Med risk för att dra igång en vild diskussion igen om upplösningen, så undrar jag om någon har hunnit testa denna samsung tv matad med annan bildsignal än analog PAL?
Jag har läst HELA tråden från början nu (nästan åtminstone

) och förstår inte varför det ska vara så svårt att tro på infon som Martin.M SJÄLV länkade till:
Vart jag har läst det är i amerikanska manualen, amerikanskt spec sheet samt engelska (europeiska) manualen samt under produktbeskrivningen på flera av samsungs hemsidor för olika länder.
Jag följde martins råd och "bläddrade" igenom den amerikanska manualen, utan att hitta något om bildrörets "native upplösning", sen kollade jag den europeiska manualen utan resultat och till sist så kollade jag den "amerikanskt spec sheet" och gissa vad som finns att läsa där?
Jag citerar dokumentet som martin.m själv länkade till:
Built-in ATSC/NTSC Tuner (Tunes &
processes 720p, 1080i, 480p and 480i signals)
Native Resolution Display format
1080i/480p/720p Interlaced
Progressive Scan 480p DVD Compatible:
accepts a 480p signal via a component input from
a Progressive Scan DVD Player or game console.
Här står det ju klart och tydligt att skärmen klarar av att rita upp 1080 sammanflätade linjer, 480 sammaflätade linjer och (väldigt förvirrande) 720p fast sammanflätat!?
Det där med 720p interlaced, är förvisso förvirrande, men inte tillräcklig anledning för att hålla på i några hundra inlägg att diskutera OM skärmen klarar diverse olika upplösningar.
Om inte jag har missat något så är det en "aspekt" som ingen har tagit någon notis om tidigare.
1080i betyder att skärmen ritar upp 540 linjer 50 gånger i sekunden. varannan gång så ritar skärmen de udda linjerna och varannan gång så ritar skärmen de jämna linjerna. 1080i är ju specat till 25Hz enligt den där hdtv-kommisionen...
480p är såvitt jag vet en efterkonstruktion enligt samma modell. Baserat på NTSC (480 sammanflätade linjer, varav 240 ritas upp 60 gånger i sekunden). Vilket ger 30 progressiva frames bestående av 480 linjer per sekund.
Att skärmen inte klarar av hdtv-specen på 720p är ju inget konstigt!!!!
Den specen kräver ju att skärmen ska kunna rita upp 720 linjer 50 gånger per sekund (till skillnad från 1080i som bara ritar upp 540 linjer 50 gånger i sekunden).
Jag kan mycket väl tänka mej att skärmen inte klarar av 720p av denna enkla anledning.
Nog om skärmens vertikala upplösning (antalet horisontella linjer). Ett crt-bildrör har inte någon bestämd horisontell upplösning. Den horisontella upplösningen är beroende på elektroniken som modulerar elektronstrålens intensitet. Ju högre frekvenser förstärkarna till katodröret kan hantera desto mindre punkter kan strålen "tända och släcka" längs svepet. En grundförutsättning är ju dock att det finns någon information som talar om att strålen ska tända eller släcka några punkter.
Den mest markanta begränsningen hos en crt är dock skuggmaskens antal hål. Det har lite med "dotpitch" att göra som någon nämnde tidigare...
Antalet hål i skuggmasken avgör skärmens VERKLIGA upplösning, eftersom ett hål i skuggmasken bara kan anta en färg och en pixel alltid består av minst 3 hål i skuggmasken (det råkar faktiskt vara så med crt-bildvisare)...
Något jag hade tyckt varit riktigt intressant hade varit ett väldigt närgånget foto (makro) på bildröret. Antingen med konstant vit bakgrund på skärmen eller taget med blixt och skärmen avstängd (lite från sidan så att inte blixtens reflektion tar över).
En sådan bild kan ju visa åtminstone hur "dotpitchen" ser ut.
På samma "specsheet" står det ju faktiskt:
Finer Pixel Dot Pitch DynaFlat™ HD CRT
improves picture resolution and brightness with
a greater amount of individual picture
elements being illuminated.
Vilket antyder att samsung-tv'ns "dotpitch" skiljer sej ifrån en "normal" tv...
Av specsheet'et att döma så får nog martin.m ta ett steg tillbaka och erkänna att det finns flera ställen idag där han kan beställa en tv med teknik som skulle ha kostat en förmögenhet för några år sedan

...
Men det är klart...
Man kan ju också utgå ifrån att allt i detta "specsheet" (som martin själv länkade till

) är fel...
Utav denna anledning så upprepar jag min inledande fråga...
Är det någon som har haft möjlighet att testa denna tv med annat än vanliga analoga PAL-signaler?