Postad 30 April 2013 - 09:21
Postad 30 April 2013 - 09:26
Jag hade börjat i TrueCinema-läget och kalibrerat därifrån. Normal-läget ser riktigt illa ut enligt mig så det är nog mer att ställa in där. Har du aktiverat "Advance"-menyn? Hittade den några dagar sedan när jag flipprade runt lite. Där kan man ställa in gamma, vitbalans och färger.
Jo har den aktiverad, och ställt in så gott som jag kan men det känns ändå inte riktigt 100% på nåt sätt. Hoppas bara att skivan kommer idag.
Postad 30 April 2013 - 11:02
Har jag missuppfattat ngt eller är DVE helt enkelt värdelöst för att ställa in färgerna?
Redigerat av Unregistereddc471864, 30 April 2013 - 11:03.
Postad 30 April 2013 - 11:37
En fråga till er som använder DVE HD Basics för att ställa in. Kan inte ställa in färger överhuvudtaget på min VT50 med hjälp av färgfiltret man får med DVE. Det blir ingen skillnad oavsett vilket reglage man ändrar på. Det enda som gör ngn skillnad är "färgstyrkan".
Har jag missuppfattat ngt eller är DVE helt enkelt värdelöst för att ställa in färgerna?
Filtret används just precis för att ställa in korrekt "färgmättnad" och inget annat.
Postad 30 April 2013 - 12:42
Filtret används just precis för att ställa in korrekt "färgmättnad" och inget annat.
Tackar. Då fungerade det som det skulle.
Postad 01 May 2013 - 20:14
Way to go Panasuxxx
Redigerat av Unregistered2c834d1b, 01 May 2013 - 20:14.
Postad 02 May 2013 - 07:26
4 månaders användning av P50VT50Y med 98% XBMC och THX Cinema, kanske 1-3hr tittande dagligen med windows skärmsläckare som går igång 1 minut efter inaktivitet = Inbränning av klockan från XBMC.
Way to go Panasuxxx
Jepp så är det. Den verkar inte vara byggd för tv tittande eller spel utan bara film. Allt annat får man inbränningar av
Postad 02 May 2013 - 07:52
4 månaders användning av P50VT50Y med 98% XBMC och THX Cinema, kanske 1-3hr tittande dagligen med windows skärmsläckare som går igång 1 minut efter inaktivitet = Inbränning av klockan från XBMC.
Way to go Panasuxxx
Burken säljs som "tv-apparat" och är uppenbart inte lämpad för ändamålet.
Låter som en självklar reklamation.
Postad 02 May 2013 - 08:50
Burken säljs som "tv-apparat" och är uppenbart inte lämpad för ändamålet.
Låter som en självklar reklamation.
Reklamation gäller bara om man får permanenta inbränningar. Inte tillfälliga som tar veckor att få bort.
Postad 02 May 2013 - 10:19
Reklamation gäller bara om man får permanenta inbränningar. Inte tillfälliga som tar veckor att få bort.
Jag tycker nog att lagen är ganska tydlig, och att köparen har all rätt att reklamera skiten.
Behöver man jämt och ständigt "åtgärda" en tv, och det inte kan sägas att man "med fog kunnat förutsätta" denna brist vid köpet är varan att betrakta som felaktig i lagens mening.
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).
Redigerat av Unregistered277056c3, 02 May 2013 - 10:21.
Postad 02 May 2013 - 12:38
Har precis fått tillbaks min tv från verkstan, fick svaret att Panasonic bad mig köra skärmtvätt några timmar varje dag!!!!!! Helt ärligt det kan väl inte vara meningen att man skall behöva köra skärmtvätt varje dag.
Har haft tvn i lite mer än en månad!
Ps Viasat Fotboll-loggan som satt inbränd när dom hämtade tvn sitter fortfarande kvar, men jag kör väl lite skärmtvätt till då...
Edit. Har precis pratat med Panasonic och dom säger att det finns inget dom kan göra och att skärmtvätt är det enda som rekommenderas..
Kan det verkligen gå till så här?
Redigerat av Unregisterede7680728, 02 May 2013 - 13:32.
Postad 02 May 2013 - 13:54
Jag har också fått inbränningar på min tv och när jag kontaktade de jag köpte tvn av sa det till mig att köra skärmtvätten i minst 100h. >.< då ska det mesta försvinna. Men annars jävligt irriterande att tex. kanal 5s logo är kvar m.m.
Hur som helst så har jag lite frågor angånde 2012 st50 versionen.
1. Är det möjligt att ha digital tv direkt in i tvn? dvs att jag slipper ha digital boxen (Har det genom internet med Telia). Ifall ni fattar vad jag menar?
2. Ska hänga upp min tv hade jag tänkt.. dock på en betong vägg och är lite orolig över hur jag ska göra. Går det ens? Något fäste man bör köpa och bör jag kanske tillock med anlita en snickare ellern ågot för att hänga upp den? (Tänker på IFALL den ramlar ner att jag får tillbaka på försäkringen eller något).
Postad 02 May 2013 - 14:37
Har precis fått tillbaks min tv från verkstan, fick svaret att Panasonic bad mig köra skärmtvätt några timmar varje dag!!!!!! Helt ärligt det kan väl inte vara meningen att man skall behöva köra skärmtvätt varje dag.
Har haft tvn i lite mer än en månad!
Ps Viasat Fotboll-loggan som satt inbränd när dom hämtade tvn sitter fortfarande kvar, men jag kör väl lite skärmtvätt till då...
Edit. Har precis pratat med Panasonic och dom säger att det finns inget dom kan göra och att skärmtvätt är det enda som rekommenderas..
Kan det verkligen gå till så här?
Precis samma besked jag fick när jag snackade med deras support. Jepp jag kör skärmtvätt ett par timmar om dagen och har ändå IR kvar.
Min tv är ett halvår gammal så det blir inte bättre med åldern heller direkt.
Aldrig mer en tv från Panasonic. Samsung eller LG nästa gång.
Hejsan!
Jag har också fått inbränningar på min tv och när jag kontaktade de jag köpte tvn av sa det till mig att köra skärmtvätten i minst 100h. >.< då ska det mesta försvinna. Men annars jävligt irriterande att tex. kanal 5s logo är kvar m.m.
Hur som helst så har jag lite frågor angånde 2012 st50 versionen.
1. Är det möjligt att ha digital tv direkt in i tvn? dvs att jag slipper ha digital boxen (Har det genom internet med Telia). Ifall ni fattar vad jag menar?
2. Ska hänga upp min tv hade jag tänkt.. dock på en betong vägg och är lite orolig över hur jag ska göra. Går det ens? Något fäste man bör köpa och bör jag kanske tillock med anlita en snickare ellern ågot för att hänga upp den? (Tänker på IFALL den ramlar ner att jag får tillbaka på försäkringen eller något).
Jag köpte det här väggfästet. Funkar fint. 2 hål i väggen med plugg. Det sitter som berget.
http://www.clasohlso...-Exibel/38-4637
Postad 02 May 2013 - 14:59
Precis samma besked jag fick när jag snackade med deras support. Jepp jag kör skärmtvätt ett par timmar om dagen och har ändå IR kvar.
Min tv är ett halvår gammal så det blir inte bättre med åldern heller direkt.
Aldrig mer en tv från Panasonic. Samsung eller LG nästa gång.
Jag köpte det här väggfästet. Funkar fint. 2 hål i väggen med plugg. Det sitter som berget.
http://www.clasohlso...-Exibel/38-4637
Helt sjukt, har precis haft kontakt med SIBA om att jag vill häva köpet så vi får se var det slutar
Postad 02 May 2013 - 19:07
Redigerat av Strixen, 02 May 2013 - 19:08.
Postad 02 May 2013 - 20:31
Konstigt, har haft tv:n ett halvår, men inga IR alls, trots mycket tv-tittande på kanaler med starka loggor. Jag älskar denna tv (VT50)
Har du verkligen tittat efter då? Slå på skärmtvätten och syna panelen. Eller förresten gör inte det. Du kommer bara bli irriterad när du väl ser det
Postad 02 May 2013 - 21:26
Postad 03 May 2013 - 08:06
Har känslan av att det blir mindre IR med pixelrotationen PÅ.
Redigerat av Unregisterede7680728, 03 May 2013 - 08:09.
Postad 03 May 2013 - 11:40
Tycker alltid att det är någon som har problem och andra inte har. Hur som helst så fick jag hem Disney Wow idag och kollade igenom beskrivningar och kalibreringar osv, har nu suttit ett tag med den och måste erkänna att den har hjälpt mig mer än jag trodde att den skulle göra. True Cinema var redan helt ok men med ännu mer finjustering så blev bilden ännu bättre, speciellt färger och svärtan.
Hej!
Nice du är nöjd,lite nyfiken på dina inställningar. Lust skicka dom?
Mvh
Postad 03 May 2013 - 11:57
Ni som har P50ST50Y och har problem med IR har ni pixelrotation på "auto" eller "på" och vad är skillnaden egentligen?
Har känslan av att det blir mindre IR med pixelrotationen PÅ.
Svårt att säga då jag i början körde med THX läget och sen gick över till Pro-läget med orbiter istället. Bägge ger massa IR iaf. Vet inte om det ena är bättre än det andra.
Jag har iofs VT50.
Postad 03 May 2013 - 13:59
Hej!
Nice du är nöjd,lite nyfiken på dina inställningar. Lust skicka dom?
Mvh
Jag använder True Cinema och gick därifrån.
Contrast: 46
Brightness: +2/+3
Colour: 29/30
Sharpness: 3
Vivid Colour: Off
Eco Mode: Off
P-NR: Off
Advanced Settings har jag inte rört än, jag testade lite förut och justera där men har inte riktigt fått grepp om de 3 inställningar som finns där.
Med Disney skivan så har jag då fått till att färgen ska va någorlunda rätt med blå filter man fick med, samt inställning för svärtan.
24p Smooth Film: Off
Side Panel: Off
16:9 Overscan: Off
Pixel Orbiter: Auto
Btw vad är IR som många skriver om?
Postad 03 May 2013 - 15:14
Jag använder True Cinema och gick därifrån.
Contrast: 46
Brightness: +2/+3
Colour: 29/30
Sharpness: 3
Vivid Colour: Off
Eco Mode: Off
P-NR: Off
Advanced Settings har jag inte rört än, jag testade lite förut och justera där men har inte riktigt fått grepp om de 3 inställningar som finns där.
Med Disney skivan så har jag då fått till att färgen ska va någorlunda rätt med blå filter man fick med, samt inställning för svärtan.
24p Smooth Film: Off
Side Panel: Off
16:9 Overscan: Off
Pixel Orbiter: Auto
Btw vad är IR som många skriver om?
Har du testat olika lägen på sharpness? Det tillför normalt bara fel i bilden och i alla tester jag sett brukar de sätta det till noll.
Postad 03 May 2013 - 16:39
Har du testat olika lägen på sharpness? Det tillför normalt bara fel i bilden och i alla tester jag sett brukar de sätta det till noll.
Jo jag har provat olika sharpness men kom fram till att 2 - 3 är bäst för mig. Hade på noll tidigare, 4 blev lite konstig bild på kanter.
Postad 03 May 2013 - 18:56
ca +3 blir bäst för mig med, med DVE via xbmc...
Postad 03 May 2013 - 19:38
Vet att SSG-4100GB ska fungera, åtminstone forum som jag har läst.
Postad 03 May 2013 - 21:43
Postad 04 May 2013 - 08:46
Postad 04 May 2013 - 09:44
Har skärpa på 3 med med dve , men att du behöver plussa på ljusstyrkan är lite märkligt , kollat olika inställningar i spelaren ? Samt blacker than blacker (btb) om du hittar den testbilden . Själv ligger jag på 0 på min st50.
Menar du mig? Jag upplevde den bäst med +2 eller +3, testade i kolsvart rum. Hm..
Edit: Ingen som vet angående glasögonen? Aja får hem dom idag så det blir väl o testa själv XD
Postad 04 May 2013 - 14:14
Har du verkligen tittat efter då? Slå på skärmtvätten och syna panelen. Eller förresten gör inte det. Du kommer bara bli irriterad när du väl ser det
Nu startade jag skärmtvätten för första gången (efter ca 6 månader), och om jag tittar riktigt noga så kan man se en liten antydning till skuggning upp till höger. Detta är absolut inget som syns vid tv eller film-tittande och det försvann efter ca 1 timmes tvätt. Då ska man beakta att ungarna ser på mycket barnkanaler m.m. och jag har aldrig varit speciellt försiktig med tv:n, så sk. IR kan jag inte påstå är något problem på min VT50.
Postad 04 May 2013 - 16:52
Postad 04 May 2013 - 17:37
Jag är fortfarande, efter 1,5 år drygt, så fruktansvärt nöjd med denna apparat. Kommer aldrig att sälja den.:-)
Postad 04 May 2013 - 17:42
Postad 04 May 2013 - 19:51
http://www.gamereact...12971351_35.png
Enda nackdel jag märkte är att ljuset kommer in lite för lätt på sidorna. Men vem har på lampan när man ser på en film?
Postad 04 May 2013 - 21:31
Nu en månad senare, verkar tvn blivit mycket känsligare.
"viasat loggan" och "scoreboarden" syns ganska tydligt efter en PL match tidigare idag.
Postad 04 May 2013 - 21:46
Det kan upplevas bra med testbild , men det kan ändå vara " fel" bästa är att kolla med en testbild att btb signalen är korrekt då skickar man rätt signal från källan och därefter ställer man in svartnivå/ ljusstyrka.Menar du mig? Jag upplevde den bäst med +2 eller +3, testade i kolsvart rum. Hm..
Edit: Ingen som vet angående glasögonen? Aja får hem dom idag så det blir väl o testa själv XD
Postad 04 May 2013 - 22:18
Det kan upplevas bra med testbild , men det kan ändå vara " fel" bästa är att kolla med en testbild att btb signalen är korrekt då skickar man rätt signal från källan och därefter ställer man in svartnivå/ ljusstyrka.
Förstår de, men det kanske beror lite på smak också. Vi har ju olika åsikter angående inställningar. Jag har provat med noll och anser att det är ingen fel på den inställning, inte heller +3.
Postad 04 May 2013 - 22:52
Förstår de, men det kanske beror lite på smak också. Vi har ju olika åsikter angående inställningar. Jag har provat med noll och anser att det är ingen fel på den inställning, inte heller +3.
Ja så länge inte videosignalen blir gråare, dvs bakgrundssvärtan blir lidande.
Postad 04 May 2013 - 23:14
Ja så länge inte videosignalen blir gråare, dvs bakgrundssvärtan blir lidande.
Jo jag märkte de om justerar för högt så blir svärtan en aning gråare än vad den ska vara. Frågan är om jag ska experimentera i avancerade inställningar. Har inte riktigt fått häng på den än, inte ens med Disney WoW heller, var ganska många alternativ som jag inte har hunnit titta till.
Men jag måste erkänna att jag är sjukt nöjd byte från Samsung PS63C7705 till denna P65ST50Y.
Postad 05 May 2013 - 09:21
Jo jag märkte de om justerar för högt så blir svärtan en aning gråare än vad den ska vara. Frågan är om jag ska experimentera i avancerade inställningar. Har inte riktigt fått häng på den än, inte ens med Disney WoW heller, var ganska många alternativ som jag inte har hunnit titta till.
Men jag måste erkänna att jag är sjukt nöjd byte från Samsung PS63C7705 till denna P65ST50Y.
Har inte testat wow, men i dve finns det en testbild med 3st vertikala linjer. Om man inte ser alla tre, betyder det att din dator/bluray förmodligen klipper btb.
I vilket fall som helst, ska LJUSSTYRKAN justeras så att den yttre linjen precis inte syns, och de två inre ligger på 2% resp. 4% över videosignalen, som bakgrunden då representerar.
På det sättet ställer du in ljusstyrkan, och det har ingenting med egna preferenser att göra. Normalt ligger dock ljusstyrkan på ST50 kring 0.
Postad 05 May 2013 - 09:23
Postad 05 May 2013 - 09:37
Postad 05 May 2013 - 10:14
Har inte testat wow, men i dve finns det en testbild med 3st vertikala linjer. Om man inte ser alla tre, betyder det att din dator/bluray förmodligen klipper btb.
I vilket fall som helst, ska LJUSSTYRKAN justeras så att den yttre linjen precis inte syns, och de två inre ligger på 2% resp. 4% över videosignalen, som bakgrunden då representerar.
På det sättet ställer du in ljusstyrkan, och det har ingenting med egna preferenser att göra. Normalt ligger dock ljusstyrkan på ST50 kring 0.
Jo den har också wow stjärnor så att man justerar ljusstyrkan 1%, 2% och 4%
Btw, någon som vet vad det är för skillnad mellan TX och TC? När man söker på nätet så hittar man ibland TC-P65ST50
Redigerat av Taft, 05 May 2013 - 10:19.
Postad 06 May 2013 - 21:43
Detta har resulterat i äcklig, hemsk, fruktansvärd inbränd EurosportHD-logga :-(
Postad 07 May 2013 - 00:11
Stackars min VT50, visat på tok för mycket Snooker VM senaste veckan!
Detta har resulterat i äcklig, hemsk, fruktansvärd inbränd EurosportHD-logga :-(
Kör massa skärmtvätt. Det försvinner men räkna med att det tar ett antal veckor att få bort
Postad 07 May 2013 - 08:15
Stackars min VT50, visat på tok för mycket Snooker VM senaste veckan!
Kör massa skärmtvätt. Det försvinner men räkna med att det tar ett antal veckor att få bort
Men för helsicke, är det inte dags att kontakta konsumentvägledaren?
Ni skall absolut inte behöva stå ut med sån skit.
Era apparater är klart olämpliga att använda för television, och det är ju precis det ändamål de är avsedda för - vilket enligt lagen innebär att de är defekta, oavsett vad nån jävla krämare säger för att slingra sig.
Postad 07 May 2013 - 13:28
Men för helsicke, är det inte dags att kontakta konsumentvägledaren?
Ni skall absolut inte behöva stå ut med sån skit.
Era apparater är klart olämpliga att använda för television, och det är ju precis det ändamål de är avsedda för - vilket enligt lagen innebär att de är defekta, oavsett vad nån jävla krämare säger för att slingra sig.
Har just nu kontaktat SIBA angående min ST50 för det uppstår "inbränningar" hela tiden som tar en evighet att få bort. Frågan är bara vad man väljer för tv om man skulle få byta, har ni några bra förslag?
Postad 07 May 2013 - 14:47
Nordiska Y-modellen som ny med förpackning, all plast sitter t.o.m kvar på tv och fjärr.
Några veckor sen inköpet hos komplett. Inga inbränningar(nämner det eftersom det är det enda som pratas om här just nu!)
Tänkte mig 16500kr vid snabb affär.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Bildkalibrering
2 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?