Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 21 March 2015 - 15:24

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som kan spela in cmores HD kanaler med Humax boxen? Jag kan bara spela in SD kanalerna frĂ„n cmore. Enligt comhem sĂ„ Ă€r det Humax boxen som Ă€r problemet och Ă€r inget dom tĂ€nker göra nĂ„got Ă„t. SvtHD,TV3HD och 5HD funkar att spela in utan problem.

Jag skaffade precis cmore för comhem hade kampanj för 99kr mÄnaden men funkar det inte att spela in sÄ Àr det vÀrdelöst. Humax boxen vill jag helst inte byta ut för den Àr den bÀsta box jag haft förutom nÄgra buggar som inte stör mig sÄ mycket.

Jag blev nyfiken pÄ problemet - jag anvÀnder mest TiVo numera men har Àven en Humax HDPVR- 1000C med syskonabonnemang och spegling av alla kanaler i huvudabonnemanget.

Jag kollade och inspelning fungerar ok frÄn CMore Sport HD, CMore Series HD och CMore First HD. Jag utgÄr frÄn att det fungerar för övriga kanaler ocksÄ.

Det var ett liknande fel 2011 (beskrivet i Com hems företagstrĂ„d hĂ€r). DĂ„ gĂ€llde det just att det inte gick att spela in pĂ„ Humax HDPVR frĂ„n Canal+ Sport HD och Canal+ Film HD - alltsĂ„ föregĂ„ngare till CMore.

Om din box kan visa CMore HD-kanaler bör det i alla fall inte vara nĂ„got problem med pairing. Sedan kan det vara nĂ„got i ditt nĂ€t - jag har sjĂ€lv fiber/koax i ett fd UPC-hus och det kan vara annat om man har fiber-lan eller fiber/koax i annan del av Com hems nĂ€t.

Du fÄr felanmÀla om inspelning Àr viktig för dig. Eller kanske skaffa TiVo...

Postad 21 March 2015 - 17:28

Tumme
  • Tumme
  • LĂ€rjunge

• 279 inlĂ€gg
  • 0

Vad Àr felmeddelandet eller symptomen? Jag antar att det gÄr bra att titta pÄ HD kanalerna?
GÄr det inte att markera programmen för inspelning?

Det gÄr att markera för inspelning och man ser den lilla tidssymbolen dÀr man ser hur lÀnge inspelningen har pÄgott men den rör sig aldrig utan stannar pÄ den första tÄrtbiten. Programmet syns inte i media bland dom andra inspelade programmen. Har provat att bryta strömmen men felet kvarstÄr.
Det gÄr heller inte att uppgradera boxen frÄn v 1.00.21 till 1.00.29 och det har jag inte lyckats med att göra pÄ flera Är sÄ det Àr kanske kan vara den nyare versionen som fixade felet med inspelningsproblemen innan dom bytte namn till Cmore.

kan det vara sÄ att dom inte skickar ut nÄgon signal lÀngre för uppdateringen?

Postad 21 March 2015 - 17:46

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlĂ€gg
  • 0

Det gÄr att markera för inspelning och man ser den lilla tidssymbolen dÀr man ser hur lÀnge inspelningen har pÄgott men den rör sig aldrig utan stannar pÄ den första tÄrtbiten. Programmet syns inte i media bland dom andra inspelade programmen. Har provat att bryta strömmen men felet kvarstÄr.
Det gÄr heller inte att uppgradera boxen frÄn v 1.00.21 till 1.00.29 och det har jag inte lyckats med att göra pÄ flera Är sÄ det Àr kanske kan vara den nyare versionen som fixade felet med inspelningsproblemen innan dom bytte namn till Cmore.

kan det vara sÄ att dom inte skickar ut nÄgon signal lÀngre för uppdateringen?

Du har rĂ€tt att det Ă€r uppgraderingen av mjukvara till version 1.00.29 (november 2011) som fixade inspelningsproblemet för Silver HD, CANAL+ First HD och CANAL+ Sport HD:

https://www.comhembl...ax-hdpvr-1000c/

Du fÄr höra med Com hem-supporten om de kan pusha ut en uppgradering till din box om du inte sjÀlv kan initiera den.

SĂ„ lĂ€nge du har ett abonnemang och en godkĂ€nd box har du rĂ€tt att kunna tillgodogöra dig utbudet fullt ut. Version 1.00.29 Ă€r en gammal release sĂ„ Ă€ven om Com hem inte slĂ€pper nya uppdateringar bör de fortsatt kunna tillhandahĂ„lla den senaste.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 21 March 2015 - 17:48.

Postad 21 March 2015 - 18:49

Tumme
  • Tumme
  • LĂ€rjunge

• 279 inlĂ€gg
  • 0

Du har rĂ€tt att det Ă€r uppgraderingen av mjukvara till version 1.00.29 (november 2011) som fixade inspelningsproblemet för Silver HD, CANAL+ First HD och CANAL+ Sport HD:
https://www.comhembl...ax-hdpvr-1000c/
Du fÄr höra med Com hem-supporten om de kan pusha ut en uppgradering till din box om du inte sjÀlv kan initiera den.
SĂ„ lĂ€nge du har ett abonnemang och en godkĂ€nd box har du rĂ€tt att kunna tillgodogöra dig utbudet fullt ut. Version 1.00.29 Ă€r en gammal release sĂ„ Ă€ven om Com hem inte slĂ€pper nya uppdateringar bör de fortsatt kunna tillhandahĂ„lla den senaste.

Jag lyckades att uppgradera till version 1.00.29 och nu funkar det. Det har aldrig fungerat att uppgradera mjukvaran nÀr frÄgan dyker upp men nÀr jag uppgraderade via meny och installation sÄ funkade det. SÄ tack för lÀnken och hjÀlpen Andalyn

Thomas

Postad 21 March 2015 - 22:31

Neonknight
  • Neonknight
  • LĂ€rjunge

• 362 inlĂ€gg
  • 0

DĂ€r ser man, bra att det ordnade sig !

Postad 04 April 2015 - 02:30

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlĂ€gg
  • 0
[quote name="HDmax" post="4171759" timestamp="1422706951"]

Tack för infon! FÄr grotta vidare... NÄgon annan som vet nÄgot om splitter-problemet ?
Tacksam för synpunkter ![/quote

NÄgon som testat med en splitter direkt frÄn Humax??

Postad 07 May 2015 - 21:31

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

• 85 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som har nĂ„gon idĂ© vad man kan göra jag har tvĂ„ hörlurar Sennheiser RS 220 och Sennheiser RS 175 som har optiska ingĂ„ngar men jag kan inte fĂ„ nĂ„gon optisk signal frĂ„n Humaxens spdif utan kan bara höra pĂ„ hörlurarna analogt ?
spdif signalen fungerar till en annan förstÀrkare.

Tacksam för snabbt svar

Postad 07 May 2015 - 21:38

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som har nĂ„gon idĂ© vad man kan göra jag har tvĂ„ hörlurar Sennheiser RS 220 och Sennheiser RS 175 som har optiska ingĂ„ngar men jag kan inte fĂ„ nĂ„gon optisk signal frĂ„n Humaxens spdif utan kan bara höra pĂ„ hörlurarna analogt ?
spdif signalen fungerar till en annan förstÀrkare.

Tacksam för snabbt svar

valt att hörlurarna ska ta ljud frÄn den optiska ingÄngen?

Postad 07 May 2015 - 22:18

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

• 85 inlĂ€gg
  • 0

Ja, annan kÀlla in till hörlurana fungerar. NÄgot annat fel Àr det.

Postad 07 May 2015 - 22:35

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlĂ€gg
  • 0

Ja, annan kÀlla in till hörlurana fungerar. NÄgot annat fel Àr det.

du fĂ„r ta det i en  en annan ljud trĂ„d  det ser inte ut att va  boxen som e felet

Postad 25 May 2015 - 18:55

Tumme
  • Tumme
  • LĂ€rjunge

• 279 inlĂ€gg
  • 0
Har köpt en begagnad HDPVR-1000 och rensat gammalt inspelat. HÄrddisken var nÀstan helt full. Behöver jag formatera om hÄrddisken nu nÀr den Àr tom? Eller nÄgot annat man ska tÀnka pÄ?

Postad 25 May 2015 - 19:28

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlĂ€gg
  • 0

funkar allt sÄ ska du inte behöva formatera kör pÄ

Postad 18 June 2015 - 16:50

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlĂ€gg
  • 0

NÄgot förslag om val av HD-box med hÄrddisk och 2 tuners till Boxer T2 nÀtet ?

Är Humax BXR HD+2 500 GB ett bra val eller finns nĂ„got bĂ€ttre ?

Vill ha ungefÀr samma funktionalitet som HDPVR-1000C.

Postad 21 September 2015 - 20:49

DB9
  • DB9
  • ForumrĂ€v

• 616 inlĂ€gg
  • 0

HjÀlp!

Verkar som min HDPVR-1000C hĂ„ller pĂ„ att ge sig. Jag har 8 favoriter och HD paketet.

• Uppstart av boxen tar nu mĂ„nga minuter, det Ă€r framförallt tiden fram till "Boot" visas som Ă€r lĂ„ng.
  • Oftast nĂ€r man vĂ€l Ă€r inne Ă€r det dĂ„lig bild, svĂ„rt att beskriva men "vĂ€ldigt pixligt" och det kommer upp meddelande "Ingen eller svag signal"  och ibland om att den inte har programkort. Det brukar bli bĂ€ttre efter nĂ„gra minuter. Oftast Ă€r det ok pĂ„ de fria kanalerna, dĂ„ligt pĂ„ övriga SD och uselt pĂ„ HD (men inte helt konsekvent).
  • Cirka var tredje dag Ă€r den hellĂ„st nĂ€r den vĂ€l kommit i gĂ„ng. GĂ„r inte att "prata" med den, varken med fjĂ€rr eller via knapparna pĂ„ boxen. Dessutom visas ingen bild. En avstĂ€ngning via strömbrytaren dĂ€r bak löser detta och den bootar upp i gammal god hastighet.
  • Om jag spelar in pĂ„ den kanalen jag tittar eller nĂ„gon annan sĂ„ blir det lika dĂ„ligt som om jag tittade direkt.

Det som faktiskt funkar:

• Gammalt inspelat visas som det ska utan störningar.
  • Det verkar som att nĂ€r jag spelar in och i inte tittar pĂ„ boxen sĂ„ blir det inspelade bra. Kan dock inte svĂ€ra pĂ„ att det Ă€r 100%-igt. KrĂ€vs dock att jag lurar den genom att lĂ€gga in en tio minuters inspelning pĂ„ en annan kanal direkt innan. Den inspelningen brukar bli cirka sju minuter vilket stĂ€mmer vĂ€l med att det tar nĂ„gra minuter att starta boxen.
  • Ibland funkar det klockrent utan störningar Ă€ven vid vanligt tittande.

Min egen gissning gick först Ät programkortet. Men den lÄnga uppstarten och lÄsningen gör att jag snarare misstÀnker hÄrddisken eller "allmÀnt boxfel". Har Àven provat att starta utan programkort utan nÄgon skillnad.

NÄgon som drabbats av detta eller pÄ annat sÀtt kan hjÀlpa till?

Det som gör att jag drar mig frÄn att ringa Comhem Àr att jag misstÀnker att deras lösning innebÀr att jag sitter med en Tivo box och ett bra mycket dyrare abonnemang...

Postad 21 September 2015 - 21:36

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlĂ€gg
  • 0

HjÀlp!

Verkar som min HDPVR-1000C hĂ„ller pĂ„ att ge sig. Jag har 8 favoriter och HD paketet.

• Uppstart av boxen tar nu mĂ„nga minuter, det Ă€r framförallt tiden fram till "Boot" visas som Ă€r lĂ„ng.
  • Oftast nĂ€r man vĂ€l Ă€r inne Ă€r det dĂ„lig bild, svĂ„rt att beskriva men "vĂ€ldigt pixligt" och det kommer upp meddelande "Ingen eller svag signal"  och ibland om att den inte har programkort. Det brukar bli bĂ€ttre efter nĂ„gra minuter. Oftast Ă€r det ok pĂ„ de fria kanalerna, dĂ„ligt pĂ„ övriga SD och uselt pĂ„ HD (men inte helt konsekvent).
  • Cirka var tredje dag Ă€r den hellĂ„st nĂ€r den vĂ€l kommit i gĂ„ng. GĂ„r inte att "prata" med den, varken med fjĂ€rr eller via knapparna pĂ„ boxen. Dessutom visas ingen bild. En avstĂ€ngning via strömbrytaren dĂ€r bak löser detta och den bootar upp i gammal god hastighet.
  • Om jag spelar in pĂ„ den kanalen jag tittar eller nĂ„gon annan sĂ„ blir det lika dĂ„ligt som om jag tittade direkt.

Det som faktiskt funkar:

• Gammalt inspelat visas som det ska utan störningar.
  • Det verkar som att nĂ€r jag spelar in och i inte tittar pĂ„ boxen sĂ„ blir det inspelade bra. Kan dock inte svĂ€ra pĂ„ att det Ă€r 100%-igt. KrĂ€vs dock att jag lurar den genom att lĂ€gga in en tio minuters inspelning pĂ„ en annan kanal direkt innan. Den inspelningen brukar bli cirka sju minuter vilket stĂ€mmer vĂ€l med att det tar nĂ„gra minuter att starta boxen.
  • Ibland funkar det klockrent utan störningar Ă€ven vid vanligt tittande.

Min egen gissning gick först Ät programkortet. Men den lÄnga uppstarten och lÄsningen gör att jag snarare misstÀnker hÄrddisken eller "allmÀnt boxfel". Har Àven provat att starta utan programkort utan nÄgon skillnad.

NÄgon som drabbats av detta eller pÄ annat sÀtt kan hjÀlpa till?

Det som gör att jag drar mig frÄn att ringa Comhem Àr att jag misstÀnker att deras lösning innebÀr att jag sitter med en Tivo box och ett bra mycket dyrare abonnemang...

Àr med 99,1 procent sÀker att det Àr hdd byt den sÄ ska du se de funkar

Postad 21 September 2015 - 23:31

Neonknight
  • Neonknight
  • LĂ€rjunge

• 362 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr sÀkert stor risk att det blir fel pÄ just hÄrddisken som Duckface21 sÀger inte minst dÄ en disk i en sÄdan hÀr maskin mÄste gÄ rÀtt hÄrt med tanke pÄ att den skriver ganska stora mÀngder data till disken sÄ fort boxen Àr pÄslagen Àven om man inte aktivt spelar in sÄ att man kan pausa/spola i livesÀndningen.

Det som annars kan ge problem med pixlighet och "Ingen eller svag signal" Àr ju antennkabeln. Jag hade sjÀlv problem med detta och undrade som gammal servicetekniker och utbildad TV reparatör nÀr Comhems support föreslog att antennkabeln hade blivit för gammal vad de hade rökt för nÄgot och tÀnkte att jaja jag fÄr vÀl testa med en annan kabel och mycket riktigt sÄ var originalkabeln dÄlig, det roliga var att kabeln som jag ersatte den med och som fungerar Ànnu ett bra tag senare (Är) Àr sÀkert 10 Är Àldre och frÄn nÄgon gammal VHS dock utan galvanisk avskiljare som man helst ska ha.

Inte för att det Ă€r nĂ„got konstigt att en kabel kan bli dĂ„lig, det Ă€r dock ovanligt nĂ€r det gĂ€ller mer eller mindre fast förlagda kablar och att en ca 5 Ă„r gammal kabel skulle helt plötsligt bli för gammal har jag aldrig hört talas om. Jag trodde nĂ€r jag ringde dem att det var fel i deras nĂ€t som det var en gĂ„ng tidigare nĂ€r det precis som nu slutade fungera frĂ„n en dag till en annan. Jag kan tillĂ€gga att det var sĂ„ som du sjĂ€lv beskriver att vissa kanaler fungerar eller Ă„tminstone fungerar bĂ€ttre medan andra inte fungerar, detta beror sannolikt pĂ„ att dĂ€mpningen i den trasiga kabeln blivit högre vid högre frekvenser dĂ€r vissa kanaler ligger. 

Jag skulle definitivt rekommendera att du testar med en annan antennkabel, om du inte köper en hel ny direkt med avskiljare, sÄ testa i alla fall med den bÀsta du kan hitta hemma dvs inte nÄgon hemmameckad sak utan en fabrikstillverkad hyffsat modern kabel.

Om sjÀlva mottagaren visar sig vara paj sÄ kan du kanske köpa en annan likadan beggad som ersÀttare.

I vÄr Brf sÄ kastar vi ut Comhem i april nÀsta Är, dÄ blir det Bredbandsbolaget istÀllet, vi har haft deras fiberbredband i ca 15 Är nu.

Postad 22 September 2015 - 06:28

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr sÀkert stor risk att det blir fel pÄ just hÄrddisken som Duckface21 sÀger inte minst dÄ en disk i en sÄdan hÀr maskin mÄste gÄ rÀtt hÄrt med tanke pÄ att den skriver ganska stora mÀngder data till disken sÄ fort boxen Àr pÄslagen Àven om man inte aktivt spelar in sÄ att man kan pausa/spola i livesÀndningen.

Det som annars kan ge problem med pixlighet och "Ingen eller svag signal" Àr ju antennkabeln. Jag hade sjÀlv problem med detta och undrade som gammal servicetekniker och utbildad TV reparatör nÀr Comhems support föreslog att antennkabeln hade blivit för gammal vad de hade rökt för nÄgot och tÀnkte att jaja jag fÄr vÀl testa med en annan kabel och mycket riktigt sÄ var originalkabeln dÄlig, det roliga var att kabeln som jag ersatte den med och som fungerar Ànnu ett bra tag senare (Är) Àr sÀkert 10 Är Àldre och frÄn nÄgon gammal VHS dock utan galvanisk avskiljare som man helst ska ha.

Inte för att det Ă€r nĂ„got konstigt att en kabel kan bli dĂ„lig, det Ă€r dock ovanligt nĂ€r det gĂ€ller mer eller mindre fast förlagda kablar och att en ca 5 Ă„r gammal kabel skulle helt plötsligt bli för gammal har jag aldrig hört talas om. Jag trodde nĂ€r jag ringde dem att det var fel i deras nĂ€t som det var en gĂ„ng tidigare nĂ€r det precis som nu slutade fungera frĂ„n en dag till en annan. Jag kan tillĂ€gga att det var sĂ„ som du sjĂ€lv beskriver att vissa kanaler fungerar eller Ă„tminstone fungerar bĂ€ttre medan andra inte fungerar, detta beror sannolikt pĂ„ att dĂ€mpningen i den trasiga kabeln blivit högre vid högre frekvenser dĂ€r vissa kanaler ligger. 

Jag skulle definitivt rekommendera att du testar med en annan antennkabel, om du inte köper en hel ny direkt med avskiljare, sÄ testa i alla fall med den bÀsta du kan hitta hemma dvs inte nÄgon hemmameckad sak utan en fabrikstillverkad hyffsat modern kabel.

Om sjÀlva mottagaren visar sig vara paj sÄ kan du kanske köpa en annan likadan beggad som ersÀttare.

I vÄr Brf sÄ kastar vi ut Comhem i april nÀsta Är, dÄ blir det Bredbandsbolaget istÀllet, vi har haft deras fiberbredband i ca 15 Är nu.

galvaniska avskiljaren behövs inte mer detta eftersom ComHem pĂ„ senare Ă„r byggt in det i huset att det  avskiljer jorden innan jacket pĂ„ vĂ€ggen

Postad 22 September 2015 - 10:58

Neonknight
  • Neonknight
  • LĂ€rjunge

• 362 inlĂ€gg
  • 0

galvaniska avskiljaren behövs inte mer detta eftersom ComHem pĂ„ senare Ă„r byggt in det i huset att det  avskiljer jorden innan jacket pĂ„ vĂ€ggen

Ok, dÀr ser man, hade ingen aning om detta, sÄ det gÀller Àven Àldre installationer ?

I sĂ„ fall sĂ„ verkar det som de gjort som det borde varit konstruerat frĂ„n början, jag vill minnas att mĂ„nga precis som jag har haft problem med dessa kablar med avskiljare.  

Om de byggt in avskiljare sÄ ska man ju inte ha en kabel med sÄdan numera, det riskerar bara att stÀlla till problem.

Postad 22 September 2015 - 14:14

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlĂ€gg
  • 0

Ok, dÀr ser man, hade ingen aning om detta, sÄ det gÀller Àven Àldre installationer ?

I sĂ„ fall sĂ„ verkar det som de gjort som det borde varit konstruerat frĂ„n början, jag vill minnas att mĂ„nga precis som jag har haft problem med dessa kablar med avskiljare.  

Om de byggt in avskiljare sÄ ska man ju inte ha en kabel med sÄdan numera, det riskerar bara att stÀlla till problem.

avskiljaren ska  nu mera va installerad i alla stationer innan lĂ€genheterna  nya som gamla

Redigerat av Duckface21, 22 September 2015 - 16:52.

Postad 22 September 2015 - 21:31

DB9
  • DB9
  • ForumrĂ€v

• 616 inlĂ€gg
  • 0

Àr med 99,1 procent sÀker att det Àr hdd byt den sÄ ska du se de funkar

Har nu bytt hÄrddisk och problemet kvarstÄr. För mig kÀndes detta som det mest troliga precis som du var inne pÄ.

Borde vÀl testa detta ocksÄ, men tycker inte det borde resultera i 5 minuters starttid.

Har för mig jag ha en sÄdan...

Kan vara sÄ illa att det Àr sjÀlva elektroniken som Àr kass. Kanske lÀge att se sig om efter en begagnad box, har ju en ny fin hÄrddisk att stoppa i ;-)

Postad 22 September 2015 - 23:09

Neonknight
  • Neonknight
  • LĂ€rjunge

• 362 inlĂ€gg
  • 0

Har nu bytt hÄrddisk och problemet kvarstÄr. För mig kÀndes detta som det mest troliga precis som du var inne pÄ.

Borde vÀl testa detta ocksÄ, men tycker inte det borde resultera i 5 minuters starttid.

Har för mig jag ha en sÄdan...

Kan vara sÄ illa att det Àr sjÀlva elektroniken som Àr kass. Kanske lÀge att se sig om efter en begagnad box, har ju en ny fin hÄrddisk att stoppa i ;-)

TrÄkigt att det inte löst sig Àn..

Jag tycker fortfarande definitivt att du ska testa med en annan vanlig antennkabel, den kabel som levererades med min box var en sĂ„dan med avskiljare och det var den som pajade, nu kör jag som sagt med en 15-20 Ă„r gammal kabel som jag hade liggande och det fungerar bĂ€ttre Ă€n nĂ„gonsin. Har du nĂ„gon som ligger sĂ„ Ă€r det vĂ€l ingen större grej, inte heller kan en ny sĂ„dan kosta speciellt mĂ„nga kronor.  

Kanske inte just boot tiden skulle öka till flera minuter, men om det Àr allvarliga mottagningsproblem som ju antyds i din beskrivning sÄ kan det helt klart ta tid att fÄ bild i alla fall om man överhuvudtaget ens fÄr nÄgon sÄdan.

Jag rekommenderar ocksÄ att du rycker ur strömkabeln nÄgra minuter istÀllet för slÄ av strömbrytaren dÄ detta garanterar att boxen blir strömlös, det Àr inte helt sÀkert att strömbrytaren riktigt utför samma funktion. Jag har sjÀlv behövt göra detta efter min box buggat ibland.

Om du testat med ny kabel och det fortfarande inte funkar sĂ„ Ă€r kanske ett bra alternativ en annan beggad box. Jag har sjĂ€lv sett dem till salu för typ 500kr.   

Postad 23 September 2015 - 07:22

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlĂ€gg
  • 0

TrÄkigt att det inte löst sig Àn..

Jag tycker fortfarande definitivt att du ska testa med en annan vanlig antennkabel, den kabel som levererades med min box var en sĂ„dan med avskiljare och det var den som pajade, nu kör jag som sagt med en 15-20 Ă„r gammal kabel som jag hade liggande och det fungerar bĂ€ttre Ă€n nĂ„gonsin. Har du nĂ„gon som ligger sĂ„ Ă€r det vĂ€l ingen större grej, inte heller kan en ny sĂ„dan kosta speciellt mĂ„nga kronor.  

Kanske inte just boot tiden skulle öka till flera minuter, men om det Àr allvarliga mottagningsproblem som ju antyds i din beskrivning sÄ kan det helt klart ta tid att fÄ bild i alla fall om man överhuvudtaget ens fÄr nÄgon sÄdan.

Jag rekommenderar ocksÄ att du rycker ur strömkabeln nÄgra minuter istÀllet för slÄ av strömbrytaren dÄ detta garanterar att boxen blir strömlös, det Àr inte helt sÀkert att strömbrytaren riktigt utför samma funktion. Jag har sjÀlv behövt göra detta efter min box buggat ibland.

Om du testat med ny kabel och det fortfarande inte funkar sĂ„ Ă€r kanske ett bra alternativ en annan beggad box. Jag har sjĂ€lv sett dem till salu för typ 500kr.   

en frĂ„ga hĂ„rddisken som satt i va det orginal? anledning jag frĂ„gar Ă€r att om de va bytt disk nĂ„n gĂ„ng sĂ„,fĂ„r inte disken va en sĂ„ kallad advanced format disk dĂ„ boxen inte stödjer sĂ„na diskar de kan bli lite skumma fel pĂ„ boxen  dĂ„!!  samma gĂ€ller sjĂ€lvklart nya disken du bytte till med!

Redigerat av Duckface21, 23 September 2015 - 07:24.

Postad 23 September 2015 - 07:36

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlĂ€gg
  • 1

en frĂ„ga hĂ„rddisken som satt i va det orginal? anledning jag frĂ„gar Ă€r att om de va bytt disk nĂ„n gĂ„ng sĂ„,fĂ„r inte disken va en sĂ„ kallad advanced format disk dĂ„ boxen inte stödjer sĂ„na diskar de kan bli lite skumma fel pĂ„ boxen  dĂ„!!  samma gĂ€ller sjĂ€lvklart nya disken du bytte till med!

Tror inte det ska vara nÄgot problem med Advanced Format hdd om man formaterar med GParted.

Detta skrev jag pÄ forumet 2012-04-08:
"Jag har nu satt in en WD AV-GP 2TB WD20EURS i min Humax HDPVR.
Som det verkar fungerar Àven Advanced Format hdd i Humax-boxen om man partitionerar och formaterar som det beskrivits tidigare i forumet dvs med GParted.
Jag har uppfattat det sÄ att Àven om en hdd har fysiska sektorer om 4096 byte sÄ emulerar hÄrddiskens firmware 512-byte sektorer gentemot SATA-interfacet sÄ det ska inte innebÀra nÄgot egentligt problem. Det man talat om Àr att det kan bli lÀngre svarstider i t ex Linux om Advanced Format hdd partitioneras utan hÀnsyn till 4096-byte sektorer men jag tror inte detta har nÄgon betydelse för streaming. Jag har inte mÀrkt nÄgot problem med min AV-GP Ànnu iaf.
Enda svÄrigheten jag rÄkade ut för Àr nÀr jag skulle fÄ igÄng GParted. AnvÀnde först en Ubuntu Live CD med ver. 11.10 och sedan testade jag en GParted Live Boot CD med ver. 0.12.0-5. I bÀgge fallen ville inte min PC-skÀrm fungera - den blev svart med blinkande markör. Efter en del research fann jag att "this is a known problem" med vissa grafikkort bl a Nvidia (mitt Àr ett Nvidia Quadro FX) och ATI. Orsaken ska vara att Linux-varianterna nu anvÀnder sk Nouveau-drivrutiner som uppenbarligen inte Àr sÀrskilt kompatibla med de grafikkort som sitter i resp PC.
Jag löste det med en tidigare version av Ubuntu som jag kunde starta GParted ifrÄn. Om nÄgon vill ha hjÀlp med att fÄ de nya releaserna av GParted att fungera har jag hittat en work around som jag kan tipsa om vid behov.
Sammanfattningsvis verkar det som Advanced Format hdd kan anvÀndas vid uppgradering av Humax HDPVR utan annat Àn partitionering och formatering via GParted. Positivt eftersom hdd utan Advanced Format i storlekar frÄn 1TB och uppÄt nu blir allt svÄrare att fÄ tag pÄ."

Postad 15 November 2015 - 19:28

DB9
  • DB9
  • ForumrĂ€v

• 616 inlĂ€gg
  • 0

Inser att jag varit oartig och inte besvarat era inlÀgg. Tar alla pÄ en gÄng. Tackar för alla svar!

Har varit i kontakt med Comhems support och precis som förvÀntat anser de boxen som skrotfÀrdig, och ser den bÀsta lösningen vara att ta Tivo (otippat va ;-).

HD som satt i var original och den nya var 1GB sÄ att jag inte behövde mecka med formateringar utanför boxen.

HD byte har löst ett av problemen, den krÀver inte hÄrd omstart var tredje dag lÀngre.

Testat att byta antennkabel, förutom rÄd hÀr om det var vÀl Comhems support av meningen att de inte vill ta i Àrendet med tÄng utan att ha testat detta.

FabriksÄterstÀllt.

Inget av detta har hjÀlpt.

En positiv effekt av supportsamtalet var att det visade sig att jag kan ha Comhems bredband 50 gratis via fastighetsavtal. Tack och farvÀl Bredbandsbolaget...

Jag inser ocksÄ att boxen Àr kass. Det som gör att jag inte hoppar in i Tivo direkt Àr att det blir vÀldigt mycket dyrare Àn nu utan att ge sÄ vÀldigt mycket mer. Mitt behov Àr egentligen vÀldigt likt deras analoga utbud. Bara vanliga breda kanaler, typ 1:an - 12:an + SVT B/24/K och en eller 2 strökanaler, sÄ mycket som möjligt i HD.

Som jag ser det har jag tre alternativ:

• Ta ett ömt farvĂ€l till Comhem och gĂ„ över till Boxer. Fördel Ă€r priset. Nackdel Ă€r fĂ€rre kanaler i HD och att nĂ„gon kanal jag vill ha inte finns alls.
  • Ligga kvar i 8 fav + HD paketet och leta begagnad box. Fördel "allt Ă€r som vanligt". Nackdel, ligger kvar i gammalt utbud som Comhem gör allt man kan för att ta bort (prishöjning, tar bort kanaler ur HD paketet, inga nya typ 5:an dyker upp i paketet) plus att begagnad box kan gĂ„ sönder den med (har ju dock en ny och fin 1GB disk att sĂ€tta i).
  • Bita i det sura Ă€pplet och gĂ„ över till Tivo. Nackdel Ă€r prist och som jag tolkat det fortfarande buggig box. Fördel Ă€r utbud och viss flexibiltet med Tivo Go.

Har ingen öppen fiber och IP TV ser jag inte som ett alternativ dÄ jag vill kunna spela in mer Àn ett program Är gÄngen.

Lutar nog Ät Tivo trots allt.

Postad 15 November 2015 - 19:46

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlĂ€gg
  • 0

Inser att jag varit oartig och inte besvarat era inlÀgg. Tar alla pÄ en gÄng. Tackar för alla svar!

Har varit i kontakt med Comhems support och precis som förvÀntat anser de boxen som skrotfÀrdig, och ser den bÀsta lösningen vara att ta Tivo (otippat va ;-).

HD som satt i var original och den nya var 1GB sÄ att jag inte behövde mecka med formateringar utanför boxen.

HD byte har löst ett av problemen, den krÀver inte hÄrd omstart var tredje dag lÀngre.

Testat att byta antennkabel, förutom rÄd hÀr om det var vÀl Comhems support av meningen att de inte vill ta i Àrendet med tÄng utan att ha testat detta.

FabriksÄterstÀllt.

Inget av detta har hjÀlpt.

En positiv effekt av supportsamtalet var att det visade sig att jag kan ha Comhems bredband 50 gratis via fastighetsavtal. Tack och farvÀl Bredbandsbolaget...

Jag inser ocksÄ att boxen Àr kass. Det som gör att jag inte hoppar in i Tivo direkt Àr att det blir vÀldigt mycket dyrare Àn nu utan att ge sÄ vÀldigt mycket mer. Mitt behov Àr egentligen vÀldigt likt deras analoga utbud. Bara vanliga breda kanaler, typ 1:an - 12:an + SVT B/24/K och en eller 2 strökanaler, sÄ mycket som möjligt i HD.

Som jag ser det har jag tre alternativ:

• Ta ett ömt farvĂ€l till Comhem och gĂ„ över till Boxer. Fördel Ă€r priset. Nackdel Ă€r fĂ€rre kanaler i HD och att nĂ„gon kanal jag vill ha inte finns alls.
  • Ligga kvar i 8 fav + HD paketet och leta begagnad box. Fördel "allt Ă€r som vanligt". Nackdel, ligger kvar i gammalt utbud som Comhem gör allt man kan för att ta bort (prishöjning, tar bort kanaler ur HD paketet, inga nya typ 5:an dyker upp i paketet) plus att begagnad box kan gĂ„ sönder den med (har ju dock en ny och fin 1GB disk att sĂ€tta i).
  • Bita i det sura Ă€pplet och gĂ„ över till Tivo. Nackdel Ă€r prist och som jag tolkat det fortfarande buggig box. Fördel Ă€r utbud och viss flexibiltet med Tivo Go.

Har ingen öppen fiber och IP TV ser jag inte som ett alternativ dÄ jag vill kunna spela in mer Àn ett program Är gÄngen.

Lutar nog Ät Tivo trots allt.

bygg en egen box i form av en htpc :) media portal  och tv kort med  cam plats 

Redigerat av Duckface21, 16 November 2015 - 00:49.

Postad 04 January 2016 - 11:20

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

• 85 inlĂ€gg
  • 0

sista dagarna sÄ har inte tv-guiden gÄtt att fÄ fram Àven fast det Àr bara 3 dagar sÄ Àr man ju beroende av den.

det Àr vÀl inte nÄgot om att sociala medier stÀnger 5januari som gör att den inte fungerar ?

Postad 04 January 2016 - 12:08

Neonknight
  • Neonknight
  • LĂ€rjunge

• 362 inlĂ€gg
  • 0

Jag mÀrkte i morse att guiden enbart presenterar ca 1 dygn istÀllet för 3, men hittills har den annars funkat för mig. Vad Àr det för sociala medier som stÀnger menar du ? Jag hÄller inte pÄ med sÄnt sjÀlv.

Postad 04 January 2016 - 12:24

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlĂ€gg
  • 0

sista dagarna sÄ har inte tv-guiden gÄtt att fÄ fram Àven fast det Àr bara 3 dagar sÄ Àr man ju beroende av den.

det Àr vÀl inte nÄgot om att sociala medier stÀnger 5januari som gör att den inte fungerar ?

Programguiden Àven i min Humax HDPVR-1000C uppdaterar inte mer Àn fram till tisdag morgon 5 januari.

Tur att jag mest anvÀnder TiVo eftersom min Humax numera Àr standby med syskonabb bara för att TiVo ibland mÄste startas om.

Undrar just om nÄgot hÀnt med uppdateringskanalerna för programguiden i de gamla boxarna?

Jag minns inte lÀngre vilken mux det var som hade uppdateringen och som man skulle stÀlla sig pÄ. Fast det spelar kanske ingen roll om

det ÀndÄ inte fungerar. Var f ö sÄ lÀnge sedan jag brydde mig om EPG i Humax eftersom TiVo har sÄ mycket bÀttre programguide.

Postad 04 January 2016 - 12:28

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlĂ€gg
  • 0

Jag mÀrkte i morse att guiden enbart presenterar ca 1 dygn istÀllet för 3, men hittills har den annars funkat för mig. Vad Àr det för sociala medier som stÀnger menar du ? Jag hÄller inte pÄ med sÄnt sjÀlv.

Com hem kanske drar ned frÄn tre till en dags uppdatering som ytterligare en pÄtryckning för att fÄ folk att vÀlja TiVo?

Play och film Àr ju borta frÄn de Àldre boxarna sedan ett Är tillbaka och inga nya kanaler kommer till i de gamla abonnemangen :(

Postad 04 January 2016 - 12:32

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlĂ€gg
  • 0

IgĂ„r mĂ€rkte jag att jag plötsligt hade bara 36h EPG, istĂ€llet för fulla tre dygn, och det var pĂ„ en vanlig Tv med Comhem, sĂ„ det Ă€r Comhems EPG och inte boxen det Ă€r fel pĂ„.

Postad 04 January 2016 - 12:38

Neonknight
  • Neonknight
  • LĂ€rjunge

• 362 inlĂ€gg
  • 0

Com hem kanske drar ned frÄn tre till en dags uppdatering som ytterligare en pÄtryckning för att fÄ folk att vÀlja TiVo?

Play och film Àr ju borta frÄn de Àldre boxarna sedan ett Är tillbaka och inga nya kanaler kommer till i de gamla abonnemangen :(

Play tjÀnster har jag aldrig haft.

VÄr BRF kastar ut Comhem i april lyckligtvis och vi gÄr över till Bredbandsbolaget, vi har haft deras fiberbredband i ca 15 Är nu och jag har alltid varit nöjd med dem och deras kundtjÀnst, Comhem har och andra sidan verkligen förtjÀnat namnet "Combort". Visserligen har Humax pvrŽn funkat bra, men sÄ fort man behövt kontakta dem har man Ängrat att man ens försökt.

Sedan kommer jag ju förstĂ„s aldrig att glömma deras skurkmetoder med att först baka in kortavgiften i abonnemangskostnaden för att senare lĂ€gga till den igen, lyckligtvis sĂ„ stod HSB emot sĂ„ jag har inte behövt betala kortavgiften. 

Postad 04 January 2016 - 15:08

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlĂ€gg
  • 0

Gör din Humax-box strömlös i 30 sek och starta om den.

DÄ ska du se att programguiden blir uppdaterad för tisdag och onsdag ocksÄ.

Strömreset Àr det bÀsta sÀttet att lösa vanliga problem med digitalboxar.:)

Postad 04 January 2016 - 16:30

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlĂ€gg
  • 0

Strömreset Àr det bÀsta sÀttet att lösa vanliga problem med digitalboxar. :)

Du kanske skulle lÀsa vad andra skriver ocksÄ, innan du skriver fel saker:

"IgĂ„r mĂ€rkte jag att jag plötsligt hade bara 36h EPG, istĂ€llet för fulla tre dygn, och det var pĂ„ en vanlig Tv med Comhem, sĂ„ det Ă€r Comhems EPG och inte boxen det Ă€r fel pĂ„."

Postad 04 January 2016 - 16:49

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlĂ€gg
  • 0

Strömreset Àr det bÀsta sÀttet att lösa vanliga problem med digitalboxar. :)

det fixar dock inte att "TV Guide" visar Ishockey: Junior-VM nu pÄ SVT1HD medans det faktiskt Àr nÄn göteborgs fjant som sÀnds...

Jag minns att det var liknande kaos i helgen dÄ guiden sa att det ishockey nÀr det faktiskt var Tillbaka Till Framtiden 2/3 som sÀndes.

Postad 04 January 2016 - 17:04

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlĂ€gg
  • 0

Du kanske skulle lÀsa vad andra skriver ocksÄ, innan du skriver fel saker:

"IgĂ„r mĂ€rkte jag att jag plötsligt hade bara 36h EPG, istĂ€llet för fulla tre dygn, och det var pĂ„ en vanlig Tv med Comhem, sĂ„ det Ă€r Comhems EPG och inte boxen det Ă€r fel pĂ„."

Du har alltsÄ ingen digitalbox utan anvÀnder tv-modul? TrÄden handlar om Humax HDPVR.

Det var inget fel pÄ Com hems EPG nÀr jag vÀl startade om boxen.

det fixar dock inte att "TV Guide" visar Ishockey: Junior-VM nu pÄ SVT1HD medans det faktiskt Àr nÄn göteborgs fjant som sÀnds...

Jag minns att det var liknande kaos i helgen dÄ guiden sa att det ishockey nÀr det faktiskt var Tillbaka Till Framtiden 2/3 som sÀndes.

Det har tydligen blivit nÄgon sen Àndring - Àven tv-tablÄn i Dagens Nyheter idag sÀger att matchen ska gÄ i SVT1.

Den gÄr tydligen i TV12 och TV4 Play.

TV-guiden fÄngar inte upp sena Àndringar och det gÀller Àven 2-veckorsguiden i TiVo.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 04 January 2016 - 17:04.

Postad 04 January 2016 - 17:13

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlĂ€gg
  • 0

det med ishockey  tablĂ„n visar fel i dag Aftonbladets tv tidning likadant dĂ€r stĂ„r de hockey kl15 pĂ„ svt men i sjĂ€lva verket Ă€r det pĂ„ tv12  men  i övrigt sĂ„ hart dagarna kortats av i epg frĂ„n comhem

Postad 04 January 2016 - 18:00

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlĂ€gg
  • 0

Du har alltsÄ ingen digitalbox utan anvÀnder tv-modul? TrÄden handlar om Humax HDPVR.

Det var inget fel pÄ Com hems EPG nÀr jag vÀl startade om boxen.

NĂ€, just det, det fixade sig ju SEN!

Men igÄr var det bara 36h EPG hos Comhem, och det har INGET med box eller ej att göra hur mÄnga dagar EPGn visar - fattar'u vÀlan (inte ... tydligen)!

det med ishockey  tablĂ„n visar fel i dag Aftonbladets tv tidning likadant dĂ€r stĂ„r de hockey kl15 pĂ„ svt men i sjĂ€lva verket Ă€r det pĂ„ tv12  men  i övrigt sĂ„ hart dagarna kortats av i epg frĂ„n comhem

Ja, idag har Comhem fixat till lite med EPGn, sĂ„ nu i skrivande stund runt 18 mĂ„ndag, sĂ„ har jag EPG till midnatt ons-torsd, dvs ca 2œ dygn.

Redigerat av Kung Nu, 04 January 2016 - 18:01.

Postad 06 January 2016 - 14:11

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

• 85 inlĂ€gg
  • 0

Nej inte jag heller men pÄ min samsung tv stod det högst upp ibland nÀr man tittade pÄ tv:n att det skulle sluta 5 januari

Postad 06 January 2016 - 14:16

Neonknight
  • Neonknight
  • LĂ€rjunge

• 362 inlĂ€gg
  • 0

Nej inte jag heller men pÄ min samsung tv stod det högst upp ibland nÀr man tittade pÄ tv:n att det skulle sluta 5 januari

Aha, jag anvÀnder aldrig mottagaren i tvŽn bara boxen.

Nu verkar EPGŽn funka bÀttre igen i alla fall.

Postad 06 January 2016 - 14:24

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlĂ€gg
  • 0

Aha, jag anvÀnder aldrig mottagaren i tvŽn bara boxen.

Nu verkar EPGŽn funka bÀttre igen i alla fall.

Han menade att Samsung egen inbyggda Smart-HUB's "Sociala medier" skulle tas bort, sĂ„ det hade ÖHT inget med vare sig nĂ„gon box eller EPG att göra.

Dumt att blanda in helt ovidkommande saker dÄ det bara förvillar folk helt i onödan.

Idag vid 14-tiden Ă€r Comhems EPG till midnatt natt mot lördag, dvs ca 2œ dygn, alltsĂ„ som den brukar vara.

Redigerat av Kung Nu, 06 January 2016 - 14:27.

Postad 26 February 2016 - 12:15

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som haft Com Hem och Humax boxen som gĂ„tt över till Bredbandsbolaget och kan jĂ€mföra funktionerna och bildkvalitet?

Postad 26 February 2016 - 14:26

Neonknight
  • Neonknight
  • LĂ€rjunge

• 362 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som haft Com Hem och Humax boxen som gĂ„tt över till Bredbandsbolaget och kan jĂ€mföra funktionerna och bildkvalitet?

Jag ska ganska snart gĂ„ över till Bredbandsbolaget, vĂ„r Brf kastade ut Comhem dĂ„ de var alldeles för dyra. Jag kommer dock köra fram till slutet pĂ„ april dĂ„ Comhem slĂ€cks ned eftersom jag hade 3 mĂ„naders uppsĂ€gningstid och det var mindre tid kvar till nedslĂ€ckning och sedan ska jag gĂ„ över till BBB sĂ„ jag kan idag inte sĂ€ga nĂ„gonting om hur bra tjĂ€nsten Ă€r.  

Jag har annars haft fiberbredband frĂ„n BBB sedan 2001 och IP telefoni sedan  2004, har varit mycket nöjd med bredbandet, telefonin var lite buggig i början, men funkar bra sedan mycket lĂ€nge.  

Redigerat av Neonknight, 26 February 2016 - 14:27.

Postad 26 February 2016 - 16:23

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlĂ€gg
  • 0

Intressant... jag kanske ligger lÄgt tills du rapporterar dina erfarenheter.

Orsaken Àr att ComHem höjer priset pÄ mina "8 Favoriter" och jag fÄr fler/bÀttre kanaler med Bredbandsbolagets Flex till ett lÀgre pris

sÄ det Àr bara frÄgan om bildkvalitet över IP och funktionalitet Àr bra ocksÄ.

Edit: Vilken router har du?

Redigerat av rickardl, 26 February 2016 - 16:28.

Postad 27 February 2016 - 11:40

Neonknight
  • Neonknight
  • LĂ€rjunge

• 362 inlĂ€gg
  • 0

Jag tÀnkte efter att ha kört pÄ deras introduktionserbjudande om att fÄ T-3 stor plus Cmore i 6 mÄnader för 149kr per mÄnad byta till T-2 flex enligt BBBŽs tjÀnst "FLEX" vilket gör att man kan byta mellan T1-Bas T-2 Flex och T3-stor utan att förlÀnga bindningstid, jag Àr dock inte 100% sÀker pÄ att man kan byta under bindningstid, men det stÄr inget om det sÄ jag ska kolla det innan, annars fÄr det nog bli T-2 flex frÄn början.

Jag har idag ett gammalt abonnemang hos Comhem som heter Large som i sin tur ersatte det Medium paket jag ursprungligen tog nĂ€r jag köpte Humax boxen, de höjde ganska nyligen priset med 30kr, men det kostar Ă€ndĂ„ bara 279kr för ca 40 kanaler, sĂ„ jag har varit nöjd med det, vi betalar inte heller nĂ„gon kortavgift enligt avtal med HSB  (antar att de synade Comhems bluff med kortavgiften för ett antal Ă„r sedan). Det blir klart mindre kanaler med T-2 flex Ă€n vad jag har, men priset Ă€r lĂ€gre och jag tĂ€cker nog in det mesta Ă€ndĂ„ eftersom jag kan vĂ€lja kanaler samt fĂ„r tillgĂ„ng till playkanaler vilket jag ju inte har nu.  

Har försökt googla lite tidigare om BBBs IPTV och lÀste nÄgonstans att man tydligen bara kunde spela in en kanal och kolla pÄ en annan, med Humax boxen sÄ kan man alltid spela in i alla fall tvÄ om man inte kollar pÄ nÄgon annan kanal och i gynnsamma fall Ànnu fler, jag testade en gÄng i början att pressa boxen och lyckades dÄ spela in typ 4 pÄ samma gÄng och kolla pÄ en femte.

Det kan eventuellt vara gammal info och det kanske inte Àr nÄgon katastrof, men det rÀcker ju i sÄ fall förstÄs att ha inspelningar som överlappar för att det inte ska funka bra och det Àr lÀtt att det blir sÄ om man som jag har default att den börjar spela in nÄgon minut innan och slutar ett par minuter efter för att inte missa nÄgot om det blir tidsförskjutningar i utsÀndningen.

Jag har en Zyxel router som jag fĂ„tt lĂ„na av BBB, men jag har alltid bryggat den och anvĂ€nder den enbart för telefonin, annars kör jag med min egen Netgear som router istĂ€llet, om man tecknar abonnemang nu sĂ„ fĂ„r man troligtvis deras nyare Technicolor router.     

Postad 27 February 2016 - 11:55

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlĂ€gg
  • 0

...

Har försökt googla lite tidigare om BBBs IPTV och lÀste nÄgonstans att man tydligen bara kunde spela in en kanal och kolla pÄ en annan, med Humax boxen sÄ kan man alltid spela in i alla fall tvÄ om man inte kollar pÄ nÄgon annan kanal och i gynnsamma fall Ànnu fler, jag testade en gÄng i början att pressa boxen och lyckades dÄ spela in typ 4 pÄ samma gÄng och kolla pÄ en femte.

Det kan eventuellt vara gammal info och det kanske inte Àr nÄgon katastrof, men det rÀcker ju i sÄ fall förstÄs att ha inspelningar som överlappar för att det inte ska funka bra och det Àr lÀtt att det blir sÄ om man som jag har default att den börjar spela in nÄgon minut innan och slutar ett par minuter efter för att inte missa nÄgot om det blir tidsförskjutningar i utsÀndningen.

...

Hur mÄnga samtidiga inspelningar man kan göra beror inte pÄ antalet program utan pÄ hur mÄnga muxar man behöver anvÀnda.
Med tvÄ DVB-C tuners i boxen kan man spela in frÄn tvÄ muxar (frekvenser) och dÄ alla de kanaler som ligger pÄ dessa.
Innan jag fick TiVo och dÄ anvÀnde min Humax HDPVR-1000c dagligen hade jag faktiskt en egen lista jag gjort pÄ vilka muxar som innehöll vilka kanaler men den behöver jag inte lÀngre hÄlla aktuell.
Vilka muxar som innehĂ„ller vilka kanaler varierar i olika delar av landet (beroende pĂ„ nĂ€tnummer hos Com hem) men jag har aldrig sett nĂ„gra listor publicerade av Com hem.

Postad 27 February 2016 - 13:40

Neonknight
  • Neonknight
  • LĂ€rjunge

• 362 inlĂ€gg
  • 0

Hur mÄnga samtidiga inspelningar man kan göra beror inte pÄ antalet program utan pÄ hur mÄnga muxar man behöver anvÀnda.
Med tvÄ DVB-C tuners i boxen kan man spela in frÄn tvÄ muxar (frekvenser) och dÄ alla de kanaler som ligger pÄ dessa.
Innan jag fick TiVo och dÄ anvÀnde min Humax HDPVR-1000c dagligen hade jag faktiskt en egen lista jag gjort pÄ vilka muxar som innehöll vilka kanaler men den behöver jag inte lÀngre hÄlla aktuell.
Vilka muxar som innehĂ„ller vilka kanaler varierar i olika delar av landet (beroende pĂ„ nĂ€tnummer hos Com hem) men jag har aldrig sett nĂ„gra listor publicerade av Com hem.

Jo jag har vetat det i mÄnga Är, vad gÀller BBBŽs box sÄ Àr det antagligen en begrÀnsning i boxen (firmware) snarare och Àven pÄ Humaxen sÄ lÀr ju hÄrdvaran knÀa av belastning förr eller senare ju mer kanaler man försöker spela in, men den klarar förvÄnansvÀrt mycket.

Jag har annars varit riktigt nöjd med boxen, Comhem Ă€r jag ju dock inte ensam om att tycka rent av illa om och nu kan jag inte ens fortsĂ€tta att vara abonnent hos dem eftersom de inte kommer ha tillgĂ„ng till husen lĂ€ngre.  

Postad 09 March 2016 - 09:32

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlĂ€gg
  • 0

Om man sÀger upp com hem, kan man fortfarande spela upp det gamla man har inspelat pÄ boxen?

Eller Àr avkrypteringen/uppspelningen pÄ nÄgot sÀtt kopplad till ett aktivt abonnemang/programkort?

Postad 09 March 2016 - 09:40

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlĂ€gg
  • 0

Om man sÀger upp com hem, kan man fortfarande spela upp det gamla man har inspelat pÄ boxen?

Eller Àr avkrypteringen/uppspelningen pÄ nÄgot sÀtt kopplad till ett aktivt abonnemang/programkort?

Dra ur kortet o testa

Postad 09 March 2016 - 09:54

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlĂ€gg
  • 0

Jag vill minnas att det inspelade materialet gÄr att spela upp Àven utan programkort i boxen.

Materialet pĂ„ hĂ„rddisken Ă€r vad jag förstĂ„r avkodat vid inspelningen men krypterat av boxen.
Uppspelningen avkrypteras lokalt i boxen och bör fungera Àven utan programkort.
Men det Àr ju enkelt att testa som sagt.

Postad 09 March 2016 - 10:03

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlĂ€gg
  • 0

jovisst, kan vÀl testa...men tÀnkte att det borde finnas folk som varit i samma situation som kanske kom ihÄg vad som gÀllde.

jag har lite saker som kan vara kul att ha kvar dÀr. Oavsett kommer det inte hindra mig frÄn att sÀga upp comhem som

planen Àr.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.