Postad 18 april 2013 - 15:31

Postad 19 april 2013 - 11:07
Jag har hittat lösningen själv med lite tur. När man väljer AV1 på VT50, så kan man tydligen välja sen Component eller Video o den var inställd på Component. Ändrade till Video o då blev det FÄRG på bilden!!!
Jag har ingen koll på PS2 själv men jag googlade lite och såg att det finns en komponentkabel till den, skaffar du en sån så får du betydligt bättre bild än med komposit som du använder nu. Självklart måste du ställa tillbaka till komponent på teven då men det förstod du nog

Postad 23 april 2013 - 08:59
Finns det något sätt att reducera denna effekt via inställningarna?
Postad 23 april 2013 - 09:07
Har haft tvn i ett par månader nu och är överlag väldigt nöjd med vad den presterar, men det finns en sak som stör mig och det är rörelsehanteringen - den är ingen höjdare i denna burk, det räcker med en halvsnabb panorering/sidledsförflyttning i bilden så blir allt suddigt och allmänt jobbigt.
Har du slagit igång IFC-inställningen på Min-läget?
Postad 23 april 2013 - 09:25
Har haft tvn i ett par månader nu och är överlag väldigt nöjd med vad den presterar, men det finns en sak som stör mig och det är rörelsehanteringen - den är ingen höjdare i denna burk, det räcker med en halvsnabb panorering/sidledsförflyttning i bilden så blir allt suddigt och allmänt jobbigt.
Vilket material är det du använder när du ser detta? SD? HD? BD XVID? Lite mer info hade inte skadat

Postad 23 april 2013 - 09:34
Vilket material är det du använder när du ser detta? SD? HD? BD XVID? Lite mer info hade inte skadat
Det syns ju mest vid vid sämre sändningar men även vid HD-material och jag har testat slå av IFC och köra med minimum men blir ingen större skillnad och kör man på medium så blir bilden onaturlig på nåt vis.
om man jag frågar så här då - vad är normal/acceptabel nivå på "moition blur" för man blir ju inte av med det helt och hållet, har läst att samsumgs plasmor hanterar detta bättre.
Postad 23 april 2013 - 09:43
Jag kör endast med den ibyggda boxen för DVB-T. 4ans ljud är alltid lite ur sync. verkar bara vara fyran. nån som märkt liknande.
Postad 23 april 2013 - 09:47
Men ser man på sport på långt håll som fotboll.bandy.hockey.handboll etc är bilden bra oavsett HD eller icke HD, märkligt nog.
Sen att Panasonic inte löst detta med att man kan titta på SVT-play är också ett problem, detta o det förstnämnda problemet borde man kunnat minska på med ny mjukvara, men någon sådan har inte kommit sen jag köpte min i nov-2012!
Redigerat av Bengtsan, 23 april 2013 - 09:48.
Postad 23 april 2013 - 10:09
Detta med de dåliga panoreringarna på VT50 oavsett HD eller icke HD oavsett Boxer eller Telia digital TV (50 tum i mitt fall) är denna TV:s absolut svagaste punkt. Skillnaden blir inte särskilt märkbar om man ändrar IFC från av till minimum eller till max. Bilden hänger inte alls med i sid eller höjdled när det är närbilder. Bilden blir suddig-oskarp etc, speciellt i människors ansikten, fler har beskrivit detta problem här tidigare med olika länkar för mig.
Men ser man på sport på långt håll som fotboll.bandy.hockey.handboll etc är bilden bra oavsett HD eller icke HD, märkligt nog.
Sen att Panasonic inte löst detta med att man kan titta på SVT-play är också ett problem, detta o det förstnämnda problemet borde man kunnat minska på med ny mjukvara, men någon sådan har inte kommit sen jag köpte min i nov-2012!
Exakt, sportsändningar som fotboll och hockey funkar kanon , man kan tex i en hockeysändning se texten på sargen hur fint som helst ävenom kameran rör sig i sidled, mycket märkligt att detta inte hanteras i övrigt
Postad 23 april 2013 - 13:11
Detta med de dåliga panoreringarna på VT50 oavsett HD eller icke HD oavsett Boxer eller Telia digital TV (50 tum i mitt fall) är denna TV:s absolut svagaste punkt. Skillnaden blir inte särskilt märkbar om man ändrar IFC från av till minimum eller till max. Bilden hänger inte alls med i sid eller höjdled när det är närbilder. Bilden blir suddig-oskarp etc, speciellt i människors ansikten, fler har beskrivit detta problem här tidigare med olika länkar för mig.
Det där har jag inte märkt alls. Är det 50Hz du syftar på eller? Jag använder inte 50Hz.
När det gäller svt play och annat så är det bara att inse att det är omöjligt att stödja alla platformar som finns. OM tillverkarna bara hade kunnat enas om EN så hade det inte varit några problem.
Redigerat av Unregistereddc471864, 23 april 2013 - 13:18.
Postad 23 april 2013 - 13:19
Någon som kan tipsa om ett väggfästae till en 55ST50Y. körde min gamla 42 med egentillverkat av hänglist ELFA.
Jag kör endast med den ibyggda boxen för DVB-T. 4ans ljud är alltid lite ur sync. verkar bara vara fyran. nån som märkt liknande.
Kan bekräfta osync på TV4, kör själv Com Hem. Numera deras HD-kanal om det kanske är någon skillnad mot SD-kanalen.
Postad 23 april 2013 - 13:40
Att man inte kan lösa detta är en gåta o än märkligare är att jag inte sett vid olika tester att de sk experterna skrev om detta när man testade VT50, jag kan ha missat det i så fall, men märkligt är att det största o enda problemet med denna annars underbara TV inte påtalats tidigare i tester
Postad 23 april 2013 - 13:57
Kan bekräfta osync på TV4, kör själv Com Hem. Numera deras HD-kanal om det kanske är någon skillnad mot SD-kanalen.
kör tv4 hd här oxå
Postad 23 april 2013 - 14:04
...Är det 50Hz du syftar på eller? Jag använder inte 50Hz.
Ursäkta, men hur kikar du då på material i 25p/50i/50p ?
Postad 23 april 2013 - 14:28
Kollar inte heller på något i 25p/50i/50p vad jag vet så det är nog inte omöjligt att låta bli. Ingen svensk tv iaf.
Postad 23 april 2013 - 14:33
Delvis Boxers/Telias fel, de ger rätt kass bild i rörelse. Även HD kanalerna.Alla i familjen ser dessa dåliga panoreringar vad gäller närbilder ofta ansikten när kameran sveper i sid/höjdled, så problemet ser alla som tittar
Att man inte kan lösa detta är en gåta o än märkligare är att jag inte sett vid olika tester att de sk experterna skrev om detta när man testade VT50, jag kan ha missat det i så fall, men märkligt är att det största o enda problemet med denna annars underbara TV inte påtalats tidigare i tester
Använder du interna tunern eller en extern? Inställningar på tvn?
Med rätt förutsättningar minskar problemen, även om den inte är immun. Vilket påtalats många gånger i tester, brukar kallas Dynamic false contouring. Vanligt på digitala displayer som plasma, i varierande grad.
Postad 23 april 2013 - 14:38
Jag kör Flatpanels inställningar i läge professionell o jag har prövat alla lägen på IFC utan större skillnad tyvärr.
Postad 23 april 2013 - 15:22
Det gör jag inte helt enkelt. 24/60 är allt jag använder. Jag ser alltså inte på svensk tv.
Finns inget antennuttag i sovrummet nämligen.
Redigerat av Unregistereddc471864, 23 april 2013 - 15:23.
Postad 23 april 2013 - 15:56
Postad 24 april 2013 - 09:53
dom flesta anger fästen bygger ju runt 20-30mm
Postad 24 april 2013 - 10:47
Det gör jag inte helt enkelt. 24/60 är allt jag använder. Jag ser alltså inte på svensk tv.
Finns inget antennuttag i sovrummet nämligen.
...och inga europeiska playkanaler eller dvd heller. Ovanligt, men kanske inte unikt.

Postad 24 april 2013 - 11:57
Har ST50 med CD parabol och jag kan intyga att DFC även med CD som leverantör är väldigt tydligt i vissa lägen. Kör med IFC på medium och det blir något bättre jämfört med off eller minimum.Delvis Boxers/Telias fel, de ger rätt kass bild i rörelse. Även HD kanalerna.
Använder du interna tunern eller en extern? Inställningar på tvn?
Måste säga att jag initialt blev ganska besviken på rörelsehanteringen. Har alltid haft LCD innan, men lockats väldigt mycket av att plasma ska vara så bra jämfört med LCD när det gäller motion blur. Vet inte den den korrekta definitionen på motion blur, men kan konstatera att ST50 vid panoreringar är betydligt mer suddig/oklar i bilden jämfört med den Sony EX500 som ersattes. Sen är ju självklart ST50 mycket bättre på andra punkter, men just DFC är väldigt tydligt. ST50 är ju en budget/mellan modell så jag anser att jag ändå får en mycket bra teve för pengarna. Hade jag däremot köpt en VT50 så är det mer tveksamt om jag hade godtagit problemet...
Postad 27 april 2013 - 22:32
Postad 28 april 2013 - 14:51
...och inga europeiska playkanaler eller dvd heller. Ovanligt, men kanske inte unikt.
Nej inte på den här tvn. Har en annan LG plasma jag ser tv på i andra rummet. Inga problem alls med 50Hz på den iaf

Postad 28 april 2013 - 14:54
Hej! Efter Samsung PS63 fel och kunde ej repareras så blev det tills slut Panasonic P65ST50Y och undrar nu över om någon har några förslag på inställningar eller om någon har kalibrerat med nån bra inställning? Tycker att jag aldrig får till så jag är nöjd. Vit blir oftast grå/vit.
Vitt ska inte vara kritvitt då är det felinställt. THX-läget är så bra det blir utan en ordentlig kalibrering av en expert med mätverktyg. Prolägena kan du ju prova ställa in lite själv om du skaffar DVE Tools.
Postad 28 april 2013 - 15:31
Hej! Efter Samsung PS63 fel och kunde ej repareras så blev det tills slut Panasonic P65ST50Y och undrar nu över om någon har några förslag på inställningar eller om någon har kalibrerat med nån bra inställning? Tycker att jag aldrig får till så jag är nöjd. Vit blir oftast grå/vit.
Dra på THX-läget och kolla i ett helt kolsvart rum. Du kanske kommer undan med lite mysbelysning med din ST men det är max. I totalt mörker och THX-läge borde du bli mäkta imponerad om du drar på en Blu Ray.
Postad 28 april 2013 - 15:33
OBS jag använder inte THX-läget på min VT50

Redigerat av Unregistereddc471864, 28 april 2013 - 15:34.
Postad 28 april 2013 - 16:38
Dra på THX-läget och kolla i ett helt kolsvart rum. Du kanske kommer undan med lite mysbelysning med din ST men det är max. I totalt mörker och THX-läge borde du bli mäkta imponerad om du drar på en Blu Ray.
Jag funderade på att beställa Disney wow bluray för att använda den som kalibrerings disk.
Postad 28 april 2013 - 17:38
Eftersom du har en ST har du inte THX-läget. Kör True Cinema, stäng av alla bildförbättrare och IFC. Svårt att rekommendera mer direkta inställningar eftersom reglagen påverkar olika apparater olika mkt.
Jag har:
kontrast runt 43-46
Brightness 0
Sharpness 0
Colour 26
Har kört med DVE HD Basics.
Postad 28 april 2013 - 17:43
Eftersom du har en ST har du inte THX-läget. Kör True Cinema, stäng av alla bildförbättrare och IFC. Svårt att rekommendera mer direkta inställningar eftersom reglagen påverkar olika apparater olika mkt.
Jag har:
kontrast runt 43-46
Brightness 0
Sharpness 0
Colour 26
Har kört med DVE HD Basics.
Jo jag använder true cinema läge och stängt av det mesta. Men tycker ändå att grå färg överglänser vit färgen.
Vit blir grå/vit. Jag har beställt efter Disney wow så jag hoppas att den kan hjälpa mig på vägen.
Postad 28 april 2013 - 18:22
Vill du ha mer ljus ur apparaten ska du köra Normal-läget. Det dras dock med sämre bild överlag men kan vara det lilla extra som behövs för TV-tittande nu när kvällarna blir ljusare och ljusare.
Postad 28 april 2013 - 19:00
För övrigt så tycker jag bilden är bra, undrar just om man ska mixtra med bildinställningarna eller om man ska köra på fabriksinställningarna istället?
Postad 28 april 2013 - 19:28
Postad 28 april 2013 - 19:41
Aha, jo om man scrollade ner, tack! Nu ska jag testa
Redigerat av gammaltok, 28 april 2013 - 19:42.
Postad 29 april 2013 - 05:40
Grått = vitt med mindre ljusstyrka. Kan vara så enkelt att du förväntar dig mer ljusstyrka därför att din tidigare apparat var en LCD där du har möjligt till mer ljus.
Vill du ha mer ljus ur apparaten ska du köra Normal-läget. Det dras dock med sämre bild överlag men kan vara det lilla extra som behövs för TV-tittande nu när kvällarna blir ljusare och ljusare.
Jag har inte hunnit leka så mycket med inställningar, har inte heller så hög ljus inställning.
Ska labbs mer när jag är hemma samt när jag får hem Disney Wow på tisdag. Sen har jag aldrig ägt LCD då jag tycker att plasma är bättre, åtminstone de LCD som jag har tittat på.
Postad 29 april 2013 - 12:48
Postad 29 april 2013 - 13:01
Jag har inte hunnit leka så mycket med inställningar, har inte heller så hög ljus inställning.
Ska labbs mer när jag är hemma samt när jag får hem Disney Wow på tisdag. Sen har jag aldrig ägt LCD då jag tycker att plasma är bättre, åtminstone de LCD som jag har tittat på.
Ja kolla hur det blir med Disney Wow - vart finns den att köpa förresten? Har velat ha den eller liknande disc ett bra tag nu men finns aldrig i lager någonstans.
Sen tror jag att det kan vara en vanesak som sagt. Kolla lite erkänt bra BluRay och se ifall alla ser dassiga ut. Det kan ju skilja otroligt mycket i kvalitet mellan olika filmer. Kan rekommendera Prometheus(hög kvalitet rakt igenom) och Forrest Gump(Vietnam scenerna har riktigt bra djup och färger). Om du kan få tag på The Art of Flight(sinnes snowboardfilm) på BD borde det vara den ultimata testet(massor med vit snö). Har inte lyckats hitta den i Sverige dock.
Redigerat av philipbtz, 29 april 2013 - 13:02.
Postad 29 april 2013 - 13:41
Ja kolla hur det blir med Disney Wow - vart finns den att köpa förresten? Har velat ha den eller liknande disc ett bra tag nu men finns aldrig i lager någonstans.
Sen tror jag att det kan vara en vanesak som sagt. Kolla lite erkänt bra BluRay och se ifall alla ser dassiga ut. Det kan ju skilja otroligt mycket i kvalitet mellan olika filmer. Kan rekommendera Prometheus(hög kvalitet rakt igenom) och Forrest Gump(Vietnam scenerna har riktigt bra djup och färger). Om du kan få tag på The Art of Flight(sinnes snowboardfilm) på BD borde det vara den ultimata testet(massor med vit snö). Har inte lyckats hitta den i Sverige dock.
Definitivt! Kommer att skriva mer när jag har fått den, förmodligen imorgon. Har varit bortrest nu första dag sen jag fick Tv lite surt. Den verkar inte gå att få tag på nånstans på nätet i Sverige tror jag, jag köpte mitt på ebay. Men såg att Netonnet har Spears & Munsli men har läst att Disney Wow är att föredra eller varför inte ha alla tre, Disney Wow, DVE och Spears & Munsli. Fast jag klarar nog mig bara med ett.
Postad 29 april 2013 - 20:47
Vidare så gillar jag vissa av bildförbättringsfunktionerna. Söker en så varm o färgglad bild som möjligt, och då får jag istället prioritera bort det naturliga.
Körde gamma 2,6 o 40 i färg ett tag, men det blev aningen för mycket t.o.m. för mig, så jag har kört ner gamma till 2,4.
Anser även att overscan funktionen är riktigt fin, ansiktena kommer närmare o det blir mer personligt. Gillade definitivt 4:3 bättre än detta widescreen, kanske beror på det?
Postad 29 april 2013 - 21:34
Tycker personligen att kontrasten ska vara lägre o färgerna satta högre än många här rekommenderar. Själv har jag satt färg på 40 o kontrast på 35, men då gillar jag ju en färgglad bild också.
Vidare så gillar jag vissa av bildförbättringsfunktionerna. Söker en så varm o färgglad bild som möjligt, och då får jag istället prioritera bort det naturliga.
Körde gamma 2,6 o 40 i färg ett tag, men det blev aningen för mycket t.o.m. för mig, så jag har kört ner gamma till 2,4.
Anser även att overscan funktionen är riktigt fin, ansiktena kommer närmare o det blir mer personligt. Gillade definitivt 4:3 bättre än detta widescreen, kanske beror på det?
Själv tycker jag blu-ray känns onödigt, min betamax spelare funkar fint. För att inte tala om den härliga 100kg 36 tums CRTn som väcker respekt

Redigerat av wesslan, 29 april 2013 - 21:35.
Postad 29 april 2013 - 21:37
Högre än så och man får ont i ögonen tycker jag.
Color gamut : Rec. 709
Alltng annat avstängt.
Postad 29 april 2013 - 21:52
Postad 29 april 2013 - 22:03
Själv tycker jag blu-ray känns onödigt, min betamax spelare funkar fint. För att inte tala om den härliga 100kg 36 tums CRTn som väcker respekt
Håller i princip med dig, i en storlek på omkring 50 tum så klarar jag ialla fall mig gott med god DVD kvalité.
I övrigt så hajjar jag ironin, men den tar vi inget extra för. Sen så kan ju sägas att många av dom filmer som jag ser endast finns på DVD, o ComHem kör ju också många kanaler i SD.
Postad 29 april 2013 - 22:54
Jag har märkt att jag hittar ingen custom på min i bildinställning utan får använda de som finns och justera själv.
Du har väl pro-lägen du kan ställa in?
Postad 30 april 2013 - 07:10
ST50 har väl inte stöd för IFS-kalibrering (och därmed inte pro-lägen)?Du har väl pro-lägen du kan ställa in?
Postad 30 april 2013 - 08:12
ST50 har väl inte stöd för IFS-kalibrering (och därmed inte pro-lägen)?
Ofan. Illa isf.
Postad 30 april 2013 - 08:18
Postad 30 april 2013 - 08:42
ST50 är ju en "mid-end"-modell och i det segementet är det väl inte vanligt med pro-lägen och stöd för ISF-kalibrering.
Nu anses ju ST50 vara en väldigt kompetent TV ändå och med hjälp av en kalibreringsskiva bör man kunna få ett bra resultat med de reglage som finns tillgängliga.
Jag tror man har fler inställningsmöjligheter i Normalläget jämfört med True Cinema. Om det i slutändan blir bättre kan bara du själv avgöra...
Lycka till!
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar