Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 July 2018 - 20:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

rycker i ratten tillräckligt

Så du tyckte att RS Edition ryckte i ratten när du provade en sån?

Redigerat av mcmike, 07 July 2018 - 20:25.

Postad 07 July 2018 - 20:29

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Jag tyckte Ford RS 2010 ryckte lite i ratten. Idag sitter jag med V70n AWD.

Redigerat av PML73, 07 July 2018 - 20:30.

Postad 07 July 2018 - 20:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Jag tyckte Ford RS 2010 ryckte lite i ratten. Idag sitter jag med V70n AWD.

Kan ju inte vara kul att sitta en sådan efter då ;)

Postad 07 July 2018 - 20:38

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
McMike,

Faktiskt, betydligt bättre vridmoment. Uppförsbacken ur Budapest tas numer på 4an istället för 2an. Fullastad.

Redigerat av PML73, 07 July 2018 - 20:40.

Postad 07 July 2018 - 20:59

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Så du tyckte att RS Edition ryckte i ratten när du provade en sån?

Nej st fwd som jag skrev. Antog att det va den nya st det pratades om?

”....Det verkar som du har rätt när jag sökte. Samma motor som i dagens RS, men nedskruvad till endast 250hk då. Känns lite onödigt tycker jag :rolleyes: Skulle nog inte tacka nej trots allt tror jag, beroende på prislappen då....”

Postad 07 July 2018 - 21:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Nej st fwd som jag skrev. Antog att det va den nya st det pratades om?

Den kan du ju omöjligen ha provat, så då blir det svårt att veta hur den kommer bete sig ;)

Postad 07 July 2018 - 21:42

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Den kan du ju omöjligen ha provat, så då blir det svårt att veta hur den kommer bete sig ;)

Nej har inte påtått att jag provat nya st, eftersom den inte finns för provkörning än. Sa bara att om det är fwd å 250hk el över så e ryck i ratten vanligt. Optimerar du även på det så är det nästan garanterat.
Nåt mer jag måste förklara el ska du dryga dig mer?

Postad 07 July 2018 - 21:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Är det fwd så skulle jag inte rek. Optimering....rycker i ratten tillräckligt

Sa bara att om det är fwd å 250hk el över så e ryck i ratten vanligt. Optimerar du även på det så är det nästan garanterat.

Nej men jag återkommer ;)

Redigerat av mcmike, 07 July 2018 - 21:54.

Postad 07 July 2018 - 22:28

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Fullständigt skitsnack de skulle rycka i ratten med 250 hk fwd. Nya honda type r med 320 hk har noll. Kan ju dra max och släppa ratten och den går fotf rakt. Antar du menar torque steer. Har även testat en optimerad med ca 370, ingen skillnad där.

Postad 07 July 2018 - 22:56

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Fullständigt skitsnack de skulle rycka i ratten med 250 hk fwd. Nya honda type r med 320 hk har noll. Kan ju dra max och släppa ratten och den går fotf rakt. Antar du menar torque steer. Har även testat en optimerad med ca 370, ingen skillnad där.

Kanske uttryckte mig fel. Bilen blir orolig på våra svenska spåriga vägar. Sen om det heter torque steer eller steercase vet jag inte :)
Har kört nya type r å den e orolig när du ger fullt så det får stå för dig.

Postad 07 July 2018 - 23:04

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Har kört grävlingar med över 400hk utan att det rycker och sliter. Beror nog mer på HUR man kör...

Redigerat av Unregistereda299ec85, 07 July 2018 - 23:05.

Postad 07 July 2018 - 23:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Nya honda type r med 320 hk har noll. Kan ju dra max och släppa ratten och den går fotf rakt. 

Det låter bra även om jag aldrig var orolig :) Ska iväg förhoppningsvis i veckan och testa Hondan nu iallafall.!

Postad 07 July 2018 - 23:32

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Har kört grävlingar med över 400hk utan att det rycker och sliter. Beror nog mer på HUR man kör...

Absolut. Men köper man motorstark bil så lär man ju anv hästarna. Annars kan man gå på basmotorn. Men bakhjulsdrift e å föredra om man har mycket effekt... tycker JAG iaf.
Men nog tjatat om det. Alla gör sina val.

Synd att civicen ser för d***lig ut. Trevlig bil annars

Redigerat av mikkiz, 07 July 2018 - 23:34.

Postad 08 July 2018 - 00:25

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Hmm antar att optimering innebär byte av en hel del delar i motorrummet, annars låter det som att det fortfarande är överdrivna siffror i den branchen.

Postad 08 July 2018 - 00:51

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
Framhjulsdrift är endast ett komplement till bakhjulsdrift.

Postad 08 July 2018 - 07:55

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 1

Hmm antar att optimering innebär byte av en hel del delar i motorrummet, annars låter det som att det fortfarande är överdrivna siffror i den branchen.

Om tillverkaren erbjuder optimering så litar jag mer på dom siffrorna än om man gör det själv i efterhand.

Gör man det i efterhand så är det viktiga att få den bänkad före/efter o jämför antal hästar p hjulen.

Då vet du iaf ökningen i procent, för siffran som visas är med största sannolikhet inte exakt, det skiljer sig otroligt mycket mellan olika dynos.....

Och glöm Inte att uppgradera bromsarna med!

Postad 08 July 2018 - 10:33

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Och ha koll på hur mycket vrid som växellådan klarar av

Postad 08 July 2018 - 10:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 1

Och ha koll på hur mycket vrid som växellådan klarar av

Prexis!

Ehresmann som är något av en speciallist på Porsche erbjuder upp till +100hp, men kör du mycket på bana så vill dom helst att man "bara" väljer +80.

Vill du ha +100 o köra mycket på bana då får man byta låda.

Själv lär jag hoppa på deras stage 1 (+50) och har redan sett ut större bromsskivor.

Samtidigt är där redan pulver i bilen och nuförtiden kör jag inte s mycket track Days, alla dessa val ;)

Postad 09 July 2018 - 07:15

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
En månad med vår V90 och har kört på/över mellan 5-10 fåglar.
Kan det bero på givare/sensorer etc som strålar framåt som desorienterar dem?

Postad 09 July 2018 - 07:20

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Kanske uttryckte mig fel. Bilen blir orolig på våra svenska spåriga vägar. Sen om det heter torque steer eller steercase vet jag inte :)
Har kört nya type r å den e orolig när du ger fullt så det får stå för dig.

Vad menar du med orolig? Och så fall är det ju vägarna som det är "fel" på och inte bilen. 

Orolig? Kanske fel på vägarna du kör på eller hur du kör ;)  :lol: Den går att köra skiten ur till att köra väldigt lugnt och behagligt, mycket välbyggd bil.

Det låter bra även om jag aldrig var orolig :) Ska iväg förhoppningsvis i veckan och testa Hondan nu iallafall.!

Trevligt :) 

Smaksak va man tycker om utseendet, men för mig absolut den snyggaste av dessa bilar så som  focus, golf R, i30 N mm

Postad 09 July 2018 - 11:43

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Nog kände jag av torque steer en del i Focus ST:n som jag hade innan RS:en.

Inte mycket men det kändes ibland när man tryckte gasen i botten på 1:an i alla fall.

En del beror säkert på hur ojämn vägen är också.
Är övertygad om att det är mindre på nya Focus ST om den nu också får LSD som nya Fiesta ST.

Postad 09 July 2018 - 15:34

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Nog kände jag av torque steer en del i Focus ST:n som jag hade innan RS:en.
Inte mycket men det kändes ibland när man tryckte gasen i botten på 1:an i alla fall.
En del beror säkert på hur ojämn vägen är också.
Är övertygad om att det är mindre på nya Focus ST om den nu också får LSD som nya Fiesta ST.

Det har den kanske, inte testat. Nu menade ja type r som har obefintlig torque steer men det är ju en annan bil. Rs e trevlig, dock är insidan fruktansvärd.

Postad 09 July 2018 - 16:42

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Muh, batteritorsk på elgiganten, har varit nära ett antal gånger nu.

Nytt batteri insatt; 44Ah istf 50Ah, startströmmen 350 istf 375... Enda som fanns inne som passade med befintliga fästen.. gör det nån skillnad i verkligheten tro?

Postad 09 July 2018 - 16:50

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Det har den kanske, inte testat. Nu menade ja type r som har obefintlig torque steer men det är ju en annan bil. Rs e trevlig, dock är insidan fruktansvärd.

Alla har vi olika smak....vet inte om jag tycker Focus har så hemsk interiör.
Alla som testat nya Focus verkar tycka det är en stor förbättring vad gäller interiören men jag vet inte.

Gillar t ex inte alls nya skärmen som sticker upp precis som på BMW.

Tycker nuvarande lösning är mycket snyggare.
Vet inte om jag tycker utsidan är snyggare heller...kanske tycker annat när jag ser den live.
Tycker de härmat BMW och vet inte om jag tycker det är någon jätteförbättring.

Vad gäller Honda Type R verkar det som en mycket bra bil men som sagt alla har vi olika smak och den är fruktansvärd utvändigt. Har inte sett interiören.
Alldeles för mycket pojkracer för min smak men så är jag ju en gammal gubbe också.  :D

Redigerat av Depeche, 09 July 2018 - 16:50.

Postad 09 July 2018 - 17:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Framhjulsdrift är endast ett komplement till bakhjulsdrift.

Som i sin tur är ett komplement till fyrhjulsdrift ;)

Var till Ford idag och fick besked att RS läggs ned nu, riktigt trist men för dyr att tillverka ! Fick ett riktigt bra erbjudande på en ny, men om man ändå visste lite mera om nya focus St skulle det kännas lite bättre. Å andra sidan så lär priserna nu på RS inte direkt sjunka lika mycket, utan hålla värdet lite bättre kanske? :)

Redigerat av mcmike, 09 July 2018 - 18:01.

Postad 09 July 2018 - 18:15

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Var till Ford idag och fick besked att RS läggs ned nu, riktigt trist men för dyr att tillverka ! Fick ett riktigt bra erbjudande på en ny, men om man ändå visste lite mera om nya focus St skulle det kännas lite bättre. Å andra sidan så lär priserna nu på RS inte direkt sjunka lika mycket, utan hålla värdet lite bättre kanske? :)

Ok konstigt...senaste jag har hört är att nya RS skulle få över 400 hk och vara en hybrid.

Vet dock att alla vanliga Fordar läggs ner i USA.
Är bara SUV:ar och Ford Mustang som ska finnas kvar i USA.

I Europa ska dock alla vanliga Fordar fortsätta säljas.

Jag ser fram emot nya ST:n i alla fall.
Kommer nog köpa den nästa år...får passa på att ha roligt med min RS tills nästa år.

Redigerat av Depeche, 09 July 2018 - 18:16.

Postad 09 July 2018 - 18:27

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Alla har vi olika smak....vet inte om jag tycker Focus har så hemsk interiör.
Alla som testat nya Focus verkar tycka det är en stor förbättring vad gäller interiören men jag vet inte.
Gillar t ex inte alls nya skärmen som sticker upp precis som på BMW.
Tycker nuvarande lösning är mycket snyggare.
Vet inte om jag tycker utsidan är snyggare heller...kanske tycker annat när jag ser den live.
Tycker de härmat BMW och vet inte om jag tycker det är någon jätteförbättring.
Vad gäller Honda Type R verkar det som en mycket bra bil men som sagt alla har vi olika smak och den är fruktansvärd utvändigt. Har inte sett interiören.
Alldeles för mycket pojkracer för min smak men så är jag ju en gammal gubbe också.  :D

Ja jag har bara sett modellår 17 o den e kaos invändigt. Får kolla på årsmodell 18 då :)
Ja och det e ju härligt man har olika smak :) jag är ju en pojke så en type r va perfekt för mig. Dock är den i bytt och nu har man en helt underbar Opel insignia grand sport med fyrhjulsdrift och 260hk. Mer glidarbil men endå rolig att köra när man är på det humöret.

Postad 09 July 2018 - 18:51

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Ja jag har bara sett modellår 17 o den e kaos invändigt. Får kolla på årsmodell 18 då :)
Ja och det e ju härligt man har olika smak :) jag är ju en pojke så en type r va perfekt för mig. Dock är den i bytt och nu har man en helt underbar Opel insignia grand sport med fyrhjulsdrift och 260hk. Mer glidarbil men endå rolig att köra när man är på det humöret.

Har aldrig gillat Opel men de är rätt snygga nu faktiskt.

Kan inte uttala mig om kvalitet och körglädje.
Kan säkert vara bra...många har ju förutfattade meningar om Ford också.

Postad 09 July 2018 - 19:05

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Vad menar du med orolig? Och så fall är det ju vägarna som det är "fel" på och inte bilen.
Orolig? Kanske fel på vägarna du kör på eller hur du kör ;) :lol: Den går att köra skiten ur till att köra väldigt lugnt och behagligt, mycket välbyggd bil

Ja vart ska jag köra? Uppe i himlen på molnen eller?
Välbyggd njaa kanske det men första gången jag slog igen dörren kändes det som den skulle lossna :)

Redigerat av mikkiz, 09 July 2018 - 19:09.

Postad 09 July 2018 - 19:13

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 1

Nej, så kan man inte säga. Komplement betyder att det är något man lägger till, man kan inte lägga till bakhjulsdrift till fyrhjulsdrift.

Utgångspunkten är att en bil ska vara bakhjulsdriven och att man lägger till framhjulsdrift vid behov. Alternativet att bara ha framhjulsdrift är en billigare lösning som man hittat på av produktionsekonomiska skäl och sedan marknadsfört som att det skulle vara någon fördel. Väljer man denna billigare lösning så får man ta att det rycker i ratten och styr dåligt, men vid normal köring funkar det för de flesta.

En komplett enhet med motor, växellåda och drivaxlar blir billigare att både tillverka och montera än när man ska ha motor, växellåda, kardan och en driven axel bak. Det är ingen slump att det bara är det bara är de dyrare bilarna som har den senare lösningen i dag.

Fyrhjulsdrift är dock överlägset båda de andra alternativen och har på senare år kommit ner såpass i pris att det börjar kännas vettigt även om man inte är så stort behov av det. Själv körde jag bakhjulsdrivet 28 år och framhjulsdrivet i 1 år innan jag köpte fyrhjulsdrivet för snart tre år sen. Nu har jag svårt att tänka mig drivning på bara en axel igen. :)

Postad 09 July 2018 - 19:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Ok konstigt...senaste jag har hört är att nya RS skulle få över 400 hk och vara en hybrid.

För dyr att tillverka idag för att konkurrera i segmentet tydligen.! 

Jag ser fram emot nya ST:n i alla fall.

Kommer nog köpa den nästa år...får passa på att ha roligt med min RS tills nästa år.

Den kommer att ha dagens RS motor iallafall fick jag bekräftat, så det borde gå att plocka ut lite mera inom garantin tycker man? Med tanke på hur många som hyllar Fiesta St, så torde den följa spåret. :)

Postad 09 July 2018 - 20:01

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Har aldrig gillat Opel men de är rätt snygga nu faktiskt.
Kan inte uttala mig om kvalitet och körglädje.
Kan säkert vara bra...många har ju förutfattade meningar om Ford också.

Ja de har ju folk om alla märken... Aldrig haft Opel eller titta på en men denna nya e ruskigt fin, samt mycket bil för pengarna vilket är viktigt för mig.

Postad 09 July 2018 - 23:20

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Bakhjulsdriftr ju det enda raka på en muskelbil, sportbil. Eller i värsta fall fyrhjulsdrift.

Hatar framhjulsdrift på vanliga bilar men det är iaf för mig mycket mycket bättre än bakhjulsdrift vintertid.

Men nästa bil blir fyrhjulsdrift fast det tar emot att måsta gå ner några årsmodeller jämfört med framhjulsdrift

Postad 10 July 2018 - 01:45

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Ford har väl massiva problem med motorn på RS?

Nått med blocket att det inte är stag längst upp på cylindrarna.

Så topp packningen går sönder.

Dom har gjort om packningen mer grundproblemet kvarstår att cylindrarna rör på sig.

Sen spricker blocket ganska lätt också tydligen.

Om det beror på ovannämnda problem vet jag ej.

Finns mängder med youtube klipp om problem med RS och packningen.

Postad 10 July 2018 - 07:02

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Planerar sälja en bil och eventuellt utomlands till t.ex Tyskland för att hitta rätt köpare.  

- har läst trafikstyrelsens hantering och kommit fram till att bäst är att man som säljare registrerar den för export och skickar in skyltarna. 

Ngn med goda eller sämre erfarenheter och ngt ytterligare man ska tänka på, mer än att få betalt då !?

Postad 10 July 2018 - 12:04

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Ford har väl massiva problem med motorn på RS?

Nått med blocket att det inte är stag längst upp på cylindrarna.

Så topp packningen går sönder.

Dom har gjort om packningen mer grundproblemet kvarstår att cylindrarna rör på sig.

Sen spricker blocket ganska lätt också tydligen.

Om det beror på ovannämnda problem vet jag ej.

Finns mängder med youtube klipp om problem med RS och packningen.

Massiva problem vet jag inte direkt om det är.
Är inte många av de tusentals som sålts som har råkat ut för problem.

Det är dessutom bara modellerna tillverkade innan juli -17 som behövs åtgärdas.

Åtgärden som görs på bilar som inte fått problem är att byta till rätt topplockspackning.

Det är likadan motor i Ford Mustang och Focus RS.

RS-motorn är dock lite modifierad och har ca 50 hk mer än Mustangen.

Det är t ex lite andra kylkanaler i motorn.

Ford gjorde misstaget att ta Mustangens topplockspackning och satte den i RS:en på de tidiga modellerna.

Personligen har jag inte brytt mig ännu att få packningen bytt.

Är inte särskilt orolig med tanke på att det är väldigt få som drabbas.

Naturligtvis ska jag lämna in bilen och få den bytt men tar det när jag känner för det.

Postad 10 July 2018 - 12:17

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Om tillverkaren erbjuder optimering så litar jag mer på dom siffrorna än om man gör det själv i efterhand.
Gör man det i efterhand så är det viktiga att få den bänkad före/efter o jämför antal hästar p hjulen.
Då vet du iaf ökningen i procent, för siffran som visas är med största sannolikhet inte exakt, det skiljer sig otroligt mycket mellan olika dynos.....

Och glöm Inte att uppgradera bromsarna med!

Ok, samma branch fortfarande med väldigt teoretiska siffror, men tillverkarnas borde vara lite mer rättvisande.

Ja, bromsarna förbises alldeles för ofta, borde vara det första man fixar.

Postad 10 July 2018 - 13:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Ok, samma branch fortfarande med väldigt teoretiska siffror, men tillverkarnas borde vara lite mer rättvisande.

Ja, bromsarna förbises alldeles för ofta, borde vara det första man fixar.

Jag har aldrig förstått att folk sväljer alla siffror utan att ens höja ögonbrynen :(

Tillverkare kan iaf bänka motorn...

Postad 10 July 2018 - 22:29

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Nej har inte påtått att jag provat nya st, eftersom den inte finns för provkörning än. Sa bara att om det är fwd å 250hk el över så e ryck i ratten vanligt. Optimerar du även på det så är det nästan garanterat.
Nåt mer jag måste förklara el ska du dryga dig mer?

Min 11år gamla bil rycker inte ett dugg i ratten trots närmare 270hk  i småbilsklassen, så kör du en ny bil som rycker i ratten så är den inte byggd efter att ha lite kräm i motorn.

Peugeot och VW (GTI klassen o trimmade) är båda bilar jag kört runt denna effekten i ungefär samma årsmodeller och de är rejält stabila i mitt tycke.

Tillägg...Även Audi S3 gammal som gatan är tokstabil trots att det är en framkrafsare.

Redigerat av robert293, 10 July 2018 - 23:01.

Postad 10 July 2018 - 22:46

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Beror ju mkt på.

Optimering är ju hur du vill att bilen skall gå, så är det en duktig firma så får du vad du önskar så länge grejerna under huven pallar....Chiptrim är ju vad du beställer över nätet som är en slags max gräns vad motorn pallar. (detta skiljer ju nått enormt mellan olika firmor men som ett exempel)

Sen en rejäl optimering ja då börjar man byta ut motordelar ,men då krävs det ett gediget intresse/kunskap om hur man vill att bilen skall gå som man vill o inte hur tillverkarna tagit fram kittet för.

Mkt effekt är en grej....Rätt effekt för bilen något helt annat.

Redigerat av robert293, 10 July 2018 - 23:35.

Postad 11 July 2018 - 00:05

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Min 11år gamla bil rycker inte ett dugg i ratten trots närmare 270hk i småbilsklassen, så kör du en ny bil som rycker i ratten så är den inte byggd efter att ha lite kräm i motorn.
Peugeot och VW (GTI klassen o trimmade) är båda bilar jag kört runt denna effekten i ungefär samma årsmodeller och de är rejält stabila i mitt tycke.
Tillägg...Även Audi S3 gammal som gatan är tokstabil trots att det är en framkrafsare.

Trodde inte Audi haft någon S-modell utan quattro.

Provkörde en Mazda 3 MPS för många år sen, den var rätt jobbig vid gaspådrag och hade nog mått bra av 4wd, den låg på 270 hk om jag minns rätt.

Postad 11 July 2018 - 00:16

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Beror ju mkt på.
Optimering är ju hur du vill att bilen skall gå, så är det en duktig firma så får du vad du önskar så länge grejerna under huven pallar....Chiptrim är ju vad du beställer över nätet som är en slags max gräns vad motorn pallar. (detta skiljer ju nått enormt mellan olika firmor men som ett exempel)

Sen en rejäl optimering ja då börjar man byta ut motordelar ,men då krävs det ett gediget intresse/kunskap om hur man vill att bilen skall gå som man vill o inte hur tillverkarna tagit fram kittet för.
Mkt effekt är en grej....Rätt effekt för bilen något helt annat.

Ja, optimering är ju bara ett annat ord för trimning för att det ska vara lite mer rumsrent, var väl BSR som började med det. Men oavsett om optimerar med ett trimchip eller med en anpassad mappning till en specifik bil så är det nog lite väl mycket att hoppas på 50 hk högre effekt.

Postad 11 July 2018 - 07:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Var ut och provade Kia stinger igår och det var på gränsen till den skönaste jag kört på rätt länge. Man satt hur skönt som helst.! Tyckte nästan sportläget var för aggressivt, föredrog normalläget. Tumme upp för den, ja inte prislappen då :)   

Såg nya priset på Focusen, nu på morgonen! Kampanjpris ( från 177900 ) just nu fram till 30/9, 209900kr för ST-line 125hk manuell ( ord pris 236200 ). Blir tufft i det segment, Focus vs Ceed bl,a.? Plockade ihop en ST-line med det mesta i utrustningsväg inkl panoramatak och den slutade på den nätta summan av 276tkr :rolleyes:  Förmodligen samma lista/utrustning som till den "riktiga" ST:n som då lär sticka iväg rejält i pris.

Redigerat av mcmike, 11 July 2018 - 08:14.

Postad 11 July 2018 - 09:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Ja, optimering är ju bara ett annat ord för trimning för att det ska vara lite mer rumsrent, var väl BSR som började med det. Men oavsett om optimerar med ett trimchip eller med en anpassad mappning till en specifik bil så är det nog lite väl mycket att hoppas på 50 hk högre effekt.

Har man bil i stil med Bmw M, Mercedes AMG, Porsche Audi S så är 50hp det minsta man kan förvänta sig.

Byt downpipe och i vissa fall Kat så hamnar du runt +100hp.

På mer "normala" bilar känns dock som om 50hp är den magiska gränsen.

Postad 11 July 2018 - 09:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Var ut och provade Kia stinger igår och det var på gränsen till den skönaste jag kört på rätt länge. Man satt hur skönt som helst.! Tyckte nästan sportläget var för aggressivt, föredrog normalläget. Tumme upp för den, ja inte prislappen då :)   

Tyvärr kommer den nog inte sälja så bra som den borde pga att det är en Kia.

Kudos till dom att dom byggde den dock!

För dom pengarna får man en sprillan Porsche Cayman, utan några extra prylar.

Postad 11 July 2018 - 09:44

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

.

Precis så jag tänkte med.
Grymt skön och pigg med trevlig inredning.
Även heads-up funkade riktigt bra tycker jag.
Men som sagt, vem köper en Sportbil från Kia för 440k...

Postad 11 July 2018 - 13:59

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Såg nya priset på Focusen, nu på morgonen! Kampanjpris ( från 177900 ) just nu fram till 30/9, 209900kr för ST-line 125hk manuell ( ord pris 236200 ). Blir tufft i det segment, Focus vs Ceed bl,a.? Plockade ihop en ST-line med det mesta i utrustningsväg inkl panoramatak och den slutade på den nätta summan av 276tkr :rolleyes:  Förmodligen samma lista/utrustning som till den "riktiga" ST:n som då lär sticka iväg rejält i pris.

Valde du "Bygg din Ford" på ford.se eller ?
Jag får inte upp det valet på nya Focus i alla fall.
Försökte gå på nya Fiesta ST också för att se hur mycket mindre utrustning som den har jämfört med vanliga men det gick inte heller.

Hoppas ju på att Focus ST har nästan samma lista på utrustning som vanliga Focus.

Focus ST får ju inte bli för billig för då blir ju Ford skyldig mig pengar om jag byter in min RS.  :)

Redigerat av Depeche, 11 July 2018 - 14:01.

Postad 11 July 2018 - 15:37

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Valde du "Bygg din Ford" på ford.se eller ?
Jag får inte upp det valet på nya Focus i alla fall.
Försökte gå på nya Fiesta ST också för att se hur mycket mindre utrustning som den har jämfört med vanliga men det gick inte heller.
Hoppas ju på att Focus ST har nästan samma lista på utrustning som vanliga Focus.

Focus ST får ju inte bli för billig för då blir ju Ford skyldig mig pengar om jag byter in min RS.  :)

Gå in på erbjudanden

Tyvärr kommer den nog inte sälja så bra som den borde pga att det är en Kia.
Kudos till dom att dom byggde den dock!
För dom pengarna får man en sprillan Porsche Cayman, utan några extra prylar.

Ja å då väljer man lätt stinger :) eller hur?

Postad 11 July 2018 - 15:40

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
”Gamla” st line 169tkr. Prisvärt

Postad 11 July 2018 - 17:03

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Trodde inte Audi haft någon S-modell utan quattro.

Provkörde en Mazda 3 MPS för många år sen, den var rätt jobbig vid gaspådrag och hade nog mått bra av 4wd, den låg på 270 hk om jag minns rätt.

Ja du har helt rätt....Hjärnsläpp ifrån min sida.

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.