Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 juli 2009 - 11:13

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

hade samma problem med oskyldigt dömd igår .

Hur man än spolade fram och tillbaka för att "åtgärda" så funkade det inte.

Precis samma här, inget hjälpte. CD:s teknikavdelning har fått information om detta.

Postad 10 juli 2009 - 11:55

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Fick min box idag i alla fall, hade kommit till posten igår redan fast jag fick kollinummret först idag. Antennkabel på 25 m kom med i paketet så då får jag dra antennkabel imorgon.

Postad 10 juli 2009 - 12:11

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej alla teknik freaks ute i svedala.
Sitter med det nya numret av Hemmabio i handen och läser nyheterna. Döm om min förvåning att Sagem har en MPEG4 box (DTR94500 HD som har en dubbelt så stor hårddisk som föregångaren (500 GB) och dessutom möjlighet att ta backup på inspelat material via USB !!!!

Den borde vi avkräva CD med tanke på hur erbarmligt dåligt denna boxen fungerar. Om inte annat så bör vi avkräva att USB kopieeringen omedelbart aktiveras på vår variant också !!

/Håkan

Postad 10 juli 2009 - 13:05

Unregistered3ad86eea
  • Unregistered3ad86eea
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Så länge man inte spelar in, använder time-shift funktionen eller spolar så fungerar boxen bra. Jag har haft boxen sen den kom och nu väntar reklamation jag skulle mycket hellre lägga pengarna på en annan box.

Postad 10 juli 2009 - 13:13

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Vilken funktion har den dioden som lyser starkt rött när boxen har stängts av? Kan man sätta en tejpbit över den eller nåt, lyser ju så starkt att den stör.

Postad 10 juli 2009 - 15:07

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Vilken funktion har den dioden som lyser starkt rött när boxen har stängts av? Kan man sätta en tejpbit över den eller nåt, lyser ju så starkt att den stör.

Mycket kan det klagas på när det gäller denna box, men detta var väl en av de mer irrellevanta klagomålen! :(
Den lyser ju bara starkt en stund medan den stänger av sig, sen går den ner på en svagare nivå. Tycker inte detta är mer störande än standby-lampan på någon annan apparat, eller för den delen klockan (som man faktiskt har nytta av).

Postad 10 juli 2009 - 15:50

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Sitter med det nya numret av Hemmabio i handen och läser nyheterna. Döm om min förvåning att Sagem har en MPEG4 box (DTR94500 HD som har en dubbelt så stor hårddisk som föregångaren (500 GB) och dessutom möjlighet att ta backup på inspelat material via USB !!!!

Den borde vi avkräva CD med tanke på hur erbarmligt dåligt denna boxen fungerar. Om inte annat så bör vi avkräva att USB kopieeringen omedelbart aktiveras på vår variant också !!

/Håkan

Ja du är inte ensam om att vilja ha igång USB funktionen..... 250GB fyller man fort. :(

Postad 10 juli 2009 - 19:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Verkar som 7dagars EPG är borttagen för nu kan man igen bläddra i EPG'n

Postad 10 juli 2009 - 23:18

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Mina föräldrar har denna box och den envisas med att skicka ut bilden i fel format!

Tittar man på ett program i 4:3 format så är det inga som helst problem. Men om det är en 16:9 sändning så stretchar den ut bilden som om det vore 2.35:1 eller liknande vilket medför att bilden blir groteskt förvrängd och kanalloggorna hamnar utanför bild.

Någon som vet vad det kan vara?

Boxen är kopplad via HDMI till en LG plasma ca:2 år gammal (vet inte vilken modell) boxen ger 720p ut (har även testat med 1080i utan förbättring.) Jag vet heller inte vilken mjukvaruversion som finns i boxen.

Problemet uppstod för några veckor sedan. så den har fungerat utmärkt tidigare.

Postad 10 juli 2009 - 23:42

ripplecarry
  • ripplecarry
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Mina föräldrar har denna box och den envisas med att skicka ut bilden i fel format!

Tittar man på ett program i 4:3 format så är det inga som helst problem. Men om det är en 16:9 sändning så stretchar den ut bilden som om det vore 2.35:1 eller liknande vilket medför att bilden blir groteskt förvrängd och kanalloggorna hamnar utanför bild.

Någon som vet vad det kan vara?

Boxen är kopplad via HDMI till en LG plasma ca:2 år gammal (vet inte vilken modell) boxen ger 720p ut (har även testat med 1080i utan förbättring.) Jag vet heller inte vilken mjukvaruversion som finns i boxen.

Problemet uppstod för några veckor sedan. så den har fungerat utmärkt tidigare.

Testa att trycka på "On Demand"-knappen på fjärren, då växlar den mellan olika visningslägen.

Postad 11 juli 2009 - 01:47

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Mycket kan det klagas på när det gäller denna box, men detta var väl en av de mer irrellevanta klagomålen! :(
Den lyser ju bara starkt en stund medan den stänger av sig, sen går den ner på en svagare nivå. Tycker inte detta är mer störande än standby-lampan på någon annan apparat, eller för den delen klockan (som man faktiskt har nytta av).

Oki, trodde att den var klar med att stänga av sig efter att den hade blinkat några gånger. Sen lyste den konstant rött och klockan blev svagare än den var när den röda dioden blinkade.

Postad 11 juli 2009 - 06:02

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0

/Håkan

CD vill inte att vi ska kunna använda usb, lan & ha tillgång till fria kanaler/sateliter.
Sagems rörmokare hade nog fått till hw & sw då allt funka perfekt , men pga CD's klåfingriga tassar så sitter vi nu med denna skit.
Jag har slutat att tro på en sw som ska fixa denna box så att allt funkar, inte bara "bra bild".
Köpte därför en db800hd så nu är båda mina CD boxar avstängda......

Postad 11 juli 2009 - 07:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

CD vill inte att vi ska kunna använda usb, lan & ha tillgång till fria kanaler/sateliter.
Sagems rörmokare hade nog fått till hw & sw då allt funka perfekt , men pga CD's klåfingriga tassar så sitter vi nu med denna skit.
Jag har slutat att tro på en sw som ska fixa denna box så att allt funkar, inte bara "bra bild".
Köpte därför en db800hd så nu är båda mina CD boxar avstängda......

Det lär komma en uppdatering tilll hösten där LAN porten aktiveras för Video on demand (därmot tveksam till att man ska kunna tappa ut något från HDD'n). Man ska också via EPG'n kunna sätta repeterande serieinspelningar.

Det är dock så att vad vi först behöver är en stabil box som gör det som vi säger till den att göra, och det är jag nog tveksam till att vi någonsin kommer att se. Igår såg jag ett program från "My TV", när jag sett klart och skulle radera så hade boxen låst sig, så jag var tvungen att göra patron ur och gör en omstart för att kunna radera avsnittet. Visst det händer kanske inte så ofta, men kanske en gång i veckan och det är för mycket för att vara en produkt som är i produktion och inte under utvecklingstester (fast det är väl det den är).

Vi får nog hoppas på tredje gång gilt, då har Sagem gjortt uvecklingstester med en HD box i 4år? och en HD med HDD i två, så nästa box blir kanske bra :(

Redigerat av Unregistered124686ac, 11 juli 2009 - 07:49.

Postad 11 juli 2009 - 08:05

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Jag har fått ytterligare ett bekymmer som lök på laxen just nu.
Den senaste veckan har boxen hängt sig varje gång jag går in i listningen för inspelade program och skall starta den senaste inspelningen.
Visar bara svart skärm och inget ljud, detta håller i sig även om jag trycker på stopp och sedan försöker starta om filmen. Inga åtgärder fungerar utom att göra boxen strömlös.

ca 60% av disken är full med ett antal inspelade avsnitt av serier i SD kvalitet.

Detta börjar bli tröstlöst faktiskt! Jag tror snart att jag skiter i CD och avslutar mitt samröre med allt vad HD tv heter och sätter in en sketen boxer med gratiskanaler endast.

Vi är ju för fan i det 21'a århundradet och som gammal tekniker inom försvaret anser jag att det inte kan vara så förbannat svårt att åstadkomma en "låda" som bara skall förmedla bild och ljud.

Vad mig anbelangar skall det fungera och jag vägrar betala när det inte gör det. Då kan jag lika gärna försöka laborera med en htpc och / eller min PS3 a för att se på tv.

//Håkan

Jag har fått ytterligare ett bekymmer som lök på laxen just nu.
Den senaste veckan har boxen hängt sig varje gång jag går in i listningen för inspelade program och skall starta den senaste inspelningen.
Visar bara svart skärm och inget ljud, detta håller i sig även om jag trycker på stopp och sedan försöker starta om filmen. Inga åtgärder fungerar utom att göra boxen strömlös.

ca 60% av disken är full med ett antal inspelade avsnitt av serier i SD kvalitet.

Detta börjar bli tröstlöst faktiskt! Jag tror snart att jag skiter i CD och avslutar mitt samröre med allt vad HD tv heter och sätter in en sketen boxer med gratiskanaler endast.

Vi är ju för fan i det 21'a århundradet och som gammal tekniker inom försvaret anser jag att det inte kan vara så förbannat svårt att åstadkomma en "låda" som bara skall förmedla bild och ljud.

Vad mig anbelangar skall det fungera och jag vägrar betala när det inte gör det. Då kan jag lika gärna försöka laborera med en htpc och / eller min PS3 a för att se på tv.

//Håkan

Postad 11 juli 2009 - 08:20

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
hakjar, är det enbart den sista inspelningen som krånglar? gör du detta direkt när inspelningen avslutas?

Jag hade ett liknade problem att jag gick in i My TV samtidigt som inspelningen blev avslutad "live", om man inte väntade några sekunder så att listan i MyTV blev färdiguppdaterad innan man gick in så hängde sig boxen, men det kan vara ett annat problem som boxen har. Annars ser jag inte annan möjlighet att du alltid måste lägga en dummyinspelning överst i listan innan du kan titta på den senaste, men det verkar ju inte vara det som boxen är designad för :P Börja med en fabriksåterställning så kanske det hjälper :(

Postad 11 juli 2009 - 11:38

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Oki, trodde att den var klar med att stänga av sig efter att den hade blinkat några gånger. Sen lyste den konstant rött och klockan blev svagare än den var när den röda dioden blinkade.

Hmm, jag får nog ge mig. Hade för mig att den blev svagare när den slutat blinka, men inte då! Lös den verkligen så starkt innan uppgraderingen, det kan jag inte minnas.
Nu sitter ju jag också och irriterar mig på lamp-eländet bara för att jag fick det påpekat! :(

Postad 11 juli 2009 - 11:39

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
3 problem som drar ner användarvänligheten till 0

* Att boxen tappar bort vissa kanaler i favoritlistan är fruktansvärt irriterande.
* Att EPG inspelningar missar ofta slutet... hela iden med inspelning är helt ur funktion när man inte får med slutet.
* Att vissa handhavande av boxen påverkar EPG info mängden.
( vissa ggr visas flera dagar nån timme senare när man startar boxen så visas bara nästa program som längst).

Edit: Kanalerna som försvinner brukar i regel vara tv6 från marknätet , tv4 fakta, EurosportHD, 4 st canal+ kanaler samt några till
EPG inspelningar var "säkrare" innan uppdatering

* Hade ju sett att man kunde välja kanallista efter vilket abbonemang man har.

* Har inga problem med att boxen surrar eller för väsen på annat sätt känns inget vidare att lämna ifrån sig en tyst box.

Redigerat av Biggles2002, 11 juli 2009 - 17:06.

Postad 11 juli 2009 - 11:48

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
@que
Har inte testat om det bara är den sista inspelningen. Tiden är i alla fall timmar efter inspelningen har avslutats så det är inte i direkt anslutning till den. Jag väntar alltid tills både film och ljud visas i förhandsgranskningen innan jag startar visningen.

Hjälper inte ett skvatt :(. Dessutom så är det drygt med problemen vad avser synkning ljud / bild och framförallt vad avser spolning.

Boxen blir bara sämre och sämre med varje uppdatering :P ;) . F-n att det ska vara så bra bild när det fungerar :) ..
Man vill ju liksom att det ska fungera så man kan njuta av bild/ljud :(

Är dessutom trött på att hela tiden behöva köra med fabriksåterställning och behöva göra om alla inställningar och inspelningar. Man skulle kunna tro det var MS som gjort operativet ;) ...

Jag köpte boxen så fort den fanns tillgänglig och jag har fått den utbytt 1 gång. Tappade alla inspelade program enn gång och har inte lust att göra samma resa igen. De måste verkligen se till att få igång en möjlighet att köra ut det inspelade materialet.

//cc

Postad 11 juli 2009 - 16:32

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har inga av de problem som listas ovan här men bidrar med andra som tillkommit sedan uppdateringen.

* Texten på Canalpluskanalerna verkar tappa 2-3 av ca 10 textremsor löpande i en textad film
* Helt plötsligt kan dessutom Canalplus text tv täcka upp skärmen i några sekunder för att sedan försvinna, vilket kan ske ca 2-4 gånger under en film

Nu är det ju så att Text tv och textremsor bygger på samma lösning i detta fall, så jag gissar att något blivit lite galet på detta område.

Någon som märkt något av detta?

Postad 11 juli 2009 - 16:57

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har inga av de problem som listas ovan här men bidrar med andra som tillkommit sedan uppdateringen.

* Texten på Canalpluskanalerna verkar tappa 2-3 av ca 10 textremsor löpande i en textad film
* Helt plötsligt kan dessutom Canalplus text tv täcka upp skärmen i några sekunder för att sedan försvinna, vilket kan ske ca 2-4 gånger under en film

Nu är det ju så att Text tv och textremsor bygger på samma lösning i detta fall, så jag gissar att något blivit lite galet på detta område.

Någon som märkt något av detta?

Japp såg att det blinkade till "text-tv" vid nån inspelning ett par ggr under filmen ...verkar dock inte ske på HD kanalerna vilka jag ser på till 99%

Då texten inte är högupplöst förutom på tv4hd så har jag valt bort den..hmm texttv är inte det nerlagt än :)

Postad 11 juli 2009 - 17:09

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Hmm, jag får nog ge mig. Hade för mig att den blev svagare när den slutat blinka, men inte då! Lös den verkligen så starkt innan uppgraderingen, det kan jag inte minnas.
Nu sitter ju jag också och irriterar mig på lamp-eländet bara för att jag fick det påpekat! :)

en solfilmsbit hjälper mot förstarka diodljus eller tejp med tusch om man så vill

Postad 11 juli 2009 - 17:13

Unregisterede450f1d0
  • Unregisterede450f1d0
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

...hmm texttv är inte det nerlagt än :)

Jo på HD kanalerna finns det ingen texttv :)

Postad 11 juli 2009 - 18:02

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Testa att trycka på "On Demand"-knappen på fjärren, då växlar den mellan olika visningslägen.

Aha! Tackar, fungerade utmärkt!

Postad 11 juli 2009 - 18:35

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Ska man inte få in mer än en radiokanal med boxen? Fick ju in en massa olika radiokanaler med comboboxen, men hd pvrboxen hittar bara 138 tvkanaler och en radiokanal.

Postad 11 juli 2009 - 20:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ska man inte få in mer än en radiokanal med boxen? Fick ju in en massa olika radiokanaler med comboboxen, men hd pvrboxen hittar bara 138 tvkanaler och en radiokanal.

Samma som med tv-kanalerna att CD inte lägger ut samtliga fria kanaler på Thor utan enbart några av CD valda

Postad 11 juli 2009 - 20:59

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Samma som med tv-kanalerna att CD inte lägger ut samtliga fria kanaler på Thor utan enbart några av CD valda

Men vafan vilket skit, brukar ju använda comboxen till att lyssna på radio då det inte går att få in radio från fm-nätet här.

Postad 12 juli 2009 - 14:03

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
Har nu införskaffat en sådan här box och installerat färdigt.

Jag trodde detta var det bästa man kunde ha när det gäller bildkvalitet.
Visst på HD -kanalerna är det jättefin bild, men SD -kanalerna, vilken besvikelse.
Jämförde igår kväll med min Kreatel 1510 ip-box (RGB scart), och på samtilga kanaler hade jag bättre bild med Kreatel.
Trodde naturligtvis att det var en inställningsfråga, men jag kunde inte tweaka in en bättre bild.
Tycker bilden är "soft", inte samma skärpa och tryck i bilden som med Kreatel.

TV:n är en Panasonic PX80.

Jaja, nu är man fast ett tag, och med mycket kanaler.....men jag hade ju tagit för givet att jag skulle byta upp mig bildkvalitetsmässigt.

Postad 12 juli 2009 - 16:49

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0
Instämmer med nic 2. Tyckte det var bra presis när jag fått det installerat, men nu, ju längre jag tittat på det destu sämre bildkvalite tycker jag det är, lite disig bild, när jag jämför med Viasat parabol med vanlig scartbox och Telia IP TV med HD box. Dessa har klarare, skarpare bild, t.ex. mäniskors ögon är mycket klarare och levande.
Vet inte vad det beror på, sänder CD med sämre bitrate kanske, när dem har så många kanaler ?
Blir det kanske bättre med den vanliga HD boxen, utan inspelning ?
Någon som kan göra mig klokare på detta ?

Kör på en Sony 52w4500, som jag haft kanonbild på med dem andra leverantörerna.

Kom att tänka på, att kan den sämre bildkvalite ha att gör med den senast uppgraderingen, som jag gjorde för några dagar sedan ? Kan bara tycka att det blivit sämre, faktiskt irriterande sämre. Kanske för att jag varit helnöjd tidigare.

Redigerat av ffodil, 12 juli 2009 - 17:13.

Postad 12 juli 2009 - 19:13

Unregistered7a069c9a
  • Unregistered7a069c9a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Kan bara instämma angående sd bildkvalité. Jag kopplade in min gamla silvercrest från lidl och körde parallellt med cd boxen till min tv med splitscreen. Det var betydligt mer tryck i kontrast och färger på silvercresten. Det framgick också tydligt hur seg textningen med tappade textremsor var på cd boxen. På silvercresten kom texten direkt i sync med talet medan cd boxen i bästa fall kom mitt i meningen. Synd att cd sabbar en bra hårdvara på detta viset.

Postad 12 juli 2009 - 19:19

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Vad är det boxen gör när den står och blinkar i ca 5 minuter efter att man har stängt av den? Kan man fimpa strömmen direkt efter att man har stängt av den eller bör man vänta de 5 minutrarna? Enormt jobbigt att sitta å vänta i 5 minuter efter att man har stängt av tvn, innan man kan stänga strömmen med fjärrbrytaren isåfall.

Postad 12 juli 2009 - 19:23

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
Jaha, då är det konstaterat alltså, inte bara mina ögon som lurar mig.

Det är ju själva fan, jag som läst denna långa tråd innan, men faktiskt inte läst om att sd -kanalerna skulle vara av dålig kvalite. Men jag kan ju ha missat det såklart.
Hade jag känt till det hade jag inte skaffat detta, det är en sak som är säkert.

Såg nyss på tv4+, "mannen som pratar med hundar", man tror ju tamefan man har yougurt insmetat på glasögonen....

...och jag som inte märkt av alla buggar i denna box än...huvva... :)

Postad 12 juli 2009 - 19:27

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Tycker att jag fick till bildkvaliten rätt bra på hd-kanalerna. Fick öka kontrasten, skärpan och sänka ljusstyrkan lite jämfört med inställningarna jag hade via scart från comboboxen.

Postad 12 juli 2009 - 19:40

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
ja, HD -kanalerna ser jättebra ut.

Postad 12 juli 2009 - 21:22

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

ja, HD -kanalerna ser jättebra ut.

Ja, men det är också dom ända som går att titta på.
Alla andra kanaler ser ut som skit. Har nu suttit och tittat på alla kanaler. Växlat mellan Viasat, där jag har hela deras utbud ett par mån. till och Telia IP TV. Det är jätteskillnad i bildkvalite, till Viasats och Telias fördel.

Har även provat allt med inställningar, höjt skärpa, kontrast som gör bilden något tydligare, men med mer kornighet och artefakter. Bilden är också något fladdrig och småhackig, vilket tyder på dålig bitrate, såsom det var även på Viasat på en del kanaler för ett el. två år sedan, men som blivit bra sen.

Skall iallafall ringa CD imorgon och försöka backa av 24 mån. abbonemanget, för så vill jag inte ha det i 24 mån.
Förlänger istället Viasat och Telia som nu även kommer med HD kanaler.

Vad jag inte förstår är att så många, här i tråden, berömmer CDs bildkvalite, el. har den blivit sämre på sista tiden?

Postad 13 juli 2009 - 06:09

roake
  • roake
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Beror väll på vad man jämför med.
Själv har jag fått ett jättelyft på mina SD kanaler jämfört med Viasats SD.
Nu är ju Viasat boxen, en PACE TDS-460, flera år gammal och utan HD kanaler. Men den ser ut som skit på min Samsung LCD TV. SD kanalaerna på CD boxen är så oerhört mycket bättre bild på.
Viasats nyare box skulle säkert ge bättre bild men då de deras HD utbud är så kasst plus att de tar extra betalt för det gör det vansinnigt att betala för en ny box där.

Postad 13 juli 2009 - 07:34

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej,

Vad avser SD kanalerna och HD kanalerna har jag en mycket bra bild på bägge. Har aldrig upplevt dålig bildkvalitet med den här boxen faktiskt. Vare sig när jag körde med komponent mot min Sony TV eller nu med HDMI genom min HK AVR255 till en Samsung TV.

Problemet som verkar finnas är att boxen efter ett tag blir "full med skit" rent digitalt (inte det som spelas in :) ) och systemet klarar inte att rensa ut det. Byggkvaliteten är skit (delar den med alla andra tillverkare också) pga att man fokuserat på design och inte på att den skall fungera, vilket ger en stor värmeutveckling och den måste stå välventilerat annars får man problem med hängningar och HDD temperaturen stiger.

Själv har jag temporärt satt in två 80mm datorfläktar i baksidan på tv bänken i avvaktan på en bättre design :)

Ibland får man göra en fabriksåterställning (jag vet det är kass) för att rensa ut skiten i systemet. Jag överväger att ta ut innanmätet och installera i en egen låda för att bli av med dessa bekymmer.

En irriterande sak är att inställningen i bildmenyn återgår till RGB ibland istället för YCbCr vilket jag vill ha för bäst bild.

I övrigt tror jag att mycket av våra problem kan hänföras till utsändningarna i alla fall vad avser textningen och problemen med kapade inspelningar, pga att tidskoderna inte följs korrekt.

Var dessutom uppmärksam på att de ändrar sändningstiderna med några minuter ibland vilket gör att man tappar lite antingen i början eller slutet.

//Håkan

Postad 13 juli 2009 - 08:47

Unregistered7a069c9a
  • Unregistered7a069c9a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Det är inget fel på utsändningen vad gäller textning eller bildkvalité. Som jag skrev funkar det bra med en sunkig silvercrest, både text och bild.

Postad 13 juli 2009 - 09:42

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Föreslår att ni som klagar faktiskt kollar att signalen ut är YCbCr och inte RGB först, det kan ha enorm betydelse.

Sedan har jag en Kathrein-box som jag iof tycker har bättre bild också men ingen enorm skillnad.

Postad 13 juli 2009 - 09:57

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

Föreslår att ni som klagar faktiskt kollar att signalen ut är YCbCr och inte RGB först, det kan ha enorm betydelse.

Sedan har jag en Kathrein-box som jag iof tycker har bättre bild också men ingen enorm skillnad.

Har presis ställt om signalen till YCbCr och tycker det blev en förbättring. Detta borde installatören, veta som då ställt den fel, el. den ändrat sig själv, som någon påpekade.
Tack för hjälpen ! Då kan jag kanske behålla CD iallafall.

En annan sak. Måste man gå in i menyn och ställa om ljudet till hembio varje gång man vill ha 5:1 ljud?
Det blir ju inget ljud på TVn om den står på hembio ?

Postad 13 juli 2009 - 10:08

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Verkar som den återgår till RGB automatiskt ibland precis som ngn sa så kolla detta med jämna mellanrum.

Hemmabio får du tyvärr ändra varje gång så som du har det, dock finns det en snabbknapp på fjärrkontrollen för detta!

Kom fram till att bilden är relativt lika från CD-boxen och min kathrein egentligen om boxarna skalar bilden men på Kathrein kan jag välja att skicka ut bilden med den upplösning som den har och låta TV:n skala bilden, då blir det betydligt bättre.

CD 1080i ut:
Bifogad fil  005.JPG   1,05MB   5 Antal nerladdningar

Kathrein 576i ut:
Bifogad fil  010.JPG   1,06MB   6 Antal nerladdningar

Postad 13 juli 2009 - 10:10

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

En annan sak. Måste man gå in i menyn och ställa om ljudet till hembio varje gång man vill ha 5:1 ljud?
Det blir ju inget ljud på TVn om den står på hembio ?

Ja, visst är det smidigt....

Postad 13 juli 2009 - 10:23

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Glöm det med snabbknapp det verkar de ha tagit bort, tryckte man på settings-knappen förr i tiden så gick det att välja ljud direkt.
På min Kathrein funkar det så dessutom.

Postad 13 juli 2009 - 10:34

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
Med en Logitech Harmony multifjärr kan man ju programmera in en sekvens av flera knapptryck så man kan göra en egen snabbknapp för detta ändamål, alltså till "hemmabio" -ljud.

Redigerat av Unregistered26979672, 13 juli 2009 - 10:35.

Postad 13 juli 2009 - 12:58

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej igen,

Efter en tids experimenterande kan jag konstatera en, enligt mig, allvarlig bugg.
Om man som jag har, allting kopplat via en HD hemmabio reciever för att styra hela anläggningen från en punkt kommer det bli felaktigheter i boxen!

Efter senaste uppdateringen tar boxen ca 5 minuter på sig med att göra någonting efter att man stängt av den. Detta innebär att HDMI anslutningen fortfarande ligger on-line och när då förstärkaren stängs av och signalen tappas på HDMI ingången ställer sig boxen i meny läge under avstängningen. Detta gör att det blir felaktigheter i boxens system och strul i största allmänhet.

Bland annat kan både ljud och bildinställningar påverkas men framförallt är det bilden (YCbCr) som återställs.

Efter att detta inträffat får man göra en fabriksreset för att få boxen att fungera som den skall igen.

Enda sättet att undvika detta är att stänga av boxen, vänta tills all aktivitet avstannat och sedan slå av TV och förstärkare.

Skall ringa CD idag och påtala detta. Återkommer i ärendet.

//Håkan

Postad 13 juli 2009 - 13:25

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Ja det var ju givande :P
De hade aldrig hört talas om detta problemet. Ny mjukvara var på gång som skulle åtgärda problemet med avstängningstiden vilken är fel. Men när kunde de inte svara på!

En ansvarig representant skall ringa upp mig någon gång inom 48 timmar och då får vi se vart det leder :)

Angående USB / nätverksport så får de inte aktivera dem för att ta ut material men en funktion för att TA IN material kanske skulle komma varvid jag frågade vem som skulle ha behov av detta :) Man vill ju kunna spela in någonting på boxen och ta ut det inte spela in någonting från internet och spela upp det på boxen!?

Nåväl, summa summarum så blir det nog så att för att få en box som fungerar någorlunda som man vill får man gå över till tredje part och lusläsa forumen vilken box som klarar att knäcka både CD och VIASAT vad gäller cardpairing och kryptering.

Tråkigt men sant.

//Håkan

Postad 13 juli 2009 - 13:36

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Det här pratet om att YCbCr ger bättre bild än RGB kanske gäller projektorer, eller?

Hemma på min plasma-skärm får jag aningen bättre bild på RGB!

Postad 13 juli 2009 - 15:47

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Nja om man kör RGB så hamnar man i problematiken med blacker than black och whiter than white även kallat datorsvärta mm. Inte alla TV:s går att få hanteringen korrekt av detta.

Kör man YCbCr slipper man den problematiken.

Postad 13 juli 2009 - 16:29

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Nja om man kör RGB så hamnar man i problematiken med blacker than black och whiter than white även kallat datorsvärta mm. Inte alla TV:s går att få hanteringen korrekt av detta.

Kör man YCbCr slipper man den problematiken.

Man kan kalla det vad man vill, men till syvene och sist handlar det om att få bäst bildkvalitet.

På min bildvisare (Panasonic PZ-800) så visas bilden bättre (min smak) i RGB-läge kontra YCbCr.

När jag har inställningen YCbCr så blir de svarta partierna i bilden gråaktiga.

Postad 13 juli 2009 - 17:20

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Tja,
då har CD ansvarig hört av sig. Snabbt må jag säga. Ingen skugga där inte.
Nåväl, "lösningen" på mitt HDMI problem skulle vara att stänga av boxen 2 ggr i följd innan jag stängde av någonting annat för då stoppas boxen direkt och nedsparandet av EPG och annan data som egentlligen inte behövs avbryts omedelbart.

Nåja, ett test var på sin plats och min harmony programmerades om. Det verkar fungera. MEN nu verkar det som om något annat blir fel när jag gör så här. Skulle starta boxen ifrån "rec" läge då jag varit ute en stund och en programmering har gått igång.

Se det gick inte. Boxen gick in i "meny" läge vid start och vägrar gå ur vad jag än gör så jag får vänta i en halvtimme och hoppas på att min inspelning fungerade och att det funkar efteråt.

Dessa sk lösningar anser CD vara helt normalt förfarande vilket jag å min sida har poängterat är oacceptabelt!!

Talade om för de att om de inte kan få denna boxen att fungera så kommer jag att köpa en tredjeparts som klarar att knäcka en eventuell card pairing och att jag kan see både viasat och cd i en maskin. Fick inte så mycket respons men "de förstod min synpunkt" :)

HåHåJaJa

//Håkan

EDIT: Inspelningen fungerade som den skulle och boxen uppförde sig som den skall efteråt, får se om sändningen av dubbelt stopp ställer till det igen. Tror att boven i dramat var att jag stängde ner medan inspelningen var igång vilket orsakade något (dubbelt stopp kommando) när jag skulle starta igen senare under inspelningen. Om den bara drar igång en tidsinställd inspelning och jag sedan försöker starta kanske det fungerar OK, något jag får prova.

Redigerat av Unregistereda4c12829, 14 juli 2009 - 06:15.

Postad 13 juli 2009 - 19:10

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
[

Redigerat av lundis68, 13 juli 2009 - 19:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.