Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 05 augusti 2009 - 07:01
lpc123
-
lpc123
-
Användare
-
-
128 inlägg
Är det ingen mer än jag som tröttnat på att ljudet i TV4 HD är så jäkla lågt! och när man byter till en annan kanal så skjuter man ju bort högtalarna från väggen!
Någon som har märkt detta eller rent av har en lösning på det???
Gött att höra med ljud inst så man kan få 5.1 ljud på Canal film HD (ska testa detta idag
Postad 05 augusti 2009 - 08:07
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Funderar på att ta köpa denna box med Abb från CD, men har ju inte hört så mycket positivt om ljudnivån om den precis. Har lite frågor:
1* Är hårddisken igång hela tiden och gör oljud eller stängs den av när den inte används? 2* Om det är det förstnämnda, går det på något sätt att stänga av hårddisken när den inte används så att man slipper ett eventuellt oljud?
3* Kan det vara så att nyare boxar generellt har mindre ljud från hårddiskarna än dom äldre?
1 Ja, när boxen är igång, men brukligt är att sätta den i stand-by när man inte använder den, just för att ta bort ljudet samt att boxen blir varm 2. inte enbart HDD'n utan hela boxen sätter man i stand-by. Vid programmerad inspelning så startar boxen från stand-by 3. För något mer än ett år sedan så förbättrades infästningen av locket samt en mindre justering av infästningen av fläkten, vilket har gjort att de mest extremt högljudda boxarna har minskat, de som hördes över hela lägenheten. Idag så tycker inte jag att det är så högt ljud från HDD'n utan det är mest fläkten som hörs under sommartid då den går på högre fläktläge. Men tror nu ändå att ljudet är i nivå att det man kan leva med. Är det ingen mer än jag som tröttnat på att ljudet i TV4 HD är så jäkla lågt! och när man byter till en annan kanal så skjuter man ju bort högtalarna från väggen!
Jo, håller med, har för mig att det är liknade på SVT HD också, men jag tänker nu på via HDMI till TV'n med boxen ställt i STEREO. Min tro är att det gäller en ommixning av ljudet när det går från 5:1 till 2-kanal att mittkanalen blir för låg, jag har väldigt högt bakgrundsljud men lågt "samtalsljud". Men det kanske inte är samma problem, men kolla att du har din box fjärr på max annars så kan det bli hopp i ljudstyrka mellan AC3 och PCM sändningar om man kör ut mot en receiver
Redigerat av Unregistered124686ac, 05 augusti 2009 - 08:17.
Postad 05 augusti 2009 - 08:19
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Upptäckte en lite störande bugg igår när jag började spela in ett program 19:20-20:10 och ett annat 19:30-20:20 samtidigt som jag tittade på en tidigare inspelning. När den första inspelningen startade så hände inget, men när den andra drog igång så hoppade boxen över till det programmet och avbröt min uppspelning. Gick ju att starta igen men den kom inte ihåg hur långt jag hade sett.
Postad 05 augusti 2009 - 09:32
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Upptäckte en lite störande bugg igår när jag började spela in ett program 19:20-20:10 och ett annat 19:30-20:20 samtidigt som jag tittade på en tidigare inspelning. När den första inspelningen startade så hände inget, men när den andra drog igång så hoppade boxen över till det programmet och avbröt min uppspelning. Gick ju att starta igen men den kom inte ihåg hur långt jag hade sett.
Jo, det är den kända buggen som bryter det man ser på när man tittar på uppspelad inspelning eller ännu värre timeshift. Vad du menar att inget hände vid första inspelningsstarten förstår jag inte, hade du inte startat någon att titta på då, för den bryter alltid.
Postad 05 augusti 2009 - 09:43
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Det kan nog hända att jag inte hade startat uppspelningen av det inspelade programmet när den första inspelningen startade.
Postad 05 augusti 2009 - 21:58
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Funderar på att ta köpa denna box med Abb från CD, men har ju inte hört så mycket positivt om ljudnivån om den precis. Har lite frågor:
* Är hårddisken igång hela tiden och gör oljud eller stängs den av när den inte används? * Om det är det förstnämnda, går det på något sätt att stänga av hårddisken när den inte används så att man slipper ett eventuellt oljud?
* Kan det vara så att nyare boxar generellt har mindre ljud från hårddiskarna än dom äldre?
Min box blev helt tyst då jag tog av locket och kör nu fläktfritt. Hårddisken var tyst men börjar låta lite nu men inte så det stör. Med lock och fläkt var det max 20 minturers TV man stod ut med. Jag köpte min några månader innan de bättrade på boxen. Tog av locket då jag nekades ny box.
Postad 06 augusti 2009 - 09:05
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
@Jag har också 1:a och 2:a ljud som svenska men får inte alla filmer till 5.1 på C+HD House och flera andra funkar men:@Tittade på Twister igår kväll på HD, och fick ej igång 5.1. Dubbelkollade att alla inställningar var för svenska, etc. etc, men förgäves. Sen i slutet av filmen så startade en inspelning av en annan film, så givetvis avbröts mitt tittande och jag fick knappa mig tillbaka till filmen igen. Plötsligt hade jag surround ur högtalarna. (Konfirmerades även visuellt av min Sony förstärkare där den blåa lampan gick igång.) Kan det vara så illa att 5.1 bara fungerar via en av SAT ingångarna ???? (Skulle ej längre bli förvånad över någonting som fransmännen lyckas snickra ihop när det kommer till mjukvaran..)
Postad 06 augusti 2009 - 09:12
Rixmupp
-
Rixmupp
-
Amatör
-
-
57 inlägg
* Är hårddisken igång hela tiden och gör oljud eller stängs den av när den inte används? * Om det är det förstnämnda, går det på något sätt att stänga av hårddisken när den inte används så att man slipper ett eventuellt oljud?
* Kan det vara så att nyare boxar generellt har mindre ljud från hårddiskarna än dom äldre?
Jag köpte min första box i början av sommaren, och den var det ett jäkla liv på, men det var inga problem att byta så 3 dagar efteråt fick jag en box som var mycket bättre. Så det där med att alla nya boxar ska vara bättre är inte riktigt sant.
Redigerat av Rixmupp, 06 augusti 2009 - 09:13.
Postad 06 augusti 2009 - 11:54
voyager
-
voyager
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Är det fler som råkar ut för att boxen startas om när den "tuggat" klart innan den går ner i standby? Verkligt irriterande då den tappar minnet när det gäller att den ej kommer ihåg hur långt man hade kollat i ett inspelat program :/
Postad 06 augusti 2009 - 12:07
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Detta kanske inte är rätt forum, men jag är inte säker på om felet har med hd-boxen eller TV4HD att göra.
Men här är problembeskrivningen i vilket fall:
Jag har haft problem med ljudet på vissa amerikanska serier som sänds i hd-format på 4:an de senaste veckorna.
De senaste två avsnitten av 24 som sänts har inte gått att se (lyssna) på och samma problem var det med Ghost Whisperer i tisdags.
Jag brukar spela in och se i efterand så jag vet inte om det är ett problem om man ser programmet när det sänds.
Det kan dock vara utsändningen på TV4 HD som är felet eftersom min receiver synkar på en dd5.1-signal utan problem men ljudet hackar och verkar ha problem med synkningen. När reklamen kommer försvinner problemen. Reklamen sänds också med dd5.1-ljud.
Detta kan tyda på att tv4 har problem med uppspelningen av vissa hd-program.
Någon annan som råkat ut för detta (med denna eller någan annan hd-box)?
Postad 06 augusti 2009 - 12:40
BenganJ
-
BenganJ
-
Användare
-
-
160 inlägg
Jag har haft problem med ljudet på vissa amerikanska serier som sänds i hd-format på 4:an de senaste veckorna. De senaste två avsnitten av 24 som sänts har inte gått att se (lyssna) på...
Jag har exakt samma problem! Har och CD HD boxen. Numera spelar jag in både 24 både på TV4 och TV4HD. Jag lutar också åt att det är TV4's fel eftersom reklam ljudet funkar bra och ibland så kan ljudet bli bra efter ett reklamavbrott.
Postad 06 augusti 2009 - 15:16
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Samma problem här. Båda gångerna hade jag som tur var gjort backup inspelningar. Drygt att behöva hålla på med men tyvärr är ju boxen opålitlig...
Postad 06 augusti 2009 - 17:17
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Var på marknad idag och hade en lång diskussion med en säljare för Viasat. Mitt 3-års abb hos CD med hårddisk-boxen går ut i höst så det är läge att fundera över framtiden.
Efter att ha gått igenom deras utbud och tjänster de har idag så blev beslutet att jag tecknar mig för Viasat HD och säger upp CD!
Mina starkaste argument är:
1. Jag får en moderna inspelningsbar HD-box med större hårddisk och därtill möjlighet att ladda ned HD-filmer ON DEMAND, vilket ingår i abonnemanget. Kan inte tänkla mig att denna funkar sämre än sunkboxen från CD som jag har idag.
2. Jag kan välja bort sportkanaler och få ett billigare paket.
3. Ett äkta tvillingkort som tillåter mig att se SAMTLIGA kanaler på box nr 2!
4. De gav mig 6 månaders gratis abb som start, varav de 3 första då kommer att löpa parallellt med mitt CD-abb, så jag kan jämföra direkt mellan boxarna (en kabel till varje)
5. Jag får en ny, mindre och modernare parabol monterad gratis (min är 10 år gammal).
6. Det blir billigare per månad. Gratismånaderna väger dessutom upp de 995 kr som boxen kostar med råge.
Nackdelar:
1. Färre HD-kanaler, men ändå bra mycket bättre än för ett år sen. Ingen TV4HD, tex, men de sänder ju ändå knappt något i HD. Färre kanaler uppvägs ändå av att man kan tanka HD On demand till boxen.
2. Färre kanaler totalt. Ja, men hur många har jag egentligen tittat på? De jag tittar på finns hos Viasat eller så har de motsvarande kanaler. Tex C+ mot TV1000 (som därtill sänder mycket mer nordiska filmer).
Har jag gjort bort mig?
Som kund tycker jag ändå att man måste kunna ta chansen att testa något nytt när man haft samma leverantör så länge. Detta är väl också en del i att vara tekniknörd. Nu kan jag CD och det känns som om de har stått och stampat på samma pun kt i 3 år nu. Med HD On Demand ingående utan extra kostnad så tycker jag nog att Viasat är på god väg att ta ledningen i HD-kriget. Det kan inte endast vara antalet kanaler som räknas, eller?
Postad 06 augusti 2009 - 17:21
PH2000
-
PH2000
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Var på marknad idag och hade en lång diskussion med en säljare för Viasat. Mitt 3-års abb hos CD med hårddisk-boxen går ut i höst så det är läge att fundera över framtiden. Efter att ha gått igenom deras utbud och tjänster de har idag så blev beslutet att jag tecknar mig för Viasat HD och säger upp CD! Mina starkaste argument är: 1. Jag får en moderna inspelningsbar HD-box med större hårddisk och därtill möjlighet att ladda ned HD-filmer ON DEMAND, vilket ingår i abonnemanget. Kan inte tänkla mig att denna funkar sämre än sunkboxen från CD som jag har idag. 2. Jag kan välja bort sportkanaler och få ett billigare paket. 3. Ett äkta tvillingkort som tillåter mig att se SAMTLIGA kanaler på box nr 2! 4. De gav mig 6 månaders gratis abb som start, varav de 3 första då kommer att löpa parallellt med mitt CD-abb, så jag kan jämföra direkt mellan boxarna (en kabel till varje) 5. Jag får en ny, mindre och modernare parabol monterad gratis (min är 10 år gammal). 6. Det blir billigare per månad. Gratismånaderna väger dessutom upp de 995 kr som boxen kostar med råge.
Nackdelar: 1. Färre HD-kanaler, men ändå bra mycket bättre än för ett år sen. Ingen TV4HD, tex, men de sänder ju ändå knappt något i HD. Färre kanaler uppvägs ändå av att man kan tanka HD On demand till boxen. 2. Färre kanaler totalt. Ja, men hur många har jag egentligen tittat på? De jag tittar på finns hos Viasat eller så har de motsvarande kanaler. Tex C+ mot TV1000 (som därtill sänder mycket mer nordiska filmer).
Har jag gjort bort mig? Som kund tycker jag ändå att man måste kunna ta chansen att testa något nytt när man haft samma leverantör så länge. Detta är väl också en del i att vara tekniknörd. Nu kan jag CD och det känns som om de har stått och stampat på samma pun kt i 3 år nu. Med HD On Demand ingående utan extra kostnad så tycker jag nog att Viasat är på god väg att ta ledningen i HD-kriget. Det kan inte endast vara antalet kanaler som räknas, eller?
Premier League drar ju snart igång... Kan inte tänka mig en höst/vinter/vår utan fotboll! Är man inte sportintresserad är det nog inte lätt att välja leverantör av TV-utbud, men som sportintresserad finns det bara en leverantör som duger, och det är CD.
Postad 06 augusti 2009 - 18:38
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Var på marknad idag och hade en lång diskussion med en säljare för Viasat. Mitt 3-års abb hos CD med hårddisk-boxen går ut i höst så det är läge att fundera över framtiden. Efter att ha gått igenom deras utbud och tjänster de har idag så blev beslutet att jag tecknar mig för Viasat HD och säger upp CD! Mina starkaste argument är: 1. Jag får en moderna inspelningsbar HD-box med större hårddisk och därtill möjlighet att ladda ned HD-filmer ON DEMAND, vilket ingår i abonnemanget. Kan inte tänkla mig att denna funkar sämre än sunkboxen från CD som jag har idag. 2. Jag kan välja bort sportkanaler och få ett billigare paket. 3. Ett äkta tvillingkort som tillåter mig att se SAMTLIGA kanaler på box nr 2! 4. De gav mig 6 månaders gratis abb som start, varav de 3 första då kommer att löpa parallellt med mitt CD-abb, så jag kan jämföra direkt mellan boxarna (en kabel till varje) 5. Jag får en ny, mindre och modernare parabol monterad gratis (min är 10 år gammal). 6. Det blir billigare per månad. Gratismånaderna väger dessutom upp de 995 kr som boxen kostar med råge.
Nackdelar: 1. Färre HD-kanaler, men ändå bra mycket bättre än för ett år sen. Ingen TV4HD, tex, men de sänder ju ändå knappt något i HD. Färre kanaler uppvägs ändå av att man kan tanka HD On demand till boxen. 2. Färre kanaler totalt. Ja, men hur många har jag egentligen tittat på? De jag tittar på finns hos Viasat eller så har de motsvarande kanaler. Tex C+ mot TV1000 (som därtill sänder mycket mer nordiska filmer).
Har jag gjort bort mig? Som kund tycker jag ändå att man måste kunna ta chansen att testa något nytt när man haft samma leverantör så länge. Detta är väl också en del i att vara tekniknörd. Nu kan jag CD och det känns som om de har stått och stampat på samma pun kt i 3 år nu. Med HD On Demand ingående utan extra kostnad så tycker jag nog att Viasat är på god väg att ta ledningen i HD-kriget. Det kan inte endast vara antalet kanaler som räknas, eller?
Tror inte att du har gjort bort dig, har själv blandat mellan CD och Viasat och gick till CD när HD/HDD boxen kom från just Viasat. Några frågor, boxen kostar väl 1995:- eller fick du ett specialpris? Normalt så ingår 3 gratis månader men du lyckades med 6 om jag fattade det rätt. Vet du något om boxen? Har för mig att man inte kan sortera favoriter, å andra sidan så gör man ju gjort det ganska ofta med CD boxen ;-), så det räcker. Kan man på något sätt få ut materialet ur boxen? realtid eller någon typ av USB överföring? För mig så skulle priset bli 358:- per månad med Viasat och det är ju mer än nu med CD där jag enbart kör Familjepaketet, men kör man ett fimpaket också från CD så blir det kanske samma. Det är ju smart att man kan ta emot alla playkanalerna direkt med boxen, men det får man väl hoppas att CD kommer också med i hösten när de ska aktivera on-demand tjänster????
Postad 06 augusti 2009 - 21:52
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Tror inte att du har gjort bort dig, har själv blandat mellan CD och Viasat och gick till CD när HD/HDD boxen kom från just Viasat. Några frågor, boxen kostar väl 1995:- eller fick du ett specialpris? Normalt så ingår 3 gratis månader men du lyckades med 6 om jag fattade det rätt. Vet du något om boxen? Har för mig att man inte kan sortera favoriter, å andra sidan så gör man ju gjort det ganska ofta med CD boxen ;-), så det räcker. Kan man på något sätt få ut materialet ur boxen? realtid eller någon typ av USB överföring? För mig så skulle priset bli 358:- per månad med Viasat och det är ju mer än nu med CD där jag enbart kör Familjepaketet, men kör man ett fimpaket också från CD så blir det kanske samma. Det är ju smart att man kan ta emot alla playkanalerna direkt med boxen, men det får man väl hoppas att CD kommer också med i hösten när de ska aktivera on-demand tjänster????
Man ger nu 995 för boxen om man samtidigt tecknar ett tvillingkort (och får en gratis SD-box) samt HD-paketet för 99 kr/mån. Att jag fick 6 mån gratis istället för 3 var för att jag var uppenbart tveksam att släppa CD. Jag vet inte så mycket mer om boxen än att den är engelsk (gudskelov inte fransk) och har en (enligt mig) snyggare design än min nuvarande. Den leverares tydligen med 20 m Ethernetkabel så det är förmodligen så att On Demand-tjänsten tankar ner filmerna över nätet. (Där får jag nytta av den trådlösa brygga som står bredvid Blu Ray-spelaren för att kunna använda BD-live  )
Postad 07 augusti 2009 - 07:26
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Man ger nu 995 för boxen om man samtidigt tecknar ett tvillingkort (och får en gratis SD-box) samt HD-paketet för 99 kr/mån. Att jag fick 6 mån gratis istället för 3 var för att jag var uppenbart tveksam att släppa CD. Jag vet inte så mycket mer om boxen än att den är engelsk (gudskelov inte fransk) och har en (enligt mig) snyggare design än min nuvarande. Den leverares tydligen med 20 m Ethernetkabel så det är förmodligen så att On Demand-tjänsten tankar ner filmerna över nätet. (Där får jag nytta av den trådlösa brygga som står bredvid Blu Ray-spelaren för att kunna använda BD-live )
Tack, du får väl komma med ett utlåtande när du kör båda boxarna. Den uppenbara skillnaden var bristen på BBC kanaler samt det vi redan visste HD kanaler. Är något tveksam att byta till Viasat enbart för boxens skull samt det jag kanske gillade bäst att man kunde köra alla Play-kanaler på boxen. Vi får hoppas att CD inte är så långt efter utan att de också får in Play kanalerna i boxen i höst
Postad 07 augusti 2009 - 09:25
ceelow19
-
ceelow19
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej allihopa jo jag har en fråga. Är det någon som vet om canal digital har planer på att lansera en ny inspelingsbar hd box?
Ha det fint
Postad 07 augusti 2009 - 09:43
shakula
-
shakula
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Var på marknad idag och hade en lång diskussion med en säljare för Viasat. Mitt 3-års abb hos CD med hårddisk-boxen går ut i höst så det är läge att fundera över framtiden......
När jag bytte från Viasat till CD så upplevde jag en rejäl skillnad i kvalitet på bilden, möjligtvis Viasat har blivit bättre men när jag bytte var de sämre bildmässigt. Plus jag får fler kanaler/HD för ungefär samma peng. Jag kommer inte byta tillbaka till Viasat som det ser ut just nu, trots alla mindre buggar i CD box.
Postad 07 augusti 2009 - 10:48
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
När jag bytte från Viasat till CD så upplevde jag en rejäl skillnad i kvalitet på bilden, möjligtvis Viasat har blivit bättre men när jag bytte var de sämre bildmässigt. Plus jag får fler kanaler/HD för ungefär samma peng. Jag kommer inte byta tillbaka till Viasat som det ser ut just nu, trots alla mindre buggar i CD box.
Det är ju en viss risk jag tar, det ska bli spännande att jämföra. Tror väl inte att HD-kanalerna har sämre bild och vissa SD-kanaler har ju helkass bild även på CD. Mycket beror väl också på boxen och det finns väl inget som säger att Viasats något nyare HD-PVR-box skulle leverera en sämre bild? I värsta fall är jag låst med Viasat i 24 månader. CD låser oss ju i 36 med sin HD-PVR-box.
Postad 07 augusti 2009 - 19:35
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Jag skulle aldrig vilja ha en box igen(jag hade Viasat+ SD box) som inte har favoritlistor. Sedan är det Premier League i HD, Eurosport HD och snart även Eurosport 2 HD, Discovery HD och History HD som jag inte skulle vilja vara utan.
Postad 07 augusti 2009 - 19:43
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
I värsta fall är jag låst med Viasat i 24 månader. CD låser oss ju i 36 med sin HD-PVR-box. Det är väl 24 månader på Canal digital med. Jag kan inte se något om att det skulle vara 36 månader på deras hemsida.
Redigerat av Mazak, 07 augusti 2009 - 19:46.
Postad 07 augusti 2009 - 20:03
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
Hej allihopa jo jag har en fråga. Är det någon som vet om canal digital har planer på att lansera en ny inspelingsbar hd box? Ha det fint
Jag pratade med nån av deras tekniker, enligt han så kommer dom inte att byta box. Dom kämpar hårt med att få till mjukvaran tillsammans med Sagem. Jag ska få min tredje box nu, hoppas att det löser mina problem med textningen. Enligt samma tekniker så trodde han det berodde på när dom ändra från sjudagars EPG till fyradagars. Stämmer i alla fall rätt bra med tiden, var drygt en månad sen jag märkte detta
Redigerat av Mazak, 07 augusti 2009 - 20:04.
Postad 07 augusti 2009 - 22:30
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Jag skulle aldrig vilja ha en box igen(jag hade Viasat+ SD box) som inte har favoritlistor. Sedan är det Premier League i HD, Eurosport HD och snart även Eurosport 2 HD, Discovery HD och History HD som jag inte skulle vilja vara utan.
Sporten är jag i princip ointresserad av, har inte ens valt till Sportpaketet hos Viasat. History och Discovery HD är väl i princip de enda kanalerna jag kommer att sakna hos CD,
Postad 07 augusti 2009 - 23:26
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
#*#*#%% skitbox.. går tillbaka till RGB utsignal som ger mig sämre bild helt slumpmässigt.
Idag funkade inte SVT1 ett tag heller men antar att CD gjort ngt fel.
Hängde sig som vanligt också som den gör nu regelebundet efter senaste uppdateringarna.
Boxen var rätt bra för 1år sedan, de borde backa programvaran!
Postad 08 augusti 2009 - 07:07
Unregisteredba5975fd
-
Unregisteredba5975fd
-
Amatör
-
-
60 inlägg
#*#*#%% skitbox.. går tillbaka till RGB utsignal som ger mig sämre bild helt slumpmässigt. Idag funkade inte SVT1 ett tag heller men antar att CD gjort ngt fel. Hängde sig som vanligt också som den gör nu regelebundet efter senaste uppdateringarna.
Boxen var rätt bra för 1år sedan, de borde backa programvaran!
Ja jag håller med dig,har haft samma box 2,5år och hade inga problem ibörjan, men nu blir det bara sämre för varje uppdatering som kommer.
Redigerat av Unregisteredba5975fd, 08 augusti 2009 - 07:08.
Postad 08 augusti 2009 - 07:36
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag pratade med nån av deras tekniker, enligt han så kommer dom inte att byta box. Dom kämpar hårt med att få till mjukvaran tillsammans med Sagem.
Jag ska få min tredje box nu, hoppas att det löser mina problem med textningen. Enligt samma tekniker så trodde han det berodde på när dom ändra från sjudagars EPG till fyradagars.
Stämmer i alla fall rätt bra med tiden, var drygt en månad sen jag märkte detta
Tror textproblemet är generellt så det kommer nog inte hjälpa att byta box. Tror också att det har med EPG att göra, eftersom det enbart är vissa kanaler så kanske dessa ligger på samma transponder som EPG data sänd ifrån? Kör de 4 dagars EPG nu? De gick väl från 2 dagar till 7 dagar och då fungerade nästan inte EPG alls, nu verkar i alla fall EPG gå att bläddra i. Jag hoppas verkligen att Sagem jobbar hårt, det ska de! Så hoppas jag att de vid nästa uppdatering endast implementerar det som fungerar och tar bort allt annat. Idag finns det en hel del lull lull (en del tillkom också vid förra uppdateringen) som inte fungerar. Som jag sagt många gånger tidigare, vad som ska göras är riktiga omfattande tester innan man släpper en mjukvara. Det kan inte vara rätt att vi, efter varje uppdatering, redan efter en dags användning på nytt kan lista en 20 punkter som inte fungerar med boxen. Det kan vara så att många "fel" inte berör huvudanvändningen av boxen, men det sänker kvalitetsintrycket att det finns funktioner som man kan välja i menyer som inte fungerar. Samt vad man än gör med boxen så ska den inte bara ge upp och hänga sig, det bör vara första test att även om man skulle sätta sig på fjärrkontrollen så ska den ha en rutin att den går i en mode som den kan återhämta sig från utan att man ska behöva göra den strömlös. Personligen så har jag dock haft färre hängningar med den senaste mjukvaran, nu endast i menyn MyTV. Men det verkar också vara väldigt beroende på kringutrustning, men det är ytterligare ett tecken på att boxen är instabil. Vid de senaste uppdateringarna har Sagem enligt CD gjort förbättringar med fjärrkontrollöverföringen, det kanske de har, och någon kanske har märkt en förbättring. Men jag tycker mig ha sett en försämring varje gång. Detta kan också ha att göra med kringutrustning, men konstigt är det. Det är bra att ni rapporterar in problemet i tråden, och jag samlar ihop dessa och med bugglistan skickar detta till CD, men jag tror också att det är viktigt att man tar kontakt med CD supporten (även om det troligen inte ger något för stunden).
Redigerat av Unregistered124686ac, 08 augusti 2009 - 07:44.
Postad 08 augusti 2009 - 08:38
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Krånglet med textningen är bedrövligt. Det måste dom göra nåt åt snart.
Bildstörningarna på HD kanalerna börjar också bli jobbiga. Dom där störningarna som ser ut som mosaik alltså.
Det verkar vara värst på TV4 HD. Jag har även sett det på Eurosport HD, Animal PlanetHD, History HD.
På SVT HD har jag inte sett det, tror jag.
Jag misstänker att det också rör sig om en bugg eftersom det verkar ha tillkommit efter uppdateringen.
Är det med i bugglistan?
Nån som hört nåt om en ny uppdatering?
Postad 08 augusti 2009 - 08:56
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Krånglet med textningen är bedrövligt. Det måste dom göra nåt åt snart.
Bildstörningarna på HD kanalerna börjar också bli jobbiga. Dom där störningarna som ser ut som mosaik alltså. Det verkar vara värst på TV4 HD. Jag har även sett det på Eurosport HD, Animal PlanetHD, History HD. På SVT HD har jag inte sett det, tror jag.
Jag misstänker att det också rör sig om en bugg eftersom det verkar ha tillkommit efter uppdateringen. Är det med i bugglistan?
Nån som hört nåt om en ny uppdatering?
La i detta i bugglistan: Efter den senaste uppdateringen så kommer det ibland ett mosaikmönster på delar av bilden, detta har vi inte sett tidigare och parabolen är justerad till max, oftast i HD kanaler. Kan det ha med ny implementering av AC3 ljud via HDMI som påverkar bilden? Vad man har hört via norska CD är att det ska komma en uppdatering till hösten, med tex on-demand tjänster, ska man bäva för denna uppdatering? borde vara bättre att plocka bort saker!
Redigerat av Unregistered124686ac, 08 augusti 2009 - 08:59.
Postad 08 augusti 2009 - 09:18
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
Tror textproblemet är generellt så det kommer nog inte hjälpa att byta box. Tror också att det har med EPG att göra, eftersom det enbart är vissa kanaler så kanske dessa ligger på samma transponder som EPG data sänd ifrån? Kör de 4 dagars EPG nu? De gick väl från 2 dagar till 7 dagar och då fungerade nästan inte EPG alls, nu verkar i alla fall EPG gå att bläddra i.
Ja, när dom ändra till 7 dagar så blev det för mycket för boxen verkar det som. Så dom fick ändra till 4 dagars EPG istället, så nu har det funkat bättre på min box iaf.
Postad 08 augusti 2009 - 10:34
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Efter att läst en 173 sidors tråd med mest gnäll undrar man om inte Mikael Lindkvis fick betalt för att utnämna denna box till den bästa http://m3.idg.se/2.1022/1.126461Kan man lita på dagens teknikjournalistik eller är vi bara en samling gnällmånsar. Jag har mejlat honom genom länken på sidan och hoppas på ett klokt svar som visar på att journalisten inte är inkompetent eller köpt. OBS - CD har använt hans text i sin reklam.
Redigerat av ruva, 08 augusti 2009 - 10:36.
Postad 08 augusti 2009 - 12:11
kjellhugo
-
kjellhugo
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
För 5 minuter sedan skulle jag markera ett program för inspelning ikväll och EPG'n var så trög att det knappast gick. En knapptryckning hade effekt först efter 5-10 sekunder. Till slut lyckades jag finna programmet och har nu markerat det men så här kan man ju inte ha det. När det inte händer något på en knapptryckning trycker man igen och igen, så hamnade jag plötsligt på kl 3-4 i natt, när jag skulle tillbaka kom jag till kl 13-14...  Så trög har min aldrig varit, hur är det med er andra? (Ja jag vet man ska inte sitta inne vid dumburken när det är 25 grader och sol men ändå  )
Har anmält det på CD:s hemsida, återkommer om de svarar.
Redigerat av kjellhugo, 08 augusti 2009 - 12:12.
Postad 08 augusti 2009 - 15:59
kjellhugo
-
kjellhugo
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
För 5 minuter sedan skulle jag markera ett program för inspelning ikväll och EPG'n var så trög att det knappast gick. En knapptryckning hade effekt först efter 5-10 sekunder. Till slut lyckades jag finna programmet och har nu markerat det men så här kan man ju inte ha det. När det inte händer något på en knapptryckning trycker man igen och igen, så hamnade jag plötsligt på kl 3-4 i natt, när jag skulle tillbaka kom jag till kl 13-14... Så trög har min aldrig varit, hur är det med er andra? (Ja jag vet man ska inte sitta inne vid dumburken när det är 25 grader och sol men ändå ) Har anmält det på CD:s hemsida, återkommer om de svarar.
Fick snabbt men oanvändbart svar från CD: "Utan en ordentlig felsökning är det tyvärr näst intill omöjligt för oss att säga vad problemet kan bero på." De ber mig ta kontakt per telefon men det hinner/gitter jag inte nu.
Postad 08 augusti 2009 - 16:01
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Efter att läst en 173 sidors tråd med mest gnäll undrar man om inte Mikael Lindkvis fick betalt för att utnämna denna box till den bästa http://m3.idg.se/2.1022/1.126461
Kan man lita på dagens teknikjournalistik eller är vi bara en samling gnällmånsar. Jag har mejlat honom genom länken på sidan och hoppas på ett klokt svar som visar på att journalisten inte är inkompetent eller köpt.
OBS - CD har använt hans text i sin reklam.
Om man tar 3-6 timmars användning av boxen efter en återställning och jämför den med andra boxar så tror jag inte man går så på djudet att man upptäcker våra problem. Favoritlister, EPG, två SAT-mottagare och marksändning finns etc. Boxen fungerar väl i princip utmärkt för TV-tittande, spela in program etc i en sådan kort test. De har hört att den låter en del, möjligt att de med sin kringutrustning hade fungerande fjärr (som jag tyckte fungerade rappare innan senaste uppdateringen). Samt fördröjningen vid start efter snabbspolning fanns inte heller vid den testen, kom senare. Kör man såpass kort stund så upptäcker man inte hängningar mm
Postad 08 augusti 2009 - 16:19
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Fick snabbt men oanvändbart svar från CD: "Utan en ordentlig felsökning är det tyvärr näst intill omöjligt för oss att säga vad problemet kan bero på." De ber mig ta kontakt per telefon men det hinner/gitter jag inte nu.
Känner igen det där. Verkar vara standardsvaret när man kontaktar dom via hemsidan. Tydligen menlöst.
Postad 08 augusti 2009 - 16:51
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Känner igen det där. Verkar vara standardsvaret när man kontaktar dom via hemsidan. Tydligen menlöst.
Yep, har också fått samma svar, fastän jag skrev utförligt vad det var för något samt att problemet gällde samtliga boxar så kunde de inte göra en felsökning
Postad 09 augusti 2009 - 13:46
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Yep, har också fått samma svar, fastän jag skrev utförligt vad det var för något samt att problemet gällde samtliga boxar så kunde de inte göra en felsökning 
Jamen, de har ju helt rätt! _Utan_ en ordentlig felsökning kan man inte ... Följdfrågan blir då: _När_ tänker CD göra, eller se till att Sagem gör, en ordentlig felsökning?
Redigerat av janb, 09 augusti 2009 - 13:47.
Postad 09 augusti 2009 - 19:50
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Felsökning, ja. Undra om de felsölat varför textningen ballar ur titt som tätt, utan undantag. Så på The Happening igår (finns tyvärr ej på någon HD kanal) och det var ju en mycket bra film och tur att den var på engelska eftersom textningen, även i denna film, strulade och text TV nyheterna ofta kom upp i bilden.
Hoppas inte på någon bättring eftersom strulet med att få 5.1 ljud och timeshiftbuggen fortfarande spökar efter alla år. Canal Digital: Lägg ner samarbetet med Sagem och låt oss byta till något bättre, om det finns.
Men jag lider inte men blir förundrad när det inte händer något. Kommer troligen inte fortsätta som kund på grund av att de inte får tummen ur och undrar om fler går i samma tankebanor som mig. Jag tror nämligen att ända sättet att få dem sätta fart är en planerad massuppsägning av kunderna. Fast är de flesta nöjda är mina tankar om detta vapen rätt meningslöst. Så, hur ska vi ha det? Fortsätta med det meningslösa gnällandet här på vårat forum eller gå till action? Allvarligt folk, ingen mer produkt från Sagem i mitt hus.
Postad 09 augusti 2009 - 21:28
voyager
-
voyager
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Felsökning, ja. Undra om de felsölat varför textningen ballar ur titt som tätt, utan undantag. Så på The Happening igår (finns tyvärr ej på någon HD kanal) och det var ju en mycket bra film och tur att den var på engelska eftersom textningen, även i denna film, strulade och text TV nyheterna ofta kom upp i bilden.
Hoppas inte på någon bättring eftersom strulet med att få 5.1 ljud och timeshiftbuggen fortfarande spökar efter alla år. Canal Digital: Lägg ner samarbetet med Sagem och låt oss byta till något bättre, om det finns.
Men jag lider inte men blir förundrad när det inte händer något. Kommer troligen inte fortsätta som kund på grund av att de inte får tummen ur och undrar om fler går i samma tankebanor som mig. Jag tror nämligen att ända sättet att få dem sätta fart är en planerad massuppsägning av kunderna. Fast är de flesta nöjda är mina tankar om detta vapen rätt meningslöst. Så, hur ska vi ha det? Fortsätta med det meningslösa gnällandet här på vårat forum eller gå till action? Allvarligt folk, ingen mer produkt från Sagem i mitt hus.
Håller med! Såg oxå på The Happening igår kväll, det är ju rena katastrofen hur textningen är. O att tex-tv dyker upp titt som tätt är ju oxå väldigt störande. Trött på att den hänger sig i MyTv menyn ofta etc.. Nu har denna box snart funnits på marknaden i 2år, o fortfarande är den ej 100% stabil o ej bra box. Frågan är om den överhuvudtaget kommer bli helt bra o stabil box. Sagem har jag inget förtroende av längre. Skit företag känns det som att det är. Undrar om Pace är bättre? Som Viasat använder..
Postad 09 augusti 2009 - 21:56
Nicce70
-
Nicce70
-
Användare
-
-
203 inlägg
Jag fick svar idag också, samma svar "Utan en ordentlig felsökning är det tyvärr näst intill omöjligt för oss att säga vad problemet kan bero på." De ber mig ta kontakt per telefon. Jäkla skitkundtjänst, vadå ordentlig felsökning. Det kan de göra med vilken box som helst i lagret. Men ju fler som skriver och klagar desto bättre, för någon slags registrering måste de ju göra (tycker man ju iaf).
Postad 10 augusti 2009 - 05:56
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Håller med! Såg oxå på The Happening igår kväll, det är ju rena katastrofen hur textningen är. O att tex-tv dyker upp titt som tätt är ju oxå väldigt störande. Trött på att den hänger sig i MyTv menyn ofta etc.. Nu har denna box snart funnits på marknaden i 2år, o fortfarande är den ej 100% stabil o ej bra box. Frågan är om den överhuvudtaget kommer bli helt bra o stabil box. Sagem har jag inget förtroende av längre. Skit företag känns det som att det är. Undrar om Pace är bättre? Som Viasat använder..
Håller med, boxen kommer aldrig att bli 100%-ig, frågan är om den går att få acceptabel?? För vissa så är det det redan, för andra återstår en del till att nå det målet. Ni som har Text-Tv problem, hur funkar det? Jag har aldrig fått in några sådana text-TV sidor. Är det via marksändningen som ni har aktiverat som text-TV kommer, eller? och går det text-TV via HDMI? Jag har aldrig haft markmottagaren i boxen aktiverad!!!, har ansett att boxen har tillräckligt med att ta hand om med de två SAT-mottagarna (när det gäller den här boxen så är "less is more"). Jag har själv bara sett problemet med textning av program en gång från en kanal från BBC (med Top Gear) annars aldrig. Antingen är det beroende på att vi ser olika kanaler eller kan marksändningsaktiveringen spela roll där också?? Kanske en del av era problem ligger i markmottagaren, prova att ta bort den och se om boxen blir stabilare
Postad 10 augusti 2009 - 06:42
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Jag har alltid haft markmottagaren aktiverad och har aldrig sett text TV problemet.
Däremot har jag stora textningsproblem som kom efter uppdateringen.
Jag är inte nöjd med kvaliteten på denna boxen så jag skall leta reda på någon annan men det dröjer då jag skall sätta mig på skolbänken på gamla dar
De största problemen för mig är timeshiftbuggen och att jag inte kan tömma HDD på inspelat material (på ett enkelt sätt, är väl inte många som har en gammal video eller så i närheten  ) så är man på resande fot mycket och spelar in mycket så blir den snart full och man kan inte se det man spelat in utan man får radera det.
l
Postad 10 augusti 2009 - 08:31
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Jag har aldrig heller haft problem med text-tv buggen.
Kan det ha med att det finns två hårdvaruversioner av boxen ute?
Dvs buggen finns på den ena men inte den andra?
Postad 10 augusti 2009 - 08:59
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
glöm detta, sorry
Redigerat av Monshi, 10 augusti 2009 - 09:00.
Postad 10 augusti 2009 - 09:06
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
För vissa så är det det redan, för andra återstår en del till att nå det målet. Ni som har Text-Tv problem, hur funkar det? Jag har aldrig fått in några sådana text-TV sidor. Är det via marksändningen som ni har aktiverat som text-TV kommer, eller? och går det text-TV via HDMI?
Jag har fått upp text-TV några gånger, tror bara det har hänt på Canal+ filmkanalerna (inte helt säker). Det är även på dessa kanaler som jag har problem med textningen ibland. Det händer även när jag ska se på inspelade filmer. Jag kör med HDMI.
Postad 10 augusti 2009 - 11:09
voyager
-
voyager
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Håller med, boxen kommer aldrig att bli 100%-ig, frågan är om den går att få acceptabel??
För vissa så är det det redan, för andra återstår en del till att nå det målet. Ni som har Text-Tv problem, hur funkar det? Jag har aldrig fått in några sådana text-TV sidor. Är det via marksändningen som ni har aktiverat som text-TV kommer, eller? och går det text-TV via HDMI?
Jag har aldrig haft markmottagaren i boxen aktiverad!!!, har ansett att boxen har tillräckligt med att ta hand om med de två SAT-mottagarna (när det gäller den här boxen så är "less is more"). Jag har själv bara sett problemet med textning av program en gång från en kanal från BBC (med Top Gear) annars aldrig. Antingen är det beroende på att vi ser olika kanaler eller kan marksändningsaktiveringen spela roll där också??
Kanske en del av era problem ligger i markmottagaren, prova att ta bort den och se om boxen blir stabilare
När jag kollar på Canal+ kanalerna så kommer text-tv sidorna fram i några sekunder, sedan försvinner den igen. O så dyker den upp igen efter en stund igen :/ Jag kör via HDMI på satellitsändningen. Ska testa iofs att dra ur marksändningen, så får man ev se om det blir någon skillnad!
Postad 10 augusti 2009 - 13:11
Skychaser
-
Skychaser
-
Rookie
-
2 inlägg
Är det fler än jag som upplever textningen som mycket störande?
Jag menar dom här stora feta svarta textremsorna som finns på Tex Canal+ kanalerna och Showtime.
Texten på HD kanalerna är ju kanon, där slipper man dom här svarta remsorna.
Då är ju faktiskt Comboboxen bättre,där slipper man dessa remsor som tar upp allt för stor del av bilden.
Postad 10 augusti 2009 - 15:37
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Är det fler än jag som upplever textningen som mycket störande? Jag menar dom här stora feta svarta textremsorna som finns på Tex Canal+ kanalerna och Showtime. Texten på HD kanalerna är ju kanon, där slipper man dom här svarta remsorna. Då är ju faktiskt Comboboxen bättre,där slipper man dessa remsor som tar upp allt för stor del av bilden.
Ja boxens interna textremsor är grymt fula. Ser ut som de är i upplösning 320x240 pixlar eller nått.
Postad 10 augusti 2009 - 15:47
erlander
-
erlander
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Allt förutom bilden på den här boxen är ju skrämmande dåligt. Var nöjd i början men nu ändrar jag mig mer och mer.
Hade jag haft lite kosing så skulle jag köpt en ipbox 9000 eller tom ipbox 910 då jag sällan använder båda tuners ändå.
Redigerat av erlander, 10 augusti 2009 - 15:48.
Postad 10 augusti 2009 - 16:39
koorpen
-
koorpen
-
Rookie
-
4 inlägg
Allt förutom bilden på den här boxen är ju skrämmande dåligt. Var nöjd i början men nu ändrar jag mig mer och mer.
Hade jag haft lite kosing så skulle jag köpt en ipbox 9000 eller tom ipbox 910 då jag sällan använder båda tuners ändå.
Egentligen är det faktiskt ganska märkligt med alla dom här digital-boxarna av diverse märken.  Jag har haft ett flertal som en Kiss DP558, Dreambox DM-7020-S, Sagem CDC7000, IpBox 900HD, Tvix M-4100SH och nu slutligen en Sagem HD PVR 101-ST. Gemensamt för dom alla är att knappast någon användare verkar nöjd om man läser dom respektive forumen. Ingen av maskinerna verkar färdigutvecklade och det är ett ständigt uppdaterande av progranvara. Hittills har jag inte sett eller hört talas om den perfekta boxen. Är det en sak som fungerar bra så kan man ge sig den på att minst 5 funktioner som orsakar diverse crachar. Man kan undra vad dom olika upphovsmakarna tänker på? "Skicka ut "skiten på marknaden så får vi se om dom blir nöjda, å ta bra betalt för dom inte minst!" På något sätt är det bara att inse att vi, pöbeln, är dom alfa, beta-testare som tillverkarna inte själva har lust att engagera innan dom släpper en ny produkt på marknaden.  Och för oss simpla labbråttor är alltid gräset grönare på andra sidan, kosta vad det kosta vill. Vem skulle köpa en bil där krockuddarna fungerar på var tredje bil, antisladdsystemet fungerar på ett hjul (om man har tur) ,där styrservon ballar ur då o då och bromsarna är sådär. Den kärran skulle inte bli gammal på marknaden inbillar jag mig. Vi är nog tiil sist bara brickor i spelet om att sälja dom flesta och dyraste abbonemangen och låsa upp oss så länge som möjligt. Och om det låter pessimistiskt så är det precis vad det är för jag börjar bli lite trött på det här med digitalboxar och alla fantastiska funktioner som sällan eller aldrig fungerar. En stilla undran till slut är om någon sett, provat eller hört talas om den ulimata boxen (som inte kostar en förmögenher) ?
Redigerat av koorpen, 10 augusti 2009 - 17:05.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|