Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 February 2013 - 15:18

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Angående De Molen Vuur & Vlam. Anledningen till att folk uppfattar den så olika beror på att det kommit ut flaskor med två olika årgångar. Dels tappade i maj förra året och dels i december förra året. Den i december har mycket humlearom och den i maj har betydligt mindre.

Jag har också beställt Slottskällans DIPA förresten. Ska bli mycket intressant att prova och även jag tänkte köra en heads-up mot Neb. Jag har provat Neb 4 ggr nu och klurat en del på varför vissa älskar den och vissa tycker den är bra men inte så där fantastisk. Själv hör jag till den sista skaran, mycket bra öl men tycker det finns bättre DIPA på marknaden (även svenska). Jag funderar på om det är det som Britt säger att man får en rejäl humlepunch som folk gillar. Det som gör att jag inte blir helt såld är att den inte har så mycket nyanser, det är mest humle och citrus. Det jag saknar är de där tonerna av passionsfrukt, gräs, grapefruit, tallbarr, annanas eller något annat. Dessutom känns den spretig.

Ni som är helsålda kanske kan förklara det bättre? Jag ska som sagt var ge den en noggrannare genomgång senare.

Edit: Korrigerade första stycket.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 08 February 2013 - 16:05.

Postad 08 February 2013 - 15:44

The_Dude
  • The_Dude
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Angående De Molen Vuur & Vlam. Anledningen till att folk uppfattar den så olika beror på att det kommit ut flaskor med två olika årgångar. Dels tappade i maj förra året och dels i december förra året. Den i december har mycket humlearom och den i maj har mycket humlearom.

Mycket humlearom i den från December och inte så mycket i den från Maj antar jag att du menar. ;)

Angående Neb så var jag tyvärr lite förkyld när jag drack den och upplevde mest den dära rejäla humlepunchen, får testa den snart igen för att få en bättre uppfattning om vad allt buzz är om. Brukar också föredra när det är tropisk frukt och tallbar i smaken.

Postad 08 February 2013 - 16:05

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Mycket humlearom i den från December och inte så mycket i den från Maj antar jag att du menar. ;)

Angående Neb så var jag tyvärr lite förkyld när jag drack den och upplevde mest den dära rejäla humlepunchen, får testa den snart igen för att få en bättre uppfattning om vad allt buzz är om. Brukar också föredra när det är tropisk frukt och tallbar i smaken.

Haha helt rätt, det är jag som är trött och skriver konstiga saker. Jag fixade till första stycket.

Postad 08 February 2013 - 16:45

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0
Druckit Vuur & Vlam 2 ggr nu & kan inte riktigt tycka om den :(
Tycker den är tråkig helt enkelt, tam rakt igenom utan någon riktig smak, lite humle & lite kolsyra. Tyvärr är mina tappade i dec så jag kan inte skylla på det heller.

Postad 08 February 2013 - 16:55

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Angående De Molen Vuur & Vlam. Anledningen till att folk uppfattar den så olika beror på att det kommit ut flaskor med två olika årgångar. Dels tappade i maj förra året och dels i december förra året. Den i december har mycket humlearom och den i maj har betydligt mindre.

Jag har också beställt Slottskällans DIPA förresten. Ska bli mycket intressant att prova och även jag tänkte köra en heads-up mot Neb. Jag har provat Neb 4 ggr nu och klurat en del på varför vissa älskar den och vissa tycker den är bra men inte så där fantastisk. Själv hör jag till den sista skaran, mycket bra öl men tycker det finns bättre DIPA på marknaden (även svenska). Jag funderar på om det är det som Britt säger att man får en rejäl humlepunch som folk gillar. Det som gör att jag inte blir helt såld är att den inte har så mycket nyanser, det är mest humle och citrus. Det jag saknar är de där tonerna av passionsfrukt, gräs, grapefruit, tallbarr, annanas eller något annat. Dessutom känns den spretig.

Ni som är helsålda kanske kan förklara det bättre? Jag ska som sagt var ge den en noggrannare genmgång senare.

Edit: Korrigerade första stycket.

Kunde inte sagt det bättre själv angående Neb. Den är bra men that´s it. LIte i dyraste laget också kan jag tycka.

Postad 08 February 2013 - 17:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
hämtade dessa nyss. ska bli kul att smaka då jag inte druckit någon av dom förut :)

den exellenta bildkvaliteten bjuder jag på :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av andreassofus, 08 February 2013 - 17:46.

Postad 08 February 2013 - 17:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
För mig är båda 3/5 dvs helt okej. Men inget jag köper 2 gånger.
Poppelmans har potential om dom filar lite på receptet.

Postad 08 February 2013 - 18:51

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

hehe märkte det. köpte några nya och dem var betydligt bättre. gillar verkligen denna öl. inte den bästa ölen jag druckit men bra mycket bättre än många andra ;)

Postad 08 February 2013 - 18:56

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Jag har provat Neb 4 ggr nu och klurat en del på varför vissa älskar den och vissa tycker den är bra men inte så där fantastisk. Själv hör jag till den sista skaran, mycket bra öl men tycker det finns bättre DIPA på marknaden (även svenska). Jag funderar på om det är det som Britt säger att man får en rejäl humlepunch som folk gillar. Det som gör att jag inte blir helt såld är att den inte har så mycket nyanser, det är mest humle och citrus. Det jag saknar är de där tonerna av passionsfrukt, gräs, grapefruit, tallbarr, annanas eller något annat. Dessutom känns den spretig.

håller helt med dig. tycker detta påminner lite om Mikkeller K:rlek. hypat som fan efter första batchen sedan kommer den till systemet och håller inte riktigt samma klass. fast båda är riktigt bra öl men man har ju högre förväntningar när det snackats så mycket om dem.

Postad 08 February 2013 - 19:17

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Kan inte göra annat än att hålla med er nu när jag testat Omnipollos Nebchubudubuzzanassar. Doftar fantastiskt, smakar inte lika fantastiskt. En bra öl men absolut inte värd sina 40kr.

Postad 10 February 2013 - 13:35

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 1
Igår var det Belgoträffen i Uppsala, en hembryggarfestival med belgiska (och franska) ölstilar. Ruskigt bra tillställning i år igen och hög kvalité på de 62 ölen som fanns på plats. Det var svårt att utse en vinnare då jag hade 10 olika öl jag gärna hade röstat på. Jag träffade många trevliga ölmänniskor också.

Jag har slängt upp lite bilder på bloggen om nån vill titta. Nästa festival blir SM i hembrygd öl den 27:e april i Eskilstuna för min del.
http://www.beerdrivel.se/?p=5050

Postad 10 February 2013 - 14:23

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Igår var det Belgoträffen i Uppsala, en hembryggarfestival med belgiska (och franska) ölstilar. Ruskigt bra tillställning i år igen och hög kvalité på de 62 ölen som fanns på plats. Det var svårt att utse en vinnare då jag hade 10 olika öl jag gärna hade röstat på. Jag träffade många trevliga ölmänniskor också.

Jag har slängt upp lite bilder på bloggen om nån vill titta. Nästa festival blir SM i hembrygd öl den 27:e april i Eskilstuna för min del.
http://www.beerdrivel.se/?p=5050

Tråkigt att jag inte kunde gå, verkar som vanligt ha varit hög kvalité på ölen. Kvalitén och antalet öl verkar ju öka år för år också.

Men vi ses den 27/4!

Postad 12 February 2013 - 23:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
har nu smakat både sierra nevada celebration och poppelmans

båda var väldigt goda men poppelmans var snäppet bättre.. celebration hade inte så väldigt mycket smak tyckte jag,, dock bra med beska, men jag saknade fylligheten (tror jag) nånting saknas i alla fall :)

poppelmans var riktigt dog,, en öl helt i min smak. känner igen smaken lite från en annan öl jag har druckit förr, men kommer inte på vilken.
någon som vet om den är lik någon annan i smaken?

Postad 13 February 2013 - 20:52

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Den är väl inte helt olik Modus Hoperandi?

Fick hem mina Poppelmans och Slottskällan DIPA idag, och tyckte nog att Poppelmans var en bättre ipa än vad slottskällans var en dipa så att säga. Slottskällan tror jag hade varit bättre utan galaxyhumlen och kanske lite Nelson istället, men sen gillar ju mer av citrusdraget än bara beska. I övrigt kändes slottskällan lite tunn för att vara en dipa faktiskt. Bagarn och andra beskfantaster lär gilla slottskällan i alla fall.

Postad 13 February 2013 - 21:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Fick hem mina Poppelmans och Slottskällan DIPA idag, och tyckte nog att Poppelmans var en bättre ipa än vad slottskällans var en dipa så att säga. Slottskällan tror jag hade varit bättre utan galaxyhumlen och kanske lite Nelson istället, men sen gillar ju mer av citrusdraget än bara beska. I övrigt kändes slottskällan lite tunn för att vara en dipa faktiskt. Bagarn och andra beskfantaster lär gilla slottskällan i alla fall.

Jag håller med dig helt i allt du skriver. Men jag går så långt att jag totalsågar Slottskällan dipa... Den var bara besk, besk, besk och tunn.
Jag köpte 2 och kommer inte dricka den andra flaskan. En dålig dipa för min del.

Postad 13 February 2013 - 21:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Jag är inte säker på att det är modus jag menar som är lik. Dock är modus en väldigt god öl . Vissa likheter finns säkert. Ska smaka båda samtidigt någongång så får jag se

Postad 14 February 2013 - 07:32

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Även Poppelmans är gjord på Galaxy (och Summer) enligt etiketten. Jag har inte hunnit prova dessa än men har båda i kylen. Hur menar du att Galaxy skulle bidra till enbart beska medans Nelson skulle ge mer citrus? Nelson har visserligen lite lägre alpha-syra än Galaxy men det går ju att parera för i receptet. Båda är kända för att funka som både bitter- och arom-humle. Men vad jag vet är inte någon av dessa direkt kända för att ha en arom av citrus, Nelson drar mer åt krusbär och vitt vin och Galaxy har mer drag åt tropisk frukt, typ passionsfrukt och persika (vissa rapporterar citrus även i Galaxy ser jag nu). Personligen tycker jag den drar åt melon-hållet.

Jag håller med dig helt i allt du skriver. Men jag går så långt att jag totalsågar Slottskällan dipa... Den var bara besk, besk, besk och tunn.
Jag köpte 2 och kommer inte dricka den andra flaskan. En dålig dipa för min del.

Ajdå, jag är inte särskilt förtjust i enbart beska öl. Men andra har beskrivit den på andra sätt. Blir till att prova båda dessa redan på fredag märker jag :)

Postad 14 February 2013 - 08:16

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Den kan ju vara en dålig flaska också. Men jag vågar inte säga att så är fallet :)

Postad 14 February 2013 - 17:54

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Trist att läsa om Slottskällans Dubbel IPA då jag precis har hämtat ut ett par flaskor. Får väl hoppas att deras Imperial Stout som jag också beställde smakar bättre.

Postad 14 February 2013 - 19:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Trist att läsa om Slottskällans Dubbel IPA då jag precis har hämtat ut ett par flaskor. Får väl hoppas att deras Imperial Stout som jag också beställde smakar bättre.

I princip alla andra har älskat Slottskällans, jag måste fått en kass flaska.

Postad 14 February 2013 - 19:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Beställde ett gäng såna här idag :)

Postad bild

Postad 14 February 2013 - 20:39

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Slotts DIPA vs. Anders DIPA 0 - 1, enligt mig.

Postad 15 February 2013 - 07:38

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Igår var det alla hjärtans dag och jag lade ut en fråga på Ölsvammels FB. Hur och när fann ni kärleken till öl? Berätta er egna kärlekshistoria. Ni får gärna svara här eller maila mig på [email protected] Jag håller på och sammanställer alla historier i ett inlägg som publiceras ikväll och skriver t.ex. "Från Jocke, Stockholm" innan varje inlägg. Vill ni vara anonyma så går det också bra.

Postad 15 February 2013 - 14:48

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Stefan: Jag har väl egentligen helt ovetenskapligt fått för mig att framför att öl med galaxy får en typ av beska som jag inte gillar, medan öl med Nelson har jag i princip alltid gillat. Nu när jag reflekterar ytterligare så är det kanska sorachi som jag framför allt har problem med (fick kolla vilka sorter jag associerade smaker med, och vilken humle det var i dem).

För att försöka förmedla hur jag tänker så hamnar slottskällans DIPA mer åt östkusthållet i USA med stram stil (torr?), och beska utan frukt/citrus medan jag tycker bättre om västkuststilen som generellt är fruktigare i framtoning.

Postad 15 February 2013 - 17:53

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Tog min andra Vuur&Vlam...nej,den faller inte mig i smaken.

Postad 15 February 2013 - 18:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
ska strax käka en stark chili con carne som står här och kokar sen en timme tillbaka.
passar inte en IPA alldeles utmärkt till det? eller vad dricker man till stark mat?

Postad 15 February 2013 - 20:31

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

ska strax käka en stark chili con carne som står här och kokar sen en timme tillbaka.
passar inte en IPA alldeles utmärkt till det? eller vad dricker man till stark mat?

Skulle nog rekommendera en Pale Ale faktiskt. Eller en lite "lättare" IPA.

Postad 15 February 2013 - 20:38

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Stefan: Jag har väl egentligen helt ovetenskapligt fått för mig att framför att öl med galaxy får en typ av beska som jag inte gillar, medan öl med Nelson har jag i princip alltid gillat. Nu när jag reflekterar ytterligare så är det kanska sorachi som jag framför allt har problem med (fick kolla vilka sorter jag associerade smaker med, och vilken humle det var i dem).

För att försöka förmedla hur jag tänker så hamnar slottskällans DIPA mer åt östkusthållet i USA med stram stil (torr?), och beska utan frukt/citrus medan jag tycker bättre om västkuststilen som generellt är fruktigare i framtoning.

Ja jag har också upplevt att olika humlesorter ger lite annorlunda beska trots att teoretiskt IBU är samma. Fast oftast handlar det om hur mycket och hur tidigt man slänger i humlen. Jag och en bryggarkompis jobbar med teorin att man kan få en mer utdragen beska om man sprider bittergivan lite t.ex. på 60 och 45 minuter istället för enbart 60. Vi har inga direkt vetenskapliga belägg för det än dock ;) Killen som kom med idéen är dock komersiell bryggare.

Angående stilarna så tror jag du blandat ihop det lite. Östkust-stilen är mer maltig och mörk i färgen, sötare och fylligare. Medans västkust är ljus med en lättare kropp och oftast nästan krispigt torr. Båda dessa kan ha olika humlearom, allt från grapfruit, tallbarr, gräs, citrus till tropisk frukt, persika o.s.v. Östkust har en tendens att vara snällare i humlearomen och beskan just för att maltkroppen döljer den lite.

Både Slottskällan och Nebb hamnar under västkust tycker jag.

Sorachi har jag förresten också svårt för. Sunkiga kräftor och bränd plast klarar jag mig utan :P

Tog min andra Vuur&Vlam...nej,den faller inte mig i smaken.

Vad hade du för datum på den? Den från maj var rätt tråkig, men jag har druckit den färsk och då var den bra.

Postad 15 February 2013 - 20:53

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
Oj här skrivs det mycket! Jag har snöat in mig på Slottkällans Imperial, http://www.systembolaget.se/1355, har ni som testat det nyikomna sortimentet, om än tillfälliga, något tips på liknande karatär?
Tar den inte som första öl heller, 9%, är riktigt god efter 1-2 öl med lägre %-halt. :D

Postad 15 February 2013 - 21:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Skulle nog rekommendera en Pale Ale faktiskt. Eller en lite "lättare" IPA.

Hade inte så mycket hemma så det fick bli en sierra Nevada celebration. Den funkade fint den med :)

Postad 15 February 2013 - 21:41

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Ja jag har också upplevt att olika humlesorter ger lite annorlunda beska trots att teoretiskt IBU är samma. Fast oftast handlar det om hur mycket och hur tidigt man slänger i humlen. Jag och en bryggarkompis jobbar med teorin att man kan få en mer utdragen beska om man sprider bittergivan lite t.ex. på 60 och 45 minuter istället för enbart 60. Vi har inga direkt vetenskapliga belägg för det än dock ;) Killen som kom med idéen är dock komersiell bryggare.

Angående stilarna så tror jag du blandat ihop det lite. Östkust-stilen är mer maltig och mörk i färgen, sötare och fylligare. Medans västkust är ljus med en lättare kropp och oftast nästan krispigt torr. Båda dessa kan ha olika humlearom, allt från grapfruit, tallbarr, gräs, citrus till tropisk frukt, persika o.s.v. Östkust har en tendens att vara snällare i humlearomen och beskan just för att maltkroppen döljer den lite.

Både Slottskällan och Nebb hamnar under västkust tycker jag.

Sorachi har jag förresten också svårt för. Sunkiga kräftor och bränd plast klarar jag mig utan :P

Vad hade du för datum på den? Den från maj var rätt tråkig, men jag har druckit den färsk och då var den bra.

Dock tycker jag Slottskällan är betydligt mer åt östhållet än vad Neb är. Tycker faktiskt Slottskällans påminner en del om Lucky #13, den är ju lite sötare än en typisk västkustare skulle jag säga. Även om det är en västkustare. ;)

Min var från december, vad menar du med färsk?

Postad 15 February 2013 - 21:50

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Oj här skrivs det mycket! Jag har snöat in mig på Slottkällans Imperial, http://www.systembolaget.se/1355, har ni som testat det nyikomna sortimentet, om än tillfälliga, något tips på liknande karatär?
Tar den inte som första öl heller, 9%, är riktigt god efter 1-2 öl med lägre %-halt. :D

Yeti...den är nog snäppet bättre. Dock är ju den inte någon nyhet men mycket bra dock!
Bland de som släpptes 1/2 så finns ju Goose Island Bourbon County Stout, kanske inte likande direkt. Den är betydligt mycker mer, av allt. Dock rekommenderar jag dig att inte dricka den nu utan spara den minst ett år. Dessutom är det nog så att den är helt slut.
Slottskällan har också en Bourbon-lagrad variant av den du gillar, jag tycker dock den vanliga är godare. Men köp den och prova att lägga undan den ett år eller så.

Redigerat av BrittBastard, 15 February 2013 - 21:51.

Postad 15 February 2013 - 23:13

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Yeti...den är nog snäppet bättre. Dock är ju den inte någon nyhet men mycket bra dock!
Bland de som släpptes 1/2 så finns ju Goose Island Bourbon County Stout, kanske inte likande direkt. Den är betydligt mycker mer, av allt. Dock rekommenderar jag dig att inte dricka den nu utan spara den minst ett år. Dessutom är det nog så att den är helt slut.
Slottskällan har också en Bourbon-lagrad variant av den du gillar, jag tycker dock den vanliga är godare. Men köp den och prova att lägga undan den ett år eller så.

Okaj. Yeti verkar intressant, blir till att ta mig till bolaget och beställa. Gick inte på hemsidan tydligen och antagligen bara för många men ska ändå se vad som sägs där. Hmm missade Bourbon varianten nu. Ska kika på den också.

Postad 15 February 2013 - 23:22

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Dock tycker jag Slottskällan är betydligt mer åt östhållet än vad Neb är. Tycker faktiskt Slottskällans påminner en del om Lucky #13, den är ju lite sötare än en typisk västkustare skulle jag säga. Även om det är en västkustare. ;)

Min var från december, vad menar du med färsk?

December är hyfsat färsk tycker jag. Jag vet inte hur färsk den var jag drack, tror det var hos De Molen Restaurant i Bodegraven... eller så var det Akkurat. Men den jag drack senast var från maj och den var så där, knappast som en IPA direkt.

Angående östkust eller västkust så hittade jag denna tråd som förklarar det bra: http://beersweden.fo...t-ipa-skillnad/
Det ska även finnas ett bra blogginlägg nånstans som gick in på djuper i ämnet.

Men angående Slottskällans så är den definitivt västkust. En östkustare är drar nästan åt amerikansk barley wine i stilen, men inte riktigt så långt. Sen finns det massor av öl som ligger i gränslandet däremellan. Jag grottade lite i det nu och det verkar som att det en gång uppstod p.g.a. av regionala skillnader. Dessa är dock utsuddade i dagsläget, men definitionerna lever kvar. Även om det finns många som är förvirrade kring begreppen.

Lucky 13 är lurig att stilbestämma, känns som en mix mellan IPA, DIPA och Barley Wine utan att riktigt passa in. Slask-klassen American Strong Ale funkar tycker jag.

Fan va mycke östilssnack det blev nu, blir ju törstig ;)

Postad 15 February 2013 - 23:27

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Lucky 13 är lurig att stilbestämma, känns som en mix mellan IPA, DIPA och Barley Wine utan att riktigt passa in. Slask-klassen American Strong Ale funkar tycker jag.

Exakt, och den är fan så god!

Menade mest att Slottskällans är mer åt det hållet än vad Neb är.

Postad 15 February 2013 - 23:31

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Okaj. Yeti verkar intressant, blir till att ta mig till bolaget och beställa. Gick inte på hemsidan tydligen och antagligen bara för många men ska ändå se vad som sägs där. Hmm missade Bourbon varianten nu. Ska kika på den också.

Yeti brukar finnas på hyllan på de allra flesta bolag.

Postad 15 February 2013 - 23:35

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Exakt, och den är fan så god!

Menade mest att Slottskällans är mer åt det hållet än vad Neb är.

Håller helt med angående Lucky 13, jag köpte två flaskor till slut trots att jag drack den på SB-provningen och sällan dricker stora flaskor... eller köper mer än en flaska för den delen. Kommer defintivit köpa igen om den kommer tillbaka.

Jo det är sant förstås. Nebb är tunnare och torrare än Slottskällans.

Postad 16 February 2013 - 10:23

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Tack för förklaringen! Jag har bildat min uppfattning utifrån geografiskt läge och det har stämt väldigt väl att västkustbelägna bryggerier har bryggt öl som jag placerat i mitt västkustfack, medan de belägna öster om klippiga bergen (i princip) haft mer en östkuststil med mer malt, sötare och mörkare, alternativt mer brittiska om det går att förstå. Kul att lära sig lite nytt, helt klart :)

Från mitt sätt att se det skulle jag placera slottskällan på östkusten, medan neb är mer väst. Det här med torr måste vara en begreppsförvirring från min sida - det är den känslan jag får i munnen efter (dock inte dagen efter jag menar) att ha druckit som jag tycker bäst beskrivs av torr. Nåja, det är svårt att som hobbyölare beskriva intryck, även om jag lär mig hela tiden.

Postad 16 February 2013 - 12:24

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Yeti brukar finnas på hyllan på de allra flesta bolag.

Nja inte på det lilla systembolaget jag handlar på. Men det går ju kanske beställa hem, gjorde det genom nätet och de fick då hem en back, blev lite lurigt att föklara att jag beställt 5st :D Men men får gå och fråga hur det ser ut på den fronten denna gången.

Postad 16 February 2013 - 22:46

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 1
Har testat Slottskällans DIPA nu och tycker att väl den håller ungefär samma relativt höga klass som Omnipollos Nebshuzzufnassar...nassarglassar. Men ingen utav dom slår Eskilstuna Ölkulturs Anders DIPA tycker jag.

Postad 16 February 2013 - 22:51

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Har testat Slottskällans DIPA nu och tycker att väl den håller ungefär samma relativt höga klass som Omnipollos Nebshuzzufnassar...nassarglassar. Men ingen utav dom slår Eskilstuna Ölkulturs Anders DIPA tycker jag.

Woho, håller med !!

Postad 16 February 2013 - 23:20

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Jag håller också med. Jämt mellan Neb och Slottskällans även om jag håller Slottskällan aningen högre. En färsk och frisk Anders slår båda. Men sen tycker jag att Oppigårds Draken och Thurbo DIPA slår samtliga.

Postad 17 February 2013 - 08:06

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Har tyvärr inte testat Draken och Thurbo. Men det var väl Thurbo som skulle komma till Bolaget senare i år? Eller var det bara en trevlig dröm som jag hade? :)

Postad 17 February 2013 - 08:43

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Har tyvärr inte testat Draken och Thurbo. Men det var väl Thurbo som skulle komma till Bolaget senare i år? Eller var det bara en trevlig dröm som jag hade? :)

Vad jag vet har det inte gått ut någon info om vilken öl som vinner den offerten. Men Thurbo får gärna vinna för min del. Sen är det säkert ett par med i den offertprovningen som inte dykt upp på marknaden än. Men precis som med Black IPA från förra året så lär de som förlorar dyka upp på krogen och det lokala sortimentet istället.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 17 February 2013 - 08:43.

Postad 25 February 2013 - 07:11

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Halloj ölvänner! Har en liten fråga som någon av er kanske kan svara på. Är nämligen så att jag testade en flaska Orval för första gången i helgen och undrar hur den ska smaka egentligen? Det jag hade i glaset smakade ungefär som väldigt, väldigt besk äppelcider eller något i den stilen. En riktig besvikelse efter alla goda ord man läst om detta öl. Kan det ha varit fel på flaskan (kapsylen satt inte särkilt hårt) eller är Orval ännu en belgare jag inte riktigt förstår mig på?

Postad 25 February 2013 - 07:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

är Orval ännu en belgare jag inte riktigt förstår mig på?

Troligtvis är det så :)

Det kan ta en stund (flera år) att förstå sig på belgare. Men när man väl gör det blir det en favorit direkt.

Postad 25 February 2013 - 08:01

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Favorit:

En kall Erdinger tillsammans med några bitar Primadonna!

Postad 25 February 2013 - 08:02

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Drack nya blizzard igår. Den MÅSTE smaka annorlunda än den från 2010. (när den var ny alltså)
Kan ju inte direkt öppna en 2010 och jämföra pga lagringen men jag vill minnas att den smakade annorlunda. Tex att den var aningen alko-stingig. Nya Blizzard hade ingen sådan tendens överhuvudtaget.

Postad 25 February 2013 - 08:03

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0

Troligtvis är det så :)

Det kan ta en stund (flera år) att förstå sig på belgare. Men när man väl gör det blir det en favorit direkt.

Misstänkte det. :) Får helt enkelt låta tiden ha sin gång och kanske någonstans på vägen så lär jag mig att uppskatta vad belgarna håller på med.

Postad 01 March 2013 - 07:31

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Idag är det ölsläpp på bolaget och det kommer en hel del öl. Det kommer även en del öl i beställningssortimentet som jag knappt orkat titta på.

De 40 största butikernaVinkällarbutikerna (Stockholm, Göteborg och Malmö)Nyheter i det fasta sortimentetWebblansering – 2013-03-07
Sen kommer det även påsköl, men av någon anledning kan jag inte klistra in den delen. Ni hittar allt här: http://www.beerdrivel.se/?p=5103

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 01 March 2013 - 07:30.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.