Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IPTV via WLAN?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 april 2007 - 20:35

Högspänning
  • Högspänning
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man kopplar IPTV-boxern till trippleplay modemet (Telias) via eget WLAN?

Jag vill undvika att dra bredbandskabel till TVn. IPTV-boxern har inget wlan kort men det finns tydligen AccessPoints att köpa, som tar emot wlan-signalen. På modemsidan bör man antagligen ha en wlan-router?

Postad 29 november 2007 - 08:12

Mojava
  • Mojava
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Bra fråga, står inför samma problem själv. De vanliga WLAN (802.11n)-produkterna går att få som router och USB-ansluten adapter. T ex http://www.dlink.com/products/?pid=530

Motorola VIP1510-boxen från Telia har å andra sidan bara RJ45-kontakt för sladd. Det som verkar behövas är en adapter som på ett transparent sätt kan översätta USB-in till RJ45... Har inte hittat nåt sånt än.

Någon annan som funderat i sådana banor och kanske hittat på något som fungerar?

Redigerat av Mojava, 29 november 2007 - 08:15.

Postad 29 november 2007 - 08:33

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

IPTV-boxern

Snälla, skilj på Boxer och digitalbox...
Boxer är företaget som distribuerar digital-TV i det svenska markbundna nätet (det du får in via din vanliga takantenn). Boxer tillhandahåller inte, och kommer förmodligen aldrig att tillhandahålla, IPTV. ;) En digitalbox, oavsett om den är avsedd för marknätet, parabol, kabel eller IP-nät, kallas just för digitalbox eller bara box (eller set-top-box om man vill), inte boxer.

Postad 29 november 2007 - 08:51

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
IPTV över WLAN är inte att rekommendera, ni kommer att få stora kvalitetsförsämringar i bilden. Prova med Home plugs istället, bör funka bättre, men det är inte alltid som det funkar optimalt heller.

Postad 29 november 2007 - 09:42

Mojava
  • Mojava
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Den nya 802.11n är bra mycket snabbare än b och g-varianterna - testarna på IDG trodde de gjort fel när de testade första gångerna pga att det gick så bra.. tror du fick ut 200mbit/s under realistiska förhållanden. Har tyvärr inte kvar länken. Jag räknar iaf med att få ut minst 50-100mbit/s iom att det bara är 5 m mellan basstation och adapter. Detta borde väl räcka gott och väl för att ersätta en ethernetkabel... antagligen bättre än homeplug också. ;)

Frågan är bara hur man ska koppla samman en adapter med USB-interface och MotorolaVIP1510:an som har RJ45-uttag... :wub:

Postad 29 november 2007 - 09:47

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Jobbar själv i en prylbutik. Har sålt flera Homeplugs till Telia IPTV kunder (d-link) som inte har fått det att fungera?
Har själv ingen aning om varför, mellan modem och dator så fungerar det tydligen bra för dem men inte mellan modem och och digitalbox. Någon som vet varför det kan vara så?

Postad 29 november 2007 - 11:14

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

Den nya 802.11n är bra mycket snabbare än b och g-varianterna -

Det har inte så mycket att göra med b, g eller n, utan mer med att paketförlusterna är större i ett trådlöst nät samt att det inte är samma jämna bitström som i en nätverkskabel. Det är detta som är boven i dramat. Men routertillverkarna har ju sedan en tid tillbaka insett detta och nya routrar klarar av iptv allt bättre.

Med homeplugs har jag också blandad erfarenhet, vissa funkar det jättebra för medan det är stora störningar för andra.

Det är skönt att jag flyttar in i ett nybyggt hus om 2 mån där jag har valt att installera trådbundet nätverk i varje rum.

Postad 29 november 2007 - 13:21

Mojava
  • Mojava
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hmm.. låter som det får bli trial-n-error - ska nog ha ett WLAN oavsett iom att man kan sitta framför brasan med laptopen osv.

Det jag klurade mest på var om någon känner till någon lämplig lösning för att hänga på MototolaVIP1510:an på det trådlösa, tex om det finns någon käck WLAN-adapter med RJ45-hane ut istället för USB? Eller konverterare USB-RJ45. Ska leta vidare och postar om jag hittar nåt...

Postad 29 november 2007 - 13:34

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
Du är ute efter en Brygga. Kolla på dustin efter en Wifi Bridge / Brygga... finns några sådana.

Postad 29 november 2007 - 22:20

Mojava
  • Mojava
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tackar! :)
Inte lätt när man inte vet vad man letar efter.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.