Wireshark) kan man ta reda på en hel del! /Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 01 april 2007 - 20:18.
Postad 02 april 2007 - 15:02
marcusbrunstrom
-
marcusbrunstrom
-
Rookie
-
2 inlägg
Nu har jag läst på en massa forum och minst lika många forum till.
Den frågan som jag försöker få svar på är,
Går det att fixa en trådlös lösning mellan boxen och modemet? Och isåfall hur?
En korret och väl förklarande lösning hade varit mycket tacksamt.!
Alla forum jag har läst som har ställt frågan har glidit vidare till frågor om kanalutbud och bla bla bla.
Nä, trådlös lösning och jag är nöjd!
Tack för det.
/Marcus
Postad 02 april 2007 - 17:56
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
har just haft ett långt samtal med telia kundcervise.
Och fick reda på det Canal Digital som är kanal levrantör till telia. Det kan förkalar varför dom har svårt att få in TV3/TV6 i sitt utbud .
Också frågade jag om KANAL9 och den skull komma snart 
<{POST_SNAPBACK}>
Jo än sak till som jag glömde skriva  . jag fick även reda på att dom blockar ner kanalerna via satellite (samma som Canal Digital) och skickar kanalerna vidare i sitt nät  . Kanske förkalarar varför dom inte kan sända tv4:ras lokala nyheter?. Bort sett från svt som dom får via fiberlänk.
Postad 02 april 2007 - 20:52
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Alla ni som har LAN-anslutning och har skaffat er två boxar eller fler, skulle ni kunna kolla upp om ni har samma problem som jag har. Det är nämligen så att jag upptäckt att om jag låter båda boxarna vara inställd på samma kanal, och sedan byter kanal på den ena boxen så försvinner bild och ljud på den andra boxen. Innan uppdateringen av programvaran förra veckan (till version 4_0_1_40) så försvann bild och ljud maximalt i 1-2 sekunder. Men efter förra veckans uppdatering så kan bild och ljud försvinna i varierande grad ända upp till en minut. Jag har sniffat lite på nätverkstrafiken och tror mig förstå exakt vad som händer: När man byter kanal så talar ju boxen om att den går ur multicastgruppen för den kanal som man byter från. Men nätet (antagligen min närmsta router) har inte koll på hur många boxar hos mig som är med i multicastgruppen (i det här fallet så är det ju två boxar med i samma multicastgrupp), och istället så slutar den att skicka strömmen direkt. Detta gör ju att den andra boxen tappar bild och ljud. Istället så borde nätet (närmsta routern) hålla reda på att det faktiskt finns en box till som är med i samma multicastgrupp och vänta med att sluta skicka den strömmen tills den boxen också går ur samma multicastgrupp. Som boxen betedde sig innan förra veckans uppdatering så upptäckte boxen själv att strömmen slutade komma och "påminde" själv nätet att den faktiskt fortfarande var med i multicastgruppen (detta skedde 1-2 sekunder efter det att boxen upptäckte att den inte fick strömmen). Efter uppdateringen förra veckan så upptäcker (eller struntar) boxen i att strömmen försvinner och istället så är det nätet som frågar boxen om vilka grupper den anser sig vara med i. Denna fråga dyker upp med ett intervall på en minut, så har man otur så kan bild och ljud försvinna i upp till en minut (beroende på när man byter kanal i förhållande till nästa sådan fråga från nätet). Jag har varit i kontakt med Telia och den tekniska supporten som felrapporterade till "berörd enhet". Från den "berörda enheten" på Telia så fick jag det klassiska standarsvaret: Vi finner inte något nätfel i er digital-tv tjänst, problemen verkar orsakas av utrustning i hemmet.
Nu påstår jag att det faktiskt är ett "nätfel" och inte ett problem med "utrustning i hemmet". Min granne som också har två boxar upplever exakt samma problem (och även skillnaden i beteende före och efter förra veckans uppdatering av programvara i boxen), vilket borde indikera att felet är i nätet och inte hemma hos mig. Nu är min fundering om detta är ett fenomen som också andra upplever? Det kan ju vara en allmän felkonfigurering i Telias nät, eller ett verkligt fel i de routrar som finns i Telias nät? Om det är så ingen annan som upplever det här problemet, än jag och mina grannar, så bör det ju peka på en felkonfigurering av vår router som står på vårat radhusområde. Jag bör påpeka att det inte är alltid som ljud och bild försvinner på den andra TV:en. Prova att zappa fram och tillbaka mellan två kanaler, t ex SVT1 och SVT2, på den ena boxen och låt den andra boxen stå inställd på SVT1. Då bör boxen som står inställd på SVT1 tappa bild och ljud då du har zappat fram och tillbaka mellan SVT1 och SVT2 på den andra boxen. Det är ju lite irriterande att behöva bli av med bild och ljud i upp till en minut bara för att någon annan sitter och zappar runt mellan kanalerna på den andra TV:en och zappar "förbi" den kanal man tittar på själv. /Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 02 april 2007 - 20:56.
Postad 02 april 2007 - 22:54
Markus_H84
-
Markus_H84
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag är faktiskt ganska sugen på skaffa detta men med Canal+ Total som tillval men de negativa då är att jag får 1 mbit upload igen de kommer jag knappast stå ut med så just nu lutar de mot att ta abomang hos Canal Digital KabelTV och ha en Dreambox DM500C. Men går de ha Telia IPTV om man har ställt in Zyxel modemet manuelt på Annex-M? Eller deras tjänst är tvingad köra på Annex-A??
Hade kunnat stå ut med 12 mbit i hastighet och ha 2,5 mbit upload men inte ha 12 mbit i download och 1 mbit i upload. Har 23/2,5 mbit om ni undrar.
Redigerat av Markus_H84, 02 april 2007 - 22:56.
Postad 03 april 2007 - 19:06
Unregistered5e3a9486
-
Unregistered5e3a9486
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Bara jag om har problem med telias digital tv?
Började när jag satte dit det nya modemet, internetuppkopplingen blev väldigt intstabil o kopplade ner var 5-10 minut. När jag sedan satte dit tv-mottagaren så gick det att titta på tv i ca 15-20 min sedan blev det avbrott!
Ringde supporten och fick till svar att jag skulle koppla ur dator o bara pröva tvn, vilket jag gjort men får fortfarande avbrott kanske var 30e minut men det tar ju ca 3 min för boxen att starta så det är väldigt intrriterande. Någon som har några tips? Vad ska man säga till suporten för att få hjälp?
Redigerat av Unregistered5e3a9486, 03 april 2007 - 19:09.
Postad 03 april 2007 - 19:21
OXYD
-
OXYD
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Jag är faktiskt ganska sugen på skaffa detta men med Canal+ Total som tillval men de negativa då är att jag får 1 mbit upload igen de kommer jag knappast stå ut med så just nu lutar de mot att ta abomang hos Canal Digital KabelTV och ha en Dreambox DM500C. Men går de ha Telia IPTV om man har ställt in Zyxel modemet manuelt på Annex-M? Eller deras tjänst är tvingad köra på Annex-A??
Hade kunnat stå ut med 12 mbit i hastighet och ha 2,5 mbit upload men inte ha 12 mbit i download och 1 mbit i upload. Har 23/2,5 mbit om ni undrar.
<{POST_SNAPBACK}>
14/1 om vi skall vara petiga  men jag fattar inte heller varför annex m inte används. Känns korkat. Men kommer säkert.
Postad 04 april 2007 - 03:41
Unregisteredbdc7a326
-
Unregisteredbdc7a326
-
Användare
-
-
118 inlägg
Har haft Telia DigitalTV i ett halvår nu, de senaste veckorna tycker jag att bildkvaliten försämrats, bilden verkar komprimerad, med mer distorsion som följd. Som en risig bränd DVD - komprimerad till 50%...
Nån som upplevt detsamma?
Postad 04 april 2007 - 09:29
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Jag har haft tjänsten i snart 2 år och tycker inte mig se någon försämring i kvalitet alls.
Postad 04 april 2007 - 11:08
Joopy
-
Joopy
-
Lärjunge
-
-
342 inlägg
Undrar hur det kommer sig att Tele2 kan erbjuda både Tv3/tv6 och 5an. Men inte telia eller någon annan leverantör. Förutom boxer (monopol på marksänt) och com hem (gäller att bo rätt).
Att bo rätt gäller iofs också för Tele2 men det är en annan historia.
Men om en leverantör kan erbjuda både 3an och 5an så borde väl det inte vara orimmligt att telia också skulle kunna göra det.
Eller???
Postad 06 april 2007 - 09:07
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jag är fortfarande lite nyfiken på om det är någon med LAN-anslutning och två (eller fler) boxar som upplever samma problem som jag (och även två av mina grannar) upplever. Läs mer i mitt tidigare inlägg. Jag skulle vilja få en uppfattning om detta är ett generellt problem i Telias nät, eller om det är ett lokalt problem för mig och mina grannar på vårt radhusområde. Telias tekniska support påstår att felet inte är i nätet utan i min box, dvs i båda mina boxar samt då även mina grannars boxar, dvs totalt 6 boxar som det är fel på!  Detta har jag dock mycket svårt att tro på! /Peter Cigéhn
Postad 07 april 2007 - 20:50
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Undrar hur det kommer sig att Tele2 kan erbjuda både Tv3/tv6 och 5an. Men inte telia eller någon annan leverantör. Förutom boxer (monopol på marksänt) och com hem (gäller att bo rätt).
Att bo rätt gäller iofs också för Tele2 men det är en annan historia.
Men om en leverantör kan erbjuda både 3an och 5an så borde väl det inte vara orimmligt att telia också skulle kunna göra det.
Eller???
<{POST_SNAPBACK}>
Jo du, Joopy, det beror på att Tele2 och Viasat har samma ägare (Stenbeck-koncernen). Det kanske förklarar lite varför Viasat alltid varit ovilliga att sälja TV3 etc till Telia. Genom att begränsa TV3 m fl kanaler till konkurrenterna så försöker man väl få fler att välja Tele2/Viasat istället. /Andreas
Postad 07 april 2007 - 20:52
marcusbrunstrom
-
marcusbrunstrom
-
Rookie
-
2 inlägg
Jo jag sa just det.... Nu har jag läst på en massa forum och minst lika många forum till. Den frågan som jag försöker få svar på är, Går det att fixa en trådlös lösning mellan boxen och modemet? Och isåfall hur? En korret och väl förklarande lösning hade varit mycket tacksamt.!
Alla forum jag har läst som har ställt frågan har glidit vidare till frågor om kanalutbud och bla bla bla. Nä, trådlös lösning och jag är nöjd! smile.gif
Tack igen (denna gången på förhand)
Postad 07 april 2007 - 21:58
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Jo jag sa just det....
Nu har jag läst på en massa forum och minst lika många forum till. Den frågan som jag försöker få svar på är, Går det att fixa en trådlös lösning mellan boxen och modemet? Och isåfall hur? En korret och väl förklarande lösning hade varit mycket tacksamt.!
Alla forum jag har läst som har ställt frågan har glidit vidare till frågor om kanalutbud och bla bla bla. Nä, trådlös lösning och jag är nöjd! smile.gif
Tack igen (denna gången på förhand)
<{POST_SNAPBACK}>
Eftersom du vill ha ett svar, och ingen annan vill behaga svara, så får jag väl hänvisa dig till Telias eget svar på den frågan. Det är säkerligen inte det svar du vill ha, men det är det officiella svaret från Telia själva. Jag själv har ingen som helst erfarenhet av trådlöst, eftersom jag har ett alldeles utmärkt stjärnnät med dubbla nätverksuttag i princip varje rum i mitt hus. Men vad jag har lyckats förstå, både av diskussion i den här tråden (vilket jag förutsätter att du har läst) och i andra trådar med relaterat ämne så kan du få det att fungera om du har bra förhållanden, men att sannolikheten för att det skall funka felfritt är väldigt liten. Dessutom så verkar du inte vara ensam om att inte få något svar på den här frågan med tanke på det minimala antal svar (läs inga) i den här tråden och den här tråden. Uppenbarligen så är erfarenheten av det du vill åstadkomma väldigt begränsad på det här forumet (i alla fall det folk vill dela med sig av), vilket och för sig kanske inte är så konstigt med tanke på vad Telia själva anger som sitt officiella svar. /Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 07 april 2007 - 22:07.
Postad 08 april 2007 - 18:20
King Cobra
-
King Cobra
-
Forumräv
-
-
725 inlägg
Nån som vet ett bra sätt att se vilka kanaler som ligger på vilka kanalnummer som standard? Känner mig lite vislen i menyerna och har inte hittat någon sån lista.
Varför har inte fjärren program + och -  skitjobbigt att ständigt trycka in siffrorna när man bara skall byta kanal typ 2 steg eller så.
Annars tycker jag telias bredbandTV funkar utmärkt. Det var en aning instabilt den första veckan, men nu har jag inga problem alls.
Postad 08 april 2007 - 18:40
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Nån som vet ett bra sätt att se vilka kanaler som ligger på vilka kanalnummer som standard? Känner mig lite vislen i menyerna och har inte hittat någon sån lista. Varför har inte fjärren program + och - skitjobbigt att ständigt trycka in siffrorna när man bara skall byta kanal typ 2 steg eller så. Annars tycker jag telias bredbandTV funkar utmärkt. Det var en aning instabilt den första veckan, men nu har jag inga problem alls.
<{POST_SNAPBACK}>
Du hittar den officiella kanalistan med kanalnummer här. Hittas via följande sida, länken högst upp. Observera att man numera inte behöver byta till kanalplats 999 för att se lokala nyheter på SVT2. Vad gäller att fjärrkontrollen så finns det definivt + och - knapp för stega genom kanalerna. Det är "piltangenterna" nere till höger, märkta med P+ och P-, dvs uppåt- och nedåtpilen. Du kan ju passa på och kolla in manualen för fjärrkontrollen också då du ändå håller på. Alla guider och manualer hittas på följande sida. /Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 08 april 2007 - 18:41.
Postad 08 april 2007 - 23:46
King Cobra
-
King Cobra
-
Forumräv
-
-
725 inlägg
Tackar, tackar! Skall jag vara ärlig fattar jag inte hur jag missade var de där knapparna var placerade :X Jag får skylla på dålig uppmärksamhet.
Man är ju van med 2 stora knappar som sitter brevid volym knapparna. Åtminstånde 2 TYDLIGA knappar för denna funktion.
Tackar för kanalistan!
Postad 09 april 2007 - 16:37
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Alla ni som har LAN-anslutning och har skaffat er två boxar eller fler, skulle ni kunna kolla upp om ni har samma problem som jag har. Det är nämligen så att jag upptäckt att om jag låter båda boxarna vara inställd på samma kanal, och sedan byter kanal på den ena boxen så försvinner bild och ljud på den andra boxen.
Innan uppdateringen av programvaran förra veckan (till version 4_0_1_40) så försvann bild och ljud maximalt i 1-2 sekunder. Men efter förra veckans uppdatering så kan bild och ljud försvinna i varierande grad ända upp till en minut.
Jag har sniffat lite på nätverkstrafiken och tror mig förstå exakt vad som händer: När man byter kanal så talar ju boxen om att den går ur multicastgruppen för den kanal som man byter från. Men nätet (antagligen min närmsta router) har inte koll på hur många boxar hos mig som är med i multicastgruppen (i det här fallet så är det ju två boxar med i samma multicastgrupp), och istället så slutar den att skicka strömmen direkt. Detta gör ju att den andra boxen tappar bild och ljud. Istället så borde nätet (närmsta routern) hålla reda på att det faktiskt finns en box till som är med i samma multicastgrupp och vänta med att sluta skicka den strömmen tills den boxen också går ur samma multicastgrupp. Som boxen betedde sig innan förra veckans uppdatering så upptäckte boxen själv att strömmen slutade komma och "påminde" själv nätet att den faktiskt fortfarande var med i multicastgruppen (detta skedde 1-2 sekunder efter det att boxen upptäckte att den inte fick strömmen). Efter uppdateringen förra veckan så upptäcker (eller struntar) boxen i att strömmen försvinner och istället så är det nätet som frågar boxen om vilka grupper den anser sig vara med i. Denna fråga dyker upp med ett intervall på en minut, så har man otur så kan bild och ljud försvinna i upp till en minut (beroende på när man byter kanal i förhållande till nästa sådan fråga från nätet).
Jag har varit i kontakt med Telia och den tekniska supporten som felrapporterade till "berörd enhet". Från den "berörda enheten" på Telia så fick jag det klassiska standarsvaret:
Vi finner inte något nätfel i er digital-tv tjänst, problemen verkar orsakas av utrustning i hemmet.
Nu påstår jag att det faktiskt är ett "nätfel" och inte ett problem med "utrustning i hemmet". Min granne som också har två boxar upplever exakt samma problem (och även skillnaden i beteende före och efter förra veckans uppdatering av programvara i boxen), vilket borde indikera att felet är i nätet och inte hemma hos mig.
Nu är min fundering om detta är ett fenomen som också andra upplever? Det kan ju vara en allmän felkonfigurering i Telias nät, eller ett verkligt fel i de routrar som finns i Telias nät? Om det är så ingen annan som upplever det här problemet, än jag och mina grannar, så bör det ju peka på en felkonfigurering av vår router som står på vårat radhusområde.
Jag bör påpeka att det inte är alltid som ljud och bild försvinner på den andra TV:en. Prova att zappa fram och tillbaka mellan två kanaler, t ex SVT1 och SVT2, på den ena boxen och låt den andra boxen stå inställd på SVT1. Då bör boxen som står inställd på SVT1 tappa bild och ljud då du har zappat fram och tillbaka mellan SVT1 och SVT2 på den andra boxen.
Det är ju lite irriterande att behöva bli av med bild och ljud i upp till en minut bara för att någon annan sitter och zappar runt mellan kanalerna på den andra TV:en och zappar "förbi" den kanal man tittar på själv.
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, jag har inte märkt av ngt sånt alls faktiskt. Vi har 2 boxar so far, får den 3e ngngång om 3v eller så. Något vajsing hos er lokalt då månne? :/
Postad 09 april 2007 - 18:07
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Nej, jag har inte märkt av ngt sånt alls faktiskt. Vi har 2 boxar so far, får den 3e ngngång om 3v eller så. Något vajsing hos er lokalt då månne? :/
<{POST_SNAPBACK}>
Då är det nog precis som jag misstänker, nämligen en felkonfigurering av (eller en bugg i) vår närmsta router som jag och mina granna sitter uppkopplad mot. Då skulle det också vara intressant att veta vilken typ av router som ni sitter kopplade mot hos Byggebo i Oskarshamn. Själv sitter jag uppkopplad mot en Cisco router, men jag vet att Telia också använder sig av utrustning från Ericsson och Alcatel. Man kan man veta vilken typ av router man sitter kopplad mot genom att kolla på vilken typ av switch som man har. Har du en Force (Xavi) XG6745 Triple Play Box som första switch så sitter du uppkopplad mot en Ericsson eller Alcatel router. Har du istället en ZyXEL ES105-A som första switch så du uppkopplad mot en Cisco router. I båda fallen så har man en ZyXEL ES105-A som sin andra switch för att kunna koppla in två eller fler boxar. Det finns en schematisk bild av detta i installationsguiden för LAN-anslutningar. Se sista bilden "Schematisk bild över installationen för dig som har flera tv-apparater" på sidan 6. Just den bilden visar uppkopplingen med en XG6745 och en ES105-A. Så har du en XG6745, plus en ES105-A, eller har du bara två ES105-A? Eller har Byggebo "dolt" er utrustning så att ni inte "ser" era switchar? /Peter Cigéhn
Postad 10 april 2007 - 19:58
fjp
-
fjp
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Alla ni som har LAN-anslutning och har skaffat er två boxar eller fler, skulle ni kunna kolla upp om ni har samma problem som jag har. Det är nämligen så att jag upptäckt att om jag låter båda boxarna vara inställd på samma kanal, och sedan byter kanal på den ena boxen så försvinner bild och ljud på den andra boxen.
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Det är inget jag hade lagt märke till om du inte uppmärksammat mig på problemet, mest på grund av att jag har fått något annat problem med box nr2. På SVT kanalerna 1:an 2:an SVT24 och barnkanalen blir det en rullande bild typ en gammal vhs som inte var trackad bra. slår jag till texttv och väljer 199 eller 299 beroende på vilken kanal jag vill titta på så får jag perfekt bild igen. Tips? Jag kommer inte ihåg när det började men det är inte omöjligt att det sammanföll med den 27:e. Mvh Edit: Rullandet försvann om jag byter till min tredje box men den "släcker" första boxen forfarande vid kanalbyte och avstängning Fredrik
Redigerat av fjp, 10 april 2007 - 20:17.
Postad 11 april 2007 - 13:20
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Då är det nog precis som jag misstänker, nämligen en felkonfigurering av (eller en bugg i) vår närmsta router som jag och mina granna sitter uppkopplad mot. Då skulle det också vara intressant att veta vilken typ av router som ni sitter kopplade mot hos Byggebo i Oskarshamn. Själv sitter jag uppkopplad mot en Cisco router, men jag vet att Telia också använder sig av utrustning från Ericsson och Alcatel.
Man kan man veta vilken typ av router man sitter kopplad mot genom att kolla på vilken typ av switch som man har. Har du en Force (Xavi) XG6745 Triple Play Box som första switch så sitter du uppkopplad mot en Ericsson eller Alcatel router. Har du istället en ZyXEL ES105-A som första switch så du uppkopplad mot en Cisco router. I båda fallen så har man en ZyXEL ES105-A som sin andra switch för att kunna koppla in två eller fler boxar. Det finns en schematisk bild av detta i installationsguiden för LAN-anslutningar. Se sista bilden "Schematisk bild över installationen för dig som har flera tv-apparater" på sidan 6. Just den bilden visar uppkopplingen med en XG6745 och en ES105-A.
Så har du en XG6745, plus en ES105-A, eller har du bara två ES105-A? Eller har Byggebo "dolt" er utrustning så att ni inte "ser" era switchar?
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Vi har zyxelswitchar här, så Cisco it is antar jag? Så då vettifasen... :S Fast, vi har 2 switchar, en till min och mors box och en till systerns. Vet inte om de kan ha med saken å göra?
Postad 11 april 2007 - 18:38
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Det är inget jag hade lagt märke till om du inte uppmärksammat mig på problemet, mest på grund av att jag har fått något annat problem med box nr2. På SVT kanalerna 1:an 2:an SVT24 och barnkanalen blir det en rullande bild typ en gammal vhs som inte var trackad bra. slår jag till texttv och väljer 199 eller 299 beroende på vilken kanal jag vill titta på så får jag perfekt bild igen. Tips? Jag kommer inte ihåg när det började men det är inte omöjligt att det sammanföll med den 27:e. Mvh
Edit: Rullandet försvann om jag byter till min tredje box men den "släcker" första boxen forfarande vid kanalbyte och avstängning
Fredrik
<{POST_SNAPBACK}>
Vad gäller den rullande bilden så är det ingenting jag upplevt själv. Låter precis som om boxen är trasig (eftersom det försvann då du bytte box). Dock är det ju lite märkligt att du bara upplever det på SVT kanaler och inte på andra kanaler. Har du provat att mata ut nånting annat än RGB på SCART-utgången? Dra ur sladden ur boxen och starta upp den igen. Under uppstart så trycker du på INFO knappen på fjärrkontrollen. Då kommer du in i systemmenyn där du kan ställa in vilken typ av signal som skall matas ut på SCART-utgången: RGB, S-Video eller Video. Rullar det på samma sätt med S-Video eller Video? Gör det inte det så kan man kanske misstänka att det är någon fel på RGB utmatningen i boxen. Vad gäller att boxen "släcker" första boxen även vi avstängning är samma fenomen som vid kanalbyte eftersom boxen går ur sin multicastgrupp också då man stänger av den (dvs den går ned i standby) på exakt samma sätt som då man byter kanal. Intressant dock att höra att du upplever samma problem. Så då verkar det ju ändå vara ett mer generellt problem i Telias nät, speciellt också med tanke på att jag vet att du har en XG6745 och därmed bör vara uppkopplad mot en Ericsson eller Alcatel router (själv sitter jag mot en Cisco router). /Peter Cigéhn
Postad 11 april 2007 - 18:48
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Då är det nog precis som jag misstänker, nämligen en felkonfigurering av (eller en bugg i) vår närmsta router som jag och mina granna sitter uppkopplad mot. Då skulle det också vara intressant att veta vilken typ av router som ni sitter kopplade mot hos Byggebo i Oskarshamn. Själv sitter jag uppkopplad mot en Cisco router, men jag vet att Telia också använder sig av utrustning från Ericsson och Alcatel.
Man kan man veta vilken typ av router man sitter kopplad mot genom att kolla på vilken typ av switch som man har. Har du en Force (Xavi) XG6745 Triple Play Box som första switch så sitter du uppkopplad mot en Ericsson eller Alcatel router. Har du istället en ZyXEL ES105-A som första switch så du uppkopplad mot en Cisco router. I båda fallen så har man en ZyXEL ES105-A som sin andra switch för att kunna koppla in två eller fler boxar. Det finns en schematisk bild av detta i installationsguiden för LAN-anslutningar. Se sista bilden "Schematisk bild över installationen för dig som har flera tv-apparater" på sidan 6. Just den bilden visar uppkopplingen med en XG6745 och en ES105-A.
Så har du en XG6745, plus en ES105-A, eller har du bara två ES105-A? Eller har Byggebo "dolt" er utrustning så att ni inte "ser" era switchar?
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Vi har zyxelswitchar här, så Cisco it is antar jag? Så då vettifasen... :S Fast, vi har 2 switchar, en till min och mors box och en till systerns. Vet inte om de kan ha med saken å göra?
<{POST_SNAPBACK}>
Okej, så du har 2 ZyXEL-switchar. Men hur menar du att du har kopplat dessa egentligen? Om du jämför med bilden till höger på sidan 6 i installationsguiden. Har du en motsvarande koppling där switcharna sitter kopplade efter varandra? Eller menar du att du har två helt separata switchar som är inkopplade på två helt separata "nätverksuttag" (enligt bilden) och som inte är sammakopplade på något vis? Då kan det ju vara så att dina två boxar sitter på två olika portar på Ciscoroutern, och då förstår jag att du inte upplever samma problem som jag gör (och många andra gör) eftersom routern nog har bättre koll på två olika boxar på olika portar på routern. Problemet är nog när två eller fler boxar sitter uppkopplade på samma port på routern. Sedan undrar jag om du verkligen har provat att zappa fram och tillbaka mellan kanalerna flera gånger för att se om bilden försvinner på andra boxen. Det är nämligen så att det är inte säkert att bilden försvinner på den andra boxen, t ex i fallet att man har haft båda boxarna på samma kanal en längre stund så försvinner inte bilden, medans om man snabbt zappar förbi samma kanal som den andra boxen är inställd på så försvinner bilden. Dessutom så för du inte zappa tillbaka för snabbt till den andra boxens kanal eftersom då du byter tillbaka till samma kanal igen så kommer ju bilden tillbaka på den andra boxen. /Peter Cigéhn
Postad 11 april 2007 - 18:59
Unregistered7542582b
-
Unregistered7542582b
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har nu fått och installerat min digitaltv. Funkar som det ska, dock lite jobbigt att de inte har tv3 och tv6 i sitt utbud
Postad 11 april 2007 - 21:56
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Fick min idag med och det funkar bra men även jag saknar 3:an och 6:an
Postad 12 april 2007 - 10:09
larsmjoh
-
larsmjoh
-
Rookie
-
1 inlägg
Efter att ha studerat trafiken ett litet tag, märkte jag att vid varje kanalbyte skickdes några paket från boxen till servern för att kanske "verifiera" att boxen är behörig att byta kanal. Jag provade med datorn att ansluta till valfri multicast adress (ipnummer) för att få in en kanal MEN det går ENBART att ansluta till samma multicastadress som boxen för närvarande är ansluten till.
Dvs det gick enbart att få bild i VLC genom att ansluta till samma kanal som man rattat in på boxen. Detta kanske beror på att om man på egen hand, utifrån via datorn, försöker ansluta till en kanal så fattarn servern att datorn inte har rätt "handskakning" eller kan "verifiera sig" och då får man ingen bild.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej, Jag har följt diskussionerna om multicasting och IGMP med stort intresse och kommer här med följande overifierade påstående/retoriska fråga: Det är inte så att de där extra paketen du ser är IGAP paket? IGAP is a variant of IGMPv2 that adds user authentication. IGAP enables an IP multicast service provider to authenticate requests to join a specific multicast group based on user information.
Har vi någon här som kan någonting om IGAP? /L
Postad 12 april 2007 - 10:22
mickegris
-
mickegris
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Hej!
Tänkte delge lite information om hur det fungerar för mig att se på ip-tv i datorn, jag har ADSL.
Jag har öppnat upp en extra tv-port, bytt IGMPVersion till version 2 och kopplat datorn till den extra porten. Jag får dock inget IP, det måste man väl ha för att joina multicast-grupper?
Det fungerar att kolla i datorn men bara om boxen först har joinat multicast-gruppen. Jag kan se på två olika kanaler samtidigt, men då måste jag först ställa in boxen på den kanalen som jag vill tittta på i datorn och ratta in kanalen med vlc. Sedan kan jag byta kanal på boxen utan problem. Dock så tokbelastar jag bandbredden.
Det här med IGAP låter intressant, kan dock inget om det.
/Micke
Redigerat av mickegris, 12 april 2007 - 10:26.
Postad 12 april 2007 - 19:50
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Efter att ha studerat trafiken ett litet tag, märkte jag att vid varje kanalbyte skickdes några paket från boxen till servern för att kanske "verifiera" att boxen är behörig att byta kanal. Jag provade med datorn att ansluta till valfri multicast adress (ipnummer) för att få in en kanal MEN det går ENBART att ansluta till samma multicastadress som boxen för närvarande är ansluten till.
Dvs det gick enbart att få bild i VLC genom att ansluta till samma kanal som man rattat in på boxen. Detta kanske beror på att om man på egen hand, utifrån via datorn, försöker ansluta till en kanal så fattarn servern att datorn inte har rätt "handskakning" eller kan "verifiera sig" och då får man ingen bild.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej,
Jag har följt diskussionerna om multicasting och IGMP med stort intresse och kommer här med följande overifierade påstående/retoriska fråga: Det är inte så att de där extra paketen du ser är IGAP paket?
IGAP is a variant of IGMPv2 that adds user authentication. IGAP enables an IP multicast service provider to authenticate requests to join a specific multicast group based on user information.
Har vi någon här som kan någonting om IGAP?
/L
<{POST_SNAPBACK}>
Jag skulle gissa att att de "extra" paket vid kanalbyte som grand_master refererar till, är ett IGMP meddelanden för att gå ur multicastgruppen för aktuell kanal och ett IGMP meddelande för att gå med i multicastgruppen för den kanal man byter till. Jag har själv inte sett några indikationer på att boxen använder sig av IGAP (i alla fall inte på min LAN-anslutning, jag kan ju inte utesluta att det är ett annat beteende på ADSL-anslutningar, men det betvivlar jag). Autentisering antar jag kommer att hanteras av programkortet. Än så länge så kör ju Telia okrypterat och därmed är också programkortet inte heller nödvändigt. Men det är väl bara en tidsfråga innan Telia tvingas kryptera sina sändningar. Jag tror inte att programleverantörerna (som Canal Digital) uppskattar att Telia distribuerar deras kanaler okrypterat. /Peter Cigéhn
Postad 12 april 2007 - 21:15
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Okej, så du har 2 ZyXEL-switchar. Men hur menar du att du har kopplat dessa egentligen? Om du jämför med bilden till höger på sidan 6 i installationsguiden. Har du en motsvarande koppling där switcharna sitter kopplade efter varandra? Eller menar du att du har två helt separata switchar som är inkopplade på två helt separata "nätverksuttag" (enligt bilden) och som inte är sammakopplade på något vis? Då kan det ju vara så att dina två boxar sitter på två olika portar på Ciscoroutern, och då förstår jag att du inte upplever samma problem som jag gör (och många andra gör) eftersom routern nog har bättre koll på två olika boxar på olika portar på routern. Problemet är nog när två eller fler boxar sitter uppkopplade på samma port på routern.
Sedan undrar jag om du verkligen har provat att zappa fram och tillbaka mellan kanalerna flera gånger för att se om bilden försvinner på andra boxen. Det är nämligen så att det är inte säkert att bilden försvinner på den andra boxen, t ex i fallet att man har haft båda boxarna på samma kanal en längre stund så försvinner inte bilden, medans om man snabbt zappar förbi samma kanal som den andra boxen är inställd på så försvinner bilden. Dessutom så för du inte zappa tillbaka för snabbt till den andra boxens kanal eftersom då du byter tillbaka till samma kanal igen så kommer ju bilden tillbaka på den andra boxen.
/Peter Cigéhn
<{POST_SNAPBACK}>
Saken är den att vi har inte kopplat det själva, det kom tekniker och gjorde. Så ja, de satte en huvudswitch från det enda uttaget vi har, därifrån drog de (då de tänkte helt åt hecklefjäll, de trodde att switcharna kunde dela ut ipnr som en router) en kabel till en switch i bredvidliggande rum. Därifrån hade de tänkt att man kunde köra nätverkskabel direkt till den andra datorn i hemmet, men detta leder ju självklart till fiasko eftersom den då inte får ngt ipnr då 1a datorn redan har fått det (detta var innan jag skaffade router, och delade ut internet från dator 1 till dator 2 med ett extra närverkskort). Lagom rörigt skrivet, men hur som haver. Huvudjack -> Switch1 -> Tv nummer 1, Tv nummer 3, router och switch 2. Switch2 -> Tv nummer 2. Testat att ha en kanal på Tv1 och sen fippla med Tv2 både fram och tillbaks över kanalen, åtskilliga gånger. Inga som helst problem med varken ljud eller bild. Enda "problemet" jag märkt av, är att tvn hackar som fan när jag, av ngn konstig anledning, kan ladda upp i hastigheter uppemot 90-100mbit, med min 10mbits uppkoppling. Annars inget.
Postad 12 april 2007 - 22:22
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
[/quote] Enda "problemet" jag märkt av, är att tvn hackar som fan när jag, av ngn konstig anledning, kan ladda upp i hastigheter uppemot 90-100mbit, med min 10mbits uppkoppling. Annars inget. <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Låter som strul med qos inställningarna, gör en felanmälan så läser det sig nog. Men å andra sidan kanske du vill ha kvar den höga uploaden  ?
Postad 13 april 2007 - 17:07
thomasa88
-
thomasa88
-
Rookie
-
5 inlägg
Fick nyligen iptv från telia och jag har följt den här tråden med intresse. Jag är inte så insatt i igmp men borde man inte kunna lista ut om det bara är en byte som ändras och då generera paket för att byta kanal?
Jag hade tänkt att ta mig en titt men måste först confa min linksys (med openwrt  ) så den inte skickar nån trafik till en di-604 som lyckas döda lanet varje gång
edit.
hmm, verkar ju bara vara ett leave group och att den skickar membership report hela tiden på vilken kanal den tillhör dvs ip, om jag förstår det rätt
edit.
förhastade slutsatser kanske  , verkar köra leave group på både kanalen man går från och till, membership report verkar ju vara mot alla möjliga (de man har?)
edit.
ok, ska testa lite mer innan jag drar mer slutsatser XD, 2an verkade göra nåt speciellt för att den är regional =p
Redigerat av thomasa88, 13 april 2007 - 18:18.
Postad 13 april 2007 - 18:58
Caper
-
Caper
-
Användare
-
-
215 inlägg
Då har min box äntligen anlänt, kopplat in enligt alla instruktioner från Telia och det funkar över förväntan.
Om jag jämför med Boxer tycker jag att bilden är bättre trots att jag kör via scart till min 50" TV.
Körde Boxer med HTPC och floppydtv och alltså ut via HDMI.
Nu till min fundering, jag har redan en dragen nätverkskabel från modemet till boxen som är belägen i vardagsrummet.
Som det är just nu så står alltså min HTPC ( belägen i vardagsrummet)utan Internet anslutning eftersom kabeln går till boxen, kan jag på något enkelt sätt även koppla in min HTPC på samma kablage och strömma TV via VLC och få Internet access?
En hubb/switch kanske inte fungerar eftersom jag behöver 2 olika IP adresser?
En router kanske skulle funka...men vilken router accepterar multicast trafik?
Eller får jag bita i det "sura äpplet" Och dra ett till kablage till HTPC:n?
Postad 13 april 2007 - 18:59
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Saken är den att vi har inte kopplat det själva, det kom tekniker och gjorde. Så ja, de satte en huvudswitch från det enda uttaget vi har, därifrån drog de (då de tänkte helt åt hecklefjäll, de trodde att switcharna kunde dela ut ipnr som en router) en kabel till en switch i bredvidliggande rum. Därifrån hade de tänkt att man kunde köra nätverkskabel direkt till den andra datorn i hemmet, men detta leder ju självklart till fiasko eftersom den då inte får ngt ipnr då 1a datorn redan har fått det (detta var innan jag skaffade router, och delade ut internet från dator 1 till dator 2 med ett extra närverkskort). Lagom rörigt skrivet, men hur som haver. Huvudjack -> Switch1 -> Tv nummer 1, Tv nummer 3, router och switch 2. Switch2 -> Tv nummer 2.
Testat att ha en kanal på Tv1 och sen fippla med Tv2 både fram och tillbaks över kanalen, åtskilliga gånger. Inga som helst problem med varken ljud eller bild. Enda "problemet" jag märkt av, är att tvn hackar som fan när jag, av ngn konstig anledning, kan ladda upp i hastigheter uppemot 90-100mbit, med min 10mbits uppkoppling. Annars inget.
<{POST_SNAPBACK}>
Hmmm... Jag undrar hur bra koll den tekniker som var hos er och kopplade egentligen hade! Uppenbarligen väldigt liten koll. Det går inte att ha två boxar på switch nummer 1 och samtidigt ha fler boxar på switch nummer 2. För att du skall få QoS (Quality of Service) hantering på TV trafiken så måste boxarna kopplas in på de två QoS markerade portarna på ZyXEL ES105-A switchen, dvs på port 4 och 5. Sitter någon av boxarna på någon annan port än 4 och 5 på switch nummer 1 så är inte trafiken till denna QoS säkrad och du kan få störningar på ljud och bild. Har man två boxar (och ingen IP-telefoni) så skall man koppla in boxarna på port 4 och 5 på switchen. I fallet att man har IP-telefoni så får det bara plats en box på switchen eftersom IP-telefoni adaptern också skall sitta på en av de QoS-säkrade portarna, dvs 4 eller 5. När de QoS-säkrade portarna "tar slut" så får man koppla in switch nummer 2. Observera då att switch nummer 2 måste sitta på en av de QoS-säkrade portarna på switch nummer 1 för att QoS-säkra alla portar på switch nummer två. Så i ditt fall så skulle jag säga att du måste (eller i alla fall bör) flytta en av dina boxar till switch nummer 2. Du kan inte koppla in två boxar på switch nummer 1 och sedan ha en tredje box på switch nummer 2. Det går inte ihop. På switch nummer ett så kan du koppla in en box på t ex port 4 och sedan switch nummer 2 på port 5. Eller så kan du koppla in alla tre boxarna på switch nummer 2 (det spelar ingen roll vilken port på switch nummer eftersom du har QoS-säkrat alla portar på den switchen genom att koppla den till en QoS-säkrad port på switch nummer 1). Lång och säkerligen förvirrad förklaring till hur man bör koppla sina boxar och switchar då man har två eller fler boxar. Sedan är det nog inte så konstigt att du får störningar på bild och ljud om du lyckas tanka i hastigheter uppemot 90-100 MBit/s. Då finns det ju liksom ingen plats över för TV signalen. Dessutom att du då inte har kopplat boxarna så att dom är QoS-säkrade gör ju att det stör ännu mer. De måste vara felkonfigurerat i er router nånstans eftersom bandbreddbegränsningen på 10 MBit/s inte sätter in. Antingen får du väl vara glad över det, eller så bör du felrapportera (och då säkerligen få din "surfa på nätet"-tjänst begränsad till 10 MBit/s som den då egentligen skall vara). /Peter Cigéhn
Postad 13 april 2007 - 19:22
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Då har min box äntligen anlänt, kopplat in enligt alla instruktioner från Telia och det funkar över förväntan. Om jag jämför med Boxer tycker jag att bilden är bättre trots att jag kör via scart till min 50" TV. Körde Boxer med HTPC och floppydtv och alltså ut via HDMI.
Nu till min fundering, jag har redan en dragen nätverkskabel från modemet till boxen som är belägen i vardagsrummet. Som det är just nu så står alltså min HTPC ( belägen i vardagsrummet)utan Internet anslutning eftersom kabeln går till boxen, kan jag på något enkelt sätt även koppla in min HTPC på samma kablage och strömma TV via VLC och få Internet access? En hubb/switch kanske inte fungerar eftersom jag behöver 2 olika IP adresser? En router kanske skulle funka...men vilken router accepterar multicast trafik?
<{POST_SNAPBACK}>
Det framgår ju inte om du redan idag har en router efter modemet, men det bör ju fungera om du: 1. Vid modemet tar in Internetanslutningen på WAN porten samt IPTVn på valfri LAN port 2. Drar en nätverkskabel från en annan LAN port till vardagsrummet 3. I vardagsrummet kopplar en hub där du jackar in alla användare. Då finns multicasten i LANet samtidigt som digitaltvmottagaren får sin IP-adress. Detta fungerade med min Linksys WRT54GL router (visserligen utan Hub (men hubbar är ju dumma)). Det som spökar i mitt fall när man lägger in IPTVn på LANet är att WLAN lägger av... Men har man inget behov av WLAN så.. /Leif
Postad 13 april 2007 - 19:43
Caper
-
Caper
-
Användare
-
-
215 inlägg
Då har min box äntligen anlänt, kopplat in enligt alla instruktioner från Telia och det funkar över förväntan. Om jag jämför med Boxer tycker jag att bilden är bättre trots att jag kör via scart till min 50" TV. Körde Boxer med HTPC och floppydtv och alltså ut via HDMI.
Nu till min fundering, jag har redan en dragen nätverkskabel från modemet till boxen som är belägen i vardagsrummet. Som det är just nu så står alltså min HTPC ( belägen i vardagsrummet)utan Internet anslutning eftersom kabeln går till boxen, kan jag på något enkelt sätt även koppla in min HTPC på samma kablage och strömma TV via VLC och få Internet access? En hubb/switch kanske inte fungerar eftersom jag behöver 2 olika IP adresser? En router kanske skulle funka...men vilken router accepterar multicast trafik?
<{POST_SNAPBACK}>
Det framgår ju inte om du redan idag har en router efter modemet, men det bör ju fungera om du: 1. Vid modemet tar in Internetanslutningen på WAN porten samt IPTVn på valfri LAN port 2. Drar en nätverkskabel från en annan LAN port till vardagsrummet 3. I vardagsrummet kopplar en hub där du jackar in alla användare.
Då finns multicasten i LANet samtidigt som digitaltvmottagaren får sin IP-adress.
Detta fungerade med min Linksys WRT54GL router (visserligen utan Hub (men hubbar är ju dumma)). Det som spökar i mitt fall när man lägger in IPTVn på LANet är att WLAN lägger av... Men har man inget behov av WLAN så..
/Leif
<{POST_SNAPBACK}>
Ok. jag testar med att koppla in en hub i vardagsrummet till att börja med! Tack för tipset. Tillägger bara att jag för närvarande inte kör med någon Router, kör surfdatorn som är belägen vid telefonjacket via utgången för dator på modemets utgång 1. Digitalboxen belägen i vardagsrummet på utång 2. Testar alltså koppla in en hubb in vardagsrummet och delar det till både boxen och HTPC:n. Kör via ADSL.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|