Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 August 2018 - 09:10

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Ja herregud vilka marginaler de verkar ha...

Postad 03 August 2018 - 10:40

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0
Fick inga siffror när jag var hos Mercedes häromdagen, C200 var helt enkelt för liten för mig (nästan 2 meter lång) så jag brydde mig inte om att fråga, men man såg hur dollartecknena lyste i säljarens ögon när jag sa att jag skulle köpa den privat och utan lån.

Postad 03 August 2018 - 11:46

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Fick inga siffror när jag var hos Mercedes häromdagen, C200 var helt enkelt för liten för mig (nästan 2 meter lång) så jag brydde mig inte om att fråga, men man såg hur dollartecknena lyste i säljarens ögon när jag sa att jag skulle köpa den privat och utan lån.

Annars brukar säljarna försöka pracka på en lån. Vet inte om det e bättre affär för dom om man tar lån el vad?

Postad 03 August 2018 - 11:51

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Är rätt säker på att de får en ok kickback från kreditgivaren om bilen lånefinansieras, typ som elektronikkedjorna o deras eviga tjat om extraförsäkringar, så det där med kontantköp tror jag inte de större märkeshandlarna ser som någon direkt uppsida

Att de dessutom ger fina rabatter på nya bilar är väl heller inte så konstigt. Ju fler bilarna de får ut på vägarna desto bättre klirr i kassan avseende eftermarknaden

Redigerat av Pinnen, 03 August 2018 - 11:54.

Postad 03 August 2018 - 13:26

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0

Verkar vara ett högt intresse för Kia i tråden och jag har också noterat att många kollegor har blivit med Kia.

Vad är det som gör Kia mera intressant än t.ex. grannen Hyundai eller en japan som Toyota? :)

Redigerat av BennySlyden, 03 August 2018 - 13:27.

Postad 03 August 2018 - 15:36

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Verkar vara ett högt intresse för Kia i tråden och jag har också noterat att många kollegor har blivit med Kia.

Vad är det som gör Kia mera intressant än t.ex. grannen Hyundai eller en japan som Toyota? :)

Har aldrig kört en Hyundai, så kan inte säga säkert.
Men Kia och Hyundai är ju samma koncern så de delar ju en del komponenter.
När jag valde Kian så var det främst garantin och priset som fick mig till salongen och provkörde.
Jämförde sedan fördelar och nackdelar med motsvarande bilar och valde att leva med lite högre vägljud och en välutrustad bil för halvapriset.
Börjar bli dags för ny bil snart igen (4 år snart) så tänkte beta av alla alternativ innan nya Ceed kommer.
Än så länge är C-klass kombi, V60 och Alfa Stelvio strukna.
Nästa körningar får bli Octavia, Passat och Mondeo

Postad 03 August 2018 - 19:05

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Hurdana är Renault idag? Lika illa som förr?

Tycker bilarna är riktigt fina utseendemässigt. Provsatt en Renault Clio -18 i höstas/vintras, men stoljäveln var alldeles för opassande redan vid provsittningen för mig, så det blev ingen provkörning den dagen; dessutom var det precis innan stängning. Sedan har det bara inte blivit att jag testat fler.

Är väl framförallt Megane som är intressant...

Postad 03 August 2018 - 19:35

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Hurdana är Renault idag? Lika illa som förr?

Tycker bilarna är riktigt fina utseendemässigt. Provsatt en Renault Clio -18 i höstas/vintras, men stoljäveln var alldeles för opassande redan vid provsittningen för mig, så det blev ingen provkörning den dagen; dessutom var det precis innan stängning. Sedan har det bara inte blivit att jag testat fler.

Är väl framförallt Megane som är intressant...

Är inte helt värdelösa nu för tiden. Dock känns hela Renault sortimentet ganska slätstruket. Skulle mycket hellre kolla på syskonmärket Citroën. Känns mer spännande och innovativa. Idag med en helt OK kavlitet oxå. Farsgubben har en D5. Svårslagen komfort då den tom går bättre än min Audi A6 Allroad till hälften av priset...

Postad 03 August 2018 - 20:06

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0

Verkar vara ett högt intresse för Kia i tråden och jag har också noterat att många kollegor har blivit med Kia.

Vad är det som gör Kia mera intressant än t.ex. grannen Hyundai eller en japan som Toyota? :)

Jag tror KIA varit duktiga på marknadsföring och att loka med rätt saker. Där jag bor har man en väldigt duktig återförsäljare och det har jag hört från flera bekanta runt om i landet. Bara en tanke

Postad 03 August 2018 - 20:23

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Med den kroppslängden ska du inte titta på småbilar, det får vara minst E-klass. :)

Postad 03 August 2018 - 20:25

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Kia har smart utr och långa garantier till vettiga priser.
Det lockar till köp.
Har alltid sagt att jag aldrig kommer köpa en korean men efter provkörning vart det en Ceed som andrabil iaf.
Trivs faktiskt bra med den förutom på vintern så dieseln tar tid på sig innan värmen kommer och blir lätt fukt/is på insidan av framrutan....

Postad 03 August 2018 - 21:18

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Med den kroppslängden ska du inte titta på småbilar, det får vara minst E-klass. :)

Aaa, parkerade brevid en utanför handlaren och den verkade mer vettig i storlek.
Kör Ceed nu och den är ju typ som C-klass, men känns smartare byggd.

Edit: Storleksmässigt d.v.s!

Redigerat av MartinAberg, 03 August 2018 - 21:18.

Postad 03 August 2018 - 21:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Var faktisk till 08 land idag och skulle köpa en Talisman totalt fullsmetad 200hk med endast 700 mil idag. Inga fel alls ( trodde jag då) riktigt trevlig bil och tänkte köpa den då priset var riktigt lågt. Dock såg jag två små "färgfinnar" på bakluckan och blev lite fundersam fast carfaxen var helt okey. Kikade igenom dokumenten på bilden och visst hade den varit smälld bak. Tillräckligt för mig för att hoppas av affären och det var inte första gången carfaxen inte stämde :rolleyes:

Redigerat av mcmike, 03 August 2018 - 21:49.

Postad 03 August 2018 - 21:45

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Megane och Talisman är ju grymt snygga med rätt utrustning.

Postad 04 August 2018 - 03:40

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Kikade på Kia Ceed innan jag klippte till på min 308.

Det som gjorde att jag avstod var helt enkelt den tråkiga inredningen.

Tycker den är riktigt snygg och trevlig på utsidan men insidan lämnar ju en hel del att önska.

Sen säljaren lämnade också en del att önska.

Varför dom envisas med att anställa dessa tjejer som har noll koll på bilar.

Så pratade med Opel försäljaren istället. :)

Men efter provkörningen av 308 SW så var valet super enkelt.

Skönaste bil jag kört i den klassen.

Sambon var också helsåld efter första provturen hon ville ta en dom hade i skylten.

Men fel färg fel låda fel fälgar fel ljudanläggning.

Så fick bli en nybeställning istället.

Postad 04 August 2018 - 08:03

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Kikade på Kia Ceed innan jag klippte till på min 308.
Det som gjorde att jag avstod var helt enkelt den tråkiga inredningen.
Tycker den är riktigt snygg och trevlig på utsidan men insidan lämnar ju en hel del att önska.
Sen säljaren lämnade också en del att önska.
Varför dom envisas med att anställa dessa tjejer som har noll koll på bilar.
Så pratade med Opel försäljaren istället. :)
Men efter provkörningen av 308 SW så var valet super enkelt.
Skönaste bil jag kört i den klassen.
Sambon var också helsåld efter första provturen hon ville ta en dom hade i skylten.
Men fel färg fel låda fel fälgar fel ljudanläggning.
Så fick bli en nybeställning istället.

Har aldrig varit mycket för Peugeot, men låter som jag får skriva upp de på listan att kolla innan nästa Ceed :)

Postad 05 August 2018 - 03:30

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Det tycker jag du ska göra. :)

Fast nya Ceed ser också lovande ut.

Postad 06 August 2018 - 19:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Precis det var den jag menade.  :)

'

Har du testat något nu? Nya rykten förövrigt gällande nya ST:n och vilket motor alt som ska sitta i den. Lite synd om det stämmer.!

https://www.topspeed...c-ar181962.html

Postad 07 August 2018 - 14:28

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

'

Har du testat något nu? Nya rykten förövrigt gällande nya ST:n och vilket motor alt som ska sitta i den. Lite synd om det stämmer.!

https://www.topspeed...c-ar181962.html

Provade lite snabbt men känns som man måste provocera bilen en del för att man ska känna skillnad.
Måste hitta en bra väg för det och så vill man ju inte köra så man sladdar av vägen heller  :) 

Vilken besvikelse om det där stämmer om nya ST:n.
Jag hade ju bestämt mig för att byta in RS:en mot den nya ST:n.

Automat på en ST ?? Kan det vara kul alls att köra en bil med automat ?
Ingen kul nyhet alls.  :(

Redigerat av Depeche, 07 August 2018 - 14:28.

Postad 07 August 2018 - 15:45

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Mycket roligare med schysst automat än manuell kan jag lova :)
Å inte minst bekvämare

Redigerat av mikkiz, 07 August 2018 - 15:46.

Postad 07 August 2018 - 15:51

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 1

Å inte minst bekvämare

Ok låter skittråkigt.
Känns inte som direkt sportigt.
Min RS är jag jättenöjd med och skulle kunna tänka mig ha kvar men jag saknar

lite finesser som min ST hade.

Postad 07 August 2018 - 16:33

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Ok låter skittråkigt.
Känns inte som direkt sportigt.
Min RS är jag jättenöjd med och skulle kunna tänka mig ha kvar men jag saknar
lite finesser som min ST hade.

Vad e d för kul å trampa på kopplingen hela tiden? (Bara undrar)

Postad 07 August 2018 - 16:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

För att många likt mig tycker att en manuell låda ger en mer aktiv och engagerande körupplevelse som helt enkelt gör det roligare. Man blir mer delaktig i körandet.

Automat är inte sportigt alls i mim värld iaf.

Postad 07 August 2018 - 16:59

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

För att många likt mig tycker att en manuell låda ger en mer aktiv och engagerande körupplevelse som helt enkelt gör det roligare. Man blir mer delaktig i körandet.

Ja ungefär så tänker väl jag också.
Nu ska ju tydligen nya Focus ST få paddlar åtminstone så kanske är en liten tröst.
Vet inte hur bra det fungerar med paddlar att växla ner från 6:an till 3:an och trycka på rejält vid en omkörning eller 

bara för att ha kul helt enkelt.

Postad 07 August 2018 - 18:09

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 1

Å inte minst bekvämare

Roligare med auto? ( du menar när lådan växlar upp redan vid 5000, när man med manuell kan dra det till 7000? ) 

:D Nej, det blir det aldrig! Bekvämare, möjligtvis, högst subjektivt.
Finns en anledning till varför automat, nästan aldrig, existerar i motorsportvärlden. :)

Håller med dig 100%

Redigerat av Falcy, 07 August 2018 - 18:11.

Postad 07 August 2018 - 18:14

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Roligare med auto? ( du menar när lådan växlar upp redan vid 5000, när man med manuell kan dra det till 7000? )
:D Nej, det blir det aldrig! Bekvämare, möjligtvis, högst subjektivt.
Finns en anledning till varför automat, nästan aldrig, existerar i motorsportvärlden. :)

Håller med dig 100%

Jo men det e många sportbilstillv som slutat med manuella....det e roligare med paddlar och växlar snabbare.
Ingen riktig låda växlar vid 5000rpm om rödmarkeringen börjar vid 7000rpm, bull shit

Redigerat av mikkiz, 07 August 2018 - 18:15.

Postad 07 August 2018 - 18:51

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Allt beror ju på hur ens dagliga turer ser ut.
Jag växlar typ 10 gånger på till jobbet om rödljusen klickar som de ska.
Största anledningen till att jag fortfarande kör manuell är dock att jag väljer att lägga dessa 10-20k på annat, typ resa.

Postad 07 August 2018 - 18:54

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Jo men det e många sportbilstillv som slutat med manuella....det e roligare med paddlar och växlar snabbare.
Ingen riktig låda växlar vid 5000rpm om rödmarkeringen börjar vid 7000rpm, bull shit

Givetvis hänger det på mjukvaran men nu har jag en standard Volvo Inscription "tråk T5" S90 från 2018.

Och jo den växlar alldeles för tidigt enligt mig, även vid kick-down.

Jag har lekbil för annat, S90 är bara affärsresor så auto är alldeles underbart.

Men roligt? Nej. Bekvämt, ja som fan! Bättre landsvägskryssare får man leta efter.

Dissar absolut inte automat.

Håller bara inte med dig om det du skriver: "roligare med automat"

Postad 07 August 2018 - 18:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Ja ungefär så tänker väl jag också.
Nu ska ju tydligen nya Focus ST få paddlar åtminstone så kanske är en liten tröst.
Vet inte hur bra det fungerar med paddlar att växla ner från 6:an till 3:an och trycka på rejält vid en omkörning eller 

bara för att ha kul helt enkelt.

Vi får väl se om det bara är rykten :) Fråga ÅF idag och de vet ingenting eller när Fiesta ST ska kunna levereras ens.! Men Megane GT levererar med paddlar, riktigt rolig att köra i kombination med "mark" känslan. Beror lite på vilken bil det är tycker jag och det fungerar alldeles ypperligt att växla snabbt ned ( GT )...Men en RS med auto/paddlar, nej tack.!

Redigerat av mcmike, 07 August 2018 - 19:00.

Postad 07 August 2018 - 19:00

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Givetvis hänger det på mjukvaran men nu har jag en standard Volvo Inscription "tråk T5" S90 från 2018.
Och jo den växlar alldeles för tidigt enligt mig, även vid kick-down.

Jag har lekbil för annat, S90 är bara affärsresor så auto är alldeles underbart.
Men roligt? Nej. Bekvämt, ja som fan! Bättre landsvägskryssare får man leta efter.

Dissar absolut inte automat.
Håller bara inte med dig om det du skriver: "roligare med automat"

Förstår att en volvo är tråkig, blir inte roligare med manuell heller :)
Men bilen i fråga var en st och har du en schysst automat med paddlar så blir det vid inspirerad körning kul med aut.
Du kan ju fortf välja vilken växel du ska ha ii med paddlarna. Precis som manuell. slipper släppa händerna från ratten oxå.
Alla har såklart rätt till sin egen åsikt. :)

Redigerat av mikkiz, 07 August 2018 - 19:02.

Postad 07 August 2018 - 19:10

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Vi får väl se om det bara är rykten :) Fråga ÅF idag och de vet ingenting eller när Fiesta ST ska kunna levereras ens.! Men Megane GT levererar med paddlar, riktigt rolig att köra i kombination med "mark" känslan. Beror lite på vilken bil det är tycker jag och det fungerar alldeles ypperligt att växla snabbt ned ( GT )...Men en RS med auto/paddlar, nej tack.!

Ja man kan ju hoppas att det inte stämmer.
Annars kanske man kan leva med paddlar också om man vill växla själv.
Håller med...en RS ska absolut inte ha auto/paddlar.
Hoppas de i alla fall överfört en del roliga saker från RS till nya Focus ST:n.
Nya Fiesta ST har ju fått en del roliga saker som RS:en har.

Postad 07 August 2018 - 19:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Ja man kan ju hoppas att det inte stämmer.
Annars kanske man kan leva med paddlar också om man vill växla själv.

Eller inte? Jag tror att i kombination med lite mera effekt än idag och ev paddlar så kan nog focus ST:n snudda 5 sekunder? :)

Nya Fiesta ST har ju fått en del roliga saker som RS:en har.

Ja launch controll och ljudet som "smäller" är ju lite små häftigt ur denna lilla maskin :)

Postad 07 August 2018 - 19:43

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Eller inte? Jag tror att i kombination med lite mera effekt än idag och ev paddlar så kan nog focus ST:n snudda 5 sekunder? :)

Ja launch controll och ljudet som "smäller" är ju lite små häftigt ur denna lilla maskin :)

Ja kanske men verkar ju inte som nya ST:n får mera hk.
Men den blir ju lättare så lite snabbare blir den nog ändå.

Ja precis Fiestan har fått Launch control och lite bättre ljud och har också fått olika Drive Modes.

Postad 07 August 2018 - 20:06

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Ja kanske men verkar ju inte som nya ST:n får mera hk.
Men den blir ju lättare så lite snabbare blir den nog ändå.
Ja precis Fiestan har fått Launch control och lite bättre ljud och har också fått olika Drive Modes.

Inte nog med det, nya Fiesta STn har både mer hk, vridmomemt och sänker 0-100 från gamla på 6.9 till 6.5.

Och detta på en cylinder mindre samt 1.5 l istället för 1.6.

Postad 07 August 2018 - 20:20

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Inte nog med det, nya Fiesta STn har både mer hk, vridmomemt och sänker 0-100 från gamla på 6.9 till 6.5.

Och detta på en cylinder mindre samt 1.5 l istället för 1.6.

Ja grymt rolig bil helt klart.

Men det är alla ST-modeller.

Nya Fiestan verkar riktigt fin men tyvärr lite för liten för mig.
Vill ju ha plats för golfklubborna också.  :)

Postad 07 August 2018 - 20:33

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Ja grymt rolig bil helt klart.
Men det är alla ST-modeller.
Nya Fiestan verkar riktigt fin men tyvärr lite för liten för mig.
Vill ju ha plats för golfklubborna också. :)

Hur är nya fiestan bullermässigt? Gamla lät ju förjävligt

Postad 07 August 2018 - 20:45

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Ja om gamla lät mycket vet jag inte.
Har aldrig kört en.
Ägde en Focus ST 2015 förut och den var väl ok.
RS:en är dock lite tystare.

Nya Fiesta ST är bättre än den gamla vad gäller ljudnivån enligt ett test jag såg och de som testade var nöjda i alla fall.

Postad 07 August 2018 - 20:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Kan inte påstå att min nuvarande låter "för jävligt" men visst det är ingen Merca eller Audi heller.

För min del är det en busig och förbannat rolig bil för pengarna, så inget jag köpt för maximal komfort varken körmässigt eller bullermässigt.

Är det dessa egenskaper man är ute efter så är man helt fel ute från början med en sån bil.

Postad 07 August 2018 - 20:59

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Kan inte påstå att min nuvarande låter "för jävligt" men visst det är ingen Merca eller Audi heller.

För min del är det en busig och förbannat rolig bil för pengarna, så inget jag köpt för maximal komfort varken körmässigt eller bullermässigt.

Är det dessa egenskaper man är ute efter så är man helt fel ute från början med en sån bil.

Förbannat roliga bilar att köra och för priset får man acceptera lite plastig inredning och lite ljudnivå kanske.
Säger som Fezza på youtube som köpt en RS trots att han har en Ferrari.

Vissa har ifrågasatt Fords inredning och knappar och undrar varför han inte köper något med bättre kvalitet.
"Jag köper inte en bil för att beundra knapparna utan för dess köregenskaper."

Postad 07 August 2018 - 21:01

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Att man alltid ska vrida på allt...nej man köper den inte för maximal komfort men vore ju trevligt om den nya, e lite tystare snarare än bullrigare, än gamla modellen. Håller du inte med?
Har åkt i en 2014 års och den lät lika jäkligt som våran ceed om inte värre på dålig asfalt.

Postad 07 August 2018 - 21:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Största anledningen till att jag fortfarande kör manuell är dock att jag väljer att lägga dessa 10-20k på annat, typ resa.

De mesta av de pengarna får man iofs tillbaka då bilen säljs...

Postad 07 August 2018 - 23:10

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 1

Förstår att en volvo är tråkig, blir inte roligare med manuell heller :)
Men bilen i fråga var en st och har du en schysst automat med paddlar så blir det vid inspirerad körning kul med aut.
Du kan ju fortf välja vilken växel du ska ha ii med paddlarna. Precis som manuell. slipper släppa händerna från ratten oxå.
Alla har såklart rätt till sin egen åsikt. :)

Jaha du vill sjunka till den nivån? Ok here we go...tråkig som den är så tar nog min stora klumpiga T5(läs på om T5 Inscription ) iaf din ST/RS/GT/GTE/whatever, 0-200 utan vidare...med automat, 500-700kg tyngre? :D

En ford/renault/alfa/kia GT/GTE/RS å allt vad det heter blir aldrig rolig. Särskilt inte med automat.
Så plastigt och lågteknologiskt, förstår inte ens hur man kan titta åt sån skit, ärligt talat.

Sen pratar man om automat och paddlar... :D

Redigerat av Falcy, 07 August 2018 - 23:11.

Postad 07 August 2018 - 23:20

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Min manslem är ändå större än din...

j*vla sandlåda!
Edit: Trams-översättning!

Postad 07 August 2018 - 23:38

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Min manslem är ändå större än din...

j*vla sandlåda!
Edit: Trams-översättning!

Yep, jag startade inte det, dock. Läs tidigare inlägg. :D

Vi försöker släppa det, vill mikkiz eller annan diskutera vidare, ta mig i PM.

Återgå till trådämnet och borste från utspårningen, jag tar delvis på mig det.

Redigerat av Falcy, 07 August 2018 - 23:40.

Postad 08 August 2018 - 04:30

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

De mesta av de pengarna får man iofs tillbaka då bilen säljs...

Najs, en automatlåda tappar nästan noll i värde.
Då borde en krockad Kia Ceed med automat kunna säljas för 10k om 20 år med 100000 mil på mätaren då 🤔 *ironi*

Jag vet att många nämnar automat som en ”investering”, men jag spenderar hellre mina 10k på ett panoramatak eller liknande än på att slippa växla. Även om jag ”får tillbaka” mina pengar sedan så ser jagvdet som en onödig utgift.
Låter säkert dumt, men jag tillhör nog den gruppen som fortfarande tycker växlandet inte är tråkigt, att en automat gör körningen tråkig samt har en fungerande högerarm.

Edit: Tillhör med andra ord de som fortfarande kör bil för att det är kul, inte för att jag måste.

Redigerat av MartinAberg, 08 August 2018 - 04:37.

Postad 08 August 2018 - 07:02

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Jaha du vill sjunka till den nivån? Ok here we go...tråkig som den är så tar nog min stora klumpiga T5(läs på om T5 Inscription ) iaf din ST/RS/GT/GTE/whatever, 0-200 utan vidare...med automat, 500-700kg tyngre? :D
En ford/renault/alfa/kia GT/GTE/RS å allt vad det heter blir aldrig rolig. Särskilt inte med automat.
Så plastigt och lågteknologiskt, förstår inte ens hur man kan titta åt sån skit, ärligt talat.

Sen pratar man om automat och paddlar... :D

Jag äger Mercedes och kia. Vad yrar du om?
Krävdes inte mycket för å få dig spåra, jisses. Hehe

Redigerat av mikkiz, 08 August 2018 - 07:59.

Postad 08 August 2018 - 07:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Gällande ST:n så kan jag ju aldrig tro att dom sätter in en momentomvandlare, där är på tok för mycket förluster i en sådan för en sådan bil.

En bil med bra dubbelkoppling känns som en Sekventiell växellåda och det är Riktigt kul att köra med :)

Postad 08 August 2018 - 07:54

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Gällande ST:n så kan jag ju aldrig tro att dom sätter in en momentomvandlare, där är på tok för mycket förluster i en sådan för en sådan bil.
En bil med bra dubbelkoppling känns som en Sekventiell växellåda och det är Riktigt kul att köra med :)

Jupp :)

Postad 08 August 2018 - 08:04

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Najs, en automatlåda tappar nästan noll i värde.
Då borde en krockad Kia Ceed med automat kunna säljas för 10k om 20 år med 100000 mil på mätaren då *ironi*
Jag vet att många nämnar automat som en ”investering”, men jag spenderar hellre mina 10k på ett panoramatak eller liknande än på att slippa växla. Även om jag ”får tillbaka” mina pengar sedan så ser jagvdet som en onödig utgift.
Låter säkert dumt, men jag tillhör nog den gruppen som fortfarande tycker växlandet inte är tråkigt, att en automat gör körningen tråkig samt har en fungerande högerarm.
Edit: Tillhör med andra ord de som fortfarande kör bil för att det är kul, inte för att jag måste.

Det e helt ok. Alla gör sina val...
Försöker inte dumförklara alla som kör manuell utan ville bara få fram att i en bil med lite mer motor/karaktär så kan en schysst,tex dubbelkopplingslåda, tillsammans med paddlar vara kul. Tycker jag iaf.

Det e inte kul med gummisnoddslåda ala 1985 givetvis :)

Postad 08 August 2018 - 09:01

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Det e helt ok. Alla gör sina val...
Försöker inte dumförklara alla som kör manuell utan ville bara få fram att i en bil med lite mer motor/karaktär så kan en schysst,tex dubbelkopplingslåda, tillsammans med paddlar vara kul. Tycker jag iaf.

Det e inte kul med gummisnoddslåda ala 1985 givetvis :)

Tänker du på VW:s sjuväxlade DSG-lådor som inte verkar klara kökörning (vilket enligt mig är största anledningen till att ha en automat)?

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.