Postad 22 November 2012 - 08:14
Testa Blizzard, ännu bättre tycker jag!tog mig en Mohawk Whiteout Stout igår. riktigt god!
Postad 22 November 2012 - 08:35
Testa Blizzard, ännu bättre tycker jag!
har en sådan hemma också. blir nog imorgon
Postad 22 November 2012 - 17:40
Postad 22 November 2012 - 22:59
Smakar som starkt kaffe och vaniljtoffee, faktist riktigt god men inte riktigt säker på om den är värd priset.
Kul öl dock
Postad 23 November 2012 - 08:36
Den är ju fantastisk. Servera som efterrätt med vaniljglass till tex.Precis druckit en "Southern Tier: Imperial Milk Stout Creme Bruelee" (sug på den
).
Smakar som starkt kaffe och vaniljtoffee, faktist riktigt god men inte riktigt säker på om den är värd priset.
Kul öl dock
Har 5 flaskor på väg hem just nu
Postad 23 November 2012 - 12:51
Köpte 4st så jag ska testa med vaniljglass ikväll (tack för tipset)
Den stack direkt upp i huvudet i alla fall
Postad 23 November 2012 - 22:03
Postad 24 November 2012 - 02:18
Redigerat av Unregistered2141, 24 November 2012 - 02:20.
Postad 24 November 2012 - 10:51
iaf var båda väldigt goda. godast var Hibernation Ale
Postad 27 November 2012 - 21:12
http://www.facebook.com/Omnipollo
Postad 28 November 2012 - 17:36
Nu kan jag ju inte beskriva smaker sådär fräsigt som en del, men:
Doften, doftar gräddigt
Smaken , beskan finns där men bettet saknas, undrar om den innehåller någe' alkohol överhuvudtaget
Skummet som ni ser är massivt, varför, det var att ta i tycker jag...
DSC_0853.jpg 2.68MB
1 Antal nerladdningarSkulle vilja ge mig på en IPA sedan.
Nåja, för att vara ett första försök så ger jag mig en stark 3a'....
Edit: jeeezzz, nog var det akohol i den allt, men trotts det en märkligt fadd smak.
Redigerat av what17ever, 28 November 2012 - 17:55.
Postad 28 November 2012 - 17:43
Postad 28 November 2012 - 18:27
I helgen tog jag med mig några öl från Södra Maltfabriken, deras IPA. Helt rasande god, dock procent på 7.5 så fler än ett par gör stegen lite vingliga...
Jag tyckte deras Die Nasty var riktigt fin!
Postad 29 November 2012 - 08:18
Sådär, 17's APA är klar.
Nu kan jag ju inte beskriva smaker sådär fräsigt som en del, men:
Doften, doftar gräddigt
Smaken , beskan finns där men bettet saknas, undrar om den innehåller någe' alkohol överhuvudtaget
Skummet som ni ser är massivt, varför, det var att ta i tycker jag...DSC_0853.jpg 2.68MB 1 Antal nerladdningar
Skulle vilja ge mig på en IPA sedan.
Nåja, för att vara ett första försök så ger jag mig en stark 3a'....
Edit: jeeezzz, nog var det akohol i den allt, men trotts det en märkligt fadd smak.
fan vad härligt.
I helgen tog jag med mig några öl från Södra Maltfabriken, deras IPA. Helt rasande god, dock procent på 7.5 så fler än ett par gör stegen lite vingliga...
tycker inte någon av deras öl förrutom Die Nasty är speciellt goda
Redigerat av beat_strandh, 29 November 2012 - 08:19.
Postad 30 November 2012 - 06:57
Jag tyckte deras Die Nasty var riktigt fin!
Ja den är fin den med. Men jag gillar faktiskt IPAn. De har generellt en fräsh(grön) känsla i smaken som tilltalar mig. Kul som fasen att bryggeriet ligger i Brandbergen.
Postad 04 December 2012 - 19:26
hoppy.jpg 125.69K
0 Antal nerladdningar
Postad 04 December 2012 - 21:16
En låda igen från brewdog, Hoppy Christmas var hur god som helst tycker jag. Passar min smak perfekt. Som punk-ipa x 2
hoppy.jpg 125.69K 0 Antal nerladdningar
ojojoj nu blir man avundsjuk! drack några Kernel när jag var i Skottland. riktigt bra öl. perfekt balanserade och inget krimskrams
Postad 05 December 2012 - 20:17
Efter att han fått kommentera det faktum att jag köpt en låda öl för hela 59:- per flaska så berättade han lite drömmande om sitt gamla favoritöl sedan länge försvunnet.
Tydligen fanns det ett bryggeri som hette "TILL bryggerierna" och de hade ett mörkt öl.
Nu finns det ju flera mörka öl men jag tänkte att jag skulle jaga upp något som liknade detta ölet.
Det skulle tydligen ha varit mörkare än en Falcon Bayersk.
Är det någon som vet vad jag/farsan söker?
Postad 05 December 2012 - 20:23
Postad 05 December 2012 - 20:27
Förresten, köp Hoppy Christmas om ni kommer över några... damn vad bra den är. Snart druckit upp mina.
Postad 05 December 2012 - 20:34
Tydligen fanns det ett bryggeri som hette "TILL bryggerierna" och de hade ett mörkt öl.
Nu finns det ju flera mörka öl men jag tänkte att jag skulle jaga upp något som liknade detta ölet.
Det skulle tydligen ha varit mörkare än en Falcon Bayersk.
Är det någon som vet vad jag/farsan söker?
Tyvärr inte, de verkar ha blivit uppköpta av Falcon redan 1989 så det är flera år före min tid som öldrickare. Men du kan ju alltid köpa dig en påse blandat med mörk lager och prova på din farsa för att se om något fastnar.
Lagrar du ölen för att den ska hålla längre eller för att du tror att den ska smaka bättre?
Du kanske skämtar, men jag förutsätter att du inte gör det. Man lagrar ölen för att den ska utvecklas (förhoppningsvis) till det bättre. Just Fullers Vintage har jag själv provat att lagra. Redan efter ett år märker man stor skillnad, men det var minst lika stor skillnad mellan 1 och 2 år. Jag vet dock inte när den toppar ut, men den är helt klart värd att lagra åtminstone två år. Jag skrev ett inlägg om detta: http://www.beerdrivel.se/?p=3083
Postad 05 December 2012 - 21:17
Du kanske skämtar, men jag förutsätter att du inte gör det. Man lagrar ölen för att den ska utvecklas (förhoppningsvis) till det bättre. Just Fullers Vintage har jag själv provat att lagra. Redan efter ett år märker man stor skillnad, men det var minst lika stor skillnad mellan 1 och 2 år. Jag vet dock inte när den toppar ut, men den är helt klart värd att lagra åtminstone två år. Jag skrev ett inlägg om detta: http://www.beerdrivel.se/?p=3083
Ja men se där, där sitter du på en piedestal! Nej jag var ganska seriös, hur ska jag kunna veta att just Fullers Vintage är bra att lagra? Är medveten om att en del sorter mår bra av att lagras, är även medveten om att vissa sorter inte lämpar sig lika bra för lagring. Jag har dock inte koll på alla öl i hela världen och har inte brytt mig om att forska i detta ämne, så därför frågade jag vad syftet var med denna lagring. Inte så konstigt kan jag tycka. . . .
Postad 05 December 2012 - 21:51
Ja men se där, där sitter du på en piedestal! Nej jag var ganska seriös, hur ska jag kunna veta att just Fullers Vintage är bra att lagra? Är medveten om att en del sorter mår bra av att lagras, är även medveten om att vissa sorter inte lämpar sig lika bra för lagring. Jag har dock inte koll på alla öl i hela världen och har inte brytt mig om att forska i detta ämne, så därför frågade jag vad syftet var med denna lagring. Inte så konstigt kan jag tycka. . . .
Ok, det var hur du skrev det som gjorde att jag blev osäker. Lagra för att förlänga hållbarheten o.s.v, men skit samma. Det finns en hel del att säga kring lagring av öl. Men några enkla tumregler är att öl där fokus ligger på malten oftast lagras väldigt väl. Humlefokuserad öl ska man helst dricka så färskt som möjligt. En del öl med fokus på jästen går bra att lagra också, t.ex. guezue. Jag drack en från 84 i somras och den var grym, hade utvecklat en salt ton och en jäkla massa udda aromer. Sen toppar vissa öl ut vid olika tidpunkter. Samt att det finns en del undantag till ovanstående tumregler. Personligen har jag inte full koll på allt, men har ett antal lagringsprojekt på gång. Bl.a. så håller jag på och bygger upp en samling Sierra Nevada Bigfoot, Brooklyn Black Chocolate Stout och Orval. Samt en del annan öl som jag har i en eller flera årgångar. Pannepot som släpptes i detta släpp har jag t.ex. 4-5 årgångar av.
Postad 05 December 2012 - 22:19
Sierra Nevada bigfoot
Drack en på Monks som var lagrad sedan 07. Mycket god
Postad 06 December 2012 - 07:27
. Personligen har jag inte full koll på allt, men har ett antal lagringsprojekt på gång. Bl.a. så håller jag på och bygger upp en samling Sierra Nevada Bigfoot, Brooklyn Black Chocolate Stout och Orval. Samt en del annan öl som jag har i en eller flera årgångar. Pannepot som släpptes i detta släpp har jag t.ex. 4-5 årgångar av.
Hade tänkt att eventuellt börja samla lite BCS jag med när nästa omgång kommer till Systemet. Men hur lagrar man dom bäst? Bara ha dom stående i skafferiet eller ska dom ligga ner som t.ex. vinflarror?
Postad 06 December 2012 - 07:28
Lagrar du ölen för att den ska hålla längre eller för att du tror att den ska smaka bättre?
De ska smaka bättre efter vad jag förstått. Enligt de själva och lite olika krogar och ölsmakare så ska de bara bli bättre och bättre.
Postad 06 December 2012 - 07:55
Precis druckit en "Southern Tier: Imperial Milk Stout Creme Bruelee" (sug på den
).
Kul öl dock
Var köpte du den nånstans?
Tar gärna emot tips på riktigt bra julöl.
Redigerat av Unregistereddc471864, 06 December 2012 - 08:03.
Postad 06 December 2012 - 08:29
Creme Brulee finns som privatimport hos brill, köpte precis 5 st. Dock är det ingen julöl.Var köpte du den nånstans?
Bra julöl... Port Brewing Santas little helper, Mikkellers Santas little helper är också trevlig
Ha dom stående!Hade tänkt att eventuellt börja samla lite BCS jag med när nästa omgång kommer till Systemet. Men hur lagrar man dom bäst? Bara ha dom stående i skafferiet eller ska dom ligga ner som t.ex. vinflarror?
Postad 06 December 2012 - 10:14
De ska smaka bättre efter vad jag förstått. Enligt de själva och lite olika krogar och ölsmakare så ska de bara bli bättre och bättre.
Hoppas att det blir lyckat för dig
Postad 06 December 2012 - 11:48
Var köpte du den nånstans?
Precis som squeezemaster säger så får du göra en privatimport hos bolaget.
Du får ange vad ölen heter, antal flaskor etc. och ange importör om det finns, hänvisa till Brill&Co (Brill.se).
Så får du en offert från bolaget om pris etc. (brukar ta några dagar).
Fick pynta 129:- per flaska men det går att köpa styckevis så man måste inte köpa en hel kartong.
Men som sagt det är inget Julöl
Postad 06 December 2012 - 12:00
Man får ju köra en vertikalprovning då och då, så får man ju bra koll.Hoppas att det blir lyckat för dig
Plockar du en flaska varje år för att hålla koll eller vet du ungefär vilken tid som sägs vara optimal?
Postad 06 December 2012 - 12:16
Hoppas att det blir lyckat för dig
Plockar du en flaska varje år för att hålla koll eller vet du ungefär vilken tid som sägs vara optimal?
Tyvärr är detta första årgången jag köper hem. Jag har druckit 2009 under en middag i sälen i våras och 2011 för någon månad sedan och 2009 var avgjort bättre. Fylligare helt enkelt.
Postad 06 December 2012 - 13:40
2st Port Brewing Santas little helper
1st Mikkellers Santas little helper
1st Anchor Christmas Ale
1st Oppigårds Winter Ale
Postad 06 December 2012 - 13:57
Oppigårds har tagits bra emot i år vad jag sett. Köpte mig en flaska idag. Liefmans Glühkriek är rätt speciell om man vill prova något annorlunda. Som en blandning mellan fruktöl och glögg. Den går dessutom bra att värma som glögg, men personligen föredrar jag den kalla.
Till julmaten dricker jag helst mumma, då tänker jag främst på den man blandar själv. Men orkar man inte med det så kan man fuska med en Falcons Julmumma.
Utöver det tyckte jag Spendrups/Wisby Sleepy Bulldog Winter Ale var förvånansvärt bra. En av få från det bryggeriet som jag gillat. Trevlig humlearom och skön maltsötma. Den funkade till julmaten, men var kanske lite för kraftig.
Mohawk Whiteout Stout tyckte jag var mycket bra också. Lätt att dricka trots nästan 10%.
Det var allt jag kom på så här på rak arm, ska fortsätta prova julöl imorgon tänkte jag.
Postad 06 December 2012 - 14:05
Postad 06 December 2012 - 14:06
En kompis bjöd mig på ett glas utan att jag visste vad det var.Till julmaten dricker jag helst mumma, då tänker jag främst på den man blandar själv. Men orkar man inte med det så kan man fuska med en Falcons Julmumma.
Jag gissade på en 50/50 eller 60/40 blandning av hembränt och julmust, fruktansvärt!
Och det smakade såå mycket sprit, hade aldrig gissat att det var under 12-15% men den ligger ju på 5.2% bara.
Kan var bland det sämsta tillsammans med International Arms Race
Postad 06 December 2012 - 14:42
En kompis bjöd mig på ett glas utan att jag visste vad det var.
Jag gissade på en 50/50 eller 60/40 blandning av hembränt och julmust, fruktansvärt!
Och det smakade såå mycket sprit, hade aldrig gissat att det var under 12-15% men den ligger ju på 5.2% bara.
Kan var bland det sämsta tillsammans med International Arms Race
Haha spännande, jag ska smaka Julmumman i helgen så får vi se. Har du druckit hemmablandad mumma? Vissa gillar inte det alls, men jag tycker det är riktigt smarrigt. Jag brukar göra en variant med krossad kardemumma som får dra i mörk rom över natten, sen tillsätter jag porter, julöl, portvin och nån form av kolsyrad ljus dricka (t.ex. sockerdricka eller vichy vatten).
Edit: Krossad inte korssad
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 06 December 2012 - 14:54.
Postad 06 December 2012 - 14:43
Postad 07 December 2012 - 12:24
Postad 07 December 2012 - 14:08
Postad 07 December 2012 - 18:53
Postad 07 December 2012 - 19:34
Mikkellers Santas little helper gillade jag inte. För kraftig smak. Hällde ut halva.
Tyckte den var god.
Själv sitter jag å smuttar på en Stone Anneversary IPA. Mycket god men som många andra dubbel/imperial öl smakar den lite lite för mycket alkohol.
Postad 10 December 2012 - 22:08
Mikkellers Santas little helper gillade jag inte. För kraftig smak. Hällde ut halva.
Alkoholmissbruk
Jag tyckte att den var god.
Postad 11 December 2012 - 11:59
drack 2012 förra veckan och nu när jag var på ett annan bolag hittade jag 2011 års upplaga.
Postad 11 December 2012 - 18:29
Testade 2011 och 2012, tycker helt klart den vinner lite på lagring.
Postad 12 December 2012 - 13:15
Jag köpte dessutom in en Örebro Bitter som jag druckit förut och gillar, och en polare köpte en Brewdog Bulldog som jag aldrig har smakat. När jag provsmakade lite av hans kunde jag konstatera att dessa två öl smakade nästan identiskt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
50 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?