Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 March 2013 - 07:44

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Mycket smaskigt idag, får se om jag hinner förbi Bolaget eller så får jag hoppas att det finns lite kul grejer kvar i nästa vecka. Vilket jag tror att det gör för ingen rår väl på hysterin som var runt Bourbon County Stout och Omnipollo Nebchassaflazzar förra månaden?

Postad 01 March 2013 - 08:02

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Nice. Missade BBCS sist så får bli en batch sådana.

Postad 01 March 2013 - 08:13

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Nice. Missade BBCS sist så får bli en batch sådana.

Köp Ten Fidy också, den är bra!

Själv blir det här ett dyrt släpp...
Orkar inte ens räkna upp allt men från beställningssortimentet blir det:

Cassis
De Ranke
Rasputin
Leufsta IPA

Redigerat av BrittBastard, 01 March 2013 - 08:18.

Postad 01 March 2013 - 09:09

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Kul med ett sånt släpp när man har den sämst ekonomiska månaden i mannaminne.

Fick iallaf bokat fredagen på Gothenburg beer & whiskey :) Ska bli kul.

Postad 01 March 2013 - 10:02

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Härligt att Dale's pale ale dyker upp i det fasta sortimentet!

Postad 01 March 2013 - 11:35

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
2000:- kronor fattigare men många goda öl rikare!

Postad 01 March 2013 - 13:08

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Handlade på mig innis&gunn irish cask och brooklyn chocolate stout idag blir skoj å prova :)

Postad 01 March 2013 - 13:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

2000:- kronor fattigare men många goda öl rikare!

Same same :D

Postad 01 March 2013 - 16:58

Gokster
  • Gokster
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Same same :D

Oväntat! :lol:

Postad 01 March 2013 - 17:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Blev ännu mer sen... Hmmm

Men man måste ju ha lite hemma om ryssarna invaderar ;)

Postad 01 March 2013 - 19:46

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Jag köpte ett par Jaipur, Pale Dale och en Epic. Räcker gott och väl när man har så mycket mörkisar hemma redan :)

Postad 01 March 2013 - 19:50

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Handlade på mig innis&gunn irish cask och brooklyn chocolate stout idag blir skoj å prova :)

Brooklyn chocolate stout är faktiskt den enda stout jag tycker är god, har till och med köpt den där rasputin för 170 kr eller vad den kostade. Tycker alla stout jag smakar är urk förutom brooklyn, fast då gillar inte jag stout då :P

Postad 01 March 2013 - 20:07

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Blev ännu mer sen... Hmmm

Men man måste ju ha lite hemma om ryssarna invaderar ;)

Så att du ska slänga flaskorna på dem... eller muta? Tror det är bättre om du bunkrar billig vodka istället. ;) Eller va fan, ge ölen till mig så "lovar" jag att skydda dig vid en eventuell invasion.

...börjar känna att det var en miss att lägga in " vid lovar. :P

Postad 01 March 2013 - 20:39

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Innis & gunn irish cask betyg 9/10 riktigt god måste jag säga,lite söt,kaffe å lakrits
Brooklyn var lite sämre 8/10 men jäkligt len å fin för 10% lite för lite chokladsmak

Postad 01 March 2013 - 20:54

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
drog ett par Dales på jobbet. riktigt fin var den. finns ju godare öl men det är en bra öl att ha i standardsortimentet tycker jag (Modus är fortfarande kung på standard tronen dock)

Postad 01 March 2013 - 22:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ja modus var verkligen inte som den ska vara, riktigt synd :(

Men nu ska jag gå på ett säkert kort.... Ten Fidy, ALLTID högsta världsklass!

Postad 02 March 2013 - 10:48

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Brooklyn chocolate stout är faktiskt den enda stout jag tycker är god, har till och med köpt den där rasputin för 170 kr eller vad den kostade. Tycker alla stout jag smakar är urk förutom brooklyn, fast då gillar inte jag stout då :P

Rasputin! Mmm...har alla sen XI:an. Tycker dom är riktigt bra när dom fått stå nåt år.

Dock är BCS mer prisvärd, absolut.

Postad 02 March 2013 - 13:43

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Tyckte dragets kanal dubbel ipa var fasligt god! Synd att jag bara köpte en :/

Postad 04 March 2013 - 09:21

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
var på Monks Porterhouse i lördags! dem hade två riktigt fina IPOr på tapp.
Aoraki Red IPA och Amager IPA. härligt färska med mycket smak!
blev även en De Molen Rye IPA Cascade-Amarillo. väldigt fin den med men jämfört med de två på tapp var den lite för mesig ;)

Postad 04 March 2013 - 09:55

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Provade lite av nyheterna från den 1:a mars. De enda två bottennappen var Dales Pale Ale och Draget Kanal DIPA. Dales Pale Ale gick inte att känna igen från när jag provat den tidigare, smakade mest unket och dammigt. Draget kanal minns jag som en alldeles för mild DIPA men en helt ok öl, men årets omgång var inget vidare alls. Visst saknade den i princip all humlearom, men den var även rätt unken och inte så trevlig i smaken. Klarade inte av att dricka ur någon av dessa.

Jaipur var helt ok, klart drickbar men inte jag kommer köpa igen. Sen drog vi även igenom ett gäng av de starkare varorna. Jag har för mig att samtliga var riktigt trevliga, det var Abstrakt 12, Stronzo Swagger Juice, Fruit Cake och Brewmance. Måste kolla anteckningarna ikväll sen.

Postad 04 March 2013 - 10:09

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Provade lite av nyheterna från den 1:a mars. De enda två bottennappen var Dales Pale Ale och Draget Kanal DIPA. Dales Pale Ale gick inte att känna igen från när jag provat den tidigare, smakade mest unket och dammigt. Draget kanal minns jag som en alldeles för mild DIPA men en helt ok öl, men årets omgång var inget vidare alls. Visst saknade den i princip all humlearom, men den var även rätt unken och inte så trevlig i smaken. Klarade inte av att dricka ur någon av dessa.

Jaipur var helt ok, klart drickbar men inte jag kommer köpa igen. Sen drog vi även igenom ett gäng av de starkare varorna. Jag har för mig att samtliga var riktigt trevliga, det var Abstrakt 12, Stronzo Swagger Juice, Fruit Cake och Brewmance. Måste kolla anteckningarna ikväll sen.

Skippade Dragets helt i år då jag tyckte förra årets var alldeles för tunn och lätt för att vara en DIPA precis som du skriver Stefan.

Ägnade stora delar av gårdagen åt att brygga en Dubbel till UHBF's vårpub tillsammans med bl a Kim Bergström som vann domartävlingen på Belgoträffen. Alltid kul att få lära sig av duktigt folk.

Postad 04 March 2013 - 11:11

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Skippade Dragets helt i år då jag tyckte förra årets var alldeles för tunn och lätt för att vara en DIPA precis som du skriver Stefan.

Ägnade stora delar av gårdagen åt att brygga en Dubbel till UHBF's vårpub tillsammans med bl a Kim Bergström som vann domartävlingen på Belgoträffen. Alltid kul att få lära sig av duktigt folk.

Ja jag hade tänkt skippa den också. Men sen läste jag flera färska omdömen på Ratebeer som beskrev den helt annorlunda mot hur jag mindes den. Så jag tänkte att jag kunde ge den ytterligare en chans (borde gett upp för länge sen).

Skoj med bryggning :) Hoppas att ölen blir bra. Vi brygde också i helgen, en Biker-IPA som kommer till SM i Eskilstuna. Vörten smakade mycket lovande och humlen kändes väldigt färsk så den kan nog bli bra. Vi provade även Monster som smakade ruskigt trevligt. Till en början tyckte jag den var mest Imperial Stout, men sen började både DIPA- och BW-toner sticka fram. Jag tar med den till SM också.

Postad 04 March 2013 - 12:04

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Ja jag hade tänkt skippa den också. Men sen läste jag flera färska omdömen på Ratebeer som beskrev den helt annorlunda mot hur jag mindes den. Så jag tänkte att jag kunde ge den ytterligare en chans (borde gett upp för länge sen).

Skoj med bryggning :) Hoppas att ölen blir bra. Vi brygde också i helgen, en Biker-IPA som kommer till SM i Eskilstuna. Vörten smakade mycket lovande och humlen kändes väldigt färsk så den kan nog bli bra. Vi provade även Monster som smakade ruskigt trevligt. Till en början tyckte jag den var mest Imperial Stout, men sen började både DIPA- och BW-toner sticka fram. Jag tar med den till SM också.

Ja, jag såg det på FB. Ser fram emot att få smaka dom på SM!

Postad 04 March 2013 - 12:05

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Tycker att både Dales Pale Ale och Dragets Kanal smakade bra men inte så mycket mer än så. Så det skulle vara kul att testa hur dessa två skall smaka egentligen. Tyckte det var lite kul att Draget var en mild DIPA men om det inte är en medveten "feature" så blir man ju lite tveksam.

Postad 04 March 2013 - 12:17

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Tycker att både Dales Pale Ale och Dragets Kanal smakade bra men inte så mycket mer än så. Så det skulle vara kul att testa hur dessa två skall smaka egentligen. Tyckte det var lite kul att Draget var en mild DIPA men om det inte är en medveten "feature" så blir man ju lite tveksam.

Draget har alltid varit mild, men i år var humlen helt frånvarande och det som var kvar var inge vidare. Den har tidigare år haft en humlearom i stil med en mild APA. Den är alltså galet ostilren. Men jag vet samtidigt inte vad de försöker uppnå med ölen, ska komma ihåg att fråga om det nästa gång.

Postad 05 March 2013 - 12:18

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0
Draget var ingen höjdare för det priset. Ok men inte mer... fadd & blek, inte alls en DIPA i mina ögon. Dale's Pale Ale var väl ok men vette tusan om jag skippar den framöver, Modus är klart bättre för de pengarna. Deviant Dale's var mkt bättre men igen tycker jag inte den är värd pengarna (kan dock bli ett köp till för att bestämma helt).

Nu väntar jag in lite från Smokestack samt Brekeriet Cassis. Ska bli spännande att prova. Även Epic Armageddon ska beställas men det tar jag när jag orkar helt enkelt :)

Postad 05 March 2013 - 19:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Dricker en Deviant Dale's IPA och den är på tok för spritig i smaken. Den borde ha6% i stället för 8% alkohol.

Postad 05 March 2013 - 20:01

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Tycker mest den är humletrött jag.

Postad 05 March 2013 - 20:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag är motsträvig och tyckte den var bra :D
Däremot drack jag en Oppigårds Amarillo idag, med "nya" humlen (BF juni 2013)... Smakade som en halvdålig lager tyvärr.

Postad 05 March 2013 - 21:45

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Deviant tyckte jag var riktigt trevlig, kanske lite trött men fortfarande bra. Dales Pale Ale kändes däremot inte helt frisk.

Postad 06 March 2013 - 08:01

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
jag drack en Deviant på Bishop för nån månad sedan. den var ju supersmarrig. har tyvärr inte fått tag på någon från systembolaget.

Däremot drack jag en Oppigårds Amarillo idag, med "nya" humlen (BF juni 2013)... Smakade som en halvdålig lager tyvärr.

har du provat flera flaskor så att det inte bara var en engångsförtelse? hoppas på det, annars är det riktigt tragiskt :(

Postad 06 March 2013 - 12:28

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Jag drack en Amarillo i helgen (också BF juni 2013) och visst, det smakar absolut inte som förr men SÅ himla dålig tycker jag inte att den var. Då var det värre för några månader sedan då den smakade väldigt tråkigt och annorlunda.

Postad 07 March 2013 - 16:07

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Äntligen kom lillkillen ut så man kan slippa förlossningsjouren som stoppat ölen ett tag ;)

Hoppas jag gillar Dale's Pale mer än ni andra, klippte nämligen 12 st Dale's Pale Ale bara på vad jag läst tidigare (när ni skrivit var beställningen redan lagd).

Blev även en Störtebekers provlåda, 12 st Epic Armageddon samt en låda BBCS. Har en låda (minus en flaska) BBCS från förra året, så ska bli kul att jämföra vad som hänt på ett år, och så vidare de nästkommande fem åren hade jag tänkt.

Postad 07 March 2013 - 16:26

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
Provade en Amager Sloth igår. smakade riktigt bra, doften var helt underbar. väldigt lättdrucken.

Postad 07 March 2013 - 18:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Provade en Amager Sloth igår. smakade riktigt bra, doften var helt underbar. väldigt lättdrucken.

Gillade den också, enkel och ren!

Postad 08 March 2013 - 00:37

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Ska till en kompis o dricka lite IPA imorgon. Tydligen inte så organiserat, utan alla handlar själva. Har inte druckit så mycket IPA.

Om man bara ska köpa 4-5 st, vilka ska man då välja?

Inköpsställe är Systemet på Drottninggatan i Karlstad.

Postad 08 March 2013 - 07:27

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Ska till en kompis o dricka lite IPA imorgon. Tydligen inte så organiserat, utan alla handlar själva. Har inte druckit så mycket IPA.

Om man bara ska köpa 4-5 st, vilka ska man då välja?

Inköpsställe är Systemet på Drottninggatan i Karlstad.

Jag skulle nog kört på dessa (beroende på vad som finns):
Fullers India Pale Ale
Epic Armageddon IPA
Ska Modus Hoperandi
Mohawk Extra IPA

Nu kommer många reagera på att jag valde ut Fullers IPA. Det gjorde jag enbart i syfte att lära sig skillnaden på engelsk och amerikansk IPA, börja med Fullers och ha en del kvar i glaset medans du provar de andra. Ett alternativ är Twisted Thistle som jag tycker är godare, men jag tror det kommer vara svårare att känna av skillnaderna med en Twisted istället för Fullers.

Den sista är jag lite kluven på, helst hade jag velat slänga med en DIPA av något slag, men orkar inte söka igenom allt och kolla vad som finns i Karlstad. Jag noterade att Hardcore inte fanns iallafall. Dragets är inte representativ. Kanske skulle göra det enkelt för dig och ta en Punk IPA, men sen finns även Hopyard IPA och S:t Eriks IPA. Är inte så förtjust i dessa två dock. Så jag lämnar den sista till ditt egna goda omdöme ;) Finns säkert några av nyheterna tillgängliga i Karlstad.

Postad 08 March 2013 - 10:59

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Tydligen var jag förvirrad när jag beställde, för det låg ju 12 st Lagunitas New Dogtown pale ale i lådan, inte Dale's.

Testade den och epic IPA igår, Lagunitas smakade väldigt metalliskt/blod först, men det måste varit något med kapsylen, för när jag fått i den i glaset var det inte alls så framträdande, även om det fanns kvar till viss del. På det hela tagit tyckte jag den var drickbar, men inget fantastiskt.

Epic Armageddon IPA var, ja, en usa-ipa (även om den inte är därifrån). Skulle nog hamna på den övre halvan av skalan, dock var den lite mer maltig istället för frisk vilket drar ner det för mig, medan jag tror att många som gillar det draget skulle tycka den är riktigt bra.

Postad 08 March 2013 - 14:49

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Tack, Stefan!

Nu är det bara att hoppas att tåget inte är alltför försenat (20 min från start), så att jag hinner köpa.

Postad 08 March 2013 - 19:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 1
Jag var visst först på låset :D

Bifogad fil  Cassis.jpg   143.96K   2 Antal nerladdningar

Postad 08 March 2013 - 19:49

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
Drack brekeriets cassis på SBWF. Tyckte det smakade överjäst svartvinbärssaft. Helt ok men inte vad jag vill att en öl ska smaka. Men smaken är väl som baken ;)

Postad 08 March 2013 - 19:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Smaken är ju olika, bland det bästa som fanns på hela mässan tyckte jag :)

Postad 08 March 2013 - 20:35

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Ja Cassis var grym, synd att de hade så lite av den.

Jag drack förresten Sigtuna East River Lager, tyckte den var riktigt bra. Faktiskt bättre än förra gången jag drack den. Kommer bli ett par burkar till under våren.

Postad 08 March 2013 - 21:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Nu har jag bara 4 Cassis kvar, god var den. Men jag spar resten till varma sommarkvällar!

Postad 08 March 2013 - 21:45

Unregistered8344c668
  • Unregistered8344c668
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Sitter med en Armageddon nu, riktigt bra, känns väldigt amerikansk som nämnts ovan
Fick mina Slottskällans DIPA idag också. Gillar dom, vilket är tur för jag beställde ganska många :D

Lite besviken på Dales och Lagunitas Pale Ale, känndes urvattnade på nåt sätt. Dragets kanal känns väl inte heller som den lever upp till DIPA epitetet.

Om vi ser till den mörka sidan av ölvärlden så kom äntligen BrooklynBlack chocolate stout tillbaka, köpte ett gäng för jag vet den är bra, kolsvart och stark.... 10% så man får passa sig...

Postad 08 March 2013 - 22:05

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Epic IPA och BrooklynBlack chocolate stout! har längtat efter dessa länge och köpt en låda av båda :)

Postad 08 March 2013 - 23:16

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Postad bild

Mkt fin rågstout

Postad 09 March 2013 - 15:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
var på ett lite större bolag idafg än vad jag brukar och hittade dessa.. har bara smakat mohawk extra ipa och brewdogen innan.
hoppas dom är goda :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  öll.JPG   101.98K   2 Antal nerladdningar

Postad 09 March 2013 - 15:50

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
Injuter lite vårkänslor på balkongen. En IPA hade varit att föredra men dem tog slut igår. Men Brooklyn BCS funkar fint det med.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   1.19MB   2 Antal nerladdningar

Redigerat av beat_strandh, 09 March 2013 - 15:51.

Postad 09 March 2013 - 16:29

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Jag skulle nog kört på dessa (beroende på vad som finns):
Fullers India Pale Ale
Epic Armageddon IPA
Ska Modus Hoperandi
Mohawk Extra IPA

Fick åka till Systembolaget på Bergvik, eftersom tåget var en timme försenat.
Hittade bara Fullers och Modus Operandi av de du räknat upp. Modus Operandi var riktigt trevlig!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.