Man kan eventuellt behöva göra det ett par gånger innan man lyckas, men jag har sedan jag kom på det tyckt att synkproblemet varit mer eller mindre ett ickeproblem även om man tycker att comhem borde fixat detta för länge sedan, men vi snackar ju om comhem här, bolaget som skiter i sina kunder, det är i alla fall bilden jag fått de gånger jag varit i kontakt med dem (meningslöst att ens kontakta).
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 28 juni 2014 - 11:13
Man kan eventuellt behöva göra det ett par gånger innan man lyckas, men jag har sedan jag kom på det tyckt att synkproblemet varit mer eller mindre ett ickeproblem även om man tycker att comhem borde fixat detta för länge sedan, men vi snackar ju om comhem här, bolaget som skiter i sina kunder, det är i alla fall bilden jag fått de gånger jag varit i kontakt med dem (meningslöst att ens kontakta).
Postad 28 juni 2014 - 11:25
Jag har en igång vid sidan av TiVo-boxen och en Humax HDPVR fortfarande i sin kartong som backup. Humax HDPVR-1000C är den bästa box Com hem någonsin har haft. Synd att den inte längre går att köpa eftersom Com hem slutat sälja andra boxar än TiVo.

Postad 28 juni 2014 - 11:30
För mig fixas det genom att skifta ljudspåret till PCM och sen tillbaka till Dolby Digital. 100% varje gång.Jag har haft dålig läppsynk på svt1 hd i ca en vecka nu, men inte svt2 hd eller tv4 hd. Nån som vet nåt? Nån som pratat med comhem?
Fast det är jävligt irriterande...
Postad 28 juni 2014 - 11:56
Jag håller med om att boxen annars är mycket bra och därför har jag gärna den kvar länge än om möjligt och jag är mycket nöjd med det kanalpaket jag har och att jag tack vare HSBs gruppavtal slipper betala kortavgiften som mygelbolaget comhem tidigare för ett antal år sedan bakade in i abonnemangskostnaden, men ett par år senare införde igen ovanpå abonnemangskostnaden som redan hade kortavgift, fint sätt att salta räkningen tyckte de antagligen, jag själv kommer aldrig att glömma sånt mygel.
Tivo är jag inte intresserad av av flera skäl inte minst så har priset höjts kraftigt mot vad jag har idag , risken är överhängande att jag slopar comhem när HDPVR boxen gjort sitt.
Postad 28 juni 2014 - 23:43
Hur hittar jag företagstråden för comhem?Vi är några som skrivit om detta senaste tiden. Du kan kolla i Företagstråden för Com hem.
Kan du inte få ljud och bild i synk om du zappar och trixar lite? Jag brukar lyckas till slut även om jag ibland tycker att det är enklare att använda TiVo-boxen och inte Humax-boxen eftersom på TiVo är det inget problem med synkning mellan ljud och bild på SVT1 HD.
Postad 29 juni 2014 - 05:50
Sorry, trodde du visste.Hur hittar jag företagstråden för comhem?
Här är den (senaste inläggen ang Humax och dålig synk):
https://www.minhembi...=267747&st=5300
Postad 29 juni 2014 - 09:57
Tack för det tipset - en riktigt bra tråd som jag missat!Sorry, trodde du visste.
Här är den (senaste inläggen ang Humax och dålig synk):
https://www.minhembi...=267747&st=5300
Postad 29 juni 2014 - 20:15
Shit, det fungerar ju hur bra som helst. Tack för tipset!För mig fixas det genom att skifta ljudspåret till PCM och sen tillbaka till Dolby Digital. 100% varje gång.
Fast det är jävligt irriterande...
Postad 11 juli 2014 - 09:34
det har aldrig varit förut förrän nu.
Postad 11 juli 2014 - 10:48
Tro mig jag har arbetat med elektronik i över 25 år och är elektronikreparatör, det är mitt bästa tips och ett mycket enkelt sådant dessutom. Lycka till !
Postad 12 juli 2014 - 09:35
Men jag är tacksam för svar för det är så kontigt tycker jag att bara 4ggr inte fungerar och att det bara är till den kanalen svt 1 hd.
Postad 12 juli 2014 - 12:35
Postad 18 september 2014 - 15:14
Postad 18 september 2014 - 17:20
fick ett SMS av comhem som säger att de skickar/skickat ut en viktig firmware uppdatering idag!
Fick jag också men hittade ingen ny version när jag sökte. Undrar vad den innehåller, någon som vet? Kunde du uppdatera?
Postad 18 september 2014 - 17:55
Postad 18 september 2014 - 22:12
Om det nu kommer någon uppdatering så borde det väl komma upp en indikering på TV:n automatiskt, har för mig att det varit så tidigare i alla fall. Man undrar ju annars vad det kan vara för "viktig" uppdatering så här elfte timmen på denna box som annars verkar vara förvånansvärt buggfri.
Postad 19 september 2014 - 09:20
Com Hem kanske skickar ut en uppdatering som brickar boxen så man blir tvungen att byta till Tivo-box?

edit: boxen är väl inte helt buggfri, men numera kan man alla buggar och vet hur man undviker/lever med dem. Exempelvis: om jag tittar ikapp på ett program som spelas in live, så buggar ju spolning/hoppa i programmet när livesändningen är avslutad. När man kommer till första reklamen efter att programmet sänts färdigt måste jag avsluta uppspelning och starta på nytt för att kunna hoppa över reklamen sedan.
Redigerat av distortion2, 19 september 2014 - 09:23.
Postad 26 september 2014 - 06:45
Ingen uppdatering finns - varken "automatiskt" eller när jag söker efter ny programvara. Boxen tuggar fortf på - utan problem för övrigt - med version 1.00.29.Är det någon som fått uppdateringen?
Jag har aldrig märkt att boxen rebootar och kraschar när den startas upp och hittar en ny kanal. Min Humax HDPVR-1000C måste ha hittat många nya kanaler de senaste åren utan att överreagera så det är uppenbarligen inget generellt problem.
Postad 05 oktober 2014 - 19:41

Postad 05 oktober 2014 - 20:37
utan tvekan är det den bästa boxen men dock ger den inte bästa bild den har alltid gett en svagt suddig bild mot andra boxar och tv apparater med inbyggd box och nya tivo...Bästa comhem box som någonsin har funnits, är bara orolig att den skall gå sönder i framtiden.
Postad 11 december 2014 - 17:26
Postad 11 december 2014 - 21:40
Redigerat av Duckface21, 11 december 2014 - 21:42.
Postad 26 december 2014 - 19:01
Jag undrar om dom som har det här problemet bor i Stockholm eller är det problem utanför Stockholm också?
Postad 26 december 2014 - 19:24
I skrivande stund går klockan i min Humax HDPVR-1000C ca 20 sekunder efter.Vi verkar vara flera som har problem med klockan. Även en kompis har samma problem.
Jag undrar om dom som har det här problemet bor i Stockholm eller är det problem utanför Stockholm också?
Jag tillhör Comhem Stockholm dvs det nät som Comhem tog över från UPC.
Vet inte om det nätet fortfarande har några egenheter jämfört med övriga Comhem - det var redan 2006 som UPC blev en del av Comhem.
Postad 28 december 2014 - 12:01
Det är också problem med att klockan i TiVo går fel.Vi verkar vara flera som har problem med klockan. Även en kompis har samma problem.
Jag har ställt fråga om detta på Com hems Facebooksida.
Även efter omstart av TiVo-boxen släpar klockan 40 sekunder och det är inte acceptabelt eftersom inspelningar då startar efter det att programmet börjat.
Postad 28 december 2014 - 16:00
Anledningen till att jag aldrig märkt problemet är att jag redan från början ställde in boxen att den ska börja spela in 1 minut innan programtiden och sluta 5 minuter efter, detta kan man göra under MENU (Knappen på fjärren) --> Systeminställningar -->Media-->Inspelningsinstälningar. Vet inte om det finns samma inställningar på TiVo.
Detta gör att det inte spelar just någon roll om klockan går konstant några sekunder fel även om man kan tycka att de borde kunna lösa detta, men det är ju Comhem vi snackar om

Postad 29 december 2014 - 17:07
Min kompis tillhör det gamla UPC, men jag har det gamla com hem.I skrivande stund går klockan i min Humax HDPVR-1000C ca 20 sekunder efter.
Jag tillhör Comhem Stockholm dvs det nät som Comhem tog över från UPC.
Vet inte om det nätet fortfarande har några egenheter jämfört med övriga Comhem - det var redan 2006 som UPC blev en del av Comhem.
Vi bor båda i Solna.
Postad 05 januari 2015 - 23:54
Postad 20 januari 2015 - 14:54
Helt sjukt. Man blir kanske tvungen att skaffa en annan box. Jag står inte ut iallafall....
Postad 20 januari 2015 - 17:12
Detta har nog i alla fall jag skrivit om tidigare i tråden.
Postad 20 januari 2015 - 22:00
Samma här, händer ibland vid kanalbyte.Det som händer mig ibland är att det är ur synk redan när jag byter till kanalen (i regel SVT HD kanalerna) och stannar så. Problemet är dock lätt löst genom att spola bakåt i sändningen och sedan återgå till live genom att trycka på stopp eller eventuellt spola lite random fram och tillbaka.
Enklast för att fixa till det är att skifta till PCM ljud och sen tillbaka till DD.
Är det någon som använder en HDMI splitter från boxen? Måste det vara en aktiv splitter eller funkar det bra med en enkel passiv split?
Redigerat av rickardl, 20 januari 2015 - 22:00.
Postad 20 januari 2015 - 23:14
Jag kopplar min box direkt in i TV:n via HDMI, inga splitters eller annat.
Postad 20 januari 2015 - 23:32
Jag använder en aktiv splitter. Boxen skickar signal in i receiver som fungerar som växel och därifrån går signalen via hdmi kabel in i en aktiv splitter som fördelar till två skärmar i olika rum.Är det någon som använder en HDMI splitter från boxen? Måste det vara en aktiv splitter eller funkar det bra med en enkel passiv split?
Det fungerar bra, men har en egenhet, för att få ljud via hdmi till ena rummet måste jag sätta receivern i standby. Jag har inte fördjupat mig i varför det kan vara så för det funkar ju ;-) Men det har nog inte med boxen att göra.
Postad 21 januari 2015 - 15:58
Redigerat av Duckface21, 29 januari 2015 - 22:47.
Postad 29 januari 2015 - 22:38
Postad 29 januari 2015 - 22:56
Har du testat med splittern direkt från Humaxen istället för att ha den efter receivern?
Det är där jag funderar på att använda en.
Postad 30 januari 2015 - 11:24
Postad 30 januari 2015 - 16:53
Vilken receiver använder du ? Kör du med ComHem-abonnemang ? Eller krävs speciella HDMI-kablar ?
Postad 31 januari 2015 - 11:50
Sen några månader har jag fiber och comhem och tivobox. Innan dess hade jag comhem nät och hdpvr1000c i många år.
Båda uppsättningarna fungerar lika med avseende på splitter. Jag kör dock alla apparater genom receivern, kommer inte ihåg att jag provat med att köra direkt från hdpvr1000c och nu kan jag inte prova det eftersom vi inte längre har comhem-nätet. Jag har inga speciella hdmi kablar, en kort ca 2m och en lång ca 25m.
Jag tittade närmare på ljudproblemet och det har inte med splittern att göra. När jag har receivern på så fungerar surroundanläggningen men inget ljud går ut på hdmi, så ingen av TVskärmarna får ljud. Om jag stänger av receiver får båda TVskärmarna ljud.
Postad 31 januari 2015 - 13:22
Tacksam för synpunkter !
Postad 10 mars 2015 - 17:33
Fråga om lipsync, Humax HDPVR-1000C:
Idag har jag en Marantz SR7008 hemmabioreciver, den har auto lip sync när man för över ljudet via HDMI - mycket praktiskt, och i princip alltid spot on (förutom HD kanalerna som alltid ligger fel, har aldrig fattat varför och får inte till det.... suck...).
Jag funderar på att använda de analoga utgångarna på HDPVR-1000C - någon som har någon erfarenhet? Är ljudet alltid i sync? eller?
Sedan kan man ju också föra över ljudet i digital form, via S/PDIF TOS-link, men jag vet inget om hur det fungerar heller? Är det ljudet i sync? alltid?
Anledningen till dessa funderingar är att jag använder inte centerkanal/surround i över huvudet taget, så min receiver är helt klart överkvalificerad till det jag nyttjar den för, auto lip sync - jag skulle vilja ta bort den och mata mitt system med analogt eller S/PDIF ljud, men enbart om ljudet är i sync - dvs "analog auto lip sync" om man så vill.....
Postad 20 mars 2015 - 17:50
Jag skaffade precis cmore för comhem hade kampanj för 99kr månaden men funkar det inte att spela in så är det värdelöst. Humax boxen vill jag helst inte byta ut för den är den bästa box jag haft förutom några buggar som inte stör mig så mycket.
Postad 21 mars 2015 - 11:24
Jo, det har alltid fungerat. Jag spelade in CMORE HITS HD senast igår utan problem.
Postad 21 mars 2015 - 12:19
Om det nu uppenbarligen funkar för rickardl så är mitt tips som gammal tekniker att koppla ur strömkabeln till boxen i några minuter och sedan koppla in och testa igen, förvånansvärt ofta så hjälper det mot de mest märkliga problem med modern elektronik, men tipset låter som något dåligt svar man skulle få från supporten, dock är det nog ett av de få bra råden man brukar få.
Postad 21 mars 2015 - 14:17
Vad är felmeddelandet eller symptomen? Jag antar att det går bra att titta på HD kanalerna?
Går det inte att markera programmen för inspelning?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar