Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny generation Samsung plasma till kanonpris!

2163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 juli 2005 - 11:24

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Läste i något forum att man skulle uppnå perfekt bild om man körde Samsung DVD 945 eller 950 till PS-42S5H över HDMI.

Nya filmer, dagsbilder och natur visas verkligen bra. Värre är det med mörka bilder, rött, ansikten och färgövergångar. Det ser snarare ut som datorgrafik med dåliga färgövergångar i toningar, speciellt i ansikten.

Nu undrar jag givetvis, är detta för att jag kör HDMI och blir det då bättre över komponent?

Har testat bildinställningarna genom att experimentera mig fram. Det är ju ganska smidigt när filmen rullar under tiden så man ser effekten direkt. Detta har inte löst det.

Har testat alla upplösningar som 720p och 1080i. Alla är lika dåliga. Det konstiga är att den upplösningen som verkar bäst på pappret, 768i för 1024*768, den fungerar inte alls. Är det denna som är lösningen och hur får man isåfall den att fungera?

Har inte varit inne i servicemenyn.

Någon som vet vad som är fel eller är det så här det ser ut när man kör digitalt på plasma? Det är så illa på vissa filmer som tex Gudfadern att flickvännen inte ens orkar titta.

<{POST_SNAPBACK}>

Bilden brukar ju bli enormt bra när man använder digital signal till plasmor, så det får nog stå för den här plasmamodellen eller om du fått ett defekt ex.

Postad 22 juli 2005 - 12:09

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Angående hdmi och hdcp. Tror inte ens de får använda HD-ready märkningen om inte hdmi kontakten tar emot hdcp. Och har för mig att denna plasma har den märkningen.

Gillar inte alla skumma saker som börjar dyka upp eftersom man precis fixat pengar o ska beställa en när som helst.

HDCP är väl inte hela världen för mig igentligen eftersom jag endast kommer använda min dator uppkopplad till hdmi men man vet ju aldrig i framtiden. Alla kommande boxar för hd sändningar kommer ju garanterat ha hdcp så forska vidare.

Redigerat av wesslan, 22 juli 2005 - 12:09.

Postad 22 juli 2005 - 12:16

Unregistered91705c63
  • Unregistered91705c63
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Har beställt min via NetOnNet där man har 30dagars öppetköp,

Ska testa så fort jag får hem Plasma:n, nästa leverans (till dom) verkar vara 1 augusti....

Läste på avforum.com där det var en lååååång diskussion om huruvida den här plasman stödde HDCP eller inte, det hela verkade väl sluta med att den borde göra det eftersom den stödjer HDMI + är HD-Ready, och båda dom standarderna kräver HDCP... hmmm

Postad 22 juli 2005 - 12:16

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Har inga problem med min Denon DVD-2910 som skickar HDCP på HDMI. Står även på Samsungs tyska hemsida att den skickar HDCP på HDMI.

Postad 22 juli 2005 - 12:21

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Nya filmer, dagsbilder och natur visas verkligen bra. Värre är det med mörka bilder, rött, ansikten och färgövergångar. Det ser snarare ut som datorgrafik med dåliga färgövergångar i toningar, speciellt i ansikten.

<{POST_SNAPBACK}>

Så är det med nästan alla plasmaskärmar tyvärr.
Dra upp kontrasten något och kör endast i "1080i" om du vill minimera färggraderingarna och få den bästa skärpan.
1024*768 är inte att rekomendera.

prova själv så märker du att du får klart bättre färgövergångar om du kör i 1080i jämfört med säg 576P

Redigerat av Unregistered1008, 22 juli 2005 - 12:27.

Postad 22 juli 2005 - 14:27

Mattias A
  • Mattias A
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Så är det med nästan alla plasmaskärmar tyvärr.
Dra upp kontrasten något och kör endast i "1080i" om du vill minimera färggraderingarna och få den bästa skärpan.
1024*768 är inte att rekomendera.

prova själv så märker du att du får klart bättre färgövergångar om du kör i 1080i jämfört med säg 576P

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr så kör jag på 1080i och max kontrast redan. Ser dock ingen större skillnad mot de andra upplösningarna.

Du skriver att så här är det med plasmor, en annan skriver att det skall vara helt perfekt, annars är min defekt. Man blir inte klok. Tack för svar iallafall.

Postad 22 juli 2005 - 14:59

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0
Den behöver inte vara defekt. Det kan vara sådana problem som Samsung har med sina plasmor ännu så länge. Men kan även bero ¨på signlaen plasman får, eller hur kass bild en DVD skiva har. Jag hade en äldre panasonic plasma hemma för ett tag sedan och bilden var grym när plasman matades med komponent via CYP scart-component converter. Det kan vara ett alternativ att skaffa. För om du använder HDMI ingången till HD-DVD/BlueRay material som kommer snart så blir du nog enormt nöjd med bilden via HDMI oxå. Vad jag försöker sägaär att en högupplöst plasma kan visa grym bild när den får rätt signal digitalt(HDMI). Och då främst HD material. Medans analoga eller andra signaler kan se mindre bra ut som du beskriver.

Postad 22 juli 2005 - 15:11

Mattias A
  • Mattias A
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Den behöver inte vara defekt. Det kan vara sådana problem som Samsung har med sina plasmor ännu så länge. Men kan även bero ¨på signlaen plasman får, eller hur kass bild en DVD skiva har. Jag hade en äldre panasonic plasma hemma för ett tag sedan och bilden var grym när plasman matades med komponent via CYP scart-component converter. Det kan vara ett alternativ att skaffa. För om du använder HDMI ingången till HD-DVD/BlueRay material som kommer snart så blir du nog enormt nöjd med bilden via HDMI oxå. Vad jag försöker sägaär att en högupplöst plasma kan visa grym bild när den får rätt signal digitalt(HDMI). Och då främst HD material. Medans analoga eller andra signaler kan se mindre bra ut som du beskriver.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag trodde att optimalt för denna plasma var att köra Samsungs egen high end DVD 945, HDMI till HDMI, vilket jag gör idag. Komponent via CYP scart-component converter kan alltså vara ett alternativ. Kan plasman vara mer "förlåtande" då?

Jag har också märkt stor skillnad mellan olika DVD-skivor. Som sagt Gudfadern gick knappt att se medan Face/Off såg bra ut.

Anamorphic 1:85:1 skivor verkar också se bättre ut än 2:35:1 skivor.

Både källan och signalen för PS-42S5H borde väl inte gå att få bättre än det jag kör nu. Annars får man väl ut o shoppa igen...

Postad 22 juli 2005 - 15:37

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag trodde att optimalt för denna plasma var att köra Samsungs egen high end DVD 945, HDMI till HDMI, vilket jag gör idag. Komponent via CYP scart-component converter kan alltså vara ett alternativ. Kan plasman vara mer "förlåtande" då?

Jag har också märkt stor skillnad mellan olika DVD-skivor. Som sagt Gudfadern gick knappt att se medan Face/Off såg bra ut.

Anamorphic 1:85:1 skivor verkar också se bättre ut än 2:35:1 skivor.

Både källan och signalen för PS-42S5H borde väl inte gå att få bättre än det jag kör nu. Annars får man väl ut o shoppa igen...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag trodde oxå att det skulle bli optimalt med deras egna DVD spelare med HDMI och uppkonverterad bild. Så jag blev lite förvånad när du sa att det inte blev det. Men det borde ju vara "Gudfadern" DVD:n som har kass bild låter det som. Dålig transfer till DVD formatet. Komponent är ju ett steg tillbaka till en analog signal. Och just Samsung dvd spelare som har HDMI sägs ju inte prestera så bra från komponent tex. HDMI ska ju vara guld o gröna skogar. Du får köpa en "Superbit" DVD film o se hur bra bilden blir kanske. Jag använde min CYP från min digitalbox till komponent in först på min projektor o sedan på en plasma. Bilden blev superb, men det var ju inga samsung prylar.

Postad 22 juli 2005 - 18:05

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Att den inte stödjer hdcp kom som en påse hundbajs i face:et ;) . Detta kan inte stämma, att samsung hd-ready märker en tv som i verkligheten inte ens är det!!! :) Lågt!!! ;) :lol: ;) . Blir säkerligen en massa strul och skit för samsung nu. Vad tänker deras tekniker med?

Jag har också kontaktat netonnet för svar. Blir det ett "allt är grönt" svar från dom så ska jag personligen prova. Då jag inte har en dvd med hdmi och hdcp så ska jag sticka ner till expert och be dom köra den med en sån så får jag det "svart på vitt"

Annars åker tv:n tillbaka till lagret där den kom från. Man skulle ha köpt panna pv500...blir nog så om jag får ett nej. Pannan stödjer hdcp eller? :D

Postad 22 juli 2005 - 18:07

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Vart såg du det priset Rabalder?

<{POST_SNAPBACK}>

www.topvisionshop.com Tysk Site men du kan få den på engelska med svenska priser inkl frakt...............

om någon vecka är det under 20k
:)

<{POST_SNAPBACK}>

www.topvisionshop.com  länge sen jag såg sån dålig sida. inget produktnamn på nåt och ingen beställningsknapp för samungen men blir sverige för mig. frågan e från vart?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja synd att topvision har så dålig sida. Priset är dock väldigt lockande.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, själv har jag inte tittat på den Engelska varianten av sidan tidigare men ni har rätt den är usel, väljer du Sverige och Tyska på ingångssiten så ser det mycket bättre ut iofs är det på tyska och priser i SEK men det klara nog dom flesta av om det bara gäller att klicka sig fram till en beställning.

By the way idag är priset 20.289,00SEK... jag sa ju att inom en vecka ligger det under 20k hemleverarat o klart!

Tycker bara lite synd omk dom som inte vågtar beställa längre bort en del lokala radioaffären på bygatan... men det är klart... vissa bryr sig ej...andra köper Plasma och en semesterresa till samma pris........

;)

Postad 22 juli 2005 - 18:23

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Att den inte stödjer hdcp kom som en påse hundbajs i face:et ;) . Detta kan inte stämma, att samsung hd-ready märker en tv som i verkligheten inte ens är det!!! :)  Lågt!!! ;)  :lol:  ;) .  Blir säkerligen en massa strul och skit för samsung nu. Vad tänker deras tekniker med? 

Jag har också kontaktat netonnet för svar. Blir det ett "allt är grönt" svar från dom så ska jag personligen prova. Då jag inte har en dvd med hdmi och hdcp så ska jag sticka ner till expert och be dom köra den med en sån så får jag det "svart på vitt"

Annars åker tv:n tillbaka till lagret där den kom från. Man skulle ha köpt panna pv500...blir nog så om jag får ett nej. Pannan stödjer hdcp eller? :D

<{POST_SNAPBACK}>

Lugn & fin nu...

Enligt Denons hemsida skickar samtliga av deras DVD-spelare HDCP på HDMI.
Jag sitter själv med en Denon 2910 och har inga problem så då måste ju Samsungen fixa HDCP eller?

Postad 22 juli 2005 - 21:19

Unregistereded4964c5
  • Unregistereded4964c5
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Att den inte stödjer hdcp kom som en påse hundbajs i face:et ;) . Detta kan inte stämma, att samsung hd-ready märker en tv som i verkligheten inte ens är det!!! ;)  Lågt!!! :lol:  ;)  :D .  Blir säkerligen en massa strul och skit för samsung nu. Vad tänker deras tekniker med? 

Annars åker tv:n tillbaka till lagret där den kom från. Man skulle ha köpt panna pv500...blir nog så om jag får ett nej. Pannan stödjer hdcp eller? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Lugn & fin nu...

Enligt Denons hemsida skickar samtliga av deras DVD-spelare HDCP på HDMI.
Jag sitter själv med en Denon 2910 och har inga problem så då måste ju Samsungen fixa HDCP eller?

<{POST_SNAPBACK}>

exakt...inte dra några förhastade slutsatser nu... ;) Tycker det är att ta i att säga saker som "Gillar inte alla skumma saker som börjar dyka upp eftersom man precis fixat pengar o ska beställa en när som helst."......i min bok är detta fortfarande den överlägset mest prisvärda plasman just nu och jag kommer inte tveka en sekund ens innan jag köper en efter semestern..... :)

Postad 22 juli 2005 - 21:32

Unregistered91705c63
  • Unregistered91705c63
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Skulle bara kännas bra mycket säkrare om Samsung själva kunde säga att dom hade stöd för HDCP, istället för tvärtom.
Plus att 2st har rapporterat problem med HDMI/HDCP redan....
(med LG / Samsung DVD spelare)

Vore intressant att höra fler som kör HDMI / HDCP, det verkar ju fungera om man kör mot en Denon DVD, men andra DVD spelare?

Beställde min Samsung Plasma igår på NetOnNet, den åker raka vägen tillbaka om det inte fungerar med HDMI/HDCP

Redigerat av Unregistered91705c63, 22 juli 2005 - 21:33.

Postad 22 juli 2005 - 21:45

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0
Jag kör en Panasonic S97 kopplad till en Samsung PS-42S5HX över HDMI. Har provat alla upplösningar d.v.s. 480p, 576p, 720p och 1080i. Det var inga problem att få bild med dessa upplösningar... Körde med HDMI-kabeln som följde med S97:an.
Bilden är ok, har bara kört plasman i ca 10 timmar. Håller ner kontrasten och brightnessen för man ska ta det lugnt dom första 100 till 200 timmarna...

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 22 juli 2005 - 21:53.

Postad 22 juli 2005 - 21:49

TheDev
  • TheDev
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag körde Denon 1910 med dvi/hdmi-kabel........funkade, men hade problem med svärtan, blev grådassig bild.
Köpte en Samsung HD-945 nu i veckan som jag kör med hdmi-kabeln som följde med dvd´n, funkar utan problem.

Postad 22 juli 2005 - 21:52

Unregistered91705c63
  • Unregistered91705c63
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
RaptorX skulle inte du kunna berätta mer om vad du tycker om bilden med Panasonic S97!!! precis den spelare jag tänker använda!! kör du en region fri S97:a eller en "vanlig"?

Vore mycket intresserad av att få all info du har....

Hur ser bilden ut med 720p???

Och vad tycker ni om bilden på ANALOG TV?
Antar att det är Digital TV som gäller, men jag vill vänta tills Comhem kommer med HDTV stöd (i boxen) d.v.s. HDMI stöd...

Redigerat av Unregistered91705c63, 22 juli 2005 - 21:52.

Postad 22 juli 2005 - 22:05

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

RaptorX skulle inte du kunna berätta mer om vad du tycker om bilden med Panasonic S97!!! precis den spelare jag tänker använda!! kör du en region fri S97:a eller en "vanlig"?

Vore mycket intresserad av att få all info du har....

Hur ser bilden ut med 720p???

Och vad tycker ni om bilden på ANALOG TV?
Antar att det är Digital TV som gäller, men jag vill vänta tills Comhem kommer med HDTV stöd (i boxen) d.v.s. HDMI stöd...

<{POST_SNAPBACK}>

Min spelare är regionsfri, vet ej om det är någon skillnad köpte den från tyskland förra hösten kör med firmware 536..
Bilden med 720P? Jag är nöjd men har bara kört plasman i ca 10 timmar och som jag skrev så kör jag med väldigt låg kontrast och brightness just nu för jag vill "bränna in" plasman på rätt sätt...
Angående analog tv så måste jag säga att tunern i Samsungen är kass, jag har kabelvisions analog tv och jag kan klart säga att tunern i min förra plasma nämnligen en LG Py10 var klart bättre... Ifall man tittar mycket på tv så kör med en annan tuner t.e.x. en dvd-recorder eller t.o.m. kör med en gammal avdankad video för bilden kan inte bli sämre...

Postad 23 juli 2005 - 15:17

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
någon som beställt från www.topvision.com? deras spec. verkar ju inte riktigt stämma

Plasma-TV, 106 cm Bildschirmdiagonale, 16:9 Breitbildformat, Helligkeitswert: 1.500 cd/m², Kontrastverhältnis: 10.000:1, Auflösung: 1024x768, 549 Milliarden Farben, HDTV-Tauglichkeit (HD-Ready), Nicam/A2 Stereo, SRS Tru Surround XT, Antennenanschluß, digitaler Bildeingang (HDMI mit HDCP), AV-Eingänge, S-Video Komponenteneingang, 2 SCART-Anschlüsse, PC-Anschluß (Analog RGB), Video-Ausgang, Audio-Ausgang, Bruttogewicht: 54,0 Kg

varken ljus eller färg stämmer... men det står ju att HDMI stödjer HDCP iallfall...

Men om någon har beställt och inte har nått att klaga på så är detta det billigaste allternativet verkar det som. DHL som levererar är ju bra.

Hur funkar det med garanti när man beställer tex från Tyskland? Någon skrev att garantikortet som man fick med även gäller i Sverige..

Postad 23 juli 2005 - 16:28

miwa60
  • miwa60
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Har beställt min plasma och undrar lite. Jag är novis på detta.
Fråga 1:Ni pratar om olika upplösningar 480p, 576p, 720p och 1080i. Hur ställer man in dem?
Fråga2: Om man nu köper en ny DVD till och HDMI-kabel. Skall det var HDMI i bägge ändarna? Sköter den både ljud och bild?
Ursäkta mina dumma frågor.

Postad 23 juli 2005 - 16:55

kmzbe
  • kmzbe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Har beställt min plasma och undrar lite. Jag är novis på detta.
Fråga 1:Ni pratar om olika upplösningar 480p, 576p, 720p och 1080i. Hur ställer man in dem?
Fråga2: Om man nu köper en ny DVD till och HDMI-kabel. Skall det var HDMI i bägge ändarna? Sköter den både ljud och bild?
Ursäkta mina dumma frågor.

<{POST_SNAPBACK}>

1. Upplösningarna ställer du in på bildmataren, exempel på DVD:n, vilken upplösning du ska skicka, eller På Datorn.

2. Om Din DVD Spelare har en HDMI Utgång ska du ha en HDMI kontakt i båda ändarna på kabeln. Både ljud och bild skickar genom HDMI.
Om DVD spelaren har DVI Utgång ska du ha en DVI->HDMI Kabel, då kan du bara skicka Bild och inget ljud, DVI är endast bild.

Postad 23 juli 2005 - 16:56

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Beställde jag med en idag och ska förhoppningsvis ge mig in i upplösnings och overscan djungeln från dator med hdmi snart.

Inga fler som testat mot sin dator?

Postad 23 juli 2005 - 17:01

SysOp
  • SysOp
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej alla,

Jag har länge funderat på denna TV, idag när jag var i stan passade jag på att besöka Gallerian i sthlm, såg där Samsungen och dom körde just för tillfället något program med HDMI och JÄKLAR vilken fin bild.

Hade med mig en polare som har en plasma, han instämde att bilden verkligen var jätte fin.

Tillägga att ingen av oss 2 är proffs på plasmor, men med mitt amatör öga så blev jag verkligen imponerad.

Ha en trevlig helg!

Postad 23 juli 2005 - 18:34

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0

exakt...inte dra några förhastade slutsatser nu...  Tycker det är att ta i att säga saker som "Gillar inte alla skumma saker som börjar dyka upp eftersom man precis fixat pengar o ska beställa en när som helst."......i min bok är detta fortfarande den överlägset mest prisvärda plasman just nu och jag kommer inte tveka en sekund ens innan jag köper en efter semestern..... 

Jo visst är den prisvärd minsan men det jag inte tycker om är att samsung själva påstår att den ej är hdcpklar. Hur kan man då märka tvn med hd-ready loggan när man vet att den ej har kraven.

Det är som om man säljer en ferrari med en fiatmotor och påstår att det är en ferrari.

:)

Postad 23 juli 2005 - 22:56

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

någon som beställt från www.topvision.com? deras spec. verkar ju inte riktigt stämma

Plasma-TV, 106 cm Bildschirmdiagonale, 16:9 Breitbildformat, Helligkeitswert: 1.500 cd/m², Kontrastverhältnis: 10.000:1, Auflösung: 1024x768, 549 Milliarden Farben, HDTV-Tauglichkeit (HD-Ready), Nicam/A2 Stereo, SRS Tru Surround XT, Antennenanschluß, digitaler Bildeingang (HDMI mit HDCP), AV-Eingänge, S-Video Komponenteneingang, 2 SCART-Anschlüsse, PC-Anschluß (Analog RGB), Video-Ausgang, Audio-Ausgang, Bruttogewicht: 54,0 Kg

varken ljus eller färg stämmer... men det står ju att HDMI stödjer HDCP iallfall...

Men om någon har beställt och inte har nått att klaga på så är detta det billigaste allternativet verkar det som. DHL som levererar är ju bra.

Hur funkar det med garanti när man beställer tex från Tyskland? Någon skrev att garantikortet som man fick med även gäller i Sverige..

<{POST_SNAPBACK}>

Det här börjar ju bli riktigt spännande.... Det verkar som den Svenska HX modellen har 12-bitars färgdjup medan den tyska H modellen har 13 bitar mao 549 milj = 68,7*8..... Samsung har vad jag vet denna typer av skärmar i USA och uppenbarligen åxå i Tyskland och o kanske i andra EU länder...

Tittar jag på Samsungs Tyska sida så kan vi alla läsa:

"Dank des Einsatzes von 13 Bit Processing kann der neue PS-42S5H ganze 549 Milliarden Farben und 8.192 Graustufen darstellen – Garant für ein natürliches und farbenreiches Bild. Weitere Highlights: HDTV-Tauglichkeit (HD-Ready), perfektes Design, komplexer Sound und umfangreiche, multimediale Vernetzbarkeit (inkl. HDMI-Anschluß mit HDCP). Zudem ist das Gerät mit einem Helligkeitssensor ausgestattet, der die optimale Helligkeit den Umgebungsverhältnissen anpasst. Der PS-42S5H erreicht eine dynamische Kontrastrate von 10.000:1 und verfügt über eine optimierte Leuchtkraft von 1.500 cd/m². "

Jag kan inte tolka detta annat än att i Sverige har ni blivit blåsta på en dyrare och sämre skärm än vad som säljs i övriga Europa... Sorry guys :)

När det gäller TopVision så tror jag nog att dom går att lite på. Jag brukar alltid kolla utvärderingarna på Gaizhals här Gaizhals (TopVision)
Tänk bara på att 1 är högsta o 5 lägsta betyg enl tyska systemet......

Exempel:
266) "Positive Überraschung"

Vergangenen Donnerstag einen Samsung PS 42S5H Plasma-TV bestellt. Laut Lageranzeige auf Lager. Ich war einigermassen skeptisch, da ich bereits schlechte Erfahrungen mit einem anderen Anbieter gemacht hatte (nach 3 Wochen Warten entnervt storniert) Montag gleich angerufen um den Status meiner Bestellung zu erfahren. "wurde bereits von der Spedition abgeholt, man wird Sie anrufen um einen Liefertermin zu vereinbaren". Tatsächlich rief man mich noch Montag mittag an. Die Lieferung erfolgte wie vereinbart ziemlich pünktlich heute morgen um 10.00 Uhr. Die Bezahlung konnte bequem per Nachnahme abgewickelt werden. Gleich ausgepackt und aufgehangen (Hatte um Versandkosten zu sparen gleich eine Wandhalterung im Set dazu bestellt). Super Teil. Meiner Meinung nach zur Zeit das Beste an Plasma TV unter 2000 Euro. Ach ja, der Preis (ich habe 1998 Euro bezahlt) ist meiner Recherche nach der Günstigste in ganz Deutschland. Fazit: sehr zufrieden mit Preis, Kundenservice und Lieferzeit. DANKE

inga0815 am 19.07.2005, 14:15 Uhr

---------------------------

När det gäller garanti så fråga, du har minst ett år kanske 2.

Kan det vara så att Samsung har lurat skiten av blåögda Svenskar eller finns det någon hake någonstans?? ;) :lol: ;) :D

Eller är det tyskarna som är blåsta...... ;)

Redigerat av Rabalder, 23 juli 2005 - 23:52.

Postad 24 juli 2005 - 00:13

kmzbe
  • kmzbe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Dom har samma Specs i UK som vi har så antingen har dom fått fel info eller så är det en annan Panel?..

Iaf, har haft min S5H lite mer än en vecka, är tvärnöjd fortfarande.
Inte rört en ända inställning, tänkte köra den dryga 100 timmar så den blir lite varm i skorna sedan blir det att tweaka lite med Digital Video Essential skiva så Svärtan m.m blir korrekt.

Kontrasten verkar funka bra också, har Skärmen vänd mot fönstret, tittade på TV i dagsljus med öppna persienner, enda gångerna man såg spegelbild va när bilden inte täckte upp hela ruten då det blev svart över o under av bilden.
Kanon Skärm.

Tänkte inhandla ett trådlös tgb nu i veckan o testa Half Life 2 1920x1080i resp 1280x720p. Half Life 2 har ju stöd för 16:9 också så det borde bli skön känsla samt att spelet är väldigt bra optimerat och kan köras i hög upplösningar på hyffsad dator.
Man tycker juh att 1080i borde gå snabbt att rendera eftersom det är Interlaced men vad jag hört från annat håll så ritar grafikkortet upp det progressive innan det blir Interlaced. Har ingen aning men det återstår o se ifall det blir bra.

Kommer säkert kännas skumt att gejma i soffan.

Redigerat av kmzbe, 24 juli 2005 - 00:14.

Postad 24 juli 2005 - 01:56

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Har dragit iväg ett mail till samsung.de för att kolla läget....
Har sett att varje tysk site använder sig av 13-bits specen så har tyska Samsung fel ligger dom pyrt till, om inte så kommer väl alla att bara köpa plasman i tyskland.........

vi får se, för egen del är ingen skade skedd iaf

Postad 24 juli 2005 - 10:28

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Helt otroligt ju...13 bits och 1500cd och hdcp stöd i specen och 4000 kr billigare än här... frakten gick på ungefär 625 kr...stod att de hade COD men det gällde tyvärr inte svenska kunder, annars hade jag inte tvekat en sekund, nu känns det som om att man vill invänta någon annans köp för att se att allt gick shysst till!! :) Hade tänkt att handla en av
NetOnNet för att ha en stabil part om något skulle gå sönder etc.

Vad gör man om 10 pixlar e pajj när man sätter på skärmen eller ett öronbedövande tjut!? Är det samsung i Sverige som gör hembesök då eller blir jag tvungen att skicka plasman till luxemburg/tyskland för egen räkning för att få den lagad? Hur funkar det i Sverige?

Väntar med spänning på dit svar från tyska samsung Rabalder...

Postad 24 juli 2005 - 10:28

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Dubbelpost......

Redigerat av JonasJansson, 24 juli 2005 - 10:30.

Postad 24 juli 2005 - 11:33

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Måste säga jag är imponerad av Samsungs svarstid.. Skickade frågan Lördag natt och Söndag morgon har jag svar!!

I deras e-mail svarade dom enbart konkret på Ljusstyrkan 1500cd/m2 och bekräftade att detta gällde för den Tyska versionen.

"Die deutsche Version des PS42S5H verfuegt tatsaechlich ueber eine
optimierte Leuchtkraft von 1.500 cd/m². Anbei sende ich Ihnen im Anhag
dieser Mail das Datenblatt zum Geraet, dort koennen Sie alle wichtigen
Werte einsehen. Ausserdem koennen Sie ueber den nachstehenden Link
Informationen zum PS42S5H auf unserer Samsung-Homepage einsehen:"

Vidare skickade dom med sitt produktblad som:

1. Bekräftar HDCP stödet
men
2. Bekräftar att det "bara" är 12 bitars färgdjup

(2 av 3 frågetecken utklarade...)

Hur detta skall tolkas jämfört med den Svenska HX versionen lämnar jag upp till er i forumet, jag kan inte bidra mer än så här.

Bifogar Samsungs "Datenblatt". (verkar vara ett knepigt pdf format men A-reader läser det även om den varnar om annat)

Bifogad fil  DB_PS_42S5H.pdf   68,73K   40 Antal nerladdningar

Postad 24 juli 2005 - 12:44

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Att det ska vara så svårt, mailat vision och frågat varitfrån de har fått sina uppgifter och bifogade även bladet som var länkat härifrån. Men även om inte färgerna stämmer så är ju 1500 klart bättre än 1300cd/m2 B) Har även mailat Samsung.se om vad det är för garanti som gäller på tysk-köpt samsung tv. Det stod att de hade begränsad garanti på hemsidan, men har de även in-home-service på denna så köper jag den från tyskland!

Någon som kör med Samsung DVD-950 eller 945 via hdmi och kan ge en recension på bild och ljud? :)

Postad 24 juli 2005 - 13:08

villyvonka
  • villyvonka
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Hej,

Kollade med svenska Samsung angående garantier för skärmar köpta i Tyskland. Se svar nedan (ursäkta teckenfelen men det är nog Samsungs mailklient som har problem med svenska tecken! B)

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Notera att detta email kommer från ett utgående svarssystem. Om du
svarar till denna adress kommer ditt email inte nå supporten. Om du
behöver kontakta oss igen ber vi dig antingen klicka på "Kontakta oss"
eller klistra in nedanstående länk i ditt adressfält:
http://erms.samsunge...r/form/contact/
contact_senase.html

Hej Christer

Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.

REF:2500094863

Angående service på PS-42S5HX. Om ni har så kallad världsgaranti på er
TV och denna finns på den svenska marknaden ( vilket den i detta fall
gör ) kan ni lämna in den till ett svenskt service företag. Samsung
rekommenderar ett som heter Strax och ni kan nå dem på tel 020- 11133
44.

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar

Marie
Samsung Suppport

För telefon support, vänligen ring oss på 08 585 367 87.

Besök även gärna vår hemsida www.samsung.se för mer information om
produkter.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Redigerat av villyvonka, 24 juli 2005 - 13:12.

Postad 24 juli 2005 - 14:00

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Kunde ine låta bli att stressa Samsung.de på riktigheten i produktbladet.

Dom bekräftade att Internersidan på samsung.de är felaktig betr färgdjup och gråskalan. Samtidigt bekräftade dom riktigheten i produktbladet.

Mao ljusstyrka = 1500 och den har HDPC support!

Vad som gäller med HX i Sverige samt hämtgarantin återstår att reda ut.. men å andra sidan. Skiljer det 4000SEK mellan att köpa i Tyskland jmft med Sverige och OM hämt/på plats garantin saknas... så tror jag att om man inte kan/vill flytta plasman själv till verkstan så kan man köpa många budrundor för 4k som sköter släpandet fram o tillbaka...

Postad 24 juli 2005 - 14:26

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Tack!

Japp, bara jag får garantin att sträcka sig till att de tar emot den kostnadsfritt till en verkstad nära mig så är det ju bra ändå tycker jag, får se vad de svarar på mitt mail.

Bara de inte hävdar att det inte är samma tv i sverige som i tyskland trots att namnet är det samma. B)

Någon som vet varför internationella priserna är borttaget just på den här plasman? Kan ju finnas nått som är billigare ändå

Postad 24 juli 2005 - 14:52

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Någon som vet varför internationella priserna är borttaget just på den här plasman?  Kan ju finnas nått som är billigare ändå

<{POST_SNAPBACK}>

HX modellen finns i princip bara i Sverige.
Du kan hitta den lite mixat i UK och någon site i BE/DK/NO men i övrigt nada.
H modellen får du söka på om du skall hitta internationell priser.

Postad 24 juli 2005 - 19:35

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Oj oj nu har jag snurrat runt i det tyska träsket av elektronikhandlar på internet.. Fattar dom inte att dom skulle sälja bra mycket mer om deras sidor skulle se lite seriösare ut och att man skulle kunna välja att få informationen på engelska!!

Någon som vet om man kan beställa från netonnets tyska sida? där kostar den 2 194,00 euro (18 700) och det är inte HX utan H modellen med 1500 cd/m2 och garanerat HDCP stöd. När jag försöker logga in där så får jag DEUTSCHLAND färdigifyllt...typsiskt.

Postad 24 juli 2005 - 19:53

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Oj oj nu  har jag snurrat runt i det tyska träsket av elektronikhandlar på internet.. Fattar dom inte att dom skulle sälja bra mycket mer om deras sidor skulle se lite seriösare ut och att man skulle kunna välja att få informationen på engelska!! 

Någon som vet om man kan beställa från netonnets tyska sida? där kostar den 2 194,00 euro (18 700) och det är inte HX utan H modellen med 1500 cd/m2 och garanerat HDCP stöd. När jag försöker logga in där så får jag DEUTSCHLAND färdigifyllt...typsiskt.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det går inte att beställa från Netonnet Tyskland. Jag beställde min från Digitalo.de. Funkade mycket bra. Förskottsbetalade till deras bankkonto, tog sedan tre bankdagar innan jag fick svar på mail att dom fått pengarna. Sedan tog det knappt 2 veckor för dom att få hem TVn då de inte hade den på lager. Skickade den 15:e (UPS), och jag fick TVn den 19:e.

Total amount of the items: 2.248,00 Euro Freight charges: 125,00 Euro

Postad 24 juli 2005 - 20:33

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Oj oj nu  har jag snurrat runt i det tyska träsket av elektronikhandlar på internet.. Fattar dom inte att dom skulle sälja bra mycket mer om deras sidor skulle se lite seriösare ut och att man skulle kunna välja att få informationen på engelska!! 

<{POST_SNAPBACK}>

Jonas, lite naivt o klaga på att dom inte har Engelska sidor.. dom har 82 miljoner inhemska kunder.. men många av siterna har faktiskt basic info om shipping payment etc på engelska...
Har du öppnat ett eget växlingskontor.. B) . 2194 EUR = 20.800SEK (kolla alltid oanda.com) Du skall hitta Plasman för under 2000EUR plus frakt.

Bästa shoppingagenterna i Tyskland är:
http://www.geizhals.at/eu/ sedan checka åxå
http://www.idealo.de/

det finns åxå några skapliga italienska, uk och franska siter men tyskarna brukar oftast vara billigast.

Siter typ Pixmania o NetOnNet säljer bara "lokalt"

God jaktlycka!!

Postad 24 juli 2005 - 21:27

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jonas, lite naivt o klaga på att dom inte har Engelska sidor.. dom har 82 miljoner inhemska kunder.. men många av siterna har faktiskt basic info om shipping payment etc på engelska...
Har du öppnat ett eget växlingskontor.. :) . 2194 EUR = 20.800SEK (kolla alltid oanda.com) Du skall hitta Plasman för under 2000EUR plus frakt.

Bästa shoppingagenterna i Tyskland är:
http://www.geizhals.at/eu/ sedan checka åxå
http://www.idealo.de/

det finns åxå några skapliga italienska, uk och franska siter men tyskarna brukar oftast vara billigast.

Siter typ Pixmania o NetOnNet säljer bara "lokalt"

God jaktlycka!!

<{POST_SNAPBACK}>

Jaa det blev ett litet räknefel där.. räknade nog på net2coms pris... B)

Men en butik som fått bästa betyg på http://www.geizhals.at/eu/ borde väl ändå vara ett rätt ok val? tänkte på topvision.com, jag menar det är ju inget bluff företag iallfall? ;)

Man känner sig lite orolig när alla sommarjobbspengarna ska föras över till tyskland!

Postad 24 juli 2005 - 22:12

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Jaa det blev ett litet räknefel där.. räknade nog på net2coms pris... B)

Men en butik som fått bästa betyg på http://www.geizhals.at/eu/ borde väl ändå vara ett rätt ok val? tänkte på topvision.com, jag menar det är ju inget bluff företag iallfall? :)

Man känner sig lite orolig när alla sommarjobbspengarna ska föras över till tyskland!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan inte se att risken är större än en svensk butik med skapliga betyg på pricerunner. Vem du en köper av se till att få bekräftat att dom verkligen har prylarna i lager INNAN du betalar. Se även till att få info om när o hur grejorna skickats.
//Rabalder//

Postad 25 juli 2005 - 00:51

verbal
  • verbal
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Som Rabalder påpekade går denna TV nu att få tag på för under 2000 euro, bl.a. hos topvisionshop.com. De tar endast 1985:- och frakten skulle jag gissa hamnar på omkring 600:- alltså omkring 19 500 sek. Fyndläge?

*edit, digitalo.de priset stämde inte.

Redigerat av verbal, 25 juli 2005 - 00:56.

Postad 25 juli 2005 - 09:55

Unregisterede4bc69dc
  • Unregisterede4bc69dc
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Är det någon som har tid & lust att lägga ut en bild på fjärrkontrollen? Det skulle uppskattas!

Postad 25 juli 2005 - 13:21

Trigger
  • Trigger
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Här kommer 50" varianten ! verkar hamna runt 40 laxar...

http://www.samsung.r...b=specification

Redigerat av Trigger, 25 juli 2005 - 13:23.

Postad 25 juli 2005 - 16:45

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3 653 inlägg
  • 0
35000 o jag köper 50 tummaren.

Postad 25 juli 2005 - 17:02

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Hmm priserna på topvisionshop visas i kronor om man väljer sverige och är då betydligt dyrare än priserna i euro..vilka priser är det som gäller? Är det någon skatt de lagt på priset då det är i kronor, mailat dom om det men jag verkar inte få nått svar på mina engelska mail...B) Priset i euro är 1999 och 20400 svenska...

Postad 25 juli 2005 - 19:07

Unregistered04e49dc2
  • Unregistered04e49dc2
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Möjligen har de lagt på den svenska momsen utöver den tyska. Den svenska momsen är på 25% medan den tyska endast på 16% (alltså en mellanskillnad på 9%), eller så är deras kurs för SEK mot EUR väldig ouppdaterad. B)

Redigerat av Unregistered04e49dc2, 25 juli 2005 - 19:10.

Postad 25 juli 2005 - 21:00

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
-Jag kan bekräfta att Samsungen fungerar med HDMI mot min Pioneer 668.
Har bara tittat en liten stund på denna fina skärm men allt ser lovande ut. Färger, kontrast mm. är för mycket påställt från fabrik.

Har ni andra användare några tips på Edra inställningar så att man kommer "rätt" snabbare?

Min snabbinställning blev:

Kontrast 60
Ljusstyrka 50
Skärpa 0
Färg 25
Färgton Sval2

Brusreducering Av

Redigerat av LJN, 25 juli 2005 - 21:03.

Postad 25 juli 2005 - 21:07

Magnus79
  • Magnus79
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Hej Allihopa. Nu sitter skärmen på väggen sen i fredags. Har inte hunnit pilla så jättemkt men den verkar ju riktigt trevlig. Bilden från min simpla DVD via RGB-scart är helt ok, självklart mer att önska (svårt men detaljer i svarta objekt) men en DVD med HDMI får bli nästa investering. Bilden från Boxern känns så där (FORCE 530T). Även den kopplad med RGB-scart (DVDn går genom boxern). Bilden känns ganska pixlig men det kanske man får leva med. Program på SVT ser ofta bra ut så det kanske beror på sändningarna om det blir bra eller inte. Detta är min första plasma och jag är inte så insatt i bildinställningar. Är det någon som har bra tips på bra grundinställningar? något att jobba vidare utifrån. Ser fram emot många trevliga diskussioner på detta forum, verkar vara bra fart här. MVH Magnus

Postad 25 juli 2005 - 21:10

Magnus79
  • Magnus79
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
LJN !!
Såg ditt inlägg precis när jag skrivit mitt. Precis den typ av inlägg jag efterfrågade B)
Håller med ang. kontrast och färg. Ska prova dina inställningar och återkommer.

Postad 25 juli 2005 - 22:03

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Ingen fortfarande som kört DVE eller meckat i servicemenyn så man kan få lite mer inställningar att jämföra med?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.