Ölsmakare?
7654 svar till detta ämne
Postad 02 November 2012 - 21:34
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
men man får väl inte beska av att torrhumla ölet?
ju längre man kokar humlen i vörten, destå beskare blir det.
min bitterhumle kokade jag i 60min
den humlen man lägger i efter koket (torrhumle) har man för aromen skull och humlen som kokas kortare tid är för smaken.
som jag har lärt mig i alla fall, och så ser det oftast ut tror jag när man kollar recept
Postad 02 November 2012 - 22:24
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Ojoj jo det blir mycket pengar på öl nu närmsta tiden. Men fan vad kul. AleSmith YuleSmith (summer Edit) drack jag för 2 veckor sedan. Hur god som helst.
Postad 02 November 2012 - 22:43
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
SItter och tittar på min BrewDog Zero IBU IPA:s etikett och ser att det står "Zero IBU IPA is an IPA beer using no hops".
Men, i innehållsförteckningen står ändet ändå "made with: barley, hops, yeast....". Fel i innehållsförteckningen eller?
Menar du International Arms Race serien? De ska inte innehålla humle så är fel i innehållsförteckningen. Sen har andreas helt rätt kring humlen. 60-giva=bittergiva, 0-giva=mycket smak, lite lukt, torrhumling=mycket lukt, lite smak. Det var dock en ganska grov generalisering. Angående julölen så kommer jag nog köpa ett gäng. Måste ha ett gäng flaskor Hibernation och Ayinger Winterbock. Det är två favoriter oavsett årstid. Sen kommer jag köpa de jag inte provat än samt några andra jag brukar gilla. Blir nog en flaska Mumma också, älskar verkligen mumma, men orkar sällan blanda en hel karaff bara till mig själv. På julbordet går det dock åt ett gäng karaffar.
Postad 02 November 2012 - 23:00
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Menar du International Arms Race serien? De ska inte innehålla humle så är fel i innehållsförteckningen.
Jo, det är den jag menar.
Postad 03 November 2012 - 04:04
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Copenhagen Beer Celebration bokat  Bara fredagen dock.
Postad 03 November 2012 - 11:14
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
För mig blir det nog göteborgs öl och whiskeyfestival 2013 (om det nu går som det ska då) Det har ju varit strul med tillstånd innan..
Postad 03 November 2012 - 11:26
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Nån som ska på Örebro då. Inte länge kvar. Kommer bli gryyyymt :-)
Postad 05 November 2012 - 10:14
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag skippar Copenhagen Beer Celebration, den krockar återigen med SM för min del. Blir lite väl mycket att dra på två ölhelger på raken. Men Örebro blir det, jag börjar bli riktigt laddad, tänkte stå där och rycka i dörrn båda dagarna
Jag har förresten jobbat en del med öllistan och inför-inläggen. Det börjar se lovande ut, det kommer en del nyheter även till denna festival. Alltså öl som inte var med på varken SBWF eller SMÖF.
Postad 05 November 2012 - 10:42
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Blir röj i Örebro alltså, då behöver man inte vara rädd att man blir för full och ramlar ner på tunnelbanan
Postad 05 November 2012 - 11:31
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Jag skippar Copenhagen Beer Celebration, den krockar återigen med SM för min del. Blir lite väl mycket att dra på två ölhelger på raken. Men Örebro blir det, jag börjar bli riktigt laddad, tänkte stå där och rycka i dörrn båda dagarna 
Jag har förresten jobbat en del med öllistan och inför-inläggen. Det börjar se lovande ut, det kommer en del nyheter även till denna festival. Alltså öl som inte var med på varken SBWF eller SMÖF.
Har två biljetter till första passet på lördagen på CBC men ska också på SM och SM är betydligt billigare. Men jag kommer garanterat gå på bägge ändå!
Redigerat av BrittBastard, 05 November 2012 - 11:32.
Postad 05 November 2012 - 12:32
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Har två biljetter till första passet på lördagen på CBC men ska också på SM och SM är betydligt billigare. Men jag kommer garanterat gå på bägge ändå!
Jo att besöka SM är billigt, antagligen den billigast öltillställning man kan besöka. Det är dyrare att ställa upp, speciellt med kostnad för boende över helgen, transport av utrustning, bjuda på öl (vi hade 180 liter öl med oss), tilltugg, utrustning, utsmyckning och allt annat runtomkring. Tror förra SM kostade mig runt 4-5 000 kr (inkl mat och dryck). Men det är iofs en tidsfråga för mig också, får hoppas att CBC och SM hamnar längra isär nästa gång. Man behöver förstås inte lägga så mycket pengar som jag gjorde ovan. Men vi gjorde en satsning och hade lite skoj, gjorde en hel helg av det hela. Går ju annars bra att ta med sig ett fat på tåget och bara besöka SM över dagen, då blir inte kostnaden att ställa upp mer än kostnaden för ölen. Vi lade ju närmare 1200-1500 på utsmyckning, tilltugg och extra utrustning enbart till förra SM.
Postad 05 November 2012 - 13:37
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Postad 05 November 2012 - 14:31
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Jo att besöka SM är billigt, antagligen den billigast öltillställning man kan besöka. Det är dyrare att ställa upp, speciellt med kostnad för boende över helgen, transport av utrustning, bjuda på öl (vi hade 180 liter öl med oss), tilltugg, utrustning, utsmyckning och allt annat runtomkring. Tror förra SM kostade mig runt 4-5 000 kr (inkl mat och dryck). Men det är iofs en tidsfråga för mig också, får hoppas att CBC och SM hamnar längra isär nästa gång.
Man behöver förstås inte lägga så mycket pengar som jag gjorde ovan. Men vi gjorde en satsning och hade lite skoj, gjorde en hel helg av det hela. Går ju annars bra att ta med sig ett fat på tåget och bara besöka SM över dagen, då blir inte kostnaden att ställa upp mer än kostnaden för ölen. Vi lade ju närmare 1200-1500 på utsmyckning, tilltugg och extra utrustning enbart till förra SM.
Har funderat lite på det där. Jag vet ju att det inte är tillåtet för er att ta betalt för ölen men får ni ta emot pengar i form av välgörenhet? Alltså att ni har någon form av "sparbössa" som man får skänka pengar. Eller är det även där några otroligt larviga (skatte)regler som sätter stopp för det? Eller kan ni ta saftigt betalt för tilltuggen kanske?  Självklart vill man kanske inte att det ska kosta lika mycket som på SBWF t ex men jag tror det är fler än mig som skulle kunna tänka sig bidra med en mindre summa till de hembryggare och ölen man gillar.
Postad 05 November 2012 - 14:35
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Omnomnom 
Nja, jag vet inte jag. Ok, men definitivt inte värd priset.
Postad 05 November 2012 - 15:27
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Har funderat lite på det där. Jag vet ju att det inte är tillåtet för er att ta betalt för ölen men får ni ta emot pengar i form av välgörenhet? Alltså att ni har någon form av "sparbössa" som man får skänka pengar. Eller är det även där några otroligt larviga (skatte)regler som sätter stopp för det? Eller kan ni ta saftigt betalt för tilltuggen kanske? 
Självklart vill man kanske inte att det ska kosta lika mycket som på SBWF t ex men jag tror det är fler än mig som skulle kunna tänka sig bidra med en mindre summa till de hembryggare och ölen man gillar.
Det finns säkert kryphål på något sätt, eller gråzoner. Jag har faktiskt inte forskat i det. Man kanske skulle kunna köra något i stil med att man köper en plastmugg för x kr eller inräde, alt betalar lite överpris för maten för att täcka upp för ölen. Men det är förstås SHBFs domän vad gäller SM. Jag har iofs inget emot att bjuda på ölen, ganska skönt att slippa ta betalt då det kan bli ganska högt tryck på kranarna under vissa perioder. Däremot kan man ju tycka att de som ställer ut öl inte ska behöva betala inträde till festivalen. Men det är endast en person per brygd som får gå in gratis. Vi brukar dock dela på den biten så det blir ingen stor kostnad. Tycker bara det är en principgrej. Vi diskuterade faktiskt möjligheten att sälja varmkorv vid vårat stånd till nästa SM. Men det var mest en reaktion på hur dåligt matserveringen sköttes på förra SM. Tror lösningen blir att vi tar med egen mat (till oss själva) för säkerhetsskull. Personligen står jag mig jävligt bra på en hotellfrukost, tänkte inte ens på mat under SM. Vi funderar även på att täcka upp med egna bord och egna glas tills nästa SM av samma anledning.
Postad 05 November 2012 - 15:47
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Det finns säkert kryphål på något sätt, eller gråzoner. Jag har faktiskt inte forskat i det. Man kanske skulle kunna köra något i stil med att man köper en plastmugg för x kr eller inräde, alt betalar lite överpris för maten för att täcka upp för ölen. Men det är förstås SHBFs domän vad gäller SM. Jag har iofs inget emot att bjuda på ölen, ganska skönt att slippa ta betalt då det kan bli ganska högt tryck på kranarna under vissa perioder.
Däremot kan man ju tycka att de som ställer ut öl inte ska behöva betala inträde till festivalen. Men det är endast en person per brygd som får gå in gratis. Vi brukar dock dela på den biten så det blir ingen stor kostnad. Tycker bara det är en principgrej.
Vi diskuterade faktiskt möjligheten att sälja varmkorv vid vårat stånd till nästa SM. Men det var mest en reaktion på hur dåligt matserveringen sköttes på förra SM. Tror lösningen blir att vi tar med egen mat (till oss själva) för säkerhetsskull. Personligen står jag mig jävligt bra på en hotellfrukost, tänkte inte ens på mat under SM. Vi funderar även på att täcka upp med egna bord och egna glas tills nästa SM av samma anledning.
Jag hjälper mer än gärna till med varmkorven då matserveringen var under all kritik. Det är ju inte alla som får en hotellfrukost till frukost.  Skämt åsido; man får ju hoppas att det blir bättre i E-tuna. Tycker inte heller att någon av dom som ställer ut ska behöva betala något för inträde, kanske borde dom t o m bli bjudna på mat. Precis som du säger kostar det ju dom massa pengar ändå. Höj inträdet istället. Men då blir det väl ett jävla liv på svennebanan som tycker att det är hutlöst dyrt.
Postad 05 November 2012 - 16:23
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag hjälper mer än gärna till med varmkorven då matserveringen var under all kritik. Det är ju inte alla som får en hotellfrukost till frukost.  Skämt åsido; man får ju hoppas att det blir bättre i E-tuna. Tycker inte heller att någon av dom som ställer ut ska behöva betala något för inträde, kanske borde dom t o m bli bjudna på mat. Precis som du säger kostar det ju dom massa pengar ändå. Höj inträdet istället. Men då blir det väl ett jävla liv på svennebanan som tycker att det är hutlöst dyrt. 
Nu var det ju iofs ovanligt dåligt genomfört i Uppsala vad gäller mat, bord o.s.v.. Det brukar annars funka väldigt bra med allting och det inkluderar mat. Lite konstigt då UHBF har anordnat Belgofesten så himla bra alla år, de borde ju ha rutin för sånt här. Men sen måste jag ge de cred för bra lokal och att det fanns gott om toaletter. Samt att kylbilen var grym. Vi fick hämta kyld öl efter några timmar, den tjänsten har vi inte haft tidigare. Appropå det så har de flyttat Belgofesten till Fyrishov. Den festivalen har växt ur brallorna två gånger om nu. Skriv upp 9:e februari i kalendern.  Det kommer för övrigt gå en buss från Örebro och Frövi till Uppsala över dagen..... hmm jag kanske har sagt det en gång tidigare förresten. *guldfiskminne*
Postad 05 November 2012 - 16:26
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Nu var det ju iofs ovanligt dåligt genomfört i Uppsala vad gäller mat, bord o.s.v.. Det brukar annars funka väldigt bra med allting och det inkluderar mat. Lite konstigt då UHBF har anordnat Belgofesten så himla bra alla år, de borde ju ha rutin för sånt här. Men sen måste jag ge de cred för bra lokal och att det fanns gott om toaletter. Samt att kylbilen var grym. Vi fick hämta kyld öl efter några timmar, den tjänsten har vi inte haft tidigare.
Appropå det så har de flyttat Belgofesten till Fyrishov. Den festivalen har växt ur brallorna två gånger om nu. Skriv upp 9:e februari i kalendern. Det kommer för övrigt gå en buss från Örebro och Frövi till Uppsala över dagen..... hmm jag kanske har sagt det en gång tidigare förresten. *guldfiskminne*
Sant. Nu har jag bara varit på SM en gång tidigare och då var det betydligt bättre än i år. Du har sagt det tidigare men då gällde det nog buss till SM så du är förlåten.
Postad 06 November 2012 - 21:05
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Lite besviken på Örebro Öl (& Whisky) Festivalen, att man inte kan få läsa vilka drycker som kommer finnas, i stil med den som brukar dyka upp inför den i Stockholm. Eller har jag bara missat den?
Postad 06 November 2012 - 21:08
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Lite besviken på Örebro Öl (& Whisky) Festivalen, att man inte kan få läsa vilka drycker som kommer finnas, i stil med den som brukar dyka upp inför den i Stockholm. Eller har jag bara missat den?
http://www.conventum.se/oow/utstallareOch vad dom har med sig vet man ju på ett ungefär ändå. Det ska nog gå att bli full, samtidigt som man bara dricker goda saker
Postad 07 November 2012 - 07:07
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Men där står ju bara vilka som ställer ut och inte vad de ställer ut och jag har inte koll på vad de har med sig eller hade med sig till 08land. Brukar kunna skilja sig åt rätt mycket - minns tidigare år man fick tips från polare i Stockholm men man vart besviken när de inte hade det i Örebro.
Postad 07 November 2012 - 07:12
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Men där står ju bara vilka som ställer ut och inte vad de ställer ut och jag har inte koll på vad de har med sig eller hade med sig till 08land. Brukar kunna skilja sig åt rätt mycket - minns tidigare år man fick tips från polare i Stockholm men man vart besviken när de inte hade det i Örebro.
Jag håller på med en öllista som jag kommer publicera nästa vecka. Hittills har jag fått in uppgifter från 10 aktörer, men har även 4-5 som i princip inte ändrar sitt utbud mellan festivalerna. Jag kommer även skriva ett par inför-inlägg där jag fokuserar på nyheter. Allt kommer upp på www.beerdrivel.se när jag är klar. Jag vet redan nu att det kommer komma nyheter från Brekeriet och kanske även en ny DIPA från Oppigårds. Vi får hålla tummarna för den sista och den lär vara purfärsk om den kommer med. Oppigårds har även tagit fram en ny välhumlad lager vid namn Mas Lager. Sen lär ju Närke ha med sig en hel del intressant, de hade ju flera nyheter redan på SMÖF.
Postad 07 November 2012 - 08:18
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Jag vet redan nu att det kommer komma nyheter från Brekeriet och kanske även en ny DIPA från Oppigårds. Vi får hålla tummarna för den sista och den lär vara purfärsk om den kommer med. Oppigårds har även tagit fram en ny välhumlad lager vid namn Mas Lager. Sen lär ju Närke ha med sig en hel del intressant, de hade ju flera nyheter redan på SMÖF.
Stefan kan man lita på! Bara att det kommer en nyhet från Brekeriet och kanske en ny DIPA från Oppigårds gör det värt ett besök! Men ska dom komma med en ny välhumlad lager igen?!? Eller kommer den vara samma som SMÖF men med ett annat namn bara kanske?
Postad 07 November 2012 - 08:44
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
ny DIPA från Oppigårds skulle sitta fint. visst ja. Hämtade ut en trevlig liten beställning från bolaget.
Postad 07 November 2012 - 19:30
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Någon som smakat på sin flying dog international arms race? Föll mig inte alls i smaken faktiskt, smakar läder och som när man kör brännpenna på granvirke om jag ska dra några paralleller
Postad 07 November 2012 - 19:46
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Jag håller på med en öllista som jag kommer publicera nästa vecka. Hittills har jag fått in uppgifter från 10 aktörer, men har även 4-5 som i princip inte ändrar sitt utbud mellan festivalerna. Jag kommer även skriva ett par inför-inlägg där jag fokuserar på nyheter.
Allt kommer upp på www.beerdrivel.se när jag är klar.
Jag vet redan nu att det kommer komma nyheter från Brekeriet och kanske även en ny DIPA från Oppigårds. Vi får hålla tummarna för den sista och den lär vara purfärsk om den kommer med. Oppigårds har även tagit fram en ny välhumlad lager vid namn Mas Lager. Sen lär ju Närke ha med sig en hel del intressant, de hade ju flera nyheter redan på SMÖF.
Supernice!
Redigerat av DevilGod, 07 November 2012 - 19:47.
Postad 08 November 2012 - 21:28
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Etikett till kommande hembryggning (DIPA):
Postad 09 November 2012 - 07:51
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
s*tan vilken snygg etikett Brittan! Har du ritat den själv eller har du byggt den från bilder på nätet? En tanke är att den kan bli dryg att klippa ut, men ni kanske har en lösning på det?
Postad 09 November 2012 - 08:49
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
s*tan vilken snygg etikett Brittan! Har du ritat den själv eller har du byggt den från bilder på nätet? En tanke är att den kan bli dryg att klippa ut, men ni kanske har en lösning på det?
Då jag är totalt urusel på att rita så överlåter jag det till min polare som däremot är riktigt grym på att rita. Både på frihand och med datorn. Den där har han ritat helt själv på datorn. Bannern och typsnittet är dock säkerligen standard. Är inte helt hundra på namnet dock, lite likt en öl som heter "Death by hops".  Men å andra sidan känns det som det kvittar, oavsett vad man väljer så är det ju likt nåt annat. Han jobbar på reklambyrå/tryckeri så eventuellt kan det bli riktigt proffsiga etiketter och dom kommer troligtvis att stansas ut, vi får se.
Redigerat av BrittBastard, 09 November 2012 - 08:49.
Postad 09 November 2012 - 09:53
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Då jag är totalt urusel på att rita så överlåter jag det till min polare som däremot är riktigt grym på att rita. Både på frihand och med datorn. Den där har han ritat helt själv på datorn. Bannern och typsnittet är dock säkerligen standard.
Är inte helt hundra på namnet dock, lite likt en öl som heter "Death by hops". 
Men å andra sidan känns det som det kvittar, oavsett vad man väljer så är det ju likt nåt annat. Han jobbar på reklambyrå/tryckeri så eventuellt kan det bli riktigt proffsiga etiketter och dom kommer troligtvis att stansas ut, vi får se.
Jag tycker namnet blev bra. Tänkte inte själv på Death By Hops. Däremot funderar jag på utrymme för att ha med ABV, IBU o.s.v. Ett alternativ om man inte vill ha det på fram-etiketten så kan man alltid ha en liten etikett med info på baksidan. Vi har ett standardokument i word som vi skriver ut på färdiga klisterlappar som vi brukar sätta på baksidan ibland. Fast det går lika bra att skriva på vanligt papper och "klistra" på med mjölk.
Postad 09 November 2012 - 09:55
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Jag tycker namnet blev bra. Tänkte inte själv på Death By Hops. Däremot funderar jag på utrymme för att ha med ABV, IBU o.s.v. Ett alternativ om man inte vill ha det på fram-etiketten så kan man alltid ha en liten etikett med info på baksidan. Vi har ett standardokument i word som vi skriver ut på färdiga klisterlappar som vi brukar sätta på baksidan ibland. Fast det går lika bra att skriva på vanligt papper och "klistra" på med mjölk.
Sant, det finns ingen baksida i dagsläget. Får se om vi klämmer in ABV, IBU m m på framsidan eller om vi gör en baksida för det. Ett förslag vi har är att baksidan är baksidan/ryggen på trollet. Kan bli nice tror jag. Blir förhoppningsvis en 50L-bryggning.
Postad 09 November 2012 - 10:07
merland
-
merland
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Jäkligt häftig BrittBastard!
Hoppas DIPAn blir lika god, som etiketten är cool.
vad är det för malt och humle sorter i den??
Postad 09 November 2012 - 10:09
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Jäkligt häftig BrittBastard! Hoppas DIPAn blir lika god, som etiketten är cool. vad är det för malt och humle sorter i den??
Jag vill inte avslöja något än då jag inte är helt klar med receptet än. Men jag postar det här sen. Mycket Chinook blir det iallafall!
Postad 09 November 2012 - 16:01
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Då jag är totalt urusel på att rita så överlåter jag det till min polare som däremot är riktigt grym på att rita. Både på frihand och med datorn. Den där har han ritat helt själv på datorn. Bannern och typsnittet är dock säkerligen standard.
Är inte helt hundra på namnet dock, lite likt en öl som heter "Death by hops". 
Men å andra sidan känns det som det kvittar, oavsett vad man väljer så är det ju likt nåt annat. Han jobbar på reklambyrå/tryckeri så eventuellt kan det bli riktigt proffsiga etiketter och dom kommer troligtvis att stansas ut, vi får se.
Otroligt snygg BB!
Postad 09 November 2012 - 16:41
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Kul med lokalproducerat. 
Har druckit en av dom innan, och den var riktigt bra.
Postad 09 November 2012 - 18:00
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Brittbitter var väldigt god. Hade dock gärna haft lite mer tryck i den.
Smakerna finns där, men lite för lite..
Postad 09 November 2012 - 20:49
Unregistered8344c668
-
Unregistered8344c668
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Provade precis en Duvel, lät bra på infon... har dock en oangenäm smak av överjäst cider och gammalt diskvatten, blir nog inga mer köp nej
Postad 09 November 2012 - 21:31
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Provade precis en Duvel, lät bra på infon... har dock en oangenäm smak av överjäst cider och gammalt diskvatten, blir nog inga mer köp nej
Håller med.. Tyckte den smakade skit...
Postad 09 November 2012 - 21:33
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Absolut inte. En gammal skröna som lever kvar.
Förklara gärna varför det är en skröna. Självklart kan man bli blind av sprit. Det gäller att skilja på etanol och metanol vilket inte är så lätt. För att gå tillbaka on topic, fasen vad god Modus Hoperandin är. Min nuvarande favorit på bolaget  edit: köper man sin sprit på bolaget ska man förhoppningsvis inte behöva vara rädd för att dö eller få bestående hjärnskador då den produktionen bör vara hyfsat kontrollerad
Redigerat av A Haddock, 09 November 2012 - 21:39.
Postad 09 November 2012 - 21:41
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Förklara gärna varför det är en skröna. Självklart kan man bli blind av sprit. Det gäller att skilja på etanol och metanol vilket inte är så lätt.
För att det är helt omöjligt att göra metanol på vatten, socker och turbojäst som folk använder när dom bränner hemma ? Vi diskuterade inte att köpa sprit. Det handlade om att dricka egengjord sprit.
Postad 09 November 2012 - 21:45
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Har man koll på produktionen är det nog ingen större fara men problemet är just när folk köper något de inte vet vad det är. Finns folk som dör av sådant. Vill minnas att 2 st dog på gränsen till Norge under tiden jag bodde utanför Karlstad. De hade druckit träsprit.
Postad 09 November 2012 - 21:51
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Har man koll på produktionen är det nog ingen större fara men problemet är just när folk köper något de inte vet vad det är. Finns folk som dör av sådant. Vill minnas att 2 st dog på gränsen till Norge under tiden jag bodde utanför Karlstad. De hade druckit träsprit.
Känns som att jag måste citera mej själv...  75-80 kr för en egengjord 33 cl bira som kanske smakar skit...?  En liter ren 42%-ig sprit kostar ca 15 kronor att göra... 
Postad 09 November 2012 - 22:00
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Vi diskuterade inte att köpa sprit. Det handlade om att dricka egengjord sprit. 
Då missförstod jag dig. Jag trodde du generaliserade till alla former av sprit. Det är så lätt att folk läser nåt "på internet" och sen tar det som sanning, typ att det är en myt att man kan bli blind av sprit. Vi är väl ändå relativt förskonade från metanolförgiftningar här i Sverige jämfört med vissa andra länder (inbillar jag mig, ta det inte som sanning för att ni läst det på internet  ), men jag har trots det varit med om flera fall där människor blivit riktigt dåliga eller dött.
Postad 10 November 2012 - 00:08
calymene
-
calymene
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Etikett till kommande hembryggning (DIPA):
[bild]
Kul med fler hembryggare på minhembio!! Grym, riktigt grym etikett. Jag är speciellt imponerad att du/ni har ritat den själv, det är minsann inte enkelt. Jag tycker inte att ni ska ändra namnet. Sant förvisso att "Death by Hops" är snarlikt, men det är väl skit samma. Bilden är ju klockren med humletrollet som kommer och ger dig en j*vel med humleklubban om du så när tittar på den där blaskiga Carlsberg-pilsnern :-). Jag håller dock med Stefan att det är trevligt med information om AB och IBU osv, men det är knepigt att få med allt på en liten papperslapp. Jag är själv novisbryggare och försöker få med så mycket på etiketten som möjligt. Här är min etikett från näst senaste brygden (klon på Hardcore IPA):
Proletär.jpg 605.63K
1 Antal nerladdningaroch här är min senaste brygd som står och jäser i primären - en stout, lagrad på vanilj och ekflisor :-)
Murder.jpg 657.8K
1 Antal nerladdningar
Postad 10 November 2012 - 13:14
merland
-
merland
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Calymene, dina etiketter är ett föredöme vad det gäller information, exakt det jag vill få reda på om den öl jag dricker.
Postad 10 November 2012 - 17:18
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Supersnygga etiketter BrittBastard och calymene även om kommunistetiketten skulle avskräcka mig. Proletärer dicker väl mest Sofiero eller utspätt vatten förresten?
Postad 10 November 2012 - 20:13
Unregisteredc17c0c25
-
Unregisteredc17c0c25
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
 Denna avnjuts nu riktigt god söt chokladporter
Postad 11 November 2012 - 03:07
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Kul med fler hembryggare på minhembio!! Grym, riktigt grym etikett. Jag är speciellt imponerad att du/ni har ritat den själv, det är minsann inte enkelt. Jag tycker inte att ni ska ändra namnet. Sant förvisso att "Death by Hops" är snarlikt, men det är väl skit samma. Bilden är ju klockren med humletrollet som kommer och ger dig en j*vel med humleklubban om du så när tittar på den där blaskiga Carlsberg-pilsnern :-).
Jag håller dock med Stefan att det är trevligt med information om AB och IBU osv, men det är knepigt att få med allt på en liten papperslapp. Jag är själv novisbryggare och försöker få med så mycket på etiketten som möjligt. Här är min etikett från näst senaste brygden (klon på Hardcore IPA):
Oooohh, Proletär - etiketten var fan det snyggaste jag sett, precis min smak (vad gäller det grafiska), snyggt !
Postad 11 November 2012 - 08:59
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Blev De Rankes Kriek igår. Medelmåttig tyvärr.
Postad 11 November 2012 - 19:41
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Drack en Duvel för första (och sista?) gången idag. Jag gillar ju alla varianter av Chimay, och eftersom Duvel också är en belgisk trappist-öl tänkte jag att den skulle falla mig i smaken. Så fel jag hade. Redan när jag hällde upp den och såg att den var ljusare än den ljusaste lager började jag ana oråd. Jag tycker nästan att den smakade mer cider än öl. Dessutom hade den alldeles för små och många bubblor. Det enda positiva, om man vill bli full, var att jag inte tyckte mig känna någon antydan till alkoholsmak trots 8,6%.
Det kanske finns flera sorter av Duvel precis som av Chimay? Det här var iaf den enda de hade på bolaget när jag handlade sist och den köper jag inte igen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|