Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 juli 2009 - 10:57

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag vill ha tillbaka funktionen att kunna redigera inspelningar. Varför tog dom bort den kan man undra?

Postad 01 juli 2009 - 23:08

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Jaha, då spelade oförklarigt inte boxen in ett avsnitt av Heros igen... suck. Man kan inte lita på om boxen spelar in eller inte vilket jag tror många tycker är viktigt om man följer en serie. Eller som de sa i reklamen;
- Nu missar du inte längre avsnitt av din favoritserie när du skaffat box med hårddisk (eller vad det nu är de brukar försöka tuta i folk). Men Sagem är Sagem så vi får förlåta, "Make Love not War".

Postad 02 juli 2009 - 14:37

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jaha, då spelade oförklarigt inte boxen in ett avsnitt av Heros igen... suck. Man kan inte lita på om boxen spelar in eller inte vilket jag tror många tycker är viktigt om man följer en serie. Eller som de sa i reklamen;
- Nu missar du inte längre avsnitt av din favoritserie när du skaffat box med hårddisk (eller vad det nu är de brukar försöka tuta i folk). Men Sagem är Sagem så vi får förlåta, "Make Love not War".

Jag spelar alltid in parallellt på min Dilog markbox och det är tyvärr väldigt ofta som vi får se från Dilogen i stället för Sagem-boxen eftersom den senare inte spelat in eller ibland bara spelat i typ en minut. När det är SD spelar det ingen roll men inspelningar på SVT HD och TV4 HD vill man ju helst se just i HD, särskilt som man betalat ett par tusen för boxen och ett par hundra i månaden för abonnemanget...
En annan sak - någon som vet hur man avbryter en pågående inspelning?

Postad 02 juli 2009 - 22:39

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jag har problem med den bordsantenn jag nyss köpt för att kunna se TV6 och få full funktionalitet vad gäller inspelningar osv. "Rundstrålande med aktiv antenn" från Kjell&co Den inbyggda förstärkaren strömförsörjs med 5V från mottagaren (finns i alla nya digitalmottagare) . Jag har inte lyckats få nån signal någonstans i vardagsrummet (Danderyd, hyfsat högt beläget hus, tegelväggar). Funkar det öht med en sån typ av antenn? Jag har inte lyckats få nåt vettigt svar från nån på CD kundtjänst.

Boxen är för övrigt riktigt trevlig när den väl fungerar men tyvärr hänger den sig allt för ofta och har alldeles för många buggar för att få godkänt. Om nån orkar dra igång en formell process så är jag den förste att skriva på. Det måste ju strida mot div konsument- och marknadsföringsregler att sälja en så undermålig produkt

Redigerat av erik h, 02 juli 2009 - 22:41.

Postad 03 juli 2009 - 10:33

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Drabbades av ett för mig i alla fall nytt problem igår kväll. Vi satt och tittade på Animal Planet HD med cirka 5 minuters timeshift fördröjning. En schemalagd inspelning startade på SVT HD under tiden och detta bröt vårt tittande på Animal Planet plus att timeshift bufferten försvann!!! Jag har skrivit en reklamation till CD på detta och bett dem svara skriftligt så jag kan posta svaret här. Suck. Uppsidan är naturligtvis den fantastiska bilden på min 47" LG LCD och det fina ljudet - när det fungerar :)

Postad 03 juli 2009 - 11:01

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Drabbades av ett för mig i alla fall nytt problem igår kväll. Vi satt och tittade på Animal Planet HD med cirka 5 minuters timeshift fördröjning. En schemalagd inspelning startade på SVT HD under tiden och detta bröt vårt tittande på Animal Planet plus att timeshift bufferten försvann!!! Jag har skrivit en reklamation till CD på detta och bett dem svara skriftligt så jag kan posta svaret här. Suck. Uppsidan är naturligtvis den fantastiska bilden på min 47" LG LCD och det fina ljudet - när det fungerar :)

Ingen nytt, är en gammal bugg. Du får samma fel om du tittar på något tidigare inspelat och en ny rec startar. Då kommer den inte ens ihåg var du var i uppspelningen utan måste starta från början och spola fram.
Skam att den buggen inte fixades vid uppgraderingen :)

Postad 03 juli 2009 - 14:30

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Ingen nytt, är en gammal bugg. Du får samma fel om du tittar på något tidigare inspelat och en ny rec startar. Då kommer den inte ens ihåg var du var i uppspelningen utan måste starta från början och spola fram.
Skam att den buggen inte fixades vid uppgraderingen :)

Stämmer bra det, så här svarade CD:s kundtjänst: "I dagsläget finns tyvärr ingen åtgärd för att förhindra att boxen hoppar till en kanal där inspelning startar. Detta är dock ett problem som vi är medvetna om och vi försöker hitta en lösning på problemet."
Jag har svarat med att konstatera att jag reklamerat ett ursprungligt fel på varan, de har bekräftat detta men kan inte åtgärda problemet förrän i framtiden, alltså har jag bett om jämkning av priset på boxen och abonnemanget. Få se vad de svarar.

Postad 03 juli 2009 - 15:25

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag har svarat med att konstatera att jag reklamerat ett ursprungligt fel på varan, de har bekräftat detta men kan inte åtgärda problemet förrän i framtiden, alltså har jag bett om jämkning av priset på boxen och abonnemanget. Få se vad de svarar.

Eftersom förmodligen alla har detta problem (eller andra) så skulle CD sannerligen få problem om vi alla reklammerade istället för att bara vara bekväma och sitta i soffan hemma och klaga... :)

Postad 03 juli 2009 - 19:46

Unregistered2209dd1a
  • Unregistered2209dd1a
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej,

Någon som vet varför EPG'n bara visar ett eller tvp prgram framåt i tiden efter uppdateringen?
Mvh Steffo

Postad 03 juli 2009 - 22:03

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Det är någor konstigt som hänt efter senaste uppdateringen. Jag kunde inte spela in mera, fick "hårddisk full" meddelande trots att den var 93 % ledig och ringde CD som lovat skicka ny box (för1 v sedan, inte kommit än..) I väntan på den nya boxen rekommmenderades jag göra en omformattering.
Efter omformattering funkar t o m EPG som den ska, allt är mycket rappare och boxen stänger av sig på 30 sek igen.
Jag undrar om inte den nya programvaran ställt till det ändå. För min del är jag tämligen säker på att hårddisken inte rensats som den ska från inspelat och tidsförskjutet material. Får hoppas att den nya (rekondade?) boxen är bättre. Hårddisken tror jag inte det är något större fel på iaf.

Har samma problem jag med. Hur var det man formaterade Hårdisken...borde ju aldrig behöva göras!!

Postad 04 juli 2009 - 06:27

Unregistered7a069c9a
  • Unregistered7a069c9a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Hej,

Någon som vet varför EPG'n bara visar ett eller tvp prgram framåt i tiden efter uppdateringen?
Mvh Steffo

Kolla inlägg 4881 - 4885

Postad 04 juli 2009 - 06:34

Unregistered7a069c9a
  • Unregistered7a069c9a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Har samma problem jag med. Hur var det man formaterade Hårdisken...borde ju aldrig behöva göras!!

Boxen blir troligen bara rappare tills du spelat in ditt första program. Efter jag gjort fabriksåterställning stängdes den av snabbt = ca 10 sekunder . Efter 1 inspelning => 5 minuter innan avstängning.

Postad 04 juli 2009 - 07:04

leadolfsson
  • leadolfsson
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Reklamera den först, du får en ny box som troligen styr hårddisken bättre. Om CD inte kan skicka ny box direkt (du ska ha den dagen därpå om du ringer på morgonen) kan du fråga om du får formattera hårddisken i väntan på den nya. Instruktioner finns tidigare i tråden: Inlägg #4869

Postad 04 juli 2009 - 19:46

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Fungerar det över huvudtaget att spela in via EPG? Häromdagen lade jag en inspelning via EPG och fick programmet efter inspelat, vilket jag trodde var mitt fel att jag inte var vaken. Men det hände samma sak idag, jag lade en inspelning på PPV 1 16:00 och att inspelningen var från reprisen 18:00 när jag kom hem 18:15 från jobbet 18:15. Finns detta i QUE: s eminenta bugglista, eller skall man jaga Canal Digital angående detta också?

Redigerat av Huddingebo, 04 juli 2009 - 19:47.

Postad 04 juli 2009 - 22:36

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag kan ta ett annat irriterande exempel. Jag var borta en tid, och satte EPG:n att spela in 5 "Macahan-avsnitt".

Jag hade ställt in marginalen 10 minuter efter utsatt tidsangivelse i inställningsmenyn.

ALLA 5 AVSNITTEN AVBRÖTS MITT I SLUTSCHENERNA!! Vad är då vitsen med en EPG?

Man kan lika gärna ställa in inspelningstiden manuellt då. Frustrerande!!

Postad 04 juli 2009 - 22:41

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej,

Mvh Steffo

Har du Comedy Central i favoritlistan?
Om du har det,öppna EPG, byt till Comedy, så borde programmen uppdateras, fats det tar ett tag.

Postad 05 juli 2009 - 00:35

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Har du Comedy Central i favoritlistan?
Om du har det,öppna EPG, byt till Comedy, så borde programmen uppdateras, fats det tar ett tag.

Det har hänt flera ggr att jag haft full epg info och lagt till objekt i inspeln. listan och nästa gång jag startat boxen så kan man inte längre se mer än 1 dag framåt fastän man tidigare lagt till inspelningar som ligger 5-6 dagar framåt.

Postad 05 juli 2009 - 00:43

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Jag kan ta ett annat irriterande exempel. Jag var borta en tid, och satte EPG:n att spela in 5 "Macahan-avsnitt".

Jag hade ställt in marginalen 10 minuter efter utsatt tidsangivelse i inställningsmenyn.

ALLA 5 AVSNITTEN AVBRÖTS MITT I SLUTSCHENERNA!! Vad är då vitsen med en EPG?

Man kan lika gärna ställa in inspelningstiden manuellt då. Frustrerande!!

Håller med om detta irriterande problem att missa slut.
BBCHD missar nästan uteslutande alltid slutet vid inspelning via epg ...ändå har jag lagt till 5 min.som extra tid.

problem blir också om man skall spela in 2 program efter varandra om man har för mkt extra inspelningtid då använder boxen båda tuners och man kan inte byta till någon annan kanal utan måste vänta tills ena tunern inte används.

Postad 05 juli 2009 - 13:05

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
5.1 ljud på canal+ film hd fungerar inte för mig. Visar dom samma program på hd och first så kan det vara 5.1 på first med stereo på hd.

Verkar väldigt konstigt att dom inte skulle sända 5.1 på hd kanalen eller?

Edit: ok efter lite pillande på kontrollen så hittade jag visst en meny där man kan ändra ljudspår :) Lär sig något nytt varje dag.

Redigerat av Unregistered00b32263, 05 juli 2009 - 13:09.

Postad 05 juli 2009 - 16:42

Unregistered2f92f1ab
  • Unregistered2f92f1ab
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Då får man verkligen hoppas att man de tar bort 7 dagar eller kan göra något åt detta för HD boxen, för så här kan man inte ha det. Om man använder den gamla layouten så ligger till och med listorn ur fas och det tar flera sekunder att skifta för att visa nästa kanal

Kom på en tråkig workaround för detta problem som åtminstone gör epg någorlunda användbar.
Välj en kanal som inte sänder någon bild innan du går in i epg:en så blir det i alla fall hyfsad fart
på bläddrandet. (ex. gå till kanal 1 och bläddra en kanal bakåt).

Verkar som om boxen inte pallar förhandsvisning av vald kanal samtidigt som man bläddrar i 7dgrs epg:n.

Detta funkar för mig och gäller epg:n i klassiskt läge. Nya epg layouten använder jag aldrig så den har jag ingen koll på.

Postad 05 juli 2009 - 21:06

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jag har problem med den bordsantenn jag nyss köpt för att kunna se TV6 och få full funktionalitet vad gäller inspelningar osv. "Rundstrålande med aktiv antenn" från Kjell&co Den inbyggda förstärkaren strömförsörjs med 5V från mottagaren (finns i alla nya digitalmottagare) . Jag har inte lyckats få nån signal någonstans i vardagsrummet (Danderyd, hyfsat högt beläget hus, tegelväggar). Funkar det öht med en sån typ av antenn? Jag har inte lyckats få nåt vettigt svar från nån på CD kundtjänst.

Boxen är för övrigt riktigt trevlig när den väl fungerar men tyvärr hänger den sig allt för ofta och har alldeles för många buggar för att få godkänt. Om nån orkar dra igång en formell process så är jag den förste att skriva på. Det måste ju strida mot div konsument- och marknadsföringsregler att sälja en så undermålig produkt

Ledsen om jag tjatar. Nån som kan komma med nåt vänskapligt tips på om jag borde försöka med en annan antenn?

Postad 05 juli 2009 - 21:18

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Ledsen om jag tjatar. Nån som kan komma med nåt vänskapligt tips på om jag borde försöka med en annan antenn?

Jag testade med liknande men fick det inta att funka så jag satte upp en utomhusanten istället och det funkar klockrent..

//Mackan

Postad 05 juli 2009 - 22:42

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Jag spelar alltid in parallellt på min Dilog markbox och det är tyvärr väldigt ofta som vi får se från Dilogen i stället för Sagem-boxen eftersom den senare inte spelat in eller ibland bara spelat i typ en minut. När det är SD spelar det ingen roll men inspelningar på SVT HD och TV4 HD vill man ju helst se just i HD, särskilt som man betalat ett par tusen för boxen och ett par hundra i månaden för abonnemanget...
En annan sak - någon som vet hur man avbryter en pågående inspelning?

Du stoppar en pågående inspelning genom att sätta på den kanalen som spelas in och trycka på stop. Bekräfta att du vill stoppa inspelningen.

Postad 06 juli 2009 - 06:58

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag vill ha tillbaka funktionen att kunna redigera inspelningar. Varför tog dom bort den kan man undra?

Vad jag vet så finns redigeringarna kvar och fungerar lika dåligt som tidigare dvs att man kan riskera att det man redigerat försvinner

Har varit på semester en 10 dagar, under den tiden så startade första inspelningen i en serie, men inte den andra. Den var fortfarande kvar i listan över inspelningar som skulle utföras men utfördes endast en gång! Det är nog något buggaktigt i repeterande inspelningar.

Mvh Steffo

Jag har aldrig haft något problem att få flerdagras EPG, men man får se till att man startar boxen på "vanligt sätt", om boxen är under inspelning när man sätter på den så tar den inte med EPG data. Fungerar det ändå inte så prova med en fabriksåterställning och en "ren start"

Fungerar det över huvudtaget att spela in via EPG? Häromdagen lade jag en inspelning via EPG och fick programmet efter inspelat, vilket jag trodde var mitt fel att jag inte var vaken. Men det hände samma sak idag, jag lade en inspelning på PPV 1 16:00 och att inspelningen var från reprisen 18:00 när jag kom hem 18:15 från jobbet 18:15. Finns detta i QUE: s eminenta bugglista, eller skall man jaga Canal Digital angående detta också?

. Verkar väldigt konstigt. Kolla så att din boxklocka visar rätt tid och prova att sätta en inspelning. Vad jag vet så anges det fel programtext i My TV men det är rätt program som spelas in, om den nu spelar in. Har nog aldrig stött på att den spelat in vid någon annan tid. Du kan gå in i "recording" i meny och se vad det sätts för tid från EPG'n. Fungerar det inte så prova en fabriksreset.

Jag kan ta ett annat irriterande exempel. Jag var borta en tid, och satte EPG:n att spela in 5 "Macahan-avsnitt". Jag hade ställt in marginalen 10 minuter efter utsatt tidsangivelse i inställningsmenyn. ALLA 5 AVSNITTEN AVBRÖTS MITT I SLUTSCHENERNA!! Vad är då vitsen med en EPG? Man kan lika gärna ställa in inspelningstiden manuellt då. Frustrerande!!

Efter den senaste uppdateringen så fungerar inte att sätta + tid utan det blir EPG tid eller att sätta manuellt (tyvärr så är möjligheten att göra detta kvar) Orsaken är att om man tidigare la in tex 3min och det var flera program som skulle spelas in efter vart annat så kunde det bli konflikt med att det endast finns två SAT-mottagre och det kunde då bli så att man helt missade en inspelning eftersom boxen använde den mottagaren att spela in de sista 3min av en tidigare satt inspelning. Om man ska ha tilläggstid så får den vara smart nog att boxen då varnar för att man har överlappning pga +tid och att man inte kan sätta efterföljande inspelningar. Eller att man kan justera till minustid dvs att man avslutar program med +3 men att man kan sätta -3min som starttid också, så man klarar dessa skarvar

Det har hänt flera ggr att jag haft full epg info och lagt till objekt i inspeln. listan och nästa gång jag startat boxen så kan man inte längre se mer än 1 dag framåt fastän man tidigare lagt till inspelningar som ligger 5-6 dagar framåt.

Men de satta inspelningarna finns väl kvar fastän du inte ser mer än några avsnitt fram i EPG? De råd jag kan ge i förlorad EPG data är att ha med Comedy i din favoritlista, inte starta boxen från inspelningsläge, inte starta en inspelning under den första minuten efter boxstart (det är då som EPG'n tas hem), se till att båda SAT-mottagarna fungerar, om inte detta hjälper en fabriksreset därefter boxbyte

Kom på en tråkig workaround för detta problem som åtminstone gör epg någorlunda användbar.
Välj en kanal som inte sänder någon bild innan du går in i epg:en så blir det i alla fall hyfsad fart
på bläddrandet. (ex. gå till kanal 1 och bläddra en kanal bakåt). Verkar som om boxen inte pallar förhandsvisning av vald kanal samtidigt som man bläddrar i 7dgrs epg:n. Detta funkar för mig och gäller epg:n i klassiskt läge. Nya epg layouten använder jag aldrig så den har jag ingen koll på.

Jag testade detta igår, men det gav inte någon större skillnad, dock så gick kanalbytena utan denna åtgärd bättre igår, så det kanske var därför, jag ska testa det mer när jag ser att byten ainte hänger med, för det kan vara en möjlig work-around i så fall.

Redigerat av Unregistered124686ac, 06 juli 2009 - 07:27.

Postad 06 juli 2009 - 11:56

Unregistered2f92f1ab
  • Unregistered2f92f1ab
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

på bläddrandet. (ex. gå till kanal 1 och bläddra en kanal bakåt).

Verkar som om boxen inte pallar förhandsvisning av vald kanal samtidigt som man bläddrar i 7dgrs epg:n.

Detta funkar för mig och gäller epg:n i klassiskt läge. Nya epg layouten använder jag aldrig så den har jag ingen koll på.

Jag testade detta igår, men det gav inte någon större skillnad, dock så gick kanalbytena utan denna åtgärd bättre igår, så det kanske var därför, jag ska testa det mer när jag ser att byten ainte hänger med, för det kan vara en möjlig work-around i så fall.

Har testat ganska många ggr nu och när epg-sirapen slår till funkar ovanstående knep åtminstone på min box.

Postad 06 juli 2009 - 12:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har testat ganska många ggr nu och när epg-sirapen slår till funkar ovanstående knep åtminstone på min box.

Jag ska testa det igen, kanske är det så att segheten också beror på vad det är som sänds? HD eller SD med eller utan textning etc, min var inte seg när jag testade och då märkte jag ju ingen skillnad. Ska testa med olika program

Postad 06 juli 2009 - 13:45

Kitero
  • Kitero
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Vet inte om det har skrivits om detta innan, men texten på canal+ kanaler och även fakta kanalerna hänger sig nästan hela tiden. Finns det något att göra åt detta?

Sen även i canal + kanalerna när man sitter och titta på en film, inspelad eller direkt spelar ingen roll, så kommer text-tv liknande sidor upp helt plötsligt som varar där mellan 5-45 sekunder, är det någon som har tips vad detta är eller vad man kan göra åt det?

Postad 06 juli 2009 - 18:03

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Du stoppar en pågående inspelning genom att sätta på den kanalen som spelas in och trycka på stop. Bekräfta att du vill stoppa inspelningen.

Tack för svar, kanon!

Postad 06 juli 2009 - 19:49

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
Ojojoj, kanske skulle man läst denna lååånga tråd innan man beställt detta.

Verkar inte vara någon som är nöjd med denna box, utom med bildkvaliteten då.

Är detta en skitbox?
Är den billigare utan hårddisk stabilare, har den lika bra bild?

MVH. nic2

Postad 06 juli 2009 - 21:49

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0

Vet inte om det har skrivits om detta innan, men texten på canal+ kanaler och även fakta kanalerna hänger sig nästan hela tiden. Finns det något att göra åt detta?

Sen även i canal + kanalerna när man sitter och titta på en film, inspelad eller direkt spelar ingen roll, så kommer text-tv liknande sidor upp helt plötsligt som varar där mellan 5-45 sekunder, är det någon som har tips vad detta är eller vad man kan göra åt det?

Vet inte mer än att jag har det på i princip alla mina inspelningar, nya som gamla :D

Postad 06 juli 2009 - 21:53

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

Ojojoj, kanske skulle man läst denna lååånga tråd innan man beställt detta.

Verkar inte vara någon som är nöjd med denna box, utom med bildkvaliteten då.

Är detta en skitbox?
Är den billigare utan hårddisk stabilare, har den lika bra bild?

MVH. nic2

Ta det lugnt. Boxen är nog inte så dålig som det kan verka här.
Det är bara dem som har klagomål som skriver här och en del har klantat till det själva, med inställningar o.s.v.
Själv är jag helnöjd, allt har funkat perfekt hittills och med mycket bra bild. har dock endast haft den några dagar.

Jag påtalade för teknikern som installera min, att det var mycket klagomål på denna boxen, på forum.
Då påstod han att det var den absolut bästa boxen på marknaden och att det var mycket mer fel på andra boxar.
Det borde han veta lite om eftersom han installerar olika boxar, paraboler dagarna i ända Viasat, Boxer, m.fl. och folk ringer till honom så fort något strular.

Postad 06 juli 2009 - 22:06

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0

Ta det lugnt. Boxen är nog inte så dålig som det kan verka här.
Det är bara dem som har klagomål som skriver här och en del har klantat till det själva, med inställningar o.s.v.
Själv är jag helnöjd, allt har funkat perfekt hittills och med mycket bra bild. har dock endast haft den några dagar.

Jag påtalade för teknikern som installera min, att det var mycket klagomål på denna boxen, på forum.
Då påstod han att det var den absolut bästa boxen på marknaden och att det var mycket mer fel på andra boxar.
Det borde han veta lite om eftersom han installerar olika boxar, paraboler dagarna i ända Viasat, Boxer, m.fl. och folk ringer till honom så fort något strular.

Jo boxen är precis så dålig som den verkar, det finns massor med punkter som man ska kunna kräva ska kunna fungera, men inte gör det efter, vad 2½ år?

Att den fungerar bättre än t.ex viasats box (om den nu gör det) betyder ju ingenting när en produkt köps för ett visst ändamål och förväntas att leva upp till det.

Men till syvende och sist är det ändå många som har denna, varför? Jo vissa av oss försöker med blandade framgångar se mellan fingrarna när det gäller fel och brister och njuta av bildkvalitet i toppklass. Är du beredd att göra det så kanske du ska chansa...

Postad 06 juli 2009 - 22:33

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0
s.m.f. Kan det vara så att boxen kanske blivit bättre på dessa två och ett halvt år, eller du kanske fått ny box under denna tid ?
Själv har jag, Viasat parabol, Europakanalerna på annan parabol, Boxer, Telia IP TV, och nu CD. Där vinner CD klart med, ett stort utbud, till en rimlig peng och som du säger, bildkvalite i toppklass, på alla kanaler, förutom på Hallmark av någon anledning, för den kanalen är faktiskt bättre på Viasat. Telia IP TV med den nya HD boxen har även bra bildkvalite, men lite tråkig för övrigt, går inte att spela in, inga HD kanaler m.m.
Men jag får väl se hur länge jag får vara nöjd med CD.

Redigerat av ffodil, 06 juli 2009 - 22:34.

Postad 07 juli 2009 - 05:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

s.m.f. Kan det vara så att boxen kanske blivit bättre på dessa två och ett halvt år, eller du kanske fått ny box under denna tid ?
Själv har jag, Viasat parabol, Europakanalerna på annan parabol, Boxer, Telia IP TV, och nu CD. Där vinner CD klart med, ett stort utbud, till en rimlig peng och som du säger, bildkvalite i toppklass, på alla kanaler, förutom på Hallmark av någon anledning, för den kanalen är faktiskt bättre på Viasat. Telia IP TV med den nya HD boxen har även bra bildkvalite, men lite tråkig för övrigt, går inte att spela in, inga HD kanaler m.m.
Men jag får väl se hur länge jag får vara nöjd med CD.

Det är troligtvis väldigt få (om någon) som ifrågarsätter CD's utbud av program eller bildkvalité som ges från HD boxen. Däremot så skulle vi nog alla som skriver i denna tråd, samt säkert de som inte hittat hit, samt jag tror säkert även CD önskat att boxen hade fungerat bättre än vad den nu gör efter vad kan det vara snart två år, trots en del uppdateringar.

Av någon anledning så verkar det som konsumenten bättre accepterar en ofullständig produkt när det gäller digitalboxar samt mediaspelare än vad man skulle gjort med andra elektronikprodukter. Köper man en digitalkamera, mp3spelare, TV, receiver etc så får man oftast det som manualen beskriver och den uppför sig på samma sätt genom åren. Men ser man tex till denna box, så kan den i någon vecka fungera utmärkt och utföra allt rätt, men den kan också i en annan vecka hänga sig, inte spela in program eller bete sig på ett sätt som inte är fullt repeterbart (detta beteende kan också variera beroende vad användaren har för kringutrustning i hemmet). Utöver detta så finns det buggar som vi har listat i #3 som är repeterbara och som till viss del man kan undvika.

Men trots två år med denna box, så stämmer det som s.m.f skriver att vi lever med dessa brister för att kunna njuta av CD's utbud och bildkvaliten från boxen. CD har också visat en välvilja att byta ut de boxar som krånglar (utöver det som är normalt)

Postad 07 juli 2009 - 11:42

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Det är troligtvis väldigt få (om någon) som ifrågarsätter CD's utbud av program eller bildkvalité som ges från HD boxen. Däremot så skulle vi nog alla som skriver i denna tråd, samt säkert de som inte hittat hit, samt jag tror säkert även CD önskat att boxen hade fungerat bättre än vad den nu gör efter vad kan det vara snart två år, trots en del uppdateringar.

Av någon anledning så verkar det som konsumenten bättre accepterar en ofullständig produkt när det gäller digitalboxar samt mediaspelare än vad man skulle gjort med andra elektronikprodukter. Köper man en digitalkamera, mp3spelare, TV, receiver etc så får man oftast det som manualen beskriver och den uppför sig på samma sätt genom åren. Men ser man tex till denna box, så kan den i någon vecka fungera utmärkt och utföra allt rätt, men den kan också i en annan vecka hänga sig, inte spela in program eller bete sig på ett sätt som inte är fullt repeterbart (detta beteende kan också variera beroende vad användaren har för kringutrustning i hemmet). Utöver detta så finns det buggar som vi har listat i #3 som är repeterbara och som till viss del man kan undvika.

Men trots två år med denna box, så stämmer det som s.m.f skriver att vi lever med dessa brister för att kunna njuta av CD's utbud och bildkvaliten från boxen. CD har också visat en välvilja att byta ut de boxar som krånglar (utöver det som är normalt)

Jag tycker inte vi ska acceptera alla dessa programbuggar och betala fullt pris för box och abonnemang. Jag har skrivit till CD:s kundtjänst flera gånger den gångna veckan framför allt om att en schemalagd inspelning bryter det man tittar på och slänger bort det man hade i timeshift samt att en del inspelningar inte "tar". Fått ett par riktigt goda exempel på vad man kallar "goddag yxskaft". Blev nu riktigt sur så jag har skrivit till CD:s informationschef Jenny Pedersén och bett henne dels meddela när buggarna kommer att vara åtgärdade, dels ta ställning till min begäran om jämkning i pris för box och abonnemang pga urpsrungligt fel i varan.
Den GODA NYHETEN är att när buggarna väl är fixade blir detta en fantastiskt bra box med utmärkt bild och ljud och ett programutbud som är helt kanon!!!

Postad 07 juli 2009 - 12:14

Unregistered2f92f1ab
  • Unregistered2f92f1ab
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jag tycker inte vi ska acceptera alla dessa programbuggar och betala fullt pris för box och abonnemang. Jag har skrivit till CD:s kundtjänst flera gånger den gångna veckan framför allt om att en schemalagd inspelning bryter det man tittar på och slänger bort det man hade i timeshift samt att en del inspelningar inte "tar". Fått ett par riktigt goda exempel på vad man kallar "goddag yxskaft". Blev nu riktigt sur så jag har skrivit till CD:s informationschef Jenny Pedersén och bett henne dels meddela när buggarna kommer att vara åtgärdade, dels ta ställning till min begäran om jämkning i pris för box och abonnemang pga urpsrungligt fel i varan.
Den GODA NYHETEN är att när buggarna väl är fixade blir detta en fantastiskt bra box med utmärkt bild och ljud och ett programutbud som är helt kanon!!!

Kul att någon är optimist. Ungefär lika optimistisk som jag var för 2 år sen menar jag. :D

Du kan väl berätta vad Jenny svarade (om du nu får något svar).

Postad 07 juli 2009 - 13:27

Unregisteredd3eb7b8e
  • Unregisteredd3eb7b8e
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Kul att någon är optimist. Ungefär lika optimistisk som jag var för 2 år sen menar jag. B)

Jag fick iaf 4 månader gratis efter lite tjat. Anledningen jag körde med var att boxen inte fungerat på ett sådant sätt som man kunde förvänta sig (då man läser manualen tex), på grund av alla buggar. Fick avdraget när den nya programvaran kom, för den skulle lösa alla problem, vilket den inte gör :D

Postad 07 juli 2009 - 14:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag fick iaf 4 månader gratis efter lite tjat. Anledningen jag körde med var att boxen inte fungerat på ett sådant sätt som man kunde förvänta sig (då man läser manualen tex), på grund av alla buggar. Fick avdraget när den nya programvaran kom, för den skulle lösa alla problem, vilket den inte gör B)

Då ska vi ju alla ha avdrag eftersom det är generella problem som alla drabbas av. :D

Postad 07 juli 2009 - 15:00

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Tog och beställde en box idag, hur länge kan man räkna med att det tar innan den kommer? Canal digital skrev 7-14 dagar, känns ju som en lång leveranstid. Kommer jag att få några problem iom att jag stänger av all ström till tv osv med en fjärrbrytare när tv:n inte används? Får man förresten med någon extra antennkabel att dra till boxen från parabolen?

Redigerat av fremar-7, 07 juli 2009 - 15:58.

Postad 07 juli 2009 - 15:35

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
Ok, kanske inte är SÅ dålig som man kan få för sig när man läser tråden.

Men jag betalar bara 500kr för boxen genom en överlåtelse, samt 1 år kvar på abbet.
Sätter upp grejerna i helgen....

Postad 07 juli 2009 - 17:34

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Tror nog inte man ska hoppas så mycket på det, hade det varit enkelt att fixa så hade även en fransk programera kunnat ha löst detta på mindre än två år. Troligen är HW och SW så tight att det inte finns några marginaler, rör man i något så får man andra buggar. Tex så har man försökt att fixa till hängningar på inspelat material och istället fått en otroligt lång väntat tills ljudet kommer. Vissa funktioner som tidigare fungerat har tagit bort. Tror nog att det är den väg man bör gå, att plocka bort det som är lull lull och se till att det som man behöver fungerar.

Får man förresten med någon extra antennkabel att dra till boxen från parabolen?

Det verkar variera, jag fick med kabel. Om inte så har de väl fortfarande installationspremie och då kan väl kabeln tas från den.

Postad 08 juli 2009 - 09:54

Unregisteredd3eb7b8e
  • Unregisteredd3eb7b8e
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Då ska vi ju alla ha avdrag eftersom det är generella problem som alla drabbas av. :)

Ja det är bara att klaga på hos CD, det hjälper ju inte direkt att sitta och sura här på forumet. :) Ju mer folk som kräver ersättning för en box som inte uppfyller det som utlovas, jo fortare kanske vi kan se förbättringar, när kostnaden för att fixa problemen understiger kostnaden att betala alla kunder som klagar.

Postad 08 juli 2009 - 21:22

tojjemannen
  • tojjemannen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Har inhandlat ny 2,5" Hd(250 GB Western) idag och satt i mottagaren. Fick felkod E07 och E01, efter konfirmering med OK knappen börjar mottagaren att ladda ner mjukvaran 00 -- fram till O2 -- då kod P604 kommer upp och den börjar att ladda igen och när den kommer till 02 -- kommer samma kod igen och så loopa den bara runt.
Någon som vet vad P604 betyder och kan jag fixa/komma runt detta problem?

Tacksam för hjölp :)

Edit: Har låtit mottagaren stått på med P604 blinkande ifall den formaterat HDD:n men inget hjälper. Provade att sätta tillbaka den gamle 3.5" HDD:n och då fungerar den som vanligt och allt inspelat material finns kvar.

Köpte samma märke på 2,5" som det är på 3,5" och med 8 MB buffert och 250 GB för att undvika problem men nää då ;)

Redigerat av tojjemannen, 08 juli 2009 - 23:37.

Postad 09 juli 2009 - 17:05

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Kul att någon är optimist. Ungefär lika optimistisk som jag var för 2 år sen menar jag. ;)

Har haft några dagars mejlkonversation med Jenny Pedersén på Canal Digital som dessvärre inte resulterat i någonting. Felen jag anmält är enligt deras mening inte tillräckliga för prisjämkning, men däremot skulle jag kunna få häva köpet. Det vill jag dock inte för denna box och detta abonnemang är trots allt den bästa metoden i Sverige 2009 att se HDTV. Inte tillstymmelse till besked om när nästa mjukvaruupdatering kommer att ske. Tur att det är så kul att pilla med hemelektronik :)

Postad 09 juli 2009 - 18:39

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Jag har tålmodigt väntat på att en ny box skall lanseras. Är det någon som har hört någonting om det är dags för en ny box?
Jag vill definitivt ha en rimligt tyst box utan mod.
Jag vill boxar som man kan serikoppla men ändå styra oberoende av varandra dvs se eller spela in olika program. Den här tekniken finns på marknaden.

I USA är boxar gjorda så att de kan fungera med olika internettjnäster t.ex. musik eller att hyra filmer. De är dessutom på gång där boxar kan streama video mellan sig. Man kan titta på vilken box man vill oavsett på vilken box man råkade spela in på.

Ge mig hopp

Postad 09 juli 2009 - 23:00

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Spelade in kvällens avsnitt av "Oskyldigt dömd" på TV4 HD och tittade på det efter att inspelningen var avslutad. Efter tredje reklampausen började ljudet komma i "stötar" på ungefär 2 sekunder, sedan 5-6 sekunder tyst, sedan en ljudstöt igen osv. Familjen blev inte så glad (och inte jag heller) för det var mycket spännande just då. Tack och lov hade jag spelat in avsnittet även med min Dilog markbox så vi kunde titta vidare i SD. Någon som haft detta problem och kommit på någon fix för att få ljud hela tiden?

Postad 10 juli 2009 - 01:20

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Tyvärr har jag liknande ljudproblem med inspelat/pausat material. Före senaste mjukvaruuppdateringen fungerade det klanderfritt.

Postad 10 juli 2009 - 06:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Spelade in kvällens avsnitt av "Oskyldigt dömd" på TV4 HD och tittade på det efter att inspelningen var avslutad. Efter tredje reklampausen började ljudet komma i "stötar" på ungefär 2 sekunder, sedan 5-6 sekunder tyst, sedan en ljudstöt igen osv. Familjen blev inte så glad (och inte jag heller) för det var mycket spännande just då. Tack och lov hade jag spelat in avsnittet även med min Dilog markbox så vi kunde titta vidare i SD. Någon som haft detta problem och kommit på någon fix för att få ljud hela tiden?

Jag gissar att detta kom efter en snabbsponing vid tredje reklampausen? Jag har allltid på något sätt fått ljud, så antingen (ytters sällan) så kommer ljudet direkt efter snabbspolestopp eller så får man vänta 2-10sec. Kommer det inte då så bör man faktiskt spola tillbaka några sekunder och då har jag alltid fått ljud. Kolla om detta fungerar, för då är det "standardfelet" som kom efter förra uppdateringen för att göra boxen mer stabil och inte hänga sig efter en snabbbspolning. Om ljudet inte finns kvar, då vet jag inte vad det är för det har jag inte märkt, är det då ett TV4HD problem som vi sett tidigare?

Postad 10 juli 2009 - 08:27

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
hade samma problem med oskyldigt dömd igår .

Hur man än spolade fram och tillbaka för att "åtgärda" så funkade det inte.

Redigerat av Biggles2002, 10 juli 2009 - 08:28.

Postad 10 juli 2009 - 09:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

hade samma problem med oskyldigt dömd igår .

Hur man än spolade fram och tillbaka för att "åtgärda" så funkade det inte.

Jag vill minnas att det var problem med AC3-ljudet på just Oskyldigt dömd även när den gick första gången.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.