Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 juli 2009 - 12:37

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Håller med att ljudet är sorgligt dåligt 384kbit/s på de flesta filmerna...däremot sändes Hulken i 448kbit/s vilket var riktigt bra ljud .

Det skulle vart förbjudet att sända 2 kanaligt ljud på en filmkanal

Jeg har hittil ikke sett filmer på CANAL+FILM HD som sender to kanals lyd. Det er en bug i CD's HDPVR som gjør at den kan velge MPEG1 stereo lyd dersom et av lydspråkene er satt til Engelsk. Sjekk audiooppsett og sørg for at det ikke er satt opp Engelsk som førstevalg eller andrevalg for lyd.

Postad 22 juli 2009 - 07:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Vad det någon mer som såg "mosaikdelar" i TV4HD Halv åtta hos mig igår? Vet inte om detta har med boxen att göra, det verkar som signalstyrkan har gått ner något 166 och 177 hade jag igår, ska se över antennen också. Men har dock en svag känsla över att styrkan i signalen har minskat efter förra SW uppdateringen, eller att det uppgivna värdet har sänkts.

Personliga, För och Nackdelar med den senaste uppdateringen:

Jag har ingen nytta av att man kan köra AC3 ljud via HDMI, eftersom min TV inte kan hantera detta. För mig så hade det varit bättre att S/PDIF alltid gav ut HEMBIO ljud ut (som är kopplat till receivern) så att jag inte behövde skifta hela tiden.

För mig så har hängningar minskat, både i TV-läge, i EPG'n och i uppspelat läge. Dock så har jag fortfarande hängningar i MyTV. Fick i starten också en falsk "blå skylt med dålig mottagning" men det har jag inte fått de senaste månaderna

Det har blivit betydligt värre att få in ljudet efter snabbspolning, men detta var väl ett sätt minska hängningar.

Sedan har det för mig varit "fungerande" funktionalitet som efter senaste SW inte fungerar som jag vill ha det.

Rapportera gärna (särskilt för hängningar) händelser som inte är med i bugglistan #3. Även om man nu har tappat tron att Sagem ska kunna fixa till det, så är det ändå bra ha en uppdaterad lista över vad som inte fungerar i boxen

Postad 22 juli 2009 - 08:36

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Vad det någon mer som såg "mosaikdelar" i TV4HD Halv åtta hos mig igår? Vet inte om detta har med boxen att göra, det verkar som signalstyrkan har gått ner något 166 och 177 hade jag igår, ska se över antennen också. Men har dock en svag känsla över att styrkan i signalen har minskat efter förra SW uppdateringen, eller att det uppgivna värdet har sänkts.

Har du sett mosaik även på SD-kanaler?

För mig har signalstyrkan, för alla kanaler, också gått ner enligt boxen. Det skulle ju kunna tyda på att parabolen har vridit sig eller så. Jag litar dock inte på dom nya siffrorna. Irriterande om dom uppgivna värdena har sänkts utan att det motsvarar en verklig försämring. Man blir ju helt förvirrad. Jag har redan en gång ställt in parabolen igen i onödan på grund av boxen.

Jag har en enklare box från CD kopplad till samma parabol och kan inte se att signalstyrkan för den har gått ner.

Postad 22 juli 2009 - 08:52

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Så det är fler som fått sämre signalvärden efter uppgraderingen? Jag var bortrest vid uppgradering och trodde att något oväder rubbat parabolen när signalen sjönk från 203 till 196.

Postad 23 juli 2009 - 09:32

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Dom där signalvärdena är verkligen snurriga. Dels verkar dom ha sänkts sedan uppdateringen och dels är dom konstiga på flera andra sätt.

På en kanal har jag en kort stapel som visar 127. Det verkar ju alldeles för lågt men stapeln är fortfarande grön, borde den åtminstone inte vara gul?

Dessutom provade jag att växla kablar, bytte mellan Sat1 och Sat2 alltså.

Borde inte signalvärdena "följa med" kablarna då?

Nejdå, Sat2 värdena sänktes med mellan -15 och -30 när jag flyttade den kabeln till Sat1. Sat1 värdena ökade med mellan 5 och 10 på Sat2.

Det verkar som om Sat1 ingången skulle vara betydlig mer "kräsen" när det gäller signalstyrkan...

Postad 23 juli 2009 - 12:39

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Dom där signalvärdena är verkligen snurriga. Dels verkar dom ha sänkts sedan uppdateringen och dels är dom konstiga på flera andra sätt.

På en kanal har jag en kort stapel som visar 127. Det verkar ju alldeles för lågt men stapeln är fortfarande grön, borde den åtminstone inte vara gul?

Dessutom provade jag att växla kablar, bytte mellan Sat1 och Sat2 alltså.

Borde inte signalvärdena "följa med" kablarna då?

Nejdå, Sat2 värdena sänktes med mellan -15 och -30 när jag flyttade den kabeln till Sat1. Sat1 värdena ökade med mellan 5 och 10 på Sat2.

Det verkar som om Sat1 ingången skulle vara betydlig mer "kräsen" när det gäller signalstyrkan...

Ta och testa med samma kanal, så får du se det kan minska skillnaden. Sätt tex in SVTHD och mät värdet på SAT1. Växla sedan kanal på boxen till en annan och starta en inspelning då aktiveras SAT1 med inspelning. Om du då väljer SVTHD igen så kommer denna på SAT2, gå sedan tillbaka och mät på SAT2

Postad 23 juli 2009 - 15:43

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jo då, det har jag gjort många gånger.

Det jag gjorde nu var att byta plats på kablarna, rent fysiskt alltså, för att se vad det blev för värden då. Det borde ju bli (ungefär) samma värde för samma kanal från samma kabel, oavsett vilken ingång man kopplar kabeln till(?).

Men så var det alltså inte, för Eurosport HD minskade signalstyrkan med så mycket som 30 från SAT2- till SAT1-ingången (när jag flyttade kabeln).

Det skulle ju betyda, om man nu ska lita på siffrorna, att tröskelvärdet för SAT1-ingången är betydligt högre än för SAT2-ingången, dvs att SAT1-ingången dämpar den inkommande signalstyrkan mer än SAT2-ingången.

Postad 26 juli 2009 - 19:43

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Här får ni min lista med fel/problem med boxen, jag har haft boxen i 1år och några månader:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Textningen på flera kanaler fungerar knackigt ca 2-3 av 10 textremsor kan försvinna
Helt plötsligt kan dessutom text tv täcka upp skärmen i några sekunder för att sedan försvinna

Textningen ligger inte i synk, kan ligga irriterande efter eller före, gäller fler kanaler, men oftast i C+.

Segare respons från fjärren, man spolar fram eller bak och ska återgå till play, får trycka fler ggr och sen hamnar man i osynk, spolningen kan öka i fart etc. Klar skillnad efter uppdateringen, den reagerar segare.

Varnar om att två inspelningar som krockar: "En annan inspelning är schemalagd om ett par sekunder. (forts...)" - fast det bara är EN inspelning som pågår och ingen annan är schemalagd, detta händer ibland när man slår på boxen under en timer-inspelning. Och vilken varning sen, 2 sekunder...vem hinner inte reagera på det!

Boxen hänger sig titt som tätt, vid kanalbyte, i MyTV, m.m. När man går in i listningen för inspelade program och skall starta en inspelningen, kan det ibland bara visas en svart liten bild + inget ljud i visningsrutan. Inga åtgärder fungerar utom att hålla inne onoff-knappen en längre tid eller göra boxen strömlös.

Efter uppdatering så blir det oftare fel namn angivet för inspelningen, det blir ibland ett programnamn som ligger innan den satta inspelningen, eller så kan titeln bli på norska/danska (The Mist som går på C+ blev "Tågen - en gyser").

Sammanslagning av inspelat fungerar inte riskfritt, risk att sammanslagningen försvinner om man lämnar My TV och går tillbaka.

Kanaler ändras i "favoritlistan", oftast marksända kanaler som TV6 som man då får söka upp och lägga in igen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Är det något av dessa som är något nytt fel som inte finns i Que's lista, eller är alla bekanta redan?

Postad 26 juli 2009 - 21:28

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Kan också verifiera att första åtta rader i ovanstående inlägg stämmer här också. Använder inte Boxen mycket nu så hängningar av boxen är sällsynta.

Postad 27 juli 2009 - 07:22

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Tack för din lista med synpunkter:

Textningen på flera kanaler fungerar knackigt ca 2-3 av 10 textremsor kan försvinna
Helt plötsligt kan dessutom text tv täcka upp skärmen i några sekunder för att sedan försvinna

Denna tror jag inte är med i listan. Kom detta med textning vid förlängningen av EPG till 7dagar eller fanns det redan innan? Har för mig att text-TV har poppat upp för vissa för EPG 7 dagar.

Textningen ligger inte i synk, kan ligga irriterande efter eller före, gäller fler kanaler, men oftast i C+.

Denna tror jag inte är med i listan. Kom detta med textning vid förlängningen av EPG till 7dagar eller fanns det redan innan?

Segare respons från fjärren, man spolar fram eller bak och ska återgå till play, får trycka fler ggr och sen hamnar man i osynk, spolningen kan öka i fart etc. Klar skillnad efter uppdateringen, den reagerar segare.

Tror inte denna heller är med, är det så för många att fjärren är segare efter uppdateringen? Har för mig att en av åtgärderna med uppdateringen var att få en säkrare fjärröverföring?

Varnar om att två inspelningar som krockar: "En annan inspelning är schemalagd om ett par sekunder. (forts...)" - fast det bara är EN inspelning som pågår och ingen annan är schemalagd, detta händer ibland när man slår på boxen under en timer-inspelning. Och vilken varning sen, 2 sekunder...vem hinner inte reagera på det!

Denna är inte med i listan. Kommer denna varning direkt när du slår på boxen eller om du försöker sätta en ny inspelning direkt efter påslag?

Boxen hänger sig titt som tätt, vid kanalbyte, i MyTV, m.m. När man går in i listningen för inspelade program och skall starta en inspelningen, kan det ibland bara visas en svart liten bild + inget ljud i visningsrutan. Inga åtgärder fungerar utom att hålla inne onoff-knappen en längre tid eller göra boxen strömlös.

Denna har jag också, de flesta hängningar som jag får kommer i My Tv. Ska kolla hur bra beskriven den är i listan

Efter uppdatering så blir det oftare fel namn angivet för inspelningen, det blir ibland ett programnamn som ligger innan den satta inspelningen, eller så kan titeln bli på norska/danska (The Mist som går på C+ blev "Tågen - en gyser").

Att den tar namnet som är innan, finns med i listan. Tror inte de norska/danska namnen är med i listan men jag kan ta med det

Sammanslagning av inspelat fungerar inte riskfritt, risk att sammanslagningen försvinner om man lämnar My TV och går tillbaka.

Denna är med, det är en gammal bugg.

Kanaler ändras i "favoritlistan", oftast marksända kanaler som TV6 som man då får söka upp och lägga in igen.

Detta är också en gammal bugg, ska kolla så att den fortfarande är kvar i listan

Tack igen för hjälpen, har uppdaterat bugglistan #3 med synpunkter från ovan

Redigerat av Unregistered124686ac, 27 juli 2009 - 07:48.

Postad 27 juli 2009 - 08:58

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Denna tror jag inte är med i listan. Kom detta med textning vid förlängningen av EPG till 7dagar eller fanns det redan innan? Har för mig att text-TV har poppat upp för vissa för EPG 7 dagar.

Denna tror jag inte är med i listan. Kom detta med textning vid förlängningen av EPG till 7dagar eller fanns det redan innan?

Ville bara ge lite mer tyngd bakom problemen med textningen genom att bekräfta samma problem på min kant. Jag har haft en synnerligen problemfri box generellt sett men efter sista mjukvaruuppdateringen upplever jag den som mer instabil. Fler hängningar m.m. Textproblemet är relativt nytt men kan tyvärr inte bekräfta om det är efter nya mjukvaran elleri samband med EPG 7 dagar.

Redigerat av PojPoj, 27 juli 2009 - 08:59.

Postad 27 juli 2009 - 09:23

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Jag kan bekräfta att jag har dessa felen också. De flesta uppstod efter uppdateringen men varningen om pågående inspelning har jag sett enstaka gånger innan.

Postad 27 juli 2009 - 14:20

bjorn47
  • bjorn47
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!
Fick hem den här boxen för någon vecka sen, i samband med att vi renoverade vardagsrummet och passade på att uppgradera till en HDTV (Samsung UE46B7070).
Ett ganska drygt problem har dock infunnit sig, som någon annan kanske råkat ut för.

Vi har idag tre kablar från 2 LNB i parabolen. En från egen LNB gick till vardagsrummet där vi hade den gamla CD-boxen, och två till källaren, där de gick till en CD och en Viasat-box. När vi såg att man skulle ha två kablar från separata LNB in i HD-boxen kontaktade vi CD och frågade vad nackdelarna var att köra med bara en. Till svar fick vi att det endast var:
a) man kan inte spela in från en kanal och titta på en andra,
b) att EPG:n inte räckte lika långt fram i tiden,
c) man inte fick automatiska uppdateringar.

CD frågade inte heller om vi hade en eller två kablar när vi beställde boxen.
I tron att allt var frid och fröjd gjorde vi nya gipsväggar där då bara en kabel låg bakom för att göra det snyggt.

Nu märker vi att den stora dealbreakern är ju att man inte kan spela in på två olika kanaler efter varandra, då boxen inte klarar av att byta kanal själv (som vilken VHS från 80-talet som helst klarar, samt den gamla CD-boxen, samt viasat-hd-boxen som man kanske borde köpt istället).
Den klarar heller inte att från avstängt läge starta inspelningar, eller att 'forcera' inspelning av en kanal om man råkar titta på en annan.

Det känns ju rejält dåligt av CD att inte informera om sånt, eller att fråga innan hur många kablar man har.
Vårt enda val nu är egentligen att borra genom ytterväggen och dra en kabel längs golvlisten, vilket känns lite kymigt.

Nu undrar jag - eftersom CD faktiskt gjort både en och två missar i informationen (står heller inget i manualen till boxen om att detta påverkas) - har man någon rätt till kompensation i det här läget? Har någon annan råkat ut för samma sak och fått rätt mot CD?
Tacksam för svar!

Postad 27 juli 2009 - 18:28

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Tror inte denna heller är med, är det så för många att fjärren är segare efter uppdateringen? Har för mig att en av åtgärderna med uppdateringen var att få en säkrare fjärröverföring?

Denna är inte med i listan. Kommer denna varning direkt när du slår på boxen eller om du försöker sätta en ny inspelning direkt efter påslag?

Denna har jag också, de flesta hängningar som jag får kommer i My Tv. Ska kolla hur bra beskriven den är i listan

Att den tar namnet som är innan, finns med i listan. Tror inte de norska/danska namnen är med i listan men jag kan ta med det

Denna är med, det är en gammal bugg.

Detta är också en gammal bugg, ska kolla så att den fortfarande är kvar i listan

Tack igen för hjälpen, har uppdaterat bugglistan #3 med synpunkter från ovan

Textning som faller bort + textsync-problemet har jag nog haft från början.
Det är inte dålig mottagning som ger textningsproblemet iaf, eftersom man kan spola tillbaka när en textremsa fallit bort, och med lite tur få med den när man kör play igen.

Vad gäller fjärren så blev den klart segare i både response och mottagning efter uppdateringen. När man t.ex. spolar tillbaka ett program och sen ska trycka på play så tar det inte eller så är det seg på att regagera, vilket gör att man trycker på play igen, och då kan den antingen börja spela upp som den ska (förra knapptryckningen tog inte), eller hamna i pausläge (knapptryckningen tog), och så där kan man hålla på.

Varningen om två inspelningar som krockar kommer bara man slår på boxen, försöker alltså inte göra en inspelning till. Ignorerar man detta så händer inget (om jag minns rätt).

Postad 27 juli 2009 - 18:41

tomlionheart
  • tomlionheart
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej!
Fick hem den här boxen för någon vecka sen, i samband med att vi renoverade vardagsrummet och passade på att uppgradera till en HDTV (Samsung UE46B7070).
Ett ganska drygt problem har dock infunnit sig, som någon annan kanske råkat ut för.

Vi har idag tre kablar från 2 LNB i parabolen. En från egen LNB gick till vardagsrummet där vi hade den gamla CD-boxen, och två till källaren, där de gick till en CD och en Viasat-box. När vi såg att man skulle ha två kablar från separata LNB in i HD-boxen kontaktade vi CD och frågade vad nackdelarna var att köra med bara en. Till svar fick vi att det endast var:
a) man kan inte spela in från en kanal och titta på en andra,
;) att EPG:n inte räckte lika långt fram i tiden,
c) man inte fick automatiska uppdateringar.

CD frågade inte heller om vi hade en eller två kablar när vi beställde boxen.
I tron att allt var frid och fröjd gjorde vi nya gipsväggar där då bara en kabel låg bakom för att göra det snyggt.

Nu märker vi att den stora dealbreakern är ju att man inte kan spela in på två olika kanaler efter varandra, då boxen inte klarar av att byta kanal själv (som vilken VHS från 80-talet som helst klarar, samt den gamla CD-boxen, samt viasat-hd-boxen som man kanske borde köpt istället).
Den klarar heller inte att från avstängt läge starta inspelningar, eller att 'forcera' inspelning av en kanal om man råkar titta på en annan.

Det känns ju rejält dåligt av CD att inte informera om sånt, eller att fråga innan hur många kablar man har.
Vårt enda val nu är egentligen att borra genom ytterväggen och dra en kabel längs golvlisten, vilket känns lite kymigt.

Nu undrar jag - eftersom CD faktiskt gjort både en och två missar i informationen (står heller inget i manualen till boxen om att detta påverkas) - har man någon rätt till kompensation i det här läget? Har någon annan råkat ut för samma sak och fått rätt mot CD?
Tacksam för svar!

I informationen på CD hemsida samt bruksanvisning står klart och tydligt att det inte rekomenderas att använda bara en kabel, så nej, kompensation blir det nog inte

Postad 27 juli 2009 - 19:58

bjorn47
  • bjorn47
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

I informationen på CD hemsida samt bruksanvisning står klart och tydligt att det inte rekomenderas att använda bara en kabel, så nej, kompensation blir det nog inte

Det är ju tyvärr inte så det är skrivet. Det står mer exakt i manualen "För att till fullo använda funktionerna hos din HD
PVR 101-ST-dekoder måste du ansluta de tre ingångar - två SAT-ingångar och en DTT-ingång [...]".
På hemsidan hittar jag inget mer än "Dubbla mikrovågshuvud ger dig möjlighet att titta på ett program samtidigt som du spelar in ett annat."
Det står ingenstans om (och de sade inte heller när vi frågade) att en sådan grundläggande funktion som att spela in ett program med boxen avstängd, eller att spela in två program efter varandra på olika kanaler FÖRSVINNER.
Hade det gjort det hade vi såklart tagit dit någon som fick dra en till kabel.

Postad 27 juli 2009 - 21:27

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Problemet är att du enbart har en SAT kanal, med enbart en kablel, och är den upptagen till annat tex live-tittande så sätts inspelning till SAT2 vilket inte är kopplat. Men visst borde boxen kunna starta från avstängt läge. Om du ska spela in SVTHD så sätter du boxen att visa den kanalen och programmerar inspelningen samt stänger av boxen. Jag har allt för mig att när den då startar så har den rätt kanal och kan spela in.

Men visst man tappar mer än 50% att köra så, men det finns flera som har kört boxen med en kablel i över ett år. Man måste bara hela tiden tänka till så mycket mera.

Redigerat av Unregistered124686ac, 27 juli 2009 - 21:28.

Postad 28 juli 2009 - 20:34

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Hej alla!
Funderar på att skaffa Canal Digital men allt prat om buggar med boxen skrämmer mig lite. Har en inspelningsbar DVD som fungerar utmärkt (men har som bekant massor av begränsningar).

Lite frågor som jag verkligen hoppas ni kan hjälpa mig med då jag eventuellt ska skaffa CD inom kort:

1. Är listan med buggar i första posten uppdaterad? Är det som finns listan där fortfarande aktuella problem problem? Har det tillkommit nya problem?
2. Buggen med HDMI och timerinspelning i avstängt läge, är den fortfarande aktuell? Dvs om man spelar in via timer och boxen är i avstäng läge, då går den inte att starta upp.
3. Många nämner att om man spelar in via EPGn så missar man slutet på inspelningarna, är det så illa?
4. Finns det någon ny box med inspelning på gång?

Tack på förhand!

Postad 28 juli 2009 - 21:07

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Hej alla!
Funderar på att skaffa Canal Digital men allt prat om buggar med boxen skrämmer mig lite. Har en inspelningsbar DVD som fungerar utmärkt (men har som bekant massor av begränsningar).

Lite frågor som jag verkligen hoppas ni kan hjälpa mig med då jag eventuellt ska skaffa CD inom kort:

1. Är listan med buggar i första posten uppdaterad? Är det som finns listan där fortfarande aktuella problem problem? Har det tillkommit nya problem?
2. Buggen med HDMI och timerinspelning i avstängt läge, är den fortfarande aktuell? Dvs om man spelar in via timer och boxen är i avstäng läge, då går den inte att starta upp.
3. Många nämner att om man spelar in via EPGn så missar man slutet på inspelningarna, är det så illa?

Tack på förhand!

Jag skaffade min box för några månader sedan och visst är jag aningen chockad över att vissa grundläggande funktioner inte funkar MEN överlag är jag ändå helnöjd. Det är utmärkt bild och ljud, och kanalutbudet som CD har är det bästa i Sverige. Parallellt med CD-boxen har jag Windows7 Media Center och markerar för säkerhets skull allt jag vill spela in även där (fast det funkar i min setup endast med SD-kanaler dock) så om det går galet med en inspelning på CD så har man en reserv, t.ex. för nån vecka sedan funkade inte ljudet på TV4HD Oskyldigt dömd men då såg vi inspelningen på vanliga TV4 i stället.

Postad 28 juli 2009 - 21:09

Unregistered737ff1a7
  • Unregistered737ff1a7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Helt plötsligt visas program i 4:3 uttänjd över hela skärmen. Förut har det ändrats automatiskt men inte nu. Är jag ensam om det?

Postad 28 juli 2009 - 21:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej alla!

Tack på förhand!

1. Listan i inlägg #3 gäller
2. Nej den är fixad, den är nog inte med i listan #3
3. Beror på hur bra kanalerna håller tiderna, just nu kan man inte sätta någon +tid, och tiden som EPG använder är det som uppges. Drar kanalen över då missar man slutet. Men det beror som sagt från vilken kanal som man spelar in, många sköter tiderna bra och då är det inget problem
4. Vet ej

Helt plötsligt visas program i 4:3 uttänjd över hela skärmen. Förut har det ändrats automatiskt men inte nu. Är jag ensam om det?

tryck på Tv-knappen eller on-demand så borde det fixa sig

Postad 29 juli 2009 - 07:31

Unregistered7a069c9a
  • Unregistered7a069c9a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
#3 Du kan manuellt editera din inspelningstid. Hämta tiden från EPG, Gå in i inspelningsmenyn och lägg till ex 5 minuter, klart.

Postad 29 juli 2009 - 15:39

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Problemet med att manuellt editera några minuter hit eller dit blir att eventuella efterföljande inspelningar kolliderar och då blir det ingen inspelning.

Man får helt enkelt hoppas på att de blir bättre på att följa tiderna.

Postad 29 juli 2009 - 18:11

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Problemet med att manuellt editera några minuter hit eller dit blir att eventuella efterföljande inspelningar kolliderar och då blir det ingen inspelning.

Man får helt enkelt hoppas på att de blir bättre på att följa tiderna.

Var helt inne på att skaffa Canal Digital men det verkar ju vara helt sanslöst stort missnöje med boxen. Tror inte jag vågar skaffa CD tyvärr. Ska ringa CD och kolla om någon ny box är på gång.

Postad 29 juli 2009 - 20:34

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Var helt inne på att skaffa Canal Digital men det verkar ju vara helt sanslöst stort missnöje med boxen. Tror inte jag vågar skaffa CD tyvärr. Ska ringa CD och kolla om någon ny box är på gång.

Äh, bara en massa gnällspikar här :)

Jag ångrar inte en sekund att jag bytte från BÅXER till CD, denna boxen rockar !

Postad 30 juli 2009 - 06:47

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det är bättre med någon annan box egentligen. Alla har problem av ett eller annat slag.
Det finns boxar som är tekniskt bättre än Sagem boxen men då blir de mer komplicerade att handha och uppdatera med mer handpåläggning och kunskaper i te.x. Linux medan Sagem har fokuserat på användarvänlighet och enkelhet.

Tyvärr har de inte kommit hela vägen eftersom de tittade för mycket på den exteriöra designen istället för att se till en optimal design teknikmässigt och det ställer till det.

Men boxen är i mitt tycke ett under av enkelhet och gör vad den skall. Man blir dock frustrerad de gånger den börjar bete sig märkligt.

Nu är ju kanske inte jag någon måttstock egentligen då jag sysslat med avancerad teknik i hela mitt liv så folk i allmänhet kanske tycker att den är väldigt komplicerad, framförallt då den spökar.

Det som stör mig är att den spökar ö.h.t. då vi nu ändå är i 2000 talet och kan man få eldlednings och stridsledningssystem att fungera i värdelös miljö bör det inte vara svårt att få elektroniken och mjukvaran att fungera i en box som skall stå under en TV.Eller för att ta ett annat exempel styrboxen i en bil, den består av synnerligen billiga komponenter men den sitter i en vibrerande, blöt och temperaturvarierad miljö men ingen hade väl accepterat om den hängde sig med jämna mellanrum :) te.x. för att man tryckte på gasen samtidigt som man tände hellyset.

Nåväl slut med analogier för denna gång.

ha det bra allihop.

Postad 30 juli 2009 - 06:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Du kan ju alltid höra om du kan få "Nöjd kund garanti" med rätt att returnera om du inte är nöjd (eller CD kanske har kvar detta fortfarande?). Önskar man ett stort utbud av SD och HD kanaler så finns det ingen som slår CD i kvalité/kvantitet för den summa pengar som lägger upp varje månad.

När det gäller HD-HDD boxen så visst finns det buggar och konstigheter med den, men om man ser på att min box gör programmerade inspelningar varje dag på kanske 4-5timmar så skulle jag tro att på ett år så missar den just detta antal timmar, dvs betydligt mindre än 1%. Då har jag inte räknat in att man inte alltid har fått med slutet för det är egentligen inte så mycket boxens fel, då kanske man ligger på en 5%.

I övrigt så är det kanske 1-2 hängningar i veckan med att bryta elförsörjningen och starta om, detta är för mig nu oftast (endast?) i myTV, det är en process på kanske 2-3 minuter extra per vecka.

Vad som sedan stör mest just nu är att få med ljudet efter snabbspolning på inspelat, det kan ta ett antal knapptryckningar och spola fram tillbaka som man behöver göra så räkna med ett medelvärde på 5-10 sekunder för en snabbspolning.

Texningen har jag inte haft så stora problem med, det kanske beror på vilken kanal man tittar på, men igår såg jag en inspelning från BBC Knowledge Top Gear, där var textningen ung 5-10minuter ur fas, men det är faktiskt första gången jag har sett detta.

Kortfattat, så fungerar nog boxen utan att du upplever några problem (i alla fall för mig) till 95% av användningstiden, sedan så retar man sig kanske på de resterande 5%. Det finns dock vissa undantag beroende på kringutrustning samt kompabilitetsproblem som gör ökat problem för andra, för boxen ligger nog på gränsen till vad den förmår och den har inte större marginaler verkar det som.

Edit

Eller för att ta ett annat exempel styrboxen i en bil, den består av synnerligen billiga komponenter men den sitter i en vibrerande, blöt och temperaturvarierad miljö men ingen hade väl accepterat om den hängde sig med jämna mellanrum te.x. för att man tryckte på gasen samtidigt som man tände hellyset.

Jag tror skillnad är att en biltillverkare skulle inte släppa ut en produkt som beter sig på det viset, de är stora kostnader för att ta in och byta elbox på samtliga bilar i en serie. Därför finns det säkert en testprocedur med temperaturtester/miljötester etc både i kvalificeringsprocessen av en ny produkt, samt tester på varje enhet.

Man kan ju tycka att det är liknade med denna box, då det måste vara massa boxar som gått tillbaka till Sagem, men de kanske inte ser det på samma sätt?????

Vad man önskar är ju just detta, en körning av ett antal boxar i temptest för att testa ut ny mjukvara samt en testplan som testar alla möjliga funktiner och tryckningar en konsument kan tänka sig att göra, tyvärr så hade vi väl inte fått ut någon ny mjukvara om man sätter de kraven :)

Redigerat av Unregistered124686ac, 30 juli 2009 - 07:09.

Postad 31 juli 2009 - 10:55

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Jag har betydligt mindre problem med boxen sedan jag installerade en timer som bryter spänningen helt under ett par minuter nattetid. Tror att boxen mår bättre av att få boota om emellanåt. Det var länge sedan jag hade en hängning av boxen.

Postad 31 juli 2009 - 14:47

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej,

är det någon annan som har ljudbortfall på de flesta HD kanaler idag?

Te.x. HD TV4 , Voom och så vidare :blink:

//
HJ

Postad 31 juli 2009 - 17:57

Unregisterede361cdaf
  • Unregisterede361cdaf
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjena
Var i kontakt med CD idag angående hängningar, oftast vid kanalbyte, och att texttv hoppar in rätt som det är. Hängningarna beror på för svag nätdel enl. supporten på CD, en ny skulle skickas omg. Texttv-problemet jobbar deras tekniker med.
MVH
Pelle

Postad 31 juli 2009 - 20:53

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Jag ångrar inte en sekund att jag bytte från BÅXER till CD, denna boxen rockar !

Okej, får hoppas på det... har beställt CD. Riktigt spännande det här :lol:

Postad 31 juli 2009 - 21:04

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Boxen är en skitbox jämfört vad som finns på marknaden. Däremot har CD bra kvalité på sina sändningar och kanalutbud.

Postad 01 augusti 2009 - 19:17

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Okej, får hoppas på det... har beställt CD. Riktigt spännande det här :)

Timeshift-buggen/"avbryter att se på gammal inspelning när ny startar" är den buggen som stör mig mest. Helt sanslöst att de inte fixat den ännu. Vore trevligt med en förklaring om varför den finns och vilka andra problem som kan komma med boxen om de rättar till den, för något mysko är det.

Bryr man sig inte om sådant som retar mig till sanslös vankelmod och uppgivenhet så är det köpläge på boxen. Annars finns ju den gamla HD-boxen som inte klarar inspelning för "just nu priset" 400 kr och den tar in alla kanaler från en satselit vilket inte PVR boxen gör.

Och que - Meddelandet om två samtidiga inspelningar som inte existerar kommer upp ofta här.

Ja, se på f..
Om Timeshift-buggen/"avbryter att se på gammal inspelning när ny startar"

Hade Kriminalsjouren, eller vad det heter, på inspelning och även satt Motorsportprogrammet efteråt ifall serien var försenad. Men tio minuter in på programmet kom jag på att jag ville se det. Tittade glatt tills Motorsportsprogrammet bröt mitt tittande eftersom det började spela in. Fick börja om med serien från början och spolade för långt och fick se slutet. J..la skitbox. Detta händer allt för ofta.

Skickade iväg ett mail om detta och Tänker inte leta reda på något kundnummer på min faktura när jag är inloggad på deras sida för att om man kan beställa fler kanaler där ska man inte behöva skriva in kundnummer i deras frågeformulär. Varför man ska behöva göra detta när man inte behöver göra det när man ska beställa mer kanaler, måste väll någon här veta. För mig är det obegripligt men är inte främmande för en förklaring.

Redigerat av ruva, 01 augusti 2009 - 23:20.

Postad 02 augusti 2009 - 10:32

bosse4
  • bosse4
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har haft boxen sedan i höstas och känner igen problemen som nämns i tråden. Häromdagen uppstod ett problem. När jag startar boxen står det P604 => tryck OK => ER07 => OK => ER01 => OK => 00<blink>--</blink> och efter x antal minuter P603 trycker OK ett par gånger med nya felkoder startar boxen. Någon som känner igen problemet/har något förslag på lösning. Har inte hunnit ringa supporten än.

Redigerat av bosse4, 02 augusti 2009 - 10:33.

Postad 02 augusti 2009 - 18:16

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Jeg har hittil ikke sett filmer på CANAL+FILM HD som sender to kanals lyd. Det er en bug i CD's HDPVR som gjør at den kan velge MPEG1 stereo lyd dersom et av lydspråkene er satt til Engelsk. Sjekk audiooppsett og sørg for at det ikke er satt opp Engelsk som førstevalg eller andrevalg for lyd.

Där har du tyvärr fel... pratade med canal digital och ställde frågan om det verkligen sändes 2 kanals och han återkom med info från canal + att det var så att vissa sänds i 2 kanals.

Postad 02 augusti 2009 - 19:27

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Där har du tyvärr fel... pratade med canal digital och ställde frågan om det verkligen sändes 2 kanals och han återkom med info från canal + att det var så att vissa sänds i 2 kanals.

Har märkt att man får 5:1 ljud på C+ Film HD när man trycker på info-knappen på fjärren och sedan trycker på OK-knappen. Där växlar man ljudspråk från Engelska till Audio1 och sedan tillbaka igen till engelska. Då får jag ut 5:1 ljud till förstärkaren.

Postad 02 augusti 2009 - 20:08

Rixmupp
  • Rixmupp
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Min box vägrar pausa och vägrar spela in. Den säger att hårddisken är full fast det är ca 90% ledigt. Tror jag har läst om det felet tidigare här. Jag har provat o göra en fabriksåterställning utan resultat. Någon som har några ideer, eller är det bara o ringa o byta box för andra gången på 3 månader?

Postad 03 augusti 2009 - 05:38

DanTheMan47
  • DanTheMan47
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Min box vägrar pausa och vägrar spela in. Den säger att hårddisken är full fast det är ca 90% ledigt. Tror jag har läst om det felet tidigare här. Jag har provat o göra en fabriksåterställning utan resultat. Någon som har några ideer, eller är det bara o ringa o byta box för andra gången på 3 månader?

Testa det här:

Jag fick samma problem nyligen. Försökte med factory reset och även att radera alla program som jag hade inspelat, inget dera hjälpte. Så jag fick lov att formattera hårddisken istället.

Gör följande:

1. Gå till: "MENY" -> "Teknisk information" -> "Produktdata"
2. På fjärren, tryck: Röd- i(info) - Grön
3. Stega ner till "Harddisk" tryck "OK"
4. Välj formattera hårddisk längst ned.
5. Välj "OK" , slå av boxen.
6. Slå igång boxen, en förstagångsinstallation körs igång och du kan spela in igen!

- mvh Hedman

Postad 03 augusti 2009 - 06:16

Rixmupp
  • Rixmupp
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Testa det här:

Tack ska testa det! För övrig har EPG ballat ur oxå, visar ingen info på dom flesta kanalerna. Och ljudet försvann på disney channel men det kom tillbaka när jag byte kanal.

Edit: Funkade bra, tack för hjälpen!

Redigerat av Rixmupp, 03 augusti 2009 - 11:19.

Postad 03 augusti 2009 - 09:35

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Har märkt att man får 5:1 ljud på C+ Film HD när man trycker på info-knappen på fjärren och sedan trycker på OK-knappen. Där växlar man ljudspråk från Engelska till Audio1 och sedan tillbaka igen till engelska. Då får jag ut 5:1 ljud till förstärkaren.

Detta hjälper ju inte om filmen sänds i 2 kanaligt vilket tydligen sker enligt C+ själva

Edit:
När jag trycker på info + ok så har jag bara alternativen engelska , svenska , norska mm inget val om audio 1 eller liknande.... jag har senaste mjukvaran.

(att trycka på knappen settings är samma sak som info+ok när en film spelas)

Redigerat av Biggles2002, 03 augusti 2009 - 09:43.

Postad 03 augusti 2009 - 16:52

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

Jag har haft boxen sedan i höstas och känner igen problemen som nämns i tråden. Häromdagen uppstod ett problem. När jag startar boxen står det P604 => tryck OK => ER07 => OK => ER01 => OK => 00<blink>--</blink> och efter x antal minuter P603 trycker OK ett par gånger med nya felkoder startar boxen. Någon som känner igen problemet/har något förslag på lösning. Har inte hunnit ringa supporten än.

Samma fel helt plötsligt på min, men det var nätaggregatet som get upp. Det gav inte tillräckligt med ström helt enkelt så den orkade inte boota upp.
Säg till om ett nytt agg, ett känt fel enligt supporten.

Postad 03 augusti 2009 - 18:59

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Bobben har helt rätt. Jag har haft inställning att primärt ljud är svenska och det sekundära inställt på engelska. Ändrade detta nu det sekundära ljudet också till svenska under House på CANAL+FILM HD och nu får jag ut ljudet i 5:1 format. Bara inte detta läge gör att boxen får nåt annan dumhet för sig ^_^
Min mjukvara är v.2.2.0

Postad 03 augusti 2009 - 22:06

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Boxen får inte någon annan dumhet för sig

Postad 03 augusti 2009 - 22:39

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Det är väldigt sällan textningen fungerar på de icke-svenska kanalerna.
På kanaler som till exempel Travel and Living är det i praktiken oanvändbart.

Postad 04 augusti 2009 - 10:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Bobben har helt rätt. Jag har haft inställning att primärt ljud är svenska och det sekundära inställt på engelska. Ändrade detta nu det sekundära ljudet också till svenska under House på CANAL+FILM HD och nu får jag ut ljudet i 5:1 format. Bara inte detta läge gör att boxen får nåt annan dumhet för sig :P
Min mjukvara är v.2.2.0

Både problemet och lösningen är kända sedan innan uppgraderingen och har diskutterats tidigare. Med svenska på både primärt och sekundärt så funkar ljudet på alla kanaler vad jag har märkt.

Postad 04 augusti 2009 - 11:00

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Det är väldigt sällan textningen fungerar på de icke-svenska kanalerna.
På kanaler som till exempel Travel and Living är det i praktiken oanvändbart.

Jepp, på just den kanalen flippar textningen mycket på, klart frustrerande.

Postad 04 augusti 2009 - 11:12

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Jag blir bara frustrerad med denna box.

De saker jag fortfarande irriterar mig på:

* Boxen klarar fortfarande inte av en multiswitch. Alla signaler kommer fram (betalade t om en SAT-installationsfirma för att komma och se om de kunde hitta något fel) och deras gamla Combo-box och den första HD_boxen klarar utan problem att få in alla kanaler men PVR-boxen klarar inte att få in några kanaler över en viss Herz (minns nu inte gränsen, men t ex får jag inte in Travel&Living där EPG'n förut låg så vi får bara in EPG för det som körs nu och nästa program). Visst är det kanske en minoritet som har multiswitch från flera paraboler men borde inte det vara en jäkla grundfunktionalitet?

* Vissa namn i EPG på norska/danska. Detta är ett problem jag även har med gamla HD-boxen men som inte finns med en Combo-box. Om det är något som irriterar min fru så är det att de inte ens klarar av att fixa så att den EPG vi ser via någon av HD-boxarna är helt på svenska.

* Jag har också en av de första boxarna som låter ganska mkt.

* Inget stöd för fler satelitter. Fine - det är itne en prioritet för dem men t ex i Combo-boxen kunde jag köra Astra tillsammans med Thor utan problem. Det känns futtigt att ta bort den möjligheten, särskilt som de åtminstone i fallet med den första HD-boxen hela tiden lovade att det stödet skulle komma.

Det frustrerande är att vi vill ha CD på grund av deras utmärkta kanaler (TV4 SciFi, alla Discovery kanaler, alla HD-kanaler) men måste dras med dessa boxar. Boxer å andra sidan har inte alls lika bra kanalutbud men har istället ett brett utbud av olika boxar. Varför kan inte CD certifiera mer boxar istället så att vi har en valmöjlighet.

Just nu försöker jag fundera på vad jag ska göra. Jag har provat en Kathrein-låda med hårddisk men det tar tid att försöka få alla kanaler att funka klockrent. Det bästa vore väl om CD kunde släppa några nya boxar ....

Redigerat av SwedBear, 04 augusti 2009 - 11:13.

Postad 04 augusti 2009 - 21:01

apophis84
  • apophis84
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Funderar på att ta köpa denna box med Abb från CD, men har ju inte hört så mycket positivt om ljudnivån om den precis.
Har lite frågor:

* Är hårddisken igång hela tiden och gör oljud eller stängs den av när den inte används?
* Om det är det förstnämnda, går det på något sätt att stänga av hårddisken när den inte används så att man slipper ett eventuellt oljud?

* Kan det vara så att nyare boxar generellt har mindre ljud från hårddiskarna än dom äldre?

Postad 04 augusti 2009 - 21:48

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Funderar på att ta köpa denna box med Abb från CD, men har ju inte hört så mycket positivt om ljudnivån om den precis.
Har lite frågor:

* Är hårddisken igång hela tiden och gör oljud eller stängs den av när den inte används?
* Om det är det förstnämnda, går det på något sätt att stänga av hårddisken när den inte används så att man slipper ett eventuellt oljud?

* Kan det vara så att nyare boxar generellt har mindre ljud från hårddiskarna än dom äldre?

Skaffade min box i maj och har inga problem med oljud. Har inte märkt att man skulle kunna stänga av hårddisken.

Postad 05 augusti 2009 - 05:40

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Bobben har helt rätt. Jag har haft inställning att primärt ljud är svenska och det sekundära inställt på engelska. Ändrade detta nu det sekundära ljudet också till svenska under House på CANAL+FILM HD och nu får jag ut ljudet i 5:1 format. Bara inte detta läge gör att boxen får nåt annan dumhet för sig :blink:
Min mjukvara är v.2.2.0

Jag har också 1:a och 2:a ljud som svenska men får inte alla filmer till 5.1 på C+HD
House och flera andra funkar men:

Moonlight and Valentino
Alvin & gänget
10 000 BC
är några jag inte kan få ut 5.1 ljud ut hur jag än sätter språken i settings.

Jag har testat med HDMI ljud samt via koaxial och Hemmabio läget aktiverat i boxen.

Förstärkare som används är:
Marantz SR6003
Onkyo TX-SR606

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.