* Officiell Tråd - XTZ Class A100 *
1225 svar till detta ämne
Postad 20 oktober 2006 - 09:39
Unregistered38469
-
Unregistered38469
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Att jämföra Cambridge lilla(7kg) stärkare med XTZ (17kg) är lite som att jämföra en lättviktsboxare med en tungviktare.
Cambridge gör säkert ett bra jobb i sin klass, där utbudet är enormt. Funkar säkert
bra till lättdrivna stativare och till mindre golvhögtalare i mindre rum vid normal lyssning.
XTZ däremot fightas i en klass där utbudet genast börjar smalnar av speciellt i sin
prisklass, där den nog kan se sig oslagbar. Närmaste konkurrenter är väl bl.a annat
Cayin eller t.ex Nad som gör bra kraftfulla stärkare som alla är klart potenta att driva det
mesta i högtalarväg även i lite större rum.
Alltså rätt storlek på förstärkare till rätt behov. Nu gör dessutom dessa större förstärkare
givetvis ett bra jobb på mindre lättdrivna högtalare oxå, men behöver man inte mkt kraft,
så varför betala extra för det. Men i XTZ fall så får man både välljud och kraft för lite pengar.
XTZ Class A100 gör som sagt ett kanonjobb tillsammans med våra stora 4 ohms golvhögtalare
med 11" sidomonterade basar. Vi har nu spelat ca 300h med XTZ och inspelningen får väl
anses som klar, och jaa, jag är grymt imponerad att man kan få så mkt för 5 000:-.
Det nämndes tidigare om Franska Lavardin, i mitt tycke extremt dyra förstärkare, den lilla
is 35watt, 6,5kg och utan fjärr för ca 25 000:-, som jag haft hemma och testat mot vår
stora integrerade Accuphase. Sedan finns Lavardin IT 50w, på 12 kg oxå den utan fjärr pris:
65 000:-, jaa SEXTIOFEM TUSEN !!! Utan fjärr, det inverkar viss negativt på ljudet, med färr.
Ska det låta riktigt riktigt bra så.....he..he..
Tyvärr så har jag aldrig lyssnat på IT, men får väl anta att den låter hyfsat...he...he...
Mvh / Jonas( som alltså INTE arbetar på Fyndbörsen)
Postad 20 oktober 2006 - 10:13
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Jag lägger ner diskussionen eftersom den i stället för att handla om det vi började skriva om har gått över till vad saker väger och vad för effekt dom har.
Effekten har ingen eller väldigt lite betydelse i sammanhanget då flertalet slutsteg under 5.000kr skulle ge tillräcklig effekt och det med en kvalitet som XTZ Class A100 inte matchar.
Som sagt ingen tvekan om att den är bra för pengarna men i högre prisklasser har den inget att hämta. Sätt upp den mot t.ex Vincent SV-233.
Postad 20 oktober 2006 - 11:15
Unregistered38469
-
Unregistered38469
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag lägger ner diskussionen eftersom den i stället för att handla om det vi började skriva om har gått över till vad saker väger och vad för effekt dom har.
Effekten har ingen eller väldigt lite betydelse i sammanhanget då flertalet slutsteg under 5.000kr skulle ge tillräcklig effekt och det med en kvalitet som XTZ Class A100 inte matchar.
Som sagt ingen tvekan om att den är bra för pengarna men i högre prisklasser har den inget att hämta. Sätt upp den mot t.ex Vincent SV-233.
<{POST_SNAPBACK}>
Tråden handlar om att "köpa eller inte köpa XTZ Class A100" jag försöker beskriva fördelarna med XTZ och varför den är ett mkt bra köp. Har effekten ingen betydelse ??? Då har dom stora förstärkartillverkarna tillverkat förstärkare med mkt effekt helt i onödan, eftersom det INTE har betydelse..he..he..Krell, Accuphase, Mark Levinson, Classé osv osv, oj oj oj.... Med ett sådant resonemang bör man nog som du skriver lägga ner diskussionen. Slutsteg - förstegskombinationer som matchar XTZ i både pris och prestanda blir nog mkt svårt att hitta. Mvh / Jonas
Postad 20 oktober 2006 - 12:22
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
Trevligt "Hifisnubben"
"Håller med dig i sak" "2 anläggningar uppe, 4 nedpackade" "Samma galna bakgrund" "Håller med dig även här"
He..he..he..he..
Då kanske man inte är ensam på forumet med grå tinningar ?
Det är ju VI som är "veteraner", men det står ju "wannabe" på mig....
He..he..he..
Ursäkta mitt lilla off-topic inlägg.
Mvh / Jonas
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ligger ungefär halvvägs mot pensionen (lite drygt), men har redan grå tinningar ... och har haft intresset rätt länge pga intresserad far.
Postad 20 oktober 2006 - 13:46
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Som sagt en prisvärd stärkare no doubt! Men jag håller fast vid att det är för pengarna och sedan en bit upp. Jämfört med t.ex Vincent SV-233 för c:a 8.000kr så tycker jag XTZ får storsmisk. Tråden handlar om att "köpa eller inte köpa XTZ Class A100" jag försöker beskriva fördelarna med XTZ och varför den är ett mkt bra köp.
Det är bra att du försöker framhålla fördelarna med förstärkaren, jag försöker vara ankaret som håller den nere på jorden och påpeka att inte alla är så lyriska över den. I klass A lät den hyffsat men luddigt och difust, i klass A/B va den oanvändbar det är mina högst personliga åsikter. Lycka till med era inköp. EDIT: Hade missat detta. Att jämföra Cambridge lilla(7kg) stärkare med XTZ (17kg) är lite som att jämföra en lättviktsboxare med en tungviktare. Cambridge gör säkert ett bra jobb i sin klass, där utbudet är enormt. Funkar säkert bra till lättdrivna stativare och till mindre golvhögtalare i mindre rum vid normal lyssning.
Alltså du menar att effekten är avgörande? Jag menar att den spelar in men inte värst mycket såvida man inte kör concertnivåer hela tiden. Hellre kvalitet än kvantitet. Det som väger på XTZ får vi inte glömma är deras stora hemska chassie med tunga kylflänsar, ta innehållet och lägg i Cambridgeskalet så får vi nog runt samma matchvikt. En stativare är som regel en värre last för en förstärkare, en golvare med många element utgör oftare en enklare last.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 20 oktober 2006 - 14:09.
Postad 20 oktober 2006 - 15:18
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
Alltså du menar att effekten är avgörande? Jag menar att den spelar in men inte värst mycket såvida man inte kör concertnivåer hela tiden.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker Ni båda har rätt - och fel. Lite väl svart och vitt åsikt. Å ena sidan - har man inte kraften orkar man inte driva högtalaren ordentligt, inte ens på låga nivåer. Å andra sidan, gällde det bara att ha mycket kraft så skulle nog fler köra PA hemma. Tidigare nämndes NAD som en bra stärk med mycket kraft. Personligen tycker jag NAD är helt ok med mycket kraft per krona MEN enligt min mening grötar de samtidigt ihop ljudbilden en hel del. (Generlaiserande, javisst.  ) Dessutom gör de basen lite "blöt". Enligt mina erfarenheter så kan NAD ge ett rejält lyft om man har en stärk som är i klenaste laget, MEN man kan absolut få "bättre ljud" med en annan stärk med mindre kraft. Tydligast var väl på den tiden jag höll på och mixtrade med NHT 2.5i, en rejält tung högtalare. Körde ett tag med Arcam Alpha 7. Tyckte det lät bra tills jag testade att hänga på ett NAD 216. Helt plödsligt var det en annan kraft och separation - redan på låga nivåer. Passade på att testa även med 218. Inte så stora skillnader vid låga volymer, men då man drog på - wow. Slängde över till en Arcam Alpha 9-stärk. Helt plödsligt lät det bättre med den än med 216 på låga nivåer TROTS att den väger klart mindre och mäter sämre i antal watt. Hängde på ett Alpha 10P slutsteg istället. Nu jäklar! Var det nya högtalare? Jämförde med 218 som väl har dubbelt så mycket i effekt och väger dubbelt. Det hade inte en chans på "normala" volymer. Visst - kände man att man ville glädja grannarna med att försöka överrösta deras TV i huset bredvis så fanns det mer att ge med NAden, men i välljud. Nope. Sämre driv. Sämre separation. Mindre "stampa takt". Vill man bara att allt ska vara avrundat och att man ska kunna kräma på så - visst NAD, men annars ... Knappast. Var vill jag komma? Jo till självklarheten: Har man för lite kraft för att hantera högtalarna så får man dem inte att leva ut. Har man mycket kraft kanske man kan driva högtalarna, men för att man kan driva dem är det inte alls säkert att det låter bra. I Ert fall tror jag säkert Cambridgen kan XTZ en match (och även spöa) om man kör med lättdrivna högtalare. Med tyngre torde det vara tvärt om. (*Spekulation*) Ergo - båda kan ha rätt - på sitt sätt. Ser man till hur pass mycket mer XTZ kostar så ... Ja då kanske man ska jämföra den med t.ex. nämnda Vincent. Konkurerar säkert både med kraft och välljud med XTZ - trots att den inte kostar 30'.
Postad 20 oktober 2006 - 15:30
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Igentligen handlar det inte om vem av oss som har rätt eller fel.
Min poäng är att det finns fler alternativ och XTZ:an inte på något sätt är oövervinnerlig oavsett prisklass. Cayin drog ju den i gruset och i mitt tycke spelade Cambridgen ut den på i stort alla punkter sånär som på just kraft.
Att den är ett bra alternativ och en allround förstärkare kan jag hålla med om men som jag sa är den inte oövervinnerlig.
Postad 20 oktober 2006 - 16:30
Unregistered38469
-
Unregistered38469
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
"widescreen4"
Skojar du ? "Cayin drog XTZ i gruset". Då har du INTE läst den Norska testen,
eller så har du läst den som F-N läser bibeln.
XTZ lät "luddig och diffust i klass A" och "i Klass A/B oanvändbar"enligt din
hemmatest.
Då tvivlar jag starkt på att du verkligen har testat den ordentligt. För det är
så långt ifrån mina upplevelser man kan komma och jag har kört den i över
300h och flera hifi-intresserad kompisar har kommit till samma slutstats:
XTZ är ett superklipp !!
SJÄLVKLART kan en mindre stärkare låta bättre än en större, ingen har väl
påstått något annat, så länge kraften räcker till. Då gäller givetvis "kvalitet går före kvantitiet".
Men räcker INTE kraften till då har den större stärkare ett enormt försprång för
att uppnå bästa ljudet.
Det är ju därför som de flesta förstärkartillverkare har så många olika storlekar
på förstärkare, ofta från 60-70watt upp till kanske flera hundra, då oftast via
slutsteg, för att man ska kunna tillfredsställa alla behov.
Om vi nu ska jämföra XTZ med Cambridgen, så är XTZ en mkt kraftfullare
förstärkare och har alltså bättre förutsättningar att låta bäst vid lite svårare
laster, svårare än så är det inte.
Våra stativare Chario syntar 100 och 200 kan drivas av i princip vad som helst,
skulle säkert låta riktigt bra med en liten Cambridge..he..he..men troligtvis bäst
med XTZ...HA..HA..
Däremot är jag spänd på om 100% effekt till på våra stora golvare kan tillföra
ngt positivt, många menar på att precis som "Hifisnubben" skriver, det skulle
strama upp bas, ge mer kontroll, bättre seperation osv, men XTZ gör ju redan nu ett kanonjobb
så det vet i katten, men allt kan ju bli bättre....eller...jo...näe..kanske...dom säger ju att...
och de står ju att... osv...
NEJ, finns bara ett sätt att ta reda på det, så det ska nog oxå redas ut, en vacker dag..he..he...
Så än så länge LÄNGE LEVE XTZ CLASS A100.
"widescreen4" har du vägarna förbi Lund, så är du absolut välkommen in på en lyssningsrunda,
XTZ:an är faktiskt värd "a second opinion".
Lyssningsrundan gäller givetvis andra intresserade oxå.
Mvh / Jonas (fortfarande inte anställd på Fyndbörsen)
Postad 20 oktober 2006 - 16:49
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Testat i Bild & Ljud Hemma nr: 11/05 XTZ Class-A100 mot Cayin 153B Om XTZ: Den saknar dock en del, först och främst skulle vi velat ha en något luftigare diskant. Basregistret hade också med fördel kunnat vara något bättre upplöst. Men om inte Cayin hade ställt upp med sin fenomenala motståndare så skulle XTZ Class-A100 ha blivit utnämnd till prisklassens bästa förstärkare hittills!
Om Cayin: Cayin har tveklöst lyckats bygga en förstärkare som på många sätt är bättre än storebror 252B. Den är bara inte lika kraftig. Men när det är sagt så måste det tilläggas att det är mer fart och fläkt i 153B än i de allra flesta konkurrenter som kostar lika mycket. Jag har i alla fall inte haft någon på besök som velat ha högre ljud på festerna! Detta är den bästa förstärkaren vi hört för 6 000 kronor. Så enkelt är det!
Tycker som sagt man klarar sig långt på 75W i 8ohm och 100W i 4ohm som Cambridgen presterar. Kanske skall passa sig för extremt jobbiga högtalare med låg känslighet och jobbig impedans. Nu har vi snart tagit upp hela tråden vilket känns lite onödigt. En bra förstärkare för pengen är XTZ Class A100 men faller inte alla i smaken.
Postad 20 oktober 2006 - 17:30
Unregistered38469
-
Unregistered38469
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Testat i Bild & Ljud Hemma nr: 11/05 XTZ Class-A100 mot Cayin 153B
Om XTZ:
Den saknar dock en del, först och främst skulle vi velat ha en något luftigare diskant. Basregistret hade också med fördel kunnat vara något bättre upplöst. Men om inte Cayin hade ställt upp med sin fenomenala motståndare så skulle XTZ Class-A100 ha blivit utnämnd till prisklassens bästa förstärkare hittills!
Om Cayin:
Cayin har tveklöst lyckats bygga en förstärkare som på många sätt är bättre än storebror 252B. Den är bara inte lika kraftig. Men när det är sagt så måste det tilläggas att det är mer fart och fläkt i 153B än i de allra flesta konkurrenter som kostar lika mycket. Jag har i alla fall inte haft någon på besök som velat ha högre ljud på festerna! Detta är den bästa förstärkaren vi hört för 6 000 kronor. Så enkelt är det!
Tycker som sagt man klarar sig långt på 75W i 8ohm och 100W i 4ohm som Cambridgen presterar. Kanske skall passa sig för extremt jobbiga högtalare med låg känslighet och jobbig impedans.
Nu har vi snart tagit upp hela tråden vilket känns lite onödigt.
Japp, vår trådkvot börjar nog ta slut..he..he..synd bara att det är så förbaskat svårt att diskutera hifi och ljud, klart enklare att diskutera t.ex motorcyklars utseende och prestanda..he..he..
En bra förstärkare för pengen är XTZ Class A100 men faller inte alla i smaken.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, "man kan ju inte bli älskad av alla" men jag lovar att vår XTZ ska få den kärlek den så väl förtjänar. Mvh / Jonas
Postad 20 oktober 2006 - 18:27
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Synd att inte Cayin fått i närheten av samma uppmärksamhet / försäljning. Matchar upp till klassen 50 kkr då?  Är inte listad på prisjakt. Säljs den inte i Sverige?
Postad 20 oktober 2006 - 20:24
80-talet
-
80-talet
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
jag tycker också att det är synd att cayin inte fått ngn uppmärksamhet och det gäller även deras flerkanalare..
så jag undrar också var de finns?? d
e var dock med på hifimässan i Malmö senast så representation har de nog!!
Postad 21 oktober 2006 - 07:10
Unregistered38469
-
Unregistered38469
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Nej, inte mkt till Cayin återförsäljare i Sverige, det blir till att importera från t.ex Danmark: http://www.hifi-musi...sbranche&id=280
Redigerat av Unregistered38469, 21 oktober 2006 - 07:23.
Postad 21 oktober 2006 - 09:58
Unregistered6de8f2a4
-
Unregistered6de8f2a4
-
Veteran
-
-
1 504 inlägg
Jag har haft min XTZ 100 D i en vecka ungefär och e grymt nöjd med vad den presterar.. Kraftfullt ljud och grym kontroll på mina högtalare.. Har jämfört med H/K 675, H/K AVR 430, Denon 3806, Rotel RA-03 och nån gammal Pioneer 2-kanalare.. Passar mig som handen i handsken och värmer dessutom rummet perfekt i klass A
Möjligen kan man tycka ljudet är liiite tunt på lägre nivåer om man har svåra rum och små högtalare men det går ju alltid att kompensera..
Postad 21 oktober 2006 - 12:48
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Igentligen handlar det inte om vem av oss som har rätt eller fel.
<{POST_SNAPBACK}>
Fick intrycket av att det just va en kamp på liv å död som utspelade sig här...  Nåväl, det är svårt att säga att en förstärkare lirar perfekt med all utrustning man hänger på den. Men jag har ännu inte hört en setup där en XTZ A100 eller MAP-303 låter illa. Edit: Är man nyfiken och seriöst intresserad gör man inte bort sig om man iaf ger XTZ'n en ärlig chans. Hur som så skulle jag gärna höra den kommande XTZ A100 DSP innan jag bestämmer mig för om jag ska gå ända upp till en Zeberg AD-2 eller den påstått kommande klass-A förstärkaren från Original.
Redigerat av Kent Johansson, 21 oktober 2006 - 12:49.
Postad 22 oktober 2006 - 14:44
Unregistered38469
-
Unregistered38469
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
"bengt0"
Grattis till et kanonköp, du bör nog räkna med ca 100h ren speltid innan
XTZ blommar ut helt. "Lite tunn vid låga volymer" jag tror att det oftast
är högtalarna som sätter gränsen. Jag upplever absolut inte vår XTZ tunn
vid låga volymer, snarare tvärt om.
På tal om volymer så är XTZ:ans volymkontroll riktigt bra som regleras i
över 200 steg och varje steg visas i den tydliga displayen i db, där oxå
källla och vald klass A, A/B eller automatläge visas. Inget annat enkelt
och tydligt.
" Kent Johansson"
Jaa, vi gillar ju våra XTZ:or, och jag gillar verkligen fjärren OXÅ, liten,
men tung som ligger perfekt i handen, med bara precis det nödvändigaste.
Mkt bra att det INTE finns ngn av och påsättningsknapp på fjärren, då XTZ
låter bäst om den aldrig stängs av, utan alltid står påslagen, helst i klass A,
drar visserligen ca 200 watt, ca 1 500:-/år, men det är det värt.
Jag har oxå sneglat lite på Zeberg AD-2, innan jag hittade XTZ. Zeberg är
ett riktigt monster: 42kg och över 1/5 djup, 200w i 8ohm, 400watt i 4ohm,
det ska nog mkt till om man ska kunna utnyttja detta vidunder fullt ut.
Man får nog räkna med dubbla elkostnaden jämfört med XTZ:an dessutom.
Men har man behov av dessa enorma effektreserver och om den låter bra
(har själv aldrig hört ngn) så är det ett superklipp, 9 500:-,sanslöst.
Det hade varit djäkligt spännande att testa den hemma en vecka, för det
krävs för en någorlunda rättvis utvärdering, om den bara inte vägde så
förbaskat mycket så...
"Original" ett förstärkarmärke som JAG aldrig hört talas om, spännande, i
klass oxå, ännu mer spännande..he..he..
Finns det någon info om detta märke ?
Mvh / Jonas
Postad 23 oktober 2006 - 10:05
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
Har jämfört med H/K 675, H/K AVR 430, Denon 3806, Rotel RA-03 och nån gammal Pioneer 2-kanalare..
<{POST_SNAPBACK}>
Vilka för resp nackdelar fanns med respektive jämförelseobjekt?
Postad 23 oktober 2006 - 10:48
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
"Original" ett förstärkarmärke som JAG aldrig hört talas om, spännande, i klass oxå, ännu mer spännande..he..he.. Finns det någon info om detta märke ?
De är på väg in på förstärkarmarknaden. Exempel på deras CD spelare är Original "2008" eller "2008 mk2" som vill jag hävda är en otroligt kompetent kompis till en XTZ A100 förstärkare. https://www.minhembi...uktbilder/76047De har förnärvarande en hörlursförstärkare och en brutal rörförstärkare i sin produktlinje. http://www.original-...products-at.htmNog off topic. Det finns massor skrivit om deras produkter om du söker lite i forumet. Min fjärr till min XTZ A100 måste nog vara ett måndas ex, helt enkelt urkass. En fjärr som däremot ligger perfekt i näven är nyss nämnda Original 2008-fjärrarna. Makalöst stabila, skulle tro att de går att använda som hammare om man skulle behöva en. Ska köpa mig en multifjärr som jag tjatat om i ett år snart..
Postad 23 oktober 2006 - 11:02
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Fjärrarna till XTZ och AA är hopplösa så det är nog som det är för dom flesta tyvär Kent .
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 23 oktober 2006 - 11:02.
Postad 23 oktober 2006 - 15:36
Unregistered38469
-
Unregistered38469
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
"Kent johansson"
Tack för tipsen och länkarna. CD-spelaren ser riktigt välbyggd ut,
men konkurransen på CD-spelare är enorm.
Tråkigt att du inte är nöjd med din fjärrkontroll, jag har oxå läst att
fler är kritiska till XTZ-fjärren. Ett litet metalliskt klickljud hörs även
på min fjärr, men det upplever jag inte störande, mer som en
bekräftelse på sändning. Den klarar även ungefär samma vinklar
som tidigare fjärrar jag ägt. Volymkontrollen stegar så lugnt och fint
upp och ned, t.ex klart bättre än vår tidigare Accuphase, där borde
man verkligen kunna ställa krav.
Mvh / Jonas
Postad 24 oktober 2006 - 22:28
Unregistered6de8f2a4
-
Unregistered6de8f2a4
-
Veteran
-
-
1 504 inlägg
Har jämfört med H/K 675, H/K AVR 430, Denon 3806, Rotel RA-03 och nån gammal Pioneer 2-kanalare..
<{POST_SNAPBACK}> Vilka för resp nackdelar fanns med respektive jämförelseobjekt?
<{POST_SNAPBACK}>
H/K 675 har en liten loudnesskänsla tycker jag, har lite mer "tryck" på låg volym, kroknar dock rejält mycket tidigare när man vill spela högt.. Högt förresten är nåt man verkligen kan spela med XTZ, men man tänker inte på det förrän man försöker prata med nån för då hör man minsann inte varandra..  Denon gillar jag inte alls, var iofs bara 2 dagar jag lirade med den men den kändes orkeslös och platt i stereo tyckte jag.. funkar säkert mycket bättre till bio.. Den gamle Pioneeren hette 676 och lät helt Ok..
Postad 24 oktober 2006 - 23:30
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Postad 26 oktober 2006 - 07:38
Unregistered6de8f2a4
-
Unregistered6de8f2a4
-
Veteran
-
-
1 504 inlägg
Gjorde en om-möblering igår så mitt lyssningsrum blev "normalt" igen.. och jösses vilken skillnad på ljudet.. XTZ 99 W2MT pumpar nåt så grönjävulskt när dom fick lite stöd av en vägg bakom..
Inga baspluggar och ändå riktigt djup och stenhård bas..
Postad 26 oktober 2006 - 09:06
Unregistered38469
-
Unregistered38469
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Gjorde en om-möblering igår så mitt lyssningsrum blev "normalt" igen.. och jösses vilken skillnad på ljudet.. XTZ 99 W2MT pumpar nåt så grönjävulskt när dom fick lite stöd av en vägg bakom..
Inga baspluggar och ändå riktigt djup och stenhård bas..
<{POST_SNAPBACK}>
Jaa, lite om-möbleringar kan göra underverk, många ggr mer än byta av både elektronik och högtalare. Med detta vill du säga att man bör köpa en XTZ ClassA 100...eller..??
Postad 26 oktober 2006 - 12:50
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Med detta vill du säga att man bör köpa en XTZ ClassA 100...eller..?? 
<{POST_SNAPBACK}>
Nu börjar du bli så där läskigt lik en Fyndbörsenanställd igen.
Postad 26 oktober 2006 - 17:46
Unregistered38469
-
Unregistered38469
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Med detta vill du säga att man bör köpa en XTZ ClassA 100...eller..?? 
<{POST_SNAPBACK}>
Nu börjar du bli så där läskigt lik en Fyndbörsenanställd igen.
<{POST_SNAPBACK}>
"Läskigt lik" ? -_-
Postad 01 januari 2007 - 23:15
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
En ny version av XTZ A100 har dykt upp, vid namn "XTZ Class-A 100 DII". Som introduktion säljer man D-versionen till samma pris som den vanliga hade innan. Mao en duktigt utrustad stärkare för vettiga pengar. Dessutom så finns den i en silver-version, som i mina ögon ser klart snygg ut.  Direktlänkar: DII, svart & DII, silver. Exakt vad som innebär att den är "förbättrad" framgår inte av Fyndbörsens sida, dock så får väl D-nivåns utrustning för den vanliga modellens pris anses som en klar förbättring.
Postad 02 januari 2007 - 10:08
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
Kent, Den har (utom design) följande saker enligt produkt hemsidan: Nytt i Version D II - Digitala ingångar 1st optisk och 4st Coaxial. - Rec Out Ej volymreglerad analog utgång för Inkoppling av exempelvis Kasettdäck. - Delbart För/-Slutsteg Man kan använda denna integrerade förstärkare både som separat försteg och som separat slutsteg.
Dvs i stort de ändringar som jag och andra efterlyst och det spekulerades i var på G runt sommaren 2006. Nu vill jag ha den
Postad 02 januari 2007 - 11:14
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Kent,
Den har (utom design) följande saker enligt produkt hemsidan:
Nytt i Version D II - Digitala ingångar 1st optisk och 4st Coaxial. - Rec Out Ej volymreglerad analog utgång för Inkoppling av exempelvis Kasettdäck. - Delbart För/-Slutsteg Man kan använda denna integrerade förstärkare både som separat försteg och som separat slutsteg.
Dvs i stort de ändringar som jag och andra efterlyst och det spekulerades i var på G runt sommaren 2006. Nu vill jag ha den 
<{POST_SNAPBACK}>
Men de funktionerna hade den "vanliga D-versionen" oxå. Största fördelen som jag ser det är att man får D-specen till priset för den gamla standard modellen.
Postad 05 januari 2007 - 11:39
Unregistered2d5b6d9a
-
Unregistered2d5b6d9a
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Någon som vet när DSP-versionen dyker upp?
Postad 05 januari 2007 - 12:02
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
Kent,
Den har (utom design) följande saker enligt produkt hemsidan:
Nytt i Version D II - Digitala ingångar 1st optisk och 4st Coaxial. - Rec Out Ej volymreglerad analog utgång för Inkoppling av exempelvis Kasettdäck. - Delbart För/-Slutsteg Man kan använda denna integrerade förstärkare både som separat försteg och som separat slutsteg.
<{POST_SNAPBACK}>
Men de funktionerna hade den "vanliga D-versionen" oxå. Största fördelen som jag ser det är att man får D-specen till priset för den gamla standard modellen.
<{POST_SNAPBACK}>
Du har helt rätt kent  DSP versionen kan bli riktigt intressant iofs.
Postad 05 januari 2007 - 15:00
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ställde frågan den 13/12 och fick följande svar: "Tyvärr är den försenad och dröjer ca 4 månader." Mao så kommer den i mars/april 2007.
Postad 23 januari 2007 - 22:27
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ställde frågan den 13/12 och fick följande svar: "Tyvärr är den försenad och dröjer ca 4 månader."
Mao så kommer den i mars/april 2007.
<{POST_SNAPBACK}>
Undrar om den också finns i silver DSP
Postad 25 januari 2007 - 17:37
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ställde frågan den 13/12 och fick följande svar: "Tyvärr är den försenad och dröjer ca 4 månader."
Mao så kommer den i mars/april 2007.
<{POST_SNAPBACK}>
Undrar om den också finns i silver DSP 
<{POST_SNAPBACK}>
Maila å fråga, passa samtidigt på å kolla om de har ngt nytt leveransdatum på den
Postad 30 januari 2007 - 16:23
Unregisteredf42c246a
-
Unregisteredf42c246a
-
Användare
-
-
128 inlägg
Vad innebär DSP-version?
Jag har precis köpt en cd-spelare från Advance Acoustic och tänker investera i högtalaren "Mino" från Engelholms Audio.
Detta kan kanske vara en lämplig förstärkare i sammanhanget?
Postad 30 januari 2007 - 17:05
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Vad innebär DSP-version?
Jag har precis köpt en cd-spelare från Advance Acoustic och tänker investera i högtalaren "Mino" från Engelholms Audio. Detta kan kanske vara en lämplig förstärkare i sammanhanget?
<{POST_SNAPBACK}>
DSP-versionen blir några tusingar dyrare och kommer att ha hårdvara & mjukvara för att kompensera för rumsakustiken. I övrigt är det samma prylar enligt info som A100 D förstärkaren med digitala ingångar å en tvärusel fjärr. Jag är nöjd med min A100 (utan Digitala in). Tycker gott att du ska överväga denna förstärkare, Fyndbörsen kör sin egna variant på öppetköp "try & buy" som ger dig lite mer tid att avgöra om du vill behålla prylarna eller ej.
Postad 03 februari 2007 - 00:18
Unregisteredf42c246a
-
Unregisteredf42c246a
-
Användare
-
-
128 inlägg
Antar att denna förstärkare blir ganska varm. Hur stort avstånd bör man ha till hyllan ovanför?
(Har en vinylspelare överst i stapeln av förklarliga skäl).
Postad 03 februari 2007 - 09:38
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Antar att denna förstärkare blir ganska varm. Hur stort avstånd bör man ha till hyllan ovanför? (Har en vinylspelare överst i stapeln av förklarliga skäl).
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har ungefär 10 cm fritt ovanför min spelare, men det räcker inte. Den slår över ibland från A till A/B efter någon timmas drift då den blir för varm, har då mätt upp 60 grader. Sen går den tillbaka till A vid 40-45 grader. I A/B läge (tvingat) blir den inte mer än lätt ljummen. Kommer att montera en eller två 12cm S-Flex fläktar (8.7dba) bakom min bänk och temperaturstyra dem för att få bättre luftväxling.
Postad 03 februari 2007 - 09:45
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
fl'ktar är en bra läsning om man ser till att luften passerar just förstärkaren- har det på min receiver i den gamla hyllan ( som tyvärr skall bort )
Postad 03 februari 2007 - 19:07
Unregisteredf42c246a
-
Unregisteredf42c246a
-
Användare
-
-
128 inlägg
Blir ljudet märkbart förbättrat i ren klass A ?
Postad 04 februari 2007 - 11:22
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Blir ljudet märkbart förbättrat i ren klass A ?
<{POST_SNAPBACK}>
Ärligt, jag hör väldigt små skillnader mellan driftslägena, diskanten blir lite mjukare i A-läget. Kan tänka mig att det är övergångsdistorsionen från A/B läget som man då slipper. Sen inbildar jag mig att S/F-ljud blir mindre vassa. Min går i A/B-läge 9 av 10 timmar. Har som rutin att dunka över den i A/B när jag drar igång den. A använder jag bara när jag seriöst sitter ner å lyssnar på ngn välgjord CD. Sen om allt är psykoakustiskt eller ej kan jag inte svara på
Postad 04 februari 2007 - 18:21
BeeR
-
BeeR
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Verkar vara en kompetent stärkare på pappret - men nu kan man ju inte läsa sej till hur välljudande den är..
Att den skulle spela lika bra som en dyring för bara 4990:- låter för bra för att vara sant
Postad 05 februari 2007 - 22:59
Unregistered2d5b6d9a
-
Unregistered2d5b6d9a
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Frågade på mässan när DSP-versionen skulle dyka upp och nu var det tidigast till hösten om den ens kommer alls. Var tydligen nåt strul med tillverkningen
Postad 15 april 2007 - 15:06
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
Nu har jag gett upp, jag beställde en DII idag. Den har visst en bättre fjärr än tidigare modeller
Postad 15 april 2007 - 15:16
BeeR
-
BeeR
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Nu har jag gett upp, jag beställde en DII idag. Den har visst en bättre fjärr än tidigare modeller 
<{POST_SNAPBACK}>
Spacebot Du lär inte bli besviken Stärkaren driver mina Aurum Cantus jäkligt bra Vart lite konstig känsla i början att det ej finns några kontroller till att förändara ljudet med, men den känslan försvann väldigt fort när mina Aurum kom på plats.. Mkt välljud för små pengar
Postad 15 april 2007 - 15:18
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
beer, jag har lyssnat rätt mycket på grundmodellen, och den var kompetent. Detta är samma produkt så jag trro nog att den sitter fint hemma.
Nästa steg bir nya högtalare
Postad 15 april 2007 - 15:28
BeeR
-
BeeR
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
beer, jag har lyssnat rätt mycket på grundmodellen, och den var kompetent. Detta är samma produkt så jag trro nog att den sitter fint hemma.
Nästa steg bir nya högtalare 
<{POST_SNAPBACK}>
Om det e någon skillnad förutom de digitala ingångarna och lite design vet jag inte.. Jag gick å köpte den nya modellen med digitala ingångar mest för den var så snygg Sen att den låter bra gjorde mej ännu gladare givetvis, när man e så korkad, som jag e å köper en stärkare utan att ens lyssnat på den Japp, med nya bra högtalare lär du inte ens sakna de kontroller som de allra flesta stärkare ha...
Postad 15 april 2007 - 15:29
Unregistered5d9ff015
-
Unregistered5d9ff015
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Synd att inte en bra phono-ingång var en av de nya funktionerna.
Postad 15 april 2007 - 15:31
BeeR
-
BeeR
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Synd att inte en bra phono-ingång var en av de nya funktionerna.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu tillhör ju inte phono framtiden, men det eju enkelt åtgärdat med externt phonosteg
Postad 15 april 2007 - 15:32
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
skriver en trudelutt om stärkaren när jag kört inte den under några dagars spelande.
:-)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|