** Officiell tråd - mCubed/HFX-Media PC **
653 svar till detta ämne
Postad 10 mars 2006 - 07:01
Unregistered65a0fb25
-
Unregistered65a0fb25
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Om man har 4st pipes har man den nya då? Nixxdorf, tolkar jag dig rätt att det gick åt 2st 12g tuber bara till cpu/gpu?
<{POST_SNAPBACK}>
Gällande GPU kylningen så är det 4 pipes även med den gamla. Finns nu 3 versioner vad jag förstår. 1. Den med stora kylblocket/flänsen på kortet, 2. Den lilla som är samma som nordbryggan och sen nu den nyaste med plexidetaljer och block till gpu som anpassats för 4 pipes.... Vet inte vad som följer med men gissar på 8 pipes, 3 vanliga block + 1 anpassat för gpun inkl plexi monteringsdetaljer. Ska beställa en sån senare. (hmm undrar vad jag ska göra med den (typ 2) som jag har här oanvänd)
<{POST_SNAPBACK}>
Jag köper den av dig... Heatpipes ock block kan man inte få för mycket av!
Postad 10 mars 2006 - 20:56
Alexi*
-
Alexi*
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Vad tror ni om att montera isär Nightjar så att man monterar det direkt mot kylflänsen istället får att försöka köra med massa pasta mellan lådorna?
Alltså att man plockar innandömmet i agget ur sin låda.
Postad 12 mars 2006 - 22:11
Nixxdorf
-
Nixxdorf
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Om man har 4st pipes har man den nya då? Nixxdorf, tolkar jag dig rätt att det gick åt 2st 12g tuber bara till cpu/gpu?
<{POST_SNAPBACK}>
Japp det gjorde du men jag har lite kvar dock.. Tänk på att jag har det "gamla" blocket med 2 heatpipes. Tro att det räcker till 4 pipes oxå.
Postad 12 mars 2006 - 22:18
Nixxdorf
-
Nixxdorf
-
Amatör
-
-
55 inlägg
ÄNTLIGEN!!
Som ni har märkt har jag haft en massa knasiga problem och inte riktigt hittat rätt..
Först trodde jag det var värmeproblem.. sen trodde jag det var minnena.. sen trodde jag... bla bla
Till sist lacka jag ur och avinstallera mitt 64 bit OS och körde in en hederligt 32bitars... Och vipps så var alla problem borta...
Men jag har fått mickla lite med kylpastan och ni som bygger.. Det kan inte nog påpekas att ni skall vara oooootroligt noga med appliceringen av er pasta, och spänna allt vad ni har att komma med. Då har ni många grader att tjäna... Och för guds skull!! Använd rätt kulpasta från början!
/ Lasse
Postad 12 mars 2006 - 22:19
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
Vad tror ni om att montera isär Nightjar så att man monterar det direkt mot kylflänsen istället får att försöka köra med massa pasta mellan lådorna? Alltså att man plockar innandömmet i agget ur sin låda.
<{POST_SNAPBACK}>
Tror inte det är någon bra ide. Högspänning ihop med allt annat. Hu!
Postad 12 mars 2006 - 22:28
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
1. Första varianten av HGC för grafikkort hade en stor kylplatta som skruvades fast på blocket över GPUn. Den här modellen är borta sen ett bra tag tebax. Detn stora plattan hade inga fördelar alls. Kom med fyra pipes, ett skarvblock, ett block mot GPU och ett block mot kylflänsen. + kylplattan. 2. Exakt likadan som den första varianten men utan den stora kylplattan. Det är den som sålts ett bra tag och som dessutom är 100% identisk med kitet för nordbryggan. Kommer med fyra pipes, ett skarvblock, ett block mot GPU/NB och ett block mot kylflänsen. 3. Nya HGC v2 som precis kommit in i sverige har ett helt nytt block mot GPU så att man kan sätta fast fyra pipes istället för bara två. Betydligt enklare att få till monteringen på olika grafikkort osså. Kitet kommer med det nya GPU-blocket, fortfarande fyra pipes som i de tidigare kiten, skarvblock och block mot kylflänsen. Men man kan lägga till ett kit med 5mm diameter heatpipes extension set (HES D5) och köra med dubbelt upp, dvs fyra pipes hela vägen. Det HES kit som funnits ute länge är på 6 mmm diameter för att matcha cpublockets heatpipes. Bilden nedan är alltså ett HGC v2 PLUS ett HES D5. Overkill för allt annat än absoluta värstingkorten (från ATI....). Jag har kört mitt överklockade 7800GTX på det gamla simpla två-pipeskitet utan problem.
IMG_8077.jpg 255,78K
321 Antal nerladdningar
Redigerat av Magnus Thomé, 12 mars 2006 - 22:31.
Postad 13 mars 2006 - 08:12
Unregistered65a0fb25
-
Unregistered65a0fb25
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
1. Första varianten av HGC för grafikkort hade en stor kylplatta som skruvades fast på blocket över GPUn. Den här modellen är borta sen ett bra tag tebax. Detn stora plattan hade inga fördelar alls. Kom med fyra pipes, ett skarvblock, ett block mot GPU och ett block mot kylflänsen. + kylplattan.
Visst går det fort i IT-branschen, men jag köpte min HGC mellan jul och nyår och fick då denna variant, så riktigt så länge sedan är det inte... Tråkigt allt man läst om CO:s kylpasta. Efter rekommendationer på känt "forum om datorer som inte låter" valde jag denna och inser nu allt jobb jag har framför mig gällande utbyte... Det är väl bara att bita i det sura äpplet och lägga en lördag...
Postad 13 mars 2006 - 13:37
Alexi*
-
Alexi*
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Någon som provat att montera en gpu heatpipe direkt på hårdisken?
Nu när det kommit en ny gpu kylare och jag inte änns hunnit bygga. Köpte min för två veckor sedan och fick gamla modellen. Så tänkte jag kan använda den till att kyla hårdisken istället.
Postad 13 mars 2006 - 15:01
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Någon som vet vad HFX-mini kommer att gå loss på och tänkt release datum ?
Vad är tänkt att inkluderas, ex. PSU etc. ?
Postad 15 mars 2006 - 01:26
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
Visst går det fort i IT-branschen, men jag köpte min HGC mellan jul och nyår och fick då denna variant, så riktigt så länge sedan är det inte...
Tråkigt allt man läst om CO:s kylpasta. Efter rekommendationer på känt "forum om datorer som inte låter" valde jag denna och inser nu allt jobb jag har framför mig gällande utbyte... Det är väl bara att bita i det sura äpplet och lägga en lördag...
<{POST_SNAPBACK}> Jag har byggt en del med ClasOhlssonpastan jag med fast bara på nätagget då... men det tog ett tag innan jag såg resultat av att den inte var så bra ens till nätagget vid lite högre belastningar Sorry!
Postad 15 mars 2006 - 01:28
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
Någon som provat att montera en gpu heatpipe direkt på hårdisken? Nu när det kommit en ny gpu kylare och jag inte änns hunnit bygga. Köpte min för två veckor sedan och fick gamla modellen. Så tänkte jag kan använda den till att kyla hårdisken istället.
<{POST_SNAPBACK}>
Om du har en Vertical Silence så är det bara att sticka in pipes i de färdiga hålen. Sen hur du fäster mot chassits kylfläns har det ju diskuterats lite tidigare i tråden.
Postad 15 mars 2006 - 01:31
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
Någon som vet vad HFX-mini kommer att gå loss på och tänkt release datum ? Vad är tänkt att inkluderas, ex. PSU etc. ?
<{POST_SNAPBACK}>
Hamnar i samma prisklass som stora HFX ungefär. Man plockar ihop med olika kit på samma sätt. Vissa grejer är samma som i stora HFX medans andra är nya för HFX mini (ljuddämpad DVD tex) Skall vara här i April har jag blivit lovad. Hoppas det stämmer
Postad 15 mars 2006 - 13:53
Alexi*
-
Alexi*
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Nej jag tänkte att man körde utan vetical silence.
Kommer DVD ljudämpings kittet att finnas att köpas löst till stora hFX också?
Postad 15 mars 2006 - 14:13
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
Nej jag tänkte att man körde utan vetical silence.
Kommer DVD ljudämpings kittet att finnas att köpas löst till stora hFX också?
<{POST_SNAPBACK}>
Inte så vitt jag vet eftersom det är en slot-in dvd
Postad 15 mars 2006 - 19:45
Unregistered65a0fb25
-
Unregistered65a0fb25
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Visst går det fort i IT-branschen, men jag köpte min HGC mellan jul och nyår och fick då denna variant, så riktigt så länge sedan är det inte...
Tråkigt allt man läst om CO:s kylpasta. Efter rekommendationer på känt "forum om datorer som inte låter" valde jag denna och inser nu allt jobb jag har framför mig gällande utbyte... Det är väl bara att bita i det sura äpplet och lägga en lördag...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har byggt en del med ClasOhlssonpastan jag med fast bara på nätagget då... men det tog ett tag innan jag såg resultat av att den inte var så bra ens till nätagget vid lite högre belastningar
Sorry!
<{POST_SNAPBACK}>
Ingen större fara! Jag ser fram emot en trevlig rabatt när jag beställer min nästa mCubed!
Postad 15 mars 2006 - 21:47
Alexi*
-
Alexi*
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Finns det utrymme under DVD för att montera en hängande 3,5" hårddisk?
Postad 17 mars 2006 - 17:06
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
Finns det utrymme under DVD för att montera en hängande 3,5" hårddisk?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har satt diskar där i Zalmans blåa diskhållare (den med heatpipes tvärsöver. Funkar kanon!
Postad 23 mars 2006 - 16:26
stajo
-
stajo
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej på er. Jag har precis plockat ihop min maskin (några gånger  ) och jag kör på Abit AN8 SLI, AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 3800+ 2.0GHz och ett 7600GT-graffe. Jag kyler grafiken med en HGC av nya typen faste med en HES med 4 st 6mm HPs. Graffet sitter så nära väntra kylflänsen att jag klarade mej med att montera dem utan att brygga. På nordbryggan sitter en HBC kyld av 2st 5 mm pipes. CPUn kyls av 4 st 6 mm pipes enligt standard monteringsförfarande samt ovanpå det 4 st 5 mm pipes från ett HBC-kit riktade åt andra hållet på bakre kylflänsen (borrade och gängade ett nytt hål).
Jag testade efter första monteringen med 2 instanser av CPU Burn och CPUn gick upp och blev så varm att datorn slog av efter en kvart, 85 grader. Jag tänkte att jag har nog satt på lite väl mycket pasta (den medföljande pastan) så jag rev isär det igen och tvättade av pastan och lade denna gången på så tunt att jag kände metallkontakten när jag vred på blocken. Sedan drog jag åt allting utav he. Nu går den upp i runt 80-82 grader med dubbla instanser av CPU Burn och ungefär likadant med en DivX-konvertering i Auto GK.
Kylflänsarna blir varma runt om, inte så varma att jag måste ta bort handen men 5-10 grader till så skulle det nog brännas.
Nu undrar jag vad jag kan göra mer? Är detta normala värden för min konfiguration? Jag tror inte det med tanke på vad jag läser mej till i tidigare inlägg.
mvh
Staffan
Redigerat av stajo, 23 mars 2006 - 16:29.
Postad 24 mars 2006 - 13:35
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Köpa artic silver skulle kunna vara en bra idé. Medföljande grejer brukar vara det sämsta som markanden har att erbjuda.
Postad 24 mars 2006 - 16:45
Unregisteredc157ec6f
-
Unregisteredc157ec6f
-
Rookie
-
4 inlägg
Mitt först inlägg här!
Har nästan fått ihop min burk nu (hoppas jag). Men ställer mig undrande.
Jag har byggt med Asus A8N-SLI Deluxe nForce4 som moderkort och AMD64 3200.
Kör jag Speedfan så får jag två temp värden som är 126-127 grader båda är från nforce enligt programmet. Vad är detta, skall det vara så? Jag har annars CPU 35, MB 40, HD 45 och grafikkortet 53 (ett 6600GT) grader, vid idle och småanvändning.
Men oj vad struligt detta har varit! Detta är säkert min 20 burk jag bygger och absolut den jävligaste! XP installerades på 16:e försöket. Efter tre timmar pajade grafikkortet (köper aldrig noname mer). DVD försvann ur bios tills jag bytte kontakt på moderkortet. SATA disken försvinner när man bootar ibland tills man resetar, dålig bild på DVI kontakten, bra på VGA -plasmaproblem? med mera med mera..
Tycker tv bilden på min standalone boxer är märkbart bättre än mitt fire dvt floppy visar.
Några tips någon?
Postad 24 mars 2006 - 22:17
stajo
-
stajo
-
Rookie
-
3 inlägg
Köpa artic silver skulle kunna vara en bra idé. Medföljande grejer brukar vara det sämsta som markanden har att erbjuda.
<{POST_SNAPBACK}>
Brutalt, tack för tipset, vilken skillnad. Rev ner eländet igen och torkade bort all medskickad skräpgegga, strök Arctic Silver microtunnt på grejorna, slängde ihop och drog åt. Har kört två instanser av CPU Burn en timma nu och proppen är uppe i 54 grader. Mission completed! /Staffan
Postad 03 april 2006 - 18:13
MartinC
-
MartinC
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Mit nuvarande Nätaggregat är ELAN VITAL GREENERGER SSM 500W http://kylning.com/i...d3de5b85bfcc0b6 är detta ett problem att få in i mCubed? Kunde man köpa värmemassa på ELDA för installationen?
Funkar inte med kylpasat eftersom det agget inte kan dra nytta av den stora kylflänsen på chassits vänster sida. Jag rekommenderar varmt Silverstones helpassiva agg o kylpasta från Elfa
Jag måste tyvärr gå emot vår allas guru Magnus här och säga att det går alldeles utmärkt. Har själv ELAN VITAL GREENERGER SSM 400W modellen och jag slängde på en massa kylpasta (kan ju inte skada) och tryckte ditt nättagget i lådan. Man märker att kylflänsen på chassits vänster sida blir varm och att iaf någon värme leds den vägen. Sen har man ju fläkten som kan starta om i fall att nätagget trots allt skulle bli för varmt, men sen jag monterade min låda (ca 6 månader sedan) och slängde på kylpasta har nätaggsfläkten inte startat en enda gång .... (trots att jag vid flera tillfällen lirat BF2 under långa heldagarspass )Sen skulle jag även vilja påstå (och detta är väl som att svära i kyrkan) att ELAN VITAL är ett bättre nätagg. Iaf för mina ändamål ... THG test av tysta nätaggPS. Täntke det kanske kunde vara till någon nytta om någon skrev om sina erfarenheter av andra lösningar eftersom de flesta verkar använda Silverstone-modellen. DS.
Redigerat av MartinC, 03 april 2006 - 18:39.
Postad 05 april 2006 - 12:15
bbb
-
bbb
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Hejsan
Undrar lite om VFD:n till den kommande HFX-minin. Jag har en accent HT-400 som har samma värdelösa imon 2x16 vfd som den vanliga hfx:en använder. Jag gillar den inte eftersom den är jättesvår att läsa från 3,5 m håll (men ser texten på min reciver bra). När man tittar på bilderna på nya minin på www.hifiatx.com så ser det ut som en enradig display (röd text) men bland tillbehören listas den gamla 2x16. Någon som vet om det är ett montage eller om det möjligtvis kommer att finnas en enradig display att köpa?
Har annars sett Amitech:s färdigbyggda MCE-burkar har en stor enradig display som lyser starkt blått - jättefin! Vet någon om man kan köpa den lös någonstans (finns ej på amitechs sida som separat del)?
/Oscar
Postad 05 april 2006 - 20:40
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
Hejsan Undrar lite om VFD:n till den kommande HFX-minin. Jag har en accent HT-400 som har samma värdelösa imon 2x16 vfd som den vanliga hfx:en använder. Jag gillar den inte eftersom den är jättesvår att läsa från 3,5 m håll (men ser texten på min reciver bra). När man tittar på bilderna på nya minin på www.hifiatx.com så ser det ut som en enradig display (röd text) men bland tillbehören listas den gamla 2x16. Någon som vet om det är ett montage eller om det möjligtvis kommer att finnas en enradig display att köpa?
Har annars sett Amitech:s färdigbyggda MCE-burkar har en stor enradig display som lyser starkt blått - jättefin! Vet någon om man kan köpa den lös någonstans (finns ej på amitechs sida som separat del)? /Oscar
<{POST_SNAPBACK}>
Är iMon som i vanliga HFX. Jag tycker också den är attans svårläst på lite avstånd. Hittar någon ett bra alternativ så är jag jätteintresserad. Jag har kikat runt lite men inte hittat nåt som passar.
Postad 05 april 2006 - 22:11
noderfix
-
noderfix
-
Användare
-
-
164 inlägg
Själv har jag funderat på om man kunde plocka ut denna ut sitt hölje och köra med den: http://www.vlsys.co....uct_lis_mce.phpmen det kankse inte blir så mycket bättre än en iMON
Postad 05 april 2006 - 22:19
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Själv har jag funderat på om man kunde plocka ut denna ut sitt hölje och köra med den: http://www.vlsys.co....uct_lis_mce.php men det kankse inte blir så mycket bättre än en iMON
<{POST_SNAPBACK}>
Vart hittar man den displayen?
Postad 05 april 2006 - 22:40
bbb
-
bbb
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Magnus: Besviken på dig  Du brukar annars komma med goda nyheter vad gäller MCE så jag hade hoppats att mCubid/HIFIATX börjat tillverka en enradig display till HFX-minin.
Noderfix / Spiken: Tittade på deras hemsida och de länkade till www.eksitdata.se Mycket riktigt har de några andra modeller av L.I.S så det kanske går att få hem MCE modellen (den verkar trots allt som om det skulle vara en nyare version). Tyvärr hittar jag inga mått på själva VFD:n, jämför man bilden med en 5,25 plats så är jag tyvärr rädd att den inte är så mycket större......... Däremot verkar den ha möjlighet att bitvis göra större tecken - se screenshotsen.
Skulle vara kul att veta var Amitech får sina ifrån! Anta att jakten går vidare så länge.
/Oscar
Postad 06 april 2006 - 06:28
Unregistered65a0fb25
-
Unregistered65a0fb25
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Har ni kollat på Matrix Orbital och deras displayer?
Postad 06 april 2006 - 10:47
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Har ni kollat på Matrix Orbital och deras displayer?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det har jag. Tyckte om helhetslösningen på den förra displayen (display och mjukvara). Just nu saknar jag egentligen bara någon bra programvara för att styra min display i MCE (Även om en 4:a raders display vore trevligt). Har testat två och den ene duger och den andra var inget att ha.
Postad 06 april 2006 - 11:48
bbb
-
bbb
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Oj, vi håller på att få tråden att spåra ut, vär jag startade det här var det för att jag hoppades att mcubid skulle ha börjat tillverka en roligare display....... Tyvärr har jag inte hittat någon som varit så mycket roligare på Matrix sida och som stöds av MCE (via tex Frontview ( http://www.mediacentermagic.com ). Samma gäller för Chrystalfontz, dessutom är de ganska dyra. /Oscar
Postad 12 april 2006 - 18:32
Upho
-
Upho
-
Rookie
-
9 inlägg
Hullo! Magnus (och ni andra som önskar svara/tycka), jag funderar starkt på att köpa en HFX och har lite frågor om en potentiell modning och din/era rekommendationer. Eftersom jag använder datorn främst som HTPC, för musikkomposition och spel har jag följande krav på den: 1. Måste klara av marknadens mest kraftfulla AMD-processorer 2. Måste klara av marknadens mest kraftfulla (och varmaste...) GPU:er (t ex 2st 7900 GTX) 3. Måste vara TYST! Tänkte därmed att det kanske går att byta PSU (jag vet, inte rekommenderat) mot t ex XG Magnum 600 External ( artikel på hardwaresecrets.com) och därmed kunna utnyttja det "extra" kylblocket för GPU nr 2. Vet att du tidigare inte rekommenderat de fetaste grafikkorten i SLi, men kan det vara möjligt om man ger dem var sitt kylblock? Vilka moderkort skulle du rekommendera för denna konfig? /Upho
Redigerat av Upho, 12 april 2006 - 18:34.
Postad 12 april 2006 - 19:00
Alexi*
-
Alexi*
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag har sätt något grafikkort med 230V ingång på baksidan. Det skulle vara något att tänka på. Sen en kylfläns till varje Gpu, en till CPU och en till PSU
Postad 12 april 2006 - 19:19
Upho
-
Upho
-
Rookie
-
9 inlägg
Inte helt dum idé Alexi! Kommer du ihåg var du hittade det kortet? Iofs vill jag gärna behålla ett kylblock för t ex nordbrygga och HDD:s...
Är det förresten någon som mätt temperaturen på GPU resp kylblock med typ 7800 GTX eller mer? Förmodar att ATI:s motsvarande blir för varma för att de ska vara aktuella.
Postad 12 april 2006 - 20:14
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
Inte helt dum idé Alexi! Kommer du ihåg var du hittade det kortet? Iofs vill jag gärna behålla ett kylblock för t ex nordbrygga och HDD:s...
Är det förresten någon som mätt temperaturen på GPU resp kylblock med typ 7800 GTX eller mer? Förmodar att ATI:s motsvarande blir för varma för att de ska vara aktuella.
<{POST_SNAPBACK}>
Mitt överklockade 7800GTX hamnade väl runt 80 grader i gpu core under stresstest om jag minns rätt (står tidigare i tråden) och det är en lång bit till core slowdown på 115 grader som drivrutinerna är låsta till. Runt lite drygt 55 grader brukar kylflänsarna hamna på på utsidan under stresstest. Om du har ett fläktkylt nätagg och kör SLI med ett grafikkort till varsin kylfläns på vänster sida så tror jag det kommer gå bra. Ditt nätagg kommer vifta förbi lite luft på grafikkortens matninsspänningsdelar också så det blir klockrent. Om du kör det externa så borde det funka utan problem det med, det kommer in bra med luft underifrån för matninsspänningsdelarna på grafikkorten om nätaggsplatsen är tom. Jag vet att flera kör AMD 4800+. Jag ska få hem en FX60 för provkörning. Jag skulle gissa såhär, med lite extra heatpipes kopplade till den främre högra flänsen och kanske några extra pipes längs med flänsarna för att sprida värmen bättre över flänsarnas längd så tror jag det kommer funka utan problem även med en FX60. MEN, det kommer antagligen bli för varmt att ha hårddisken i en vertical silence ovanför DVDn pga cpuns uppvärmning av luft o flänsar. Om du har ett fläktkylt nätagg så kan platsen ovanpå den kanske vara okej men risken är att det blir ganska varmt där också pga SLI. MEN det räcker faktiskt med ett väldigt svagt luftflöde för att kyla en hårddisk så med lite kreativitiet och en långsam fläkt på rätt ställe så ska det nog gå att få till vettigt. Alternativt så sätter du en 2,5 disk i HFX och kör gigabitnätverk till massiva hårddiskar nånannanstans.... Om du bor i närheten av Stockholm så hjälper jag gärna till med själva bygget av en riktig riktig värsting för att få se vad för 3Dmark scores man kan få hehe.
Redigerat av Magnus Thomé, 12 april 2006 - 20:17.
Postad 12 april 2006 - 20:35
Alexi*
-
Alexi*
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Det var det här kortet jag tänkte på med dubbla GPU: http://www.dustinhom...odID=5010088865Och man behöver fortfarande PSU för att driva resten av datorn, fast denna kan förståss vara en extern den också.
Postad 12 april 2006 - 21:08
Alexi*
-
Alexi*
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Ser möjligt ut att bygga om för passiv kylning:
Postad 12 april 2006 - 21:46
Upho
-
Upho
-
Rookie
-
9 inlägg
Tack för tipsen! Jag har nog inte ens övervägt ett nätagg med fläkt, de enda tysta tar nog för stor plats ändå. Men, som du säger Magnus, man kan ju stoppa in en tyst chassifläkt på 3V, kanske en 120mm i ett lite moddat lock? Man kan ju testa med så lite moddning som möjligt till att börja med.
Jodå, jag bor inne i Sthlm. Ska jag skicka iväg ett mail till dig Magnus (via tystpc.nu) med lite info? Skulle vara roligt om hfx pallar att användas även som extrem spelburk och hemmastudio-pc.
Den där färdiga "2x7800GT+PSU" verkar ju helrätt! Frågan är om det kanske är bättre med två vanliga kort i hfx-lådan, så får man plats med heatpipes + fästen + lite luftströmmar ordentligt. Har du sett / hört nån som byggt om den till passiv kylning?
/Upho
Postad 13 april 2006 - 01:32
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
mCubed har ju fläktar som går att köra i 50 rpm
Postad 14 april 2006 - 13:51
roces
-
roces
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej allihop !
Jag tänkte bygga en passivt kyld HTPC (jag med), men jag har två grejer som ni säkert kan svara på innan jag sätter igång
1. Jag har listat ut att Borg HPC CPU-Kylaren fungerar på Socket 478, Socket 754, Socket 940, Socket 775 och Socket 939.
Är det omöjligt att fästa den på en Socket A CPU? Någon som testat detta eller någon som testat med Socket 479?
2. Om man väljer att köra två eller fler FloppyDTV och vill kunna nyttja Boxers utbud. Hur gör man då med CAM:en (kortläsaren) Behöver man ha två eller fler kortläsare/kort eller kan man på ett enkelt sätt koppla en CAM/kort till flera FloppyDTV
Ser fram emot experternas svar
//roces
Postad 10 maj 2006 - 08:20
lunkens
-
lunkens
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
Här var det inte mycket aktivitet!
Något nytt på mini hfx fronten?
Postad 14 maj 2006 - 19:27
Unregistered53dd0783
-
Unregistered53dd0783
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
se mitt inlägg: https://www.minhembi...st=0&p=1031263Problemen bara fortsätter... Hjälp mig.
Postad 17 maj 2006 - 10:53
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Jag har bestämt mig för att köpa ett hfx classic chassi och har nu läst igenom hela denna tråd (tog ett tag..  Tackar för alla små tips man fått redan innan jag köpt lådan. Ett par frågor som jag är säker på att ni kan svara på: 1. Fjärrkontrollen som kommer med iMon-kitet, går den att konfigurera så att man kan styra andra mediacenter-programvaror som mytheatre etc om man inte vill använda Multimedian som följer med? Kan man styra zoomplayer med den? Och kan man t.ex mappa om knappen i mitten som heter "Multimedian" så den startar ett annat mediacenterprogram än just Multimedian? Eller har t.ex. MCE-fjärrisen bättre generellt stöd i windows för olika mediacenter-programvaror? 2. Kan man få iMon displayen att visa temperaturer inne i burken som t.ex. cpu och moderkortstemperaturerna? 3. Jag tänker sätta i ett Nvidia 7600GT kort i datorn (i väntan på hdmi/hdcp-korten..), t.ex detta kort, har någon monterat den nya mCubed Borg HGC v2 kylaren på ett sådant kort, det borde inte bli några problem va? 4. Jag ser att många kör med det moderkortet som jag också är sugen på, Asus A8N-SLI Premium. Hur blir det med det redan ditsatta kylsystemet på det kortet, går det att ta bort det så att man kan montera dit Borg HBC på ett bra sätt? (Edit: En 4:e fråga) mvh Håkan
Redigerat av blackburn_, 17 maj 2006 - 15:26.
Postad 17 maj 2006 - 19:40
Unregistered35c795f4
-
Unregistered35c795f4
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Har nu införskaffat ett nytt fint hfx chassi. Jag tänkte köpa moderkort imorgon. Frågan är vilket moderkort jag ska köpa till min Processor (AMD Athlon 64 X2 4200) Jag har funderat på ett Gigabyte GA-K8NF-9. Någon annat som kör detta i sitt hfx chassi? http://www.officeone....php?id=241364# Jag har hört att nforce4 kan bli rätt varmt, är det någon fördel med nforce4? Eller ska jag leta efter något annat chipset? Jag har även noterat att det sitter en passiv nordbryggekylfläns på detta kort, går det och är det svårt att plocka bort kylflänsen för nordbryggan då? Tack för svar! Mvh,, Rikard
Postad 17 maj 2006 - 21:31
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
Se kommentarer i blått Jag har bestämt mig för att köpa ett hfx classic chassi och har nu läst igenom hela denna tråd (tog ett tag.. Tackar för alla små tips man fått redan innan jag köpt lådan.
Ett par frågor som jag är säker på att ni kan svara på:
1. Fjärrkontrollen som kommer med iMon-kitet, går den att konfigurera så att man kan styra andra mediacenter-programvaror som mytheatre etc om man inte vill använda Multimedian som följer med? Kan man styra zoomplayer med den? Och kan man t.ex mappa om knappen i mitten som heter "Multimedian" så den startar ett annat mediacenterprogram än just Multimedian? Eller har t.ex. MCE-fjärrisen bättre generellt stöd i windows för olika mediacenter-programvaror?
Jepp. iMon är väldigt flexibelöt och du kan lägga upp separata knapp-mappningar för olika program. Den är förprogramerad för MCE tex och jag har lagt in MyHteatre med aspect ratio/zoom presets, text tv m.m. m.m.
2. Kan man få iMon displayen att visa temperaturer inne i burken som t.ex. cpu och moderkortstemperaturerna?
Jepp. Men då får du köra den i plugin-läge. Läs hos Soundgraph eller sök på nätet.
3. Jag tänker sätta i ett Nvidia 7600GT kort i datorn (i väntan på hdmi/hdcp-korten..), t.ex detta kort, har någon monterat den nya mCubed Borg HGC v2 kylaren på ett sådant kort, det borde inte bli några problem va?
Jag satte HGC v2 på en 7900GT häromveckan (den HFX-burken står på AMDs huvudkontor nu AFAIK :-D ) och du ska inte få några problem ÖHT. HGC v2 kommer med alla skruvar i både vanlig och extra smala varianter
4. Jag ser att många kör med det moderkortet som jag också är sugen på, Asus A8N-SLI Premium. Hur blir det med det redan ditsatta kylsystemet på det kortet, går det att ta bort det så att man kan montera dit Borg HBC på ett bra sätt?
Bara o plocka bort precis som vilken fläkt/kylare som helst. Om man köper ett SLI16-kort så måste man ha kylare även till bryggchipet för de 32 pciexpresskanalerna... lite extra pill.
(Edit: En 4:e fråga)
mvh Håkan
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 17 maj 2006 - 21:36
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
Har nu införskaffat ett nytt fint hfx chassi. Jag tänkte köpa moderkort imorgon.
Frågan är vilket moderkort jag ska köpa till min Processor (AMD Athlon 64 X2 4200)
Jag har funderat på ett Gigabyte GA-K8NF-9. Någon annat som kör detta i sitt hfx chassi?
http://www.officeone....php?id=241364#
Jag har hört att nforce4 kan bli rätt varmt, är det någon fördel med nforce4? Eller ska jag leta efter något annat chipset?
Jag har även noterat att det sitter en passiv nordbryggekylfläns på detta kort, går det och är det svårt att plocka bort kylflänsen för nordbryggan då?
Tack för svar!
Mvh,, Rikard
<{POST_SNAPBACK}>
Har du läst tips kring vad man bör tänka på när det gäller moderkortet? http://www.tystpc.nu...topic.php?t=197Nforce4 är bra. Men du bör nog sätta heapipes på bryggan för att få ut värmen ur lådan. Kylaren som sitter där nu ska du inte ha några problem att få loss som vilken norbryggekylare som helst. Men kika i tråden ovan kring frågor om långa grafikkort o så. Om nordbryggan sitter dumt till så kan grafikkortet ta i ett högre kylarblock. Extremt sällan man råkar ut för det men bäst att kolla innan du handlar.
Postad 22 maj 2006 - 12:37
Alexi*
-
Alexi*
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Så har man precis byggt ihop sin hfx och orutinerad som man är med att bygga så här komplexa lådor glömde jag testa att alla delar fungerade innan jag monterade dom och såklart är nätagget trasigt 
Både den röda och gröna lampan lyser direkt när man slår på strömmen ;( Läste sidotråden här att fler har problem med sina nätagg. är det stora kvalitetsproblem med nightjar just nu?
Postad 30 maj 2006 - 21:47
ewjobe
-
ewjobe
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
mCubes webbshop med HFX MiniHFX Mini verkar ju äntligen ha släppts från mCubed och jag har bestämt mig för att en sådan skulle passa mig utmärkt. Kan någon förklara för mig vad jag behöver beställa på området Borg Cooler och Riser Cards för att jag ska lyckas bygga ihop lådan? Jag mottar gärna tips på grafikkort med dubbla DVI-portar för konfigurationen nedan. Asus A8N-SLI Premium NF4 S939 AMD Athlon 64 X2 3800+ Hauppauge PVR-500 TV-Tuner
Postad 30 maj 2006 - 22:45
flyerboy145
-
flyerboy145
-
Användare
-
-
133 inlägg
Är det någon som vet vad som ingår i Mini HTXn ? är Psu eller VFd med i Kitet eller är det bara caset. framgår inte riktigt på hemsidan
Postad 30 maj 2006 - 23:34
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
Är det någon som vet vad som ingår i Mini HTXn ? är Psu eller VFd med i Kitet eller är det bara caset. framgår inte riktigt på hemsidan
<{POST_SNAPBACK}>
Är inte inkluderat. Räkna med ett totalpris i samma område som stora HFX.... Jag får en första leverans till Sverige nästa vecka men bara en lastbilspall om drygt 20 stycken. Kommer en bunt till inom kort. Förutom förserieexet jag byggt i den senaste veckan  så får jag några ytterligare enstaka ex för demo denna vecka.
Postad 31 maj 2006 - 07:11
flyerboy145
-
flyerboy145
-
Användare
-
-
133 inlägg
På mCubeds hemsida står det att endast speciella Moderkort och DVd drivar fungerar med Minin. Vet du vilka ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|