Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 juli 2009 - 19:39

MikoSad
  • MikoSad
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Frågor fr en som funderar på att hoppa på C.D.-tåget.

Måste man dra dubbla kablar från parafulen för att kunna använda båda mottagarna i denna box, eller kan man splitta en kabel strax innan boxen?

Går det att stänga in boxen i ett stängt skåp eller brinner den upp då?

Hur mycket låter box-aset (Fläktar, HHDs etc.)? :)

Postad 13 juli 2009 - 21:33

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Frågor fr en som funderar på att hoppa på C.D.-tåget.

Måste man dra dubbla kablar från parafulen för att kunna använda båda mottagarna i denna box, eller kan man splitta en kabel strax innan boxen?

Går det att stänga in boxen i ett stängt skåp eller brinner den upp då?

Hur mycket låter box-aset (Fläktar, HHDs etc.)? :)

Dubbla kablar behövs. Jag har den instängd i ett skåp och den har inte brunnit upp än och jag har haft den i 1,5 år. Jag hör heller ingenting från den.

//Mackan

Postad 14 juli 2009 - 06:09

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
@MikoSad,

Det har varit problem tidigare med ljudnivån men det verkar som om boxarna har blivit tystare. Min box är tyst (box nr 2 efter reklamation pga ljud bl.a.) och den står i ett skåp utan framdörr ca 3 m från soffan och den stör mig inte. Men en brasklapp är på sin plats då det är väldigt individuellt vad man anser vara störande ljud.

Värmen är en annan sak, den blir exceptionellt varm, framförallt runt mottagardelen. HDD temperaturen går lätt upp till 50 grader i min bänk så jag har varit tvungen att sätta in ett antal datorfläktar i den för ventilationens skull. Alla verkar inte ha detta problemet och det beror antagligen på bänken och vad annat man har i den :).

Efter fläktarna så har jag en temperatur som ligger konstant på 42-43 grader efter en hel dags tittande, vilket gör att den fungerar bättre och stabilare också. På morgonen när fläktarna varit avstängda under natten är temperaturen 46 grader och då har boxen varit i stand-by läge. :(

Som tidigare post sa så måste du ha två kablar för full funktionalitet.

Den verkar vara känslig för störningar av IR sensorn också och ljuset från olika TV apparater har orsakat störningar vilket några har avhjälpt genom att köpa en multifjärr. Detta verkar enligt mina efterforskningar andra prylar också varit drabbade av så det är inte unikt men bluetooth fjärr ala PS3 hade suttit som en smäck.

Totalt sett är boxen bra och levererar mycket bra bild (jag vet jag levererar griniga inlägg om den ibland) och jag är i stort nöjd när den fungerar som den skall , vilket är oftast.

Hoppas du fick lite hjälp av detta i ditt val.

//Håkan

Postad 14 juli 2009 - 08:35

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Ja, visst är det smidigt....

Jag kör ljud och bild via HDMI/förstärkare och då har jag aldrig det problemet. Hur man fortfarande kan vilja köra köra ljud direkt till TV:n är för mig en gåta? Det har jag inte gjort på 20 år. Och visst går det väl att få "standardljud" till TV:n? Den är ju aldrig aktuell för "hembio"-läget.

Postad 14 juli 2009 - 08:39

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Tja,
då har CD ansvarig hört av sig. Snabbt må jag säga. Ingen skugga där inte.
Nåväl, "lösningen" på mitt HDMI problem skulle vara att stänga av boxen 2 ggr i följd innan jag stängde av någonting annat för då stoppas boxen direkt och nedsparandet av EPG och annan data som egentlligen inte behövs avbryts omedelbart...

Är det möjligen så att du har någon HDMI-styrning igång? Jag har inte märkt något av det du skriver och jag ser att den står och blinkar en lång stund efter att jag stängt av den men störs inte av det. Stänger alltid av förstärkaren (som sitter ihop med boxen via HDMI) direkt efter att jag tryckt på On/Off på boxen, men jag har inga av dessa problem med återställda menyval eller "gegga" i systemet. Däremot är den otroligt seg med sjudagars EPG, inte bara i EPG:n utan i hela systemet numera. Det märks att CPU:n är nerlastad mycket oftare nu.

Postad 14 juli 2009 - 09:42

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Pratade precis med tekniker på CD angående mina problem och önskemål.Det verkar som de försöker få tillstånd med öppning av USB port.
Jag tycker alla här som har denna pvr box skall ringa till teknik avdeln.och trycka på angående USB porten!!

Postad 14 juli 2009 - 10:50

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Jag kör ljud och bild via HDMI/förstärkare och då har jag aldrig det problemet. Hur man fortfarande kan vilja köra köra ljud direkt till TV:n är för mig en gåta? Det har jag inte gjort på 20 år. Och visst går det väl att få "standardljud" till TV:n? Den är ju aldrig aktuell för "hembio"-läget.

Alltså, så här är det hos mig, och många andra:

Jag vill inte slå på hemmabion varje gång jag vill se Rapport.
Då måste jag köra i stereoläget för att få ljud via HDMI till min TV.

Då är det ju smidigt att det finns en 5.1 ljudutgång separat på boxen som jag kör till förstärkaren.
Men den ger inte 5.1 om man inte har på hemmabioläget i boxen.

Så man får sitta o fippla beroende på vad jag ska se.
Vilket är mer än lovligt bökigt.

Postad 14 juli 2009 - 12:56

mickem55
  • mickem55
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
obs gäller boxen utan hd, men jag skriver här också eftersom det verkar va mer aktivitet här.

ringde canal digital kundservice. har problem med info knappen. information ej tillgänglig får jag som svar när jag trycker. fick väldigt smart info från kundservice. gå ut o skruva på mikro huvudet så du får sämre signal så bör det funka. någon som hört något dummare eller har någon vettigar info om mitt problem. kan nämna att innan senaste uppdateringen funkade det bra.

micke

Postad 14 juli 2009 - 13:25

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

@MikoSad,

Det har varit problem tidigare med ljudnivån men det verkar som om boxarna har blivit tystare. Min box är tyst (box nr 2 efter reklamation pga ljud bl.a.) och den står i ett skåp utan framdörr ca 3 m från soffan och den stör mig inte. Men en brasklapp är på sin plats då det är väldigt individuellt vad man anser vara störande ljud.

Värmen är en annan sak, den blir exceptionellt varm, framförallt runt mottagardelen. HDD temperaturen går lätt upp till 50 grader i min bänk så jag har varit tvungen att sätta in ett antal datorfläktar i den för ventilationens skull. Alla verkar inte ha detta problemet och det beror antagligen på bänken och vad annat man har i den :(.

Efter fläktarna så har jag en temperatur som ligger konstant på 42-43 grader efter en hel dags tittande, vilket gör att den fungerar bättre och stabilare också. På morgonen när fläktarna varit avstängda under natten är temperaturen 46 grader och då har boxen varit i stand-by läge. :D

Som tidigare post sa så måste du ha två kablar för full funktionalitet.

Den verkar vara känslig för störningar av IR sensorn också och ljuset från olika TV apparater har orsakat störningar vilket några har avhjälpt genom att köpa en multifjärr. Detta verkar enligt mina efterforskningar andra prylar också varit drabbade av så det är inte unikt men bluetooth fjärr ala PS3 hade suttit som en smäck.

Totalt sett är boxen bra och levererar mycket bra bild (jag vet jag levererar griniga inlägg om den ibland) och jag är i stort nöjd när den fungerar som den skall , vilket är oftast.

Hoppas du fick lite hjälp av detta i ditt val.

//Håkan

Hur vet man hur varm boxen är? Har sökt men det finns kanske långt in i någon meny?

Postad 14 juli 2009 - 13:31

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Pratade precis med tekniker på CD angående mina problem och önskemål.Det verkar som de försöker få tillstånd med öppning av USB port.
Jag tycker alla här som har denna pvr box skall ringa till teknik avdeln.och trycka på angående USB porten!!

Bra förslag! Spelar man in HD-material blir det snabbt ganska fullt och man vill ju inte radera innan man sett programmen. Vet inte vad boxen har för filformat så man kanske inte kan se programmen i HTPC:n men man skulle i alla fall kunna "förvara" dem på en extern hårddisk tills man vill se dem och då tanka tillbaka till boxen. Jag skrev just ett meddelande till teknikavdelningen om detta!

Postad 14 juli 2009 - 15:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hur vet man hur varm boxen är? Har sökt men det finns kanske långt in i någon meny?

Finns i menyn under info hårdvara eller HDD eller liknande

Postad 14 juli 2009 - 20:28

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Finns i menyn under info hårdvara eller HDD eller liknande

Tack för det! Har nu funnit den och den visade 50 grader - är det "mycket"? typ farligt?

Postad 15 juli 2009 - 06:27

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
@micleg: Nej ingen HDMI styrning. Förstärkaren stänger helt sonika av utgången när förstärkaren stängs av vilket innebär att boxen tappar kommunikationen på HDMI kontakten och då går in i "meny" läge. Om era utrustningar inte stänger av på detta sättet kommer ni inte märka det.

@kjellhugo: tycker det är lite varmt men känn på höger baksida av boxen där antennerna går in om du upplever den som varm. Då kan det vara läge att förbättra ventilationen.

//

Postad 15 juli 2009 - 08:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Tack för det! Har nu funnit den och den visade 50 grader - är det "mycket"? typ farligt?

Inte farligt om det är din maxtemp, men som sagt högt. Boxen värmer ung 16-18grader + rumstemp i stand by, så med temp på +22 så brukar boxen ligga på runt 38-40C vid start, sedan går den normalt upp till ung 43-45C (utanför skåp). En varm sommar så kan jag ha runt +30C inne i rummet vilket ger en start up temp på 46-48C och en arbetstemp runt 50C, då går också fläkten i ett högre läge, så boxen låter mer på sommaren än på vintern.

Angående ljudnivån så tycker jag inte man besväras av den på vintern men pga det högre fläktläget på sommaren så kan man stundtals bli lite störd. Men boxarna ska hur som helst nu vara vibrationsfria, annars ska de returneras, det var det som gjorde den hemska ljudnivån tidigare

Postad 15 juli 2009 - 08:30

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Bra förslag! Spelar man in HD-material blir det snabbt ganska fullt och man vill ju inte radera innan man sett programmen. Vet inte vad boxen har för filformat så man kanske inte kan se programmen i HTPC:n men man skulle i alla fall kunna "förvara" dem på en extern hårddisk tills man vill se dem och då tanka tillbaka till boxen. Jag skrev just ett meddelande till teknikavdelningen om detta!

Hejsan! Gör ett trådbyte från Sagem 94250 tråden som gäller systerboxen för Marksänd TV. Den har fått igång USB-funktionen sedan några månader och den suger ganska fett. Man kan ta backup - men det är FAT32 och endast den egna boxen som gäller för att kunna se. Skulle tro det blir samma för er. Däremot har ett antal bytt hårddisk vilket funkat.

Postad 15 juli 2009 - 12:00

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
On Demand-knappen

Tycker det är för många frågor om att bildformatet visas fel - och undrar varför det inte står "bildformat" eller "Picture" på fjärrkontrollen vilket skulle underlätta för kunden.

En kvart av filmen

Jag hör till dem som gör en fabriksåterställning 1 ggr/månad därför att boxen krånglar. Men att om man genom epg sätter en canal+-film på inspelning och bara får en kvart inspelat - har jag aldrig blivit klok på varför om inte tunga moln kanske skulle göra att boxen tappade signalen. Händer inte ofta men det är irriterande när man laddat upp med tillbehör på bordet och just tänkt festa till den filmen.

Jag blev avbruten när jag såg mitt inspelade program och fick se slutet eftersom jag samtidigt spelade in det

Helt otroligt att Sagem/CD inte fixat timeshifbuggen ännu. Bara detta gör att Boxen inte är varken prisvärd eller ett rekommenderat köp. Nu har i alla fall CanalDigital skärpt sig och tagit bort reklamen om timeshift (vad jag kunde se?).

Redigerat av ruva, 15 juli 2009 - 12:01.

Postad 15 juli 2009 - 12:56

Lessfat
  • Lessfat
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har inga av de problem som listas ovan här men bidrar med andra som tillkommit sedan uppdateringen.

* Texten på Canalpluskanalerna verkar tappa 2-3 av ca 10 textremsor löpande i en textad film
* Helt plötsligt kan dessutom Canalplus text tv täcka upp skärmen i några sekunder för att sedan försvinna, vilket kan ske ca 2-4 gånger under en film

Nu är det ju så att Text tv och textremsor bygger på samma lösning i detta fall, så jag gissar att något blivit lite galet på detta område.

Någon som märkt något av detta?

Jag har samma problem. Är det någon som vet vad detta beror på?

Tack på förhand

Postad 15 juli 2009 - 21:33

Mazak
  • Mazak
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag hade med problem med att några textrader försvann ibland, dock inte med att text-tv dyker upp.

Ringde upp supporten på Canal digital om detta, fick standardsvaret, gör en fabriksreset...
Efter det funkar det bra.

Men inget svar varför det blir så.
Men så jobbig att göra om sina inställningar varje gång :/

Postad 15 juli 2009 - 23:19

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Ytterligare ett tips att testa för de som upplever något sämre bildkvalitet än förväntat, testa att skippa HDMI-utgången och koppla in komponent istället. Jag testade och upplever en stabilare bild med större skärpa och bättre färgåtergivning (SD som HD). Jag hade inte väntat mig detta. Det kan säkert variera för en del, men för mig blev det ett litet lyft.

Postad 16 juli 2009 - 00:11

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Jag hade med problem med att några textrader försvann ibland, dock inte med att text-tv dyker upp.

Ringde upp supporten på Canal digital om detta, fick standardsvaret, gör en fabriksreset...
Efter det funkar det bra.

Men inget svar varför det blir så.
Men så jobbig att göra om sina inställningar varje gång :/

Ytterligare en grej som brukar vara bättre på 3:e parts boxar är att man kan göra backup av favoritlistor till en usb pinne sedan göra factory reset och föra över listan till boxen igen

Postad 16 juli 2009 - 00:19

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Hejsan! Gör ett trådbyte från Sagem 94250 tråden som gäller systerboxen för Marksänd TV. Den har fått igång USB-funktionen sedan några månader och den suger ganska fett. Man kan ta backup - men det är FAT32 och endast den egna boxen som gäller för att kunna se. Skulle tro det blir samma för er. Däremot har ett antal bytt hårddisk vilket funkat.

Det är väl endast FAT32 stöd på de flesta boxar visa boxar stödjer Linux varianterna Ext2/3 (som för övrigt stödjer stora filer>4Gb).

Hur menar du att man bara kan se med egna boxen är det okänd filändelse eller är det inspelade programmet kodat och behöver kort för att kunna ses, om så är fallet är det ju helt värdelöst om man måste ha ett abbonemang hela tiden för att se filmerna man sparat

Postad 16 juli 2009 - 07:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Det är väl endast FAT32 stöd på de flesta boxar visa boxar stödjer Linux varianterna Ext2/3 (som för övrigt stödjer stora filer>4Gb).

Hur menar du att man bara kan se med egna boxen är det okänd filändelse eller är det inspelade programmet kodat och behöver kort för att kunna ses, om så är fallet är det ju helt värdelöst om man måste ha ett abbonemang hela tiden för att se filmerna man sparat

Det som är lagrat är i alla fall inte kodat på det sätt att det behövs ett kort, redan idag så kan vi se på MyTV utan att ha kortet i boxen. Jag skulle därmot tro att filstrukturen är okänd. Det hade varit intressant att enbart haft ett inspelat program i listan med ljud och text och se om man kan förstå hur det är lagrat på disken (om man nu kan läsa), någon försökte läsa den urtagna HDD men fick inte något program att läsa den, kan ju vara samma med en extern kopplad disk

Postad 16 juli 2009 - 08:29

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Det är en.ts filändelse samt ett tillägg (en fil till) som måste vara med för att kunna se i den egna boxen. Jag och fler med mig har gjort otaliga försök att att kunna köra filerna i datorn (VLC, MPC, konverteingar, lägga in på dvd då .ts är dvd format etc).
Det som en användare råkat ut för enligt tråden är att han fått byta sin box och sedan inte kunnat se det backupade. Men jag misstänker att våra problem är helt delade - dvs att ni också kommer att få samma problem.

Redigerat av Repeat, 16 juli 2009 - 08:40.

Postad 16 juli 2009 - 11:50

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Det är en.ts filändelse samt ett tillägg (en fil till) som måste vara med för att kunna se i den egna boxen. Jag och fler med mig har gjort otaliga försök att att kunna köra filerna i datorn (VLC, MPC, konverteingar, lägga in på dvd då .ts är dvd format etc).
Det som en användare råkat ut för enligt tråden är att han fått byta sin box och sedan inte kunnat se det backupade. Men jag misstänker att våra problem är helt delade - dvs att ni också kommer att få samma problem.

kollat om det går att öppna i program som TS-Doctor?

Postad 17 juli 2009 - 09:44

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

kollat om det går att öppna i program som TS-Doctor?

Provade TSDoctor och det säger bara att filerna är krypterade och det är ju för att tillfredställa programbolagen. Tacka vet jag FireDTV som gör detat öppet. Dock saknas ju den enkelhet som trots allt finns i våra boxar där...

Redigerat av Repeat, 18 juli 2009 - 09:05.

Postad 17 juli 2009 - 20:17

Olle100
  • Olle100
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag är på det hela taget nöjd med vår box. Den är lite långsam vid kanalbyten och EPG´n kunde vara smartare utformad men annars är jag nöjd. Jag tycker att den är tyst och kan inte klaga.

Det jag däremot funderar kring är just HD-sändningarna, jag ser faktiskt inte skillnaden mellan en HD-sändning och samma program i den "vanliga" kanalen. Har en Pioneer 50 tums TV som ändå bör vara relativt avslöjande. Inte så att bilden är dålig, men den är lika bra i den vanliga kanalen. Kan det finnas något(någon inställening eller så) som gör att jag faktiskt inte ser HD-sändningar. Är det kanske så att bolagen oftast sänder dåligt material som inte gör HD-filmen man tittar på rättvisa. Hur ska jag veta att jag verklgen "får" HD-kvalitet?

Postad 17 juli 2009 - 21:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag är på det hela taget nöjd med vår box. Den är lite långsam vid kanalbyten och EPG´n kunde vara smartare utformad men annars är jag nöjd. Jag tycker att den är tyst och kan inte klaga.

Det jag däremot funderar kring är just HD-sändningarna, jag ser faktiskt inte skillnaden mellan en HD-sändning och samma program i den "vanliga" kanalen. Har en Pioneer 50 tums TV som ändå bör vara relativt avslöjande. Inte så att bilden är dålig, men den är lika bra i den vanliga kanalen. Kan det finnas något(någon inställening eller så) som gör att jag faktiskt inte ser HD-sändningar. Är det kanske så att bolagen oftast sänder dåligt material som inte gör HD-filmen man tittar på rättvisa. Hur ska jag veta att jag verklgen "får" HD-kvalitet?

Kolla först i set-up att det står Ja för HD-signal. Om du tittar på SVT HD eller TV4 HD så är inte allt HD, om det sänds i HD så visas HD loggan. Sedan så är det skiftad kvalité på det som sänds, många filmer som tex TV4 Hd sänder så ser man ingen större skillnad. Bäst är direktsändningar och nyproducerat i SVT och TV4HD. De utlänska HD kanalerna ger generellt något bättre HD upplevelse, så vill du se HD effekten så är det bättre att utgå från dessa.

Postad 18 juli 2009 - 08:52

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

...Jag vill inte slå på hemmabion varje gång jag vill se Rapport.
Då måste jag köra i stereoläget för att få ljud via HDMI till min TV.

Då är det ju smidigt att det finns en 5.1 ljudutgång separat på boxen som jag kör till förstärkaren.
Men den ger inte 5.1 om man inte har på hemmabioläget i boxen.

Jag kommer inte ihåg om du har en tjurig TV, men ett trick som fungerar på somliga TV-modeller är att använda analog ljud-kabel till TV:n, (i parallell med HDMI). Då kan du låta ljudet i boxen stå inställt på "Hemma-Bio".

Det förutsätter att TV:n har en analog ljud-ingång som man kan välja att använda tillsamans med bilden från HDMI-ingången (och istället för ljudet i HDMI).

Postad 18 juli 2009 - 15:42

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Jaha och där rök min som gått sedan december 07 som tåget.
Pb06 helt plötsligt, fy fan vad kul.

Och nu säger CD att en utbytes box som skickades till mig i Januari 2008 inte finns i deras lager?
Så de skickar ingen ny förens jag har gjort reklamation hos Posten? Efter 1,5 år???

Najs ;) så nu sitter vi utan box i två veckor minst. BAAAAAH.

Tur att det finns gratis kanaler i marknätet.

Postad 18 juli 2009 - 19:45

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Nja, ser du på sport är det en sa..ns skillnad och även serier/film på Canal+ HD. Men ljudet på Canal+ HD är ju ett sorjebarn. Kunde inte Canal+ fått fram en HD kopia av 10 000 BC i 5.1 ljud. Ja en av många filmer de inte sänder flerkanaligt.

Postad 19 juli 2009 - 07:52

mrmani
  • mrmani
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hejsan,
Har 3 st frågor.

1. Hur gör man en fabriks reset?
2. Efter jag gjort en fabriks reset, måste jag då uppdaterar boxen till senaste programvara?
3. Om jag måste uppdaterar boxen till senaste programvara hur gör jag det efter fabriks reseten?

Tack på förhand!
/ Matte

Postad 19 juli 2009 - 08:59

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Nja, ser du på sport är det en sa..ns skillnad och även serier/film på Canal+ HD. Men ljudet på Canal+ HD är ju ett sorjebarn. Kunde inte Canal+ fått fram en HD kopia av 10 000 BC i 5.1 ljud. Ja en av många filmer de inte sänder flerkanaligt.

Håller med att ljudet är sorgligt dåligt 384kbit/s på de flesta filmerna...däremot sändes Hulken i 448kbit/s vilket var riktigt bra ljud .

Det skulle vart förbjudet att sända 2 kanaligt ljud på en filmkanal

Postad 19 juli 2009 - 09:03

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej Matte,

1 / Meny, setup, fabriksinställningar har jag för mig (sitter inte vid tv just nu).

2 / Nej

3 / Behövs inte men om du är osäker på om du har senaste mjulkvaran så finns en funktion för att kolla den under setup menyn också.

4 / Däremot måste du göra om alla kanalsökningar listor och inspelningsinställningar odyl.

Postad 20 juli 2009 - 11:07

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej igen :P ,
en liten uppdatering av mina HDMI problem och hängningar av boxen. Jag skall se om jag inte kan komma mig för att lägga in ett par bilder i mitt album så man kan se hur allt ser ut. Nåväl det blir en senare fråga.

Efter CD supportens samtal där jag blev rekommenderad att sända "power toggle" kommandot två gånger för att avbryta nedladdningen av EPG data så fungerar allt utan problem. Datan behövs uppenbarligen inte (någon har redan provat detta i ett tidigare inlägg tror jag) och man slipper 5 minuters tuggande.

Alltså rekommenderar jag att alla som har en multifjärr programmerar in ett extra stoppkommando så slipper ni tuggandet :)

Problem nummer två var ju alla hängningar och omstarter / fabriksåterställningar på senare tid. Jag bestämde mig att åtgärda detta och efter att ha loggat temperaturen i boxen varje dag då jag startade den efter stand-by läge så kom jag fram till att boxens konstruktion och mjukvara är direkt olämplig ur termisk synpunkt. Även att boxen är avstängd så är komponenter igång och förbrukar en ansenlig mängd effekt då T stanb-by är hela 46 grader i min tv-bänk.

Jag har därför byggt in fläktar i bänken och nu är T drift ca 41 grader en normal dag och alla hängningar och problem med inspelningar har upphört.

Hela fläktinstallationen är temporär än så länge men den skall permanentas inom kort med en fast installation.

Jag anser fortfarande att Sagem inte kan bygga en bra box men nu kan jag leva med problemen i que:s lista ett tag till ^_^

//Håkan

Postad 20 juli 2009 - 13:02

mrmani
  • mrmani
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hej,
Har också problem med att den går in i Meny läge.
Jag har boxen och en PS3:a kopplad till min onkyo 607 förstärkare via HDMI.
När jag byter mellan PS3:an och Boxen på förstärkaren med multifjärrkontrollen så går boxen in i meny läge och tappar inställningar för HD ut data. Eftersom jag inte har en Full hd tv så har jag den inställd på 720p. Men när boxen går in i meny läge så ändrar den till 1080i.
Jag stänger aldrig av boxen (är lycklig lottad då arbetstempen i boxen en varm sommar dag ligger på 41 grader).
Funderar på om det kan vara multifjärrkontrollen som ställer till det. Kanske kan man ändra ordningen hur apparaterna startar för att undvika det.
MVH / Matte

Postad 20 juli 2009 - 15:03

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 991 inlägg
  • 0
Jag undrar om det finns någon som har en Arcam receiver och har kunnat få dess fjärrkontroll (cr 80, cr 100) att funka på CD boxen? Försökt alla koder + "learn" funktion men Arcam fjärren vill inte funka med boxen.

Någon?

Postad 20 juli 2009 - 16:08

Pexx
  • Pexx
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Det är just 7-dagars EPG som förorsakar problem med kanaler med text-tv textning säger CD. Och den nya mjukvaran lär vara färdig och den är under testperiod.

Postad 20 juli 2009 - 16:30

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
@mrmani:
Hej, eftersom du inte stänger av boxen låter det som om din förstärkare gör som min d.v.s. stänger av HDMI ingången totalt och det gör att boxen får "spelet". Lösningen är att programmera multifjärren att helt sonika stänga av boxen med dubbelkommando när du byter till PS3 och därefter starta den igen när du stänger av PS3 an.
Det är det enda jag kan tänka mig tyvärr.

Hoppas det löser sig.

//Håkan

Postad 20 juli 2009 - 19:04

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag har fått bildstörningar på HD-kanalerna den senaste tiden*: Delar av bilden ersätts av mosaikliknande fält.

Nån som har liknande störningar?

' Kan vara sedan senaste uppdateringen (som kom för några månader sen har jag för mig.)

Postad 20 juli 2009 - 20:03

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

Jag har fått bildstörningar på HD-kanalerna den senaste tiden*: Delar av bilden ersätts av mosaikliknande fält.

' Kan vara sedan senaste uppdateringen (som kom för några månader sen har jag för mig.)

Samma här. Även väldigt grynig och dålig bild på en del.
Men visst, jag har bara erfarenhet av CD ca. en mån. nu, så det brukar kanske vara så här emellanåt.

Postad 20 juli 2009 - 20:03

SuperAxe
  • SuperAxe
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej

Blev kund hos Canal Digital idag och när jag pluggade i kontakten så visar det sig att boxen låter högt, så min fråga till er andra är, hör ni ljud från boxen vid hög volym på tv.n och 2 barn som skriker? Jag hör nämligen fläktljudet klart och störande i alla ljudlägen på tv.n.

Och hur lätt är det att få ut en ny?

Postad 20 juli 2009 - 20:32

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Samma här. Även väldigt grynig och dålig bild på en del.
Men visst, jag har bara erfarenhet av CD ca. en mån. nu, så det brukar kanske vara så här emellanåt.

Nej, det brukade inte vara så. Jag märkte inga värre störningar på HD-kanalerna mellan nästa senaste och
senaste uppdateringen. Det är ca 1 års tid

Postad 20 juli 2009 - 20:38

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej

Blev kund hos Canal Digital idag och när jag pluggade i kontakten så visar det sig att boxen låter högt, så min fråga till er andra är, hör ni ljud från boxen vid hög volym på tv.n och 2 barn som skriker? Jag hör nämligen fläktljudet klart och störande i alla ljudlägen på tv.n.

Och hur lätt är det att få ut en ny?

Det brukar inte vara några problem att byta, boxen ska inte låta så högt som du beskriver det även om den hörs något. Är det lockresonanser? vilket var det vanligaste problemt vilket gav högt ljud, sätt några fingrar på olika ställen på locket ändras eller minskas ljudet då?

Har också haft mosaikfält, trodde det berodde på vädret så jag tänkte ta en extra koll på inställningen av parabolen.

Postad 20 juli 2009 - 21:14

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

...Har också haft mosaikfält, trodde det berodde på vädret så jag tänkte ta en extra koll på inställningen av parabolen.

Jag funderade också på om parabolen hade vridit sig när jag fick dom där mosaikstörningarna på HD-kanalerna. (Störningar på grund av felinställd parabol/regn brukar ju se ut som mosaik.) Men jag tror inte det.
Jag har inte märkt av några störningar när det har regnat.

Det verkar ha börjat efter att den senaste uppdateringen kom. Jag hade inga störningar på HD-kanalerna under året innan dess.

Min box blev klart sämre sen uppdateringen. Massor med nya buggar verkar ha tillkommit, den värsta är att textningen krånglar.

Måtte det komma en ny uppdatering snart! Nån som vet?

que, har du också bara mosaikfälten på HD-kanalerna?

Redigerat av tv-kort, 20 juli 2009 - 21:19.

Postad 20 juli 2009 - 21:49

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0
Har haft mosaikfält, även på andra SD kanaler, t.o.m. så att programmen har avbrutits, med meddelanden om man abbonerar på denna canalen skall man låta den stå på i 2 tim, el. något sådant. I något annat fall har det stått, ingen anntennkontakt, efter mosaikfält och avbrott, trotts att dett visat bra signalstyrka vid kontroll.

Har även haft mycket problem med textningen sista tiden, bara halv textning el. ingen alls.

Redigerat av ffodil, 20 juli 2009 - 21:54.

Postad 20 juli 2009 - 22:18

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Har haft mosaikfält, även på andra SD kanaler, t.o.m. så att programmen har avbrutits, med meddelanden om man abbonerar på denna canalen skall man låta den stå på i 2 tim, el. något sådant. I något annat fall har det stått, ingen anntennkontakt, efter mosaikfält och avbrott, trotts att dett visat bra signalstyrka vid kontroll.

Har även haft mycket problem med textningen sista tiden, bara halv textning el. ingen alls.

Jag har haft samma problem som du, borde väl ringa CD och klaga igen...

Postad 21 juli 2009 - 05:56

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Intressant,
Jag har inte satt detta i samband förut men jag har också haft väldigt många tillfällen den senaste tiden (efter uppdateringen) när bilden har försvunnit trots stark signal och det har stått "ingen antennkontakt" i rutan. Enda lösningen har varit att starta om.

Ja boxen har verkligen blivit sämre sedan senaste uppdateringen, hoppas de skickar ut en ny asap.

Som en sidnotis kan jag definitivt bekräfta att om man har problemet med HDMI som jag beskrivit innan skall man definitivt inte stänga av boxen med dubbelkommando när den spelar in ett program. Då hänger det sig obönhörligen och man kan inte starta den igen förrän inspelningen är klar.

//

Postad 21 juli 2009 - 08:46

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Jag får ett liknande problem, men istället för mosaik så meddelar boxen att signalen saknas.
Verkar bara påverka hd-kanalerna.
Jag har tolkat detta som problem vid utsändningen eftersom bilden ofta kommit tillbaka inom någon minut, men då har jag ju bläddrat mellan olika kanaler.

Om andra får in en signal så stämmer nog inte min teori om fel vid utsändningen.

Ska bli intressant att se vilka features som finns i nästa version av mjukvaran...

Postad 21 juli 2009 - 09:51

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Även jag har problem med att boxen säger "ingen signal" och jag måste starta om den. Min Vantage HD8000 har inga problem med samma antenn.
Mosaic har jag mest på marksänd MPEG4 kanaler, men ibland även på marksänd MPEG2 och satellit kanalerna.
Jag skulle gärna vilja gå tillbaka till förra FW, för den fungerade bättre för mig. Det lär ju inte komma någon ny FW på ett dag. :)

Postad 21 juli 2009 - 12:06

tojjemannen
  • tojjemannen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Till Maclaes och alla andra som bytt ut HDD:n till en 2,5" Har bytt ut min till en 2,5" Samsung HM251JJ som fungerade direkt efter installationen vilket WD Scorpio Blue inte gjorde. Har oxå kopplat bort fläkten och det ÄR Knäpptyst från mottagaren. Har dock kollat in temperaturen och den kryper upp mot 55 Grader enligt mottagaren och är lite orolig att den ska bli överhettad.
Min fråga till er är då, hur varm blir era 2,5" HDD och är 55 grader varmt för en 2.5"? Vill inte koppla in fläkten igen om jag absolut inte måste :)
Direkt när jag startade upp boxen med HDD:n kollade jag tempen och den visade 33 grader direkt vilket jag tyckte var ganska mycket, kanske man inte kan lita på temperaturangivelsen nu då?
Mottagaren funkar iallafall utan några hängningar eller andra "överhettningssymptom".

Tacksam för lite input/mvh Tojjemannen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.