Comhem Humax HDPVR-1000c
5077 svar till detta ämne
Postad 21 mars 2015 - 15:24
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Är det någon som kan spela in cmores HD kanaler med Humax boxen? Jag kan bara spela in SD kanalerna från cmore. Enligt comhem så är det Humax boxen som är problemet och är inget dom tänker göra något åt. SvtHD,TV3HD och 5HD funkar att spela in utan problem.
Jag skaffade precis cmore för comhem hade kampanj för 99kr månaden men funkar det inte att spela in så är det värdelöst. Humax boxen vill jag helst inte byta ut för den är den bästa box jag haft förutom några buggar som inte stör mig så mycket.
Jag blev nyfiken på problemet - jag använder mest TiVo numera men har även en Humax HDPVR- 1000C med syskonabonnemang och spegling av alla kanaler i huvudabonnemanget.
Jag kollade och inspelning fungerar ok från CMore Sport HD, CMore Series HD och CMore First HD. Jag utgår från att det fungerar för övriga kanaler också.
Det var ett liknande fel 2011 (beskrivet i Com hems företagstråd här). Då gällde det just att det inte gick att spela in på Humax HDPVR från Canal+ Sport HD och Canal+ Film HD - alltså föregångare till CMore.
Om din box kan visa CMore HD-kanaler bör det i alla fall inte vara något problem med pairing. Sedan kan det vara något i ditt nät - jag har själv fiber/koax i ett fd UPC-hus och det kan vara annat om man har fiber-lan eller fiber/koax i annan del av Com hems nät.
Du får felanmäla om inspelning är viktig för dig. Eller kanske skaffa TiVo...
Postad 21 mars 2015 - 17:28
Tumme
-
Tumme
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Vad är felmeddelandet eller symptomen? Jag antar att det går bra att titta på HD kanalerna?
Går det inte att markera programmen för inspelning?
Det går att markera för inspelning och man ser den lilla tidssymbolen där man ser hur länge inspelningen har pågott men den rör sig aldrig utan stannar på den första tårtbiten. Programmet syns inte i media bland dom andra inspelade programmen. Har provat att bryta strömmen men felet kvarstår.
Det går heller inte att uppgradera boxen från v 1.00.21 till 1.00.29 och det har jag inte lyckats med att göra på flera år så det är kanske kan vara den nyare versionen som fixade felet med inspelningsproblemen innan dom bytte namn till Cmore.
kan det vara så att dom inte skickar ut någon signal längre för uppdateringen?
Postad 21 mars 2015 - 17:46
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Det går att markera för inspelning och man ser den lilla tidssymbolen där man ser hur länge inspelningen har pågott men den rör sig aldrig utan stannar på den första tårtbiten. Programmet syns inte i media bland dom andra inspelade programmen. Har provat att bryta strömmen men felet kvarstår.
Det går heller inte att uppgradera boxen från v 1.00.21 till 1.00.29 och det har jag inte lyckats med att göra på flera år så det är kanske kan vara den nyare versionen som fixade felet med inspelningsproblemen innan dom bytte namn till Cmore.
kan det vara så att dom inte skickar ut någon signal längre för uppdateringen?
Du har rätt att det är uppgraderingen av mjukvara till version 1.00.29 (november 2011) som fixade inspelningsproblemet för Silver HD, CANAL+ First HD och CANAL+ Sport HD:
https://www.comhembl...ax-hdpvr-1000c/
Du får höra med Com hem-supporten om de kan pusha ut en uppgradering till din box om du inte själv kan initiera den.
Så länge du har ett abonnemang och en godkänd box har du rätt att kunna tillgodogöra dig utbudet fullt ut. Version 1.00.29 är en gammal release så även om Com hem inte släpper nya uppdateringar bör de fortsatt kunna tillhandahålla den senaste.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 21 mars 2015 - 17:48.
Postad 21 mars 2015 - 18:49
Tumme
-
Tumme
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Du har rätt att det är uppgraderingen av mjukvara till version 1.00.29 (november 2011) som fixade inspelningsproblemet för Silver HD, CANAL+ First HD och CANAL+ Sport HD: https://www.comhembl...ax-hdpvr-1000c/
Du får höra med Com hem-supporten om de kan pusha ut en uppgradering till din box om du inte själv kan initiera den.
Så länge du har ett abonnemang och en godkänd box har du rätt att kunna tillgodogöra dig utbudet fullt ut. Version 1.00.29 är en gammal release så även om Com hem inte släpper nya uppdateringar bör de fortsatt kunna tillhandahålla den senaste.
Jag lyckades att uppgradera till version 1.00.29 och nu funkar det. Det har aldrig fungerat att uppgradera mjukvaran när frågan dyker upp men när jag uppgraderade via meny och installation så funkade det. Så tack för länken och hjälpen Andalyn
Thomas
Postad 21 mars 2015 - 22:31
Neonknight
-
Neonknight
-
Lärjunge
-
-
362 inlägg
Där ser man, bra att det ordnade sig !
Postad 04 april 2015 - 02:30
HDmax
-
HDmax
-
Amatör
-
-
53 inlägg
[quote name="HDmax" post="4171759" timestamp="1422706951"] Tack för infon! Får grotta vidare... Någon annan som vet något om splitter-problemet ? Tacksam för synpunkter 
Postad 04 januari 2016 - 12:32
Kung Nu
-
Kung Nu
-
Beroende
-
-
1 399 inlägg
sista dagarna så har inte tv-guiden gått att få fram även fast det är bara 3 dagar så är man ju beroende av den.
det är väl inte något om att sociala medier stänger 5januari som gör att den inte fungerar ?
Igår märkte jag att jag plötsligt hade bara 36h EPG, istället för fulla tre dygn, och det var på en vanlig Tv med Comhem, så det är Comhems EPG och inte boxen det är fel på.
Postad 04 januari 2016 - 12:38
Neonknight
-
Neonknight
-
Lärjunge
-
-
362 inlägg
Com hem kanske drar ned från tre till en dags uppdatering som ytterligare en påtryckning för att få folk att välja TiVo?
Play och film är ju borta från de äldre boxarna sedan ett år tillbaka och inga nya kanaler kommer till i de gamla abonnemangen 
Play tjänster har jag aldrig haft.
Vår BRF kastar ut Comhem i april lyckligtvis och vi går över till Bredbandsbolaget, vi har haft deras fiberbredband i ca 15 år nu och jag har alltid varit nöjd med dem och deras kundtjänst, Comhem har och andra sidan verkligen förtjänat namnet "Combort". Visserligen har Humax pvr´n funkat bra, men så fort man behövt kontakta dem har man ångrat att man ens försökt.
Sedan kommer jag ju förstås aldrig att glömma deras skurkmetoder med att först baka in kortavgiften i abonnemangskostnaden för att senare lägga till den igen, lyckligtvis så stod HSB emot så jag har inte behövt betala kortavgiften.
Postad 04 januari 2016 - 15:08
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
sista dagarna så har inte tv-guiden gått att få fram även fast det är bara 3 dagar så är man ju beroende av den.
det är väl inte något om att sociala medier stänger 5januari som gör att den inte fungerar ?
Gör din Humax-box strömlös i 30 sek och starta om den.
Då ska du se att programguiden blir uppdaterad för tisdag och onsdag också.
Strömreset är det bästa sättet att lösa vanliga problem med digitalboxar.
Postad 04 januari 2016 - 16:30
Kung Nu
-
Kung Nu
-
Beroende
-
-
1 399 inlägg
Du kanske skulle läsa vad andra skriver också, innan du skriver fel saker:
"Igår märkte jag att jag plötsligt hade bara 36h EPG, istället för fulla tre dygn, och det var på en vanlig Tv med Comhem, så det är Comhems EPG och inte boxen det är fel på."
Postad 04 januari 2016 - 16:49
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
det fixar dock inte att "TV Guide" visar Ishockey: Junior-VM nu på SVT1HD medans det faktiskt är nån göteborgs fjant som sänds...
Jag minns att det var liknande kaos i helgen då guiden sa att det ishockey när det faktiskt var Tillbaka Till Framtiden 2/3 som sändes.
Postad 04 januari 2016 - 17:04
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Du kanske skulle läsa vad andra skriver också, innan du skriver fel saker:
"Igår märkte jag att jag plötsligt hade bara 36h EPG, istället för fulla tre dygn, och det var på en vanlig Tv med Comhem, så det är Comhems EPG och inte boxen det är fel på."
Du har alltså ingen digitalbox utan använder tv-modul? Tråden handlar om Humax HDPVR.
Det var inget fel på Com hems EPG när jag väl startade om boxen.
det fixar dock inte att "TV Guide" visar Ishockey: Junior-VM nu på SVT1HD medans det faktiskt är nån göteborgs fjant som sänds...
Jag minns att det var liknande kaos i helgen då guiden sa att det ishockey när det faktiskt var Tillbaka Till Framtiden 2/3 som sändes.
Det har tydligen blivit någon sen ändring - även tv-tablån i Dagens Nyheter idag säger att matchen ska gå i SVT1.
Den går tydligen i TV12 och TV4 Play.
TV-guiden fångar inte upp sena ändringar och det gäller även 2-veckorsguiden i TiVo.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 04 januari 2016 - 17:04.
Postad 04 januari 2016 - 17:13
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
det med ishockey tablån visar fel i dag Aftonbladets tv tidning likadant där står de hockey kl15 på svt men i själva verket är det på tv12 men i övrigt så hart dagarna kortats av i epg från comhem
Postad 04 januari 2016 - 18:00
Kung Nu
-
Kung Nu
-
Beroende
-
-
1 399 inlägg
Du har alltså ingen digitalbox utan använder tv-modul? Tråden handlar om Humax HDPVR.
Det var inget fel på Com hems EPG när jag väl startade om boxen.
Nä, just det, det fixade sig ju SEN!
Men igår var det bara 36h EPG hos Comhem, och det har INGET med box eller ej att göra hur många dagar EPGn visar - fattar'u välan (inte ... tydligen)!
det med ishockey tablån visar fel i dag Aftonbladets tv tidning likadant där står de hockey kl15 på svt men i själva verket är det på tv12 men i övrigt så hart dagarna kortats av i epg från comhem
Ja, idag har Comhem fixat till lite med EPGn, så nu i skrivande stund runt 18 måndag, så har jag EPG till midnatt ons-torsd, dvs ca 2½ dygn.
Redigerat av Kung Nu, 04 januari 2016 - 18:01.
Postad 06 januari 2016 - 14:11
lazio69
-
lazio69
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Jag märkte i morse att guiden enbart presenterar ca 1 dygn istället för 3, men hittills har den annars funkat för mig. Vad är det för sociala medier som stänger menar du ? Jag håller inte på med sånt själv.
Nej inte jag heller men på min samsung tv stod det högst upp ibland när man tittade på tv:n att det skulle sluta 5 januari
Postad 06 januari 2016 - 14:16
Neonknight
-
Neonknight
-
Lärjunge
-
-
362 inlägg
Nej inte jag heller men på min samsung tv stod det högst upp ibland när man tittade på tv:n att det skulle sluta 5 januari
Aha, jag använder aldrig mottagaren i tv´n bara boxen.
Nu verkar EPG´n funka bättre igen i alla fall.
Postad 06 januari 2016 - 14:24
Kung Nu
-
Kung Nu
-
Beroende
-
-
1 399 inlägg
Aha, jag använder aldrig mottagaren i tv´n bara boxen.
Nu verkar EPG´n funka bättre igen i alla fall.
Han menade att Samsung egen inbyggda Smart-HUB's "Sociala medier" skulle tas bort, så det hade ÖHT inget med vare sig någon box eller EPG att göra.
Dumt att blanda in helt ovidkommande saker då det bara förvillar folk helt i onödan.
Idag vid 14-tiden är Comhems EPG till midnatt natt mot lördag, dvs ca 2½ dygn, alltså som den brukar vara.
Redigerat av Kung Nu, 06 januari 2016 - 14:27.
Postad 26 februari 2016 - 12:15
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Är det någon som haft Com Hem och Humax boxen som gått över till Bredbandsbolaget och kan jämföra funktionerna och bildkvalitet?
Postad 26 februari 2016 - 14:26
Neonknight
-
Neonknight
-
Lärjunge
-
-
362 inlägg
Är det någon som haft Com Hem och Humax boxen som gått över till Bredbandsbolaget och kan jämföra funktionerna och bildkvalitet?
Jag ska ganska snart gå över till Bredbandsbolaget, vår Brf kastade ut Comhem då de var alldeles för dyra. Jag kommer dock köra fram till slutet på april då Comhem släcks ned eftersom jag hade 3 månaders uppsägningstid och det var mindre tid kvar till nedsläckning och sedan ska jag gå över till BBB så jag kan idag inte säga någonting om hur bra tjänsten är.
Jag har annars haft fiberbredband från BBB sedan 2001 och IP telefoni sedan 2004, har varit mycket nöjd med bredbandet, telefonin var lite buggig i början, men funkar bra sedan mycket länge.
Redigerat av Neonknight, 26 februari 2016 - 14:27.
Postad 26 februari 2016 - 16:23
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Intressant... jag kanske ligger lågt tills du rapporterar dina erfarenheter.
Orsaken är att ComHem höjer priset på mina "8 Favoriter" och jag får fler/bättre kanaler med Bredbandsbolagets Flex till ett lägre pris
så det är bara frågan om bildkvalitet över IP och funktionalitet är bra också.
Edit: Vilken router har du?
Redigerat av rickardl, 26 februari 2016 - 16:28.
Postad 27 februari 2016 - 11:40
Neonknight
-
Neonknight
-
Lärjunge
-
-
362 inlägg
Jag tänkte efter att ha kört på deras introduktionserbjudande om att få T-3 stor plus Cmore i 6 månader för 149kr per månad byta till T-2 flex enligt BBB´s tjänst "FLEX" vilket gör att man kan byta mellan T1-Bas T-2 Flex och T3-stor utan att förlänga bindningstid, jag är dock inte 100% säker på att man kan byta under bindningstid, men det står inget om det så jag ska kolla det innan, annars får det nog bli T-2 flex från början.
Jag har idag ett gammalt abonnemang hos Comhem som heter Large som i sin tur ersatte det Medium paket jag ursprungligen tog när jag köpte Humax boxen, de höjde ganska nyligen priset med 30kr, men det kostar ändå bara 279kr för ca 40 kanaler, så jag har varit nöjd med det, vi betalar inte heller någon kortavgift enligt avtal med HSB (antar att de synade Comhems bluff med kortavgiften för ett antal år sedan). Det blir klart mindre kanaler med T-2 flex än vad jag har, men priset är lägre och jag täcker nog in det mesta ändå eftersom jag kan välja kanaler samt får tillgång till playkanaler vilket jag ju inte har nu.
Har försökt googla lite tidigare om BBBs IPTV och läste någonstans att man tydligen bara kunde spela in en kanal och kolla på en annan, med Humax boxen så kan man alltid spela in i alla fall två om man inte kollar på någon annan kanal och i gynnsamma fall ännu fler, jag testade en gång i början att pressa boxen och lyckades då spela in typ 4 på samma gång och kolla på en femte.
Det kan eventuellt vara gammal info och det kanske inte är någon katastrof, men det räcker ju i så fall förstås att ha inspelningar som överlappar för att det inte ska funka bra och det är lätt att det blir så om man som jag har default att den börjar spela in någon minut innan och slutar ett par minuter efter för att inte missa något om det blir tidsförskjutningar i utsändningen.
Jag har en Zyxel router som jag fått låna av BBB, men jag har alltid bryggat den och använder den enbart för telefonin, annars kör jag med min egen Netgear som router istället, om man tecknar abonnemang nu så får man troligtvis deras nyare Technicolor router.
Postad 27 februari 2016 - 11:55
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
...
Har försökt googla lite tidigare om BBBs IPTV och läste någonstans att man tydligen bara kunde spela in en kanal och kolla på en annan, med Humax boxen så kan man alltid spela in i alla fall två om man inte kollar på någon annan kanal och i gynnsamma fall ännu fler, jag testade en gång i början att pressa boxen och lyckades då spela in typ 4 på samma gång och kolla på en femte.
Det kan eventuellt vara gammal info och det kanske inte är någon katastrof, men det räcker ju i så fall förstås att ha inspelningar som överlappar för att det inte ska funka bra och det är lätt att det blir så om man som jag har default att den börjar spela in någon minut innan och slutar ett par minuter efter för att inte missa något om det blir tidsförskjutningar i utsändningen.
...
Hur många samtidiga inspelningar man kan göra beror inte på antalet program utan på hur många muxar man behöver använda.
Med två DVB-C tuners i boxen kan man spela in från två muxar (frekvenser) och då alla de kanaler som ligger på dessa.
Innan jag fick TiVo och då använde min Humax HDPVR-1000c dagligen hade jag faktiskt en egen lista jag gjort på vilka muxar som innehöll vilka kanaler men den behöver jag inte längre hålla aktuell.
Vilka muxar som innehåller vilka kanaler varierar i olika delar av landet (beroende på nätnummer hos Com hem) men jag har aldrig sett några listor publicerade av Com hem.
Postad 27 februari 2016 - 13:40
Neonknight
-
Neonknight
-
Lärjunge
-
-
362 inlägg
Hur många samtidiga inspelningar man kan göra beror inte på antalet program utan på hur många muxar man behöver använda.
Med två DVB-C tuners i boxen kan man spela in från två muxar (frekvenser) och då alla de kanaler som ligger på dessa.
Innan jag fick TiVo och då använde min Humax HDPVR-1000c dagligen hade jag faktiskt en egen lista jag gjort på vilka muxar som innehöll vilka kanaler men den behöver jag inte längre hålla aktuell.
Vilka muxar som innehåller vilka kanaler varierar i olika delar av landet (beroende på nätnummer hos Com hem) men jag har aldrig sett några listor publicerade av Com hem.
Jo jag har vetat det i många år, vad gäller BBB´s box så är det antagligen en begränsning i boxen (firmware) snarare och även på Humaxen så lär ju hårdvaran knäa av belastning förr eller senare ju mer kanaler man försöker spela in, men den klarar förvånansvärt mycket.
Jag har annars varit riktigt nöjd med boxen, Comhem är jag ju dock inte ensam om att tycka rent av illa om och nu kan jag inte ens fortsätta att vara abonnent hos dem eftersom de inte kommer ha tillgång till husen längre.
Postad 09 mars 2016 - 09:32
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Om man säger upp com hem, kan man fortfarande spela upp det gamla man har inspelat på boxen?
Eller är avkrypteringen/uppspelningen på något sätt kopplad till ett aktivt abonnemang/programkort?
Postad 09 mars 2016 - 09:40
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Om man säger upp com hem, kan man fortfarande spela upp det gamla man har inspelat på boxen?
Eller är avkrypteringen/uppspelningen på något sätt kopplad till ett aktivt abonnemang/programkort?
Dra ur kortet o testa
Postad 09 mars 2016 - 09:54
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Jag vill minnas att det inspelade materialet går att spela upp även utan programkort i boxen.
Materialet på hårddisken är vad jag förstår avkodat vid inspelningen men krypterat av boxen.
Uppspelningen avkrypteras lokalt i boxen och bör fungera även utan programkort.
Men det är ju enkelt att testa som sagt.
Postad 09 mars 2016 - 10:03
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
jovisst, kan väl testa...men tänkte att det borde finnas folk som varit i samma situation som kanske kom ihåg vad som gällde.
jag har lite saker som kan vara kul att ha kvar där. Oavsett kommer det inte hindra mig från att säga upp comhem som
planen är.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|