Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
35062 svar till detta ämne
Postad 12 January 2011 - 09:39
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Varför förespråkar du själv då att man ska fler surrounder än 2? Det står ju ingenstans att 5.1 ska ha extrasurrounder bak, borde inte det vara lika fejk som att förstärkaren simulerar fram extrakanaler?
(Jag är ironisk, förstår fördelarna med att utöka antalet surrounder, men ville bara påpeka att det inte finns inskrivet i "standarden" att man ska ha fler än de obligatiska 2... )
Väntade bara på att den skulle komma. Du har ju svarat på ditt eget påstående. Det som brukar sägas gällande placering av surroundkanaler är ju att man ska placera högtalarna så att man får så god spridning som möjligt. Sen om man använder 2 eller fler högtalare för att uppnå detta gör man ju som man vill. Att använda fler högtalare för att få bättre spridning är ju rätt stor skillnad mot att börja manipulera signalen på ett sätt som det inte är tänkt från början, tycker jag.
Redigerat av Criill, 12 January 2011 - 09:41.
Postad 12 January 2011 - 09:45
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Fast om man "manipulerar" fram något som man tycker låter bättre så ser jag inga nackdelar, bara fördelar
Hur många kör inte med Dolby PLII när dom tittar på vanlig TV? Jag gör det och tycker att det blir betydligt roligare att titta på TV än med vanligt stereoljud.
Postad 12 January 2011 - 09:56
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Fast om man "manipulerar" fram något som man tycker låter bättre så ser jag inga nackdelar, bara fördelar 
Hur många kör inte med Dolby PLII när dom tittar på vanlig TV? Jag gör det och tycker att det blir betydligt roligare att titta på TV än med vanligt stereoljud. 
Jo det är klart. Men med risk för att trampa någon på tårna så tror jag att, om man inte kan få till ett riktigt bra ljud som verkligen är levande och gör att man slukas upp av filmen med 5.1. Då har man nog problem med rummet eller placering av högtalarna. Man ska inte behöva manipulera signalen för att få till ett ordentligt bra ljud. Jag skulle lägga mer pengar på rummet istället för att köpa en väldigt dyr förstärkare för att "fejka" fram bra ljud.  Lyssnar du på musik med DSP:n igång också? Är bara nyfiken.
Postad 12 January 2011 - 10:18
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Jo det är klart. Men med risk för att trampa någon på tårna så tror jag att, om man inte kan få till ett riktigt bra ljud som verkligen är levande och gör att man slukas upp av filmen med 5.1. Då har man nog problem med rummet eller placering av högtalarna. Man ska inte behöva manipulera signalen för att få till ett ordentligt bra ljud.
Jag skulle lägga mer pengar på rummet istället för att köpa en väldigt dyr förstärkare för att "fejka" fram bra ljud. 
Lyssnar du på musik med DSP:n igång också? Är bara nyfiken. 
Nu tror jag bara, men jag tror att dom som kör med extra simulerade kanaler gör det bara för få till det där lilla extra, inte för att dom är missnöjda med 5.1. Nej ingen DSP för musik, då är det Pure Direct eller Direct som gäller beroende på musikkälla!  (Däremot är det inte helt "naturellt" då basen är lite uppställd)
Redigerat av -Palle-, 12 January 2011 - 10:23.
Postad 12 January 2011 - 10:40
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Väntade bara på att den skulle komma.
Du har ju svarat på ditt eget påstående. Det som brukar sägas gällande placering av surroundkanaler är ju att man ska placera högtalarna så att man får så god spridning som möjligt. Sen om man använder 2 eller fler högtalare för att uppnå detta gör man ju som man vill.
Att använda fler högtalare för att få bättre spridning är ju rätt stor skillnad mot att börja manipulera signalen på ett sätt som det inte är tänkt från början, tycker jag. 
Så får man mindre god spridning för att man har fler kanaler ut ur stärkaren...? Sen beror det väl på hur pass bra förstärkaren gör det ?? Som Palle skrev, så varför säljs det inte surroundpaket med sex högohmiga bakre om det är så fantastiskt ? Varför är inte det en standard ? Och det här tjafset om att "det inte är tänkt så från början", och att "det inte är så det ska låta" är bara tröttsamt.. Vet du hur det låter när jätterobotar invaderar jorden ?? Återigen.. Jag har kört 5.1. Jag har kört 7.1. Jag har varit hemma hos Kjelle och lyssnat på ett Ino-system med multipla A2or. Jag vet hur det låter. Innan du har lyssnat på en Z11 med en komplett högtalarsetup kan du inte yttra dej om hur det låter, eller hur det ska låta, eller om det är fejkat ljud, eller om det inte låter som det är tänkt. Man kan inte tycka saker om något man inte har en aning om. Då blir det bara fel. Och angående att du är Inoit finns det inte minsta tvivel om. Jag känner precis igen argument för argument.
Postad 12 January 2011 - 10:55
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag har ju så att jag kan köra 7. om jag vill, där kan jag ju ställa in avstånden. Men hur fen gör ni som kör med en 5.1 när ni serie/pralell kopplar dom bakre, om man inte har alla högtalarna på exakt avstånd så kommer ju ljudet komma till lyssnaren vid olika tidpunkt, en annan sak att köra simulerad 7.1 då man kan ställa in precisa avstånd.
Postad 12 January 2011 - 10:58
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Innan du har lyssnat på en Z11 med en komplett högtalarsetup kan du inte yttra dej om hur det låter, eller hur det ska låta, eller om det är fejkat ljud, eller om det inte låter som det är tänkt. Man kan inte tycka saker om något man inte har en aning om. Då blir det bara fel.
Och angående att du är Inoit finns det inte minsta tvivel om. Jag känner precis igen argument för argument.
Vad snackar du om nu, DET ÄR JU FEJKAT och absolut inte som mixaren har tänkt sig. Detta kan väl ändå inte vara något att diskutera vidare?? Sen att det säkerligen låter häftigt hos dig det har jag inga tvivel om, men knappast "rätt" men det är ju inte heller ditt mål.
Redigerat av Evil Homer, 12 January 2011 - 10:59.
Postad 12 January 2011 - 11:08
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Dessutom.. En annan kul grej att fundera på för er som tycker att äktheten är viktig. Att det ska låta som det gör på riktigt, det är när det gäller musik som är inspelad live. Om en artist med ett band uppträder i en lokal, så spelas ju bara det som blir upptaget med mickarna in. Som alla vet så låter ju alla lokaler väldigt olika, och det ljudet kommer inte med. Det är INTE som det låter i verkligheten. Yamahas gubbar åkte under ett par års tid runt i världen och mickade upp lokaler, så att lokalernas akustiska ljud kunde läggas på originalupptagningen av mickarna. Närmre verkligheten utan att vara där går inte att komma kan jag lova.. Läs från sidan 58 och ett par sidor framåt.. Faktum är att det faktiskt funkar ljudmässigt. Hur det fungerar rent praktiskt och psykoakustiskt har jag dock inte en aning om... http://www2.yamaha.c.../RX-Z11_UCA.pdf
Postad 12 January 2011 - 11:11
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det är INTE som det låter i verkligheten.
Nej det kanske inte låter som det gjorde i lokalen, men det låter som ljudteknikern hade tänkt sig.
Postad 12 January 2011 - 11:15
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Vad snackar du om nu, DET ÄR JU FEJKAT och absolut inte som mixaren har tänkt sig. Detta kan väl ändå inte vara något att diskutera vidare??
Sen att det säkerligen låter häftigt hos dig det har jag inga tvivel om, men knappast "rätt" men det är ju inte heller ditt mål.
Det som Criill snackade om var att han FÖREDROG ett 5.1-system framför ett 11.1-system, fast han aldrig har hört ett kalibrerat 11.1-system. Man kan inte föredra en grej framför den andra om man inte har jämfört dom två... Därför vet jag att han är en Inoit. Det ska vara 5.1 bara för att det SKA vara 5.1. Vilket som ger störst upplevelse har ingen betydelse, för det SKA vara 5.1. Nej det kanske inte låter som det gjorde i lokalen, men det låter som ljudteknikern hade tänkt sig.
Men då är det väl inte verklighetstroget ? Det ska ju vara så viktigt att det ska målas upp en bild av att du sitter i publiken ? Var finns realismen när inte rummet finns med ? Det är ju liksom ganska stor skillnad på ljud i den lokala fritidsgården jämfört med i en stor stenkyrka...? Eller...?
Postad 12 January 2011 - 11:21
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det som Criill snackade om var att han FÖREDROG ett 5.1-system framför ett 11.1-system, fast han aldrig har hört ett kalibrerat 11.1-system. Man kan inte föredra en grej framför den andra om man inte har jämfört dom två... Därför vet jag att han är en Inoit. Det ska vara 5.1 bara för att det SKA vara 5.1. Vilket som ger störst upplevelse har ingen betydelse, för det SKA vara 5.1.
Men då är det väl inte verklighetstroget ? Det ska ju vara så viktigt att det ska målas upp en bild av att du sitter i publiken ? Var finns realismen när inte rummet finns med ? Det är ju liksom ganska stor skillnad på ljud i den lokala fritidsgården jämfört med i en stor stenkyrka...? Eller...?
Jag vill med ha det som det är mixat, inte fejkade kanaler. Är en film mixad i DTS HD så kör jag det Då drar jag inte igång ett promegasupersurround DSP bara för att det låter ballare. Har mixaren lagt ljudet snyggt så låter det förbaskat bra i 5.1 med. Sätt på John Mayer-Where the light is på BR så vet du vad jag pratar om. Är jag en inoit för att jag tycker så?!
Postad 12 January 2011 - 11:30
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag vill med ha det som det är mixat, inte fejkade kanaler. Är en film mixad i DTS HD så kör jag det Då drar jag inte igång ett promegasupersurround DSP bara för att det låter ballare.
Har mixaren lagt ljudet snyggt så låter det förbaskat bra i 5.1 med. Sätt på John Mayer-Where the light is på BR så vet du vad jag pratar om.
Är jag en inoit för att jag tycker så?! 
Då är ju du precis lika jävvla dum och föredrar en sak framför den andra när du inte har jämfört de två !!? Varför vill man inte att det ska låta så bra som bara möjligt ??! Visst, det kan låta bra i 5.1, men du vet ju inte hur det låter i 11.1 ?? Det kanske är mycket bättre ?? Är det bättre att sitta och lyssna på ett halvtaskigt, tråkigt ljud, bara för att det SKA vara så ?? Jag förstår verkligen inte argumenten.. BRA måste väl för fan komma före RÄTT, om RÄTT låter dåligt !!?
Postad 12 January 2011 - 11:35
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Jag förstår verkligen inte argumenten.. BRA måste väl för fan komma före RÄTT, om RÄTT låter dåligt !!? 
+1 på den, dock skulle jag vilja byta ut dåligt mot sämre
Postad 12 January 2011 - 11:36
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag börjar nästan misstänka att du trycker igång PLII Music läget på vissa låtar just för att det låter lite "bättre" det blir ju värsta surroundfeelingen då ju
Om det låter dåligt hos dig i 5.1 så är det nog fel prylar du sitter med isf
Redigerat av Evil Homer, 12 January 2011 - 11:39.
Postad 12 January 2011 - 11:39
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jag har ju aldrig sagt att det skulle låta sämre med 11.4. Jag har bara inte förstått poängen antar jag. Du kan ju aldrig få mer ljudinformation än vad som finns i källan, varför försöka fejka fram det? När det kommer till musiklyssning. Kör ni med 7.1/11.4 då också?
Men varför ens försöka ha en standard om ingen bör följa den? Återigen, varför använder sig inte dom som mixar film sig av fler kanaler?
Tycker det har varit på en ganska sansad nivå. Tyckte bara att det var lite onödigt att dra upp Ino som inte har nånting med diskussionen att göra. Men det är väl som vanligt då... 
Förresten, vad har du att säga i "surroundkriget"? Du som är omnämnd i tråden och allt. Du kör med en 5.1 rigg om jag tolkar Timpolanen rätt?
Japps jag kör med 5.1, dock har jag för lite baksurrar. Ska börja med 2st/kanal.. Andledning till varför 5.1 system inte säljs med flera surrar är för att de "tycker" väl att spridningen räcker. Japps är äre vad just de märket tycker är bäst rent subjektivt. Jag tycker det för fullkomligt värelöst om man kan lokalisera vad högtalaren står exagt. . Och angående att du är Inoit finns det inte minsta tvivel om. Jag känner precis igen argument för argument.
Detta är förbaskat tråkigt att läsa... Bara för att det finns vissa som äger INO som är helt maniska och går efter det till pungt och pricka, å allt annant är bara rent skit. Men backerman så är det inte, det är utav dessa kommentarer en viss snubbe lämna detta forum.... Ja hur lät det hos kjelle då? Bättre eller sämre än hoss dig?
Postad 12 January 2011 - 11:45
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag börjar nästan misstänka att du trycker igång PLII Music läget på vissa låtar just för att det låter lite "bättre" det blir ju värsta surroundfeelingen då ju 
Absolut inte. Det är stor skillnad. När jag köpte dom nya stegen och satt och lyssnade i timtals på musik med Kappa 600, så körde jag med pure direct både på bd:n och på stärkaren. Då är ju inte ens subbarna med. Då släcker jag ner och sitter och lyssnar och analyserar som jag skrev. Det är en typ av upplevelse, film är en helt annan. Däremot slår jag på en passande DSP när jag kör musik-dvd. Ljudet blir avsevärt livfullare, och betydligt roligare. Tittar man på en drama eller en komedi har det inte heller lika stor betydelse. MEN. Är det däremot dunder och granater, biljakter, kulor som viner runt skallen... Då vill man ju inte att det ska låta som den gode sdx skrev.. "Plut"...
Postad 12 January 2011 - 11:46
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
pungt och pricka
Tack för dagens första garv  Det kan bli skoj med felskrivningar ibland PUNGt Punkt stavas det, inte bara pizzabagarna som får till roliga ord även ni med finskt ursprung får till det ibland
Redigerat av Evil Homer, 12 January 2011 - 11:47.
Postad 12 January 2011 - 11:53
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Absolut inte. Det är stor skillnad. När jag köpte dom nya stegen och satt och lyssnade i timtals på musik med Kappa 600, så körde jag med pure direct både på bd:n och på stärkaren. Då är ju inte ens subbarna med. Då släcker jag ner och sitter och lyssnar och analyserar som jag skrev. Det är en typ av upplevelse, film är en helt annan. Däremot slår jag på en passande DSP när jag kör musik-dvd. Ljudet blir avsevärt livfullare, och betydligt roligare. Tittar man på en drama eller en komedi har det inte heller lika stor betydelse. MEN. Är det däremot dunder och granater, biljakter, kulor som viner runt skallen... Då vill man ju inte att det ska låta som den gode sdx skrev.. "Plut"... 
Låter det "plut" så har du fel prylar eller fuckat upp inställningarna kraftigt! Vi har helt enkelt OTROOOOLIGT skilda ljudideal, du vill ha massa ljud som snurrar runt och far även om inte mixarna har tänkt sig detta, en MEGA höjning på subbarna så att kåken skakar även om detta inte är med i filmen. Föresten så är gamla X12 tillbaka igen, schitzofreni? ( nu lär jag väl ha snurrat till stavningen , men det bjuder jag på timpolajnen  )
Postad 12 January 2011 - 11:54
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Då vill man ju inte att det ska låta som den gode sdx skrev.. "Plut"... 
Påtal om sdx, är han tillbaka som x12?
Postad 12 January 2011 - 11:56
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Så får man mindre god spridning för att man har fler kanaler ut ur stärkaren...? Sen beror det väl på hur pass bra förstärkaren gör det ?? Som Palle skrev, så varför säljs det inte surroundpaket med sex högohmiga bakre om det är så fantastiskt ? Varför är inte det en standard ?
Alltså, jag börjar bli rätt trött på att du lägger ord i munnen på mig hela tiden. Jag har väl aldrig sagt att det blir sämre spridning med fler kanaler? Varför det inte är standard med flera bakhögtalare är ju helt enkelt för att det är svårt att möblera och få det snyggt med flera högtalare. ¨ Och det här tjafset om att "det inte är tänkt så från början", och att "det inte är så det ska låta" är bara tröttsamt.. Vet du hur det låter när jätterobotar invaderar jorden ??
När en mixning av ljud sker så strävar dom ju naturligtvis att få det så bra som möjligt i deras studio och lyssningsrum. För att jag ska uppleva det likadant som dom som gjort filmen/musiken har tänkt sig så måste jag ju försöka efterlikna deras förutsättningar. ¨ Återigen.. Jag har kört 5.1. Jag har kört 7.1. Jag har varit hemma hos Kjelle och lyssnat på ett Ino-system med multipla A2or. Jag vet hur det låter. Innan du har lyssnat på en Z11 med en komplett högtalarsetup kan du inte yttra dej om hur det låter, eller hur det ska låta, eller om det är fejkat ljud, eller om det inte låter som det är tänkt. Man kan inte tycka saker om något man inte har en aning om. Då blir det bara fel.
Återigen, om det nu blir ett sånt lyft varför mixar dom inte skiten så då? ¨ Och angående att du är Inoit finns det inte minsta tvivel om. Jag känner precis igen argument för argument.
Herregud....
Postad 12 January 2011 - 11:58
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
om det nu blir ett sånt lyft varför mixar dom inte skiten så då?
Varför det inte är standard med flera bakhögtalare är ju helt enkelt för att det är svårt att möblera och få det snyggt med flera högtalare.
Du svarade själv på frågan, sen är det ju självklart en kostnadsfråga också.
Postad 12 January 2011 - 12:02
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Tack för dagens första garv 
Det kan bli skoj med felskrivningar ibland PUNGt Punkt stavas det, inte bara pizzabagarna som får till roliga ord även ni med finskt ursprung får till det ibland 
Fort men fel...!  Låter det "plut" så har du fel prylar eller fuckat upp inställningarna kraftigt!
Vi har helt enkelt OTROOOOLIGT skilda ljudideal, du vill ha massa ljud som snurrar runt och far även om inte mixarna har tänkt sig detta, en MEGA höjning på subbarna så att kåken skakar även om detta inte är med i filmen.
Föresten så är gamla X12 tillbaka igen, schitzofreni? ( nu lär jag väl ha snurrat till stavningen , men det bjuder jag på timpolajnen )
Stavas TimpoLANEN...! Arrghhh  Varför det inte är standard med flera bakhögtalare är ju helt enkelt för att det är svårt att möblera och få det snyggt med flera högtalare.
+1
Postad 12 January 2011 - 12:03
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Påtal om sdx, är han tillbaka som x12?
Jag var före dig med 1min  Men jag kollade inläggen ifrån x12 nu, lite för mycket stora bokstäver och avslutningar med punkt för att man skall vara säker.
Postad 12 January 2011 - 12:04
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Dessutom.. En annan kul grej att fundera på för er som tycker att äktheten är viktig. Att det ska låta som det gör på riktigt, det är när det gäller musik som är inspelad live. Om en artist med ett band uppträder i en lokal, så spelas ju bara det som blir upptaget med mickarna in. Som alla vet så låter ju alla lokaler väldigt olika, och det ljudet kommer inte med. Det är INTE som det låter i verkligheten.
Men som NiklasF skrev så vill du ju att det ska låta så som producenten har tänkt sig när dom sitter i studion. Du har uppenbarligen inte hört en bra inspelning i ett bra rum och bra system. Det finns liveupptagningar som är gjorda med bland annat A/B eller X/Y teknik som verkligen målar upp hela scenen framför dig, med rum och allt du önskar dig. Yamahas gubbar åkte under ett par års tid runt i världen och mickade upp lokaler, så att lokalernas akustiska ljud kunde läggas på originalupptagningen av mickarna. Närmre verkligheten utan att vara där går inte att komma kan jag lova..
Läs från sidan 58 och ett par sidor framåt.. Faktum är att det faktiskt funkar ljudmässigt. Hur det fungerar rent praktiskt och psykoakustiskt har jag dock inte en aning om... http://www2.yamaha.c.../RX-Z11_UCA.pdf
Ja Yamahas DSP är fantastisk på att simuiera olika rum, men samtidigt så är ju dom DSP-lägena lika fantastiskt meningslösa.  Vem vill lägga på ett extra rum på inspelningarna?
Redigerat av Criill, 12 January 2011 - 12:33.
Postad 12 January 2011 - 12:05
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Jag var före dig med 1min 
Men jag kollade inläggen ifrån x12 nu, lite för mycket stora bokstäver och avslutningar med punkt för att man skall vara säker.
Såg det
Postad 12 January 2011 - 12:05
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Stavas TimpoLANEN...! Arrghhh 
ALLA finnar jag snackar med eller om får ett "lajnen" efter sitt namn eller efternamn. Skyll dig själv!
Postad 12 January 2011 - 12:07
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Du svarade själv på frågan, sen är det ju självklart en kostnadsfråga också.
Jag tror inte att det är därför dom inte mixar i flera kanaler. Jag är rätt övertygad om att dom känner att det inte behövs.
Postad 12 January 2011 - 12:09
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Postad 12 January 2011 - 12:09
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
ALLA finnar jag snackar med eller om får ett "lajnen" efter sitt namn eller efternamn. Skyll dig själv! 
Ja e int finne! Därför Timpolanen och inte lajinen. Backerman: Svara på min fråga?
Postad 12 January 2011 - 12:10
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag tror inte att det är därför dom inte mixar i flera kanaler. Jag är rätt övertygad om att dom känner att det inte behövs. 
Toy Story 3 är som sagt mixad ifrån början med 7.1
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Men om det inte behövs fler än 5 diskreta kanaler varför har dom då nyligen lanserat äkta 7.1?
Postad 12 January 2011 - 12:11
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Toy Story 3 är som sagt mixad ifrån början med 7.1
Jupps, och nån till film som sagt. Men det är ett rejält hopp från 7 till 11 tycker jag.
Postad 12 January 2011 - 12:12
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Ja e int finne! Därför Timpolanen och inte lajinen.
Same eller lapp? låter nordiskt iaf. Vet du föresten vad dom kvinnliga lapparna kallar sin dildo?
Postad 12 January 2011 - 12:13
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Men om det inte behövs fler än 5 diskreta kanaler varför har dom då nyligen lanserat äkta 7.1? 
Vi får väl se om det blir nån herrejösses skillnad då. Jag får hålla i mig i soffan när jag slår på filmen.
Postad 12 January 2011 - 12:16
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Detta är förbaskat tråkigt att läsa... Bara för att det finns vissa som äger INO som är helt maniska och går efter det till pungt och pricka, å allt annant är bara rent skit. Men backerman så är det inte, det är utav dessa kommentarer en viss snubbe lämna detta forum....
Ja hur lät det hos kjelle då? Bättre eller sämre än hoss dig?
Man får tycka och tänka precis vad man vill om "Inoiter" i ordets bemärkelse.. Det finns folk med Ino som låter folk tycka och tänka precis vad dom vill. Absolut. Men det är ju inte dom den stora massan som hyser agg mot Ino är förbannade på ? Det finns vissa som helt enkelt inte kan ge fan i att predika Ino som det enda rätta, och dom förstör ju tyvärr för alla andra som tycker att Ino helt enkelt bara är bra grejer. Men när det börjas bajsas ner varenda tråd om "transparens", "det SKA vara si, och det SKA vara så", "det är inte äkta mot originalet", "som du gör är fel, man SKA göra så här", "11 kanaler är bara löjligt, utan man SKA köra 5.1 med så många bakre surrar som bara möjligt", "det ska blindtestas nivåmatchat", "man SKA ha denon för dom är mest neutrala", "man SKA ha ett 1090 för det är det bästa steget som finns" o.s.v, då behöver man inte direkt fundera på vad folk har för högtalare... Att David lämnade forumet var ju för att han inte kunde ge fan i att ge sej in i diskussioner. Hade han bara gjort det hade det inte varit några problem. Det lät bra hos Kjelle. Det är inget snack om saken. Det låter förmodligen mer korrekt också. Men i mitt rum får man en mycket större upplevelse, och det är för mej mycket viktigare än att det är "korrekt".
Postad 12 January 2011 - 12:28
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Same eller lapp? låter nordiskt iaf.
Vet du föresten vad dom kvinnliga lapparna kallar sin dildo?
Jag e född i stockholm, alltid bott här också.  Igen aning..?!
Postad 12 January 2011 - 12:29
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Man får tycka och tänka precis vad man vill om "Inoiter" i ordets bemärkelse.. Det finns folk med Ino som låter folk tycka och tänka precis vad dom vill. Absolut. Men det är ju inte dom den stora massan som hyser agg mot Ino är förbannade på ? Det finns vissa som helt enkelt inte kan ge fan i att predika Ino som det enda rätta, och dom förstör ju tyvärr för alla andra som tycker att Ino helt enkelt bara är bra grejer. Men när det börjas bajsas ner varenda tråd om "transparens", "det SKA vara si, och det SKA vara så", "det är inte äkta mot originalet", "som du gör är fel, man SKA göra så här", "11 kanaler är bara löjligt, utan man SKA köra 5.1 med så många bakre surrar som bara möjligt", "det ska blindtestas nivåmatchat", "man SKA ha denon för dom är mest neutrala", "man SKA ha ett 1090 för det är det bästa steget som finns" o.s.v, då behöver man inte direkt fundera på vad folk har för högtalare...
Att David lämnade forumet var ju för att han inte kunde ge fan i att ge sej in i diskussioner. Hade han bara gjort det hade det inte varit några problem.
Det lät bra hos Kjelle. Det är inget snack om saken. Det låter förmodligen mer korrekt också. Men i mitt rum får man en mycket större upplevelse, och det är för mej mycket viktigare än att det är "korrekt".
Men det är ju för fan du som tagit upp Ino nu?!? Jag måste väl få säga precis så som jag tycker och tänker. Precis så som du gör. Det är ju ingen som har missat att du gillar bas t.ex. Men då är det ingen som kommer och sätter falska stämplar i pannan på dig va? Skärpning!
Redigerat av Criill, 12 January 2011 - 12:40.
Postad 12 January 2011 - 12:34
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Tycker verkligen inte det lyser igenom någon inoit hos criill, och han har väl ändå rätt att tycka utan att du skall dra hela ino snacket? Jag orkar inte heller med fanatikerna eller tonen som blir hos endel utav dom, annars hade jag som jag har sagt förut reggat mig på faktiskt för länge sedan. För att ta ett exempel så slöläste jag där igår, hittade en skitintressant tråd ang mina Martin Logan SL3 WOW kan dom snacka om annat här tänkte jag då! Men som alltid fick jag rätt, hur många inlägg tog det innan det ballade ur, så saaaatans otrevliga mot varandra jämt! 6:e inlägget så kör dom redan igång, mmm trevligt ställe  Vet du föresten vad dom kvinnliga lapparna kallar sin dildo?
Fusklapp...
Redigerat av Evil Homer, 12 January 2011 - 12:37.
Postad 12 January 2011 - 13:00
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Jag har ju aldrig sagt att det skulle låta sämre med 11.4. Jag har bara inte förstått poängen antar jag. Du kan ju aldrig få mer ljudinformation än vad som finns i källan, varför försöka fejka fram det? När det kommer till musiklyssning. Kör ni med 7.1/11.4 då också?
Men varför ens försöka ha en standard om ingen bör följa den? Återigen, varför använder sig inte dom som mixar film sig av fler kanaler?
Tycker det har varit på en ganska sansad nivå. Tyckte bara att det var lite onödigt att dra upp Ino som inte har nånting med diskussionen att göra. Men det är väl som vanligt då... 
Förresten, vad har du att säga i "surroundkriget"? Du som är omnämnd i tråden och allt. Du kör med en 5.1 rigg om jag tolkar Timpolanen rätt?
Hej ! Näee då har Timpa inte koll på läget ( i detta fall )  Jag kör med 7.2 ... Alltså: Front L , Center, Front R 2 bashögtalare för att återge frekvenserna under 80 Hz 1 Left Surround ( 3 st i praktiken som hjälper varandra ) 1 Right Surround ( 3 st i praktiken som hjälper varandra ) 1 st Left Back Surruond 1 st Right Back Surround ........ 13.2 Kan man väl också säga i sådant fall eller 13.1 eftersom LFE i praktiken är ett mono spår eller 7.1 eller 7.2 som sagt eftersom det är det som kodas och finns material för att koda sen att fler högtalare hjälps åt för att göra jobbet är en annan sak .... men jag siktar på:
Postad 12 January 2011 - 13:03
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
men jag siktar på:
Fifan va fläskigt!  Det skulle nog vara mumma i ett akustikanpassat biorum.
Postad 12 January 2011 - 13:08
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
men jag siktar på:
I vad för rum då? Hur skall du sköta så att bakhögtalare nr 1 ljud kommer till dig samtidigt som bakhögtalare n2-3-4
Postad 12 January 2011 - 13:10
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Jag bara skämtar ....
Postad 12 January 2011 - 13:15
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag bara skämtar .... 
Man vet ju aldrig, du glömde en smilie efter!  Men jag är nyfiken på hur folk löser det faktiskt, äh hosta på massa extra bakre kanaler. Men hur fan ställer dom in sakerna sen då, om man har ett avstånd till dom bakre på 1.5m sen ett avstånd på ett par till av dom bakre på 2m sen ytterligare ett par på sidan som man har 1.7 till. Får se om någon kan svara på detta...
Postad 12 January 2011 - 13:19
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Hej !
Näee då har Timpa inte koll på läget ( i detta fall ) 
Jag kör med 7.2 ...
Alltså: Front L , Center, Front R 2 bashögtalare för att återge frekvenserna under 80 Hz
1 Left Surround ( 3 st i praktiken som hjälper varandra ) 1 Right Surround ( 3 st i praktiken som hjälper varandra )
1 st Left Back Surruond 1 st Right Back Surround
........ 13.2 Kan man väl också säga i sådant fall eller 13.1 eftersom LFE i praktiken är ett mono spår
eller 7.1 eller 7.2 som sagt eftersom det är det som kodas och finns material för att koda sen att fler högtalare hjälps åt för att göra jobbet är en annan sak ....
men jag siktar på:
Aha, spännande. Tycker du att dom två bakre kanalerna tillför nåt extra då?  Man vet ju aldrig, du glömde en smilie efter! 
Men jag är nyfiken på hur folk löser det faktiskt, äh hosta på massa extra bakre kanaler. Men hur fan ställer dom in sakerna sen då, om man har ett avstånd till dom bakre på 1.5m sen ett avstånd på ett par till av dom bakre på 2m sen ytterligare ett par på sidan som man har 1.7 till.
Får se om någon kan svara på detta...
Du får ju ett "fält" runt omkring dig. Du ska ju inte kunna uppfatta varifrån ljudet kommer, ljudet skall vara diffust. Så det är inget stort problem med avstånden.  Sen så kan man ju sätta dom på olika höjd dessutom. Dom främre relativt långt ner och sedan högre och högre tills du kommer till paret längst bak. På så sätt får du en liten fysisk tidsförskjutning också.
Redigerat av Criill, 12 January 2011 - 13:23.
Postad 12 January 2011 - 13:24
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Man vet ju aldrig, du glömde en smilie efter! 
Men jag är nyfiken på hur folk löser det faktiskt, äh hosta på massa extra bakre kanaler. Men hur fan ställer dom in sakerna sen då, om man har ett avstånd till dom bakre på 1.5m sen ett avstånd på ett par till av dom bakre på 2m sen ytterligare ett par på sidan som man har 1.7 till.
Får se om någon kan svara på detta...
Jag erkännde att jag inte kunde det ... eller läsa mig till den kunskapen inom rimlig tid för att kalkulera det själv ... Har ju testat det mesta hemmavid med varierande resultat  och med många olika surround högtalare samt fullregister "framhögtalare" som frontar bak ... i olika konfigurationer. Så tillslut tog jag hjälp med den saken . . . . . och nu funkar det som det skall Aha, spännande. Tycker du att dom två bakre kanalerna tillför nåt extra då? 
Du får ju ett "fält" runt omkring dig. Du ska ju inte kunna uppfatta varifrån ljudet kommer, ljudet skall vara diffust. Så det är inget stort problem med avstånden. 
Om de 2 extra kanalerna tillför nåt extra ? ? i ärlighetens namn så har jag inte så många skivor som är 7.1 ljud på.... Men ibland låter jag förstärkaren simulera de 2 extra kanalerna bak . . . Och jag inbillar mig att det låter extra bra då
Postad 12 January 2011 - 13:30
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Om de 2 extra kanalerna tillför nåt extra ? ? i ärlighetens namn så har jag inte så många skivor som är 7.1 ljud på.... Men ibland låter jag förstärkaren simulera de 2 extra kanalerna bak . . . Och jag inbillar mig att det låter extra bra då 
Hehe, jag får väl ta och skaffa Toy Story 3 och panga igång dom där extra effektkanalerna och höra om det blir nåt drag då. Blir spännande.
Redigerat av Criill, 12 January 2011 - 13:30.
Postad 12 January 2011 - 13:31
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Hehe, jag får väl ta och skaffa Toy Story 3 och panga igång dom där extra effektkanalerna och höra om det blir nåt drag då.
Blir spännande. 
Början på Toy Story 3 är grym.....
Postad 12 January 2011 - 13:33
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Början på Toy Story 3 är grym..... 
Sweet! Jag såg på Kill Bill för några dagar sedan. Fantastisk ljudläggning på den rullen!
Postad 12 January 2011 - 13:59
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ah, jag känner en som har Infinity och han är dum i huvudet, alltså är alla som har infinity dumma i huvudet?
Seriöst, väx upp. Kan man inte diskutera utan att generalisera som värsta rasisten så bör man söka hjälp.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|